Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door SilentScreamer » di 15 nov 2022, 18:45

Wat mij vooral opviel in het kaartje wat minister Harbers plaatste op Twitter dat volgens het ministerie de wereld na Lelystad duidelijk ophoudt...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » di 15 nov 2022, 18:59

Dit is maar een klein deel van het MIRT.

Vanwege de vertragingen op het stikstofdossier zit de uitvoering van het MIRT eigenlijk al 3 jaar muurvast. Maar een klein aantal projecten komt überhaupt als eerste in aanmerking voor de beperkte capaciteit van stikstofdeskundigen, de rest is uitgesteld tot minstens 2025 maar je mag aannemen dat die projecten in 2025 ook de volgende in de wachtrij zijn.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Durashift » di 15 nov 2022, 23:49

Chris schreef: ma 14 nov 2022, 17:47 De enorme woningbouwprojecten in de grotere steden vallen inderdaad op. Volgens mij is dit een recept voor een verkeersinfarct, want er wordt in steden eigenlijk niks aan wegenprojecten gepland. Je leest vooral over openbaar vervoer, fiets en her en der over hele lage parkeernormen. En tegelijk worden wegen afgewaardeerd.

(..)
Ik hoorde vandaag wél dat de betreffende minister/stas op dit dossier heeft gezegd dat er geleerd is van de Vinex wijken ontwikkeling.. waarbij OV infrastructuur pas veel later (grootschalig) werd aangelegd, in beperkte ruimte, toen de auto's al in de file stonden om de wijk uit te gaan.
Nu wil men écht eerst OV infra aangelegd hebben voordat er een woonwijk/stad uit het weiland gestampt wordt.

Dán kom je dus weer aan het exploitatie model.. wie gaat de lege OV modaliteiten betalen die in de eerste jaren door de nieuwbouwwijken moet rijden?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » di 15 nov 2022, 23:56

Wat mij opvalt aan bovenstaand kaartje is dat men denkt dat de A8 alleen richting Hoorn loopt.

Verder is het slechts één kaartje in een veel breder pakket.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Pino » wo 16 nov 2022, 9:08

Het kaartje duid ik als “geld naar A7-A8 Amsterdam-Hoorn”. Dat de A8 al vrij vroeg op die corridor afbuigt richting Beverwijk, maakt het kaartje niet onjuist. Als Harbers ook iets had willen zeggen over completering van de A8 Westzaan-Beverwijk staat dat simpelweg niet op dit kaartje.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Wouter N14 » wo 16 nov 2022, 13:22

Durashift schreef: di 15 nov 2022, 23:49 Ik hoorde vandaag wél dat de betreffende minister/stas op dit dossier heeft gezegd dat er geleerd is van de Vinex wijken ontwikkeling.. waarbij OV infrastructuur pas veel later (grootschalig) werd aangelegd, in beperkte ruimte, toen de auto's al in de file stonden om de wijk uit te gaan.
Nu wil men écht eerst OV infra aangelegd hebben voordat er een woonwijk/stad uit het weiland gestampt wordt.

Dán kom je dus weer aan het exploitatie model.. wie gaat de lege OV modaliteiten betalen die in de eerste jaren door de nieuwbouwwijken moet rijden?
Kansloos. Dit is het VPL-principe, Verkeersprestatie op Locatie. Daarvan is volgens mij al bekend dat het tijdig gereed hebben van OV (voorafgaand aan voltooiing van de woningbouw) echt niet zoveel doet voor de automobiliteit van de nieuwe bewoners. Daarnaast wordt het OV de komende jaren juist versoberd en geconcentreerd op hoofdlijnen, dus hier een exploitatiemodel voor breien lijkt mij inderdaad niet heel realistisch.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » wo 16 nov 2022, 13:34

Het is ook wel bekend dat transit-oriented development (TOD) niet effectief is om het publiek dat een auto heeft de trein in te krijgen. TOD trekt hoofdzakelijk reizigers die al veel met de trein reisden.

Ik vraag mij ook af of we hiermee niet de steden laten dichtslibben met onrealistische parkeernormen en verwachtingen omtrent autogebruik. Want als je duizenden woningen gaat toevoegen: ook al zouden deze bewoners (veel) minder de auto gebruiken dan gemiddeld, dan nog neemt het autoverkeer flink toe ten opzichte van de huidige situatie.

Bijkomend probleem is dat deze binnenstedelijke projecten erg duur zijn, ze zeggen bijvoorbeeld dat het 70% 'betaalbaar' moet zijn, maar dit is vrijwel onmogelijk vanwege de veel complexere omgeving waarin gebouwd wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Pino » wo 16 nov 2022, 13:49

Als ik aan Vinex en lessen denk, denk ik als eerste aan Tram 26 in IJburg. Die lag er al toen er mensen kwamen wonen, is ook wel redelijk succesvol, maar de autofiles staan er toch. Omdat Tram 26 voor veel verbindingen vanuit IJburg niet handig is.

Een belangrijk probleem van deze tram is ook dat hij aan zijn capaciteit zit. Het had gewoon een metro moeten zijn, maar daar was geen geld voor ten tijde van de aanleg. Ik denk dat juist in de voorbereidingen op dat soort dingen de winst moet worden gezocht. Niet in kapitaalsverspilling in deze fase dat de kosten voor de gemeente toch al het hoogst zijn. En latere oplevering van hoogwaardig OV kan toch echt wel een zeer positief effect hebben - zie wat metrolijnen zoal opleveren. Alleen dat gaat niet lekker samen met je nieuwbouwwijken zo opleveren dat daar wel niemand een auto heeft of zal gebruiken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Ds79m » wo 16 nov 2022, 14:42

Bij een nieuwbouwwijk met zodanig goed OV dat een auto onnodig is, denk ik toch vooral aan een nieuwe buitenwijk van bijvoorbeeld Shanghai, die wordt opgeleverd met een metrolijn en brede doorgaande wegen waar bussen en ander verkeer zich vlot over kunnen voortbewegen.

In Nederland praat je toch over een heel andere schaal, waar dat allemaal niet uitkan, en waar je eerder moet denken aan een voorstadstation, waar eens in het half uur een sprinter stopt, en één buslijn die je via een omslachtige en tijdrovende route overal naartoe brengt, zolang je maar naar het centraal station moet. Daar zit vaak wel ruimte voor verbetering in, maar dat structurele probleem los je niet op en dan is de Pavlov-reactie doorgaans om autoverkeer maar te ontmoedigen, wat in de praktijk hooguit de levenskwaliteit negatief beïnvloedt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Rein » wo 16 nov 2022, 15:10

Ds79m schreef: wo 16 nov 2022, 14:42 In Nederland praat je toch over een heel andere schaal, waar dat allemaal niet uitkan, en waar je eerder moet denken aan een voorstadstation, waar eens in het half uur een sprinter stopt, en één buslijn die je via een omslachtige en tijdrovende route overal naartoe brengt, zolang je maar naar het centraal station moet.
Meer spijker op zijn kop tref je zelden aan.

Ik herken hier sterk de westelijke Vinex-wijk van Hoofddorp in (wat tevens de grootste wijk van deze plaats is). Voordat je met de bus (die vooral voor de vorm onderdeel van R-Net is, maar in de praktijk rustigjes aan door mijn hele woonplaats kringelt) op het station bent, ben je al zo'n beetje een half uur onderweg, waarna je inderdaad mag wachten op de stoptrein die je eens in het half uur met een reistijd van nog eens 24 minuten naar het centraal station van onze hoofdstad brengt. En aangezien je zelden tot nooit een bestemming op/in het centraal station hebt, komt daar nog wat natransport bij (en dan hebben we vertraging en overstaptijden nog niet meegeteld).

Zie daar een concreet voorbeeld waarom het OV voor de gemiddelde bewoner van Nederland die niet op loop- of fietsafstand van een intercity station af woont het nooit zal 'winnen' van de auto. Ook niet met OV-prioriteit bij verkeerslichten, bussluizen, overstaphaltes of wat dan ook om het OV wat 'voordeel' te geven (en al dan niet de automobilist wat te pesten).

Hoogstens torenhoge parkeertarieven en ellenlange wachttijden bij veel te smalle wegen met veel te veel tegenwerkende VRI's op het stedelijke wegennet, zouden de balans enigszins in evenwicht kunnen brengen met het OV, maar dan dus alleen doordat de overheid poogt het autoverkeer minstens zo onaantrekkelijk te maken als reizen met het OV. :shutup:

De recente besluiten om nog meer geld in OV te pompen en tevens onvoldoende middelen vrij te maken voor het wegverkeer passen trouwens ook keurig in dit laatste straatje.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » wo 16 nov 2022, 15:24

^^ Wat ik in je analyse lees is dat we van alles wat willen doen, waardoor nergens genoeg geld in gaat om de achterliggende visies echt te laten slagen.
Pino schreef: wo 16 nov 2022, 13:49 Als ik aan Vinex en lessen denk, denk ik als eerste aan Tram 26 in IJburg. Die lag er al toen er mensen kwamen wonen, is ook wel redelijk succesvol, maar de autofiles staan er toch. Omdat Tram 26 voor veel verbindingen vanuit IJburg niet handig is.

Een belangrijk probleem van deze tram is ook dat hij aan zijn capaciteit zit. Het had gewoon een metro moeten zijn, maar daar was geen geld voor ten tijde van de aanleg. Ik denk dat juist in de voorbereidingen op dat soort dingen de winst moet worden gezocht. Niet in kapitaalsverspilling in deze fase dat de kosten voor de gemeente toch al het hoogst zijn. En latere oplevering van hoogwaardig OV kan toch echt wel een zeer positief effect hebben - zie wat metrolijnen zoal opleveren. Alleen dat gaat niet lekker samen met je nieuwbouwwijken zo opleveren dat daar wel niemand een auto heeft of zal gebruiken.
Lijn 26 is inderdaad een voorbeeld van een goed begin, waarna verwaarlozing is opgetreden. Die lijn is zwaar overbelast, bij uitval is een heel stadsdeel onbereikbaar en de aansluiting bij Centraal laat te wensen over.

Mede gelet op de plannen die de gemeente Amsterdam nog heeft voor woningbouw aan deze kant, verdient het gebied gewoon een tweede hoogwaardige verbinding. Er wordt al een poos gekeken naar een nieuwe tramlijn over de Amsterdamsebrug. Het laatste concrete bericht dat ik daarover kan vinden, uit 2017, is dat daarvoor een nieuwe brug gebouwd moet worden.

Ik heb hier al eens gepleit voor een tramlijn of metrolijn tussen Duivendrecht/Diemen-Zuid en IJburg. Dan krijgen IJburg en Zeeburgereiland een tweede OV-verbinding met de rest van de wereld (waaronder meer directe verbindingen met o.a. de Zuidas, Schiphol en de rest van het land), kan de capaciteit van rijdend materieel effectiever worden ingezet en blijft het gebied ontsloten bij verstoringen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Rein » wo 16 nov 2022, 17:52

^^ een lijn vanuit Diemen naar IJburg is ook wel als (lange termijn) plan / idee ingetekend in documenten van de gemeente en dus niet (uitsluitend) jouw idee. ;)

Op het Haveneiland is ook een duidelijke ruimtereservering zichtbaar in het Maurits Bingerplantsoen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » wo 16 nov 2022, 18:05

Klopt, die ruimtereservering ken ik. Al zal Diemen misschien liever een bundeling met de A1 en A10 zien. En ik pretendeer niet de eerste te zijn die dit bedenkt. Het punt is vooral dat het knelpunten kan oplossen die nu spelen. Oftewel actie.

Zoals: waarom 's ochtends lege trams naar IJburg te laten rijden om ze overvol mensen uit IJburg en Zeeburgereiland op te halen, als je ook heen en weer kunt laten rijden tussen Centraal en Diemen-Zuid/Duivendrecht waarbij je in beide richtingen mensen kunt oppikken en afleveren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2022, 20:03

Rein schreef: wo 16 nov 2022, 17:52 ^^ een lijn vanuit Diemen naar IJburg is ook wel als (lange termijn) plan / idee ingetekend in documenten van de gemeente en dus niet (uitsluitend) jouw idee. ;)

Op het Haveneiland is ook een duidelijke ruimtereservering zichtbaar in het Maurits Bingerplantsoen.
Die plannen zijn er al sinds 2000. :shutup:

Oorspronkelijk zou de busbaan tussen Hoofddorp en Amsterdam Bijlmer worden doorgetrokken naar IJburg, maar dat werd te duur en de gemeente Diemen wilde niet meewerken. Daarna zijn nog plannen geweest voor een spoorlijn, een snelweg, een metrolijn en een tramverbinding. Uiteindelijk werd het dus een sub-optimale wegverbinding...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Ds79m » wo 16 nov 2022, 23:25

IJburg is natuurlijk maar één voorbeeld, en dan ligt dat nog op een ogenschijnlijk makkelijke plaats in de regio Amsterdam. Het is ook de bedoeling dat er tienduizenden woningen bijkomen in middelgrote steden als Alkmaar, Dordrecht of Zwolle. Daar zijn metro’s, trams of lange busbanen al helemaal niet aan de orde. Dordrecht krijgt er bijvoorbeeld een nieuw station bij, Dordrecht Leerpark, dat op 6 minuten fietsen van het Centraal Station ligt. Dat gaat het verschil dus ook niet maken. Over nieuwe weginfrastructuur maak ik me al helemaal geen illusies. En dan zijn dit nog intercity-steden. Ook in bijvoorbeeld Gorinchem of de Hoekse Waard moet er flinke gebouwd gaan worden, en daar gaat waarschijnlijk helemaal niets gedaan worden aan de bereikbaarheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » do 17 nov 2022, 9:25

Er is ook jaren blindgestaard op het vervoeren van zo groot mogelijke aantallen reizigers tussen de grote stations. Het programma hoogfrequent spoor is daar een voorbeeld van. Nu wordt elk gaatje bij die stations volgebouwd met huizen zonder parkeerplaatsen, maar op het totaal is dit relatief beperkt. Er is al jaren een wens voor 100.000 woningen per jaar, wat ook al jaren niet gehaald wordt. Dat is dus niet op te lossen met stationslocaties, die bovendien vaak duur zijn en dus een specifiek publiek bedienen (en een groot publiek dus niet).

Er zitten echter grenzen aan de potentie voor modal shift naar fiets en trein. Naast dat zo'n modal shift in de praktijk sowieso bijna niet plaats vindt, betekent het dat Nederland dicht blijft slibben zolang er jaarlijks 250.000 mensen erbij willen komen en er een stuk minder emigreren, en de bevolking dus hard blijft groeien, vooral ook in de werkzame leeftijd (dus direct met een maximale mobiliteitsvraag, in tegenstelling tot baby's).

Nu wordt vooral de keuze gemaakt om overvolle treinen nóg voller te proppen, het wegennet verder dichtslibt en de regio buiten de Randstad en Brainport bestuurlijk amper tot Nederland wordt gerekend (voorbeeld).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door waldo79 » do 17 nov 2022, 9:51

En dan te bedenken dat de vervoerders op dit moment vooral de dienstregeling aan het versoberen zijn vanwege een gebrek aan personeel. Dat probleem laat zich niet zo 1-2-3 oplossen gezien de vergrijzing.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » ma 28 nov 2022, 19:36

Kamer: kabinet misbruikt reservering Lelylijn als argument om verder amper te investeren in infrastructuur Noord-Nederland
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -eerlijker

Er zitten momenteel meer noorderlingen in de Tweede Kamer dan ooit in tijden. Benieuwd of zij er nog wat uit kunnen slepen voor deze regio.

Met verkiezingen op komst ben ik bang dat de noordelijke kamerleden van de coalitiepartijen vooral meedoen met hun collega's uit de oppositie om hun achterban niet teleur te stellen en dat er als puntje bij paaltje komt niks gaat veranderen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Ds79m » ma 28 nov 2022, 20:06

Zo vindt De Hoop dat het kabinet maar moet stoppen met het plan om de snelweg bij Utrecht te verbreden. Falkena: "Dat levert ook stikstofruimte op, die dan kan worden gebruikt voor de verbetering van het openbaar vervoer [in het noorden].
Wat een creatieve armoede weer zeg.

Auto’s - Boeboe!
Randstad - Boeboe!

Kom, we gaan proberen het daar weg te trekken, dat zal wel op een hoop begrip stuiten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » ma 28 nov 2022, 20:22

Ik denk dat diegene sowieso de stikstofproblematiek niet begrijpt. Je ziet dat meer, mensen die denken dat stikstof hetzelfde is als CO2.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2022, 20:32

Het gaat dan ook niet om stikstof, maar om stikstofverbindingen. Dat is chemisch gezien iets heel anders. Die nuance wordt nauwelijks gemaakt, en uitleg over wat er precies aan de hand is volgt ook zelden. En ik hoor eigenlijk ook niemand met een realistisch perspectief.

Maar goed, dat is hetzelfde verhaal als met automobiliteit: die groeit namelijk maar door; voornamelijk omdat alternatieven ontbreken en de economie en de bevolking ondertussen wel groeien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » ma 28 nov 2022, 22:14

Meer over de knelpunten die de kamer wil oplossen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/28/po ... n-a4149752

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » ma 28 nov 2022, 22:26

Toch heeft het noorden niet zo heel veel te klagen. Er staan weinig files en bijna alle knelpunten die al lang op de wensenlijst stonden zijn opgelost: de N7 Sneek, knooppunt Joure, N7 Groningen, de verdubbeling N31 en N33, Haak van Leeuwarden, plus een groot aantal provinciale projecten die met de RSP gelden zijn uitgevoerd.

Zoiets kan men in Overijssel alleen maar van dromen.

De rest is meer 'nice to have' dan een echt urgent probleem. Zoals een aquaduct Scharsterrijn of verbreding van stukken A7 of de A28 Meppel - Hoogeveen. De verdubbeling van de N33 verder naar Appingedam is ook een wel een beetje in die categorie te scharen, die kreeg vooral prioriteit omdat het niet zoveel kost, maar een serieus bereikbaarheidsprobleem is het ook weer niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2022, 22:59

Dat is ook een verkeersveiligheidsbeslissing geweest. Enkelbaans stroomwegen zijn relatief gevaarlijk omdat het ondoordachte inhaalmanoevres uitlokt. In Overijssel is blijkbaar een hardnekkige milieuclub die sneller procedeert. Friesland is minder milieugevoelig: "dieren zijn er om op te eten en wegen om gas op te geven" zo denkt toch een ruime meerderheid van de mensen hier.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » ma 28 nov 2022, 23:14

Vinny schreef: ma 28 nov 2022, 22:59In Overijssel is blijkbaar een hardnekkige milieuclub die sneller procedeert.
Dat is op zich het probleem niet. Het probleem zit hem meer in dat de rijks-N-wegen in Den Haag nul prioriteit hebben, periodiek worden de Overijsselse bestuurders afgepoeierd met weer een paar miljoen voor een bermveiligheidsproject.

En wat er wel aangelegd wordt is dermate versoberd dat het voor geen meter functioneert of gewoon niet aan de eisen voldoet, zoals de N36 langs Ommen of de geplande upgrade van de N35 die een kolossale geldverkwisting is gezien het beoogde resultaat.

Ze willen honderden miljoenen uitgeven aan een weg waar je toch nagenoeg altijd met 80 achter een vrachtwagen hangt. Dat is nu ook al zo. De N35 kan nog beter in fases 2x2 gemaakt worden dan in één keer een sloot geld uitgeven aan een enkelbaans autoweg die vanaf dag 1 niet voldoet. De beoogde plannen voorzien in een drama wat de N36 en N50 zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2022, 23:19

Die wegen had de rijksoverheid beter kunnen overdragen aan de provincie denk ik. In pure euro's gezien: de tunnel bij Nijverdal heeft wel een flink deel van het budget opgesnoept.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Kaaiman » di 29 nov 2022, 8:24

Overijssel heeft niet zo'n lobbytraditie als de drie noordelijke provincies hebben. Daarbij komt dat Overijssel dichter bevolkt is, met name ook de buitengebieden. Dat maakt het lastiger om een nieuwe weg aan te leggen. Kijk alleen al hoeveel opstallen voor de oorspronkelijke afgeblazen Vechtdalverbinding moesten wijken. Ook in de politiek is er door het relatief grote aantal boeren mogelijk meer weerstand tegen wegaanleg, met name als het om nieuwe tracés gaat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Pino » di 29 nov 2022, 8:44

^^ Dat, en zoals Chris in zijn eerdere post omschreef hebben deze provincies ook zelf flink geïnvesteerd in 2x2. Ook op rijkswegen. Ik geloof dat Overijssel steeds ook wel geld bijlegt voor N35- en N36-projecten (anderen kennen de verdeelsleutels beter), maar duidelijk nooit met het idee daar expreswegen van te maken. Ik weet bij de N36-N48-route, die nu volledig door buitengebied loopt, niet hoe serieus erover is nagedacht om daar meteen een tweede rijbaan naast te leggen en wat dat extra zou kosten? Al was het maar in de vorm van ruimtereservering? Ik heb, van enige afstand, dan wel het idee dat de noordelijke drie bezig zijn met ontsluiting en rijtijden en dan bewust de kosten voor 2x2 nemen, terwijl Overijssel vooral de overlast van doorgaand verkeer beperkt wil houden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » di 29 nov 2022, 9:21

We zijn het volgens mij wel eens dat de vergelijking niet helemaal opgaat. Hoewel ik Overijssel ook van harte een verdubbeling van de N50 en N35 gun en de as N48-N348/N36 ook beter kan. Daar profiteren omliggende provincies ook weer van, net als van spoorverbindingen met Duitsland en een doorgaande spoorlijn Vechtdal-Emmen-Groningen.

De noordelijke samenwerking laat zien dat uitdagingen niet bij provinciegrenzen ophouden. En dat in regio's buiten de grote steden alleen grote projecten worden gestart nadat er jarenlang door provincies en andere lage overheden aan wordt getrokken. Dat er in Friesland, Groningen en Drenthe dankzij gezamenlijke inzet én meefinanciering meer is bereikt dan in Overijssel zegt vooral iets over hoe het rijk omgaat met die laatste provincie. Overijssel heeft volgens mij ook de pech van meerdere doorgaande snelwegen waarmee je goed door de provincie kunt rijden, wat niet helpt om andere kansen en knelpunten goed op de kaart te krijgen in Den Haag.

In het verleden is flink geïnvesteerd in het noordelijke wegennet maar investeringen in OV zijn achtergebleven. Daardoor is het noorden bijvoorbeeld og steeds onbereikbaar per trein zodra het traject Zwolle-Meppel verstoord raakt. En ook verderop de bestaande lijnen zijn knelpunten die in dagelijks grote impact kunnen hebben op de reizigers die er nu al zijn, laat staan voor een eventuele toename van het gebruik door woningbouw en een shift van auto naar trein. De lobby van de noordelijke provincies voor beter spoor zie ik vooral als echo van de strijd om Langmangelden die vooral aan asfalt zijn besteed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Chris » di 29 nov 2022, 9:27

Overijssel heeft een groot deel van het provinciale infrageld belegd in de voorfinanciering van de verbreding van de A1 en cofinanciering van de A28 en N35. Want anders waren die projecten ook nog niet van de grond gekomen.

Het probleem voor Overijssel zit hem ook niet in de provinciale wegen, maar vooral in de rijkswegen: N35, N36 en N50. Dat gaat ook om vrij veel kilometers bij elkaar.

Daarnaast is Overijssel een vermogen kwijt aan decentraal spoor, de provincie heeft daar vrij veel kilometers van en dit zijn relatief drukke lijnen.

Plaats reactie