Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » di 06 dec 2022, 18:05

Palance schreef: di 06 dec 2022, 17:31Je gaat er aan voorbij dat het om het gedrag gaat. De houding van “ik moet daarheen en wel nu en zoals ik het wil”. Daar zit het probleem. Dan maakt het voor het verhaal niet uit of het een poller is, een wegafsluiting, een pijlwagen, of wel object er dan ook op de weg staat. Een object dat je prima kunt zien als je niet met andere dingen bezig bent. Want pollers worden gewoon aangekondigd, met rode lichten, met verkeersborden (veelal inrijverboden) en weet ik hoe nog meer.

En ja, dat ding is er nu eenmaal. En de hele situatie om een poller (inclusief alle toeters en bellen) hoor je als bestuurder gewoon op tijd gezien en niet als een idioot gewoon door te karren.

Ik zie geen enkel argument waarom je een poller weg zou moeten halen, enkel omdat een bestuurder niet op kan letten. De polleraanrijders zoals in Den Haag zijn degenen aan wiens rijvaardigheid getwijfeld moet worden. Dan moet je het probleem niet bij de poller leggen. Ongeacht wat je van het gebruik van pollers vindt.
Ik leg het probleem niet bij de poller, ik stel alleen vast dat de gevolgen van een aanrijding met een poller erg groot kunnen zijn. Natuurlijk zullen er mensen bij zijn die opportunistisch zijn en denken dat de verkeersregels niet voor hen gelden, er zijn echter ook mensen die (ook met alle toeters en bellen) een oprechte fout maken. Natuurlijk heb je gelijk dat een bestuurder dat op tijd hoort te zien, maar mensen maken in het verkeer nou eenmaal fouten en zien wel eens wat over het hoofd. Dat overkomt mijzelf ook wel,

Daarnaast zijn pollers ook gevaarlijk voor fietsers en bromfietsers. De redenen die ik heb aangedragen zijn valide en niet "enkel omdat een bestuurder niet op kan letten". Nee, een poller is als met een kanon op een mug schieten: een erg zwaar middel met buitensporige gevolgen, en aanzienlijke risico's voor weggebruikers waarvoor de poller niet eens bedoeld is. Dat was wellicht nog te rechtvaardigen in situaties waar de overlast heel groot was en een poller de meest praktische manier was om een situatie te handhaven, maar met steeds betere methoden om zoiets met camera's te handhaven (zoals gezegd, praktisch elke ZTL in Italië wordt op deze wijze gehandhaafd) is er geen goede reden meer om dit paardenmiddel nog steeds zo massaal in te zetten. En als je argument is dat het weken duurt voordat een bekeuring binnen is, dan moet er actie ondernomen worden om die bekeuringen sneller op de deurmat te laten vallen. Het kan geen argument zijn om maar door te blijven gaan met pollers.
Dat mensen met een laag inkomen dan in de schulden komen daar kan de poller weinig aan doen. Jij en ik ook niet. De bestuurder zelf wel. Hij kan er immers ook voor kiezen om waarschuwingen en geslotenverklaringen niet te negeren en het risico niet te nemen dat de geslotenverklaring ook fysiek is. Dat inkomen is dus geen argument.
Nee, het is geen argument, maar het toont wel aan dat sommige mensen bovengemiddeld zwaar worden getroffen door een aanrijding met een poller. Echt niemand heeft er wat aan als mensen met lagere inkomens die van een auto afhankelijk zijn om naar hun werk te kunnen gaan dat niet meer kunnen doen en/of in de schulden belanden door zoiets. Een aanrijding met een poller levert niet een hoop ellende op voor de bestuurder die de poller heeft aangereden, maar ook voor omwonenden (weg geblokkeerd, slechte bereikbaarheid, weg weer geblokeerd als poller vervangen moet worden, etc.), hulpdiensten en de wegbeheerder, die weer een aannemer moet bellen voor de reparatie of het plaatsen van een nieuwe poller. Dat de veroorzaker dat allemaal moet betalen neemt niet weg dat zo'n aanrijding al met al voor alle betrokken partijen een hoop rompslomp veroorzaakt. Zoals ik al zei: alleen de pollerfabrikant schiet er wat mee op. Verder helemaal niemand.
Nee, dit gaat veel verder dan ‘een foutje maken’. Dit is gewoon niet opletten.
Dat hangt ervan af. Niet elke poller is even goed zichtbaar en er zijn ook pollers die slechts op bepaalde tijden omhoog staan, terwijl de weg op andere tijden wel door iedereen gebruikt mag worden.

