[Q] Qatar

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » vr 18 nov 2022, 13:22

Qatar heeft alle wegenprojecten voor het WK voetbal opgeleverd. Het is fascinerend om met de recente satellietbeelden door Qatar te scrollen in Google Earth. Het lijkt net één groot computerspel van wegen en bebouwing. Er zijn gigantische autosnelwegen aangelegd, waarbij de snelwegen buiten de stadskern van Doha amper verkeer lijken te hebben maar wel 10 of 12 rijstroken hebben.

1984 - 2010 - 2020

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » za 19 nov 2022, 17:16

Een impressie van de nieuwe infrastructuur in Qatar die de afgelopen jaren is gerealiseerd. Het is nu allemaal op Google Earth zichtbaar zonder werkzaamheden.

Qatar had voor pakweg 2010 bijna geen echte autosnelwegen, het land was weliswaar rijk, maar het had nog geen infrastructuur van het kaliber Saudi-Arabië of de Verenigde Arabische Emiraten. Met het toewijzen van het WK Voetbal heeft men vrijwel alle grote wegen heraangelegd met ongelijkvloerse kruisingen en is een heel netwerk van nieuwe autosnelwegen gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Q] Qatar

Bericht door Pino » za 19 nov 2022, 17:29

Chris schreef: za 19 nov 2022, 17:16 Qatar had voor pakweg 2010 bijna geen echte autosnelwegen, het land was weliswaar rijk, maar het had nog geen infrastructuur van het kaliber Saudi-Arabië of de Verenigde Arabische Emiraten.
Veel minder inwoners, veel kleinere afstanden, dus niet zo gek. En dan wordt alles hier ook nog even zwaar bovenmaats aangelegd. Daar zal wel voldoende ruimte voor zijn, maar ik kan er niet anders naar kijken dan verspilling. Dat geld en materiaal had veel beter kunnen worden besteed - gastarbeiders wat netter behandelen misschien? En dan wil ik nog niet weten hoe het zit met de arbeiders die aan de aanleg van deze wegen hebben gewerkt!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [Q] Qatar

Bericht door Schelpenpaadje » zo 20 nov 2022, 9:07

Zoveel oliedollars, kilometers aan vele rijstroken brede snelwegen door de woestijn en dan kiezen ze zo vaak voor een klaverblad als knooppuntconfiguratie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Q] Qatar

Bericht door Pino » zo 20 nov 2022, 10:34

^^ Kan natuurlijk zijn dat dat de aansluitingen zijn met vrij kleine zijwegen, die elders in de wereld gewoon met een halfklaverblad worden afgehandeld.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Q] Qatar

Bericht door duikgek89 » zo 20 nov 2022, 10:41

Pino schreef: za 19 nov 2022, 17:29
Chris schreef: za 19 nov 2022, 17:16 Qatar had voor pakweg 2010 bijna geen echte autosnelwegen, het land was weliswaar rijk, maar het had nog geen infrastructuur van het kaliber Saudi-Arabië of de Verenigde Arabische Emiraten.
Veel minder inwoners, veel kleinere afstanden, dus niet zo gek. En dan wordt alles hier ook nog even zwaar bovenmaats aangelegd. Daar zal wel voldoende ruimte voor zijn, maar ik kan er niet anders naar kijken dan verspilling. Dat geld en materiaal had veel beter kunnen worden besteed - gastarbeiders wat netter behandelen misschien? En dan wil ik nog niet weten hoe het zit met de arbeiders die aan de aanleg van deze wegen hebben gewerkt!
Wat ik me dan afvraag, kunnen ze dat na peak-oil nog allemaal onderhouden?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Q] Qatar

Bericht door Ds79m » zo 20 nov 2022, 10:47

^^ Ik weet niet precies hoeveel olie Qatar nog heeft, maar dan praat je waarschijnlijk wel over een heel lange termijn. Het is immers ook niet zo dat van zodra er wat minder olie geproduceerd wordt, het land meteen in financiële moeilijkheden zou komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » zo 20 nov 2022, 18:00

Qatar is één van de primaire producten van LNG, waar ze dit jaar onwaarschijnlijk grote sommen geld mee hebben verdiend. Normaal gaat 70% op lange-termijnscontracten naar Oost-Azië, maar nu hebben ze voor recordbedragen LNG aan Europa geleverd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [Q] Qatar

Bericht door Alfa » zo 20 nov 2022, 18:36

Ds79m schreef: zo 20 nov 2022, 10:47 ^^ Ik weet niet precies hoeveel olie Qatar nog heeft, maar dan praat je waarschijnlijk wel over een heel lange termijn. Het is immers ook niet zo dat van zodra er wat minder olie geproduceerd wordt, het land meteen in financiële moeilijkheden zou komen.
Je praat over 20 jaar, dat valt dus nogal tegen.

