Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door keokiracer » ma 09 jan 2023, 0:48

ManuelNeuerFan1 schreef: zo 08 jan 2023, 22:22 Ik zag een :DVMX: :J23: :DVM30F: in een tunnel terwijl ik door Google Afbeeldingen bladerde, maar ik zag niet welke tunnel het was.
De Westerscheldetunnel, al is het zonder flashers:
EtienneM schreef: di 11 aug 2020, 22:59 Blijkbaar heeft de Westerscheldetunnel beeldstanden op de signalering die waarschuwen voor voetgangers. Zie onderstaand bericht van Westerscheldetunnel op Facebook:
Met deze temperaturen kun je in de tunnel momenteel heerlijk afkoelen, maar als voetganger de tunnel passeren is niet toegestaan en erg gevaarlijk.

Een paar keer per jaar krijgen we een melding van een voetganger in de tunnel. Zo ook gisteren, toen we hiervoor 10 minuten dicht moesten. Een man liep bijna de Westbuis (naar Terneuzen) in, toen de operator op het Tolplein een seintje kreeg. Onze tunnelwacht ging er meteen naartoe en heeft de man terug gestuurd. Hij was zich van geen kwaad bewust en wou door de tunnel naar Terneuzen lopen.

Lopen in de tunnel is levensgevaarlijk. Het verkeer rijdt 100 kilometer per uur. De politie heeft de man opgehaald en afgezet bij een busstation.
Afbeelding

Bron: https://www.facebook.com/westerscheldet ... 689701901/
In de Sluiskiltunnel kan het in ieder geval met flashers :DVM30F: :
EtienneM schreef: wo 18 mar 2015, 18:24 De matrixborden die in de Sluiskiltunnel hangen, kunnen wél 30 tonen ;)

(Kijk vanaf 4:46)
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Thom » ma 09 jan 2023, 1:10

In de Westerscheldetunnel kan het idd met flashers :DVM30F:. Zie het filmpje bij dit nieuwsbericht van 05-06-2020: https://www.hvzeeland.nl/nieuws/41567-s ... gn=zie-ook

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » ma 09 jan 2023, 1:13

Bedankt voor de foto's. De eerste afbeelding uit de bericht van keokiracer was de afbeelding die ik me herinnerde. Om de een of andere reden herinnerde ik me dat de flashers aan waren. Dat was blijkbaar niet het geval.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » ma 09 jan 2023, 11:07

Snelwegfreak schreef: zo 08 jan 2023, 0:10Dat is dan ook een tunnel die niet door Rijkswaterstaat wordt beheerd. Geen idee wat Utrecht allemaal uitspookt.
Ik heb me daar al eerder over verbaasd, maar waarom is dit eigenlijk mogelijk?
Bij verkeerslichten is toch wettelijk geregeld dat boven rood hangt, daaronder geel en groen.
Waarom is er dan geen wettelijke basis voor rijstrooksignalering? Er zou toch een landelijke regel moeten zijn zodat je overal in Nederland (en liefst Europees) hetzelfde aan beeldstanden kunt verwachten?
Dat bevordert de algehele verkeersveiligheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 jan 2023, 11:09

Volgens mij kun je ook wel dezelfde beeldstanden verwachten, alleen is het een kwestie van wel of geen groene pijl of wel of niet continu groen brandend verkeerslicht bij de ingang. Nou ja, dat lijkt mij wel overkomelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » ma 09 jan 2023, 11:23

Goed punt, dat is eigenlijk wel overkomelijk.

Blijft nog wel steeds de vraag waarom er niet 1 landelijke richtlijn/wet is die dit regelt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 09 jan 2023, 12:09

mavas schreef: ma 09 jan 2023, 11:23Blijft nog wel steeds de vraag waarom er niet 1 landelijke richtlijn/wet is die dit regelt.
Een soort RVV bedoel je?
Artikel 73
Bij rijstrooklichten betekent:

a.groene pijl of maximumsnelheid, aangeduid door bord A3 van bijlage I: de rijstrook mag worden gebruikt;

b.rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt;

c.witte pijl: voorwaarschuwing rood kruis;

d.het woord «BUS»: de rijstrook mag slechts gebruikt worden door bestuurders van een lijnbus en bestuurders van een autobus;

e.het woord «LIJNBUS»: de rijstrook mag slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » ma 09 jan 2023, 12:22

Interessant.
Maar ik zie daar niet in staan dat een groene pijl altijd getoond moet worden. Anders zou RWS dus op alle niet-spitsstroken ook verplicht een groene pijl of snelheidsaanduiding moeten tonen.
Ik lees het zo: Als een rijstrook gebruikt mag worden en je rijstrooklichten gebruikt, moet het een groene pijl zijn of een snelheidsaanduiding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 09 jan 2023, 12:39

mavas schreef: ma 09 jan 2023, 12:22Maar ik zie daar niet in staan dat een groene pijl altijd getoond moet worden.
Sterker nog, op 'spitsstroken' hoeft deze ook niet getoond te worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » za 14 jan 2023, 16:04

Ik vind het interessant hoe de snelheidssignalering in de Leidsche RIjntunnel verschilt afhankelijk van waar de pechgeval is:

* Pechgeval IN tunnel: Tunnel toont :DVM90: :DVM90: :DVM70:
* Pechgeval NA tunnel: Tunnel toont :DVM70: :DVM70: :DVM70:

Is er een specifieke reden om dit te doen? (Geldt dit zelfs voor alle autosnelwegtunnels?)
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 14 jan 2023, 17:07

Keuze van de operator, vermoed ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » za 14 jan 2023, 17:57

Snelwegfreak schreef: ma 09 jan 2023, 11:09 Volgens mij kun je ook wel dezelfde beeldstanden verwachten, alleen is het een kwestie van wel of geen groene pijl of wel of niet continu groen brandend verkeerslicht bij de ingang. Nou ja, dat lijkt mij wel overkomelijk.
Bij andere objecten, zoals de Spijkenisserbrug, Mag dit juist niet.
Daar hangen verkeerslichten en rijstrooklichten ook naast elkaar.
Naast een in werking zijnde verkeerslicht mag de groene pijl niet branden;
Naast een in werking zijnde rood kruis mag het verkeerslicht niet banden;

Dus inderdaad, iedere afzonderlijke wegbeheerder heeft zo zn eigen regeltjes

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » za 14 jan 2023, 18:12

fleppenstein schreef: za 07 jan 2023, 22:09
Attietattie schreef: za 07 jan 2023, 18:13 Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
En rijd je daar op die strook dan ook echt "70" ??? En dat dan ook totaan de [Einde] ??? Of gebruik je deze lege rijstrook dan om er met "90" langs te scheuren ???
Ik doe dat nl wel, "70" blijven rijden, maar vind dan vaak een vrachtwagen op m'n trekhaak. En dat ik 70 doorrijdt tot en MET de Einde, vinden ze vaak ook niet zo leuk.
Maar het pechgeval is mogelijk niet alleenstaand, er kan altijd nog een tweede pechgeval komen. Dat kan ik niet weten, vandaar dat ik 70 door blijf rijden tot en met het Einde-symbool.
Heb een keer gehad dat ik conform de signalering 70 reed op de rechterstrook, ingesteld vanwege een afritfile, en dat er achter mij een auto met caravan begon te kleven. uiteindelijk besloot die mij in te halen kreeg ik een claxonconcert cadeau.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 14 jan 2023, 18:33

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » ma 16 jan 2023, 0:51

Nog een ander fenomeen met betrekking tot matrixborden waarvan ik niet begrijp dat het bestaat:

Ik ging er eerder van uit dat een :DVM80RR: alleen zou worden gebruikt in permanente 80km/u-gebieden (waarvan één op de A12 ten zuiden van Utrecht) en nergens anders. Met andere woorden, een matrixbord toont ALTIJD een 80 met een rode rand onder normale omstandigheden, of NOOIT een 80 met een rode rand.

Echter, op de verbindingsbogen van de A2 (komende van de Leidsche Rijntunnel) naar de A12 zie ik het af en toe (mits MXbord.nl de informatie correct weergeeft) af en toe een :DVM80RR: weergeven op panelen die dat anders niet doen.

Ik zag het volgende op de semi-directe boog naar de A12 in oostelijke richting ("g"), maar ook op de directe boog naar de A12 in westelijke richting ("e"):

* Waar een normaal matrixbord :DVM90: zou weergeven, tonen deze borden een :DVM80RR: .
Bijvoorbeeld :DVM80RR: :DVM80RR: :DVM80RR: of :DVM80RR: :DVM80RR: :DVMPL:

* Als echter op een enkel paneel onder normale omstandigheden een :DVM90: zou worden weergegeven en de :DVM70F: van een AID bevindt zich op hetzelfde portaal, dan verschijnt er niet de :DVM80RR: ernaast, maar een :DVM80F: :
:DVM70F: :DVM70F: :DVM80F: of :DVM80F: :DVM80F: :DVM70F:

Waarom is dat? Zoals ik al zei, ben ik er tot nu toe vanuit gegaan dat waar een 80 km/uur-zone is, de 80 met een rode rand ALTIJD verlicht is (tenzij het bord een lagere snelheid, een verdrijfpijl of een rood kruis aangeeft).

(Weet je echt zeker dat 20 matrixsignaalgevers per bericht altijd voldoende zijn?)
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RdG » ma 16 jan 2023, 8:27

^^ Een AID zal nooit met een rode rand getoond worden. Je zult dus nooit de flashers samen met de rode rand zien.
In een 80-zone zul je uiteraard ook geen 90 zien, maar dit wordt 80.
ManuelNeuerFan1 schreef: ma 16 jan 2023, 0:51 (Weet je echt zeker dat 20 matrixsignaalgevers per bericht altijd voldoende zijn?)
Nee alsjeblieft niet. Wordt er niet overzichtelijker op.
Volg mijn werk op Twitter!

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » ma 16 jan 2023, 9:43

ManuelNeuerFan1 schreef: ma 16 jan 2023, 0:51 (Weet je echt zeker dat 20 matrixsignaalgevers per bericht altijd voldoende zijn?)
Wil je er op letten dat de leesbaarheid van deze berichten niet altijd ten goede komt door de hoeveelheid iccontjes? Gebruik die alleen waar het echt nuttig is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » ma 16 jan 2023, 9:44

Rond Rotterdam zie je soms wel eens een rode-rand 100 toegepast worden naast een 90 of 70 (met name de A4 Beneluxtunnel bij werkzaamheden). Daar is eerder in dit topic ook al wel eens over geschreven. Vind dat zelf erg onduidelijk overkomen. Mogelijk dat er een soortgelijk iets aan de hand is bij de A2?
RdG schreef: ma 16 jan 2023, 8:27
ManuelNeuerFan1 schreef: ma 16 jan 2023, 0:51 (Weet je echt zeker dat 20 matrixsignaalgevers per bericht altijd voldoende zijn?)
Nee alsjeblieft niet. Wordt er niet overzichtelijker op.
Exact, voor ons een reden als beheer om het ook niet op te hogen ;). De berichten worden er nu al niet bepaald leesbaarder van.

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RdG » ma 16 jan 2023, 10:41

Voor de leesbaarheid kan het vaak een oplossing zijn om een raai bijvoorbeeld als volgt te noteren in plaats van 238 icoontjes te gebruiken:
70-70-70
(80)-(80)-(80) rode rand
*50*-*50*-*50* flashers

Scheelt een hoop hoogteverschillen in de teksten en leest dus een stuk rustiger.

Uiteraard kan het soms handiger zijn icoontjes te gebruiken, maar meer dan 20, verspreid door de post, leest erg onprettig.
Volg mijn werk op Twitter!

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » ma 16 jan 2023, 12:26

RdG schreef: ma 16 jan 2023, 10:41 Voor de leesbaarheid kan het vaak een oplossing zijn om een raai bijvoorbeeld als volgt te noteren in plaats van 238 icoontjes te gebruiken:
70-70-70
(80)-(80)-(80) rode rand
*50*-*50*-*50* flashers
Hebben jullie ook een conventie voor :DVMEAV: en :DVMGP: ?

Verdrijfpijlen zouden kunnen worden weergegeven door << en >>, het rode kruis door X, maar ik kan geen oplossing bedenken voor de twee bovengenoemde symbolen. Misschien Ø voor het eindteken (Alt+0216, aangezien het niet op het toetsenbord staat), maar hoe zit het met de groene pijl?

Geef gewoon de groene pijl weer met (80), omdat de verkeerscentrale toch geen onderscheid maakt tussen :DVMGP: en :DVM80RR: ?
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RdG » ma 16 jan 2023, 12:32

Bij RWS worden de volgende afkortingen gebruikt voor de bijbehorende lampen (zonder flashers):
:DVMPL: PL (pijl links)
:DVMPR: PR (pijl rechts)
:DVMGP: GP (groene pijl)
:DVMX: X(1/2/3) (afhankelijk welke lamp bij conventioneel)
:DVMEAV: @
Volg mijn werk op Twitter!

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » ma 16 jan 2023, 12:43

RdG schreef: ma 16 jan 2023, 8:27 ^^ Een AID zal nooit met een rode rand getoond worden. Je zult dus nooit de flashers samen met de rode rand zien.
In een 80-zone zul je uiteraard ook geen 90 zien, maar dit wordt 80.
De signalering verbaast me doordat de 80 knippert, hoewel een 90 die hier normaal zou verschijnen (als het geen 80 km/u-zone was) ook niet zou knipperen.

Dus waarom niet gewoon :DVM70F: :DVM70F: :DVM80: (80 zonder flashers of rode rand)? Technische redenen?

Het feit dat sommige signaalgevers bij knooppunt Oudenrijn, zoals hierboven beschreven, "tachtig-fluid" zijn, doet me ook afvragen waar de 80km/u-zone begint.

Als de 80 km/u-zone pas op de doorgaande baan begint, had ik verwacht dat 90 op de semi-directe verbindingsboog zou kunnen staan. Als de 80 km/u-zone begint op verbindingsboog "g", zou de 80 met rode rand altijd branden op de boog.

Ik heb de :DVM80RR: ook gezien op boog "h" (semi-directe boog van A2 noord naar A12 west) ook al zit er geen 80 km/u zone achter.

(Is het zo makkelijker lezen?)
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Gebruikersavatar
DisasterLievelde
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 18:03
Locatie: Lievelde

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door DisasterLievelde » do 26 jan 2023, 18:11

worden deze in het echt gebruikt? :DVM120: :DVM120F: :DVM120RR:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rein » do 26 jan 2023, 18:17

^^

Wellicht op de A325?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door waldo79 » do 26 jan 2023, 19:54

Nee, die tonen :100: overdag aangezien de Vmax daar in principe 120 is.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » vr 27 jan 2023, 2:31

^^ Nee die tonen niets meer overdag. Daar zijn vorig jaar totempaalborden geplaatst waardoor 100 op de signalering niet meer nodig is.
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door waldo79 » vr 27 jan 2023, 10:56

Ah, ik kom er net te weinig. Gelukkig wordt de verkeerssignalering niet meer misbruikt voor iets waar vaste borden in kunnen voorzien ;)

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door NSDaniel » za 28 jan 2023, 0:10

DisasterLievelde schreef: do 26 jan 2023, 18:11 worden deze in het echt gebruikt? :DVM120: :DVM120F: :DVM120RR:
Zal vast ooit de bedoeling geweest zijn toen 130kmh ook overdag nog de vmax was (/net werd)....

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 29 jan 2023, 2:27

DisasterLievelde schreef: do 26 jan 2023, 18:11 worden deze in het echt gebruikt? :DVM120: :DVM120F: :DVM120RR:
Ik neem aan dat de 120's zijn geïnstalleerd omdat er tijden waren dat er overwegingen waren om de maximale snelheid permanent op de matrixborden weer te geven.

Ik vermoed dat dit is weggegooid omdat dan de waarschuwende werking van de borden verloren zou gaan: lang voordat je het exacte nummer kunt aflezen, kun je al zien of een bord brandt of niet. Dit effect gaat verloren als het bord altijd verlicht is.

Dus ik neem aan dat de :DVM120: is ingebouwd maar niet wordt gebruikt. Aan de andere kant ken ik de :DVM100: van het wisselbaan op de A1 en :DVM100RR: van Rotterdam.

(Is dat juist?)
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » zo 29 jan 2023, 4:06

^^
Bijna juist.
Snelwegsignalering is een doorlopende ontwikkeling geweest, met in het begin slechts een beperkt aantal beelden die getoont konden worden, door beperkingen in de signaalgevers (aanwezige beelden, lampen) en met name beperkingen in de software (wat er aangestuurd kon worden via de centrale)
De beelden :DVM100: en :DVM120: en de rode rand zijn pas geintroduceerd vanaf versie 3.7 van de signaalgever, deze is te herkennen aan de grotere uitvoering met een aparte onderplaat, waarin ook eventueel nog teksten konden worden bijgeplaatst, zoals "MIST", "ONGEVAL","FILE". Dit waren dan wel weer specials, naar mijn mening slechts zeer beperkt toegepast. De versies voor 3.7 zijn te herkennen doordat ze deze aparte onderbak niet hebben, en de meest oudste hadden zelfs de flashers aan de buitenkant (in de praktijk vaak aangeduid met de mickey-mouse flashers). Maar of die ergens nog hangen ?????
Anyway, een hele evolutie dus in de loop der tijd.
Wat ik er nog van weet is dat de versie 3.7, incl de snelheden :DVM100: en :DVM120: en de rode rand, zijn ingevoerd met het idee van een Vmax op de snelheden van 130 en men dus beelden moest tonen tot 120 (130 was zinloos bij een Vmax van 130). De beelden moesten ook een rode rand gaan tonen, om uniform te zijn/worden met de rest van Europa, en duidelijkheid te verschaffen dat de getoonde snelheid toch echt een maximum snelheid en niet een adviessnelheid. De beelden werden wel beschikbaar gemaakt, maar konden door beperkingen in de centrale en in de software van het onderstation nog niet getoond worden.
We moeten verder onderscheid maken in oude en nieuwe onderstations, de MTM-2 onderstations met de lampen-signaalgevers (OUD) en de WKS-en met de LED-signaalgevers (NIEUW).
In werkelijkheid is de materie moeilijker, maar in het algemeen kan je ervan uitgaan dat een laatste versie lampen-signaalgever de volgende beelden (snelheden) kan tonen;
30-50-60-70-80-90-100-120, dit alles natuurlijk gecombineerd met flashers of rode rand.
De software van deze oude MTM-stations kan echter maar beperkt aantal beelden tonen, nl standaard
30-50-60-70-80-90. De :DVM100: en :DVM120: kunnen dus niet standaard getoond worden. en al deze snelheden konden al helemaal niet getoont worden i.c.m. de rode rand. Dat was wel mogelijk, door hardware truckjes in het onderstation, zo werd bv de :DVMGP: aangesloten op de :DVM80: , en bij spitsstroken werd dan een beeld :DVM80: aangestuurd, maar ging de lamp :DVMGP: branden. En zo werden ook truckjes gedaan om de rode rand erbij te laten branden.
De lampen-signaalgevers zijn in het algemeen te herkennen aan de gelige gloed van de beelden, door gebruik van gloeilampen.
De oude MTM-stations werkten v.w.b. de communicatie met een verouderd communicatienetwerk over koperkabels, met een trage snelheid
Grote omslag kwam toen de WKS-onderstations werden geintroduceerd, i.c.m. de LED-signaalgevers. Bij deze nieuwe generatie wegkantstations werd ook een nieuw type van communicatie tussen de centrale en WKS geintroduceerd, via glasvezel en een veel snellere vorm van communicatie. In de LED-signaalgevers zaten alle beelden die maar mogelijk zijn, icm rode rand of flashers, noem het maar op. En de nieuwe centrale kon dit ook allemaal aansturen, zonder hardware-truckjes in het onderstation. De LED-signaalgevers zijn de herkennen aan de vierkante uitvoering, geen onderplaat voor teksten meer, en dus iets kleiner en voornamelijk dunner, en lichter voor als je ze ooit eens mocht tillen :D
De LED-signaalgevers zijn te herkennen aan de beelden die echt wit zijn, en de flashers die niet meer nagloeien.
Als je Lampen-signaalgevers ziet, moet je ervan uitgaan dat misschien wel alle beelden in de signaalgever zitten, maar softwarematig door beperkingen in de aansturing dus niet mogelijk zijn.
Als je LED-signaalgevers ziet, zit er in de praktijk ook een WKS aangekoppeld, en kan je ervan uitgaan dat ook alle beelden en combinaties mogelijk zijn, maar dan slechts beperkt worden door de centrale en de visie en regels van de centrale, maar technisch is zo'n beetje elk beeld mogelijk.
Langzaam worden de oude MTM-stations, mede door levensduur, uitgefaseerd, maar helaas is dat nog niet overal het geval.
Daarvoor moeten we eerst met z'n allen meer belasting gaan betalen :lol:

Plaats reactie