Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » do 01 apr 2021, 18:41

^^ Dat heeft er ook mee te maken dat voor de snelste weg naar Pristina, je eerst naar het zuidoosten tot meer dan halverwege richting Tirana moet rijden. Vervolgens is het alleen maar noordoostelijk richting Pristina, want Pristina ligt een stuk noordelijker dan Ulcinj. Voor Skopje moet je dan bij Pristina weer naar het zuiden/zuidoosten rijden, terwijl Pristina op dezelfde hoogte als Ulcinj ligt.

Hemelsbreed ligt Skopje maar zo'n 180 km van Ulcinj.

Overigens zijn het, behalve van Ulcinj naar Shkodër, wel allemaal redelijk vlotte wegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 aug 2021, 18:31

Wegwijzers naar Genua in Monaco zijn al een keer genoemd, maar aan de Italiaanse kant staat ook een wegwijzer naar "Montecarlo", waar het Monegaskische district mee wordt bedoeld: https://www.google.com/maps/@43.7929096 ... 312!8i6656

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 18 aug 2021, 18:37

^^ Frankrijk is vaak nogal chaotisch qua wegbeeld als het op doelen aankomt, maar het kleine stukje Italia dat ik écht ken (dus net over de grens met Menton) vind ik vaak heel druk overkoment. Alsof het allemaal nog krapper en voller moet dan in het al heel krappe Rivièradeel in FR. Het is er wel merkelijk goedkoper.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 aug 2021, 19:39

Km357 schreef: wo 18 aug 2021, 18:37 ^^ Frankrijk is vaak nogal chaotisch qua wegbeeld als het op doelen aankomt, maar het kleine stukje Italia dat ik écht ken (dus net over de grens met Menton) vind ik vaak heel druk overkoment.
Dat is in de rest van Italië niet veel anders.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 18 aug 2021, 20:50

Km357 schreef: wo 18 aug 2021, 18:37 Frankrijk is vaak nogal chaotisch qua wegbeeld als het op doelen aankomt
Wat bedoel je precies? Het wegbeeld? Of het beeld op de wegwijzers? Dat laatste denk ik, anders kan ik "als het op doelen aankomt" niet verklaren.
Maar dan snap ik je opmerkingen over de krappe Rivièra en dat het in Italië goedkoper is niet.
:dontknow:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 18 aug 2021, 21:15

^^

- In Frankrijk is het chaotisch qua doelen omdat er niet consequent wordt opgevolgd, zeker in de Rivièra is de weg naar Monaco vinden zonder GPS of A500 te gebruiken best een uitdaging. Vanuit La Turbie naar Monaco rijden puur op de borden is een leuk gegeven, maar niet echt efficiënt.
- Net over de grens in Italia via de SS1 (denk ik) is het al snel heel chaotisch qua doelen en borden overal, nochtans in de universele taal. De weg naar de 3 overgangen met FR zien te vinden vanuit XXMiglia is niet zo eenvoudig als zou kunnen.
- Liguria is stukken goedkoper dan de Franse Rivièra in quasi alles.
- De Franse Rivièra is volledig volgebouwd dus nu nog een betere wegverbinding uitvinden is eigenlijk enkel nog mogelijk door de illegale snelheidsdrempels te verwijderen, maar dan blijf je nog altijd zitten met de weg zoals die in de jaren 90 er al was. Geen immense verbetering dus.

EDIT: Jezus, het lijkt alsof m'n toetsenbord vanzelf Franse zinnen wil schrijven, sorry voor de taalfouten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 aug 2021, 21:49

Km357 schreef: wo 18 aug 2021, 18:37 ^^ Frankrijk is vaak nogal chaotisch qua wegbeeld als het op doelen aankomt, maar het kleine stukje Italia dat ik écht ken (dus net over de grens met Menton) vind ik vaak heel druk. Alsof het allemaal nog krapper en voller moet dan in het al heel krappe Rivièradeel in FR.
Ik denk dat het juist de Fransen zijn die op enig moment in de geschiedenis ruimte zijn gaan pakken. Na de grote herindeling van Parijs onder leiding van Hausmann waren in Frankrijk brede boulevards een standaard geworden. Bij voorkeur ook vrij recht. Ook al werd niet overal grootschalig gesloopt zoals in Hausmann’s Parijs, het was wel een standaard voor stadsuitbreidingen later in de negentiende eeuw. Dat gaf stratenpatronen vanaf kort buiten de centra waar nog heel redelijk Routes Nationales overheen konden worden gelegd.

