Hemelsbreed ligt Skopje maar zo'n 180 km van Ulcinj.
Overigens zijn het, behalve van Ulcinj naar Shkodër, wel allemaal redelijk vlotte wegen.
Moderator: Moderatoren
Wat bedoel je precies? Het wegbeeld? Of het beeld op de wegwijzers? Dat laatste denk ik, anders kan ik "als het op doelen aankomt" niet verklaren.
Ik denk dat het juist de Fransen zijn die op enig moment in de geschiedenis ruimte zijn gaan pakken. Na de grote herindeling van Parijs onder leiding van Hausmann waren in Frankrijk brede boulevards een standaard geworden. Bij voorkeur ook vrij recht. Ook al werd niet overal grootschalig gesloopt zoals in Hausmann’s Parijs, het was wel een standaard voor stadsuitbreidingen later in de negentiende eeuw. Dat gaf stratenpatronen vanaf kort buiten de centra waar nog heel redelijk Routes Nationales overheen konden worden gelegd.Km357 schreef: ↑wo 18 aug 2021, 18:37Frankrijk is vaak nogal chaotisch qua wegbeeld als het op doelen aankomt, maar het kleine stukje Italia dat ik écht ken (dus net over de grens met Menton) vind ik vaak heel druk. Alsof het allemaal nog krapper en voller moet dan in het al heel krappe Rivièradeel in FR.
Er was in die periode geen enkel ander land ter wereld die autosnelwegen door dergelijk terrein had aangelegd zoals Italië dat deed. De A10 is al vanaf 1956 opengesteld. Voor 1970 had Italië al een indrukwekkend netwerk van autosnelwegen door onmogelijk terrein. De andere Alpenlanden hadden nog vrijwel niks van dat kaliber in die tijd, het enige wat er pre-1970 op leek was de Brenner Autobahn in Tirol, al had die amper tunnels. En ook de Verenigde Staten niet. Japan had het een beetje maar dat kwam toch wel later pas op gang dan in Italië.
Hm...
Verwarrende wegwijzer. Maar los daarvan, een reden om Montecarlo aan te geven in plaats van Monaco?maar aan de Italiaanse kant staat ook een wegwijzer naar "Montecarlo",
Als ik via Google de route van Zagreb naar Tirana invoer krijg ik de route via de Kroatische A1 en is bijna 900 kilometer en een reistijd van iets meer dan 10,5 uurPino schreef: ↑za 03 dec 2022, 20:31 Maar over de bewegwijzerde route kun je denk ik wel twisten. Naar Albanië geven de routeplanners toch echt aan dat door Bosnië naar Podgorica sneller is dan over Dubrovnik. Dat geldt ook voor een flink deel van Montenegro - zeker ook Podgorica. Natuurlijk, over Dubrovnik scheelt je met de nieuwe brug bij Neum een grensovergang, maar de bewegwijzering is hier wel heel raar stellig.
Je kunt ook om de baai heen rijden, en dan na Kotor door de tunnel. Scheelt eventueel wachten voor de veerboot en onder de streep is het niet langzamer.verfmeer95 schreef: ↑za 03 dec 2022, 22:35Je hebt via Dubrovnik misschien 1 grensovergang minder, maar daar komt wel een veerboot bij de baai van Kotor voor in de plaats.
Daar bovenop loopt de M1 langs de Montenegrijnse kust bijna continu door bebouwde kommen, waardoor Google Maps voor de 124 km tussen de Kroatische en Albanese grens meer dan 3 uur rekent.
Ik heb drie jaar geleden de combi R429-M6-M17.3 gereden van Herceg Novi via Trebinje, Stolac en Mostar. Het verbaasde mij positief, de hele weg rijdt eigenlijk erg lekker door. De weg is van goede kwaliteit, door redelijk dunbevolkt gebied, en je hebt vaak een prima overzicht.Pino schreef: ↑zo 04 dec 2022, 14:40De Google Maps-route door Bosnië volgt ook de R427 door Srpska en niet de oude hoofdroute M6. Dat geeft ergens wat te denken; misschien dat er gewoon geen goede data is voor de wegen door de Republika Srpska zodat de snelheid op deze routes zijn gezet op 'regulier' terwijl dat niet haalbaar is?
Nou goed, Srpska heeft plannen om de M6 uit te bouwen, dus daar zit potentieel.
De veerboot naar Kiel gaat door Deense territoriale wateren bij Bornholm.