Het had natuurlijk prima gekund door de zuidelijke afrit gewoon via departementale wegen te ontsluiten (D 909). Ik denk dat het departement gewoon gezegd heeft: "Ja daar gaan we het beheer niet van overnemen. Zie decreet. Doei." Ja dan laat je de nummers ook voor wat ze zijn. Voor de weggebruiker maakt het niet echt uit, richting de snelweg staat de A 75 gewoon indirect aangegeven. En andersom geldt dat volgens de richtlijnen het aansluitende wegnummer niet hoeft te worden aangegeven bij afritten; dus of je nu over de N 9 of over de D 909 naar de N 122 rijdt, maakt dan ook niet uit. Het nummer kom je toch niet op richtinggevende bewegwijzering tegen.Pino schreef: ↑za 01 okt 2022, 13:14 Ik denk dat de verbinding A75-N122 toch min of meer verplicht via een N-weg moet. In ieder geval in de zin dat men in 2006 de principiële beslissing heeft genomen om het hele toen nog resterende N-wegennet te declasseren met specifieke uitzonderingen. En die uitzonderingen zijn feitelijk geformuleerd op de vraag “welke regio’s en strategische plaatsen zijn niet goed aangebonden over het A-wegennet”. Dus tja, als de staat het als zijn verantwoordelijkheid ziet om regio’s te ontsluiten over de combinatie van A en N (het decreet van toen had het over samenhang van het nationale netwerk, waarin de assen zijn omschreven als “de verbinding van X naar Y, geboden door de Axxx en de Nyyy”), is het niet raar dat daar in Massiac principieel is gedaan.
In veel andere gevallen had men gewoon de N122 ietsje verlengd om deze te laten eindigen op de A75. Dan was de N9 weg geweest. Sterker nog, het decreet van 2005 spreekt over de aanbieding van Aurillac en Figeac over de A75 en de N122. Zonder N9 dus. Maar die opslurpen paste niet, omdat Massiac wordt bediend door twee halve afritten, dus dan had je de N122 ook in twee takken moeten splitsen. Handhaven van het nummer N9 was dan duidelijk makkelijker.
Zulke borden ben ik vaker in Frankrijk tegen gekomen maar dan meestal niet 4000 meter maar met de afstand in kilometers tot de volgende afrit:isschien is dat idee van een belangrijke splitsing bij wat in eerste instantie het einde van de snelweg was ook de reden dat dit bord er überhaupt ooit is geplaatst op 4000 meter.
https://goo.gl/maps/cR5mKTbViyGXz2gdA