[A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 jan 2023, 16:46

Op beeldmateriaal van het bezoek is te zien dat de opgedreven moot ondanks alle bigbags nog steeds hoger ligt dan de andere elementen.
Is er behalve water ook grond onder de vloer terechtgekomen? Of zijn er ankers mee omhoog gekomen waarop de moot nu rust?

Verder was het vooral een bezoek voor de bühne. Minister en regionale bestuurders zijn het eens dat het probleem de hoogste prioriteit verdient, maar in praktische zin verandert het bezoek niets.

Verder viel me op dat de provincie het bezoek aangreep om letterlijk op de kaart te zetten hoeveel problemen er zijn met kunstwerken in beheer van RWS:

Afbeelding

Terwijl de online kanalen van het ministerie van I&W vooral focussen op de problemen met het aquaduct (en benadrukken dat geld daarbij niet het probleem is). Wordt door het ministerie bewust niet teveel aandacht besteed aan het appèl van de provincie om ook voor de andere kunstwerken met meer geld over de brug te komen?

Ben ik cynisch als ik in de woorden van de minister vooral hoor dat de regio om tijd wordt gevraagd? Voor de bewering dat met geld geen snellere (nood)oplossingen te koop zijn zou ik graag wat meer onderbouwing zien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jan 2023, 16:50

Schelpenpaadje schreef: wo 11 jan 2023, 16:46 Ben ik cynisch als ik in de woorden van de minister vooral hoor dat de regio om tijd wordt gevraagd? Voor de bewering dat met geld geen snellere (nood)oplossing te koop is zou ik graag wat meer onderbouwing zien.
Het helpt ook niet dat Rijkswaterstaat amper wat mede deelt over dit probleem, anders dan 'het is nog in onderzoek'. Er is amper meer dan een vaag persbericht aan gewijd.

De gemeente Súdwest Fryslân vertelt er meer over dan Rijkswaterstaat (die ook beheerder is van de brug Uitwellingerga).

De communicatie schiet wel tekort voor zo'n groot probleem.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2023, 17:20

Dat is niet zo verwonderlijk. Dan moet Rijkswaterstaat toegeven dat ze de infrastructuur in deplorabele staat hebben laten komen. Probleem ligt overigens vooral aan de politiek: toen de organisatie het Prinses Margerietkanaal overnam van de Provincie had er veel meer geld voor brugonderhoud vrijgemaakt moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 jan 2023, 17:29

Een uitgebreider artikel van Omrop Fryslân met meer uitspraken van de minister en een Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat. Ook over het perspectief om de tunnel (beperkt) open te kunnen stellen.

Minister Harbers heeft in elk geval begrip voor het cynisme, dat breder leeft. Tegelijk speelt hij de 'er zijn op meer plekken in het land problemen'-kaart. Een hoop mooie en realistische woorden vandaag. We wachten de daden af.

nico
woonerf

Bericht door nico » wo 11 jan 2023, 17:37

Filmpje vanuit ministerie IenW
https://www.youtube.com/watch?v=O9zAEArvU70

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 jan 2023, 17:44

Vinny schreef: wo 11 jan 2023, 17:20 Dat is niet zo verwonderlijk. Dan moet Rijkswaterstaat toegeven dat ze de infrastructuur in deplorabele staat hebben laten komen. Probleem ligt overigens vooral aan de politiek: toen de organisatie het Prinses Margerietkanaal overnam van de Provincie had er veel meer geld voor brugonderhoud vrijgemaakt moeten worden.
De verkeerde prioriteiten kun je vooral de politieke en ambtelijke bestuurders aanrekenen. De minister zegt terecht dat hij baalt dat hij weet waar al die bruggen liggen. De kamerleden die decennialang instemden met regeerakkoorden en kabinetten moesten controleren hadden daarvan geen idee. En ik vraag me trouwens af of ministers en staatssecretarissen die eerder verantwoordelijk waren zich bewust waren van de situatie en de gevolgen van uitstel van onderhoud en vervanging.

De provincie Fryslân nam het Van Harinxmakanaal over van het rijk. Sindsdien zijn daar bijna alle bruggen opgeknapt of vervangen, dus het kán wel. Nu kreeg de provincie bij de overname een bruidsschat mee en kon in veel gevallen werk met werk worden gemaakt bij projecten zoals de N31 bij Harlingen en Leeuwarden, maar daar mag het rijk zich niet achter verschuilen.

SMSfreakie
zandpaadje

Bericht door SMSfreakie » wo 11 jan 2023, 21:27

kost een mooie duit aan extra centen voor de transportsector...

zouden de bedrijven die duidelijk "schade" oplopen hier nog iemand voor aansprakelijk kunnen stellen?

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 12 jan 2023, 9:52

Tegelijkertijd is hij wel eerlijk.

En als ik sommige voorstellen zie (nog los van de oproep om nog meer creatieve voorstellen in te dienen bij de Leeuwarder Courant) dan maak ik me ook wel wat zorgen om de verwachtingen van de omgeving.
En hoe reeel is het dat je dit vooraf had kunnen zien aankomen? Een brug kun je nog grotendeels goed inspecteren, de wanden / andere delen van het aquaduct ook, maar of 1 (of meerdere) trekanker(s) onder een moot in de tunnelbak (als dat de oorzaak is) het bijna begeeft?

We gaan het op termijn wel horen, maar:

Als het makkelijk was, was het allang gedaan.

De oorzaak vinden is een uitdaging, een tijdelijke en definitieve oplossing is een nog grotere.
Zeker ook met de context dat vanaf april er een hoop vaarverkeer bij gaat komen.
En voor oplossingen heb je antwoord nodig op de eerste vraag, anders is de kans enorm dat je met iets bezig gaat waar je later weer op terug moet komen, of een averechts effect heeft.

Dus aangeven dat het onderzoek nog tijd kost, dat de middelen beschikbaar zijn als een oplossing zich aandient, en dat het de prioriteit heeft binnen RWS / aannemers (dus kennishouders zijn hier actief mee bezig) is het beste wat de minister kon zeggen. Niet leuk, wel realistisch.

En hopelijk helpt dit wel (voor zaken die je meer kan zien aankomen op het gebied van onderhoud / vervanging) om de urgentie te verhogen en RWS de middelen te geven om daar werk van te maken. Dan nog de mensen ervoor zien te krijgen en het door de (stikstof)wetgeving loodsen, maar die uitdaging zien ze vast ook al aankomen :shutup:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 jan 2023, 10:11

^^ Dat onderscheid is er zeker. Reden te meer om te zorgen dat je alternatieve routes via bruggen goed onderhoudt ;)

Er vanuit gaande dat een definitieve oplossing sowieso langer dan een halfjaar gaat duren, zou ik de komende drie maanden gebruiken voor een tussenoplossing waarbij in het watersportseizoen (april t/m september) het aquaduct met 1 rijstrook per richting opengesteld kan worden.

Het is nog geen april dus er is tijd om een tijdelijke gedeeltelijke openstelling uit te werken. Hiermee geef je zowel de omliggende dorpen, de transportbedrijven als de watersporters lucht. Met zo'n noodoplossing creëer je ook begrip voor het feit dat de snelweg daarna (oktober-maart 2024) weer dicht moet voor een definitieve reparatie. De tijd tot de hernieuwde afsluiting geeft ook meer tijd om die definitieve oplossing goed voor te kunnen bereiden.

Tijd en begrip vragen is prima, maar zorg tegelijk voor een realistische planning die perspectief biedt en waar mensen op kunnen vertrouwen. 'Het heeft de hoogste prioriteit, we doen er alles aan, heb geduld' gaat op een gegeven moment zijn beperkte uitwerking en geloofwaardigheid verliezen.

Volgens mij kun je tijdelijke maatregelen in twee categorieën indelen:
- Maatregelen op de omrijroutes die je bij wijze van spreken morgen kunt nemen;
- En een beperkte openstelling waarvoor eerst onderzocht moet worden of en hoe dit verantwoord kan.

De minister wil eerst het onderzoek afwachten voor er naar extra maatregelen wordt gegeven.

Je kunt al eerder verlichting bieden door het onderzoek op te splitsen in drie fases:
- Wat is de oorzaak
- Gegeven de oorzaak, hoe is een veilige beperkte openstelling mogelijk
- Gegeven de oorzaak, wat is een toekomstbestendige definitieve oplossing

Het lijkt nu alsof het volledige onderzoek afgerond moet worden voordat de minister overtuigd is van a) de noodzaak van maatregelen op de omleidingen en b) de mogelijkheid van een tijdelijke openstelling. De eerste categorie kun je meteen aan beginnen (we weten al dat het minimaal een halfjaar gaat duren, de noodzaak is er al en elke verbetering levert direct voordeel op voor automobilisten, leefbaarheid dorpen, veiligheid schoolkinderen enz. De tweede categorie hoeft niet te wachten op een uitgewerkt plan voor definitief herstel.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 12 jan 2023, 10:27

Ik denk dat alle scenario's (ook met 1+1 rijstrook door het aquaduct) ook nog onderwerp van onderzoek zijn. Dus dat men zelfs voor een tijdelijke oplossing nog druk bezig is. Als je kijkt naar het gewicht / volume wat nu in de bak staat, en daarmee de situatie gestabiliseerd is, maar de moot nog steeds omhoog staat, is de haalbaarheid van die optie nog altijd een onbekende.

Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat het uiteindelijk een tijdelijke situatie zou kunnen worden zoals ooit bij de Stichtse Brug waar ook een voegovergang dermate kapot was dat er een soort drempel overheen lag met een vmax van 50.
Maar dan moet je wel zeker zijn dat:
- Je de situatie zo kan houden met de ruimte op de overige 2 stroken zodat je 1+1 kan faciliteren
- Je moet bepalen wat de beste plek is voor de rijstroken (vluchtstrook, rijstrook 1 of juist rijstrook 2 met gewicht op vluchtstrook en rijstrook 1)
- Je eigenlijk wilt berekenen / bepalen wat voor effect (zwaar) verkeer gaat/kan hebben als dat weer door het aquaduct gaat en wat de eventuele risico's daarbij zijn

Dus ook al roept men makkelijk, zo snel mogelijk naar 1+1, dat zou toch moeten kunnen. Ik moet het nog zien gezien de ogenschijnlijke instabiliteit daar ter plekke. Men sluit niet zomaar een snelweg compleet af en gooit hem vol met zand (en verzwaard men het volume nog meerdere keren na de initele plaatsing, ook op andere plekken)

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 12 jan 2023, 13:07

Dat lijkt mij ook niet nee. Het zou mij weinig verbazen als het straks op herbouw uitdraait. Of op z’n minst de hele boel droogmalen om de vloer eruit te kunnen breken en nieuwe ankers te plaatsen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 12 jan 2023, 14:03

^^ Herbouw is echt niet nodig als de verbinding tussen de trekpalen en de betonbak is verbroken. Gewoon een fors aantal nieuwe trekpalen boren tussen de bestaande palen in. Wel eerst een, al of niet, vierkant gat maken in de vloer en in dat gat een nieuwe trekpaal zetten. Wapeningskorf in de holle buis en die wapening goed verbinden met het beton van de vloer en volstorten maar.

Ik schat in dat de vloer trouwens tussen de 75 en 100 cm dik is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 12 jan 2023, 18:48

Deskundige wil extra controles van oude tunnels na problemen in Friesland - https://nos.nl/l/2459603

Een deskundige schat dat er nog 11 tunnels (waaronder twee spoortunnels) zijn die dezelfde ankering hebben, die dus extra gecontroleerd moeten worden.

Algemeen: Hoe zou je de omhooggekomen moot weer omlaag krijgen? Ik ben bang dat álle ankers van deze moot óf gebroken zijn, óf bewogen hebben waardoor hun kleefkracht enorm afgenomen is.

Of is dat niet nodig en kan je er 5cm af schaven of met een bobbel asfalt wegwerken?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 jan 2023, 18:57

Chris schreef: wo 11 jan 2023, 16:50 De communicatie schiet wel tekort voor zo'n groot probleem.
Rijkswaterstaat heeft nu een nieuwsfeed opgericht:

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/we ... riettunnel

Wellicht heeft men de kritiek dat de communicatie tekort schiet ter harte genomen.

Twee berichten als een autosnelweg al een maand lang is afgesloten, is wel erg weinig natuurlijk. De berichtgeving was initieel ook wel erg vaag en nietszeggend.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 12 jan 2023, 20:07

IIVQ schreef: do 12 jan 2023, 18:48 Deskundige wil extra controles van oude tunnels na problemen in Friesland - https://nos.nl/l/2459603

Een deskundige schat dat er nog 11 tunnels (waaronder twee spoortunnels) zijn die dezelfde ankering hebben, die dus extra gecontroleerd moeten worden.

Algemeen: Hoe zou je de omhooggekomen moot weer omlaag krijgen? Ik ben bang dat álle ankers van deze moot óf gebroken zijn, óf bewogen hebben waardoor hun kleefkracht enorm afgenomen is.

Of is dat niet nodig en kan je er 5cm af schaven of met een bobbel asfalt wegwerken?
En hoe wil je dit gaan inspecteren, zonder de tunnels te laten vollopen met water? Misschien hier en daar een anker verwijderen en vervangen en de treksterkte controleren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 jan 2023, 20:19

Ik ben wel benieuwd hoe ze dit willen inspecteren ja. Want je weet op voorhand niet waar trekpalen in slechte staat zijn, dus je zou dan elke moot moeten openbreken om er bij te komen? En dan nog het risico lopen dat je geen volledig beeld van alle trekpalen hebt.

Dit is wel een overtreffende trap van 'destructief onderzoek'.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 12 jan 2023, 20:27

^^

Niet. Het enige dat je eventueel kunt doen is misschien radar onderzoek, maar waarschijnlijk is dat ook niet mogelijk.

https://youtu.be/8oQrk_6jSyQ

Waarschijnlijk gaat het herstel op deze wijze gebeuren. Diepe bronbemaling zoals bij de bouw. Vervolgens 24 uur per dag / 7 dagen per week om de bronbemaling niet te lang te gebruiken. Ik zie persoonlijk geen andere wijze van uitvoering om dit probleem te kunnen aanpakken. Men gaat echt niet de halve tunnel slopen.

Overigens zijn bij de Vlaketunnel GEWI ankers als vervangende anker gebruikt. Dit systeem is ook bij de Drontermeertunnel gebruikt.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 12 jan 2023, 20:38

Je zou eerst eens een gat kunnen maken om een paar ankers te bekijken. Probleem is wel dat je -tenzij de bodem op een kleilaag rust- een drukdicht caisson er op moet maken, anders komt je bak vol te staan met water.

Heel ander idee: met zo'n robot waarmee ze pijpen onder wegen (of zelfs kilometers weiland) doorsturen, kan je daarmee van de buitenkant onder de tunnelbak door, camera erop, en de ankers inspecteren? :top:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 12 jan 2023, 20:50

^^ Nee, hiermee kun je ankers niet inspecteren om de simpele redenen dat de ankers in het beton van de vloer zitten ingegoten. Breuk zit ergens in het beton waar het staal gewoon is doorgeroest.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 12 jan 2023, 20:52

^^ Dat zou betekenen dat het dan betonrot is? Komt dat dan door de kracht van de grond die zorgt dat het beton gaat scheuren?

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 12 jan 2023, 21:19

PeterSchoeber schreef: do 12 jan 2023, 20:50 ^^ Nee, hiermee kun je ankers niet inspecteren om de simpele redenen dat de ankers in het beton van de vloer zitten ingegoten. Breuk zit ergens in het beton waar het staal gewoon is doorgeroest.
Ik geloof je zo, maar heeft het bovenstaande NOS-bericht dan wel waarde? Daar stelt iemand dat moderne ankers staal in beton zit en daardoor minder vatbaar voor.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 12 jan 2023, 21:48

Wapeningsstaal, en ook ankers, dienen per definitie door minimaal 5 cm beton omhuld te worden als bescherming tegen roesten. In feite is het een soort van betonrot wat je hier aantreft, mogelijk (en nu speculeer ik een beetje) doordat er niet goed verdicht is waardoor er grindnesten in het beton zijn ontstaan rondom de aanhechting van de heipaal in het vlechtwerk van de vloer. Er is gestort met kubels, zoals op de film te zien is, en daar zag ik iemand kort trillen. Trillen/verdichten is erg belangrijk zeker in dikke lage beton. Beton mag je ook niet in een keer storten maar moet je laagje voor laagje storten.

Ik heb trouwens sterke twijfels bij het verhaaltje van de NOS over de toestand van de tunnels.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 12 jan 2023, 22:18

PeterSchoeber schreef: do 12 jan 2023, 21:48 . Trillen/verdichten is erg belangrijk zeker in dikke lage beton. Beton mag je ook niet in een keer storten maar moet je laagje voor laagje storten.

Ik heb trouwens sterke twijfels bij het verhaaltje van de NOS over de toestand van de tunnels.
Niet helemaal waar Peter,ik werk in een fabriek die kanaaplaten maakt en die worden in een keer gestort,sterker nog nadat ze uit de extruder komen(lijkt in wezen wel een beetje op een asfaltmachine)kan je er gelijk op staan!
Tevens maken ze ook leidingplaatvloeren en ook die worden in een keer gestort.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 12 jan 2023, 23:06

^^ Het "extruderen" van een kanaalplaatvloer is niet te vergelijken met het storten van nat beton in een grote stort voor een tunnelvloer/wand of wat dan ook. Het beton dat gebruikt wordt bij de kanaalplaatvloer is veel droger dan de beton die gebruikt wordt bij het storten van dikke, meer dan 25 cm vloeren en/of wanden.

Bij de opritten voor de tunnel onder het PMK spreek je over vloeren van minimaal 75 cm dik en dan mag het betonmengsel niet te droog zijn want anders loop je het risico dat de boel niet helemaal naar beneden zakt.
Met vriendelijke groet,

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 13 jan 2023, 9:17

Mag ik trouwens tussendoor mijn complimenten geven voor alle expertise die hier voorbij komt? Het is echt ongelofelijk hoeveel kennis ik hier in zeer korte tijd opdoe!
Hulde voor iedereen die bijdraagt aan deze sterk inhoudelijke discussie!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 jan 2023, 10:34

Rijkswaterstaat schreef:A7: start grondonderzoek bij Prinses Margriettunnel

In opdracht van Rijkswaterstaat wordt maandag 16 januari 2023 gestart met grondonderzoek bij de Prinses Margriettunnel in de snelweg A7 tussen Joure en Sneek. Het onderzoek moet meer inzicht geven in de stand van het grondwater en de samenstelling daarvan.

Ook moet het inzicht geven in de opbouw van de verschillende grondlagen. De resultaten van het onderzoek zijn een belangrijk onderdeel om tot een goed herstelplan voor de tunnel te komen.

Aanbrengen peilbuizen

Een aannemer brengt aan beide zijden van de tunnel meerdere peilbuizen aan. Via deze buizen kan de grondwaterstand goed worden gemeten. Ook kunnen met deze buizen grondwatermonsters worden afgenomen om de samenstelling van het water te kunnen onderzoeken.

Naast het plaatsen van peilbuizen worden ook grondmonsters genomen. De samenstelling van de grond en de opbouw van de verschillende grondlagen kan daarmee worden vastgesteld. Het plaatsen van de peilbuizen en het nemen van de grondmonsters gaat naar waarschijnlijkheid 1,5 week duren. Alle grondeigenaren hebben toestemming gegeven voor deze werkzaamheden.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 13 jan 2023, 12:21

Mooi dat men nu gaat beginnen, maar toch vind ik het opmerkelijk dat dit onderzoek pas weken na het incident opgestart wordt. Bij de Vlaketunnel werd er na 5 weken al met de bronbemaling begonnen en daarvoor had men het gehele onderzoek wat hier nog opgestart moet worden, al uitgevoerd. Ook bij de bouw van de Vlaketunnel was er (veel) schade aan de omliggende panden, omdat men geen retourbemaling toegepast heeft. Dat is in 2011 wel gebeurd. Afwachten en hopelijk dat men een soortgelijke strategie als bij de Vlaketunnel kan toepassen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 13 jan 2023, 14:41

^^ ik lees dat alle grondeigenaren toestemming voor de eerste stappen in het onderzoek/werkzaamheden hebben gegeven.
Dit soort procedures kunnen wel eens wat tijd kunnen kosten?
Wellicht was e.e.a in 2011 nog niet zo formeel of waren er minder grondeigenaren?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 13 jan 2023, 14:52

Zou kunnen, maar zou je eigenlijk een soort calamiteiten wetgeving moeten hebben. Als de boel ook water en zand gaat lekken, dan kan dit ook de waterveiligheid in het geding brengen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 13 jan 2023, 15:29

Eigenaren die tegenstribbelen kunnen gedwongen worden mee te werken. Maar je mag niet zo maar bij iemand het land op, laat staan om te boren. In acute nood mag het wel, bijvoorbeeld als je alleen maar via het perceel van de buurman bij een brand kan of de politie achter een overvaller aanzit.

Meestal is precies bekend wat voor grond er naast en onder de tunnel zit. Dat heb je voor de bouw ook nodig. Wellicht zijn de papieren rapporten van voor de bouw niet meer te vinden. Hoort niet, maar gebeurt wel.

Of je de tunnelmoot een paar centimeter naar beneden krijgt is lastig te voorspellen. Maar een paar cm is altijd eenvoudig af te frezen. 50 cm wordt lastig natuurlijk, omdat je dan ook door de wapening moet, dus dat je niet wilt dat de situatie erger wordt lijkt mij logisch.

Tegenwoordig zitten voorspanningskabels vaak in kunststof buizen (kan je ze ook na harden beton op spanning zetten omdat de kabel kan bewegen in de buis) en ook vaak van roestvast staal. Zover zal men wellicht nog niet geweest in de jaren 70 toen voorgespannen beton nog zeldzaam was.

Je kunt overigens ook gewicht aanbrengen door de open tunnelbak te overkappen met stalen portalen en daar gewicht op zetten. Dan is zelfs een smalle 2+2 wellicht mogelijk. Maar wellicht worden dan er opeens tunneleisen van kracht ala camera's, vluchtroutes en rookdetectie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...