Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chrysa » di 25 jan 2022, 23:21

Palance schreef: ma 24 jan 2022, 19:44 8 Euro per uur. :schrikreactie:

Dat ga ik echt niet betalen.
In Amsterdam heb je wel aardig wat winkelstraten waar je met de auto voor 10 cent kan staan, maar weer moet opbokken na een uur. Dat vond ik ideaal, en mis ik in andere steden juist.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » wo 26 jan 2022, 8:45

Rotterdam heeft dat ook (Stop&Shop)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » vr 24 jun 2022, 15:19

Sluis: Zo kan het ook: Een kastje met hondedrollenzakken waar je blijkbaar je parkeergeld in moet gooien :yes:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Kaaiman » vr 24 jun 2022, 20:35

'Geld stinkt niet'?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » vr 24 jun 2022, 20:43

Het bewijs: Parkeerwachter zijn ís een hondenbaan :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Durashift » zo 14 aug 2022, 18:04

Ik overwoog vanmiddag om naar de Parade in Amsterdam te gaan..

Onder de voorbereiding voor vertrek naar de grote stad ;) was het uitzoeken van het parkeren van de auto op een niet al te dure plek en niet te ver van de locatie (Amsteldijk) af. De voordelige P+R 's in Amsterdam zijn mij bekend. Het beleid is kennelijk veranderd (of heb ik nooit zo in de gaten gehad) want je moet nu wél verder met het OV naar centrum A'dam reizen. Een stukje west-oost (vv) in mijn geval valt dus buiten de zone.

Enfin, daar hebben ze wat op gevonden: gratis parkeren en dan met de fiets verder. :woop: Niet eens zo'n slecht idee en ook nog een locatie relatief dichtbij.. maar ja.. 'moet' ik weer aan de gang met een App downloaden.. etc.. :twisted:
Ook wel apart bij zo'n hippe tech dienst.. over prijzen wordt niet gesproken op de wenbsite.. totdat je diep in de reserveringsmodule duikt..
:shutup:

https://www.mobian.global/nl/amsterdam- ... %3A45%3A00



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat ik ook tegenkwam.. en dat is eigenlijk voor dit draadje bestemd.. is dat er in Amsterdam parkeerplekken, in met name, winkelstraten zijn geweest waar je voor 10 cent (per uur?) een beperkt aantal uren mocht parkeren. Deze plekken zijn recent echter opgeheven... na een gerechtelijke uitspraak over een soortgelijk parkeersysteem in Hilversum.
(..)Het tarief van 10 cent geldt alleen voor een beperkte tijd. Maar het geven van boetes aan automobilisten die die beperkte tijd overschrijden is volgens de Hoge Raad niet toegestaan, zo bleek uit een zaak die een parkeerder aanspande tegen de gemeente Hilversum.
Normale parkeertarief

Wethouder Egbert de Vries schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat hij wil voorkomen dat er onterecht parkeerboetes worden gegeven. Er kan dus 'onbeperkt' geparkeerd worden in die winkelstraten, maar automobilisten zullen dan wel het normale parkeertarief moeten betalen.

Het 10 cent-uurtarief geldt niet alleen in winkelstraten, maar ook bij begraafplaats Sint Barabara en de sportparken Middenmeer, Drieburg en Transformatorweg. Daar blijft het tarief wel in stand, maar de parkeerduur beperking gaat van tafel. (..)
https://www.at5.nl/artikelen/215238/par ... afgeschaft


Ik heb uit interesse eens die uitspraak zitten lezen. Er zijn wel een aantal juridisch onderlegden op dit forum actief..dus mijn vraag is:

Wat bedoelt een gerechtshof met het onderstaande (term middelen)?
Beoordeling van de middelen

Zover ik de uitspraak begrepen heb dan was de uitwerking van het begrip parkeren in relatie tot de Gemeentewet en de door het college B&W van Hilversum opgestelde verordening iets te beperkt en had er geen boete (beschikking) voor de naheffingsaanslag parkeerbelasting geschreven moeten worden maar een beschikking wegens parkeren op een plaats waar dat niet is toegestaan..

Klopt mijn redenatie?


Uitspraak cassatie:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... R:2022:346

(vermoedelijke) locatie Groest in Hilversum (2018)

https://www.google.com/maps/@52.2238445 ... 6656?hl=nl


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tja, zo werkt het recht (in veel gevallen) nu eenmaal.. maar an sich vind ik het wel sneu dat door één individuele zaak, in een andere gemeente, een lovenswaardig initiatief (zeer gereduceerde parkeertarieven op dure gronden wegens maatschappelijke relevantie) hiermee (mede) om zeep geholpen worden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » zo 14 aug 2022, 18:08

Maar in grote delen van Amsterdam Zuid is het op zondag toch sowieso gratis parkeren, zo ook in het hele gebied rond de Parade? Even kijken op de website van de gemeente en je weet in 10 seconden dat je daar in de buurt gratis kunt staan. :s

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » zo 14 aug 2022, 18:14

Ik meen dat dat stop&shop-systeem in Rotterdam nog wel bestaat:
Gemeente Rotterdam schreef: Stop en Shop:
In een aantal winkelstraten geldt de Stop en Shop-regeling. Deze regeling houdt in dat in een bepaalde parkeerzone het eerste halfuur tegen een laag tarief geparkeerd kan worden. Daarna geldt het reguliere straattarief van de parkeerzone. Deze regeling is als stimulans voor de winkeliers in zo’n winkelstraat. Het gunstige parkeertarief voor de eerste 30 minuten zorgt er voor dat zijn klanten makkelijk een plek vinden en minder betalen. Deze tarieven zijn ook zo ingesteld bij de betaalautomaten en de mobiele parkeerproviders.
Als ik in het weekend in Amsterdam wil zijn en met de auto ga, dan zet ik hem naast (dus niet op!) de P+R Sloterdijk. Dat is namelijk gratis. En ja, dan ga je met het OV verder, maar je kan ook een OV-fiets nemen vanaf Sloterdijk.

En zo zullen er wel meer locaties zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Durashift » zo 14 aug 2022, 20:38

^^ R'dam geeft eigenlijk een korting op de eerste tijd, dat kan ook en zie je wel meer. Zelfde als de P+R €1,00 voor de eerste 24 uur in Amsterdam..mits je met het OV verder het, afgebakende, centrumgebied inreist.

Die '10 cent zones' in Amsterdam waren er juist op gericht om kort te parkeren en daarna weer te vertrekken. Je kon geen 'tijd bijkopen' als ik het zo begreep.
Rein schreef: zo 14 aug 2022, 18:08 Maar in grote delen van Amsterdam Zuid is het op zondag toch sowieso gratis parkeren, zo ook in het hele gebied rond de Parade?
Amsteldijk is 's avonds afgesloten.
(..)Je kunt je fiets (en scooter) parkeren op de hoek van de President Kennedylaan en de Amsteldijk of op de Amsteldijk naast het Amstel Boathouse. De rest van de Amsteldijk is tijdens de Parade afgesloten voor fietsers, scooters en auto’s.

(..)

Met de auto


Parkeren in het woongebied rondom het festivalterrein is niet mogelijk. Het gebied is s avonds afgesloten voor verkeer. Alleen bewoners hebben toegang.(..)
https://deparade.nl/informatie/locatie- ... amsterdam/


Rein schreef: zo 14 aug 2022, 18:08 Even kijken op de website van de gemeente en je weet in 10 seconden dat je daar in de buurt gratis kunt staan. :s
Ik heb vanmiddag enige tijd besteed op onderstaande site. (zodoende kwam ik ook achter die '10 cent parkeermogelijkheden' ) ;)

https://www.parkeren-amsterdam.com/



Ik had inderdaad de Europaboulevard op het oog.. en dan met bus 62 een stukje richting Amstelstation.

Het gebied vlak voor de Utrechtsebrug (stad in) /naast de S110 had ik ook op het oog. Is de laatste jaren wel veranderd / volgebouwd daar, als ik mj niet vergis. Ik zou niet als enige gaan.. dus dan probeer ik het zo glad mogelijk te regelen.
Uiteindelijk is het niks geworden (anders zat ik dit nu niet te tikken op dit tijdstip ;) maar ik ben wel weer wat zaken wijzer. :top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » zo 14 aug 2022, 21:19

Ik scheef ook niet dat je op 10 meter afstand van de Parade zou kunnen parkeren! Echter ergens binnen 500m zou op zondag wel een plekje te vinden moeten zijn lijkt me. Bijvoorbeeld in een zijstraat van de Rijnstraat. Ik zou in ieder geval de voorkeur geven aan iets op loopafstand en niet afhankelijk willen zijn van een bus (als het niet per se hoeft).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » zo 14 aug 2022, 21:50

Bij mijn weten is alles rondom de Rivierenbuurt afgesloten mbv verkeersregelaars.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Durashift » zo 14 aug 2022, 22:27

^^ dat leek mij ook, want er werden ook OV-uitstaphaltes geadviseerd die verder lagen de dichtsbijzijnde op de kaart. Dus de bus rijdt al (iets) om.

E.e.a zal tegenwoordig noodzaak zijn om het voor de buurtbewoners leefbaar te houden én de kans op een parkeerplaats te behouden, denk ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door mavas » zo 13 nov 2022, 15:31

Utrecht heeft nu een manier gevonden om extra geld te verdienen aan parkeren op feestdagen: Gewoon zeggen dat het niet woke genoeg is en afschaffen omdat het te 'christelijk' is:
https://www.duic.nl/algemeen/gratis-par ... fgeschaft/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » zo 13 nov 2022, 15:33

Ik hoop van harte dat de woke-fans hierdoor getroffen gaan worden en flink bij moeten lappen.

Iets met lusten en lasten enzo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » zo 13 nov 2022, 16:52

De reden is inderdaad weer onzinnig. Ik denk dat links juist stemmen verliest met dit soort voorstellen.
Er zijn namelijk belangrijkere zaken op dit moment die spelen in de wereld dan dit soort symboolpolitiek.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » zo 13 nov 2022, 17:16

^^ Dat is nog nooit een reden geweest om onzinnige zaken niet aan de kaak te stellen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Durashift » zo 13 nov 2022, 23:30

mavas schreef: zo 13 nov 2022, 15:31 Utrecht heeft nu een manier gevonden om extra geld te verdienen aan parkeren op feestdagen: Gewoon zeggen dat het niet woke genoeg is en afschaffen omdat het te 'christelijk' is:
https://www.duic.nl/algemeen/gratis-par ... fgeschaft/
Ja, daar is niet over nagedacht, naar mijn mening... Nu worden de mensen die, vanuit hun herkomst/geloof geen kerst vieren (bijvoorbeeld) het voordeel dat zij op zo'n dag voordelig konden parkeren in Utrecht -voor werk of plezier/winkelen- (winkels zijn toch wel open) afgepakt.

Nu moeten ze dus op die kerstdagen betalen én nog steeds op suikerfeestdag. :wall:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Ds79m » zo 27 nov 2022, 11:55

Niet alleen op feestdagen, maar gewoon in de hele gemeente Utrecht wordt parkeren voortaan betaald. Zelfs in wijken als Vleuten en Leidsche Rijn.
Utrecht - Utrecht gaat als eerste stad van Nederland betaald parkeren invoeren in de hele gemeente. Hoewel de plannen al bekend werden bij de presentatie van het coalitieakkoord, roept een nieuwe raadsbrief veel vragen en reacties op.
"Dit is de opdracht die ik heb", zegt wethouder Lot van Hooijdonk. "En daar zitten belangrijke publieke belangen achter." In de loop van 2023 moeten de parkeerplannen vorm krijgen. Na instemming van de gemeenteraad moet in 2024 stap voor stap op steeds meer plekken betaald worden om te parkeren, tot er in de hele gemeente geen plek meer is om de auto gratis neer te zetten.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/350313 ... d-parkeren
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » zo 27 nov 2022, 12:09

Mooi, nog een reden om niet meer in Utrecht te hoeven komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » zo 27 nov 2022, 14:55

Als ik een stad wil bezoeken dan is het parkeerbeleid niet het eerste waar ik naar kijk. Uiteindelijk lukt het altijd wel om er te komen: Par auto, OV of de combinatie ervan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » zo 27 nov 2022, 15:15

^^ Hangt er vanaf wat de reden van het bezoek is. Ik had laatst een zakelijk etentje, waarbij je zeker weet dat 95% van de aanwezigen met de auto komt. Dan kies je een goed bereikbare plek, met meer dan voldoende gratis parkeergelegenheid.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » zo 27 nov 2022, 15:16

Het zijn vaak de studenten die op links stemmen, die hebben immers toch enkel een versleten fiets of maken gebruik van het OV.
Maar door hun grote populatie en kiesgedrag, krijgen alle Utrechtenaren een anti-auto beleid.. Toch wel triest voor de mensen in de buitenwijken.

Hoe dan ook, dit gaat een gigantisch veel inkomsten opleveren natuurlijk, wat weer onzinnig uitgegeven gaat worden, zoals aan fietsstraten en anderen maatregelen om de auto te pesten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » zo 27 nov 2022, 15:43

Attietattie schreef: zo 27 nov 2022, 15:15 Hangt er vanaf wat de reden van het bezoek is.
Voor een dagje een andere stad bezoeken of een museum, dat kan prima met OV. Maar als ik naar een concert ga in TivoliVredenburg dan kom ik ook met de auto. Simpelweg omdat ik geen zin heb om de hele avond op de tijd te letten en te rekenen of ik nog wel thuiskom.
Dat is ooit wel eens misgegaan: De berekening klopte, maar de trein die aansloot op de laatste metro was vertraagd. En dan wordt het een dure taxi.

Vanavond ga ik naar Amsterdam voor een concert in de ZiggoDome. Dat wordt dus ook met de auto. Ongeacht hoeveel het me aan parkeergeld gaat kosten :yes:

Maar dat is dan weer geen binnenstad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Pino » zo 27 nov 2022, 17:12

CasablancaMarocco schreef: zo 27 nov 2022, 15:16 Het zijn vaak de studenten die op links stemmen, die hebben immers toch enkel een versleten fiets of maken gebruik van het OV.
Maar door hun grote populatie en kiesgedrag, krijgen alle Utrechtenaren een anti-auto beleid.. Toch wel triest voor de mensen in de buitenwijken.
Lijkt me wat kort door de bocht. Zijn niet alleen studenten, maar ook young professionals die centraal in Utrecht blijven hangen en die progressief stemmen. Ook in de oudere stadswijken direct om de binnenstad heen (zeg: Wittevrouwen of delen van Zuilen) blijf je na je 30e niet lang hangen met een auto. De populatie van de buitenwijken waar men anders tegen mobiliteit aankijkt is niet groot genoeg om dat weg te stemmen.

De vraag is sowieso in hoeverre parkeerbeleid nu precies stemgedrag drijft. Ik ben in Amsterdam weinig anders gewend dan ontmoediging, maar ben er in verkiezingen weinig mee bezig. Zolang mijn thuis-parkeerplaats maar blijft, boeit het me eerlijk gezegd niet heel veel of mijn gasten bij bezoek moeten betalen. Er zijn veel belangrijkere dingen in een verkiezing - zeg ik overigens zonder het huidige beleid goed te keuren.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door mavas » zo 27 nov 2022, 18:13

^^ Het lijkt me dat in Leidsche Rijn toch anders veel gezinnen wonen, die vrijwel allemaal een auto hebben. Daar zul je weinig voorstanders vinden van betaald parkeren denk ik.
Gaan de buitengebieden rondom Utrecht ook onder het regime vallen? Zou ook raar zijn.

Maar goed, dit is weer de zoveelste maatregel van een overheid waar de burger geen trek in heeft. Waar wederom het vertrouwen in de politiek door vermindert, want het betekent gewoon een extra belasting voor huishoudens omdat het autogebruik er niet mee verlaagd wordt.
In die zin gewoon weer de zoveelste melkkoe.


Overigens willen ze in Haarlem ook in de gehele gemeente betaald parkeren invoeren, maar zover zijn ze nog niet. Utrecht is daar blijkbaar toch verder in.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Ds79m » zo 27 nov 2022, 18:37

Pino schreef: zo 27 nov 2022, 17:12
CasablancaMarocco schreef: zo 27 nov 2022, 15:16 Het zijn vaak de studenten die op links stemmen, die hebben immers toch enkel een versleten fiets of maken gebruik van het OV.
Maar door hun grote populatie en kiesgedrag, krijgen alle Utrechtenaren een anti-auto beleid.. Toch wel triest voor de mensen in de buitenwijken.
Lijkt me wat kort door de bocht. Zijn niet alleen studenten, maar ook young professionals die centraal in Utrecht blijven hangen en die progressief stemmen. Ook in de oudere stadswijken direct om de binnenstad heen (zeg: Wittevrouwen of delen van Zuilen) blijf je na je 30e niet lang hangen met een auto. De populatie van de buitenwijken waar men anders tegen mobiliteit aankijkt is niet groot genoeg om dat weg te stemmen.

De vraag is sowieso in hoeverre parkeerbeleid nu precies stemgedrag drijft. Ik ben in Amsterdam weinig anders gewend dan ontmoediging, maar ben er in verkiezingen weinig mee bezig. Zolang mijn thuis-parkeerplaats maar blijft, boeit het me eerlijk gezegd niet heel veel of mijn gasten bij bezoek moeten betalen. Er zijn veel belangrijkere dingen in een verkiezing - zeg ik overigens zonder het huidige beleid goed te keuren.
Het probleem wat hier ook speelt, is dat Utrecht Vleuten heeft geannexeerd. Daar zijn bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen VVD en CDA de grootste partijen geworden. Die krijgen nu vanuit Utrecht dit Groen Links-beleid opgelegd, terwijl dat niet aansluit bij de plaatselijke politieke voorkeur, noch is er sprake van een parkeerprobleem. Dan kunnen er wel belangrijkere zaken spelen bij een gemiddelde verkiezing, maar zoals Mavas ook al aangeeft, dit zorgt voor een verdere vermindering van het vertrouwen in de overheid in het algemeen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Pino » zo 27 nov 2022, 19:11

mavas schreef: zo 27 nov 2022, 18:13 ^^ Het lijkt me dat in Leidsche Rijn toch anders veel gezinnen wonen, die vrijwel allemaal een auto hebben. Daar zul je weinig voorstanders vinden van betaald parkeren denk ik.
De voornaamste vraag voor die gezinnen is wat parkeren henzelf kost. Krijgen ze standaard een vergunning voor een laag bedrag? Dan raakt de parkeerautomaat jou niet enorm. In Leidsche Rijn heb je ook best wel wat straten waar de huizen eigen parkeerplaatsen hebben.

Ik spreek hier vanuit mijn eigen ervaringen in Amsterdamse nieuwbouwwijken. Daar is veel gebouwd met inpandige parkeergarages of met parkeren op je eigen perceel. Tja, en toen begon de gemeente op enig moment met betaald parkeren, zoals al in de bouwtijd was aangekondigd. Het voornaamste wat dat voor de bewoners opleverde was enige vorm van handel in inpandige parkeerplaatsen, zodat mensen die hun tweede auto niet op eigen terrein kwijt kunnen toch tegen lage kosten kunnen parkeren. En wat informele ruilhandel op de straat-app “iemand vandaag een plekje voor de deur vrij? Zet maar neer op nummer 98, tussen 9 en 16u45 beschikbaar.” Als gezegd, er zijn veel dingen in het stedelijk mobiliteitsbeleid die me meer boeien.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » zo 27 nov 2022, 19:25

Jou misschien wel, maar voor mij is alleen al het beleid op dit gebied voldoende om niet in een gemeente als Amsterdam, Utrecht of Haarlem te willen wonen. En dan gaat het er voor mij niet eens om of ik zelf veel last van betaald parkeren op straat heb (want dat zal door allerlei bewonersregelingen wel meevallen), maar vooral ook omdat het parkeerbeleid een redelijke indicator is van het algehele politieke beleid in die gemeentes. En in meer brede zin heb ik (als niet-student, niet-bijstandsgerechtigde of anderszins niet-‘kwetsbare’) daar dan wel op allerlei vlakken last van.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 27 nov 2022, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chris » zo 27 nov 2022, 19:29

Of je er nu wel of geen last van hebt, dit is natuurlijk volslagen belachelijk beleid dat niet genormaliseerd hoort te worden. Dat er betaald parkeren is in oude wijken waar weinig ruimte is, okay, maar in buitenwijken die vanaf het begin ontworpen zijn voor normaal parkeergebruik en waar geen hoge parkeerdruk is slaat het nergens op dat je overal betaald moet parkeren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door duikgek89 » zo 27 nov 2022, 23:38

^^ Gewoon pesten en harken tegelijk dit.
mavas schreef: zo 27 nov 2022, 18:13 ^^ Het lijkt me dat in Leidsche Rijn toch anders veel gezinnen wonen, die vrijwel allemaal een auto hebben.
En als je de drempels ziet daar, als de gemeente doorgaat met pesten hebben die gezinnen binnenkort verhoogde landcruisers nodig om die kunstmatige bergkammen te trotseren. . :shutup:

Plaats reactie