Op deze weg is er niks dat er op wijst dat als ik rechtsaf sla ik gelijk een poller kan tegenkomen. Sterker nog, de bocht is hier vrij krap dat je de :C12: met uitzonderingsbord (dat je hier vr t/m zo van 22-6 h niet in mag rijden) slecht kan zien. Als iemand hier normaal overdag rijdt, wanneer die poller altijd naar beneden staat, en toevallig een keertje op vrijdagnacht hier rijdt, dan kan ik me voorstellen dat een foutje zo is gemaakt. In de situatie op Streetview valt die :C12: voor verkeer vanuit de Van Hattumstraat vrijwel weg achter een tijdelijk geel bord dat een afsluiting vermeldt. Er staat links van de poller een klein verkeerslicht, maar ik betwijfel of dat licht voldoet aan de Regeling Verkeerslichten en de stopstreep die bij verkeerslichten volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW verplicht is ontbreekt hier. En vanuit de Van Hattumstraat zou minstens een :D5L: met onderbord [vr t/m zo 22-6 h] en een :J39: met een onderbord met een pijl naar rechts geen overbodige luxe zijn. Maar beter nog verdwijnt dat hele ding.

Hoe de zichtbaarheid van de poller 's nachts is weet ik niet precies, maar zo'n object midden op de weg vind ik geen geweldig idee op nachten dat er veel uitgaanspubliek op de fiets naar de stad komt, en hier dus ook langs komt.

Hoe dan ook, qua toeters en bellen en tijdig aankondigen is er hier heel wat op af te dingen. Ik zou liever hebben dat hier een camera hangt en overtreders een boete van € 100 voor het negeren van de :C12: krijgen (en dan zullen ze het daarna wel uit hun hoofd laten om het nog eens te doen), dan dat iemand duizenden euro's aan schade rijdt en de politie en berger midden in de nacht opgetrommeld moeten worden voor een aanrijding, waar de omwonenden ongetwijfeld meer last van zullen hebben.
Ik snap niet waarom jij dat rancuneus noemt aangezien het gewoon een feit is dat die poller er staat. Dan moet je er niet met volle vaart oprijden, ik kan het echt niet simpeler maken dan dit. Dit gaat echt veel verder dan een inschattingsfoutje waar jij maar naar blijft verwijzen.
Wat lekker tendentieus ook weer. "Met volle vaart", toe maar. Op de meeste plekken waar pollers staan wordt sowieso al niet enorm hard gereden, dus de meeste aanrijdingen zullen met een vrij lage snelheid gebeuren. Maar doordat het zulke massieve dingen zijn kun je ook bij een aanrijding met heel lage snelheid al heel grote schades hebben.
Wat betreft de Barendrechtse poller en dat nieuwsbericht: Ik zie niet waar ik hier een ‘foutje’ uit kan halen. En ik durf te beweren dat dat voor vrijwel alle voorbeelden geldt. Dus heeft het geen zin om specifiek op dit voorbeeld in te zoomen.
Het ging mij ook niet specifiek om die poller, maar ik gebruikte hem als voorbeeld omdat jij aangaf dat je die regelmatig passeert. Een foutje, of een moment van onoplettendheid, overkomt altijd alleen maar anderen, totdat het jezelf overkomt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » di 06 dec 2022, 19:39

Palance schreef: di 06 dec 2022, 17:31De houding van “ik moet daarheen en wel nu en zoals ik het wil”. Daar zit het probleem.
Man man. Jij doet alsof het een bewuste keuze is. Dat men denkt "Die poller werkt niet voor mij!"

Voor het beveiligen van een bankgebouw of het koningshuis is het prima dat er onneembare fysieke obstakels op de weg staan. Bij simpele busbanen is het misdadig en dient het maar één doel: vernielen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » di 06 dec 2022, 22:48

Nogmaals, ik vind dat de wegbeheerder ook behoorlijk wat regels aan zijn laars lapt:
https://goo.gl/maps/zbWEyXue3qL4QEGt7

Dit is 'fop'rechtdoor. En omdat het bord doodlopende weg vlak na de verkeerslichten staat, zal het de meeste mensen niet opvallen. Je bent namelijk op iets anders gefocut.

Wat moet er wel gebeuren: kruising ombouwen tot T-kruising waarbij fysiek alleen linksaf en rechtsaf mogelijk is. Bussen rijden dan maar een beetje om via de Meppelweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chrysa » di 06 dec 2022, 22:54

^^ Als ik op de satellietbeelden kijk is de rechtdoorstrook vervangen door een lijnbusstrook.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door LennyKravitz » di 06 dec 2022, 23:04

Chrysa schreef: di 06 dec 2022, 22:54 ^^ Als ik op de satellietbeelden kijk is de rechtdoorstrook vervangen door een lijnbusstrook.



Nee dit was juist de voorgaande situatie:

https://goo.gl/maps/NuVm92tS61rgACbE6

Waarom is dat nou veranderd?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chrysa » di 06 dec 2022, 23:18

Oeps, dan heb ik niks gezegd.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » wo 07 dec 2022, 0:00

Attietattie schreef: di 06 dec 2022, 19:39
Palance schreef: di 06 dec 2022, 17:31De houding van “ik moet daarheen en wel nu en zoals ik het wil”. Daar zit het probleem.
Man man. Jij doet alsof het een bewuste keuze is. (..)
An sich herken ik mij wel in dat genoemde gedrag van mede verkeersdeelnemers. Vooral bepaalde groepen fietsers / bromfietsers schaar ik daarin, naar mijn ervaring.

In jouw werkveld kan je dergelijke gedragstypering toch ook toeschrijven aan rode kruis negeerders die de afrit nemen (omdat ze geen 'zin' hebben in doorrijden en keren). :?:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » wo 07 dec 2022, 7:33

Het lijkt me ook wel interessant om te onderzoeken hoe bekend de "slachtoffers" daar zijn en hoe ze op die weg komen?
Is het een navigatie die ze rechtdoor stuurt?
Zijn het lokaal bekenden die denken "ik kan hier wel langs"?
Zijn het minder bekenden die de borden niet volgen?
Zijn het totaal onbekenden?

Wat heeft die mensen doen besluiten die weg in te rijden? Wat ligt daar dat hun bestemming is en waarom weten lokaal bekenden niet dat je daar niet langs kunt?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » wo 07 dec 2022, 11:40

Een fysieke barrière is op zich niet erg. Maar doe dan een slagboom. Goedkoper, makkelijker te vervangen en vrijwel nooit dodelijk.

Maar zoals CoenTunnel al zegt: een boete werkt ook prima: de eerste twee weken zal je veel overtreders zien, maar het is wel erg hoge tol...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 dec 2022, 14:28

Ik snap dat slagbomen in binnensteden, de plekken waar vaak pollers toegepast worden, ontsierend zijn en ook lastiger voor (brom)fietsers. Ze hebben weer andere nadelen. Maar inderdaad, met een auto rij ik liever tegen een slagboom dan een poller.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 dec 2022, 15:46

Ik ben het wel met Attietattie eens: op een gegeven moment moet je ook goed afwegen of de gevaarzetting van het object nog wel opweegt tegen het voordeel ervan. Zeker als we het hebben over "knippen" in wegen voor busverkeer denk ik dat je veelal kunt concluderen dat dat de voordelen niet bepaald opwegen tegen de nadelen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » wo 07 dec 2022, 15:50

^^ Eens, en poller kan prima oplossing zijn op de grens van een voetgangersgebied. Dan wil je absoluut niet dat een auto het gebied in kan (fysiek onmogelijk maken), maar hulpdiensten wel.
Maar voor het sturen van verkeersstromen, nee...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » wo 07 dec 2022, 17:52

Coen Tunnel schreef: wo 07 dec 2022, 14:28 Ik snap dat slagbomen in binnensteden, de plekken waar vaak pollers toegepast worden, ontsierend zijn en ook lastiger voor (brom)fietsers. Ze hebben weer andere nadelen. Maar inderdaad, met een auto rij ik liever tegen een slagboom dan een poller.
Er zijn idd genoeg plaatsen waar gemeentes wel nadenken over de plaatsing en de zichtbaarheid van pollers waardoor er veel minder tegen aan gebotst wordt. Belangrijkste is dat het wegbeeld niet moet suggereren dat de weg voor doorgaand verkeer geschikt is. Daar voldoen de bovengenomende voorbeelden niet aan. Als je vind dat weggebruikers hard gestraft moeten worden voor hun fouten, dan vind ik op mijn beurt dat er ook bij de wegbeheerder wel eens wat spreekwoordelijke klappen van de zweep moeten klinken. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 dec 2022, 19:49

