[E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Vinny » ma 24 okt 2022, 21:14

Mikhail schreef: ma 24 okt 2022, 11:06 Heeft nog veel te maken met de niet gewenste 'verfransing' in de Vlaamse Rand met Brussel (terwijl dit ontstopbaar is), om maar een voorbeeld hiervan te geven is de splitsing van het gerechterlijk arrondisement Brussel-Halle-Vilvoorde, hier heeft men meer dan 30 jaar over gedaan sinds de federalisering van het land. Tot een tijdje terug kon je nog altijd een Franstalige rechter eisen in dossiers op Vlaams (dus Nederlandstalig) grondgebied.
Mijn stelling is dat het taalprobleem dan ook eigenlijk andersom is: de Vlamingen (en de Walen) willen de ander vooral niet te veel in het zadel helpen en ze doen dan ook het uiterste minimum (datgene dat wettelijk vereist is) om de mensen uit het andere taalgebied te helpen. Het door mij geciteerde voorbeeld illustreert dat: volgens mij is er werkelijk geen enkel praktisch probleem dat voortvloeit uit het 'recht' dat Franstaligen in Vlaanderen hebben om een rechter in het Frans te eisen. Die mensen zijn heus wel ergens te vinden, en anders investeer je in een paar goede tolken. In andere dossiers: het doortrekken van snelwegen, en/of het inleggen van taalgrensoverschrijende treinen, het ligt allemaal erg gevoelig. Want stel je voor dat de ene groep er eventueel profijt uit zou trekken. Dat moet je niet hebben, want voor je het weet nemen ze de toko over. Het niet willen aangeven van Lille op een snelweg die twee Franstalige gebieden met elkaar verbindt kun je ook zo zien. De Vlaamse wegbeheerder hoeft dat niet te doen en waarom zou je verkeer willen faciliteren dat toch je taal niet spreekt. Ze moeten maar een keer opletten bij het vak 'Nederlands als tweede taal' :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Alfa » ma 24 okt 2022, 22:19

Het gaat allemaal om territorialiteit en de eentaligheid van de taalgebieden, meer moet je daar niet achter zoeken. Ter plaatse is Nederlands de enige officiële taal en dat wordt dus ook op de verkeersborden en wegwijzers gebruikt. Overigens worden in Vlaanderen tegenwoordig de taalfaciliteiten beperkter geïnterpreteerd dan in Wallonië. Wegwijzers en verkeersborden worden in Vlaamse faciliteitengemeenten ook eentalig weergegeven omdat officieel de faciliteiten enkel gelden voor de plaatselijke inwoners terwijl wegwijzers net niet dienen voor inwoners ter plaatse waardoor men voor die zaken enkel de officiële taal van het gebied mag gebruiken (Nederlands dus). Maar in Wallonië worden de wegwijzers in faciliteitengemeenten vooralsnog wel nog tweetalig weergegeven. De vraag is hoe lang het nog zal duren, ik denk dat de E429 in het Waalse stuk binnenkort ook eentalige Franse wegwijzers zal hebben als reactie op de Vlaamse praktijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Pino » ma 24 okt 2022, 23:24

Er staan voorlopig nog vrij nieuwe wegwijzers langs het Waalse deel van de route. Het gewest is nou niet echt van het snel vervangen van borden, en gaan ze dat dan doen om de Vlamingen te irriteren? Juist ook elders binnen Wallonië zie je een relaxter omgang met taal: zie verwijzingen Aachen en Saarbrücken, maar bijvoorbeeld ook wat er zo in de Oostkantons staat.

Tussen de twee taalgroepen zit er natuurlijk ook wel een flink verschil in perspectief. Voor Vlamingen was het altijd “verfransing van ons gebied een halt toeroepen”. Je zult een Waal niet zo snel het omgekeerde horen roepen - zelfs Voeren liep indertijd langs een net wat andere lijn. Als er één franstalige gewoonte is, is het een onwil om te maken te hebben met dat boerentaaltje, maar dat voelt minder als een territoriale kwestie en meer als een “vermoei mij daar niet mee”. Kun je misschien ook makkelijker met een groots gebaar wat tweetaligheid op de borden weggeven: relatief klein gebaar en je hoeft tenminste niet echt te spreken. Men is los daarvan de laatste decennia op het oog meer bezig met de Waalse identiteit promoten, het gebied neer te zetten als vooruitstrevend, modern en investeringswaardig. Een soort revanchisme helpt daarbij niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Vinny » di 25 okt 2022, 7:24

Pino schreef:Juist ook elders binnen Wallonië zie je een relaxter omgang met taal: zie verwijzingen Aachen en Saarbrücken, maar bijvoorbeeld ook wat er zo in de Oostkantons staat.
Dat is ooit ook anders geweest. Ergens in de jaren '90 hebben ze in Wallonië de boel versoepeld en houdt men niet meer krampachtig vast aan 'Alles Moet Frans Worden En Anders Donder Je Maar Op' beleid. De RaVel bordjes die toch diep in het gewest geplaatst zijn kennen inmiddels vier talen. Alleen voor Vlaamse gemeenten houdt men nog strikt vast aan de Franse spelwijze (bijv. Grammont).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Pino » di 25 okt 2022, 8:59

^^ Precies dat. Hoewel die flexibiliteit met taal meer aanwezig is op plaatsen waar toeristen veel euro's in het laatje brengen (of men toch tenminste hoopt dat toeristen dat komen doen - zie Charleroi) dan in Linkebeek. Voor iemand in Durbuy is het dan net als voor iemand in toeristisch Nederland: veel andere taal om je heen, de toegestroomde arbeidskrachten kunnen je soms niet eens meer in je eigen taal helpen, maar het brengt geld in het laatje. Iemand in Jezus-Eik heeft niet de lusten van toerisme, en dan gaat het gewoon heel hard om wat voor taal wordt gebruikt in je eigen leefomgeving.

De splitsing van de gerechten in Brussel-Halle-Vilvoorde raakte in die zin toch ook behoorlijk aan die eigen leefomgeving en lag dus gevoelig, ook voor de Franstaligen. Tweetalige rechters waren het probleem niet; ook ná de splitsing moeten rechters in het Vlaamse arrondissement voldoen aan eisen rondom tweetaligheid. Maar de procestaal in tweetalig gebied wordt bepaald door de verdediging. Is het dan fair dat als een Nederlandstalige inwoner van Halle ruzie heeft met zijn Franstalige buurman, die buurman kan eisen dat de hele procedure in het Frans gaat? Dat is niet alleen de overheid die een faciliteit beschikbaar moet stellen. Dat is de Nederlandstalige burger die zich aan moet passen, en dat maakt het symbolisch voor de Vlaamse pijn in de Brusselse Rand. Maar goed, daarmee ook wel een symbooldossier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Vinny » di 25 okt 2022, 20:55

Omdat de discussie nu wel erg off-topic wordt heb ik een reactie op bovenstaande in het praakhoekje gezet:
viewtopic.php?t=22697&start=2400
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Chris » di 25 okt 2022, 21:15

Waarom zou je zonnepanelen richting het noorden oriënteren als dat ook richting zuiden kan? Dit is op de Aire de Hellebecq.

Afbeelding
E429 Halle - Tournai 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E429 Halle - Tournai 11 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Pino » di 25 okt 2022, 21:22

^^ Zijn het wel zonnepanelen? Ik zie luchtfoto’s (onder andere Google Maps) die erop duiden dat dit een regulier dak is - eerder bijzondere architectuur dus. Mochten er inmiddels zonnepanelen op liggen, dan moest men het vermoedelijk doen met de constructie zoals hij al was.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Mikhail » do 27 okt 2022, 11:16

Heb me het ook altijd gevraagd als ik hier voorbij rij of het nu zonnepanelen zijn of niet. In ieder geval had men misschien in het verleden het dak wel anders hellend kunnen aanleggen natuurlijk.

