Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » zo 09 okt 2022, 14:50

Snelwegfreak schreef: za 08 okt 2022, 18:01 1997 was de geboorte van redesign en daarmee het begin van de differentiatie. Daarom noem ik dat jaartal. Dat pas vanaf 2003 de voorwegwijzers mee gingen in de redesign, doet daar niets aan af.
Off-topic want NL: in 1997 werden alle handwegwijzers redesign en al het andere niet.
Dat zou je dus geen differentiatie hoeven noemen.
De ellende begon pas in 2003.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » zo 09 okt 2022, 15:04

^^ Dat is waar, maar Redesign is wat mij betreft ook het begin van een denktrant waarin de richtlijn van het voetstuk af werd gehaald en de ontwerpers van de ANWB met Gerard Unger zelf wel even gingen bepalen wat goed was. Ook geholpen door wat ANWB-wrok over het verliezen van het bewegwijzerings-monopolie, want daarvoor was de richtlijn vast ook niet zo heilig maar zorgde monopolie tenminste voor harmonie. Het mag in deze zin ook niet worden vergeten dat Redesign begon als gezamenlijk project van ANWB en betrokken overheden om de OWN-bewegwijzering te verbeteren, en pas na die breuk een ANWB-solo werd. Welk jaar je daar dan precies op moet plakken?

Terug naar België: Vlaanderen zal zo begin deze eeuw zijn begonnen met de witte voorwegwijzers op afritten. Dat was nog wel redelijk harmonisch, als je het mij vraagt. Hoewel het natuurlijk afweek van de andere twee gewesten, zagen die witte borden er overal in Vlaanderen wel hetzelfde uit. Pas met latere vernieuwingen begonnen verschillen te ontstaan binnen Vlaanderen. Nu is dat zéér zichtbaar, maar voor mij begon het met de manier om afritnummers te integreren in de uitsmijters.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 okt 2022, 15:34

harry schreef: zo 09 okt 2022, 14:50Off-topic want NL: in 1997 werden alle handwegwijzers redesign en al het andere niet.
Dat zou je dus geen differentiatie hoeven noemen.
De ellende begon pas in 2003.
Redesign was niet conform de vigerende richtlijn. Het was dus wél differentiatie.
Pino schreef: zo 09 okt 2022, 15:04Het mag in deze zin ook niet worden vergeten dat Redesign begon als gezamenlijk project van ANWB en betrokken overheden om de OWN-bewegwijzering te verbeteren
Haha, welnee joh. Daar had Redesign helemaal niets mee van doen. Dat was slechts het verhaal dat er omheen verzonnen werd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Via » zo 09 okt 2022, 18:23

^^
Hier zie je anders nog wel ontwerpen van handwijzers (die het in deze vorm trouwens nooit hebben gehaald) waar Ee wordt gebruikt: https://npkdesign.com/project/anwb/

Ik denk dat de basis ooit wel degelijk het technisch doorontwikkelen van de lichtwijzers uit de jaren 60 is geweest. Mijn vermoeden is dat men vervolgens tegen de breedtebeperkingen van Ee is aangelopen en iets nieuws heeft ontwikkeld dat vervolgens verder als maatstaf is genomen.

Misschien trouwens wel een idee om deze verdere discussie af te splitsen naar het redesigntopic?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » ma 10 okt 2022, 9:39

NB: Dit topic gaat over Belgische bewegwijzering ;)

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ruben » do 10 nov 2022, 8:21

Deze week was men van plan om de bewegwijzering op knooppunt Groot-Bijgaarden te vervangen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/04 ... luitingen/
Benieuwd naar het resultaat en de verbetering/verslechtering. Iemand al iets gezien?

SAN RED
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » do 10 nov 2022, 10:23

Ruben schreef: do 10 nov 2022, 8:21 Benieuwd naar het resultaat en de verbetering/verslechtering.
Wel, waarschijnlijk een verslechtering. Want, aangezien de bevoegde personen voor bww in Vlaams Brabant er helemaal geen bats van kunnen. Het zou me verbazen mocht het een verbetering worden.

Ik heb in het topic bww self design, al een poging gemaakt om nieuwe bww bij knooppunt Groot Bijgaarden (Antwerpen design), maar dan richting R0.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » do 17 nov 2022, 16:15

Ruben schreef: do 10 nov 2022, 8:21 Deze week was men van plan om de bewegwijzering op knooppunt Groot-Bijgaarden te vervangen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/04 ... luitingen/
Benieuwd naar het resultaat en de verbetering/verslechtering. Iemand al iets gezien?
Ik ben ze maandag voorbijgereden, maar het is nog altijd niet het goede 'Antwerp design'. Veel te veel tekst op te weinig blauwoppervlakte, ik snap niet dat wegendistricten op dit punt echt niet met elkaar communiceren...


In Brugge heb ik op de N31 gemerkt van Zeebrugge richting het knooppunt E40xE403 dat men hier portaalwegwijzers heeft opgehangen aan de bruggen voor enkele belangrijke uitritten in de goede uitgevoerde 'Antwerp style'.
****

SAN RED
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » do 17 nov 2022, 22:08

Iemand foto's van de nieuwe exemplaren in Groot Bijgaarden?
Laatst gewijzigd door SAN RED op do 17 nov 2022, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Willem » do 17 nov 2022, 22:11

Toch vind ik dat 'Antwerpse" ontwerp niet verkeerd.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » do 17 nov 2022, 22:22

^^ Het is inderdaad geen verkeerd ontwerp. Aan alle ontwerpen zijn er negatieve/positieve punten.
Het beste positieve punt in het Antwerpen design zijn de pijlen: deze zijn niet te lang en niet te lomp. Meer nog: de fijn uitgevoerde blokpijlen, passen perfect in die korte pijlen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 18 nov 2022, 15:34

Mikhail schreef: do 17 nov 2022, 16:15
Ruben schreef: do 10 nov 2022, 8:21 Deze week was men van plan om de bewegwijzering op knooppunt Groot-Bijgaarden te vervangen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/04 ... luitingen/
Benieuwd naar het resultaat en de verbetering/verslechtering. Iemand al iets gezien?
Ik ben ze maandag voorbijgereden, maar het is nog altijd niet het goede 'Antwerp design'. Veel te veel tekst op te weinig blauwoppervlakte, ik snap niet dat wegendistricten op dit punt echt niet met elkaar communiceren...


In Brugge heb ik op de N31 gemerkt van Zeebrugge richting het knooppunt E40xE403 dat men hier portaalwegwijzers heeft opgehangen aan de bruggen voor enkele belangrijke uitritten in de goede uitgevoerde 'Antwerp style'.

Het is spijtig om te moeten vaststellen dat Vlaams-Brabant hier de laatste jaren compleet de mist in aan het gaan is.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » zo 20 nov 2022, 11:58

Deze vind ik heel goed geslaagd! (sorry van mindere kwaliteit)

AfbeeldingFL30 (3) by SAN RED, on Flickr

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Thom » zo 20 nov 2022, 13:34

^^ de foto’s van september vorig jaar hebben een betere kwaliteit ;)
https://maps.app.goo.gl/s6FuZdohMk7BSrVM6?g_st=ic

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2022, 17:18

SAN RED schreef: do 17 nov 2022, 22:08 Iemand foto's van de nieuwe exemplaren in Groot Bijgaarden?
Ik ben er gistermiddag langs gereden. Zie hieronder. Nog niet alles hing, zo leek het.

1. Vooral vanuit Gent komende hangen overal nog de "oude" borden.
Afbeelding
IMG_7901 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Ook op de verbindingsboog naar de E19.
Afbeelding
IMG_7906 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Op de tak vanuit Brussel-Koekelberg komende wel nieuwe borden met heel erg iele pijltjes. Geen heel geslaagd ontwerp. Smalschrift, wisselende letterhoogtes en geprop. Het oogt allemaal weer wat amateuristisch en typisch: men kiest eerst een bordhoogte en -breedte en ziet daarna pas hoe de benodigde informatie erop weergegeven wordt. Dat is een principieel verkeerde volgorde...
Afbeelding
IMG_7910 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Ook op de verbindingsboog naar de E19 weer oude borden.
Afbeelding
IMG_7913 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. Op de parallelrijbaan vanuit Asse/Zaventem komende ook een raai met nieuwe borden.Vier rijstroken, maar vijf rijstrookpijlen. Daar gaat dus weer iets niet goed in het ontwerp.
Afbeelding
IMG_7919 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. Ook op de E19 vanuit Bergen nog oude borden met een opvallend kleine letterhoogte.
Afbeelding
IMG_7924 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. De oude borden op de verbindingsboog naar de E40/Brussel hangen er nog. Deze blijven zoveel beter leesbaar dan alle nieuwe borden die men plaatst.
Afbeelding
IMG_7925 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Tot slot op de splitsing van de verbindingsboog wel weer nieuwe bordjes. Heel bijzonder dat het wegnummer hier boven de bestemming staat: men lijkt eigenlijk geen idee te hebben wat men wilt. Er lijkt geen vast systeem of idee achter te zitten.
Afbeelding
IMG_7927 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door verfmeer95 » zo 20 nov 2022, 17:39

Snelwegfreak schreef: zo 20 nov 2022, 17:18 8. Tot slot op de splitsing van de verbindingsboog wel weer nieuwe bordjes. Heel bijzonder dat het wegnummer hier boven de bestemming staat: men lijkt eigenlijk geen idee te hebben wat men wilt. Er lijkt geen vast systeem of idee achter te zitten.
Wegnummers boven of naast bestemmingen zijn indirecte wegnummers, wegnummers op de baseline zijn directe wegnummers. De N9 wordt hier gezien als een indirect wegnummer omdat je nog een klein stukje parallelbaan hebt voordat je bij de afrit komt. Persoonlijk vindt ik dat geneuzel in de marge en had ik het gewoon als direct bewegwijzerd, maar blijkbaar vinden ze het in Vlaams-Brabant belangrijk.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » zo 20 nov 2022, 18:14

Het mist allemaal samenhang, ieder district doet maar wat. Vlaams-Brabant is wel de ergste lijkt het.
Je kan zeggen van de oude lompe lichtbakken wat je wil, maar deze waren veel uniformer uitgevoerd en zeer goed leesbaar (mits ze uiteraard werken als het nacht is).

SAN RED
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » zo 20 nov 2022, 18:23

Snelwegfreak schreef: zo 20 nov 2022, 17:18 5. Op de parallelrijbaan vanuit Asse/Zaventem komende ook een raai met nieuwe borden.Vier rijstroken, maar vijf rijstrookpijlen. Daar gaat dus weer iets niet goed in het ontwerp.
Afbeelding
IMG_7919 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Pfff... Hebben die ontwerpers daar nog nooit gehoord van een (deftige) combipijl.

Het wordt is tijd dat men bij de afdeling Vlaams Brabant ingrijpt. Desnoods hulp vragen bij andere afdelingen, want dit is gewoon ja, zoals Snelwegfreak het zegt: Amateurstisch.

Het valt ook weer op: alleen in de afdeling Antwerpen, voert men consequent (met een idee) nieuwe bord-ontwerpen uit. In alle andere provincies doet men maar wat, in het bijzonder Vlaams Brabant.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » zo 20 nov 2022, 22:48

Of Zaventem of Brussels Airport. Pick one!
Hamburg, meine Perle

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » ma 21 nov 2022, 11:23

SAN RED schreef: zo 20 nov 2022, 18:23
Snelwegfreak schreef: zo 20 nov 2022, 17:18 5. Op de parallelrijbaan vanuit Asse/Zaventem komende ook een raai met nieuwe borden.Vier rijstroken, maar vijf rijstrookpijlen. Daar gaat dus weer iets niet goed in het ontwerp.
Afbeelding
IMG_7919 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Pfff... Hebben die ontwerpers daar nog nooit gehoord van een (deftige) combipijl.

Het wordt is tijd dat men bij de afdeling Vlaams Brabant ingrijpt. Desnoods hulp vragen bij andere afdelingen, want dit is gewoon ja, zoals Snelwegfreak het zegt: Amateurstisch.

Het valt ook weer op: alleen in de afdeling Antwerpen, voert men consequent (met een idee) nieuwe bord-ontwerpen uit. In alle andere provincies doet men maar wat, in het bijzonder Vlaams Brabant.
De pijlen konden inderdaad beter, en de taper voor Bergen ook, maar voor de rest vindt ik het toch al de dichtste benadering van de 'Antwerp Style'.
Laatst gewijzigd door Mikhail op ma 21 nov 2022, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » ma 21 nov 2022, 11:26

Widejo schreef: zo 20 nov 2022, 22:48 Of Zaventem of Brussels Airport. Pick one!
Ligt wel heel gevoelig voor Brussel, daar kennen ze Zaventem als luchtahven niet, enkel Brussels Airport, en vroeger had je nog de derde benaming, Brussel Nationaal Luchthaven :hahaHAHA:
Laatst gewijzigd door Mikhail op ma 21 nov 2022, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
****

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door waldo79 » ma 21 nov 2022, 11:28

En in Vlaanderen heet de luchthaven nog Zaventem of hanteert men daar ook Brussel Nationaal en Brussels Airport?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » ma 21 nov 2022, 11:39

Volgens mij is Zaventem nog altijd de meest gebruikte naam, een Vlaming ga je nooit horen zeggen, 'Breng mij eens naar Brussel Nationaal Luchthaven', zal eerder zijn 'Breng mij naar de luchthaven van Zaventem'.
****

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door jdb2 » ma 21 nov 2022, 12:26

Voor de Brusselaars: Brussels Airport
Voor de Vlamingen: Brussels-Antwerp South Airport
Voor de Walen: Brussels-Charleroi North Airport

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » ma 21 nov 2022, 19:38

Iedereen zegt gewoon Zaventem, ook Franstaligen. Dat kan je gelijkschakelen met Schiphol. Alleen heet de luchthaven in een poging internationaal te zijn Brussels Airport. Vroeger was Brussel-Nationale Luchthaven de officiële naam, maar die is dus vervangen door die Engelse naam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Palance » ma 21 nov 2022, 19:55

Mikhail schreef: ma 21 nov 2022, 11:39 Volgens mij is Zaventem nog altijd de meest gebruikte naam, een Vlaming ga je nooit horen zeggen, 'Breng mij eens naar Brussel Nationaal Luchthaven', zal eerder zijn 'Breng mij naar de luchthaven van Zaventem'.
Zaventem wordt ook in Nederland nog best veel gebruikt (naast Brussel).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SAN RED
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » di 22 nov 2022, 9:37

Op die borden zijn gewoon de pijlen F13_4 aanwijzingsborden gebruikt. Niet moeilijk dat de pijlen op de borden er als gedrochten uit zien, ze zijn niet geschikt voor portaalbww.

AfbeeldingF13-4 by SAN RED, on Flickr

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » di 22 nov 2022, 16:08

Nu je het zegt ja! Spijtig genoeg beseffen ze inderdaad niet dat die pijlen helemaal niet geschikt zijn voor zo een grote borden... Zouden ze daar met studenten werken op het agentschap wegen & verkeer in Vlaams-Brabant :rofl2:
****

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ruben » di 22 nov 2022, 17:46

Snelwegfreak schreef: zo 20 nov 2022, 17:18
5. Op de parallelrijbaan vanuit Asse/Zaventem komende ook een raai met nieuwe borden.Vier rijstroken, maar vijf rijstrookpijlen. Daar gaat dus weer iets niet goed in het ontwerp.
Afbeelding
IMG_7919 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Qua pijlen niet ideaal, maar de lettergrootte is hier tenminste al ok. Zowel bij de bestemmingen als bij de wegnummers.

Oostende werd dus vervangen door Aalst.

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ruben » vr 09 dec 2022, 17:09

Davy schreef: zo 25 sep 2022, 9:10 De N31 t.h.v. Brugge heeft nu ook enkele borden gekregen nieuwe stijl, dus met rechtopstaande pijlen. Ze hangen aan de tunnelportalen van de Gistelse- en Torhoutsesteenweg. Kon helaas geen foto nemen door een camera die haperde.
Ondertussen is er op de N31 nog nieuwe bewegwijzering bijgeplaatst, maar heb ook geen foto's. Hier en daar een uitsmijter zoals je ze elders ziet, op andere plaatsen een bord zoals je op de autosnelweg 800m voor de afrit vindt, maar dan ook in de hoogte aangebracht, op nog andere plaatsen gewoon een bord met bovenaan de rechtdoordoelen en eronder de afslaande doelen (een beetje zoals deze https://www.google.be/maps/@51.1222906, ... 384!8i8192 ).

Met andere woorden, ongeveer alle afritten in beide richtingen zijn op een andere manier aangeduid. Als men op zo'n korte tijd alles vervangt, is het wel jammer dat het niet op een uniforme manier gebeurt.

Plaats reactie