Afbeelding

Qua gas staan ze er iets beter voor, daar wordt de piek verwacht rond 2040 (met dus nog zeker 20 jaar na peak gas waar ze nog veel inkomsten zullen hebben van dat gas). Maar dat zijn dus ook geen enorm lange termijnen. De huidige generatie Qatarezen mag zich wel degelijk zorgen maken over de toekomst. En wat grote flatgebouwen bouwen om het 'toerisme' gaat het zeker niet redden, dat is maar voor een paar jaar hip en er dreigt wat dat betreft sowieso een overaanbod te ontstaan (al die steden daar in de regio doen het op dezelfde manier).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » zo 20 nov 2022, 18:41

Alfa schreef: zo 20 nov 2022, 18:36 En wat grote flatgebouwen bouwen om het 'toerisme' gaat het zeker niet redden, dat is maar voor een paar jaar hip en er dreigt wat dat betreft sowieso een overaanbod te ontstaan (al die steden daar in de regio doen het op dezelfde manier).
Bahrain is een voorbeeld van hoe dit niet wil lukken. Ze hebben daar ook allerlei eilanden opgespoten die al 10 jaar onbebouwd zijn. Sowieso is die bouwwoede in de Verenigde Arabische Emiraten ook wat afgekoeld. Ook in Koeweit gaat dat niet erg snel meer. In Saudi-Arabië is de bouw van die 1 kilometer hoge Jeddah Tower al 5 jaar gestaakt.

Qatar heeft onwaarschijnlijke sommen geld in de infrastructuur / stadions gestoken, ik heb bedragen gelezen van $ 220 miljard (infra) tot $ 300 miljard (incl. stadions en andere faciliteiten).

Het is echt net een soort cities skyline of simcity in de Perzische Golf. Ze hebben nou eenmaal gigantisch veel geld en er is ook weinig anders te maken van een zandbak.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Q] Qatar

Bericht door duikgek89 » zo 20 nov 2022, 20:26

Ds79m schreef: zo 20 nov 2022, 10:47 ^^ Ik weet niet precies hoeveel olie Qatar nog heeft, maar dan praat je waarschijnlijk wel over een heel lange termijn. Het is immers ook niet zo dat van zodra er wat minder olie geproduceerd wordt, het land meteen in financiële moeilijkheden zou komen.
Vermoedelijk spreken we over een paar decennia, dat is ook waar we over spreken als we aan groot onderhoud van infrastructuur denken.

En dan mogen ze nu geld zat hebben, maar zonder plan lopen ze wel risico.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [Q] Qatar

Bericht door Hajo » zo 20 nov 2022, 20:41

Veel geld, honderden miljarden, zit in investeringsfondsen en -maatschappijen. Die fondsen hebben dat geld wereldwijd belegd in onder andere vastgoed. Zodra de olie en het gas begint op te drogen, zullen ze waarschijnlijk die fondsen aanspreken om zo hun luxueuze leventje voort te zetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Q] Qatar

Bericht door Vinny » zo 20 nov 2022, 22:11

duikgek89 schreef: zo 20 nov 2022, 10:41
Pino schreef: za 19 nov 2022, 17:29
Chris schreef: za 19 nov 2022, 17:16 Qatar had voor pakweg 2010 bijna geen echte autosnelwegen, het land was weliswaar rijk, maar het had nog geen infrastructuur van het kaliber Saudi-Arabië of de Verenigde Arabische Emiraten.
Veel minder inwoners, veel kleinere afstanden, dus niet zo gek. En dan wordt alles hier ook nog even zwaar bovenmaats aangelegd. Daar zal wel voldoende ruimte voor zijn, maar ik kan er niet anders naar kijken dan verspilling. Dat geld en materiaal had veel beter kunnen worden besteed - gastarbeiders wat netter behandelen misschien? En dan wil ik nog niet weten hoe het zit met de arbeiders die aan de aanleg van deze wegen hebben gewerkt!
Wat ik me dan afvraag, kunnen ze dat na peak-oil nog allemaal onderhouden?
Allah is de baas daar, dus zolang de inwoners zich niet te buiten gaan aan allerlei Westerse decadentie zoals homoseksualiteit en zo, heb je kans dat de Goddelijke bescherming zorgt dat de olie en gasvoorraden spontaan worden aangevuld als het 'Mannah' van de wereld. :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [Q] Qatar

Bericht door Schelpenpaadje » ma 21 nov 2022, 6:46

^^ En als dat laatste niet gebeurt dan is dat een straf voor de zonden die de mensheid begaat, zoals het dragen van een OneLove-band.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [Q] Qatar

