Ik weet niet wat Hajo heeft meegemaakt, maar rond snelwegen gebeuren nog wel eens wat dingen die het daglicht niet goed verdragen en dat zal een goede reden zijn om bepaalde plaatsen op bepaalde tijdstippen te vermijden vanuit oogpunt van sociale veiligheid. Een algemene ban op de voorzieningen langs de snelweg is mijzelf dan echter teveel gevraagd. Ik vermijd eerder de verzorgingsplaatsen in grootstedelijke gebieden omdat daar iets te snel iets te schimmig volk rondloopt. Hoe verder van de stad, des te beter vaak (zie ook de recente discussies over het stoppen in de regio Parijs).
Het Sanifair-systeem met betalen en tourniquet heeft de sociale veiligheid op de toiletten van Raststättes in Duitsland denk ik wel goed gedaan. Ook met de toiletten op gewone parkeerplaatsen is het nu wel veel beter gesteld dan voorheen, omdat ze zijn gebouwd met de veiligheids-pijnpunten vol op het netvlies. De charme van een stop in een dorp aan de snelweg (en dan niet een Autohof, maar echt het dorp zoals een Franse village etape) wordt er niet minder van, maar uiteindelijk probeer ik ook wel een beetje op te schieten. Eten doe ik trouwens, als het weer het enigszins toelaat, op een parkeerplaats met picknicktafel, met zelf meegebrachte lunch. En ja, dan zie je ook nog van tijd tot tijd zo’n moderner toilethuisje van binnen.
Coen Tunnel schreef: ↑di 04 aug 2020, 15:23
Voor de echt hoge nood (denk ook bv. aan mensen met darmproblemen) is zo'n dixi vaak beter dan niks, en of ze smerig zijn of niet hangt er ook maar net van af. Het symbool afplakken suggereert dan dat er helemaal niks is, terwijl dat niet klopt.
Ik snap wat je bedoelt, maar voor de groep haast-klanten is er denk ik een minstens even grote groep voor wie de volgende stop 10-15 kilometer verderop ook prima uit kan. Dus wie wil je bedienen? Een Dixi is beter dan niets en kan tolerabel schoon zijn, maar het is overduidelijk niet conform de standaard die men zichzelf oplegt. Dus afplakken is verdedigbaar.