Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Krifra91
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 13:26

Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Krifra91 » di 10 jan 2023, 13:38

Goedemiddag!

Helemaal nieuw hier op dit forum en daarom ook geen idee of ik deze vraag wel in de goede rubriek zet….

Ben hier terecht gekomen omdat ik namelijk een vraag heb.

Sinds 2012 heb ik in Frankrijk gewoond tot op heden. Nu ga ik volgende maand weer terug naar nederland door een prive situatie. Nu heb ik hier in Frankrijk een ongeldig frans rijbewijs en dit komt doordat ik al mijn punten heb verloren en het rijbewijs dus administratief ongeldig is verklaard. Na 6 maanden zonder rijbewijs mag ik de theorie examen weer doen en dan kan ik mijn rijbewijs weer terug vragen. Nu heb ik dit nog niet gedaan en gaat hem ook niet worden voordat ik terug naar nederland ga. De vraag is dan dus ook: kan ik gewoon een nieuw nederlands rijbewijs aanvragen in nederland? Ik had namelijk voorheen ook een nederlands rijbewijs wat ik hier in frankrijk toen heb omgewisseld voor een frans rijbewijs.

Iemand een idee???

Hoor het graag!

Mvg Andre

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Snelwegfreak » di 10 jan 2023, 14:05

Er zijn er ongetwijfeld die er meer verstand van hebben, maar ik zal een voorschot doen met wat ik denk te weten.

Voor zover ik weet is het zo dat wanneer je rijbewijs ongeldig is verklaard, je simpelweg géén rijbewijs meer hebt. Je moet dus (of dat nou in Frankrijk of Nederland is) opnieuw theorie- en praktijkexamen doen, waarvoor je moet slagen. Pas daarna kun je een nieuw rijbewijs aanvragen. Als je voor dat moment (dus zonder rijbewijs) toch gaat rijden ben je op zijn minst in overtreding en mogelijk pleeg je zelfs een misdrijf (strafblad). Daarnaast ben je dan volgens mij ook niet verzekerd, dus mocht er wat gebeuren dan heb je een gigantisch probleem. Doe dat alsjeblieft niet. Voor jezelf, maar ook alle andere weggebruikers.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Km357 » di 10 jan 2023, 16:26

100% zeker ben ik het niet, maar op zich lijkt het me logisch dat je rijbewijs niet ongeldig is, maar dat je er gewoon geen meer hebt, en dat je dus zoals aangegeven in NL alles opnieuw zal moeten doen, net zoals dat in FR ook zou gebeuren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jan 2023, 17:04

^^ Zoals ik het begrijp hoeft hij in Frankrijk alleen theorie-examen te doen, en dus geen praktijkexamen. Dat lijkt me niet een volledige ongeldigverklaring, wellicht enigszins vergelijkbaar met een EMG in Nederland. Als je die opgelegd krijgt en niet doet wordt je rijbewijs ongeldig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door duikgek89 » di 10 jan 2023, 17:52

Heb je het pasje nog en is daar wat aan te zien? Als je het pasje hebt en er niks op staat zou ik gewoon proberen bij de gemeente een nieuwe aan te vragen.

Krifra91
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 13:26

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Krifra91 » di 10 jan 2023, 18:38

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Het klopt inderdaad dat het hij ongeldig is door administratieve redenen en indd niet geheel ingetrokken. Dat wil zeggen 6 maanden niet rijden en dan opnieuw theorie doen. Daarna is dit rijbewijs weer geldig. Geen idee of er in nl ook zoiets is?

En inderdaad van dat pasje zou ik kunnen doen. Kan ook gewoon zeggen dat ik hem verloren ben en dat lukt misschien ook maar dat weet ik niet zeker.

En rijden zonder rijbewijs doe ik uiteraard niet. Ga pas weer de weg op als ik een franse of in dit geval mijn nederlandse terug heb

Krifra91
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 13:26

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Krifra91 » di 10 jan 2023, 18:46

Wil nog even bijvoegen dat ongeldig door administratieve reden wil zeggen door het verlies van al mijn punten (alleen maar snelheids overtredingen)

En voor de aanvraag van een nieuwe in nederland zou ik niet weten of het cbr in nederland gegevens heeft van rijbewijzen in frankrijk. Zo niet dan zou dit inderdaad gewoon kunnen lijkt me

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door verfmeer95 » di 10 jan 2023, 19:22

Als ik op de website van het RDW kijk (die doen dit blijkbaar) dan lijkt het er op dat er wel contact is met het land waar het rijbewijs vandaan komt. Dat betekent dus dat het RDW uit Frankrijk te horen krijgt dat het rijbewijs ongeldig is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Willem » di 10 jan 2023, 19:23

^^ Als jij de boetes voor de snelheidsovertredingen in Frankrijk betaald hebt aan de Franse instantie die daarover gaat kan het CJIB (laat staan het CBR) dat niet zien.
Het CJIB kan alleen onbetaalde boetes van Nederlandse (ingeschreven) burgers uit het buitenland vanaf € 70 inzien. En dan alleen als die boetes na meerdere aanmaningen uit het land waarin de overtreding gepleegd is niet betaald zijn.

Uit jouw verhaal blijkt dat die snelheidsovertredingen plaatsvonden toen je in Frankrijk woonde en dus vast een Frans kenteken op je auto hadt.
Daar hebben noch het CJIB, noch het CBR weet van.

Je kunt dus de gok wagen om je ongeldige Franse rijbewijs hier om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs. Dat gaat denk ik wel lukken.
Alleen: houdt je met je Nederlandse rijbewijs zodanig aan de snelheid dat je in Nederland alleen een wet Mulder boete kan krijgen. Dat zijn kleine boetes die na het betalen afgedaan en vergeten zijn. Grofweg +20 t.o.v. de Vmax (op snelwegen misschien +30).

Maar als je ook in Nederland je rijbewijs kwijtraakt kun je geen kant op. Je rijbewijs is immers niet weer terug in een Frans rijbewijs om te zetten....
Laatst gewijzigd door Willem op di 10 jan 2023, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Snelwegfreak » di 10 jan 2023, 19:24

Willem schreef: di 10 jan 2023, 19:23Alleen: houdt je met je Nederlandse rijbewijs zodanig aan de snelheid dat je in Nederland alleen een wet Mulder boete kan krijgen. Dat zijn kleine boetes die na het betalen afgedaan en vergeten zijn. Grofweg +20 t.o.v. de Vmax (op snelwegen misschien +30).
Tien meer: +30 t.o.v. de Vmax en +40 op de autosnelweg ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Krifra91
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 13:26

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Krifra91 » di 10 jan 2023, 19:35

Sorry ik bedoelde ook het rdw en niet het cbr.

Alle boeten zijn inderdaad in frankrijk gereden en op frans kenteken.

Denk dat ik de gok maar gewoon moet wagen dus. Zie wel wat eruit komt!

Kaasdrager
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 14 apr 2021, 13:34

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Kaasdrager » vr 13 jan 2023, 12:51

Zoals al aangegeven stelt het RDW dat je enkel je rijbewijs kunt omwisselen als deze geldig is. Zoniet, dan moet je opnieuw theorie- en praktijkexamen doen om aan een Nederlands rijbewijs te komen. In jouw geval lijkt het me dan beter om over 6 maanden in Frankrijk de theorie te doen en daarna om te wisselen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Durashift » vr 13 jan 2023, 14:22

^^ dan is het weer de vraag of je, intussen als NL ingeschreven burger, wél weer theorie examen in Frankrijk mag doen. ;)
Wellicht kán het ook andersom, dat je in NL je Franse theorie kan behalen?

Volgens mij is het zo dat als je, als Nederlander mét een NL rijbewijs, in -bijvoorbeeld Duitsland- bij een dusdanige overtreding(en) dat de Duitse wetgeving voorschrijft dat er rijbewijspunten ingeleverd moet worden tot niveau nul.. je dan als bestuurder niet in Duitsland mag rijden maar wel gewoon in de andere landen.

Zou een dergelijk iets andersom niet ook gelden? Blijft het punt staan dat je op dit moment een Frans rijbewijs hebt.
Krifra91 schreef:(..)Denk dat ik de gok maar gewoon moet wagen dus. Zie wel wat eruit komt!(..)
Waarom niet even contact leggen met de RDW?
Kost misschien wat moeite maar bespaart je wellicht een hoop als blijkt dat tzt de gok niet zo goed uitpakt.
Zo te lezen kom je immers niet uit luxe terug naar Nederland :s

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Ajaxcied10 » vr 13 jan 2023, 16:50

In nederland word het niet genoteerd als je een nederlands rijbewijs omwisselt voor een buitenlands, mocht je ooit zijn geslaagd in nederland dan kun je dus gewoon een nieuw rijbewijs aanvragen.


Heb zelf mijn rijbewijs gehaald in nederland en toen naar italie verhuist, bij thuiskomst wilde ik mijn italiaanse rijbewijs omwisselen, de bediende vertelde mij dat ze niks kon zien over een buitenlands rijbewijs en raden mij aan om niet om te wisselen maar simpelweg mijn nederlandse rijbewijs te laten verlengen(veel goedkoper en sneller)


In jouw geval zou ik wel een advocaat raadplegen om te zien of je niet in een juridische valkuil trapt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door duikgek89 » vr 13 jan 2023, 18:34

Kaasdrager schreef: vr 13 jan 2023, 12:51 Zoals al aangegeven stelt het RDW dat je enkel je rijbewijs kunt omwisselen als deze geldig is. Zoniet, dan moet je opnieuw theorie- en praktijkexamen doen om aan een Nederlands rijbewijs te komen. In jouw geval lijkt het me dan beter om over 6 maanden in Frankrijk de theorie te doen en daarna om te wisselen.
Hoe weet er in Nederland iemand dat het rijbewijs ongeldig is, als de datum niet verlopen is en er verder niks op staat? Of dat je überhaupt een Frans RBW hebt?
Ga gewoon met dat ding, en je oude NL rijbewijs als je die nog hebt, naar de gemeente. Zeg dat je terug verhuisd uit Frankrijk en je rijbewijs wil omwisselen of alternatief je oude verlengen. Als ze verder niks te zagen hebben ben je dan toch klaar?

Durashift schreef: vr 13 jan 2023, 14:22Waarom niet even contact leggen met de RDW?
Omdat je slapende honden soms beter kunt laten slapen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door verfmeer95 » vr 13 jan 2023, 21:02

^^ Denk je dat het RDW geen contact met Frankrijk op gaat nemen om de status van het rijbewijs te checken?

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Ajaxcied10 » vr 13 jan 2023, 22:12

verfmeer95 schreef: vr 13 jan 2023, 21:02 ^^ Denk je dat het RDW geen contact met Frankrijk op gaat nemen om de status van het rijbewijs te checken?
Niet als je kiest voor het verlengen van je nederlandse rijbewijs, die ben je namelijk NIET kwijt geraakt toen je een frans rijbewijs aanvroeg.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Durashift » vr 13 jan 2023, 23:30

duikgek89 schreef: vr 13 jan 2023, 18:34 (..)
Durashift schreef: vr 13 jan 2023, 14:22Waarom niet even contact leggen met de RDW?
Omdat je slapende honden soms beter kunt laten slapen.
Ja, dat is soms een nuttige strategie... maar tegenwoordig, in de digitale tijd én ondanks een soms verouderde IT infrastructuur bij overheden.. is het delen van data tussen instanties (internationaal) soms verrassend goed. Die honden staan dus altijd aan, zogezegd.

De RDW is, als zelfstandig bestuursorgaan, daarin wel redelijk ver mee en ook vrij goed, denk ik.
Je kan immers ook in, bijvoorbeeld, Frankrijk een geldige APK keuring laten uitvoeren voor je NL gekentekende auto.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Hajo » zo 15 jan 2023, 0:44

Frans rijbewijs is administratief ongeldig verklaard, je mag dus niet rijden. Om het in Nederland in te wisselen voor een Nederlands rijbewijs moet je een Nederlands adres hebben en bij een gemeente staan ingeschreven (GBA). Bij het omruilen wordt het buitenlandse rijbewijs ingenomen, je krijgt die dus niet terug. Ook niet als die ongeldig is. Het rijbewijs wordt teruggestuurd naar de buitenlandse instantie.

En dat is het hem nu juist: voordat een buitenlands rijbewijs wordt omgewisseld, zal de RDW bij de instantie van het land waar het rijbewijs is afgegeven navraag doen naar de geldigheid ervan. Ook de echtheid wordt gecontroleerd. Dat is een standaard procedure en binnen de EU verplicht. Hiermee wil men voorkomen dat een gestolen, vervalst of ongeldig rijbewijs voor een geldig en authentiek Nederlands rijbewijs wordt omgewisseld.

Rijden zonder of met een ongeldig rijbewijs is geen overtreding, maar een misdrijf en daar staan zware boetes tot zelfs een gevangenisstraf op.

Kortom: wacht eerst totdat je in Frankrijk weer officieel de weg op mag.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland🧐

Bericht door Peter » zo 15 jan 2023, 16:27

Durashift schreef: vr 13 jan 2023, 23:30 Je kan immers ook in, bijvoorbeeld, Frankrijk een geldige APK keuring laten uitvoeren voor je NL gekentekende auto.
Is dat zo? Ik dacht alleen in België en Spanje. Althans: wil deze in NL geldig zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Durashift » zo 15 jan 2023, 19:43

^^ Je hebt gelijk. Van Spanje wist ik.. dus ik deed de aanname dat zo'n EU verplichting dan ook in ieder lidstaat uitgevoerd mag worden. Is dus niet zo. :nahzeg:

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ver-de-apk

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Km357 » zo 15 jan 2023, 20:22

Natuurlijk niet, ieder land heeft wel z'n eigen parameters...de APK in NL kan uitgevoerd worden in een doodgewone garage gerund door Pavlov of Ivan of whatever, in BE moet je daar bij SBAT zijn en die zijn niet zo happelijk richting eurobiljets...

Humor nietwaar? Maar toont ook aan, dat er op Europees vlak, buiten de Euronormen vanalles foutloopt als het komt op gemotoriseerd verkeer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 15 jan 2023, 22:56

^^ In Duitsland het meest gebruikelijk is dat de keurmeester van de keurings organisatie, b.v. TUV / DEKRA / GTÜ /... Naar de garage komt voor de keuring. Maar of dat een garantie is? Er zijn genoeg schandalen.

In Nederland werkt de RDW met steekproeven, kans daarop volgens mij 2%; de garages lijken daar gezonde angst voor te hebben.

Wat vervelender is zijn de verschillen in keuringseisen. Volgens mij zijn er perfect veilige onderdelen met CE keur, die zo door de APK komen maar die in D een berg papierkraam vragen en in B simpelweg afgekeurd worden. Over b.v. hardere lagerbussen voor ophanging delen heb ik eens zoiets gelezen. Die papierkraam en dat afkeuren hebben in zo' n geval met techniek en veiligheid geen bal te maken.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Egbert » ma 16 jan 2023, 7:11

Ik denk een variant van "wat de boer niet kent, eet hij niet".
Toegelaten is waar een auto mee gebouwd is en anders niet. Bewijs maar eens dat de auto nog aan de typegoedkeuring voldoet als je andere onderdelen gebruikt.
Dat is een hele makkelijke oplossing voor de overheid en keuringsinstanties.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Peter » ma 16 jan 2023, 11:55

Voor zeer veel onderdelen geldt dat de werking kan worden gecontroleerd, vernieuwd of niet. Uitlaat, roetfilter, knipperlicht, gordels, bandprofiel, etc. Voor de airbag zal dat moeilijker zijn, maar dat is het wel zo'n beetje. De boordcomputer wordt meestal niet door eentje van een ander merk vervangen. Een auto valt niet onder de machinerichtlijn, bij mijn weten.

Wellicht kan je in landen als Bulgarije of Griekenland een auto ongezien laten keuren door de garagehouder 100-200 euro cash te geven, maar in de meeste landen niet. Het is dus wel bevreemdend in 1-EU of 1 Schengen, dat veel zaken nationaal geregeld zijn, zoals APK maar feitelijk ook verzekeringen en hypotheken. Met Spanje (in slechts een handvol keuringsstations overigens) heeft men de bejaarde overwinteraar tegemoet willen komen. Met Belgie, de grenswerkers. Kennelijk was het met Duitsland te moeilijk. IT wellicht en privacyregels.

Toen ik vorige december bij de TUV (balie in garage) een Umwelt-sticker wilde krijgen kon men de gegevens van chip op het kentekenbewijs niet uitlezen om te zien wat de milieuklasse was (benzine of diesel en euroklasse). Moest men buiten de auto inspecteren. Bij benzine maakt het niet veel uit natuurlijk. Altijd groen iig na 1990 toelating ofzo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Ajaxcied10 » ma 16 jan 2023, 15:53

Hajo schreef: zo 15 jan 2023, 0:44 Frans rijbewijs is administratief ongeldig verklaard, je mag dus niet rijden. Om het in Nederland in te wisselen voor een Nederlands rijbewijs moet je een Nederlands adres hebben en bij een gemeente staan ingeschreven (GBA). Bij het omruilen wordt het buitenlandse rijbewijs ingenomen, je krijgt die dus niet terug. Ook niet als die ongeldig is. Het rijbewijs wordt teruggestuurd naar de buitenlandse instantie.

En dat is het hem nu juist: voordat een buitenlands rijbewijs wordt omgewisseld, zal de RDW bij de instantie van het land waar het rijbewijs is afgegeven navraag doen naar de geldigheid ervan. Ook de echtheid wordt gecontroleerd. Dat is een standaard procedure en binnen de EU verplicht. Hiermee wil men voorkomen dat een gestolen, vervalst of ongeldig rijbewijs voor een geldig en authentiek Nederlands rijbewijs wordt omgewisseld.

Rijden zonder of met een ongeldig rijbewijs is geen overtreding, maar een misdrijf en daar staan zware boetes tot zelfs een gevangenisstraf op.

Kortom: wacht eerst totdat je in Frankrijk weer officieel de weg op mag.
Zucht dat is nu net de reden waarom je een buitenlands rijbewijs NIET omruilt in dit geval, maar simpelweg een nieuw nederlands rijbewijs aanvraagt.


Als je een nederlands rijbewijs omwisselt voor een buitenlands word je pasje ingenomen maar administratief veranderd er niks! De computer zal aangeven dat hij rijbevoegd is en dat er geen limitaties zijn. Je buitenlandse rijbewijs weer willen terug ruilen is vragen om ellende.


Deze gegevens zijn trouwens met een Digid acount op te vragen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door duikgek89 » ma 16 jan 2023, 22:06

Peter schreef: ma 16 jan 2023, 11:55 Voor zeer veel onderdelen geldt dat de werking kan worden gecontroleerd, vernieuwd of niet. Uitlaat, roetfilter, knipperlicht, gordels, bandprofiel, etc. Voor de airbag zal dat moeilijker zijn, maar dat is het wel zo'n beetje. De boordcomputer wordt meestal niet door eentje van een ander merk vervangen. Een auto valt niet onder de machinerichtlijn, bij mijn weten.
De machinerichtlijn is voor zover ik weet inderdaad niet van toepassing, maar volgens mij moet er wel een keurmerk op veel delen staan. Misschien geen CE maar wat anders, kan zijn dat ik me vergiste en nu ben ik in de war.

djiwie
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door djiwie » wo 18 jan 2023, 0:12

E-keur nummer bedoel je denk ik :woop:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door duikgek89 » wo 18 jan 2023, 2:59

Klopt ja.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Durashift » ma 23 jan 2023, 1:39

*even een zij-stap maar houdt inhoudelijk wel verband met dit draadje, naar mijn mening*


Er komt, mogelijk dit jaar nog, een vierde rijbewijsrichtlijn vanuit de Europese Commissie.

Enkele harmonisatie voorstellen:
(..)De duur van de schorsing van het rijbewijs (bijvoorbeeld voor rijden onder invloed van alcohol) moet worden gestandaardiseerd en wederzijds worden erkend. Een in Italië opgelegd rijverbod zou dan ook in Nederland gelden.

In dit verband wordt ook gestreefd naar uniforme grenswaarden voor alcohol- en drugsgebruik, worden de puntensystemen in de verschillende landen geharmoniseerd en worden de rijbewijsgegevens van alle EU-burgers opgeslagen in een Europese databank. Dit zou politiecontroles makkelijker moeten maken.
https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... ent-211062
(hun bron is weer de ADAC).


Het net gaat zich weer wat dichter sluiten.. :geenlach:

Plaats reactie