Afbeelding

Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Teetje
stadsweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Teetje » do 17 nov 2022, 20:30

Ds79m schreef: do 17 nov 2022, 20:04
Teetje schreef: do 17 nov 2022, 18:48 ^^ Dat vermoeden had ik ook, maar zoals gezegd: ik vraag me af of het juridisch haalbaar is in Europees opzicht.
Je mag in Europa je eigen bevolking altijd zwaarder bestraffen dan buitenlanders, zolang je het maar niet andersom doet. Dus dat zal geen problemen geven.
In eigen land snap ik dat, maar ik geloof niet dat de Nederlandse Staat ons op dergelijke manier zou mogen belasten in het buitenland.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 17 nov 2022, 20:36

^^ Ik twijfel er niet over dat een stevig discussiepunt gaat zijn. Maar als je in Nederland werkt en een woning in België koopt, kan je daarvan de hypotheekrente aftrekken. Hoewel niet helemaal waterdicht is dat enigszins vergelijkbaar met het belasten van het gebruik van een in Nederland geregistreerde auto in België.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 17 nov 2022, 21:08

Ik vraag me af of dit het wel haalt. Het is wederom een fikse lastenverzwaring voor de gewone man.

Wat me wel een goed idee lijkt is het aan banden leggen van onbeperkte privé kilometers met leaseauto's. Dat is niet echt meer van deze tijd.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 18 nov 2022, 1:52

Het raakt ook de mensen in de periferie van Nederland buitenproportioneel hard, mensen die nabij de grenzen met Duitsland en België wonen rijden vanzelfsprekend al veel meer kilometers in het buitenland dan gemiddeld. Met een dergelijke regeling zijn ze mooi klaar in een Zeeuws-Vlaanderen of Zuid-Limburg, en dat zijn economisch toch al niet de sterkste regio's. De gemiddelde inwoner van Amsterdam of Den Haag zal bij lange na geen 3000 kilometer in het buitenland rijden, maar in plaatsen als Sittard of Sluis ligt dat toch wel anders.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » za 19 nov 2022, 15:53

De tellerterugdraaiers zullen het nog druk gaan krijgen. En je kunt bij de versnellingsbak de aansluiting voor de teller ook losmaken. Niet te controleren..
Tarief is goedkoper dan Europese tolwegen, maar natuurlijk voor elke km dat maakt het zwaarder. Geen uitwijkmogelijkheden.
In China is het tarief tussen de 5 en 10 cent, vergelijkbaar :!: . En daar ook steeds minder uitwijkmogelijkheden, GuoTaos die worden opgeknapt krijgen dan tolpoortjes.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 20 nov 2022, 1:14

Ds79m schreef: do 17 nov 2022, 20:04 Je mag in Europa je eigen bevolking altijd zwaarder bestraffen dan buitenlanders, zolang je het maar niet andersom doet. (..)
Andersom dacht Duitsland te kunnen doen met hun vorm van betaald rijden voor personenwagens.
Hoe staat het met dat project eigenlijk? Per welk jaar moeten 'wij' daar toll gaan betalen?

hneel
autoweg

Bericht door hneel » zo 20 nov 2022, 10:14

Ds79m schreef: do 17 nov 2022, 20:04
Teetje schreef: do 17 nov 2022, 18:48 ^^ Dat vermoeden had ik ook, maar zoals gezegd: ik vraag me af of het juridisch haalbaar is in Europees opzicht.
Je mag in Europa je eigen bevolking altijd zwaarder bestraffen dan buitenlanders, zolang je het maar niet andersom doet. Dus dat zal geen problemen geven.
Oh? Ik kan me nog belgische plannetjes over tolvignetten voor buitenlanders herinneren.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 20 nov 2022, 10:34

^^ Dat is net als de PKW-maut afgeschoten toch?

