Afbeelding

Route Enschede Embrun (plannen gewijzigd)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Yep123
woonerf

Route Enschede Embrun (plannen gewijzigd)

Bericht door Yep123 » wo 23 nov 2022, 18:52

Hallo

Ik ben er weer vroeg bij dit jaar. Voor het eerst willen we onze zomervakantie doorbrengen in Doussard bij het meer van van Annecy. We rijden met auto plus bagagewagen. Zondagochtend 23-07-23 willen we vroeg vertrekken, zondag een overnachting in een klein hotel en maandag richting Doussard waar vroeg in de middag willen zijn. Ik ga niet beknibbelen op de reiskosten, het moet gewoon een efficiente route zijn.

Zelf heb ik deze route op het oog: Via de 31 richting Duisburg, A3 Keulen, A5 Richting Heidelberg, Karsruhe, A2 Basel. A1 Bern, A1 Geneve, A41 Liane, Via de D3508 en D1508 Naar Doussard. Net voor de Zwitserse grens wil ik overnachten dan is het de volgende dag nog ongeveer 330 km dat moet dus te doen zijn om dan om een uur of 14.00 in Doussard te zijn.

Iemand anders nog een mooi voorstel of is het een kwestie van "niks meer aan doen"" dit is een prima route
Laatst gewijzigd door Yep123 op vr 25 nov 2022, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: Route Enschede Doussard (meer van Annecy)

Bericht door Chris » wo 23 nov 2022, 18:56

Lijkt mij een prima route. Bij Mulhouse zijn een heleboel hotels waar je uit kan kiezen, daar overnachten is goedkoper dan in Zwitserland.

Hou er wel rekening mee dat die weg D1508 langs het Lac d'Annecy in de zomer extreem druk is. Er staat vaak een groot deel van de dag file, dat is altijd een nadeel als je ter plekke een beetje mobiel wil zijn.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » wo 23 nov 2022, 19:20

Die drukte is me bekend, bewust een camping bij Doussard gekozen, onderste punt vh meer. De weg van Doussard naar Annecy vermijden we dan tijdens de vakantie als we een dagje weg willen.

Overnachten doe ik waarschijnlijk in duitsland

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » wo 23 nov 2022, 23:36

Ik realiseer mij dat ik nog nooit een route heb gereden door Luxenburg en Frankrijk, dit is de eerste keer dat we naar Frankrijk op vakantie gaan. Voor de verandering is dan een hele andere route ook wel leuk

Enschede, Duisburg (31), Leverkussen (3), Bonn, Mayen (61), Schweich (1), Luxemburg (64), Metz (31), Dijon (31), A39, Saint-Julien (40), Annecy (41) en dan weer via de D3508 en D1508 Naar Doussard.

Is dit een goed te berijden Alternatief ivm de vorige route? Als we deze route rijden dan is een overnachting net voorbij Dijon een prima optie denk ik.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 nov 2022, 8:42

Die route is 50 kilometer langer, maar er is niets mis mee. Een stuk rustiger vermoedelijk ook, want Oberhausen-Basel is bijna altijd aan de drukke kant, terwijl de afsteek naar Luxembourg en het stuk Nancy-Genève nooit echt druk worden. Zelfs op zondagen in vakantietijd gaat dat prima.

Uiteindelijk neem je twee dagen de tijd voor een route die op zich ook in één lange dag kan. Dat geeft alle ruimte om onderweg dingen te doen die je leuk vindt. Een eerste kennismaking met Franse snelwegen over A31-A39-A40 is zeker niet slecht (al wordt de A31 pas aardig bij Nancy, en heb je ten noorden daarvan stukken 90 en flitsers). Ik zat zelf nog te kijken naar landschappelijk aardige varianten om eventueel een stuk Jura mee te pakken, maar voor een eerste kennismaking met Franse wegen is een mooie snelweg denk ik leuker!