Bericht door Egbert » ma 21 nov 2022, 7:20

duikgek89 schreef: zo 20 nov 2022, 10:41
Wat ik me dan afvraag, kunnen ze dat na peak-oil nog allemaal onderhouden?
Voor die landen is peak-oil niet de eerste zorg. Als de vraag maar blijft dan kunnen ze de prijs wel omhoog gooien.
Hun probleem is dat de vraag niet blijft. En dat kan best wel eens sneller zijn dan peak-oil.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [Q] Qatar

Bericht door Schelpenpaadje » ma 21 nov 2022, 7:55

Een zekere vraag naar olie zal er wel blijven. Ook omdat olie behalve een brandstof ook een grondstof is voor plastics en oplosmiddelen die niet allemaal even gemakkelijk zijn te vervangen door gerecyclede en bio-based alternatieven.

Deze landen zullen desondanks moeten voorsorteren op de economische en politieke gevolgen van de transitie. Het verlies aan inkomsten is niet (alleen) te compenseren met hogere prijzen. Zeker wanneer het (potentiële) aanbod de vraag overstijgt en een hoge prijs de overstap naar alternatieven alleen maar versnelt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Q] Qatar

Bericht door Ds79m » ma 21 nov 2022, 9:53

^^ Over de aanbodkant van specifiek Qatar weet ik niets, maar ook als we in de EU vanaf 2035 geleidelijk meer elektrisch gaan rijden enzo, zal het toch zeker wel tot in de jaren ‘50/‘60 gaan duren voordat je wereldwijd een merkbaar effect op de vraag naar olie gaat krijgen. Dat gedeelte lijkt me nog niet iets waar ze in het Midden-Oosten nu al wakker van zullen liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » ma 21 nov 2022, 9:56

Europa is goed voor maar 15% van de olieconsumptie in de wereld. Ik denk dat we ons aandeel geregeld overschatten.

https://ourworldindata.org/grapher/oil- ... -hours-twh

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [Q] Qatar

Bericht door mvalkenburg » ma 21 nov 2022, 10:22

Chris schreef: ma 21 nov 2022, 9:56 Europa is goed voor maar 15% van de olieconsumptie in de wereld. Ik denk dat we ons aandeel geregeld overschatten.
Direct misschien wel, maar ik denk dat we indirect ook verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van die behoefte in Asia-Pacific, omdat we daar laten produceren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [Q] Qatar

Bericht door Schelpenpaadje » ma 21 nov 2022, 12:00

Daarbij merken wij weliswaar dat Europa concrete stappen aan het zetten is (o.a. aankomend verbod op nieuwe ICE-auto's) maar zit ook de rest van de wereld niet stil. Kijk alleen al wie er allemaal aan tafel zitten bij de klimaatakkoorden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [Q] Qatar

Bericht door Alfa » ma 21 nov 2022, 15:19

Chris schreef: ma 21 nov 2022, 9:56 Europa is goed voor maar 15% van de olieconsumptie in de wereld. Ik denk dat we ons aandeel geregeld overschatten.

https://ourworldindata.org/grapher/oil- ... -hours-twh
In 2050 zal Europa ook maar 7% van de wereldbevolking uitmaken, in 1950 was dat nog 22%. We beseffen vaak niet hoe betekenisloos we worden en hoe belangrijk het is dat Europa verenigt wordt. Want Qatar was vandaag nog om een andere reden in het nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/21 ... -kopzorge/. De macht van het getal is groot.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 21 nov 2022, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [Q] Qatar

Bericht door Egbert » ma 21 nov 2022, 15:24

Chris schreef: ma 21 nov 2022, 9:56 Europa is goed voor maar 15% van de olieconsumptie in de wereld. Ik denk dat we ons aandeel geregeld overschatten.

https://ourworldindata.org/grapher/oil- ... -hours-twh
China is ook hard aan het elektrificeren, zowel op huishoudens als op vervoer. In Amerika zie ik het vervoer nog niet zo snel elektrisch worden. De beweging is er wel, maar dat zal lang niet zo sterk zijn als in de EU of China.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Q] Qatar

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2022, 20:48

Fossiele brandstof is nu nog gewoon goedkoper dan andere energiebronnen per geleverde kilowatuur. Op termijn zal dat wel gaan omslaan verwacht ik, zodra zonnepanelen terugverdiend worden. Of we fors kunnen afbouwen hangt natuurlijk ook af van wat de overheid doet. Helemaal naar nul is niet realistisch en volgens mij ook niet nodig.

Hier kun je de cijfers bijhouden, het energiegebruik wordt onderverdeeld in hernieuwbare bronnen en niet-hernieuwbaar:
https://www.worldometers.info/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie