[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » vr 18 jun 2021, 13:44

Piles schreef: vr 18 jun 2021, 9:48Waar kon je ook al weer de hectometers vinden? Ben wel benieuwd waar dit precies een probleem is.
https://www.stichtingimn.nl/imkaart/ Even rechtsboven de settings juist zetten.
https://www.hmpaal.nl/
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door mavas » do 15 dec 2022, 14:36

Ik reed recent trouwens weer eens over de A2 bij Leidsche Rijn. Daar bij The Wall ( :shutup: ) is over de hele lengte van het gebouw nu een digitaal display waardoor er over de hele lengte bewegende reclame gemaakt kan worden. Het is nu een 650 meter lange Led-reclamezuil.

Kan dit zomaar? Dit is toch afleiding van de rijtaak?
https://www.google.nl/maps/@52.1071572, ... 384!8i8192
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » do 15 dec 2022, 14:52

Geen idee wat hier gebeurd is, maar vaak worden er wel afspraken gemaakt met belanghebbenden over wat er precies wordt gedaan met die lichtjes. Ik woonde in Rotterdam met uitzicht op de Toren op Zuid - dat gebouw met groene lichtwand op de voorgevel. Daar hadden omwonenden ten tijde van de oplevering (2000) best wel wat angst voor, met name in de avond. Dus daar zijn toen afspraken gemaakt over de animatie beperkt houden, in het bijzonder wanneer het donker is. Kan me hier voorstellen dat overheden (politie of Rijkswaterstaat) wel hun gedachten hadden over deze lichtkrant langs de weg. Als daar gesproken is, zal het allemaal wel niet al te fel of al te geanimeerd mogen in het donker.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door IIVQ » do 15 dec 2022, 14:57

mavas schreef: do 15 dec 2022, 14:36 Ik reed recent trouwens weer eens over de A2 bij Leidsche Rijn. Daar bij The Wall ( :shutup: ) is over de hele lengte van het gebouw nu een digitaal display waardoor er over de hele lengte bewegende reclame gemaakt kan worden. Het is nu een 650 meter lange Led-reclamezuil.

Kan dit zomaar? Dit is toch afleiding van de rijtaak?
https://www.google.nl/maps/@52.1071572, ... 384!8i8192
Ik vind de "gewone" LED-billboards met bewegend beeld al irritant. Maar ik merk dat ik daar gevoeliger ben dan veel andere mensen.
De Ziggo Dome is helemaal erg, als je bij licht mistig weer vanaf Ouderkerk naar de Bijlmer fietst zit je 10 minuten tegen een knipperende lichtwolk aan te kijken.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » do 15 dec 2022, 18:56

The Wall is een afzichtelijk ding, dat het groen wat er voor groeit zo hoog mag worden dat het bouwwerk spoedig erachter verdwijnt.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Berrychello » do 15 dec 2022, 22:02

En soms verspringt de kleur ook ineens, dat leidt gigantisch af.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Durashift » do 15 dec 2022, 22:09

IIVQ schreef: do 15 dec 2022, 14:57 (..)
Ik vind de "gewone" LED-billboards met bewegend beeld al irritant. Maar ik merk dat ik daar gevoeliger ben dan veel andere mensen.
(..)
Ik heb hetzelfde maar vreemd genoeg kan ik met die van de Wall wel omgaan. Ik werp zelf vaak ook even een blik op de Hessing Louwman Exclusief showroom. Al is er weinig te zien doordat vele auto's achter de constructie schuil gaan, naar mijn mening.

Gezien het verkeersbeeld aldaar heb ik niet de indruk dat er veel naar gekeken wordt.. dat merkbaar is in afremmend verkeer oid.

Ik kan de Wall, als concept en in uitwerking, wel waarderen eigenlijk. :top:

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » wo 11 jan 2023, 8:14

Sinds de terugkeer van de drukte (H2-2022) gaat het ongelofelijk vaak mis op Knp Holendrecht in noordelijke richting (aftakking A2 > A9). Alleen deze week al 3 dagen op rij aanrijdingen met blikschade. Ook in relatief rustige periodes gaat het vaak mis op de uitvoeger. Congestie stroomafwaarts op de A9 (waar verkeer A2 en A9 vanuit Almere samenvoegen) lijkt hier géén rol te spelen. Maw: deze situatie gaat niet verbeteren met de aanpak van de A9. Het probleem is hier dat er teveel verkeer moet uitvoegen op de 2 uitvoegende rijstroken, veel verkeer links blijft hangen (op rijstrook 5 van 6), in combinatie met een slecht ontwerp (afrit 2 van de A2 voegt uit op 100m nadat het verkeer door een smalle bottleneck van 2 rijstroken moet, in combinatie met een vMax 70 bocht die niet geschikt is voor de volumes verkeer die er over heen moeten). Ik ben benieuwd hoe hoog deze locatie scoort in de ongevalsstatistieken.

Er is hier een nieuwe situatie nodig bv met 3 afslaande rijstroken naar de A9 en afrit 2, en een nieuw - vloeiender verlopend- viaduct; anders blijft het hier meerdere keren per week tot ongevallen leiden.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door IIVQ » wo 11 jan 2023, 9:00

Bedoel je vanuit Utrecht naar Amstelveen?

Ik vind dat idd een eng punt, ik moet de A9 ri Diemen hebben en zorg dat ik niet de rijstrook naadt de blokmarkering heb, maar een links ervan. Je hebt vaak zat mensen die alsnog uitvoegen of juist op een laat moment remmen en in de file invoegen.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » wo 11 jan 2023, 11:26

^^ Ja ik bedoel in noordelijke richting (Utrecht > Amstelveen dus)

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door IIVQ » wo 11 jan 2023, 11:48

Thx, in Noordelijke richting heb je ook A2 Utrexht > A9 Diemen...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » wo 11 jan 2023, 12:57

^^ maar dat zou weer niet matchen met de rest van het verhaal (zoals inzake de samenvoeging met verkeer vanuit Almere en de aanpak van de A9). ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door captain007 » wo 11 jan 2023, 16:43

Ik herken wel dat het een vervelend punt is en later in de spits slaan de golven van de file ook terug tot Utrecht. Die bocht in Holendrecht zorgt ervoor dat verkeer moet afremmen en met hoge belasting zorgt dat gewoon voor filevorming. Ander probleempunt is de afstreping van 3 naar 2 rijstroken verderop in de hoofdrijbaan. Een locatie waar ik eigenlijk standaard altijd de parallelbaan pak om daar omheen te rijden. Ik denk dat dit ook na de aanpassingen aan de A9 inderdaad een probleempunt blijft. De bocht is gewoon erg krap en zorgt ervoor dat er te hard geremd moet worden. Dat reduceert gewoon de capaciteit en er is meer aanbod dan capaciteit in de spits voor die relatie.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door fonsoy » wo 11 jan 2023, 21:12

Eigenlijk is het wel jammer dat deze lus in het SAA project niet aangepakt wordt. Het is daar inderdaad altijd flink druk. Echter is het grootste probleem in de congestie wel de afstroom van de A9 richting Amstelveen, waarvan de terugslag vaak op dit punt of nog veel eerder prima te ervaren is.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » wo 11 jan 2023, 21:14

IIVQ schreef: wo 11 jan 2023, 11:48 Thx, in Noordelijke richting heb je ook A2 Utrexht > A9 Diemen...
Correct, die volgt direct na de afrit A2 Utrecht > Amstelveen.
Ik zie ze nog wel eens blind op de navigatie rijden en zich dan realiseren dat ze de pijl naar rechts te vroeg hebben gevolgd bij Holendrecht-Zuid, om dan weer in te voegen op de hoofdrijbaan en een paar honderd meter later uit te voegen bij Holendrecht-Noord - als ik ze zo maar even mag noemen.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » wo 11 jan 2023, 21:21

fonsoy schreef: wo 11 jan 2023, 21:12 Eigenlijk is het wel jammer dat deze lus in het SAA project niet aangepakt wordt. Het is daar inderdaad altijd flink druk. Echter is het grootste probleem in de congestie wel de afstroom van de A9 richting Amstelveen, waarvan de terugslag vaak op dit punt of nog veel eerder prima te ervaren is.
Klopt, de terugslag leidt zeker wel tot files op de A2. Maar evenwel is het zonde (en kortzichtig) dat de bocht A2 > A9 niet meegenomen wordt bij SAA, om de volgende redenen:
- de terugslaande congestie is lang niet altijd de reden van files op de A2, het is te druk op de uitvoeger vlak voor de bocht met vMax 70km/h met heftige rem-acties tot gevolg die leiden tot kop-staart-aanrijdingen
- een betere afvoer op de A9 richting Badhoevedorp leidt tot meer verkeer wat op Holendrecht de beweging A2>A9 maakt die nu kiest voor A2>A10-Zuid; bijvoorbeeld met bestemming Amsterdam-West; dit gaat de bottleneck op Holendrecht verergeren
- de kruising A2/A9 is sub-standaard (2x2 zonder vluchtstrook op de noordelijke rijbaan)
- in het SAA project is er een hele nieuwe fly-over gebouwd voor de wisselbaan; die had de breedte van de hoofdrijbaan kunnen krijgen waardoor verkeer A9 > A9 niet meer door de klaverlus zou hoeven, het bestaande viaduct had dan volledig gebruikt kunnen worden voor de relatie A2 > A9 Amstelveen waardoor dit stuk 3 rijstroken + vluchtstrook had kunnen krijgen.

Zonder enig zicht op verbetering gaat het hier de komende jaren nog talloze keren tot aanrijdingen komen.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door IIVQ » wo 11 jan 2023, 21:33

In viewtopic.php?t=1950&start=7020#p1220206 hebben we daar ook al eens over gediscussieerd. Ik heb toen een voorbeeld gemaakt van hoe het had kunnen zijn:
IIVQ schreef: ma 30 mei 2022, 19:43 Poging 2:
Afbeelding

Gewijzigd t.o.v. de vorige versie:
  • A2 Amsterdam → A9 Amstelveen zuidelijker laten aantakken, zodat er geen weefvlak ontstaat (gelijk aan zoals nu met belijning is geregeld zodat er geen 2 routes A2 A'dam → A2 Utrecht ontstaan)
  • A2 Utrecht → A9 Diemen mogelijk gemaakt, daartoe wel de aansluiting A2/2 wat aangepast
  • Alle huidige verbindingen in Holendrecht Noord ingetekend.
2 verbindingen zijn optioneel:
  1. van A9 oprit 3 → A9 Amstelveen/A2 Utrecht. Deze is in 2018 aangelegd, maar zorgt wel voor het enige weefvlak in het knooppunt (maar over voldoende afstand). Als ik het vers zou ontwerpen zou ik deze er niet in zetten.
  2. Van A2 Utrecht → A2 afrit 2. Deze optie voegt niet heel veel complexiteit toe, en kan ook buitenom (oostlangs) aangelegd worden, en zorgt voor een extra verbinding vanuit Utrecht naar het AMC (ik heb wel eens iemand horen zeggen dat dat de hele reden van de A2 afrit 2 is).
Als je deze twee opties niet aanlegt, dan moet je de 2 afritten in feite als 1 afritcomplex zien: vanuit elke richting kan je precies 1 van de 2 afritten bereiken (en vv). Niet onlogisch gezien ze beiden aan de S111 aansluiten
Bovendien wordt het dan een "perfect" knooppunt, waarbij er geen weefvlakken in het knooppuntcomplex zitten en op elke route eerst alle uitvoegers zijn en daarna pas alle invoegers (los van op/afritten van/naar de parallelbanen van de Gaasperdammertunnel A9 afrit 2/S112)

Vooral in Holendrecht Zuid heb je wat meer en bijzonderder viaducten nodig dan nu, maar als je ziet wat voor lange, gebogen viaducten er gebouwd zijn voor de A2/2→Utrecht/Amstelveen én voor de A9/3→Utrecht/Amstelveen (die in feite dubbelop zijn) vind ik dit nogal meevallen. Je krijgt er m.i. vooral een heel veel betere doorstroming voor terug, plus dat het knooppunt minder ruimte gebruikt dan nu. Ik heb het nogal breeduit getekend: je hebt nu onder de fietsbrug 5 rijbanen, ik heb er 7 getekend maar nu zijn de beide buitenste banen weefvlakken/invoegers, dus dat moet m.i. binnen de huidige ruimte passen.

Het lastige van dit ontwerp lijkt me vooral de fasering bij ombouw vanuit het huidige knooppunt. Door de zettingen die er nodig zijn zou je in feite een aantal jaar een "tijdelijk" knooppunt Holendrecht-Zuid moeten hebben dat nog veel slechter doorstroomt dan nu. Aan de andere kant, als je ziet wat voor kunstwerken ze allemaal kunnen bouwen op krappe ruimte dan is dit nog maar een kleine uitdaging.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » wo 11 jan 2023, 22:06

Ik heb in 2016 de vraag aan RWS gesteld. Dit was het antwoord:
In tegenstelling tot het antwoord op de informatieavond op 22 maart is de modelstudie al uitgevoerd door onze verkeersadviseur. Deze studie liet zien dat de verbindingsweg van de A2 naar de A9 geen knelpunt oplevert op de doorstroming van het verkeer na openstelling van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp. Vanwege deze uitkomst wordt het project A9 Badhoevedorp - Holendrecht niet uitgebreid met werkzaamheden aan de verbindingsweg.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » ma 06 feb 2023, 8:17

Vandaag is het weer vol raak op Holendrecht-Zuid (A2>A9). Niet op het punt van de samenvoeging met de A9 maar in de bocht zelf. Terugslag bereikt bijna Utrecht.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » wo 15 feb 2023, 21:50

Komende vanuit het noorden rijdend richting Utrecht takt de parallel structuur op deze onnavolgbare wijze af. Waarom is hier niet gekozen voor 3 recht doorgaande en 2 afslaande stroken?

https://maps.app.goo.gl/P9PNu3ckQEk632h37?g_st=ic

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door verfmeer95 » wo 15 feb 2023, 22:22

^^ Op deze manier hoeft doorgaand vrachtverkeer maar 1 ipv 2 rijstroken op te schuiven.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Hensepens » wo 15 feb 2023, 23:24

captain007 schreef: wo 11 jan 2023, 16:43 Ik herken wel dat het een vervelend punt is en later in de spits slaan de golven van de file ook terug tot Utrecht. Die bocht in Holendrecht zorgt ervoor dat verkeer moet afremmen en met hoge belasting zorgt dat gewoon voor filevorming. Ander probleempunt is de afstreping van 3 naar 2 rijstroken verderop in de hoofdrijbaan. Een locatie waar ik eigenlijk standaard altijd de parallelbaan pak om daar omheen te rijden. Ik denk dat dit ook na de aanpassingen aan de A9 inderdaad een probleempunt blijft. De bocht is gewoon erg krap en zorgt ervoor dat er te hard geremd moet worden. Dat reduceert gewoon de capaciteit en er is meer aanbod dan capaciteit in de spits voor die relatie.
En dan is deze lus al verlegd. In eerste instantie krulde hij veel meer mee met de lus van A9 naar A2 Holendrecht. Hij lag er veel meer strak omheen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vinny » do 16 feb 2023, 15:31

verfmeer95 schreef: wo 15 feb 2023, 22:22 ^^ Op deze manier hoeft doorgaand vrachtverkeer maar 1 ipv 2 rijstroken op te schuiven.
Ik vind het voor personenauto's ook een comfortabele oplossing. Op dit soort brede wegen heb je gewoon veel te maken met linksplakkers en rechts inhalers. Door zo'n configuratie toe te passen ga je dat wat tegen als wegbeheerder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Autostrada » vr 24 feb 2023, 9:52

^^ In een situatie buiten de spits zorgt de situatie misschien tot iets minder turbulentie omdat vrachtverkeer geen 2 rijstroken hoeft op te schuiven. Maar in de spits / met tunneldoseren zie je dat er een bottleneck ontstaat om op de parallelbaan te komen. Ondanks dat de weg hier geen rijstroken verliest (5 wordt 3+2) ontstaat er congestie omdat er teveel verkeer op de meest rechter afslaande rijstrook wil rijden, voordat deze verbreed naar 2 rijstroken even verderop.

Al met al vind ik dat op 3 van de 4 punten van de A2 Holendrecht - Maarssen opmerkelijke keuzes zijn gemaakt:
- A2 > Amsterdam bij Holendrecht-Zuid waar het afslaande verkeer naar A9 + verkeer voor afrit 2 van de A2 door rare bottleneck moet van 2 rijstroken; dit kan opgelost worden door afrit 2 al iets eerder laten aftakken met een extra afslaande rijstrook (3+3 configuratie vanaf afrit Abcoude naar het noorden) - maw dit kost geen / amper extra asfalt.
- A2 > Utrecht bij Holendrecht-Zuid waar de invoeger van de A9 op de A2 bestaat uit 2 rijstroken en de rechter rijstrook ineens afrit Abcoude wordt. Dit zorgt voor onnodige turbulentie. Beter zou zijn om de afrit Abcoude pas 300m voor de daadwerkelijke afrit te laten beginnen via een normale uitvoeger en 6 doorgaande rijstroken te trekken tot de afrit waar er aldaar 1 links zou afvallen. Dit kan binnen de bestaande verharding.
- A2 > Utrecht bij Maarssen zoals net aangegeven, hier kan het wat eerder verbreden naar 2 afslaande rijstroken wellicht helpen, de ware bottleneck is hier uiterwaard wel de tunneldosering en niet de vormgeving van deze afrit.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » vr 24 feb 2023, 10:28

Autostrada schreef: vr 24 feb 2023, 9:52 - A2 > Utrecht bij Holendrecht-Zuid waar de invoeger van de A9 op de A2 bestaat uit 2 rijstroken en de rechter rijstrook ineens afrit Abcoude wordt. Dit zorgt voor onnodige turbulentie. Beter zou zijn om de afrit Abcoude pas 300m voor de daadwerkelijke afrit te laten beginnen via een normale uitvoeger en 6 doorgaande rijstroken te trekken tot de afrit waar er aldaar 1 links zou afvallen. Dit kan binnen de bestaande verharding.
Er ligt daar al een afvallende linkerrijstrook. Nog 1 erbij lijkt me een uitdaging...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Durashift » vr 24 feb 2023, 10:49

^^^ ik zie het probleem niet met de boog bij Holendrecht (richting Utrecht) van A9 naar A2. Het is een lang weefvak, de daadwerkelijke afrit begint pas na de bult met de rijrichtingpijlen. Verkeer vanaf Amsterdam blijft, in het algemeen, toch stoïcijns op rijstroken één, twee en drie rijden.. dus invoegen kan vaak gewoon vanaf beide rijstroken.

Het probleem is, zoals vaak, dat er niet doorgereden wordt op het weefvak.. én soms dat automobilisten persé na het puntstuk de afrit naar Abcoude al willen oprijden.. terwijl er genoeg ruimte in de verte is om dit later te doen, in mijn waarneming op dat moment.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door sven_engelen » za 25 feb 2023, 2:46

Piles schreef: vr 24 feb 2023, 10:28
Autostrada schreef: vr 24 feb 2023, 9:52 - A2 > Utrecht bij Holendrecht-Zuid waar de invoeger van de A9 op de A2 bestaat uit 2 rijstroken en de rechter rijstrook ineens afrit Abcoude wordt. Dit zorgt voor onnodige turbulentie. Beter zou zijn om de afrit Abcoude pas 300m voor de daadwerkelijke afrit te laten beginnen via een normale uitvoeger en 6 doorgaande rijstroken te trekken tot de afrit waar er aldaar 1 links zou afvallen. Dit kan binnen de bestaande verharding.
Er ligt daar al een afvallende linkerrijstrook. Nog 1 erbij lijkt me een uitdaging...
Bovendien moet je je afvragen of op dat punt nog een rijstrook erbij wel wijselijkheid is. Het is op dit moment al de breedste rijbaan van Nederland met 7 rijstroken. Nog een 8e erbij zal weinig effect hebben en geeft juist meer rijstroken om in te voegen. Wel vind ik de bewegwijzering op de hoofdrijbaan van de A2 wat gebrekkig. Je komt van een 3-strooks A2 af, daar komen nog 2 stroken van de parallelbaan bij en vervolgens nog 2 van de A9. Stel je zit op het 3 strooks deel op rijstrook 1 dan zit je met nog geen minuut op rijstrook 1 van een 7-strooks deel. Dan moet je dus 6 rijstroken oversteken voor je op de juiste strook zit voor afrit Abcoude die pas 600m van tevoren wordt aangekondigd vanaf de A2. Vanaf de A9 gebeurt dat juist wél netjes op 1200 meter. Op de plek waar op de A9 afrit Abcoude netjes aangekondigd staat, staat op de A2 een routebord.
Svenlo

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vinny » za 25 feb 2023, 10:46

Nu je het zegt: Abcoude staat inderdaad vrij slecht aangegeven. Wellicht komt het dan toch dat ik ongeveer weet dat de afrit vlak na knooppunt Holendrecht komt zodat ik er niet door verrast wordt, maar voor niet-dagelijkse weggebruikers kan dat idd rauw op hun dak vallen met alle gevolgen van dien. Sommige mensen schromen niet om anderen af te snijden als ze in hun hoofd hebben dat ze persé die afrit moeten nemen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Hajo » za 25 feb 2023, 14:59

Zijn doorgetrokken strepen geen oplossing? Verkeer dat vijf, zes rijstroken moet oversteken om de afrit te nemen, is nu niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid en doorstroming. Het verkeer op rijstroken 1, 2 en 3 dat naar Abcoude wil, zou je wellicht kunnen laten keren bij de volgende afrit.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » za 25 feb 2023, 15:09

Volgens mij zijn we een oplossing aan het zoeken voor een niet bestaand probleem :?:

Enige wat hier eventueel nodig is, is hier een 1200m-bord aan hangen: https://goo.gl/maps/RNQn1AiJpPkKtcms7
Dan heb je in totaal 2km tot het puntstuk. Dat ene geval die plaatselijk onbekend is en op rijstrook 1 rijdt heeft dan bijna 2km om wat baantjes op te schuiven. Als dat niet lukt...
De mensen die de weg weten, weten dat ze tijd hebben óf rijden niet helemaal links.

Plaats reactie