Het voorgestelde systeem kan, maar dan moet het in andere landen ook zo gehandhaafd worden en tol moet afgeschaft worden, zodat het uitbalanceerd. Het kan toch niet zo zijn dat je twee keer betaald als je een stuk tolweg neemt in het buitenland?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 20 nov 2022, 11:29

Vermoedelijk kan dat wel. Europa bemoeit zich niet met interne belastingen. Wellicht dat een Nederlandse rechtbank het oneerlijk vindt. Het tolpoortjes systeem van de Portugezen is eenvoudiger en ook niet zeer duur en in theorie ook voor buitenlanders te gebruiken. Maar dan zit je aan hoofdwegen vast en het levert wellicht sluipverkeer op, wat overal dure milieustudies vereist.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 nov 2022, 12:27

Peter schreef: zo 20 nov 2022, 11:29 Vermoedelijk kan dat wel. Europa bemoeit zich niet met interne belastingen. Wellicht dat een Nederlandse rechtbank het oneerlijk vindt.
Ik denk dat we hier vroeg of laat te maken gaan krijgen met principes over eerlijke belastinggrondslag. Het soort discussies wat we ook bij de vermogensheffing hebben gezien.
Het tolpoortjes systeem van de Portugezen is eenvoudiger en ook niet zeer duur en in theorie ook voor buitenlanders te gebruiken. Maar dan zit je aan hoofdwegen vast en het levert wellicht sluipverkeer op, wat overal dure milieustudies vereist.
Ik geloof wel in dat soort systemen. En we hebben in Nederland nou niet echt een OWN waarover je grote afstanden zou willen afleggen. Dubbel als je ook op het secundaire net (de N-wegen onder 400) zo hier en daar nog een portaal neerzet.

Met weren van sluipverkeer hebben we op zich genoeg ervaring hier.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 20 nov 2022, 17:01

omNOMNOMNOM schreef: vr 18 nov 2022, 1:52 De gemiddelde inwoner van Amsterdam of Den Haag zal bij lange na geen 3000 kilometer in het buitenland rijden, maar in plaatsen als Sittard of Sluis ligt dat toch wel anders.
Niet aan de grens nee, maar als je flinke vakantie rit doet en zeker meedere per jaar kom je makkelijk en boven aan die 3000 km.
Touren is rough so you got to be tough

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 20 nov 2022, 18:40

Voor veel 'gewone' mensen klopt dat inderdaad, ik kom zonder heel gek te doen ook met gemak boven de 5000 km per jaar in het buitenland uit. Maar de boven ons verhevenen die duurzaam en bewust leven komen met hun oude Volvo daar bij lange na niet aan. Zij gaan immers met het vliegtuig op vakantie naar Bali of een weekje op bezinning in de Andes. :shutup:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 20 nov 2022, 20:35

Ik denk dat je die gratis 3000 kilometer en buitenlandse kilometers los van elkaar moet zien. Ook in een systeem met kastjes in de auto of camera’s aan de grens, waarbij je dus geen buitenlandse kilometers zou hoeven rekenen, zou er ongetwijfeld iets van een tegemoetkoming naar de allerarmsten zijn geweest. Het standaard ChristenUnie-doekje voor het bloeden bij een plan waarbij vooral gewone mensen er op achteruitgaan. Met 3000 kilometer per jaar of 8 per dag of 58 per week, zo u wil, blijft het mogelijk om de auto te gebruiken voor mantelzorg in de buurt of een incidenteel ritje naar het strand of Tante Sjaan in Hoogeveen. Daarmee haal je de angel uit de discussie.

