[Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Re: [ZUIDERZEELIJN] Wel of niet ?
Het is inderdaad een idee om de A28 te verbreden alleen wordt het doorgaans drukker op een dergelijk traject dus echt een oplossing is het niet en zal ook niet gaan gebeuren net als de Zuiderzeelijn.
Het enige wat je er wel mee oplost is dat het noorden dan niet meer afhankelijk is van een verbinding die over Zwolle gaat(Emmen uitgezonderd dat is nog via Almelo te bereiken per spoor)
Intussen is het 2 jaar nadat er een artikel was dat zei dat de nieuwe spoorlijn goedkoper was dan aanpassingen aan het huidige maar die vlieger gaat niet meer op met al die stijgende prijzen.
Het enige wat je er wel mee oplost is dat het noorden dan niet meer afhankelijk is van een verbinding die over Zwolle gaat(Emmen uitgezonderd dat is nog via Almelo te bereiken per spoor)
Intussen is het 2 jaar nadat er een artikel was dat zei dat de nieuwe spoorlijn goedkoper was dan aanpassingen aan het huidige maar die vlieger gaat niet meer op met al die stijgende prijzen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik weet niet of het verbreden van de A28 een beter alternatief is voor de Lelylijn.
Wat ik wel weet is dat de reistijd tussen
Hattemerbroek en
Heerenveen sinds de verlaging van de vmax naar 100 km/u ongeveer even snel is via N50-A7 als via A28-A32. Dit pleit voor het verbreden van de N50 vóór de A28. En op de passage van Zwolle zelf na zit de 2x3 A28 Zwolle-Meppel minder vol dan de 2x2 A7 Joure-Heerenveen.
Volgens mij zou je de verbinding met het noorden zowel per spoor als over de weg moeten verbeteren. Zowel voor de leefbaarheid en economie in het noorden als om een grotere bijdrage te kunnen leveren aan de woningbouwopgave, zelfs als de gewenste grootte van die bijdrage nog voer voor discussie is.
Wat ik wel weet is dat de reistijd tussen

Volgens mij zou je de verbinding met het noorden zowel per spoor als over de weg moeten verbeteren. Zowel voor de leefbaarheid en economie in het noorden als om een grotere bijdrage te kunnen leveren aan de woningbouwopgave, zelfs als de gewenste grootte van die bijdrage nog voer voor discussie is.
-
- 4x5 autosnelweg
Je kunt de spoorverbinding ook verbeteren zonder peperdure (semi-)hogesnelheidslijn aan te leggen, maar knelpunten op het bestaande spoor op te lossen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- dorpsstraat
Ik maak gelukkig het beleid niet toch zou het idee zijn en een stuk goedkoper dan een gehele lijn aan te leggen om iets te verzinnen om die knoop bij Zwolle te omzeilen want bijna het hele noorden ligt plat bij werkzaamheden in Zwolle maar ik weet ook wel dat het leuk bedacht is in mijn hoofd waar het zal blijven.
Gek genoeg was er wel dat artikel dat schreed dat een nieuwe lijn goedkoper is wat ik op zich wel kan begrijpen allemaal kleine projecten zijn bij elkaar natuurlijk duurder dan een groot project.
Dit zeggende geen enkele ondernemer zal een dergelijke klus op zich willen nemen neem als voorbeeld de soap omtrent de Maaslijn die volgens de originele planning al geheel onder de draad zou zijn maar geen enkel bedrijf wil een offerte maken vanwege de onrust op de markt en de steeds duurder wordende materialen.
Toch valt me op dat onze zuiderburen wel grote spoor projecten op kunnen zetten neem de her elektrificatie tussen Namur en Luxemburg die omgebouwd wordt naar 25KV.
-
- 2x2 autosnelweg
Het ministerie van I&W en de noordelijke provincies richten een gemeenschappelijke werkorganisatie op voor de Lelylijn:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... vaart-erin
Een MIRT-onderzoek moet onder meer de vraag beantwoorden waar de spoorlijn precies moet liggen
https://lc.nl/friesland/Op-papier-komt- ... 78760.html
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... vaart-erin
Een MIRT-onderzoek moet onder meer de vraag beantwoorden waar de spoorlijn precies moet liggen
https://lc.nl/friesland/Op-papier-komt- ... 78760.html
-
- autoweg
Re: Het wel en wee van het OV
Men gaat deze week (weer) debatteren over de (nieuwe) Lelylijn.
Debat tussen initiatiefnemer en een deskundige met, in mijn ogen, realiteitszin.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... -goed-idee
Debat tussen initiatiefnemer en een deskundige met, in mijn ogen, realiteitszin.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... -goed-idee
-
- Moderator