Piles schreef: wo 07 dec 2022, 15:50 ^^ Eens, en poller kan prima oplossing zijn op de grens van een voetgangersgebied. Dan wil je absoluut niet dat een auto het gebied in kan (fysiek onmogelijk maken), maar hulpdiensten wel.
Maar voor het sturen van verkeersstromen, nee...
Eens, aan de andere kant zijn er natuurlijk tig voetgangersgebieden die niet met paaltjes afgesloten zijn en waar auto's ook niet inrijden. De juiste weginrichting helpt al heel wat. Pas als je er op een normale manier niet uitkomt, dan zou een poller als allerlaatste optie overwogen kunnen worden.

Hier in Zwolle vraag ik mij echt af wat de toegevoegde waarde van de poller is. De hele weginrichting laat wel duidelijk zien dat dit een voetgangersgebied is en ik kan mij niet voorstellen dat zonder de poller autoverkeer hier massaal in zou rijden.

Hier in Assen staat bijvoorbeeld geen poller, maar is door de ten opzichte van de wegas asymmetrische plaatsing van het monument en de bomen, de weg versmald en duidelijk herkenbaar als voetgangerszone. Het afwijkende klinkerpatroon benadrukt dit verder.

De enige plek in de Assense binnenstad waar de afgelopen jaren de verkeersvoering wel veranderd is, is op de Brink. En daar is men voor camera's gegaan in plaats van een poller.

En, doordat veel straten in de Assense binnenstad voor fietsers wel toegankelijk zijn, zijn pollers onwenselijk en is er soms wel autoverkeer waar het niet hoort. Maar de camera's bevallen, Assen gaat ze overal in de binnenstad plaatsen en daardoor ontstaat er iets dat vergelijkbaar is met de Italiaanse ZTL's: Assen plaatst kentekencamera's in het hele centrum. Lijkt mij een prima oplossing en beter en goedkoper dan pollers of andere objecten.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » do 08 dec 2022, 23:36

Ik kwam van de week een bussluis tegen in Harderwijk waar ook cameratoezicht aanwezig was. Beetje dubbelop dus.
Wel vervelend dat Google maps mij adviseerde die bussluis te nemen... . Ik heb er maar een melding 'baan afgesloten' van gemaakt, bij gebrek aan beter in de keuzelijst.

Vandaag zag ik dat de busbaan onder de A30 in Ede (de Maxwell'tunnel') nu permanent is opengesteld voor publiek verkeer.
Een bussluis die opgeheven wordt.. best wel uniek, volgen mij :dontknow:
Laatst gewijzigd door Durashift op vr 09 dec 2022, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » vr 09 dec 2022, 8:17

Over Google Maps gesproken: die stuurt je dus ook vrolijk over de Escamplaan waar die horrorpoller is.
Is dat mysterie (waarom rijden die mensen daar toch) ook opgelost.

En Google :facepalm:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door boe! » vr 09 dec 2022, 8:50

^^ Bij mij niet.

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » vr 09 dec 2022, 9:35

Durashift schreef: do 08 dec 2022, 23:36 Wel vervelend dat Google maps mij adviseerde die bussluis te nemen... . Ik heb er maar een melding 'baan afgesloten' van gemaakt, bij gebrek aan beter in de keuzelijst.
Gebrek aan beter? Er is toch niet beter?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » vr 09 dec 2022, 11:06

boe! schreef: vr 09 dec 2022, 8:50 ^^ Bij mij niet.

Afbeelding
Misschien heb ik dan niet helemaal duidelijk waar de poller precies staat? Ik dacht bij de bushaltes ter hoogte van het verpleeghuis Houtwijk.
Als je een route vraagt naar Escamplaan 987 of die buurt, dan word je over de Escamplaan geleid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 dec 2022, 13:00

Durashift schreef: do 08 dec 2022, 23:36 Ik kwam van de week een bussluis tegen in Harderwijk waar ook cameratoezicht aanwezig was. Beetje dubbelop dus.
Wel vervelend dat Google maps mij adviseerde die bussluis te nemen... . Ik heb er maar een melding 'baan afgesloten' van gemaakt, bij gebrek aan beter in de keuzelijst.

Vandaag zag ik dat de busbaan onder de A30 in Ede (de Maxwell'tunnel') nu permanent permanent is opengesteld voor publiek verkeer.
Een bussluis die opgeheven wordt.. best wel uniek, volgen mij :dontknow:
De Van Karnebeektunnel in Zwolle, waar tegenwoordig alleen nog maar wat scholierenbussen doorheen rijden en niet meer acht stadsbussen per richting per uur, is al enige tijd ook opengesteld voor alle verkeer. Daardoor is er een extra verbinding tussen beide zijden van het spoor, want dat is nogal een barrière in Zwolle. Er zat geen bussluis, maar er waren slagbomen, maar die zijn inmiddels ook al verwijderd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door boe! » vr 09 dec 2022, 14:15

Egbert schreef: vr 09 dec 2022, 11:06
Als je een route vraagt naar Escamplaan 987 of die buurt, dan word je over de Escamplaan geleid.
Daar heb je gelijk in. De route die Google gebruikt is in de nieuwe situatie een fietspad geworden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » vr 09 dec 2022, 19:06

Is de poller verplaatst dan? In de SV historie is eerst een geslotenverklaring te zien vanaf de kruising bij de Vogelkelder en later staat er een bord 'doodlopende weg'. Ik wil ook aantekenen dat het voor Google Maps ook moeilijke situaties zijn: de mensen die de kaarten beheren hebben niet altijd locale kennis en soms lijkt een weg afgesloten door werkzaamheden in plaats van iets permanents. Er bestaan (zeker in stadscentra) ook wegen die beperkt toegankelijk zijn, en bijv. alleen tijdens winkeltijden zijn afgesloten met een poller. Dat gaat ook regelmatig fout in de modellering; dat heeft me inmiddels de nodige punthoofden opgeleverd toen ik zelf nog voor het bedrijf actief was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door boe! » vr 09 dec 2022, 19:43

De huidige poller staat 400 meter noordelijker dan de oude bussluis/poller.

Gideon
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 aug 2022, 20:48

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Gideon » vr 09 dec 2022, 20:54

Al stuurt Google Maps je een éénrichtingsstraat in, als bestuurder moet je ten alle tijden op de straat letten.
Politie neemt als argument ''maar Google maps stuurde me deze kant op'', niet echt serieus.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » vr 09 dec 2022, 23:14

^^^ daar gaat nu ff niet om, dat argument is bekend.

Het gaat er nu om dat Google foutieve danwel onvolledige data weergeeft in een routevoorstel.
Of doodleuk het voorstel doet om eerst een paar tientallen meters te lopen (dan zie ik van die blauwe stipjes vanaf mijn vertrekpunt) om dan ná het fietspaaltje de route met de auto weer te geven. Hoezo denkt Google / het systeem dat ik dat zou doen.. als ik al de hele dag het systeem op voertuig heb staan?

Heb het toevallig van de week twee keer getest met de Waze app, die deed tenminste een juiste suggestie om om te rijden. Waze en Google maps is één bedrijf, las ik hier van de week. (wist ik niet). Wellicht één dataset gaan gebruiken?
Maar goed, daar is een ander draadje voor:

Sorry: :offtopic:


Attietattie schreef: vr 09 dec 2022, 9:35
Durashift schreef: do 08 dec 2022, 23:36 Wel vervelend dat Google maps mij adviseerde die bussluis te nemen... . Ik heb er maar een melding 'baan afgesloten' van gemaakt, bij gebrek aan beter in de keuzelijst.
Gebrek aan beter? Er is toch niet beter?
In mijn beleving is een baanafsluiting iets tijdelijks. Ik zou graag zien dat Google ook de optie 'bussluis' of 'fietspaaltje' toevoegt om te selecteren. Is feitelijker en (meestal) permanent van aard.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » za 10 dec 2022, 0:23

Durashift schreef: vr 09 dec 2022, 23:14Waze en Google maps is één bedrijf, las ik hier van de week.
Dat is absoluut niet waar! Zowel Google Maps als Waze hebben dezelfde eigenaar. Dat is een enorm verschil.

Durashift schreef: vr 09 dec 2022, 23:14
Attietattie schreef: vr 09 dec 2022, 9:35
Durashift schreef: do 08 dec 2022, 23:36 Wel vervelend dat Google maps mij adviseerde die bussluis te nemen... . Ik heb er maar een melding 'baan afgesloten' van gemaakt, bij gebrek aan beter in de keuzelijst.
Gebrek aan beter? Er is toch niet beter?
In mijn beleving is een baanafsluiting iets tijdelijks. Ik zou graag zien dat Google ook de optie 'bussluis' of 'fietspaaltje' toevoegt om te selecteren. Is feitelijker en (meestal) permanent van aard.
Nee, een baanafsluiting is wat mij betreft prima: er ligt asfalt en dat is niet beschikbaar. Bussluis of fietspaaltje is teveel informatie. Er moet een beperkte hoeveelheid opties zijn voor een afsluiting en wat mij betreft gaat dat nu prima.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 dec 2022, 9:58

Attietattie schreef: za 10 dec 2022, 0:23
Durashift schreef: vr 09 dec 2022, 23:14Waze en Google maps is één bedrijf, las ik hier van de week.
Dat is absoluut niet waar! Zowel Google Maps als Waze hebben dezelfde eigenaar. Dat is een enorm verschil.
Binnenkort is dat verschil er niet meer: https://androidworld.nl/nieuws/teams-go ... mengevoegd

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » za 10 dec 2022, 10:54

Bussluis of fietspaaltje is teveel informatie. Er moet een beperkte hoeveelheid opties zijn voor een afsluiting en wat mij betreft gaat dat nu prima.
Er is niet zoiets als 'te weinig' informatie. Het liefst wil je een zo gedetailleerd mogelijk beeld schetsen en dan kunnen de mensen die het datasysteem in het algoritme zetten er iets mee: 'temporarily closed' of 'occacionally closed' zal het dan wel worden. Eigenlijk wil je ook de voorwarden meegeven zoals tijdstippen, weercondities, voertuigclasses en of het een fysieke barriere is (een poller, slagboom) of alleen een geslotenverklaring. Het vervelende is dat de onbestaande vereninging van wereldwijde wegbeheerders een lijst van uitzonderingen heeft samengesteld die uitgeprint niet past in mijn woonkamer. Dat maakt zulke dingen gewoon notoir vervelend :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » do 22 dec 2022, 10:54

Het heft in eigen hand nemen: protestcontainer in Schagerbrug om voertuigen te dwingen minder snel door de straat te rijden / zich aan de 30 km/h limiet te houden.
(..)Afgelopen week hebben omwonenden de containerbak geplaatst uit protest tegen het zware en snelle verkeer. Het wegdek is zo slecht dat trillingen al een half jaar voor veel overlast zorgen. Bewoners zijn het zat: "Heel erg om eigen rechter te spelen, maar het moet. Die container gaat pas weg als er een oplossing is."(..)
(..)De asfaltweg is afgelopen zomer deels opengebroken voor werkzaamheden en sindsdien zijn die gaten opgevuld met klinkers. Als het verkeer daar overheen rijdt, zorgt dat voor veel overlast voor de omwonenden. Dat wordt al erger, doordat de klinkers steeds verder wegzakken. Vorige week sprongen zelfs de ruiten bij buurman Ben Leek. Hij zat rechtop in zijn bed en het is de druppel voor de buurt. Eind vorige week plaatsten ze de container, die dient als wegversmalling, zodat verkeer op de rem moet. 

(..)

(..) De stratenmakers mogen niet asfalteren, omdat de sleuven 'open' moeten blijven voor toekomstig werk aan kabels en leidingen. 
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/312431/p ... n-bewoners

Een stuk stalen rijplaat als bodem tussen beide funderingen frutten en dan stenen erop, is dat misschien iets?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 22 dec 2022, 12:43

^^ Kan toch ook verzakken? Als de grond eronder gaat zetten zakt het net zo hard als de klinkers zelf. Gewoon aanvullen met koud asfalt. En als het eruit wordt gereden doe je het nog een keer, als het dan zonodig 'open' moet blijven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie