De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Jeroen » di 28 jun 2022, 16:34

^^ Ik zie de parkeercapaciteit in de praktijk de laatste tijd op veel VZP's vooral àfnemen, ter opoffering voor snelladers van Fastned en co...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » di 28 jun 2022, 16:39

Het beleid is ook dat er niet veel parkeercapaciteit hoeft te zijn, want ALLE vrachtwagenchauffeurs gaan toch wel naar betaalde parkeerplaatsen op het onderliggend wegennet om te overnachten. De benodigde capaciteit voor overnachten langs de autosnelweg is nul. Niemand heeft dat nodig. Althans, dat denkt men.

Het Rijk die dat soort taken afschuift op anderen, dat soort beleid hebben we al veelvuldig gezien de laatste 10 jaar.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » di 28 jun 2022, 17:44

Jeroen schreef: di 28 jun 2022, 16:34 ^^ Ik zie de parkeercapaciteit in de praktijk de laatste tijd op veel VZP's vooral àfnemen, ter opoffering voor snelladers van Fastned en co...
En terecht, het zijn er nog lang niet voldoende (kan ik uit ervaring vertellen inmiddels). Op sommige plekken nog altijd maar plaats voor twee voertuigen. Moeten wachten omdat opladen nou eenmaal eventjes duurt is tot daar aan toe, moeten wachten totdat je überhaupt aan de beurt bent is pas echt vervelend.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door mhkamp » di 28 jun 2022, 19:56

Chris schreef: di 28 jun 2022, 16:39 Het beleid is ook dat er niet veel parkeercapaciteit hoeft te zijn, want ALLE vrachtwagenchauffeurs gaan toch wel naar betaalde parkeerplaatsen op het onderliggend wegennet om te overnachten.
Ik heb ooit de legale parkeerplaatsen in de haven van Rotterdam gedaan ten westen van de Van Brienenoord:
  • * Hoek van Holland (Betaald) : 80;
    * BP Maassluis, ri HvH (Gratis) : 15;
    * Maasvlakte Plaza (Inclusief ADR parking, betaald) : 567;
    * Maasvlakte Plaza zuid (Betaald) : 210;
    * De Pioneer (Elbeweg, gratis, onder consessie van het resdtaurant) : 22;
    * De Punt (ADR, Betaald) : 72;
    * Distripark Botlek (betaald): 82;
    * Anthonie Bodaanweg (Betaald) : 102;
    * Waalhaven (Betaald) : 114;
    * Distripark Eemhaven (Betaald): 73;
    * Shell Portland (Gratis) : 34;
    * Tango Staaldiep (Gratis) : 12.
Dit levert een geweldig aantal van 1383 plekken op in de gehele haven. En dat te bedenken dat de haven één grote zone parkeerverbod is, uitzonderingen daargelaten.

Vooral lekker doorbouwen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door boe! » di 28 jun 2022, 20:59

jef schreef: di 28 jun 2022, 14:11bij de verbreding van de A1 tussen Barneveld en Amersfoort sneuvelt er ook een verzorgingsplaats.
Ik vind 'sneuvelen' het verkeerde woord. Binnen 5 kilometer heb je twee verzorgingsplaatsen waarvan één een parkeerplaats is zonder verdere voorzieningen en de ander een tankstation zonder noemenswaardige parkeerplaats. Die twee worden samengevoegd tot een nieuwe verzorgingsplaats (Nieuwe Middelaar) die juist meer parkeerruimte krijgt.

VZP Nieuwe Middelaar
Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » di 28 jun 2022, 22:32

Jeroen schreef: di 28 jun 2022, 16:34 ^^ Ik zie de parkeercapaciteit in de praktijk de laatste tijd op veel VZP's vooral àfnemen, ter opoffering voor snelladers van Fastned en co...
Naar mijn idee wordt vooral de groenstroken opgeofferd.
Ja, daar hád men ook parkeergelegenheid van kunnen maken, dat ben ik met je eens.
Steyn_E schreef: di 28 jun 2022, 17:44 (..)
En terecht, het zijn er nog lang niet voldoende (kan ik uit ervaring vertellen inmiddels). Op sommige plekken nog altijd maar plaats voor twee voertuigen. (..)
Heb je geen profijt van Total en Shell die hun eigen laders (beperkt) aanbieden op vzp's waar Fastned / Ionity ook aanwezig is?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » di 28 jun 2022, 23:17