Als je kijkt naar overnachtingen: omgeving Dijon is vergelijkbaar met omgeving Basel wat je eerst in gedachten had. Ik meende in je eerdere berichten te lezen dat je eerder zoekt naar een klein dorpshotel dan naar een keten. Ik weet dat je er daarvan wel een paar hebt in de buurt van afrit Til-Chatel, vlak vóór Dijon. Na Dijon ga je op de A39 toch alweer meer de leegte in.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 24 nov 2022, 9:24

De ene route heen en de andere terug kan natuurlijk ook, al heb je dan wel het Zwitserse vignet nodig die je dan maar voor de helft gebruikt.

Een een variant voor de route via Duitsland is om via de Duitse B9 en de Zwitserse A35 naar Basel te gaan (of juist de andere kant op bij de terugweg). Buiten de passage van Straatsburg is dit tolvrij en over het algemeen een stuk rustiger (en veelal sneller) dan via de Duitse A5.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » do 24 nov 2022, 10:33

Ik ga de route Luxemburg, Frankrijk rijden. ik al een B&B geboekt in Genlis op ongeveer 750 km. dat is voor de eerste dag prima te doen. De terugweg (9-8-23) rij ik denk ik dezelfde weg terug. Als ik via Zwitserland moet rijden dan moet ik voor 1 rit 2 vignetten kopen omdat we met een bagagewagen rijden.
In 1e instantie wilde ik via Duitsland en Zwitserland rijden, heb in Duitsland net voor de Zwitserse grens naar een hotel gekeken. Wat mij opviel is dat de hotels daar echt duur zijn geworden. Vier jaar geleden een hotel in Neunenburg Am Rhein geboekt voor 130 euro (2 kamers inclusief ontbijt) Die gaat nu naar 210 euro. Nu in Genlis een leuke B&B geboekt, 1 grote kamer voor 4 personen, inclusief ontbijt voor 128 euro e nog een zwembadje erbij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 nov 2022, 20:20

Yep123 schreef: do 24 nov 2022, 10:33In 1e instantie wilde ik via Duitsland en Zwitserland rijden, heb in Duitsland net voor de Zwitserse grens naar een hotel gekeken. Wat mij opviel is dat de hotels daar echt duur zijn geworden.
Dat was juist de reden waarom Chris adviseerde om naar hotels rond Mulhouse te kijken. Ook als je over de Duitse A5 in plaats van de Franse A35 gaat (al is er heel wat voor de A35 te zeggen) is dat nauwelijks om en bespaar je flink.

Yep123
woonerf

Re: Route Enschede Embrun (plannen gewijzigd)

Bericht door Yep123 » vr 25 nov 2022, 22:04

De kids hebben natuurlijk ook zeggenschap over de vakantie en willen liever naar Camping Eygas in de buurt van Embrun. Ik heb al gezien dat dezelfde route als naar Doussard een goede optie kan zijn en dan gewoon doorrijden naar Lyon en Grenoble. Daarna geeft de camping 3 opties om de route verder te vervolgen:
• Einde autobaan in Grenoble, Autres directions volgen
Dan heb je 3 mogelijkheden:
1. Route richting Sisteron N75 Onze geadviseerde route
2. Route via La Mure N85 Route Napoleon
3. Route via Briançon N91 Route Col du Lautaret

Optie 2
Enschede, Duisburg A31, Keulen A3, Bonn A59, Koblenz A61, Koblenz A61, Landau A65, Strasbourg B9, Seltz N363, Forstveld A35, Mulhouse A355, La Comtoise A36, Lyon A39, Grenoble A42 dan weer de drie mogelijkheden van de camping

We vetrekken zondag 24 juli heel vroeg in de ochtend, willen dan na ongeveer 800km overnachten en dan maandag 25 juli naar de eindbestemming. We rijden met een bagagewagen achter de auto

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 nov 2022, 22:08

Die camping zit wel heel dicht langs de N94, de drukste weg van de regio. Als je toch bestemmingen aan het wijzigen bent is het wellicht het overwegen waard om een andere camping te kiezen, er zijn heel veel campings in die streek, waaronder ook direct aan het Lac de Serre-Ponçon. Of in de bergen bij Guillestre.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » vr 25 nov 2022, 22:21

Chris schreef: vr 25 nov 2022, 22:08 Die camping zit wel heel dicht langs de N94, de drukste weg van de regio. Als je toch bestemmingen aan het wijzigen bent is het wellicht het overwegen waard om een andere camping te kiezen, er zijn heel veel campings in die streek, waaronder ook direct aan het Lac de Serre-Ponçon. Of in de bergen bij Guillestre.

