Infrastructuur Hilversum

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Durashift » di 15 nov 2022, 23:33

Jackbauer1350 schreef: wo 02 nov 2022, 20:57 (..)

Op een andere locatie te weten de N525 ter hoogte van LaPlace bij Laren is het verkeersplein bijna gereed. Vanaf vrijdag is de N525 weer in beide richtingen toegankelijk voor verkeer.
Gisteravond overheen gereden.. Is een ovonde (in mijn ogen) geworden.. maar de fietsoversteek zit nog steeds buiten de voorrang (logisch, buiten bebouwde kom) maar door de slinger én drempel zal de snelheid er wel iets meer uit zijn dan voorheen.
Waarom dit nu nodig was? Ik weet het eigenlijk niet.
boe! schreef: za 10 sep 2022, 8:36 In januari 2023 gaat er wat veranderen in de infrastructuur aan de oostkant van Hilversum. In die maand zal de Weg over Anna's Hoeve definitief worden afgesloten. De Weg over Anna's sluit aan de westkant aan op de Ring Hilversum (via de Minckelersstraat) en aan de oostkant op de A1, aansluiting 10/Soest (via de Zandheuvelweg). Halverwege bevindt zich Anna's Hoeve, een natuurgebied waar de weg dwars doorheen gaat.

(..)
Gisteravond gezien dat stad-in de Weg over Anna's Hoeve berijdbaar is, stad uit is de rijstrook al afgesloten.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Durashift » vr 02 dec 2022, 0:44

Ik vind dat het tijd wordt om de Diependaalselaan in Hilversum te ondertunnelen. :woop:

Wát een constante stroom verkeer heb je daar toch. Ik dacht.. om half drie in de middag kán ik wel even oversteken.. nog geen spits.. maar dat viel tegen. Wát een drukte toch.. Je zal er maar aan wonen..

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door IIVQ » vr 02 dec 2022, 10:19

Of een snelweg ten zuiden van Hilversum langs leggen. A80 lijkt me een leuk nummer :D

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 dec 2022, 12:04

Vergeet het allemaal maar.

Uit de Mobiliteitsvisie 2040 van de gemeente:
Buitenring
Het is de bedoeling dat er in de toekomst minder vrachtverkeer over de buitenring en de Diependaalselaan rijdt. Door slim te werken met navigatiesystemen en planningsystemen, kunnen vrachtwagens gebruikmaken van andere routes. Om hiertoe te komen, gaan we het gesprek met verantwoordelijke overheden en vervoerders aan.
Gewoon minder verkeer over de Diependaalselaan laten rijden, dan is er ook geen dure ingreep nodig :facepalm:

De A80 is voorgoed geschrapt maar een tunnel onder de hei om de Johannes Geradtsweg te ontlasten kan volgens de gemeente wel. :nuts:

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » zo 04 dec 2022, 20:01

Al het verkeer buiten de gemeente houden, dat wil elke gemeente wel. Het wordt gewoon tijd voor een fatsoenlijke route oost-west, en eentje die het Mediapark ontsluit.
Diependaalselaan verdiept aanleggen lijkt mij ook nog steeds een goed idee. Is met die zandgrond daar best te doen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » ma 05 dec 2022, 10:41

De naburige gemeente Wijdemeren heeft ook een mobiliteitsplan: https://www.wijdemeren.nl/mobiliteitsplan.html

Daar in staat onder andere om diverse wegen her in te richten naar 30 km/u, waaronder de Middenweg (waar ik aan woon) door de Horstermeer. Nu een doorgaande weg die ook door vrachtverkeer gebruikt wordt en van dat doorgaande daar wil men van af. Verkeer via die weg komt uit in 's-Graveland via de Herenweg op het Noordereinde. Die weg verbindt samen met het Zuidereinde de N236 met de N201 en wordt wel gebruikt als doorsteek om niet via Hilversum naar Bussum te hoeven rijden.
Volgens het mobiliteitsplan gaat vrachtverkeer op Noorder- en Zuidereinde en het laatste stukje Middenweg geweerd worden. De Middenweg blijft een 50-weg op het deel Randweg tot bedrijventerrein Nieuw Walden, het laatste stuk tot de Herenweg moet een 30-weg gaan worden.
Dat houdt in dat er naast de N201 eigenlijk geen andere degelijke route meer is voor (vracht)verkeer om buiten Hilversum om te rijden. Feitelijk is de Diependaalselaan nu al de enige route om fatsoenlijk vanaf de N201 bij de A27/A1 te komen. Aan de noordelijke zijde van de gemeente Wijdemeren is er uiteraard de N236, bereikbaar vanaf de A9, en is er de A1.
Ja die "A80"-plannen in de jaren 60 waren zo gek nog niet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door harry » ma 05 dec 2022, 12:39

Jackbauer1350 schreef: ma 05 dec 2022, 10:41 Ja die "A80"-plannen in de jaren 60 waren zo gek nog niet.
Ik ben blij dat de meerderheid het niet met jou eens is/was. Zo blijft er tenminste nog wat natuur over.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » ma 05 dec 2022, 14:52

Schelpenpaadje schreef: vr 02 dec 2022, 12:04 Vergeet het allemaal maar.

Uit de Mobiliteitsvisie 2040 van de gemeente:
Buitenring
Het is de bedoeling dat er in de toekomst minder vrachtverkeer over de buitenring en de Diependaalselaan rijdt.
Staat ook een interessant tunnelplan tussen voor de Diependaalselaan:
https://www.mobiliteitsvisie-hilversum. ... ntatie.pdf
Niet door de gemeente gemaakt, lijkt me.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » ma 05 dec 2022, 15:24

^^ Mooi gemaakt. Het geschatte prijskaartje van 200 miljoen valt me nog mee als je ziet dat het om een complex project gaat.

De tunnel is geschetst met een kaarsrecht tracé in plaats van de Diependaalselaan te volgen. Benieuwd of we dit schematisch moeten opvatten of dat de tunnel daadwerkelijk onder woningen door zou moeten lopen.

Als nadeel wordt genoemd dat het verkeer zal aanzuigen dat nu nog een noordelijke buitenring kiest. Een tunnel zonder gelijkvloerse kruisingen en lokaal verkeer kan flink wat meer verkeer verwerken dan de huidige Diependaalselaan. Kijkend naar de inrichting van de noordelijke route lijkt me het eerder een voordeel dat het daar rustiger zou worden.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » ma 05 dec 2022, 16:33

Schelpenpaadje schreef: ma 05 dec 2022, 15:24 Als nadeel wordt genoemd dat het verkeer zal aanzuigen dat nu nog een noordelijke buitenring kiest.
Gezien de verkeersproblemen op de noordelijke ring lijkt me dat vooral een voordeel...

Ik weet niet hoe de huizen daar gefundeerd zijn, misschien kan je er met 10m zand wel recht onderdoor?
Misschien kan het ook onder de Kastanjelaan/Zinniastraat, dus parallel net ten zuiden van de Diependaalselaan. Daar is misschien wat meer ruimte en hoef je onder minder huizen door.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Taran 5 » ma 05 dec 2022, 17:34

Schelpenpaadje schreef: ma 05 dec 2022, 15:24 ^^ Mooi gemaakt. Het geschatte prijskaartje van 200 miljoen valt me nog mee als je ziet dat het om een complex project gaat.

De tunnel is geschetst met een kaarsrecht tracé in plaats van de Diependaalselaan te volgen. Benieuwd of we dit schematisch moeten opvatten of dat de tunnel daadwerkelijk onder woningen door zou moeten lopen.

Als nadeel wordt genoemd dat het verkeer zal aanzuigen dat nu nog een noordelijke buitenring kiest. Een tunnel zonder gelijkvloerse kruisingen en lokaal verkeer kan flink wat meer verkeer verwerken dan de huidige Diependaalselaan. Kijkend naar de inrichting van de noordelijke route lijkt me het eerder een voordeel dat het daar rustiger zou worden.
Die 200 miljoen lijkt me erg posimistich gezien tunnelprojecten in Hilversum altijd op problemen uitdraaien met de tunnel onder het spoor bij het station de Alexia en Amaliatunnels.
Mocht het doorgaan dan zal het een lange adem worden voor de mensen bij de rotonde Loosdrechtseweg.
Ze kunnen advies inwinnen bij mensen die bij de Alexiatunnel wonen :rofl2:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » ma 05 dec 2022, 17:38

Een Amaliatunnel en Alexiatunnel vraagt wel om een Arianetunnel :mrgreen:

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Taran 5 » ma 05 dec 2022, 17:42

Schelpenpaadje schreef: ma 05 dec 2022, 17:38 Een Amaliatunnel en Alexiatunnel vraagt wel om een Arianetunnel :mrgreen:
Dat zou je denken ja want je hebt natuurlijk ook de Prinses Beatrix tunnel die was ik alweer helemaal vergeten.
Mochten er partijen omgekocht worden dan gaat mijn stem uit naar de Bernhard tunnel met een mooi anjer behangetje in de tunnel :mrgreen:

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » di 06 dec 2022, 20:14

Laat maar komen! Van mij mag ie onder de huidige weg en groenstrook en ook wat meer open zodat je geen gezeur hebt met de tunnelwet.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Durashift » wo 07 dec 2022, 1:05

Jackbauer1350 schreef: ma 05 dec 2022, 10:41 (..) Die weg verbindt samen met het Zuidereinde de N236 met de N201 en wordt wel gebruikt als doorsteek om niet via Hilversum naar Bussum te hoeven rijden.
(..)
Ja, schuldig hier. :)<>:
Toch is via de ring rijden redelijk te doen op bepaalde tijden en blijft het in Kortenhoef maar een krappe bedoening, vind ik, zéker achterlangs via het dijkje.. Het is toch ook wel het besef van de omweg die je maakt, qua kilometers, zeker als je (ik) van Bussum weer naar Loosdrecht moet om de route weer op te pakken.

Enfin, men is nu wel bezig met de brugversterking aan de N201 zijde. :top:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door harry » wo 07 dec 2022, 12:47

Schelpenpaadje schreef: ma 05 dec 2022, 17:38 Een Amaliatunnel en Alexiatunnel vraagt wel om een Arianetunnel :mrgreen:
Ja, laten we het hele koningshuis onder de grond stoppen.
:denk: ;)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Taran 5 » ma 12 dec 2022, 18:05


Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » do 12 jan 2023, 20:08

Vandaag nam een bus die route. Maar vanaf de snelweg staat nog wel een verbodsbord met daaronder 'uitgezonderd werkverkeer', dus dat moet nog aangepast worden.
Ik kwam ook een filmpje tegen op YouTube van een micu (ambulance) die die route neemt op een rit van Almere naar Hilversum.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Taran 5 » do 12 jan 2023, 20:57

^^ Ik vind het toch wel raar om te zien op de plek waar je vroeger langs het spoor liep en de vijver bij Anna´s Hoeve nu een weg is.
Er moesten wel heel veel bomen sneuvelen voor deze bypass en de HOV. Vind het er niet mooier op geworden zeg maar.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door IIVQ » do 12 jan 2023, 21:18

Idee is dat de 3 assen (HOV, spoor, WoAH) gebundeld zijn, met één groot ecoduct. De oude WoAH wordt opgebroken, waardoor het natuurgebied van 3 gescheiden delen naar 1 aaneengesloten deel verandert.

En die HOV in 't Gooi zorgt natuurlijk voor een flinke rijtijdverbetering, waardoor het OV in Huizen een flink stuk aantrekkelijker wordt. Het scheelt officieel 5 minuten maar in mijn ervaring wel 8 ofzo.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Taran 5 » do 12 jan 2023, 22:14

^^ Opmerkelijk genoeg is dat Prorail eigenlijk geen gelijkvloerse kruisingen meer wil maar voor het HOV wordt wel een uitzondering gemaakt.
Tja dan wordt de weg door de Anna´s Hoeve verwijdert en blijft er echt niks meer over van wat voor een hoop Hilversummers waaronder mijn moeder een echte attractie was met de berg en de Anna´s Hoeve zelf.
Er is echt niks meer van over van al dat.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door IIVQ » vr 13 jan 2023, 10:50

Prorail wil minder verkeer over overwegen. Voor PR is dit gebundeld met het project Oosterengtunnel, waar een drukke gelijkvloerse overweg is vervangen door deze, waar treinen lanhzamer rijden en alleen beroepschauffeurs komen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » zo 15 jan 2023, 12:54

IIVQ schreef: do 12 jan 2023, 21:18 Idee is dat de 3 assen (HOV, spoor, WoAH) gebundeld zijn, met één groot ecoduct. De oude WoAH wordt opgebroken, waardoor het natuurgebied van 3 gescheiden delen naar 1 aaneengesloten deel verandert.
Kaartje met de context van deze ingreep:
Schelpenpaadje schreef: di 15 mar 2022, 20:35 Google biedt gelukkig uitkomst.

Het ecoduct heet Natuurbrug Anna's Hoeve. De verbinding sluit aan op de reeds gerealiseerde Faunatunnel Monnikenberg onder de A27. Beide maken deel uit van het project Groene Schakel

https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... et_project

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door harry » zo 05 feb 2023, 21:00

De nieuwe weg ("langs Anna's Hoeve") langs het spoor:

Afbeelding
(We gaan hier dus Hilversum uit)

Afbeelding

Deze weg sluit aan de Hilversumse kant alleen op een woonstraat aan.
De "oude" Weg over Anna's Hoeve is nu een eenrichtingsweg, richting Hilversum.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Taran 5 » zo 05 feb 2023, 21:15

^^ Dus er is heel veel bos weggekapt voor nog meer asfalt terwijl de oude weg er nog steeds ligt?
Gemeente Hilversum weet wel wat ze met al dat groen moet doen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door harry » zo 05 feb 2023, 21:51

^^ Dat de oude weg er nog ligt is tijdelijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » zo 05 feb 2023, 22:01

Taran 5 schreef: zo 05 feb 2023, 21:15 ^^ Dus er is heel veel bos weggekapt voor nog meer asfalt terwijl de oude weg er nog steeds ligt?
Gemeente Hilversum weet wel wat ze met al dat groen moet doen.
Dus hadden ze eerst de oude weg moeten slopen, nieuwe bomen planten, wachten tot die bomen geworden waren alvorens met de nieuwe weg te beginnen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door mavas » ma 06 feb 2023, 9:31

Oh serieus, is dat weer zo'n stomme 60-weg geworden? Wat een flater is dat toch ETW-60 met vrijliggende fietspaden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door harry » ma 06 feb 2023, 12:37

mavas schreef: ma 06 feb 2023, 9:31 Wat een flater is dat toch ETW-60 met vrijliggende fietspaden.
De weg is eigenlijk te kort om op te trekken naar 80.
Ik heb geen fietspaden gezien. Misschien rechts achter de heg verstopt?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door boe! » ma 06 feb 2023, 13:45

Ja, het fietspad ligt achter de heg.

Plaats reactie