Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » vr 28 okt 2022, 18:42

Mikhail schreef: vr 28 okt 2022, 13:55 Ik zie niet direct een verschil tussen de 2, tenzij je mij een concreet voorbeeld kan geven?

EDIT: ik bedoelde dat ik niet direct een verschil zie tussen het 'wit/blauwe licht' en het het 'zalvende warme witte licht' wat Wimpie25 vermeld. Zijn er zo een stukken van in het donker waar een voorbeeld van is met de 2 verschillende soorten LED verlichting door elkaar? Ik vermoed van niet?
Je gaat die in principe niet snel nog in de praktijk vinden, het blauw-witte genre. Tien jaar geleden werden die nog geplaatst, maar ondertussen is de technologie dusdanig geëvolueerd dat men niet meer naar een blauwe tint moet grijpen om aan voldoende lichtsterkte te komen.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » vr 28 okt 2022, 21:47

Vanavond viel mij inderdaad op dat op plaatsen met SOX langs de snelwegen deze nog amper wordt onderhouden.
1 uitzondering echter: de Antwerpse Ring, daar staan ook nog SOX-armaturen in de middenberm en bijna alle lampen doen het nog.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » ma 07 nov 2022, 14:10

Klopt, op de Antwerpse ring was het mij ook al opgevallen en omdat dit een plaats is die permanent verlicht wordt volgens het lichtplan zou het maar erg zijn dat er hier helemaal geen verlichting meer zou branden door het niet meer vervangen van de SOX armaturen.
****

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » ma 07 nov 2022, 20:03

Op de Antwerpse ring gaat men met Oosterweel in het vooruitzicht waarschijnlijk niet meer "verledden" en de voorraad Sox gebruiken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Km357 » ma 07 nov 2022, 20:04

^^ Fraai staaltje klimaateconomie. :roll:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 07 nov 2022, 20:29

^^
Niet akkoord, de beslissing om bestaande voorraden eerst te verbruiken, spreekt van een gezond en budgetvriendelijk infrastructuurbeheer. Verlichting op autosnelweg maakt in elk geval toch al maar een klein deel van het totale park, dus dat kleine deeltje natriumlampen op het Viaduct van Merksem gaat het klimaat écht niet om zeep helpen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Km357 » ma 07 nov 2022, 20:51

Verkeerd signaal naar de bevolking die keihard moet "groen" worden. Verkoop die lampen dan aan het buitenland en gebruik de inkomsten om te ledden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 07 nov 2022, 21:37

^^
Spijkers op laag water, er zijn 101 redenen waarom net dat een verkeerd signaal aan de bevolking geeft, los van de praktische overwegingen. De kans is klein dat deze SOX-buizen in een ander armatuur passen en de kans is quasi nihil dat een ander land überhaupt nog geld wil neerleggen voor verouderde technologie.

Als men de triestigaards op Merksem wil gaan vervangen, gaat er meer investering nodig zijn dan enkel de armaturen, LED werkt namelijk via een afwijkende wisselspanning. Dit alles voor een viaduct en snelweg die binnen een dikke 2 jaar toch worden afgebroken. LED zou in dit geval echt een Loze investering zijn en een spilzieke indruk aan de bevolking geven.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Km357 » ma 07 nov 2022, 21:48

Als het spijkers op laag water is, waarom moet ik me dan schuldig voelen met m'n Euro 4 diesel die geen gevaar vormt? Ik stoot amper tot niks uit, maar dien wel als misdadiger bestempelt te worden. Dat die SOx verlichting dan wel mag is gewoon hypocrisie en dat geef je zelf toe, dus waarom meegaan in dat hele "omg much climate change" doctrine alsof het ene wel zou mogen en goedgekeurd worden terwijl het andere als Jezus aan de schandpaal dient genageld te worden?

Ik hoef niks van m'n overheid of beleid juist te vinden. :yes: Zij vinden dat immers van mij ook niet.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » ma 07 nov 2022, 23:12

Wimpie25 schreef: ma 07 nov 2022, 21:37 ^^
Spijkers op laag water, er zijn 101 redenen waarom net dat een verkeerd signaal aan de bevolking geeft, los van de praktische overwegingen. De kans is klein dat deze SOX-buizen in een ander armatuur passen en de kans is quasi nihil dat een ander land überhaupt nog geld wil neerleggen voor verouderde technologie.

Als men de triestigaards op Merksem wil gaan vervangen, gaat er meer investering nodig zijn dan enkel de armaturen, LED werkt namelijk via een afwijkende wisselspanning. Dit alles voor een viaduct en snelweg die binnen een dikke 2 jaar toch worden afgebroken. LED zou in dit geval echt een Loze investering zijn en een spilzieke indruk aan de bevolking geven.
Een hoop mensen vergeten dat SOX de meest hoge lichtopbrengst heeft van alle gasontladingslampen tot 200 Lumen/Watt.
Het klopt dat je voor(vooral grote)SOX speciale armaturen nodig hebt zoals de GSO/GZM/TX of de SRS 201 en dat heeft ook te maken met de beperkte brandstand van SOX iets waar SON geen last van heeft SON heeft geen beperkingen qua brandstand.

Nou moet je me uitleggen welke afwijkende wisselspanning je het hebt.
Meeste armaturen die je nu op de masten ziet werken(denk ik)op de gewone netspanning.
Toegegeven die wordt naar alle waarschijnlijkheid door een driver gelijkgericht en verlaagd maar voor de huidige types die je ziet aldaar(neem de Ampera,Teceo,Luma of Digistreet allemaal veel voorkomend in Bels)kan je die aansluiten op de standaard fasespanning van 230Volt.

Nou zijn er projecten ik dacht in Nederland waar de armaturen gevoed worden door een gelijkspanning misschien kan ik dat artikel nog wel vinden dus wellicht later meer.

https://nl.schreder.com/nl/producten/am ... erlichting
https://www.assets.signify.com/is/conte ... -pss-nl_be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 07 nov 2022, 23:19

^^
Ik herinner me over de begindagen van LED dat het geen evidentie was om ze op bestaande infrastructuur aan te sluiten, maar kan me wel voorstellen dat de technologie na een dikke tien jaar dermate geëvolueerd is, dat die problemen vandaag niet meer spelen.
Km357 schreef: ma 07 nov 2022, 21:48 Als het spijkers op laag water is, waarom moet ik me dan schuldig voelen met m'n Euro 4 diesel die geen gevaar vormt? Ik stoot amper tot niks uit, maar dien wel als misdadiger bestempelt te worden. Dat die SOx verlichting dan wel mag is gewoon hypocrisie en dat geef je zelf toe, dus waarom meegaan in dat hele "omg much climate change" doctrine alsof het ene wel zou mogen en goedgekeurd worden terwijl het andere als Jezus aan de schandpaal dient genageld te worden?

Ik hoef niks van m'n overheid of beleid juist te vinden. :yes: Zij vinden dat immers van mij ook niet.
Je mag uiteraard zelf naar eigen believen denken en doen wat je wil, maar je frustraties over het beleid af te schrijven in een topic over wegverlichting, gaan jouw persoonlijke problemen niet oplossen en het draagt ook niet echt bij aan de inhoud van de discussie.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » do 10 nov 2022, 21:51

Taran 5 schreef: ma 07 nov 2022, 23:12
Nou zijn er projecten ik dacht in Nederland waar de armaturen gevoed worden door een gelijkspanning misschien kan ik dat artikel nog wel vinden dus wellicht later meer.
Belofte maakt schuld,ik had hem bij Nederland gepost maar alsnog de link naar het project in Alphen aan den Rijn met gelijkspanning.
https://demakersvanmorgen.com/gelijkspa ... rt-cities/
Ben benieuwd of dit ook navolging krijgt in Bels

JM_Beveren
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 12:11

Re: Wegverlichting in België

Bericht door JM_Beveren » ma 14 nov 2022, 9:26

https ://www.vrt.be/vrtnws/en/2022/11/13/by-2027 ... -lighting/
Alle snelwegen zullen in 2027 verlicht worden door LED.
Dat is 3 jaar eerder dan gepland.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » ma 14 nov 2022, 21:55

JM_Beveren schreef: ma 14 nov 2022, 9:26 https ://www.vrt.be/vrtnws/en/2022/11/1 ... -lighting/

Alle snelwegen zullen in 2027 verlicht worden door LED.
Dat is 3 jaar eerder dan gepland.
Link werkt niet via het forum,wel met wat knip en plakwerk.
Ik was laatst op de turborotonde bij Oostakker. Ziet er allemaal mooi uit en ruim al lees ik ook veel negatieve klanken in het draadje erover.
De masten zijn wel voorzien van grote Luma(2?).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 17 nov 2022, 15:55

JM_Beveren schreef: ma 14 nov 2022, 9:26 https ://www.vrt.be/vrtnws/en/2022/11/1 ... -lighting/

Alle snelwegen zullen in 2027 verlicht worden door LED.
Dat is 3 jaar eerder dan gepland.
Toen ik het nieuwsbericht las, stelde ik mij de vraag of de volledig 'verleding' slaagt op het huidige lichtplan of op alle verlichtingspunten die momenteel ook actief uitgeschakeld zijn op trajecten waar volgens de nieuwe lichtvisie niet meer verlicht wordt. Ik denk dat die laatste versie van de lichtvisie ook nooit herzien geweest is sinds Lydia Peeters minister geworden is van het departement Openbare Werken.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 17 nov 2022, 15:59

Dit vind ik nu wel een opmerkelijk bericht, in Lier is dus blijkbaar maar 6% van de verlichting LED verlichting, dat is bitter weinig voor een stad vind ik...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/17 ... est-blijf/

Ik ben eigenlijk nog altijd van het principe om bv. 1 op 2 LED of andere armaturen te laten branden 's nachts of 50% van de volledige LED verlichting te dimmen op de hoofdwegen en dorps- en stadscentra, in kleine straatjes of waar er heel weinig bebouwing is vindt ik verlichting trouwens altijd verspilling. De LED lampen hebben een technologie om deze gegroepeerd aan te sturen en te dimmen vanop afstand, maar toch wordt deze dus nergens gebruikt? Dat betekent dat de technologie gewoon niet gebruikt wordt waarvoor ze gemaakt is en dat is ook pas geldverspilling.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » vr 18 nov 2022, 2:28

^^ Al verbruiken ledarmaturen zo weinig energie dat al dat dimmen ook meer symboolpolitiek is dan het echt bespaart. Is het sop de kolen waard? Want dat dimmen kost ook geld door duurdere aansturing, zeker als er ook detectoren nodig zijn (als men de lamp feller wil doen branden als er verkeer aankomt).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » vr 18 nov 2022, 12:05

Je mag de waarde van symboolpolitiek niet onderschatten, als de mensen zien dat de overheid een poging onderneemt om te dimmen, zet dat meer dan waarschijnlijk aan om ook op persoonlijk vlak te gaan besparen.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » vr 18 nov 2022, 18:41

Konden slimme lichten ook niet waarschuwen voor spookrijders door ze te laten knipperen?

Taran 5
stadsweg
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » di 22 nov 2022, 16:42

Archeopendra1234 schreef: vr 18 nov 2022, 18:41 Konden slimme lichten ook niet waarschuwen voor spookrijders door ze te laten knipperen?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190314_04256283

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 24 nov 2022, 10:57

Gisteren zag ik dat er hier op de oude tak van de N42b (de oude baan Geraardsbergen-Zottegem), in Ophasselt op het kruispunt met de N8 TraffiRoad bezig was met het vervangen van enkele kapotte GSO armaturen, het ging hier over de vervanging van de verlichting op een gewestweg. Je zou denken dat ze het hele kruispunt aanpakken en tegelijk allemaal nieuwe LED armaturen zou plaatsen, maar tot mijn verbazing werden hier SON armaturen als vervanging geplaatst...

Volgens mij is er helemaal geen voorraad meer van LED armaturen, vorig jaar werd nog op de N42 in Geraardsbergen het nieuwe verlichtingsplan voor gewestwegen op punt gesteld, waarbij veel lampen werden ontkoppeld van het net (de armaturen hangen hier nog wel altijd), maar waar de verlichting dus nog moest branden werd wel alles LED, zelfs 2 jaar geleden werd een kruispunt zonder verlichting in Steenhuize-Wijnhuize nog helemaal aangepast met nieuwe verlichtingspalen en LED verlichting.

En als je zo ziet in heel Oost-Vlaanderen, is er het laatste jaar geen enkel nieuwe LED armatuur verschenen, nog als vervanging van een defecte lamp, nog als vervanging van een hele serie oude SOX of SON lampen.

Locatie van de vervanging:

https://www.google.be/maps/@50.8195189, ... 312!8i6656

Kruispunt waar de nieuwe verlichting aangebracht werd:

https://www.google.be/maps/@50.8348441, ... 384!8i8192
****

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » do 24 nov 2022, 18:16

Een retrofit met oranje LED voor GSO armaturen zou een zegen zijn😁

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 24 nov 2022, 20:58

Die ben ik in Duitsland al wel eens tegengekomen, al was het wel op privé terrein.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 24 nov 2022, 21:52

Archeopendra1234 schreef: do 24 nov 2022, 18:16 Een retrofit met oranje LED voor GSO armaturen zou een zegen zijn😁
Op het Ikeacomplex bij Hasselt heeft men oranje LED's toegepast, het bestaat dus!

Taran 5
stadsweg
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » wo 07 dec 2022, 22:51

Wimpie25 schreef: do 24 nov 2022, 21:52
Op het Ikeacomplex bij Hasselt heeft men oranje LED's toegepast, het bestaat dus!
Echt nieuw is het niet en je kan natuurlijk Led´s in allerlei kleuren krijgen.
In Schiedam heeft de gemeente Innolumis Nicole armaturen geplaatst met de kleur van SON behalve op de zebrapaden.
Ga je onder de A4 door en Vlaardingen in daar heb je de oude bekende Teceo maar wel in het wit.
De Maastunnel heeft vanwege nostalgie LED verlichting gekregen met de kleur van SOX die Schréder geleverd heeft en die bij werkzaamheden
ook in het wit licht kunnen geven.
Dan heb ik het nog niet gehad over vleermuisvriendelijke verlichting etc.
Ik zag trouwens naast de A16 bij Zwijndrecht ook lage palen met SON kleur maar wel LED.
Ik zie hier weinig toegevoegde waarde in maar smaken verschillen.

https://www.innolumis.com/nicole-armaturen
https://nl.schreder.com/nl/projecten/ou ... erlichting

JM_Beveren
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 12:11

Re: Wegverlichting in België

Bericht door JM_Beveren » vr 09 dec 2022, 0:17

Onlangs passeerde ik de Kennedytunnel en kon ik een aantal foto's maken van de oude en nieuwe verlichting.
Ergens wel jammer dat deze kenmerkende armaturen verdwijnen.

https://imgur.com/rxC1CFa
https://imgur.com/xKQMK1K
https://imgur.com/tGdC3O3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » zo 11 dec 2022, 16:16

In de buurt van Quévy enkele van deze armaturen gezien, geen idee welk type dit is. Let ook op het behoorlijk oud uitziende nummerplaatje.

Afbeelding

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » zo 11 dec 2022, 17:53

Ik heb deze al af en toe in Frankrijk gespot dus ik vermoed dat het Franse armaturen zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Hajo » vr 23 dec 2022, 13:27

Paal, lettertype cijfers, brandvlek (als het dat is): misschien zelfs nog van voor de Tweede Wereldoorlog. Jaren 20 of 30. Oud, in ieder geval. Heel oud. ;)

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Tommy » vr 23 dec 2022, 13:54

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Plaats reactie