^^
Soms wel, maar vaak niet. Ofwel omdat er simpelweg maar 1 van de 2 is, ofwel omdat je niet meer (legaal) bij de andere kunt komen als de eerste aanbieder geen plek meer heeft. En er zijn nog best een aantal stations waar slechts twee laders staan ivm het wachten op een zwaardere netaansluiting (A2 Lingehorst/Bisde, De Lucht etc.) dat zijn behoorlijk drukke plaatsen, en het laadstation (Fastned+Shell) voor Utrecht is daardoor altijd erg druk richting het zuiden, want verderop zou je wel eens lang kunnen staan wachten. Bovendien is de kans dat je helemaal gen**id bent omdat die ene laadpaal ook nog eens defect is een stuk groter dan bij de wat ruimere laadstations (De Slenk bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » di 28 jun 2022, 23:19

^^ Merk je nou dat de laadsnelheid halveert als er 2 in plaats van 1 voertuig zit te laden? Ik vroeg mij af hoe dat zit op snellaadstations. Of is het gewoon gegarandeerd de output per laadpunt?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » di 28 jun 2022, 23:23

^^
Ik merk daar normaal gesproken niks van; de gecombineerde Fastned 300KW palen (Hyperchargers) delen dacht ik inderdaad de stroom over beide aansluitingen, maar daar de mijne maximaal 100KW kan laden heb ik daar geen last van. De Shell en Total laders (ABB, staan ook wel eens bij een enkel Fastned station) zijn dacht ik 160 of 175KW en voor elke auto onafhankelijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Jeroen » wo 29 jun 2022, 7:51

Steyn_E schreef: di 28 jun 2022, 17:44
Jeroen schreef: di 28 jun 2022, 16:34 ^^ Ik zie de parkeercapaciteit in de praktijk de laatste tijd op veel VZP's vooral àfnemen, ter opoffering voor snelladers van Fastned en co...
En terecht, het zijn er nog lang niet voldoende (kan ik uit ervaring vertellen inmiddels). Op sommige plekken nog altijd maar plaats voor twee voertuigen. Moeten wachten omdat opladen nou eenmaal eventjes duurt is tot daar aan toe, moeten wachten totdat je überhaupt aan de beurt bent is pas echt vervelend.
Waarom is dat terecht? Het snelladen is een verdienmodel, dan zou het logisch zijn dat ze zèlf grond aankopen om die dingen te mogen plaatsen en niet om de parkeercapaciteit nóg verder te drukken...

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » wo 29 jun 2022, 16:24

^^
In de meeste gevallen is dat ook zo en komt zo'n laadstation naast de bestaande parkeergelegenheid (zie bijvoorbeeld de nieuwe stations gebouwd bij Ganzeven en De Gagel langs de A50). Maar als dat niet mogelijk is vind ik het niet meer dan normaal om een beetje andere parkeerruimte op te offeren; met een elektrische auto ben je nou eenmaal afhankelijk van die laadplekken. Het kan niet anders dan ten koste van een aantal parkeerplekken op VZP's die strak volgebouwd zijn (zie bijvoorbeeld Jutphaas: https://goo.gl/maps/aV6GvKkuRVsXbLTK6 ).

Bovendien komt een tekort aan parkeervakken voor personenauto's in 99% van de gevallen door vrachtverkeer op de personenauto-parkeervakken, niet vanwege de 10 plaatsen die er extra waren toen er nog geen laadstation stond.

Wat mij betreft moet elke VZP met tankstation eveneens voorzien zijn van minstens 4 laadplekken. Het hoeven er niet meteen overal 20 te zijn. De overlast voor mensen met brandstofauto is zeer beperkt, de winst voor EV rijders is enorm. En uiteindelijk moet dat wel aantrekkelijk zijn én blijven, hoe meer EV's op de weg hoe meer van die laadpleinen nodig zullen zijn om de reistijd interessant te houden. Want er is niets zo vervelend als moeten wachten tot iemand anders klaar is met laden voordat je zelf überhaupt aan de beurt bent.

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door JarnoNL96 » do 30 jun 2022, 11:18

Er wordt momenteel nieuw geasfalteerd op de VZP De Wuust langs de A73. Deze is de hele week nog afgesloten voor vrachtwagens.
Vorige week werd bij De Romeinse Put aan de andere kant het nieuwe asfalt opgeleverd.

Ik zag van de week dat ook de VZP's Lokkant en Hondsiep, een stukje verder na Knooppunt Rijkevoort afgesloten gaan worden voor onderhoud.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door nederland24 » vr 15 jul 2022, 20:15

Steyn_E schreef: wo 29 jun 2022, 16:24 ^^
In de meeste gevallen is dat ook zo en komt zo'n laadstation naast de bestaande parkeergelegenheid (zie bijvoorbeeld de nieuwe stations gebouwd bij Ganzeven en De Gagel langs de A50). Maar als dat niet mogelijk is vind ik het niet meer dan normaal om een beetje andere parkeerruimte op te offeren; met een elektrische auto ben je nou eenmaal afhankelijk van die laadplekken. Het kan niet anders dan ten koste van een aantal parkeerplekken op VZP's die strak volgebouwd zijn (zie bijvoorbeeld Jutphaas: https://goo.gl/maps/aV6GvKkuRVsXbLTK6 ).

Bovendien komt een tekort aan parkeervakken voor personenauto's in 99% van de gevallen door vrachtverkeer op de personenauto-parkeervakken, niet vanwege de 10 plaatsen die er extra waren toen er nog geen laadstation stond.

Wat mij betreft moet elke VZP met tankstation eveneens voorzien zijn van minstens 4 laadplekken. Het hoeven er niet meteen overal 20 te zijn. De overlast voor mensen met brandstofauto is zeer beperkt, de winst voor EV rijders is enorm. En uiteindelijk moet dat wel aantrekkelijk zijn én blijven, hoe meer EV's op de weg hoe meer van die laadpleinen nodig zullen zijn om de reistijd interessant te houden. Want er is niets zo vervelend als moeten wachten tot iemand anders klaar is met laden voordat je zelf überhaupt aan de beurt bent.
Zulke laadstations zijn alleen nuttig voor mensen die een rit moeten maken van meer dan 300km of thuis/werk geen laadpaal tot hun beschikking hebben. Ik verwacht dat het gebruik ook in de toekomst niet heel groot zal gaan worden, omdat het aantal openbare laadpalen in gemeenten steeds groter wordt en ook het bereik van de elektrische auto nog steeds verbeterd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » vr 15 jul 2022, 22:03

^^
Ik ben al blij als ik 200 snelwegkilometers haal met die 50KWh (bruto). Doe ik best regelmatig. En thuis geen lader dus tja, dan kun je niet anders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » do 04 aug 2022, 20:28

Het wordt, naar mijn mening, in ieder geval rondom de A1 in midden NL steeds schraler qua verzorging voor de innerlijke mens tijdens etenstijden.

Vorige week donderdagmiddag gestopt bij de Shell, tussen Baarn en Amersfoort. Nu is die horecaluifel al een hele tijd gesloten vanaf een uurtje of 17 (meermaals al mijn 'hoofd' gestoten daar.. Soms is de automatiek dan nog wel redelijk gevuld.

Enfin, nu was ik er even na 16 uur.. ik denk..dán moet de toko toch nog wel open zijn? Nope.. rolluik dicht en automatiek leeg. De Starbucks was nu wél (nog) open én goed bezet, zo te zien op het oog.

Het is ook een Shell met twee zelfscan kassa's. Ik kan mij best voorstellen dat gebrek aan menselijke handen (tijdelijk) beperkingen aan openingstijden geven..én dat een Starbucks openen voorrang heeft boven de broodjes en sapjescorner van de Shell zelf (franchise contractregels / boetes lijkt mij).
Maar.. dít is daar nu al maanden aan de gang.. háál dan het promobord met friet ook van het station, Shell. :idea:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Op de weg terug, van Barneveld naar Amersfoort probeerde ik dan maar de Moments&More, toevallig ook bij een Shell (Express) tegenwoordig.
Daar was geen gebrek aan personeel (drie mensen achter de toonbank) maar daar was de frituur al uit en schoon om 17:45. :twisted:
Uh... het wordt dan etenstijd voor mensen die langs de weg rijden.. hoezo frituur uit? :wall:

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Verzorgingsplaatsen: de verdwenen namen

Bericht door 3jaap » di 09 aug 2022, 16:46

Niks erger dan vrachtwagens die parkeren op plaatsen bestemd voor automobilisten. Al begrijp ik heel goed dat er een nijpend tekort is aan voldoende parkeerplaatsen voor alle Oost-Europese vrachtwagens die er vandaag de dag zijn. In Duitsland is het zo erg, dat als jij nietsvermoedend een parkeerplaats oprijdt, je vervolgens vast komt te staan en omdat ze gewoon op de rijbaan parkeren en, liggen te slapen!!! :wijsvinger: vervolgens staat er nog een achter je...et voila.... Dit gebeurt vaak 's nachts. Heb dit meegemaakt op de 3 bij Frankfurt....
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » ma 22 aug 2022, 16:33

Volgende maand worden er weer 29 tankstations op verzorgingsplaatsen geveild:

https://www.tankpro.nl/elektrificatie/2 ... d-geveild/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » wo 21 sep 2022, 21:07

De veiling was op 15 september.

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/act ... rijkswegen

De tankstations zijn voor € 208 miljoen geveild, waarvan € 71 miljoen naar de Rijksoverheid gaat. Het hoogste bod was voor Ruwiel langs de A2: € 20,7 miljoen.

7 van de 28 tankstations wijzigen van huurder.

Meer info op TankPro: https://www.tankpro.nl/elektrificatie/2 ... urders-op/

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » wo 21 sep 2022, 21:46

Chris schreef: wo 21 sep 2022, 21:07 7 van de 28 tankstations wijzigen van huurder.
Dat worden dus weer overgeplakte borden...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » wo 21 sep 2022, 22:00

Chris schreef: wo 21 sep 2022, 21:07 De veiling was op 15 september.

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/act ... rijkswegen

De tankstations zijn voor € 208 miljoen geveild, waarvan € 71 miljoen naar de Rijksoverheid gaat. Het hoogste bod was voor Ruwiel langs de A2: € 20,7 miljoen.

(..)
Goh, dat Ruwiel nog niet van Shell zelf was.. :s
Als ik de veilingregel(s) goed begrijp.. dan is de (voormalige) Ford dealer Roeleveld uit Maarssen dus ruim 20 miljoen euro rijker.. Daarvoor kan je geen auto's tegenop verkopen / repareren. ;)

Jammer dat de Shell bij Alkmaar (in de oksel van het verkeersplein) BP wordt. Sinds (mijn) mensenheugenis was dit al een Shell station.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Rein » wo 21 sep 2022, 23:04

^^ Al zeker 30 jaar inderdaad.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » do 22 sep 2022, 14:16

harry schreef: wo 21 sep 2022, 21:46
Chris schreef: wo 21 sep 2022, 21:07 7 van de 28 tankstations wijzigen van huurder.
Dat worden dus weer overgeplakte borden...
Valt een beetje mee; Ruwiel blijft een Shell en Kriekampen een Esso in ieder geval. Alleen nu een andere exploitant (opvallend dat een dure plek als Ruwiel niet al lang van een olieboer was).

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 502
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Stefanuzz » di 04 okt 2022, 21:30

Er gaan momenteel geruchten de rondte dat de restaurant met de grote gele bogen die gevestigd is in Kampen vlakbij de afslag van de N50 aldaar gaat verhuizen. De beoogde plek zou verzorgingsplaats Zalkerbroek langs de N50 tussen Kampen Zuid en knp. Hattemerbroek zijn. Het personeel van het hotel aldaar zou recent zijn ingelicht, het is mij niet bekend of het hotel dan blijft of dat daar in plaats van het restaurant komt.

In Kampen ligt de franchisenemer al enige tijd in de clinch met de gemeente vanwege de rotonde voor de deur, waardoor de wachtrij voor de McDrive terug zou slaan op de rotonde. https://www.destentor.nl/kampen/verkeer ... ~a2430942/

Op zich zou de locatie langs de N50 bij vzp Zalkerbroek niet gek zijn, alleen lijkt het mij wel wat aan de kleine kant als er ook nog een McDrive moet komen. Sowieso verdient vzp Zalkerbroek geen schoonheidsprijs. Er staan over het algemeen veel vrachtwagens geparkeerd en er is niet altijd even veel plek voor personenauto's. Genoeg ruimte daar. Misschien dat een boer een stuk van zijn land gaat verkopen voor uitbreiding van de verzorgingsplaats?

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Widejo » vr 07 okt 2022, 1:59

Chris schreef: wo 21 sep 2022, 21:07 De veiling was op 15 september.

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/act ... rijkswegen

De tankstations zijn voor € 208 miljoen geveild, waarvan € 71 miljoen naar de Rijksoverheid gaat. Het hoogste bod was voor Ruwiel langs de A2: € 20,7 miljoen.

7 van de 28 tankstations wijzigen van huurder.
Ik ben wel benieuwd naar het nieuwe tankstation in de oksel van afrit Arnemuiden. Dat was ook sinds mensenheugenis een Shell. Met Vollenhoven komt daar dus een AVIA lijkt mij.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chrysa » vr 07 okt 2022, 2:30


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 okt 2022, 17:17

Stefanuzz schreef: di 04 okt 2022, 21:30 Er gaan momenteel geruchten de rondte dat de restaurant met de grote gele bogen die gevestigd is in Kampen vlakbij de afslag van de N50 aldaar gaat verhuizen. De beoogde plek zou verzorgingsplaats Zalkerbroek langs de N50 tussen Kampen Zuid en knp. Hattemerbroek zijn. Het personeel van het hotel aldaar zou recent zijn ingelicht, het is mij niet bekend of het hotel dan blijft of dat daar in plaats van het restaurant komt.

