Voetganger vogelvrij op zebrapad
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad
Dat geldt voor iedereen, voorrang heb je niet, die moet je krijgen (zo heb ik het tenminste geleerd)
Maar inderdaad, voetgangers op een zebra moet je voor laten gaan.
Maar inderdaad, voetgangers op een zebra moet je voor laten gaan.
-
- 2x5 autosnelweg
In Enkhuizen komt ook een regenboogpad bij een bestaande oversteek:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303736/a ... -eindelijk
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303736/a ... -eindelijk
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- zandpaadje
Ik vind het onderwerp nog steeds relevant, want als het te druk, te onoverzichtelijk is, te donker dan ben je als voetganger nog meer het haasje als je assertief oversteekt. Dan moet er wel iets gedaan worden zoals de zebrapaden weghalen zodat voetgangers voorzichtiger worden. De algemene 30 bebouwde snelheid van 30 km/h laat ook nog lang op zicht wachten en ik wil eigenlijk ook niet weten hoeveel euro's erop gaan in het gow30 verhaal, terwijl dat gewoon prima kan in de landen om ons heen.
-
- autoweg
Ben benieuwd wanneer ik ooit aangereden word dan.

-
- verkeersader
Valt mij trouwens op dat voetgangers in steden als Rotterdam en Den Haag soms wel hun hand opsteken als 'bedankje' als je stopt voor het zebrapad.
Maar waar ik nu woon in Zwolle maak ik dat eigenlijk zelden tot nooit mee, zal er wel mee te maken hebben dat de verwachting dat je stopt in een stad als Zwolle groter is, dan in de Randstad waar er toch soms wel eens assertiever gereden wordt.
Maar waar ik nu woon in Zwolle maak ik dat eigenlijk zelden tot nooit mee, zal er wel mee te maken hebben dat de verwachting dat je stopt in een stad als Zwolle groter is, dan in de Randstad waar er toch soms wel eens assertiever gereden wordt.
-
- 4x5 autosnelweg
Wij zijn in de Randstad nu eenmaal aardiger dan in de bewoners in de provincie 
Ik herken dat bedankje geven overigens wel. Volgens mij doe ik het zelf ook wel eens.

Ik herken dat bedankje geven overigens wel. Volgens mij doe ik het zelf ook wel eens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- zandpaadje
Hoe kan je in het donker makkelijk oogcontact maken dan? Als je de weg op gaat lopen dan moet je hopen dat de automobilist je al gezien hebt of snel teruggaan stappen. Helaas rijden dus veel automobilisten te hard voor de situatie, want en voetganger die aanstalten maakt om over te steken bij een voetgangersoversteek plaats moet voorgelaten worden.
-
- autoweg
Niet. Dus je moet er meer verdacht op zijn dat de auto niet gaat stoppen. Want dat moet als voetganger nog altijd de 1e en 2e prioriteit zijn: er op rekenen dat je niet gezien wordt en zorgen dat je altijd je vege lijf kunt redden.
Dus nooit gaan oversteken als je ziet dat de auto die aan komt rijden gewoon met 50 door blijft gaan.
Speltip 24: weet wanneer je je verlies moet nemen.
Dus nooit gaan oversteken als je ziet dat de auto die aan komt rijden gewoon met 50 door blijft gaan.
Speltip 24: weet wanneer je je verlies moet nemen.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Utrechtse GroenLinks-fractie wil nieuw uiterlijk voor regenboogzebrapad in de binnenstad

Bron https://www.duic.nl/algemeen/utrechtse- ... innenstad/
Dit is toch veel te afleidend voor op de openbare weg?
Waarom zou dit niet op een billboard kunnen staan of op een vlag? 

Dit is toch veel te afleidend voor op de openbare weg?

-
- Moderator
Ik zie geen zebrapad in die foto.
Het regenboog 'zebrapad' in Zwolle bij het station is alweer verdwenen. Het slijt er snel weer van af.
Het regenboog 'zebrapad' in Zwolle bij het station is alweer verdwenen. Het slijt er snel weer van af.
-
- Voorzitter
Als de verkeerslichten uitvallen heb je hier dus geen voorrang. Prima dat er aandacht is voor LGBTQI+, maar of dat nou per se op het wegdek moet...CasablancaMarocco schreef: ↑di 18 apr 2023, 12:20 Utrechtse GroenLinks-fractie wil nieuw uiterlijk voor regenboogzebrapad in de binnenstad
Dit is toch veel te afleidend voor op de openbare weg?Waarom zou dit niet op een billboard kunnen staan of op een vlag?
![]()
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ik weet niet of dit het juiste topic daarvoor is, maar in Ierland circuleert al een tijdje de discussie of voetgangersoversteken met zebrapaden, op de klassieke Britse manier moeten uitgerold blijven, of dat men kan overschakelen naar "continentatale zebrapaden". Blijkbaar zijn er over heel Ierland minder dan 1000 echte zebrapaden aangebracht op de openbare weg. Dat kunnen verschillende types zijn (met VRI's, verhoogd, gevleugeld,...) maar in sé zijn ze dus allemaal nog volgens de Britse standaard aangelegd.
Een interessant artikel om door te nemen vanuit ons perspectief, in een land waar elke oversteekplaats een zebrapad is. Neem zeker elders op de site ook een kijkje.
https://irishcycle.com/2018/09/07/dubli ... sings-but/
Een interessant artikel om door te nemen vanuit ons perspectief, in een land waar elke oversteekplaats een zebrapad is. Neem zeker elders op de site ook een kijkje.
https://irishcycle.com/2018/09/07/dubli ... sings-but/