Italië heeft die traditie in ieder geval tot Mussolini nooit zo gehad. Een veel organischer gegroeid (lees: chaotisch) stratenpatroon in de binnensteden en de wijken daaromheen is het gevolg. En dat zijn wel de delen van een stad waar de doorgaande wegen van oudsher doorheen gingen. Nou zijn er natuurlijk genoeg steden die allerlei bypasses hebben gekregen: vaak een variante in een enkelbaans statale, maar zeker in bergachtiger gebieden ging men niet voor niets al relatief vroeg over naar luxere snelwegen. Het was de enige oplossing om iets te doen aan een bedenkelijke file-reputatie die de Italiaanse Rivièra al in de late jaren ‘50 had.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021, 21:55

Pino schreef: wo 18 aug 2021, 21:49maar zeker in bergachtiger gebieden ging men niet voor niets al relatief vroeg over naar luxere snelwegen.
Er was in die periode geen enkel ander land ter wereld die autosnelwegen door dergelijk terrein had aangelegd zoals Italië dat deed. De A10 is al vanaf 1956 opengesteld. Voor 1970 had Italië al een indrukwekkend netwerk van autosnelwegen door onmogelijk terrein. De andere Alpenlanden hadden nog vrijwel niks van dat kaliber in die tijd, het enige wat er pre-1970 op leek was de Brenner Autobahn in Tirol, al had die amper tunnels. En ook de Verenigde Staten niet. Japan had het een beetje maar dat kwam toch wel later pas op gang dan in Italië.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 18 aug 2021, 22:55

Pino schreef: wo 18 aug 2021, 21:49 Italië heeft die traditie in ieder geval tot Mussolini nooit zo gehad. Een veel organischer gegroeid (lees: chaotisch) stratenpatroon in de binnensteden en de wijken daaromheen is het gevolg.
Hm...
En de Romeinen dan? Die waren toch de eersten die streefden naar zo recht mogelijke wegen? :)
Goed, in de Middeleeuwen is een hoop van die rechtheid verpest, maar zoiets als de Via Emilia is toch nog steeds een vrij rechte lijn in het landschap.
En buiten Italië zie je in o.a. Frankrijk en België nog steeds sommige oude rechte Romeinse wegen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 aug 2021, 10:24

^^ Ja, lange rechte wegen konden ze wel, de Romeinen. Nu zijn de Romeinse wegen tussen plaatsen / legerposten misschien nog niet zo heel belangrijk voor hoe plaatsen in Italië er nu uit zien, maar als je kijkt naar kaarten van oude Romeinse steden zie je daar toch ook wel een zwak voor lange rechte straten - in het centrum van Milaan bijvoorbeeld kun je de oude Romeinse hoofd/uitvalswegen nog steeds wel herkennen (is ook cultuurhistorisch grappig, want daar staan de oudste kerken, kort buiten de toenmalige muren). Dat zijn dan echter wel de hoofdstraten en wat er zo tussen die hoofdstraten in lag was (meestal) bepaald niet logisch geordend, eerder wat organisch gegroeid rondom centrale plekken zoals kerken.

Maar goed, je kunt een lange rechte weg hebben door een plaats, de Romeinen bouwden niet breed. Dus wanneer een huidige Italiaanse hoofdweg door een dorp nog op dezelfde plek ligt als een oude Romeinse weg, zit je eerder krap - een beetje zo, in Ventimiglia als tegengesteld aan dit soort boulevards even verderop in Menton. Dat was wat ik probeerde te omschrijven. En dan heb je de genoemde eerder organisch gegroeide zijstraten. Kun je rechtstanden hebben wat je wilt, het draagt wel bij aan het genoemde idee dat de passages van Italiaanse steden krap en vol zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 aug 2021, 12:19

Rechte wegen waren voor de Romeinen functioneel. Dan kon je zo goederen/militairen zo snel mogelijk verplaatsen. Ze hoefden ook niet moeilijk te doen over onteigeningen...
maar aan de Italiaanse kant staat ook een wegwijzer naar "Montecarlo",
Verwarrende wegwijzer. Maar los daarvan, een reden om Montecarlo aan te geven in plaats van Monaco?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 31 aug 2021, 23:27

Ik kwam deze net tegen op Streetview, voor 2x scoren ( :mrgreen: ) :
https://www.google.com/maps/@54.6328137 ... 312!8i6656

Moskou - 1130 KM
Minsk - 417 KM

En dan te bedenken dat 532 KM (Berlijn) op de Poolse A2 al een T*******-eind is

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 03 sep 2021, 10:32

Voor Russische begrippen is 1130 km een peuleschil.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 02 okt 2021, 13:13

