Brussel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Brussel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 nov 2022, 9:41

Binnenkort moet ik voor een conferentie naar het centrum van Brussel. Dat zal met de auto gebeuren. Aangezien ik tot dusver nog niet in Brussel met de auto ben geweest en goed voorbereid wil zijn, kan ik een paar tips goed gebruiken :) :

Ik zal vanuit het zuidoosten Brussel naderen. Voor mij staan volgende routes ter beschikking:

1. Luxemburg - A4/E441
2. Duitsland - A27/E42 - A3/E40

Welke route is normaliter rustiger / makkelijker om Brussel te bereiken? En wat is in de stad het makkelijkste? Met de auto het centrum in of aan de rand parkeren bij een P+R plaats en dan met het OV de stad in? Aankomst zal rond het middaguur zijn en vertrek de dag erop eveneens rond het middaguur, dus geen ochtend/avondspits.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Brussel

Bericht door Pino » ma 21 nov 2022, 10:30

Buiten de spits zou ik me over de beide snelwegen richting stad niet heel druk maken. Maar als je E411 pakt voor aankomst rond het middaguur, betekent dat dan ook dat je einde ochtendspits door Luxemburg heen gaat? Dat zou wellicht argument zijn om op heenweg over E42/E40 aan te komen.

De E40 heeft als voordeel dat je rechtdoor rijdt naar de Reyers-Centrumtunnel richting EU en Wetstraat, wat ik de prettigste route stad-in vind. Dat kan prettig zijn als je kiest voor de stad in rijden. Waar in de stad moet je zijn? Moet daar trouwens wel bij zeggen dat ik de draad kwijt ben met de Brusselse tunnelproblemen en hoe het er nu uitziet aan het einde van de E40. Vanaf einde E411 stad inrijden gaat redelijk, maar vind ik een stuk minder prettig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Brussel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 nov 2022, 11:07

Dank voor de eerste tip! Klopt, dat is zondermeer een argument voor de route via Duitsland. Saarbrücken is dan het enige potentiële knelpunt dat ik voorbij moet. De conferentie vindt plaats nabij de EU en Warandepark.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Brussel

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2022, 11:31

Eens met Pino, met de aantekening dat als je vanaf Zwitserland komt en over de Franse A31 rijdt, je Luxemburg ook via de Franse A30 en N52 en de Belgische A28 en N81 kan vermijden, over Longwy. Eventuele spitsdrukte of files als gevolg van de wegwerkzaamheden op de Luxemburgse A3 vermijd je dan ook.

Alsnog zou ik hoe dan ook (of je nu vanaf Luik/Leuven komt, of vanaf Luxemburg) via de E40 en inderdaad de Reyers-Centrumtunnel Brussel inrijden als je in de buurt van de EU en het Warandepark moet zijn. Dan kom je direct op de Kortenberglaan en dan zit je zo op de Wetstraat. Ik heb een paar maanden geleden ook de E40 genomen om Brussel in te rijden (maar daarna de Reyers-Montgomerytunnel, omdat ik aan de zuidoostkant van het Jubelpark moest zijn).

In jouw geval moet je bij het einde van de E40 de bestemmingen Centrum en Europese Instellingen aanhouden. Dan kom je in de Reyers-Centrumtunnel: https://www.google.nl/maps/@50.8602108, ... 92!5m1!1e1

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Brussel

Bericht door Pino » ma 21 nov 2022, 12:01

^^ Die route over Longwy werkt inderdaad wel. Ontwijk je het ergste stuk Luxembourg mee, maar Longwy kan ook wel wat drukte opleveren en het stukje A31 dat je meepakt ook. Maar goed, Saarbrücken heeft dat op dezelfde manier.

Met je bestemming in Brussel hoe dan ook over Reyers-Centrum naar binnen. Er zijn in die buurt genoeg parkeergarages. Uiteraard zal in de stad parkeren wel ruim duurder zijn dan op P+R en dan met OV de stad in. Denk dat je voor het laatste zou uitkomen op parkeren bij metrostation Kraainem en dan met metrolijn 1 de stad in. Afhankelijk van je precieze bestemming dan uitstappen bij Schumann, Maalbeek of Kunst/Wet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Brussel

Bericht door verfmeer95 » ma 21 nov 2022, 12:15

Als je vanuit Luxemburg komt kan je voor een P+R beter bij metrostation Delta parkeren en dan lijn 5 pakken. Die stopt bij dezelfde stations die Pino al eerder noemde.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Brussel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 nov 2022, 20:42

Dank voor de bruikbare tips! Daarmee moet het goed komen! :top:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Brussel

Bericht door Snelwegfreak » ma 21 nov 2022, 20:51

Vergeet, indien nodig, niet je auto te registreren voor de LEZ.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brussel

Bericht door Km357 » ma 21 nov 2022, 21:27

^^ Dat laatste kan je zo maar even een paar honderd euro boete besparen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Brussel

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2022, 23:37

Snelwegfreak schreef: ma 21 nov 2022, 20:51 Vergeet, indien nodig, niet je auto te registreren voor de LEZ.
Inderdaad, dat is voor Nederlands gekentekende auto's niet nodig, maar wel voor alle andere buitenlandse auto's: https://lez.brussels/mytax/nl/registration

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brussel

Bericht door Km357 » di 22 nov 2022, 7:14

Dat geldt trouwens voor Antwerpen en Gent ook, en binnenkort vast voor iedere stad die zich groot genoeg acht om een LEZ-belasting in te voeren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Brussel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 nov 2022, 10:26

Dank voor de 'gouden' LEZ-tip! Dat was me heel onbekend, dus snel de auto alvast maar geregistreerd. Zoiets staat ook niet op een Duitstalige website over verkeersregels in België ofzo. :geenlach: De euronorm staat nergens op een officieel Zwitsers papier genoteerd, maar kon natuurlijk de euronorm voor m'n auto wel elders verifiëren.

Wordt de LEZ-registratie automatisch d.m.v. camera's gecontroleerd, zoals bijv. de ZTL zones ("zona traffico limitato") in Italië?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Brussel

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 nov 2022, 10:30

^^ Dat doet men door middel van camera's, geloof ik. In feite is het hele gebied binnen de Ring LEZ-plichtig, op de wegen naar enkele P+R's na.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brussel

Bericht door Km357 » wo 23 nov 2022, 13:58

En die camera's werken, geloof me maar, ook al duurt het wel even eer je post krijgt.

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Brussel

Bericht door poller1 » wo 30 nov 2022, 19:32

Hoe worden overigens de LEZ in NL gecontroleerd voor BE-kentekens?
Ik rij met Euro6, hen daags NA een bezoek aan Utrecht gekeken op de website van de stad maaf raakte er niet wijs uit.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brussel

Bericht door waldo79 » wo 30 nov 2022, 20:16

^^ Ik kan je geruststellen, met euro6 ga je geen beperkingen tegenkomen in Nederland.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Brussel

Bericht door verfmeer95 » wo 30 nov 2022, 20:24

poller1 schreef: wo 30 nov 2022, 19:32 Hoe worden overigens de LEZ in NL gecontroleerd voor BE-kentekens?
Ik rij met Euro6, hen daags NA een bezoek aan Utrecht gekeken op de website van de stad maaf raakte er niet wijs uit.
In Nederlandse milieuzones geldt het principe dat het aan de handhaving is om te bewijzen dat een auto er niet in mag, niet aan de bestuurder om te bewijzen dat hij er wel in mag. Er is dus geen registratieplicht zoals in België wel geldt voor buitenlandse voertuigen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Brussel

Bericht door Snelwegfreak » wo 30 nov 2022, 20:32

poller1 schreef: wo 30 nov 2022, 19:32 Ik rij met Euro6, hen daags NA een bezoek aan Utrecht gekeken op de website van de stad maaf raakte er niet wijs uit.
Zo te zien is het vrij simpel: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/g ... ilieuzone/

De milieuzone geldt alleen voor motorvoertuigen met dieselmotoren, dat is volgens mij tegenwoordig zo in alle Nederlandse milieuzones. Personenauto's en bestelbusjes zijn in Utrecht toegestaan vanaf Euro4 en vrachtwagens en bussen vanaf Euro6.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brussel

Bericht door Km357 » wo 30 nov 2022, 20:48

waldo79 schreef: wo 30 nov 2022, 20:16 ^^ Ik kan je geruststellen, met euro6 ga je geen beperkingen tegenkomen in Nederland.
In BE ook niet trouwens. Nog niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Brussel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 dec 2022, 19:13

Ben inmiddels weer veilig terug! :) Het was een leuk uitstapje, weer eens iets geheel anders voor m'n werk.