In Kampen ligt de franchisenemer al enige tijd in de clinch met de gemeente vanwege de rotonde voor de deur, waardoor de wachtrij voor de McDrive terug zou slaan op de rotonde. https://www.destentor.nl/kampen/verkeer ... ~a2430942/

Op zich zou de locatie langs de N50 bij vzp Zalkerbroek niet gek zijn, alleen lijkt het mij wel wat aan de kleine kant als er ook nog een McDrive moet komen. Sowieso verdient vzp Zalkerbroek geen schoonheidsprijs. Er staan over het algemeen veel vrachtwagens geparkeerd en er is niet altijd even veel plek voor personenauto's. Genoeg ruimte daar. Misschien dat een boer een stuk van zijn land gaat verkopen voor uitbreiding van de verzorgingsplaats?
Nu is Zalkerbroek nog rustig, en dat hotel heeft zijn beste tijd ook wel gehad. Als je dat sloopt en er een McDonald's inclusief McDrive neerzet kan dat wellicht op het huidige oppervlak. Maar een McDonald's trekt simpelweg een hoop verkeer aan. Nu loopt het in de middagspits vanaf Zwolle richting Kampen al vaak vast voor het verkeerslicht. Met een McDonald's zal dat alleen maar meer worden.

En voor de Kampense jeugd die bij de Mc werkt en vaak op de fiets gaat is Zalkerbroek een tikje verder weg.

eersteopel
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 20:12

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door eersteopel » vr 21 okt 2022, 20:22

Vandaag op pad geweest voor de indeling van een nieuw huis naar Someren en daarna naar een klokkenmaker in Helmond (Stiphout).
Allemaal erg gezellig maar het werd wat laat om zelf nog te koken. Dus terug vanuit Helmond via Eindhoven/Oss, maar daar schrok ik toch van de VZP 'de Lucht' en omgeving.
We kwamen vanuit Eindhoven en waren onderweg naar Nijmegen dus hebben we een stukje om moeten rijden. Vanaf de A59 afrit Nuland gepakt om daar te keren. Tot mijn verbazing zit Hotel van der Valk daar niet meer maar in dat pand een Grand Casino met daarnaast een Pop up restaurant van van der Valk.
Vervolgens kwamen we bij VZP 'de Lucht' langs de A59. Hier is de weg versmald met betonblokken zodat alleen personenautobezoekers aan Burger King er kunnen parkeren. Die betonblokken staan zo dicht op elkaar dat je zelfs met een normale Opel Astra Station moeite had om er tussendoor te komen. De parkeersensoren detecteerde in ieder geval 'gevaar'. Voorheen was dat ook rustplaats voor vrachtwagens, maar die kunnen op dat terrein niet meer komen. En daar dus niet overnachten volgens mij.
Bij het terrein af rijden nog eens mogen ervaren hoe 'verpauperd' het daar is. Slecht verlicht, rommel en ook daar weer een betonblok dat je dus bijna niet zag.

Overigens aan de overkant staat de Geffense Barrière ook al járenlang afgebrand en half gesloopt tussen een hek.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » vr 21 okt 2022, 20:35

Mijn indruk is dat die betonblok versmallingen niet alleen bedoeld zijn om vrachtwagens te weren, maar ook van die kleine bakwagentjes of Iveco bestelbussen met een huif. Zeg maar die dingen die ze gebruiken om de tol in Duitsland te omzeilen.

eersteopel
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 20:12

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door eersteopel » vr 21 okt 2022, 20:59

Dat zou inderdaad ook goed kunnen! Met een vrachtwagentje (bakwagen) zoals ondere andere Bo-rent ze verhuurd kom je er inderdaad ook niet tussendoor. Echter is het ook nadelig voor mensen die na een vakantie terug komen met een caravan aan de trekhaak. Die kunnen niet daar even snel wat eten om daarna de laatste kilometers naar huis te maken omdat de caravan er ook niet tussendoor past.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door boe! » za 22 okt 2022, 8:27

eersteopel schreef: vr 21 okt 2022, 20:22 Overigens aan de overkant staat de Geffense Barrière ook al járenlang afgebrand en half gesloopt tussen een hek.
Het plan is/was om dat gebouw dit kalenderjaar nog te slopen en dan komt er een foodcourt voor in de plaats.

Plaats reactie