Rotondes in de Verenigde Staten

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door marcel » zo 13 feb 2022, 22:06

Wimpie25 schreef: wo 09 feb 2022, 22:50 vaag onderscheid tussen snelwegen en lagere categorie
Dit is inderdaad midner duidelijk dan in Europa. In Californië staat er nog wel atijd 'begin freeway' of 'end freeway' maar dat is volgens mij niet in alle staten.
Nou heb je in Duitsland natuurlijk ook de gelbe Autobahnen etc.
vreemde knooppunten
Ik zie daar niet zo een probleem in - ik vind iets als Cheratte vervelender.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022, 22:21

Hajo schreef: do 10 feb 2022, 8:26 Er zijn, kortom, ook afwijkingen tussen staten onderling. Niet alles is eenduidig, zoals in Europa meestal wel het geval is.
Dit is sowieso iets wat de Verenigde Staten karakteriseert. Wij zien het vaak als iets uniforms, en zo wordt er vaak in de media ook over gesproken, maar de VS is een zeer divers land. Als er al ingezoomd wordt naar de staten dan worden er 3 of 4 genoemd, maar er zijn er natuurlijk 50. Net zoals men over Amerikaanse steden spreekt en dan ook 3 of 4 voorbeelden noemt terwijl er 56 van meer dan 1 miljoen inwoners zijn. Het is logisch om zaken te generaliseren voor zo'n groot land, maar daarbij gaan de nuances vaak verloren terwijl die wel een grote rol spelen.

De staten hebben veel bevoegdheden en bijvoorbeeld de functie en bevoegdheden van county's variëren heel sterk per staat, en daarmee bijvoorbeeld ook het lokale rechtssysteem. En je ziet dat ook qua economie, demografie, huisvesting, mobiliteit, kwaliteit van de infrastructuur, politieke voorkeuren, belastingen, enzovoorts.

De MUTCD is bijvoorbeeld een federaal uniform document, maar staten mogen hier zelf voor kiezen om het toe te passen of er eigen varianten of supplementen op na te houden. Bijvoorbeeld het Californische gebruik van 'begin / end freeway' komt in lang niet alle staten voor. Maar als je geen expert bent op het gebied van verkeersborden zal je die verschillen waarschijnlijk niet opvallen omdat het meeste in de regel wel het zelfde is of lijkt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 apr 2022, 11:56

Een rotonde in Nevada. Weet niet precies waar.

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 03 apr 2022, 17:31

^^ US 50 x State Route 439 nabij Silver Springs.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 04 apr 2022, 21:50

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 aug 2022, 17:51

Een nieuwe rotonde in South Carolina. De kruising US 178 / SC-88 ten noorden van Anderson.

Dit was een all-way stop met alle toeters en bellen (en knipperende lampen).

South Carolina had tot vrij recent niet veel rotondes, maar ze worden nu aardig veel toegepast.

Afbeelding

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » do 04 aug 2022, 17:58

^^ Hoor/lees je wel eens hoe Amerikanen de rotondes ervaren? Door het feit dat het land zo uitgestrekt is en rotondes een onbekend en plaatselijk verschijnsel zijn, kan ik me voorstellen dat niet iedereen meteen laaiend enthousiast is, of begrijpt hoe het werkt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 aug 2022, 18:03

Dat klopt, Amerikanen zijn lang niet zo bereisd als wij denken en vrij veel mensen komen niet zo vaak buiten hun groep van counties. En op die schaal zijn er in de VS nog behoorlijk wat gebieden die weinig of geen rotondes hebben, dus als er dan de eerste wordt gebouwd duurt het meestal niet lang tot de eerste berichten verschijnen over wat voor een enorme death trap zo'n roundabout wel niet is. :hap:

Na verloop van tijd went men er aan en is het allemaal niet zo moeilijk en gevaarlijk. Deze zijn vanwege de grote diameter ook met vrachtwagens wel goed te berijden.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » do 04 aug 2022, 19:12

Het grappige is dat als je zo op het eerste gezicht nar die foto kijkt, het geheel een zeer Europese indruk geeft. Kijk je langer, dan zie je aan de details dat dat niet klopt.

Waarmee ik wil zeggen dat het toch wel een uitgesproken Europees verschijnsel is, een rotonde. Ik snap dat men daar in de US aan moet wennen in het begin.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 04 aug 2022, 20:09

Toen ik die foto zag, dacht ik gelijk: Wat een prima locatie voor een rotonde.
Ik kan me goed voorstellen dat een vierwegstop op deze locatie totaal niet werkte.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » do 04 aug 2022, 21:05

Een beeld van de oude situatie ter vergelijking.

Met het stereotype in mijn achterhoofd dat veel Amerikanen nog niet zo warm zijn van rotondes, vraag ik me dan af: Waarom zou op zo'n plek geen VRI worden neergezet? Er is al electriciteit aanwezig, en volgens mij zijn starre regelingen in de VS niet zo ongebruikelijk. Dus het kost niet zoveel extra geld ten opzichte deze 4-way stop met knipperlichten. Is er een logica wanneer zo'n 4-way stop in aanmerking komt voor verkeerslichten?

Natuurlijk vormt een VRI nog steeds geen fysieke snelheidsremmer, dus de kans op een ongeluk door negatie blijft bestaan. Misschien nog wel groter, omdat iemand die groen licht heeft, vaak minder links en rechts checkt dan iemand die weer optrekt na te zijn gestopt voor de 4-way stop, dus als er dan een andere bestuurder aan komt jakkeren... Maar ik weet dat daarover de inzichten en meningen uiteenlopen. ;)

Afbeelding
Street View locatie
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 nov 2022, 9:50

Rotonde met 5 takken net buiten Erie, Pennsylvania.

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 24 nov 2022, 9:55

Is er al wat meer bekend wat in de VS rotondes doen met de verkeersveiligheid?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 nov 2022, 10:10

De FHWA stelt 78 tot 82% minder dodelijke / letselongevallen ten opzichte van een STOP bord of verkeerslicht.

https://highways.dot.gov/safety/proven- ... oundabouts

Ook worden cijfers genoemd van 40 tot 50% minder aanrijdingen in totaal. De aanrijdingen die nog wel plaatsvinden zijn minder ernstig.

Door rood rijden en doorrijden bij een STOP bord komt in de VS veel voor en dit soort ongevallen lopen bijna altijd ernstig af.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 24 nov 2022, 16:21

Wel mooi dat ze het hebben vergeleken met vierwegstops en verkeerslichten. Dat zijn nou uitgerekend de plekken waar je rotondes prima zou kunnen toepassen. Met name die vierwegstops zouden gewoon allemaal vervangen kunnen worden door rotondes.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 nov 2022, 16:59

mavas schreef: do 24 nov 2022, 16:21 Met name die vierwegstops zouden gewoon allemaal vervangen kunnen worden door rotondes.
Op wegen buiten de bebouwde kom wellicht wel, maar binnen de kom zouden enorm veel kruispunten een rotonde moeten worden. In sommige plaatsen is bijna het hele grid een 4-way stop.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 24 nov 2022, 17:03

^^ Op dat soort plaatsen kan je de 4-way stop natuurlijk ook gewoon vervangen door ongeregelde kruispunten. Als men bang is dat er te hard wordt gereden kan je daarvoor drempels of andere snelheidsverlagende maatregelen plaatsen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 24 nov 2022, 17:04

Ah, dat wist ik niet dat het zo grootschalig is toegepast. Dank voor de informatie.
Dan wordt het inderdaad behoorlijk duur omdat het er zoveel zijn.

Maar ja, als je schrijft dat er zoveel ongelukken gebeuren op vierwegstops, dan zullen ze toch wel om moeten op een gegeven moment.
Gefaseerd aanpassen denk ik dan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 nov 2022, 17:13

In de VS komt voorrang van rechts bijna niet voor. De meeste kruispunten zijn met verkeerslichten of STOP borden geregeld. Dit kan een 4-way / all-way stop zijn, maar ook een 2-way stop, waarbij verkeer op de doorgaande weg dus voorrang heeft alsof het een voorrangsweg is. Ook komen natuurlijk :B6: voor, vooral op kruispunten waar rechtsaf fysiek gescheiden is van andere richtingen is mijn indruk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 jan 2023, 20:30

Georgia heeft momenteel 85 rotondes en er zijn er nog eens 210 gepland.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 jan 2023, 18:20

Ik dacht altijd dat traffic circle gewoon een Amerikaanse term voor roundabout was ..
https://www.co.washington.mn.us/Documen ... oundabouts

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 jan 2023, 18:45

Traffic circle was volgens mij traditioneel de term voor wat wij een verkeersplein zouden noemen, zoals bijvoorbeeld de circles in Washington, D.C.

Echter tegenwoordig wordt die term vooral gebruikt voor minirotondes. Misschien ook als alternatief voor 4-way stops en dat lijkt mij op zich geen slecht idee op wegen waar in de regel geen vrachtverkeer komt.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 12:02

Rotonde-bewegwijzering in Dallas, Pennsylvania.

Afbeelding
PA415 South at Roundabout Sign in Dallas by formulanone, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 feb 2023, 22:36

Een problematische traffic circle in Pinehurst, North Carolina.

Deze rotonde bestaat al sinds de jaren 50, maar vanwege het groeiende verkeersaanbod voldoet het al jaren niet meer. De rotonde heeft maar 1 rijstrook, met een tweede rijstrook voor rechtsafslaand verkeer. Er zijn 5 takken, waaronder van de US 501.

Al jaren wordt gesproken over wat de oplossing moet worden, maar die is nog niet in zicht.

Pinehurst staat bekend om de vele golfbanen. Het gebied telt inmiddels 100.000 inwoners, verspreid over een aantal plaatsen in de bossen.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 mar 2023, 21:03

Zelfs in Alaska zijn rotondes. Dit is Dowling Road in Anchorage, op de rotonde-aansluiting met de Seward Highway.

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 03 mar 2023, 21:21

Voor de zekerheid ook maar een bordje "roundabout" toegevoegd :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 05 mar 2023, 16:53

Ik neem aan dat je niet linksaf mag, maar dat is toch een beetje raar aangegeven.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 05 mar 2023, 18:15

^^ Dit is een ongelijkvloerse kruising, links is enkel een afrit vanuit de snelweg.
Ik vraag me af of dit een echte hondenbotaansluiting wordt, of dat het twee losse rotondes worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 aug 2023, 10:08

Een nieuwe rotonde in Oregon. Een kunstproject lijkt het.

Afbeelding
US 20 roundabout at Cooley by Oregon Department of Transportation, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 aug 2023, 23:07

Bij Hollister, California wordt een turborotonde naar Nederlands model aangelegd. Geplande opening: begin 2024. Men noemt het de eerste 'turbo roundabout' in de Verenigde Staten.

Afbeelding