Ik blijf het wel een hele mooie constructie vinden! Hoewel van die bruggen voor voetgangers bij een parkeergelegenheid/tankstation schieten er nog eigenlijk over in Vlaanderen? Ik denk dat het er in verhouding minder zijn dan in Wallonië, het is misschien niet meer van deze tijd om dit aan te leggen (kosten/baten/onderhoud), maar eerlijk gezegd het heeft wel iets en blijft altijd een mooi herkenningspunt.
****

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door jdb2 » do 27 okt 2022, 15:33

Op deze foto lijken het gewoon golfplaten te zijn.
https://goo.gl/maps/fbpSGPvYvTN5Zstx9
Als het zonnepanelen waren zijn zouden ze verder uit elkaar liggen en niet overlappen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Alfa » vr 28 okt 2022, 0:53

Mikhail schreef: do 27 okt 2022, 11:16
Ik blijf het wel een hele mooie constructie vinden! Hoewel van die bruggen voor voetgangers bij een parkeergelegenheid/tankstation schieten er nog eigenlijk over in Vlaanderen? Ik denk dat het er in verhouding minder zijn dan in Wallonië, het is misschien niet meer van deze tijd om dit aan te leggen (kosten/baten/onderhoud), maar eerlijk gezegd het heeft wel iets en blijft altijd een mooi herkenningspunt.
Zo'n brug kan net soms een besparing zijn omdat je dan maar voorzieningen aan 1 zijde moet aanleggen en onderhouden ipv aan beide zijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Vinny » vr 28 okt 2022, 8:37

Het is geen besparing, daar is de constructie echt te duur voor. Het is wel een markant landschapselement en er zijn mensen die graag eten in een brugrestaurant. Daar haalt de exploitant zijn verdiensten uit. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Pino » vr 28 okt 2022, 9:33

Dat laatste lijkt me juist. Misschien vroeger meer dan nu. Zeker met de markante architectuur die er zo hier en daar op werd losgelaten (zie de Pavesi-brugrestaurants in Italië). Maar het was denk ik ook een kwestie van de vooruitgang bewonderen van de tijden dat snelwegen flink groeiden en onze reizen dus ook. Dat gevoel van nieuwigheid is nu wel totaal weg.

Ik denk dat wegrestaurants die beide rijrichtingen bedienen aan een exploitant schaalvoordelen kunnen bieden. Met name op minder drukke wegen maakt dat het dan mogelijk om überhaupt een wegrestaurant aan te bieden, maar ook op drukke routes als onze eigen A4 bij Den Ruygen Hoek kan méér worden aangeboden doordat met het brugrestaurant twee richtingen worden bediend. In zoverre kan ook deze brugconstructie een middel zijn geweest om op de A8 -toch niet de grootste doorgaande weg van België- tot een gewenst voorzieningenniveau te komen. Maar aan de kostenkant is de vraag dan ook: kun je er niet ook komen met een overdekte loopbrug over de snelweg (het soort constructie bij Sandelingen aan de A16) of met een verzorgingsplaats aan één kant van de weg die beide richtingen bedient (inclusief een reguliere brug over de snelweg). Men is denk ik toch tot de conclusie gekomen dat die laatste twee het beter doen. Je kunt je ruimte in een reguliere constructie náást de weg ook iets efficiënter indelen dan in een brugrestaurant.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Mikhail » vr 28 okt 2022, 10:26

Op de A8 hier is het naar mijn mening meer gegaan over de prestige, dan over de ruimte nuttig in te vullen (vooral dat laatste gebeurt maar de laatste jaren in België tov Nederland). Deze voorziening is gebouwd eind jaren 90, begin jaren 2000 toen de A8 eindelijk open ging nadat de snelweg er jaren onafgewerkt heeft bijgelegen ter hoogte van Edingen.
****

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Archeopendra1234 » wo 02 nov 2022, 1:04

Ik mis nog steeds enorm het restaurant in Gierle aan de E34...dit was een vaste plaats om na afloop van Graspop (Dessel) als allerlaatste punt met iedereen als afsluiter te "dineren".
Sinds de afbraak is die traditie ook opgehouden te bestaan😞

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Chris » do 09 nov 2023, 18:27

Foto's van Sofico van het groot onderhoud aan de E429 tussen Frasnes-lez-Anvaing en Tournai:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie