Afbeelding

Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 01 nov 2022, 13:03

De eerste generatie Model S heeft dat wel (85 kWh battery pack). Daarmee kom je niet meer boven de 70 kW. Maar de generatie daarop (90 kWh) heeft dat probleem (nog) niet.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 01 nov 2022, 14:30

^^ dan zit je nog rond de 80% restcapaciteit. En dan ga ik ervan uit dat het 85 kWh netto was, wat het waarschijnlijk niet was. Lijkt mij nog acceptabel en niet te vergelijken met wat doemdenkers riepen en roepen.

En aanvullend: de ev-database geeft een verbruik van 201 Wh/km. Dan zou je bij 70kWh nog een maximaal bereik van 350 km hebben. Heel snel laden doet hij niet, maar ook niet ongeschikt voor langere trips.

En als ik kijk naar de exemplaren die te koop staat hebben die over algemeen al flink wat km's op de klok. 200K+ is geen uitzondering. Dat is ook een punt bij de accucapaciteit.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 01 nov 2022, 15:04

Nee, ik heb het over het laadvermogen. Origineel konden die met 120 kW laden, nu halen ze niet meer dan 70 kW. In filmpjes van Teslabjorn zie je soms zelfs niet meer dan 50 kW.
Een lage laadsnelheid is erger dan degradatie van het accupakket.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 01 nov 2022, 15:55

Ah, ok. Volgens mij ging het hierover over de levensduur. Maar het terugbrengen van het laadvermogen is wel erg.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 01 nov 2022, 16:07

Neem aan dat dat via een van de famous OTA updates is gebeurd? Net als dat Apple ooit zo oude IPhones traag maakte ? Waarschijnlijk met het argument om de accus te beschermen oid...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 nov 2022, 20:47

sanderl schreef: di 01 nov 2022, 10:03 Je moet het ook niet dagelijks doen hè. In de praktijk zal je ook maar een paar keer per jaar moeten snelladen. En als je nooit met de auto op vakantie gaat nog minder vaak. Dan is het echt geen enkel issue voor de levensduur.
Op dit moment rijd ik elektrisch voor langere dienstritten. Ik ben dan mogelijk afhankelijk van snelladers. Maar ik vertrek zo'n auto ook bij een reguliere laadpaal in de stad en eindig daar ook vaak. Voor echte stadsritten volstaat eventueel de fiets of het openbaar vervoer...dus zeg het maar...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 14 nov 2022, 7:01

Een laadpaal bij iedere parkeerplaats creëert een laadpalenwoud. Er wordt gelukkig nagedacht over alternatieven zoals het verwerken van de oplaadtechniek in een trottoirband.

https://nl.hardware.info/nieuws/83216/o ... n-verwerkt

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 14 nov 2022, 7:08

Ik heb op facebook de reacties van de EV-haters al gelezen "oh, perfect, daar laat ik mijn hond altijd pissen".
Je kunt niet verzinnen hoe kleinzielig sommige mensen zijn.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 14 nov 2022, 15:43

Egbert schreef: ma 14 nov 2022, 7:08 Ik heb op facebook de reacties van de EV-haters al gelezen "oh, perfect, daar laat ik mijn hond altijd pissen".
Je kunt niet verzinnen hoe kleinzielig sommige mensen zijn.
Je kunt er natuurlijk altijd een beetje stroom op laten staan om dat soort gedrag af te leren. ;-)

Deze ICE-hater gaat intussen tegen een benzinepomp pissen. :hahaHAHA:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 14 nov 2022, 15:50

sanderl schreef: di 01 nov 2022, 10:03 Je moet het ook niet dagelijks doen hè. In de praktijk zal je ook maar een paar keer per jaar moeten snelladen. En als je nooit met de auto op vakantie gaat nog minder vaak. Dan is het echt geen enkel issue voor de levensduur.
Ik rij 30000 km per jaar met een Tesla Y, gemiddeld doe ik 2x per jaar aan snelladen. De rest gaat met een laadpaal op het werk...

Taran 5
dorpsstraat

Hij is er eindelijk,de Semi.

Bericht door Taran 5 » za 10 dec 2022, 11:18

Het duurde ff maar eindelijk is de Tesla Semi hier,duurde wat langer maar een kniesoor die daar oplet.

Ik vind de filmpjes van Thunderfoot wel erg amusant en kwam deze tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=o3dCDNI ... hunderf00t

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 11 dec 2022, 1:43

boe! schreef: ma 14 nov 2022, 7:01 Een laadpaal bij iedere parkeerplaats creëert een laadpalenwoud. Er wordt gelukkig nagedacht over alternatieven zoals het verwerken van de oplaadtechniek in een trottoirband.

Geen gek idee, qua volume aan laadpunten in een straat creëren. Vraag mij alleen af of de gemiddelde EV rijder telkens zo diep wenst te bukken.

Idee van een verzonken stroompunt lijkt mij een uitvloeisel van de verzonken stroompunten voor de lokale marktkoopmannen/vrouwen zoals deze in menig gemeente op het marktplein geplaatst zijn.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 14 dec 2022, 22:46

De Sono Sion verkeert in zwaar weer. Met de productiefase (eindelijk) aanstaande komen ze geld tekort om die fase daadwerkelijk in te gaan. Het probleem is nu vooral dat investeerders huiverig zijn en met de onzekere markten door naweeën van de pandemie en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne de hand op de knip houden.

https://tweakers.net/nieuws/204344/sono ... oppen.html
https://sonomotors.com/en/what-is-going-on/

Het zou wat mij betreft erg jammer als deze auto van dit sympathieke bedrijfje uiteindelijk niet op de weg verschijnt. Met name de scherpe prijsstelling, de innovatieve eigenschappen met geïntegreerde zonnecellen en de filosofie van het bedrijf spreken mij wel aan. Een mini-zonnecentrale annex thuisbatterij op wielen, voor de massa. :)

Hoewel ik zelf geen order heb geplaatst, heb ik me er wel eens op verheugd om in de (verdere) toekomst ooit een Sion te rijden. Bij het kopen van de Mazda 5, 2 jaar geleden, was mijn visie toch wel een beetje dat dat (bij voorkeur) de laatste auto met verbrandingsmotor zou zijn die ik zou kopen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 15 dec 2022, 9:20

^^ mocht je ‘m van dichtbij willen zien:

https://sonomotors.com/en/events/

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 16 dec 2022, 10:16

Durashift schreef: zo 11 dec 2022, 1:43
boe! schreef: ma 14 nov 2022, 7:01 Een laadpaal bij iedere parkeerplaats creëert een laadpalenwoud. Er wordt gelukkig nagedacht over alternatieven zoals het verwerken van de oplaadtechniek in een trottoirband.

Geen gek idee, qua volume aan laadpunten in een straat creëren. Vraag mij alleen af of de gemiddelde EV rijder telkens zo diep wenst te bukken.

Idee van een verzonken stroompunt lijkt mij een uitvloeisel van de verzonken stroompunten voor de lokale marktkoopmannen/vrouwen zoals deze in menig gemeente op het marktplein geplaatst zijn.
In den Haag hebben ze als proef in de Jacob Mossel straat de laadpunten in de trottoir paaltjes verstopt ("Hagenaartjes, vergelijkbaar met "Amsterdammertjes" , maar dan groen met een ooievaar) . Elke 2e parkeerplek heeft een aansluiting. Alle parkeerplaatsen blijven algemeen toegankelijk.
Wat mij betreft een voorbeeld hoe het er zou kunnen uitzien als alle parkeerplekken een oplaadfaciliteit hebben. Vermoed dat zo'n klein paaltje een beperkte laadsnelheid heeft. Zeker als ze allemaal tegelijk gebruikt worden.

Grappig genoeg heeft Engie aan het eind van de straat ok een laadplek gemakt. Vermoed dat je daar wel wat sneer kan laden, maar ook tegen een hogere prijs. Daar mag je dus niet gewoon parkeren.

https://bezuidenhout.nl/duurzaam/2018/0 ... selstraat/

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 16 dec 2022, 12:16

exroosje schreef: vr 16 dec 2022, 10:16
Grappig genoeg heeft Engie aan het eind van de straat ok een laadplek gemakt. Vermoed dat je daar wel wat sneer kan laden, maar ook tegen een hogere prijs. Daar mag je dus niet gewoon parkeren.
Volgens de Vattenfall app staan er twee 22 kW punten aan de kant van de Juliana van Stolberglaan. 41 cent/kWh.
Diezelfde app geeft 68 laadpalen van 22 kW aan de kant van de Schenkkade, maar geeft daar wel adres Schenkkade 65 bij. Dat is volgens mij de Nationale Nederlanden aan de andere kant van de A12 en ik weet niet of dat publieke laders zijn die ook na kantoortijden open zijn. Zou wel mooi zijn.
Streetview is van 2020, toen zullen ze er nog wel niet gestaan hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 dec 2022, 12:20

Een aire langs de A6 in Frankrijk waarbij de tarieven zoals bij een tankstation aangegeven staan.

Het is niet goed leesbaar, maar ik denk dat de verschillende tarieven zijn voor verschillende laadsnelheden.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 dec 2022, 17:02

Positief, de transparantie in tarieven is ver te zoeken.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 28 dec 2022, 23:13

Als er een verschil gemaakt wordt, ligt de grens op 50 KW

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 29 dec 2022, 8:09

De foto is erg onduidelijk, maar mij lijken de prijzen voor 50kW en 300kW te zijn, kan dat?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 29 dec 2022, 10:02

Hier een filmpje van een soortgelijk station, die tarifering is inderdaad heel onduidelijk:
Link
Hier zeggen ze ook dat de eerste prijs voor laden aan 50 kWh is en de tweede voor laden aan 150 tot 300 kWh .

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 03 jan 2023, 14:47

4 op de 5 nieuwe verkochte auto's in Noorwegen, was vorig jaar een elektrische: https://nos.nl/artikel/2458517-noren-ma ... p-batterij

Naar aanleiding van dit stukje vraag ik mij af "Verder profiteren bezitters van andere voordelen, die de komende jaren wel worden afgebouwd" of de hoge verkoop dan nu in zal zakken, of is dit blijvend?

En verder: Hoe praktisch is een elektrische auto eigenlijk in Noorwegen? Gewoon oprechte vraag. Ik bedoel, heb je er buiten de grote steden echt wat aan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 jan 2023, 15:05

In Noorwegen is de laadinfrastructuur wel op orde. Ook buiten de dichter bevolkte regio's. En verreweg de meeste Noren wonen in gebieden waar het in de winter niet echt koud wordt, dat is anders dan Zweden of Finland. Noorwegen heeft ook een decentraal energienetwerk, met veel kleinschalige waterkracht per regio, waardoor ze het net minder hoeven op te schalen dan in veel andere landen. Elektriciteit is er bovendien van oudsher goedkoop vergeleken met een groot deel van Europa.

Maar wat echt doorslaggevend is, zijn denk ik de aanzienlijk hogere inkomens in Noorwegen. De nieuwverkopen zijn daar in verhouding tot het totale wagenpark ook groter dan in Nederland, meer Noren kunnen een nieuwe auto betalen. In Nederland is de particulier voor een aanzienlijk deel afgehaakt, afgelopen jaar was weer een dieptepunt in de nieuwverkopen. In Noorwegen is de financiële stap naar elektrisch gemiddeld makkelijker dan in Nederland.

In Nederland rijdt het leeuwendeel in een auto met een waarde van minder dan 10.000 euro. De gemiddelde cijfers van (tweedehands) autoprijzen zijn vertekend door rechtsscheef, ik las onlangs nog van de ANWB dat twee derde van de occasions voor minder dan 12.000 euro verkocht wordt. Voor deze zeer grote groep autorijders is een EV nog steeds ver weg. In Noorwegen is dat minder.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » di 03 jan 2023, 16:34

^^ Vergeet niet dat in Noorwegen geen BTW (aankoopbelasting in Noowergen is 24%) wordt betaald over een EV en dat voor zover ik weet er geen maximum op zit.
In het segment van een Corsa-e scheelt dat ruim 5000 Euro en in het wat 'duurdere segment' (~50K EUR) scheelt dat al snel 10.000 EUR.
En dan krijg je meen ik nog steeds korting op tolwegen/ferries/parkeren.

Ik heb ergens gelezen dat alleen al de BTW de Noorse Staat 4 miljard Euro aan misgelopen belastinginkomsten kost.

Op publieke laadpunten zit dacht ik ook nog subsidie in de vorm van lagere kWh-tarieven.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 03 jan 2023, 16:42

En dan ben ik wel heel benieuwd wat de autokoper gaat doen als er geen (fiscale) voordelen meer aan de EV zitten.

Niet voor niets dat het betere alternatief (brandstofauto) per 20xx in veel landen verboden gaat worden - d.w.z. de verkoop van nieuwe brandstofauto's.

Als EV's echt zo populair zouden zijn dan zou een dergelijk verbod niet noodzakelijk zijn geweest.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 03 jan 2023, 16:53

https://tweakers.net/reviews/10716/is-d ... -2035.html

Interessant artikel m.b.t. elektrisch rijden. In hoofdlijn de doelstellingen zijn haalbaar, maar ik zie wel een belangrijke redenen om (veel) meer kerncentrales te bouwen en het elektriciteitsnet op te schalen.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » di 03 jan 2023, 18:44

de_Aristocraat schreef:En dan ben ik wel heel benieuwd wat de autokoper gaat doen als er geen (fiscale) voordelen meer aan de EV zitten.

Niet voor niets dat het betere alternatief (brandstofauto) per 20xx in veel landen verboden gaat worden - d.w.z. de verkoop van nieuwe brandstofauto's.

Als EV's echt zo populair zouden zijn dan zou een dergelijk verbod niet noodzakelijk zijn geweest.
Exact, ik denk dat de Noren meer aan het voorsorteren zijn op het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s in 2025 dan dat ze dolgraag van het belastingvoordeel willen profiteren. Dat laatste is natuurlijk wel een extra stimulans om nu al elektrisch te gaan rijden, en niet pas als er geen belastingvoordeel op de aanschafprijs meer is te halen.

Je ziet in elk geval dat het wagenpark nu goeddeels elektrisch is, en dat zal het over twee jaar nog veel meer zijn. Ik ben benieuwd wat dat in de laatste jaren van dit decennium gaat doen met aanbod en prijs van benzine en diesel in Noorwegen (nu al niet goedkoop).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jan 2023, 10:04

De Amerikaanse staat Wyoming werkt aan een verkoopverbod voor elektrische auto's, dat in 2035 zou moeten ingaan: https://www.destentor.nl/auto/amerikaan ... &auth_rd=1

Dit is het omgekeerde van wat bijvoorbeeld Californië wil, waar men juist werkt aan een verbod op brandstofauto's. De economie van Wyoming is sterk afhankelijk van de olie- en gasindustrie. De overgang naar elektrische voertuigen zou de werkgelegenheid bedreigen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 17 jan 2023, 11:16

Een beetje journaillebericht. Als je wat verder naar de bron gaat kun je lezen dat dit puur symbolisch is.

Wat het misschien nog erger maakt. Het lijkt op een stel afgunstige politici die gesteund door de steekpenningencontributies van hun ouderwetse industrie hun belangen willen veiligstellen.
Want van Elon Musk krijgen ze natuurlijk geen geld.

Rein
2x3 autosnelweg

Re: [PRC] China

Bericht door Rein » di 24 jan 2023, 8:22

ronny forgeron schreef: ma 23 jan 2023, 23:27 De Chinese regering adviseert elektrische auto alleen voor gebruik in de stedelijke gebieden, op lange afstandstrajecten pas als de accu's goed zijn voor 1.000km.
Hopelijk komt vanwege dit soort ervaringen een stukje innovatie op gang waardoor accu's van auto's wél een acceptabele range geven. Dat zou (uiteindelijk) mensen zoals ik ook de voordelen van elektrisch rijden doen inzien.