Heb ik gezien, maar zal dat zoveel lawaai geven? De kids hebben deze camping uitgekozen om de outdoor activiteiten

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 nov 2022, 22:23

Dat stuk N94 heeft een inhaalstrook en geen geluidsscherm, dus dan heb je de hele dag door verkeer dat daar rond de 100 rijdt.

Foto: https://goo.gl/maps/6g6GiQcRYNZZR4iA9

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 25 nov 2022, 22:33

Guillestre heb ik afgelopen zomer nog gezeten, een leuk plaatsje dus ik zou zeker aanraden om daarvoor een camping te kijken.

Verder raad ik de N94 aan, erg gaaf om Col du lautaret te rijden, een mooi begin van je vakantie. Het enige nadeel wat ik altijd vind is dat het met de terugweg gevoelsmatig lang duurt voordat je bij de snelweg bent. De N94 kan behoorlijk druk zijn en soms heb je dan langzaam verkeer voor je, waardoor het voor geen meter opschiet. Ik had dat dus afgelopen zomer, terwijl het toen ook zo bloedheet was. Ondanks dat ik mijn airco aan had begon het mede door de hitte, uiteindelijk behoorlijk te irriteren om achter langzaam verkeer aan te sukkelen. Je kan wel inhalen, maar mede door de drukte wordt dit bemoeilijkt.

Ik weet niet of mede forumleden die deze weg gereden hebben, dit herkennen?
Touren is rough so you got to be tough

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » za 26 nov 2022, 11:36

Hoi

Heeft iemand nog een tip mbt van de routes die ik heb aangeven, of maakt het niet veel uit en is het een beetje van "lood om oud ijzer"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 nov 2022, 11:48

Je hebt vanuit Grenoble drie mogelijke routes;

* de D1091 via Briançon. Deze weg gaat over de Col du Lautaret. Dit is de meest bergachtige route, maar wel mooi om te rijden en de weg schiet voor een bergweg best wel goed op.

* de N85 via Corps. Dit is de kortste route naar Gap. Dit is wel een erg bochtige route en heeft een aantal steilere stukken. Als je tijd hebt: even stoppen bij de Barrage du Sautet: viewtopic.php?p=1210938#p1210938

de D1075 via de Col de la Croix-Haute. Een langere route en vaak verstopt met vakantieverkeer in het hoogseizoen, bovendien moet je een langer stuk door de bebouwde kom van Gap. Ik zou hier niet voor kiezen.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » za 26 nov 2022, 12:32

De N85 lijkt mij een prachtige route, is dit met een bagagewagen achter de auto goed te doen?

Wat betreft de route door Luxemburg en Frankrijk, of Duitsland en Frankrijk, is daar nog wat over te zeggen?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 26 nov 2022, 13:03

De beklimming ten zuiden van Vizille is 12%. Geen moeilijke klim verder.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » zo 27 nov 2022, 14:29

De route die ik het liefst wil rijden is via Luxemburg naar Dijon, daar de A39 nemen en bij Lyon de A32 en A43 enz. Op ongeveer 800 km bij Lons-Le-Saunier overnachten. Nadeel is dat er minder keus is aan leuke B&B 's om te overnachten, en voor een leuke prijs.
Als ik bij Dijon de A6 blijf volgen is er meer keus qua B&B's. Op 800 km zit ik dan in de buurt van Chalon-Sur-Saone. Op beide routes geldt dat we maandagochtend verder gaan naar onze eindbestemming Camping les Eygas. Maakt het qua drukte en filegevoeligheid wat uit welke route je neemt?