Door de koppeling aan de buitenlandse kilometers heb je wel het voordeel dat, mocht het uiteindelijk toch juridisch of maatschappelijk niet haalbaar zijn, je ook die 3000 kilometers weer kan schrappen. En als je het echt goed doet, schrap je die 3000 kilometers niet, en laat je een ’’’rechtse’’’’ partij als de VVD dit uitleggen als een overwinning in het voordeel van de automobilist. Twee jaar later kan je dan het basistarief alsnog verhogen naar het niveau van de beoogde inkomsten.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 20 nov 2022, 21:58

Ik vraag me wel af of het daarmee niet te aantrekkelijk wordt om een extra boodschappenwagen aan te schaffen. Met die 3000 gratis kilometers betaal je voor auto's die je weinig gebruikt nul euro wegenbelasting.
Ze nemen wel gewoon een parkeerplek in, dus de parkeerdruk zal in de meeste wijken gaan stijgen. Om dat te voorkomen zal er waarschijnlijk op meer plekken betaald parkeren of parkeervergunningen worden ingevoerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 nov 2022, 22:05

Mijn ervaring met dat soort plannen is toch wel dat als de politieke partijen in Den Haag door krijgen dat het de kiezer echt geld kost, de plannen van tafel geveegd worden. Eerder is dat gebeurd met de forensenheffing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 20 nov 2022, 22:07

^^ Het rijk moet iets om de accijns inkomsten veilig te stellen..als dadelijk een fiks deel elektrisch aangedreven de kilometers ('gratis') wegtikt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 nov 2022, 22:09

verfmeer95 schreef: zo 20 nov 2022, 21:58 Ik vraag me wel af of het daarmee niet te aantrekkelijk wordt om een extra boodschappenwagen aan te schaffen. Met die 3000 gratis kilometers betaal je voor auto's die je weinig gebruikt nul euro wegenbelasting.
Ze nemen wel gewoon een parkeerplek in, dus de parkeerdruk zal in de meeste wijken gaan stijgen. Om dat te voorkomen zal er waarschijnlijk op meer plekken betaald parkeren of parkeervergunningen worden ingevoerd.
Ja, dit is een serieus nadeel van de kilometerheffing als de lasten moeten verschuiven van bezit naar gebruik. Bezit wordt goedkoper en voor bijvoorbeeld verzamelaars wordt het stukken goedkoper om auto's erbij aan te schaffen die dan op publieke parkeerplaatsen worden gestald. De handhaving daarvan is sowieso al lastig, er zijn regelmatig verhalen in de media over afgedankte auto's die maandenlang blijven staan en de gemeente er pas mee doet als het de media bereikt.

In de Verenigde Staten betaal je niks voor bezit en dit is een belangrijke reden waarom het autobezit daar zo hoog is: oude auto's worden minder snel afgedankt, maar blijven weinig/niet gebruikt in bezit.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 nov 2022, 22:21

Ik blijf dat een van de slechte onderdelen van deze plannen vinden. Ze hadden de belastingen op bezit gewoon moeten laten en de belastingen op verbruik moeten veranderen van een brandstofaccijns naar een kilometerheffing (waarbij het element van de accijns dat eerder een vervuilingsheffing is dan nog blijft, maar uiteraard alleen betaald door de vervuilers). Wellicht was dit iets dat nodig was om de VVD als auto-partij en de partij van de haves blij te maken? Dat er een belasting op eigendom sneuvelt? Natuurlijk ook leuk voor iedere partij met een ouder electoraat - lastenverlichting voor oma en opa met hun boodschappenwagentjes. Daar kunnen zowel Hoekstra als Rutte zich mee laten zien in hun achterban!

Op dit punt vraag ik me trouwens ook het volgende af: wat je nu aan “kilometerheffing” betaalt via accijns bevat feitelijk een prikkel om een beetje zuinig te rijden. Buiten de spits, want op rustiger wegen is je verbruik lager. Geen idiote snelheden, wederom door wat dat je kost aan benzine. Geen shortcuts over OWN, want is misschien korter maar slurpt uiteindelijk benzine. Nu blijven die prikkels wel een beetje, want zowel een brandstofrijder als een EV-rijder behoudt een financiële prikkel om het verbruik een beetje laag te houden om zo je eerstvolgende tank- of laadbeurt een beetje uit te stellen. Maar gooien we daar niet wat kind met badwater weg - zijn we hier 180 rijden niet verhoudingsgewijs goedkoper aan het maken?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2022, 23:13