Een nieuw dubbel-grensoverschrijdende doel: Budapest op de A1 in Bosnië-Herzegovina:
marcel schreef: za 02 okt 2021, 13:01 Van dezelfde site:
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 okt 2021, 13:29

Er was al een paar jaar een afstandenbord waar Budapest op staat.
Chris schreef: ma 08 jul 2019, 17:30 Budapest op de Bosnische A1:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 dec 2022, 16:43

Een verwijzing naar Albanië op de Kroatische A1 vlak voor het knooppunt met de A10
Afbeelding

(De PL op het wegdek slaat niet op Polen maar op Ploce :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 dec 2022, 19:50

Albanië is nog wel een eind binnendoor vanaf dit punt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 03 dec 2022, 20:31

^^ Zeker. Maar ik denk wel dat voor de meeste Noord- en West-Europeanen de snelste route naar deze twee landen (in ieder geval de kuststreken daarvan) wel langs de Kroatische kust gaat. Misschien verwacht men ergens ook dat toerisme in deze landen gaat groeien?

Maar over de bewegwijzerde route kun je denk ik wel twisten. Naar Albanië geven de routeplanners toch echt aan dat door Bosnië naar Podgorica sneller is dan over Dubrovnik. Dat geldt ook voor een flink deel van Montenegro - zeker ook Podgorica. Natuurlijk, over Dubrovnik scheelt je met de nieuwe brug bij Neum een grensovergang, maar de bewegwijzering is hier wel heel raar stellig.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 dec 2022, 20:54

In elk geval Montenegro heeft een vrij toeristisch ontwikkeld kustgebied. Albanië begint ook op te komen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 03 dec 2022, 21:12

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 dec 2022, 21:17

Pino schreef: za 03 dec 2022, 20:31 Maar over de bewegwijzerde route kun je denk ik wel twisten. Naar Albanië geven de routeplanners toch echt aan dat door Bosnië naar Podgorica sneller is dan over Dubrovnik. Dat geldt ook voor een flink deel van Montenegro - zeker ook Podgorica. Natuurlijk, over Dubrovnik scheelt je met de nieuwe brug bij Neum een grensovergang, maar de bewegwijzering is hier wel heel raar stellig.
Als ik via Google de route van Zagreb naar Tirana invoer krijg ik de route via de Kroatische A1 en is bijna 900 kilometer en een reistijd van iets meer dan 10,5 uur

Geef ik Sarajevo als tussenpunt in dan is de afstand 100 km korter (inderdaad via Podgorica) maar duurt dan ook anderhalf uur langer. Dat zal de reden wel zijn dat het handiger is om langs de kusten van Kroatië en Montenegro te rijden.
TOEVOEGING
Het ging je alleen om het zuidelijke deel van BiH zie ik nu, niet om een route die helemaal door BiH gaat. Als je BiH echter mijdt scheelt het wel weer 1 grensovergang met alle gedoe erbij

Edit 2: als ik dan Dubrovnik als tussenpunt invoer: het scheelt qua afstand amper iets dan de route door het zuiden van BiH. Qua tijd scheelt heel wel 1,5 uur ten nadele van de route via Dubrovnik.
Het idee om hier al met landenovaaltjes te werken doet me denken aan de SLO, SK, CZ en H-ovaaltjes (en heel vroeger GR en TR) op de Oostenrijkse A1 net na Walserberg. Alvast een eenmalige globale richting voor verder weggelegen landen

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 03 dec 2022, 22:35

^^ Je hebt via Dubrovnik misschien 1 grensovergang minder, maar daar komt wel een veerboot bij de baai van Kotor voor in de plaats.
Daar bovenop loopt de M1 langs de Montenegrijnse kust bijna continu door bebouwde kommen, waardoor Google Maps voor de 124 km tussen de Kroatische en Albanese grens meer dan 3 uur rekent.
Ter vergelijking: de aanbevolen route M9-M7-M3-M4 loopt voor 130 km door Montenegro, maar Google Maps verwacht dat je daar maar 2 uur voor nodig hebt.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 04 dec 2022, 0:33

Worden de verwijzingen gecontinueerd of eenmalige verwijzingen? Vergelijkbaar met het Bord: Brussel, Paris, London dat langs de A4 stond.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 04 dec 2022, 2:00

Vanuit het Kroatische perspectief (of breder de visie van de Balkan) is dit bord te verdedigen.
Hoewel er kortere routes zijn krijg je op die wegen wel met meerdere douane-controles te maken.

Dan is een wellicht wat langere route met minder douane controle toch aan te bevelen. Zelfs als je ter goeder trouw bent.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 dec 2022, 14:40

Op weg naar Podgorica ga je vroeg of laat toch Bosnië in, en dan later weer uit. Dus daar gaat dat grensovergang-argument niet op. Op weg naar de Montenegrijnse kust of Albanië zou het op kunnen gaan. Zoals Palance al zei, schelen route Podgorica en route Dubrovnik maar een paar kilometer, maar rekent Google Maps voor die kustroute een uur extra. Ik weet niet of dat realistisch is. Veel bebouwde stukken langs de kust prima -de Kroaten willen die oude kustroute uitbouwen, maar moeten prioriteiten stellen- maar de route door Bosnië gaat over bergwegen. Dus of dat dan beter doorrijdt? De Google Maps-route door Bosnië volgt ook de R427 door Srpska en niet de oude hoofdroute M6. Dat geeft ergens wat te denken; misschien dat er gewoon geen goede data is voor de wegen door de Republika Srpska zodat de snelheid op deze routes zijn gezet op 'regulier' terwijl dat niet haalbaar is?

Nou goed, Srpska heeft plannen om de M6 uit te bouwen, dus daar zit potentieel. Die route past ook binnen gedachten over de Adriatic-Ionian Corridor, waarin EU en ontwikkelingsbanken meekijken. Maar ik begrijp ook dat de Kroaten er nog de nodige politieke energie in steken om die corridor over de Peljeskibrug naar Dubrovnik en hun D8 te brengen. Kortom, er lijkt een kleine race gaande naar regionale ontwikkelingsgelden. Misschien moeten deze borden zelfs wel worden gezien als een middel in die discussie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 dec 2022, 22:46

verfmeer95 schreef: za 03 dec 2022, 22:35 ^^ Je hebt via Dubrovnik misschien 1 grensovergang minder, maar daar komt wel een veerboot bij de baai van Kotor voor in de plaats.
Daar bovenop loopt de M1 langs de Montenegrijnse kust bijna continu door bebouwde kommen, waardoor Google Maps voor de 124 km tussen de Kroatische en Albanese grens meer dan 3 uur rekent.
Je kunt ook om de baai heen rijden, en dan na Kotor door de tunnel. Scheelt eventueel wachten voor de veerboot en onder de streep is het niet langzamer.

Die kustweg heeft inderdaad veel bebouwde kommen, maar over het algemeen rijdt het allemaal wel redelijk door. Wel kun je op weg naar Albanië dan beter de omweg via Ulcinj maken, want de weg waarmee je die hoek afsnijdt is vrij smal en niet heel erg geschikt voor doorgaand verkeer.
Pino schreef: zo 04 dec 2022, 14:40De Google Maps-route door Bosnië volgt ook de R427 door Srpska en niet de oude hoofdroute M6. Dat geeft ergens wat te denken; misschien dat er gewoon geen goede data is voor de wegen door de Republika Srpska zodat de snelheid op deze routes zijn gezet op 'regulier' terwijl dat niet haalbaar is?

Nou goed, Srpska heeft plannen om de M6 uit te bouwen, dus daar zit potentieel.
Ik heb drie jaar geleden de combi R429-M6-M17.3 gereden van Herceg Novi via Trebinje, Stolac en Mostar. Het verbaasde mij positief, de hele weg rijdt eigenlijk erg lekker door. De weg is van goede kwaliteit, door redelijk dunbevolkt gebied, en je hebt vaak een prima overzicht.

Aan de Montenegrijnse kant van de weg, tussen Herceg Novi en Sitnica, was het destijds nog een tolweg, waarvoor je € 3,00 moest betalen. Maar ze hadden bij het tolstation ook flyers om de weg te promoten als snelle route van de Kroatische A1 naar Montenegro. Destijds was er natuurlijk nog geen Peljesacbrug, en zal het zeker in het hoogseizoen een vlotte route zijn geweest. Weliswaar stelden de grenscontroles bij Neum ook niet veel voor; het is meer dat de hele kustweg van Ploce naar Dubrovnik best druk is.

Op wegwijzers in Herceg Novi stond/staat ook een snelwegsymbooltje voor de route via Trebinje: https://www.google.nl/maps/@42.4552041, ... 312!8i6656

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 dec 2022, 18:24

In Klaipėda, Litouwen:

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 dec 2022, 20:16

^^ Hoezo dubbel-grensoverschrijdend?
--Harry.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 28 dec 2022, 21:29

De ovaaltjes van Duitsland en Zweden kloppen niet.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 28 dec 2022, 21:45

harry schreef: wo 28 dec 2022, 20:16 ^^ Hoezo dubbel-grensoverschrijdend?
De veerboot naar Kiel gaat door Deense territoriale wateren bij Bornholm. ;)