Die D66'er is een beetje stereotype qua OV-promotie, het moet er gewoon komen en kritische constateringen of het wel rendabel is zijn alleen maar lastig.
De Lelylijn zal het meest kostbare transportproject ooit gebouwd in Nederland zijn. De kostenramingen liggen kennelijk op 6 tot 9 miljard euro, dat is dus (een stuk) hoger dan bijvoorbeeld de HSL-Zuid, de Betuweroute of het SAA project. En zoals die professor aangeeft weten we dat (vooral) spoorprojecten structureel veel duurder uitvallen dan gedacht.
-
- Moderator
6 tot 9 miljard aan een project dat niks noemenswaardigs zal bijdragen aan de bereikbaarheid van Nederland 
En we hebben geen euro over voor een beetje fatsoenlijk verkeersveilige wegen, voor enorm voor de hand liggende verbeteringen van de doorstroming etc...

En we hebben geen euro over voor een beetje fatsoenlijk verkeersveilige wegen, voor enorm voor de hand liggende verbeteringen van de doorstroming etc...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Re: [Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?

Daarin zit natuurlijk wel een stuk politieke meewind, de komende jaren, volgens mij.
-
- stadsweg
Met de opname in TEN-T is vast wel een beetje geld los te peuteren bij de Europese Unie, maar dan nog blijft het voor Nederland een miljardenpost. Dat heeft vooral te maken met de bodemgesteldheid en de bouwkwaliteit. Als je HSL-achtige normen aanneemt op de slappe grond in het noordoosten wordt een spoorlijn vanzelfsprekend duurder.
-
- expressweg
Dit project moet zo snel mogelijk in de prullemand gestopt worden, want dit is oude wijn in nieuwe zakken. In 2006 heeft men niet voor niets de Zuiderzeelijn project geschrapt.
-
- 4x5 autosnelweg
Hoeveel zouden twee tunnels bij Kornwerderzand en Den Oever kosten? Is ook heel goed voor de betrouwbaarheid en rijtijd van de Q-liners Alkmaar-LeeuwardenWouter N14 schreef: ↑di 28 jun 2022, 23:07 6 tot 9 miljard aan een project dat niks noemenswaardigs zal bijdragen aan de bereikbaarheid van Nederland

-
- woonerf
Dat kwam meer doordat de overheden steeds meer gingen eisen, zoals een Maglev, zweeftrein, monorail... Toen schoten de kosten door het dak en gaf men het op, met als excuus de Hanzelijn... Die levert Noord-Nederland overigens niks op.
-
- Moderator
Huidige kostenramingen gaan denk ik ook door het dak, zeker nu er nog wat meer kennis is over baanvak stabiliteit. Met een beetje pech zou het hele stuk door Friesland onderheid moeten worden als betonbaan, waardoor het één groot kunstwerk moet worden.
-
- 4x3 autosnelweg
En dan moeten de discussies over tunnels ivm geluidsbestrijding van dorpen en algehele Friese rust nog beginnen. Verder onvermijdelijke discussie of je niet toch voor die maglev moet gaan “want dan breng je het noorden tenminste echt wat”. Gevolgd door een “moet je niet willen, brengt alleen maar Amsterdamse pendelaars” etc. Nee, waarom zouden die 2006 discussies niet terugkomen?
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens Thea de Vries, directeur Ruimte en Economie van de gemeente Amsterdam, secretaris-directeur van de Vervoerregio Amsterdam en oud-Leeuwarder, komt de Lelylijn er niet: https://www.liwwadders.nl/directeur-rui ... t-er-niet/
Volgend De Vries is de Lelylijn een politiek paradepaardje, zijn de onderzoeken vooral bedoeld als zoethoudertje, zal het project minimaal 3x zo duur worden als nu verwacht en zou het noorden er beter aan doen om de ruimte in de regio te koesteren, zeker nu infrastructuur door thuiswerken minder belangrijk is voor economische ontwikkeling.
Op zich een interessant betoog tot de laatste zin van het artikel waarin zij pleit voor een spoorlijn over de Afsluitdijk
Volgend De Vries is de Lelylijn een politiek paradepaardje, zijn de onderzoeken vooral bedoeld als zoethoudertje, zal het project minimaal 3x zo duur worden als nu verwacht en zou het noorden er beter aan doen om de ruimte in de regio te koesteren, zeker nu infrastructuur door thuiswerken minder belangrijk is voor economische ontwikkeling.
Op zich een interessant betoog tot de laatste zin van het artikel waarin zij pleit voor een spoorlijn over de Afsluitdijk