Snelwegfreak schreef: do 17 nov 2022, 20:05 Ik heb dit jaar zo'n 20.000 kilometer in het buitenland gemaakt. Dat zou betekenen dat ik bijna een maandsalaris aan heffing voor de Nederlandse Staat (!!!) zou moeten afdragen voor zaken waar zij geen donder mee te maken hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat dit juridisch houdbaar zou zijn.
Zaken waarvoor je bovendien in het buitenland soms al voor betaald hebt. In sommige landen heet het tol, maar in andere landen (zeker met vignetsystemen) is het formeel vaak een wegenbelasting. En dat zou betekenen dat je dubbel belasting betaalt. Het lijkt mij sterk dat dat zal standhouden bij een rechter.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 20 nov 2022, 23:29

^^ Er is, veelal, een keuze om geen tol of vignet te betalen in het buitenland. Is gedoe maar de mogelijkheid is er.

Als je op vakantie gaat betaal je in het buitenland ook voor je verblijf/huisje/campingplaats.. terwijl thuis je hypotheek/huur ook doorloopt. De houderschapsbelasting loopt ook door terwijl je de buitenlandse kilometers maakt.

Er zal altijd een vorm van 'oneerlijkheid' zijn, denk ik.
De mensen in de grensregio's hebben tijdenlang kunnen profiteren van lagere brandstofprijzen, voordelige inkoop van drank en tabak.. ja, dadelijk moeten ze wat kilometers gaan betalen voor die geneugten net over de grens. Inwoners in het midden of het westen van ons land hebben die geneugten vaak niet gehad doordat de afstand niet lonend is.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 21 nov 2022, 18:35

De druk op vliegreizen zal ook weer toenemen, zeker naar landen die te berijden zijn als Spanje of Italie, maar ook Turkije of Marokko. Ik zit nu in Portugal met de eigen auto en dat zou met een lichte variatie in kortste route 6000 km worden, waarvan 5500 in niet-NL.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 nov 2022, 9:30

Durashift schreef: zo 20 nov 2022, 23:29 ^^ Er is, veelal, een keuze om geen tol of vignet te betalen in het buitenland. Is gedoe maar de mogelijkheid is er.
In een EU-land als Bulgarije helemaal niet. Maar ook voor kilometers die je over snelwegen in bv. Oostenrijk of Tsjechië rijdt betaal je al. In een land als Italië kun je tolvrij rijden, als je uren langer onderweg wil zijn. Dat doet bijna niemand.

Hoe dan ook, de Nederlandse overheid heeft niks te schaften met wat ik buiten de landsgrenzen doe.
Als je op vakantie gaat betaal je in het buitenland ook voor je verblijf/huisje/campingplaats.. terwijl thuis je hypotheek/huur ook doorloopt. De houderschapsbelasting loopt ook door terwijl je de buitenlandse kilometers maakt.
Maar dat is geen belasting op gebruik. Nu is het plan dat ik straks moet betalen over kilometers die ik buiten Nederland rij, waar ik soms ook al ter plekke voor moet betalen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 nov 2022, 9:52

^^ Precies. Je kunt niet roepen "we schaffen een onnodige belasting op bezit af en gaan rechtvaardiger belasten naar gebruik", maar als het je even niet uitkomt dan toch weer parallellen met belastingen op bezit gaan trekken.
Coen Tunnel schreef: di 22 nov 2022, 9:30In een land als Italië kun je tolvrij rijden, als je uren langer onderweg wil zijn. Dat doet bijna niemand.
Op OWN mag je blij zijn als je gerekend over je hele rit 60 km/h uur haalt; op de snelweg beweeg je toch echt wel naar 100. Tolvrij OWN is daarmee nooit echt een alternatief. Dat weten de Fransen ook wel, hoezeer die nog wetgeving hebben dat een tolweg alleen mag wanneer er een goed tolvrij alternatief is.

Nee, ik geloof echt wel in belasten naar gebruik, maar dat moet voor een rechtvaardige belastinggrondslag binnenlands gebruik zijn. Net zoals je in Nederland ook niet betaalt voor sigaretten die je in het buitenland rookt (en dáár is dan nog meer rechtvaardiging voor te vinden, want uiteindelijk moet onze zorg jouw longkanker opvangen). Het voorstel om buitenlandse kilometers mee te rekenen is een verlegenheids-oplossing omdat men geen infrastructuur wil aanleggen met trackers waar je rijdt of met tolpoorten. Want dat is complex, een volgende ICT-debacle in aantocht met bijbehorende enorme kosten en vertraging. Dat soort gedachten over kosten, baten en realiseerbaarheid kan ik heel goed begrijpen, maar rechtvaardige belastinggrondslag is gewoon een lijn die je niet mag passeren.
Laatst gewijzigd door Pino op di 22 nov 2022, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 22 nov 2022, 9:54

Coen Tunnel schreef: di 22 nov 2022, 9:30Hoe dan ook, de Nederlandse overheid heeft niks te schaften met wat ik buiten de landsgrenzen doe.
Dat is het meest principieel foute van dit hele idee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 22 nov 2022, 10:21

Het punt blijft dat Nederlandse belastingen niet aan de grens bij Hazeldonk ophouden. Hypotheekrenteaftrek, AOW, noem het maar op, stoppen niet noodzakelijkerwijs als je de grens passeert. Ook op Nederlandse verbruiksgoederen die je over de grens benut, heb je in Nederland een staatsbijdrage betaald. De accijnzen op sigaretten zijn zo hoog met het idee dat je ze uiteindelijk gaat gebruiken, dus dat vind ik een wat wankele vergelijking. Je kan ook zeggen dat er in die accijns ten dele een schadevergoeding zit voor het passief meeroken van omstanders, ongeacht waar die zich bevinden. En daarom hebben onze buurlanden ook zulke accijnzen. Met andere woorden, zij zouden eigenlijk een vergelijkbare kilometerheffing moeten instellen, zodat een Belg of Duitser ook betaalt voor de schadelijke effecten van zijn autoverkeer in Nederland.

Laat helder zijn dat ik het ook een waardeloos idee vind, maar dat is dan als één van de vele slechte aspecten van een kilometerheffing in het algemeen. Daar moet je de pijlen op richten. Als je puur op dit onderdeel kijkt, dan kan je (ook na ervaringen in Coronatijd) de reacties wel uittekenen. “Dan ga je maar niet met de auto naar de Costa del Sol, Nederland is ook mooi voor vakantie”, “dan pak je maar de trein op reis, dat is sowieso beter voor het milieu”, “met de klimaatverandering hoef je niet meer naar Zuid-Europa voor mooi weer” of “mensen in de grensstreek die hierdoor getroffen worden, moeten niet klagen, zij kunnen al jaren goedkoper tanken en shoppen over de grens”.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 nov 2022, 10:34

Het is wel zo dat de kilometerheffing gebaseerd op het aantal gereden kilometers. Het is in die zin geen vaste belasting, maar een daadwerkelijk gebruik, waarbij de overheid je autogebruik in het buitenland belast. Dat is alsof je in Frankrijk de Nederlandse brandstofaccijns zou moeten betalen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 nov 2022, 10:52

^^ Maar het is natuurlijk waar dat je tabak in Nederland kunt kopen en vervolgens in het buitenland kunt roken. Dan heb je Nederlandse accijns betaald voor verbruik in het buitenland. Net zoals omgekeerd ook voorkomt, en misschien wel vaker als je kijkt hoe graag rokers sigaretten meenemen uit landen waar de prijzen lager liggen. Ook voor benzine-accijns geldt natuurlijk dat je vlak voor Hazeldonk kunt tanken, volle accijns betaalt en het Nederlandse wegennet vrijwel niet belast - en ook dat kan omgekeerd met nog net even in België tanken. Het voordeel bij dit systeem van afrekenen aan de kassa: je betaalt nooit in twee landen.