Een korte terugkoppeling:

Heenweg: CH/DE - A861 - A98 - A5 - DE/FR - A36 - A35 - A4 - A31 - A30 - N52 - FR/BE - A28 - N81 - E411 - R0 - E40
Terugweg: E40 - R0 - E411 - BE/LU - A6 - A3 - A13 - LU/DE - A8 - A620 - B51 - DE/FR - A4 - A35 - FR/CH

Diverse impressies van de reis:
  • De ochtendspits in Basel is tegenwoordig, incl. de wegwerkzaamheden rond Schweizerhof, dermate druk dat omrijden via Rheinfelden ook richting Frankrijk sneller is. De Zwitserse A2/A3 staat min of meer vanaf Rheinfelden tot aan Basel-Süd/City al vanaf 6:30 vast.
  • De Franse A35 is ook erg druk tussen Mulhouse en Colmar. Gevoeld was het hier zelfs flink drukker dan op de Duitse A5 die rond Bad Bellingen vaak nog vrij leeg is. Echter wordt de Duitse A5 vanaf Freiburg i.B. aanzienlijk drukker, terwijl de Franse A35 juist ten noorden van Colmar ietsje rustiger wordt en vanaf de nieuwe A355 zelfs in één klap heerlijk rustig wordt. Wel stond er een file voor afslaand verkeer voor de oude route richting Strasbourg. Schijnbaar wil bijna niemand hier tol betalen. Op de nieuwe A355 zag ik ook dit keer weer vooral vrachtwagens en Duitsers. (Sinds de opening van de A355 kom ik hier vaker langs.)
  • De Franse A4 had verschikkelijk veel wegwerkzaamheden. Na de eerste "Tagesbaustelle" (hoe noem je zoiets in het Frans?) dat al voor wat file op de Franse A35 bij Sélestat zorgde, was het op de Franse A4 om de haverklap raak. Het tolplichtige deel is vrij rustig, dus dat leide niet tot files, maar vervelend rijden was het wel. Eenmaal ten westen van Saint-Avold was de A4 één lange "Baustelle" tot aan de Franse A31 ten noorden van Metz. Voor mij de reden om terug anders te rijden.
  • Dat de korte Tunnel du Bois des Chênes op de Franse A30 enkelbaans was, had ik niet verwacht. Had hier even een momentje: "Really?" :lol:
  • Het enkelbaanse stuk langs Longwy vond ik nog best lang. En eenmaal in België is de A28 richting noorden ook nog enkelbaans tot de eerste afrit Aubange. Richting zuiden schijnt het wel tweebaans te zijn tot voorbij de eerste afrit op de Franse N51. Apart.
  • De Belgische N81 is deels van dramatisch schlechte kwaliteit. Er zat een flinke naat tussen de rijstroken, zodat ik een vrij luide *boink* hoorde als ik van rijstrook wisselde. Bovendien waren op de rechterrijstrook tegen de berm aan flink een paar grote gaten. Welkom in good-old Belgium. :neenee:
  • De N81 is weliswaar tussen de A28 en E411 volledig 2x2, maar de rotondes zelf zijn te krap om naast een vrachtwagen de bocht te maken, of je moet half door de berm rijden (wat ik dan maar heb gedaan).
  • De E411 reed lekker door. Prettige snelweg, al duurd het gevoeld een eeuwigheid voordat je bij Brussel of de Luxemburgse grens bent. Niet al te veel verkeer en doorgaand met Vmax 120 km/h. Sowieso vond ik het heel prettig dat er geen snelheids ping-pong in België was. Waar je in Duitsland, Zwitserland, Nederland en in mindere mate ook wel in Frankrijk vaak van Vmax moet wisselen, vond ik het in België heerlijk rustig.
  • Bij wegwerkzaamheden op de E411 ten zuiden van Namur stond op de heenweg een man bijna midden op de rijstrook verkeer verder naar links te dirigeren. Vrachtwagens moesten bijna over z'n voeten rijden... Is dat nou typisch Belgisch? Ik vond het levensgevaarlijk... Op de terugweg stond hier een flinke file. Eerst gaat de E411 van 2x3 naar 2x2 en dan naar 2x1 vanwege de wegwerkzaamheden. Ruim een half uur was ik hier van half 8 tot 8 uur 's avonds kwijt. Had ik niet verwacht en m'n navigatie dacht dat het maar 11 minuten duurde... Anders had ik de route via Luik genomen (E40-E42).
  • Kort voor het einde van de E40 ten oosten van Brussel, waar je moet kiezen tussen Montgomery en de Europese Instellingen, reed ik door een diep gat op de snelweg dat ik helaas niet had gezien. Dat gaf een flinke klap. Na een prima E411 dacht ik echt even weer: WTF België... Serieus, dit soort zaken kom je zelfs in Oost-Europa allang niet meer op de snelwegen tegen! :down:
  • Een dikke plus was wel dat je d.m.v. de tunnels snel in het centrum bent. Buiten de spits althans. Toch heb ik het tunnelsysteem niet helemaal begrepen. Stadinwaards komt het richting de Europese Instellingen veel eerder weer boven de grond als staduitwaards, waar je op de Rue Bellaid vrijwel onmiddelijk na de binnenring al in een tunnel verdwijnd. Opzich wel lekker om snel de stad uit te zijn. Dit vond ik zeker na een drukke werkdag erg prettig om niet nog door een hele stad rond te moeten rijden.
  • België heeft nog best veel oude borden die niet reflecteren. Veel lampen erin zijn stuk of branden maar half, waardoor je in het donker weinig van de wegwijzers meekrijgt. Gelukkig is er navigatie en heb ik de route op Google Maps voor vertrek goed gestudeerd. Voor mensen die plaatselijk onbekend zijn is dat toch echt lastig.
  • Wil men ooit nog wat aan dat Leonardkruispunt doen? Het ziet er nogal apart uit na al die jaren met betonblokken erop.
  • Hoeveel flitspalen heeft België wel niet op hun snelwegen? Flitsmeister en m'n Duiste app waren continu alle paar kilometer aan het waarschuwen. Zijn die allemaal actief? :roll: (Sorry, ik ben in België niet zo bekend, moet geloof ik meer het Belgisch deelforum lezen hier. :yes: )
  • Luxemburg binnenrijden was heerlijk na die X kilometer in België. Pekzwart asfalt, eindelijk weer iets sneller mogen rijden en lekker goedkoop voor 1,53€ per liter RON95 mogen tanken. :D Wel bewonder ik een beetje de oude bewegwijzering voor afritten. Die zagen langs de A6 er nogal aftans uit... Voor een land dat verder alles zo netjes voor elkaar heeft, toch niet echt nodig?! (Langs de A13 zag het er wel prima uit.)
  • De tunnels op de A13 worden niet echt aangekondigd. Je ziet pas Vmax 90 op het eerste matrixbord in de tunnel verschijnen. Alleen bij de laatste tunnel Markusbierg, waar ook een trajectcontrole is, stond er één aankondiging met 90 voor de tunnel. Dat kan toch wel een stuk beter.
  • De Duitse A8 was 's avonds rond 22 uur compleet uitgestorven. Sinds de wegwerkzaamheden rond de korte tunnel bij Merzig afgerond zijn, is de Vmax van 120 verdwenen. Nu is het hele stuk vanaf de grens tot aan Dreieck Saarlouis, m.u.v. de tunnel bij Merzig, onbeperkt. Vanwege de vele wegwerkzaamheden op de Franse A4 was dit een enorme verademing. Zelfs zonder de wegwerkzaamheden op de Franse A4, zou ik overwegen de Duitse A8 te nemen. Samen met de Luxemburgse A13 een heerlijke snelweg tot Saarlouis.
  • Op de Duitse A620 heb ik nog getwijfeld of ik ten zuiden van Saarlouis de B269 en Franse N33 naar de A4 zou rijden, of de vertrouwde route langs Sarreguemines. Toch maar voor de laatste variant gekozen, om zo ook eens de hele A620 te kunnen rijden. Het stukje snelweg is deels vrij substandaard en een Vmax ping-pong. Een stukje 120, dan weer 100, dan weer onbeperkt, dan weer 80, kort zelfs 60 en dan weer 120 enz. Verder geen wegwerkzaamheden, wel een fris ongeluk waar nog geen politie bij was. Aangezien al mensen te hulp schoten, kon ik er stapvoets in slalom tussendoor rijden.
  • De Franse N61 rond Sarreguemines is sinds enkele jaren compleet 2x2 met Vmax 110. Richting zuiden hoef je zelfs niet meer de noordelijke rotonde op te rijden, daar sla je als een soort knooppunt af. Richting noorden moet je wel door 3 rotondes, maar niet zo erg. Wel belangrijk de route via de Duitse B51 langs Kleinblittersdorf te nemen. De route via Grosbliederstroff (Franse N61) is niet prettig met een krappe en vrij lange dorpspassage. De Duitse B51 gaat om Kleinblittersdorf heen en heeft doorgaand Vmax 100, met korte stukjes 70.
  • 's Avonds laat rond 23 uur waren de Franse A4, A355 en A35 zo goed als uitgestorven. Dat was heerlijk doorrijden zonder wegwerkzaamheden. 8-)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 02 dec 2022, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brussel

Bericht door Chris » vr 02 dec 2022, 19:25

Leuk verslag ;)

De Franse tolwegen liggen er natuurlijk altijd goed bij en dat gaat niet vanzelf, dus deze tijd van het jaar heb je een stuk meer werkzaamheden. Vanwege het lagere verkeersaanbod vaak niet heel problematisch. Begin september was er volgens mij geen enkele werkzaamheden op de A4 ten westen van Strasbourg tot bij Sarreguemines.

Voor wat betreft de Franse A35: dit is een tolvrije route door een behoorlijk dichtbevolkte streek. Ik reed begin september in de ochtendspits van Colmar richting Strasbourg en dat zat ook wel mudvol.

Dat stuk rond Longwy ervaar ik ook zo, het komt ook omdat je wel een hele grote slinger maakt, waardoor het als bypass van Luxemburg niet een enorm goede route is. Ook omdat het best wel lang enkelbaans is.

Dat van die absurde snelheidswisselingen op de A620 viel mij in april ook op. Letterlijk elke 2 kilometer een andere snelheidslimiet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Brussel

Bericht door Pino » vr 02 dec 2022, 20:14

SnarfFlevoland schreef: vr 02 dec 2022, 19:13 Toch heb ik het tunnelsysteem niet helemaal begrepen. Stadinwaards komt het richting de Europese Instellingen veel eerder weer boven de grond als staduitwaards, waar je op de Rue Bellaid vrijwel onmiddelijk na de binnenring al in een tunnel verdwijnd. Opzich wel lekker om snel de stad uit te zijn. Dit vond ik zeker na een drukke werkdag erg prettig om niet nog door een hele stad rond te moeten rijden.
Het verschil is ook weer niet zo heel groot; je bespaart jezelf het Schumannplein. Ik denk dat dat ook de reden is dat de tunnel stad-uit langer is. Vanuit de stad zal nou niet heel veel verkeer naar de Europese Instellingen moeten daar; men wil naar de E40. Vanaf de E40 heb je mensen die naar de instellingen willen, naar de Wetstraat, naar andere delen van de buurt. Dus dat laat zich veel minder duwen in een soort mal “onder Schumann door van de E40 naar het centrum.”
Wil men ooit nog wat aan dat Leonardkruispunt doen? Het ziet er nogal apart uit na al die jaren met betonblokken erop.
De huidige lay-out met betonblokken is de minst slechte indeling in de huidige constructie. Verdere uitbouw om weer alle verbindingen mogelijk te maken lijkt geen optie door het Zoniënwoud wat daar ligt. De huidige lay-out definitief maken door de oude rotonde af te bouwen en definitievere rijbanen te maken van wat nu binnen betonblokken ligt zou moeten kunnen. Maar dit is natuurlijk wel België: gaat Vlaanderen dit doen voor een route die hoofdzakelijk door Franstaligen wordt gebruikt? En dan loopt er ook nog een gewestgrens dwars door het knooppunt.

Tenslotte: herkenbaar wat je zegt over route Longwy. Die tunnel in de A30 verwacht je niet -maar goed, nu weet je het- al staat hij in de Franse snelwegbouw niet alleen. Er zijn op meer plaatsen bruggen en tunnels enkelbaans aangelegd met het idee ze pas te verdubbelen bij voldoende gebruik. Dat heeft zich hier nooit gematerialiseerd. De lange lus om Longwy valt me altijd weer tegen in de lengte. Stukje Aubange doet me dan niet zoveel, vermoedelijk omdat je dan Frankrijk dan wel de E411 al kunt ruiken.

Maar goed, het geheel kan bepaald helpen wat Luxemburgse file te vermijden. Zijn ook meer dan eens gestopt bij het winkelcentrum van Mont Saint Martin voor boodschappen, lunch of avondeten. Dat was dan ook nog wel eens een reden om langs deze kant te rijden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brussel

Bericht door Km357 » vr 02 dec 2022, 20:20

Chris schreef: vr 02 dec 2022, 19:25 Leuk verslag ;)

De Franse tolwegen liggen er natuurlijk altijd goed bij en dat gaat niet vanzelf, dus deze tijd van het jaar heb je een stuk meer werkzaamheden. Vanwege het lagere verkeersaanbod vaak niet heel problematisch. Begin september was er volgens mij geen enkele werkzaamheden op de A4 ten westen van Strasbourg tot bij Sarreguemines.

Voor wat betreft de Franse A35: dit is een tolvrije route door een behoorlijk dichtbevolkte streek. Ik reed begin september in de ochtendspits van Colmar richting Strasbourg en dat zat ook wel mudvol.

Dat stuk rond Longwy ervaar ik ook zo, het komt ook omdat je wel een hele grote slinger maakt, waardoor het als bypass van Luxemburg niet een enorm goede route is. Ook omdat het best wel lang enkelbaans is.

Dat van die absurde snelheidswisselingen op de A620 viel mij in april ook op. Letterlijk elke 2 kilometer een andere snelheidslimiet.
De tolwegen in Frankrijk lagen er 20-30 jaar geleden toch beter bij dan nu. Inclusief wegmeubilair. Ik zou toch niet zomaar durven te beweren dat bvb de A7 of A9 uitstalramen zijn voor de hoge prijs die je er voor betaalt. De A26 Arras-Reims is ook niet zo super als zou mogen zijn.

Algemeen gezien zeg ik dat er de laatste 10 jaar wel geld is gewonnen, maar daarvoor niet direct geïnvesteerd zoals het zou moeten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Brussel

Bericht door Pino » vr 02 dec 2022, 20:59

^^ Tja, rond 2000 was rijden over Franse tolwegen een feest - mits jij niet degene was die de portemonnee trok bij de tolpoort. Het netwerk was in de 15 jaar daarvóór enorm uitgebreid, dus nog vrij nieuwe infrastructuur en bebording. Flinke stukken A6-A7-A9 zijn ook ergens in die periode uitgebouwd naar 2x3, dus ook daar nieuwere infra en borden. Waarbij bijvoorbeeld met ZOAB niet werd bespaard in de kwaliteit van bouwen.

Maar goed, nu ben je twintig jaar verder en is het asfalt allemaal niet meer zo vers. Zo her en der zie je nu zelfs tolwegen met verlepte borden (A26 Troyes-Reims komt in me op). Dat voelt als achteruitgang, maar is uiteindelijk natuurlijk gewone slijtage. Van je concessionair vergen dat ‘ie alles zo onderhoudt dan alles zo glanzend en nieuw blijft als in 2000, dat is pas verspilling. Want het is de gebruiker die dat uiteindelijk moet oplepelen, plus de onvermijdelijke winstmarge voor de concessionair. Bedenk je ook dat dit soort concessies een fase hebben waarin wordt terugverdiend; waarin meer tol wordt betaald dan geïnvesteerd, om daarmee oorspronkelijke investeringen plus rente terug te verdienen. Resteert mijn elders al gemaakte punt dat in deze onderhoudsfase van een concessie de belangen van staat en concessionair tegengesteld zijn, dus je moet nu wel uit gaan kijken. Zeker nu het oude Franse spelletje “ik gedraag me goed, en dan kan ik misschien nog wat nieuw asfalt binnen mijn concessie brengen en zo nog rijker worden” een klein beetje voorbij lijkt bij gebrek aan grote nieuwe projecten.

Laatste gedachte over werkzaamheden op tolwegen: juist in tijden van het jaar met weinig vakantieverkeer plannen ze die veel in. Positief, want dan zijn ze in optimale staat wanneer je meeste mensen er rijden. Maar dat geeft dus ook een wat valse impressie als je er in de zomer rijdt. Je denkt “ah heerlijk, vergelijk dit eens met Duitsland.” Maar het zijn de werkzaamheden in dit seizoen die dat mogelijk maken (naast uiteraard niet de fouten maken die Duitsland heeft gemaakt bij aanleg en maakt bij de huidige werkzaamheden).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brussel

Bericht door Km357 » vr 02 dec 2022, 21:06

We begrijpen elkander :handshake:

Plaats reactie