-
- Moderator
Een lijn over de Afsluitdijk lijkt mij niet reëel, maar ik denk dat zij wel een punt heeft met het idee dat de Lelylijn vooral een politiek zoethoudertje is. De kosten zijn gigantisch, de baten onduidelijk en speculatief. Het plan is niet voor niks 15 jaar geleden al eens mislukt.
Hogesnelheidslijnen elders in Europa verbinden veel grotere steden dan plaatsen als Emmeloord, Heerenveen en Groningen. Waarbij Groningen bovendien al op een intercity spoorlijn is ontsloten.
Er is ook wel behoorlijk geïnvesteerd in de knoop Zwolle (inclusief Hanzelijn meer dan 1 miljard euro), dat ook het doel had om de dienstregeling van/naar het noorden betrouwbaarder te maken. Kwetsbaar blijft Zwolle - Meppel wel, maar minder dan voorheen.
Hogesnelheidslijnen elders in Europa verbinden veel grotere steden dan plaatsen als Emmeloord, Heerenveen en Groningen. Waarbij Groningen bovendien al op een intercity spoorlijn is ontsloten.
Er is ook wel behoorlijk geïnvesteerd in de knoop Zwolle (inclusief Hanzelijn meer dan 1 miljard euro), dat ook het doel had om de dienstregeling van/naar het noorden betrouwbaarder te maken. Kwetsbaar blijft Zwolle - Meppel wel, maar minder dan voorheen.
-
- 4x3 autosnelweg
Als je hier puur economisch naar kijkt, krijg je een kosten-batenanalyse die van speculatie aan elkaar hangt. Maar de vraag is of je hier puur economisch naar moet blijven kijken. Je kunt niet alles blijven toestoppen aan de centrum-regio’s of aan regio’s als Gelderland, Limburg en delen van Overijssel waar alles beter in de Europese blue banana-netwerken past. Je moet blijven investeren in het noord-oosten om te voorkomen dat de regio helemaal afglijdt. Daar zit een hoop politiek in -net zoals de politiek ook de verantwoordelijkheid draagt voor een diep negatief sentiment in de regio- en dat meteen afdoen als zoethoudertje is ook goedkoop en weinig productief. Misschien ook wel typisch voor iemand van de Vervoersregio Amsterdam, die alle voordelen van het centrum heeft.
Ik zeg hiermee niet “meteen doen die Lelylijn”, want er zijn tig alternatieven te bedenken. En snelle treinlijnen willen dan ook nog wel eens de verkeerde prikkels geven (zie stijgende huizenprijzen in Bordeaux). Maar er is iets van een vlucht naar voren nodig, en misschien moet het wel die droom zijn van een hogesnelheidslijn naar Hamburg en Scandinavië - al weet je dat je nog heel lang moet wachten op enige bijdrage aan Duitse kant.
-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 4x5 autosnelweg
Wat mij betreft is een conventionele spoorlijn genoeg, die zo'n beetje langs de A 6 loopt. Afhankelijk van wat je wilt kun je 'doorsteken' bij het Ketelmeer en Urk aandoen. Dat is een plaats waar nog flink wat bevolkingsgroei zit.Ik zeg hiermee niet “meteen doen die Lelylijn”, want er zijn tig alternatieven te bedenken.
Verder zou ik zeggen: investeer het geld in tunnels in de A 7 bij Den Oever en Zurich. Dat kun je ook zien als OV-investering voor de huidige busverbinding die daarmee een stuk betrouwbaarder en sneller geëxploiteerd kan worden.
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Nu de N7 in Groningen grondig wordt aangepakt zijn er niet echt grote knelpunten meer in het noorden van Nederland, behalve wat 'nice to have' aquaducten (Scharsterrijn en Afsluitdijk) en wellicht de Nedersaksenlijn. De regionale infrastructuur is voor de gemiddelde inwoner een veel tastbaarder verbetering dan een tweede spoorlijn naar Amsterdam, dat is toch een beetje prestigeproject.
-
- 4x3 autosnelweg

