Afbeelding

Post hier je favoriete Raststätte

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Wesso » di 04 aug 2020, 21:48

Robbert297 schreef: di 04 aug 2020, 21:31 Ik rijd nog weleens een Autohof op. Het is er allemaal net wat goedkoper en het eten is er allemaal net wat beter.

Tip: neem wel cash mee. :woop:
Ik was weer eens zo'n domme Hollander die wilde pinnen. "Das ist nicht möglich." "Oh... :oops: "
Had je moeten antwoorden:
"Ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom?!"
:hap:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 aug 2020, 21:50

Ik weet niet wat Hajo heeft meegemaakt, maar rond snelwegen gebeuren nog wel eens wat dingen die het daglicht niet goed verdragen en dat zal een goede reden zijn om bepaalde plaatsen op bepaalde tijdstippen te vermijden vanuit oogpunt van sociale veiligheid. Een algemene ban op de voorzieningen langs de snelweg is mijzelf dan echter teveel gevraagd. Ik vermijd eerder de verzorgingsplaatsen in grootstedelijke gebieden omdat daar iets te snel iets te schimmig volk rondloopt. Hoe verder van de stad, des te beter vaak (zie ook de recente discussies over het stoppen in de regio Parijs).

Het Sanifair-systeem met betalen en tourniquet heeft de sociale veiligheid op de toiletten van Raststättes in Duitsland denk ik wel goed gedaan. Ook met de toiletten op gewone parkeerplaatsen is het nu wel veel beter gesteld dan voorheen, omdat ze zijn gebouwd met de veiligheids-pijnpunten vol op het netvlies. De charme van een stop in een dorp aan de snelweg (en dan niet een Autohof, maar echt het dorp zoals een Franse village etape) wordt er niet minder van, maar uiteindelijk probeer ik ook wel een beetje op te schieten. Eten doe ik trouwens, als het weer het enigszins toelaat, op een parkeerplaats met picknicktafel, met zelf meegebrachte lunch. En ja, dan zie je ook nog van tijd tot tijd zo’n moderner toilethuisje van binnen.
Coen Tunnel schreef: di 04 aug 2020, 15:23 Voor de echt hoge nood (denk ook bv. aan mensen met darmproblemen) is zo'n dixi vaak beter dan niks, en of ze smerig zijn of niet hangt er ook maar net van af. Het symbool afplakken suggereert dan dat er helemaal niks is, terwijl dat niet klopt.
Ik snap wat je bedoelt, maar voor de groep haast-klanten is er denk ik een minstens even grote groep voor wie de volgende stop 10-15 kilometer verderop ook prima uit kan. Dus wie wil je bedienen? Een Dixi is beter dan niets en kan tolerabel schoon zijn, maar het is overduidelijk niet conform de standaard die men zichzelf oplegt. Dus afplakken is verdedigbaar.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 04 aug 2020, 22:04

Pino schreef: di 04 aug 2020, 21:50 Ik weet niet wat Hajo heeft meegemaakt, (...)
Laat ik het erop houden dat ik vaak genoeg, op tijdstippen dat het overgrote deel van de bevolking op één oor ligt, beroepsmatig op zo'n plaats moest zijn. Schimmige figuren, illegale activiteiten, merkwaardige gebeurtenissen... Nee, ik heb er een beetje een fobie aan overgehouden, vrees ik. :|
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2020, 22:13

Pino schreef: di 04 aug 2020, 21:50Ik snap wat je bedoelt, maar voor de groep haast-klanten is er denk ik een minstens even grote groep voor wie de volgende stop 10-15 kilometer verderop ook prima uit kan. Dus wie wil je bedienen? Een Dixi is beter dan niets en kan tolerabel schoon zijn, maar het is overduidelijk niet conform de standaard die men zichzelf oplegt. Dus afplakken is verdedigbaar.
Alleen is de volgende stop lang niet altijd 10-15 km verder. Ook in Duitsland zijn er snelwegen met weinig PWC's en geen Raststättes.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 aug 2020, 11:55

^^ Op kortere snelwegen met eerder regionaal belang gaan dat soort voorzieningen snel achteruit inderdaad. Op langere ritten, waarvoor je toch hoofdzakelijk langere wegen gebruikt (als het niet de eencijferige nummers zijn, dan wel een maar klein subgroepje van de tweecijferige nummers), heb ik nooit echt moeite gehad om een WC te vinden. Maar misschien heb ik dan ook geluk gehad. Want een beetje bladeren over Patrick's Autobahnatlas stemt niet altijd even vrolijk. Van een A61 weten we dat je tussen Venlo en Peppenhofen op weinig moet rekenen, maar ook daarna moet je het nog tot Koblenz hebben van de Raststättes, dus interval ruim boven 15km. De parkeerplaatsen zijn daar maar nauwelijks voorzien van WC. Ook een A44 en een A45 zijn in zoverre matig voorzien.

Opvallend genoeg gaat het beter op stukken Autobahn die erom bekend staan dat ze heel lang geen Raststätte hebben, zoals de A1 in Rheinland-Pfalz of de A20. Soort compensatiegedrag wellicht.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 05 aug 2020, 12:16

Coen Tunnel schreef: di 04 aug 2020, 15:23 ^^ Voor de echt hoge nood (denk ook bv. aan mensen met darmproblemen) is zo'n dixi vaak beter dan niks, en of ze smerig zijn of niet hangt er ook maar net van af. Het symbool afplakken suggereert dan dat er helemaal niks is, terwijl dat niet klopt.
Je hebt smerig en je hebt smerig. Ik heb in Finland een keer meegemaakt dat het toilethuisje (en dat was zeker 10 m2 voor één toilet) van binnen volkomen volgesmeerd was met ontlasting. Je kunt je denk ik niet voorstellen wat voor een ranzige boel dat was, niet zomaar even een smeer poep op de muur maar echt van boven tot onder vol met ontlasting en vuiligheid en troep.
En dat was een hokje dat je met SMS-code moest openen.
Alles staat en valt met regelmatig schoonmaken. En dan is 1x per dag al aan de lage kant.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 05 aug 2020, 13:46

^^ :facepalm:
Dat soort taferelen verwacht je niet in een beschaafd land als Finland (of er moet net een doorgesnoven rockband hebben huisgehouden)...

Overigens heb ik bij die PWC Sengenberg nog gekeken of ik in de bosjes kon in plaats van de dixi's, maar het terrein is hermetisch afgesloten met een hoog hek. Maar goed. Ik ga eens wat boterhammen eten. Eet smakelijk :dyn_hyp:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 11 jun 2022, 0:23

Paar platen van Raststätte Hünxe-West.

1.
Afbeelding

2.Mooi old school die lichtmasten alsook de bestrating
Afbeelding

3.Het kenmerkende bord
Afbeelding

4.Tot besluit. Hünxe-Ost is ook nog aardig old school, maar er zijn plannen om uit te breiden c.q. te moderniseren
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 12 jun 2022, 8:35

^^ De oostkant:

1.Zicht op tankstation
Afbeelding

2.De T+R Hünxe :AS: is 'gekoppeld' aan :AS: Hünxe, maar er is nog een doorgang richting OWN. O.a. om het hotel te bereiken
Afbeelding

Situatie:

Afbeelding

^Het bijbehorende hotel ligt erachter in het bos. Weg wordt ook gebruikt door Autobahnpolizei (heeft ook een standplaats in Hünxe) / Zoll en wat niet al...

3.Het restaurant met terras in de avondzon
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 13 jun 2022, 12:06

Een impressie van de redelijk grote Raststätte Wetterau-West (43 platen) aan de A5, tussen Gießen en Frankfurt:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0299752647

Zie voor een samenvatting de spoiler:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Uitzicht vanaf Wetterau-West, kijkrichting west. Uitlopers van het Taunusgebergte in beeld
Afbeelding

2.LKW en PKW (goed) gescheiden...
Afbeelding

3.Lokale ontsluiting en ginds de weg naar Basel
Afbeelding

4.Dat laatste zien we hier met zoom. Er volgt een stijging vanwege de Taunus uitlopers
Afbeelding

5.De Steinkopf (518 meter hoog)
Afbeelding

6.Toeristische info Friedberg
Afbeelding

7. 2x3, kijkrichting noord
Afbeelding

8.Het tankstation
Afbeelding

9.Geen schadeborden maar bewust zo geconstrueerd om schade te voorkomen
Afbeelding

10.Zoom naar noord. Lijkt gevaarlijk standpunt, is gezichtsbedrog door de zoom
Afbeelding

11.Tot slot met veel zoom naar het noorden. Op de achtergrond zie je Burcht Münzenberg. Die plaats ligt langs de A45 zuidoostelijk van Gießen
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 09 nov 2022, 17:14

Vanaf volgende week vrijdag wordt het naar het zich laat aanzien 1 euro aftikken voor het Sanifair systeem tegen nu nog 70 cent.

https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... ette-.html

Je kunt volgens het verhaal dan wel de hele euro besteden aan een aankoop in een shop (zoals voorheen met de 50 cent variant), maar er schijnt een aanzienlijk aantal gasten te zijn die daar überhaupt niet aan beginnen vanwege de (toren)hoge prijzen in shops langs de Autobahn.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 09 nov 2022, 17:48

^^ Gelukkig heeft Duitslsnd nog de gratis, maar niet altijd frisse variant.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 09 nov 2022, 18:58

^^ Of de sleutel-wc bij kleine tankstations :)

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 09 nov 2022, 21:27

mhkamp schreef: wo 09 nov 2022, 17:48 ^^ Gelukkig heeft Duitslsnd nog de gratis, maar niet altijd frisse variant.
Niet altijd fris is een understatement :mrgreen:
I'm average height... in Thailand.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 nov 2022, 21:44

GuteFahrt schreef: wo 09 nov 2022, 17:14Je kunt volgens het verhaal dan wel de hele euro besteden aan een aankoop in een shop (zoals voorheen met de 50 cent variant), maar er schijnt een aanzienlijk aantal gasten te zijn die daar überhaupt niet aan beginnen vanwege de (toren)hoge prijzen in shops langs de Autobahn.
Ik verbaas me er inderdaad over hoe duur een blikje of flesje drinken langs de Autobahn is. € 3,99 voor een 250 ml blikje Red Bull, exclusief statiegeld. Dat is in Nederland toch echt een stuk minder duur. Ondanks dat ik dat wel zou kunnen betalen, doe ik het vaak uit principe niet.

Iets eten in een Raststätte is dan weer redelijk geprijsd. Maar ik ga niet altijd even zitten om warm te eten. Als ik nergens zin in heb gaan die bonnetjes de portemonnee in, ze zijn toch een jaar geldig.

Uiteindelijk gaan de Sanifair-bonnetjes bij mij vaak op aan een snack, zoals de bekende Bockwurst mit Brötchen.

Wat wel goed is, is dat je nu het hele bedrag van € 1,00 terugkrijgt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 11 nov 2022, 10:33

Mee eens.

Overigens, aanvankelijk was het zo dat je ook uitsluitend kon betalen met die bonnetjes als ik het goed heb?
Nu is dat 1 bon per gekochte consumptie volgens mij.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 11 nov 2022, 10:59

^^ Dat zou een achteruitgang zijn. Juist dát waardeerde ik het systeem.
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 nov 2022, 22:30

GuteFahrt schreef: vr 11 nov 2022, 10:33 Mee eens.

Overigens, aanvankelijk was het zo dat je ook uitsluitend kon betalen met die bonnetjes als ik het goed heb?
Nu is dat 1 bon per gekochte consumptie volgens mij.
Oh dat zou wel een achteruitgang zijn ja. Ik heb wel eens ontbijt voor twee personen met een aardige hoeveelheid opgespaarde bonnetjes betaald.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 12 nov 2022, 1:20

^^ telkens één broodje kopen en dan weer gaan zitten. ;)

Enfin, 1 toiletbon per transactie is in NL al weer enkele jaren zo..toch? In de beginjaren kon je inderdaad ook meerdere bonnen tegelijk bij de kassa inleveren. Kocht ik een kop koffie en een gevulde koek minus twee bonnetjes die toen gewoon nog 50 cent aan waarde had (waarvoor ook 50 cent betaald was..). Dat wás de tijd... helaas.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 12 nov 2022, 18:01

^^ EG groep / Shell (Toedeloe) doet het per product. Dus 3 producten (chocomelk, broodje kaas, broodje ham) kan ik dus gewoon €1,50 inleveren.

Er zijn inderdaad verzorgingsplaatsen waar het wiel nog uitgevonden moet worden.
WeFo Lidnummer 0010.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 14 dec 2022, 19:05

Ik heb zo'n €1 bonnetje in handen. Lag op straat (wat ik niet gewend ben in D). Geldig tot 31/12/2025. Dus vrij lang nog.
WeFo Lidnummer 0010.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » wo 15 feb 2023, 20:47

mhkamp schreef: wo 14 dec 2022, 19:05 Ik heb zo'n €1 bonnetje in handen. Lag op straat (wat ik niet gewend ben in D). Geldig tot 31/12/2025. Dus vrij lang nog.
Dat viel me ook al op dat er tegenwoordig een datum erop staat.
Kan helaas niet meer zoals voorheen de nodige bonnetjes inleveren.
De oude 0,50 cent bonnetjes worden overigens nog gewoon aangenomen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 15 feb 2023, 21:12

Vroeger werd er 20 cent ingenomen voor laten we zeggen "geleverde diensten".

Met die euro kun je direct ook een euro terug krijgen. Dus is het bezoek aan het kleine kamertje gratis.
Tenminste als je van plan om een kop koffie ofzo te gebruiken. Als je dat niet wil is die euro best duur.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 feb 2023, 22:56

Soms bewaar ik die bonnetjes voor een volgende keer. Kom vaak genoeg in Duitsland.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » za 18 feb 2023, 14:18

Bij diverse NS-stations in NL kun je inmiddels ook gebruik maken van die Sanifair-toiletten. Zijn de bonnetjes die je daar krijgt ook te gebruiken in DLD?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 feb 2023, 14:21

Ik heb het niet geprobeerd, maar het lijkt me sterk dat het kan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 18 feb 2023, 14:38

Op de SANIFAIR website las ik ergens dat je je Autobahn-bonnetjes alleen aan de Autobahn kunt inleveren; niet in stations en dergelijke. Lijkt sterk dan dat ze aan de Autobahn iets accepteren van buiten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 feb 2023, 16:19

Harald80 schreef: za 18 feb 2023, 14:18 Bij diverse NS-stations in NL kun je inmiddels ook gebruik maken van die Sanifair-toiletten. Zijn de bonnetjes die je daar krijgt ook te gebruiken in DLD?
Nee:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net