In zoverre snap ik best dat belastingen naar verbruik op een gegeven moment gaan werken met ficties, en dat die ficties dwingend onderdeel vormen van een belastingstelsel. Het feit dat die ficties niet altijd de feitelijke situatie reflecteren, haalt niet meteen de rechtvaardigheid van de heffing onderuit. Maar hier gaat het wel ver: ficties in het belastingrecht zijn redelijk gebaseerd op het model "het is een druppel op een gloeiende plaat, in algemene zin is het wel rechtvaardig zo". En waar het gaat over vakantie-kilometers praat je gewoon over hoeveelheden kilometers die behoorlijk materieel zijn in iemands daadwerkelijke verbruik. En bij een heffing die je rechtvaardigt met het idee dat we wel het wegenfonds voor onze eigen wegen moeten kunnen blijven vullen zoals we vroeger deden met de heffingen op fossiele brandstoffen, zit je gewoon te harken.

Daar zit ook een cruciaal onderscheid met de manier waarop sociale premies worden geheven (op het feit dat je Nederlands ingezetene bent, en afhankelijk van je in Nederland genoten inkomen), onroerende zaakbelasting (op het feit dat je in Nederland een huis hebt) of genotsaccijnzen (op het feit dat je in Nederland een accijnsgoed koopt).

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 22 nov 2022, 20:02

Pino schreef: di 22 nov 2022, 10:52Het voordeel bij dit systeem van afrekenen aan de kassa: je betaalt nooit in twee landen.
Daar komt ook nog bij dat als het belastingstelsel niet compleet doorgedraaid is, andersom ook niet in Nederland woonachtige mensen in NL dergelijk zaken betalen waardoor het onder de streep iets kan compenseren. Met twee keer betalen gaat die vlieger natuurlijk niet op.
Voor bv. de inkomstenbelasting zijn er ook verdragen om te voorkomen dat je die twee keer moet betalen.

Indien die kilometerheffing op deze manier in heel Europa uitgerold zou worden maar verder wel overal de tol e.d. afgeschaft zouden worden, dan tackel je al een deel dubbele kosten.
Dan kun je vervolgens nog twee dingen overwegen: 1. Wat koopkracht/economische correcties uitvoeren waar armere landen wat minder vragen van hun inwoners. 2. Een correctie toepassen, tussen landen, op basis van de buitenlandse aantal kilometers van hun inwoners in relatie tot het aantal kilometers in dat land afgelegd door buitenlandse voertuigen.
Omdat je dat dan op grote schaal doet heft dat de effecten voor het individu wat op.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 23 nov 2022, 21:19

Coen Tunnel schreef: di 22 nov 2022, 9:30 (..)

Hoe dan ook, de Nederlandse overheid heeft niks te schaften met wat ik buiten de landsgrenzen doe.

(..)
Okay.. mocht je in het buitenland in de problemen komen.. dan ook geen hulp (consulaire bijstand) vragen aan onze overheid. ;)

Daarom wil men gewoon een vrij simpele (jaarlijkse) totaal kilometerregistratie. Geen 'gedoe' met kastjes etc. zodat een systeem weet waar jij hebt gereden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 nov 2022, 21:33

^^ Juist. En je kunt dus niet volhouden dat dat een vergelijkbare uitkomst biedt met hoe automobilisten nu al afrekenen. Het is gewoon harken en hard dubbel laten betalen. En je ziet nu al teksten als “we kunnen natuurlijk een uitzondering verzinnen, maar dan gaat voor iedereen het kilometertarief omhoog.” Lekker stoken alvast in de samenleving.

Laat daar niemand een goed-nieuws-show van maken dat het eerlijker is, rechtvaardiger, geen naaistreek.