In de kern is de Lelylijn vermoedelijk gunstig voor steden als Groningen, Drachten, Heerenveen, Emmeloord. Minder voor de écht afgelegen (en achtergebleven) delen van het noorden. Hoe meer de HSL-kaart wordt gespeeld, des te meer profiteert vermoedelijk alleen Groningen. Krijg je iets als een snelle uurdienst naar Groningen die omwille van de snelheid niet op alle tussengelegen hoofdstations mag stoppen namelijk. Dus men mag kiezen.
-
- expressweg
Misschien meer geld in de lokale voorzieningen zou ik persoonlijk liever zien.
De meeste mensen zitten veel meer op dat soort zaken te wachten, want de infrastructuur in dit gebied is defacto wel redelijk op orde.
De meeste mensen zitten veel meer op dat soort zaken te wachten, want de infrastructuur in dit gebied is defacto wel redelijk op orde.
-
- 2x3 autosnelweg
Het zijn van die politieke toezeggingen zonder waarde inderdaad. Vergelijkbaar met de geplande kerncentrales of de beperking van de asielinstroom. Allemaal dingen die niet gaan gebeuren, maar waarmee je tijd koopt om niets te hoeven doen.Chris schreef: ↑wo 23 nov 2022, 12:43 Een lijn over de Afsluitdijk lijkt mij niet reëel, maar ik denk dat zij wel een punt heeft met het idee dat de Lelylijn vooral een politiek zoethoudertje is. De kosten zijn gigantisch, de baten onduidelijk en speculatief. Het plan is niet voor niks 15 jaar geleden al eens mislukt.
Ja, dat sowieso. Het probleem in de regio is niet dat de afstand naar de Randstad te lang is, maar dat bibliotheek, zwembad, bushalte, winkels, ziekenhuis, gemeentehuis, enz. uit dorp en regio verdwijnen.
Wat dat onderste betreft, vind ik wel dat je best zo ambitieus mag zijn twee flinke agglomeraties als Groningen en Twente per snelweg te verbinden (en Emmen eigenlijk ook wel) zonder dat daar een ruime omweg voor nodig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- woonerf

-
- 4x3 autosnelweg

Maar goed, dat soort hoop moet zich dan wel eerst verwezenlijken. In een omgekeerde benadering ga je niet voor zo’n economische ommekeer, maar verbeter je regionale verbindingen (weg en OV) om daarmee wat regionaal isolement weg te halen. Dorpen waar maar heel af en toe een bus stopt, die er lang over doet om je bij regionale voorzieningen te brengen, daar haken mensen ook op af. Terwijl die regionale centra misschien best zouden kunnen groeien als mensen uit de regio er makkelijker naartoe gaan. Dat is waar juist een project als de Nedersaksenlijn waarde zou kunnen brengen.
-
- 4x5 autosnelweg
De Lelylijn zou als conventionele spoorlijn ook zijn waarde kunnen hebben. Drachten, Joure, Lemmer en Emmeloord worden een stuk beter bereikbaar. Maar dan wordt het dus geen hogesnelheidslijn, waardoor de reistijd Groningen-Randstad niet veel minder wordt.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Secretaris
Ik zou inderdaad inzetten op HSL-ontwerpnormen, maar met 'langzaam' medegebruik. Dat betekent volgens mij vooral bij de stations passeersporen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet