Zonnepanelen langs autosnelwegen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Durashift » di 15 jun 2021, 21:55

Ik denk dat het de bedrijven / vastgoedeigenaren (deels) een rot zorg zal zijn of de panelen op het dak snel vies worden en daardoor minder opbrengen..

Het gaat erom dat men bij oplevering de hoogste certificeringsklasse kunnen krijgen, zo'n BREEAM certificaat bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Hajo » wo 16 jun 2021, 8:24

Ik vind het in ieder geval een prima idee, zonnepanelen langs snelwegen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Rein » wo 16 jun 2021, 9:04

Nou idee, dat klinkt net alsof een briljante professor iets revolutionairs heeft bedacht. En dat is dit natuurlijk niet. Langs de A9 bij Ouderkerk a/d Amstel liggen al zeker 15 jaar zonnepanelen op een geluidswal bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Willem » wo 16 jun 2021, 9:30

Langs de A15 bij Wadenoijen idem dito.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door captain007 » wo 16 jun 2021, 11:54

^^ Die liggen op een vuilstort en zijn ook pas wat van recentere datum. Wel andere koek dan echt in de bermen van een snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Chris » vr 08 jul 2022, 11:19

RTV Drenthe: Vraagtekens bij rendement en bouwtijd Drentse Zonneroute

De Drentse Zonneroute behelst de plaatsing van 152 hectare aan zonnepanelen langs de A37 tussen Hoogeveen en de Duitse grens bij Zwartemeer. In totaal gaat het om een traject van 42 kilometer lang, goed voor een opbrengst van 176 Megawatt. De initiatiefnemers willen de zonneroute in 2024 aanbesteden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Chris » di 08 nov 2022, 20:04

Vattenfall heeft een vergunning aangevraagd om een zonnepark van 20 hectare langs de A6 bij Almere Buiten aan te leggen. Het omvat 25.000 panelen.

https://group.vattenfall.com/nl/newsroo ... trekweg-a6

Project info: https://group.vattenfall.com/nl/wat-we- ... trekweg-a6

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Palance » di 08 nov 2022, 20:24

Langs de A15 ter hoogte van de 1e Barendrechtseweg ligt al bijna een jaar een park met ruim 5.000 panelen. Die aanleg is uiteraard groots aangekondigd jaren geleden.

Probleem is dat hij niet werkt: Er is geen kabel die de stroom afvoert naar het stroomnet. Er is namelijk al langer discussie over wie over de vergunning gaat voor die aansluiting: De gemeente, Rijkswaterstaat (ivm de A15), of ProRail vanwege de Betuweroute waar de kabel onderdoor moet.

Op dit moment wijst iedereen naar elkaar en vangen de panelen zonlicht maar levert het geen cent op en heeft niemand er wat aan.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1552208/ ... iet-gelegd
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Vinny » wo 09 nov 2022, 21:00

Het wordt denk ik toch eens tijd om een tv programma als 'Ook dat nog' af te stoffen en dit soort absurditeiten aan de kaak te stellen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Kaaiman » wo 09 nov 2022, 21:14

Kanniewaarzijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door mavas » do 12 jan 2023, 8:41

'Zonnepanelen zijn het nieuwe asbest' volgens het AD Gelderland: https://www.ad.nl/oost-gelre/zonnepanel ... ~a684bcf4/
Nieuwsuur besteedde hier eerder ook al eens aandacht aan: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240839 ... ieutijdbom
Videofragment nieuwsuur van 7 minuten: https://twitter.com/nieuwsuur/status/14 ... 6406805508

Door dit soort berichten krijg je toch steeds meer twijfels over zonnepanelen. Wij gaan ze dan ook voorlopig niet nemen op ons dak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » do 12 jan 2023, 8:49

^^ Ze zijn geen asbest volgens het AD, ze zijn asbest volgens de persoon die men daar citeert. Daarnaast worden er geen redenen gegeven waarom het ook maar in de buurt van asbest zou komen. Net als tikkende tijdbommen ed is dat dus een Telegraaf-achtige manier van berichten.

Het daadwerkelijke probleem is dat het, net als veel andere kunststof, niet circulair gebruikt kan worden en dus tot (onschuldig) stof wordt vermalen. Niet handig gelet de afvalberg maar ook niet schadelijk voor het overige milieu, dat we het aan moeten pakken is eerder om de afhankelijkheid van delfstoffen te verkleinen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door exroosje » do 12 jan 2023, 9:34

Bovendien gaat dit AD artikel helemaal niet over panelen zelf maar omwonenden die allerlei redenen aanvoeren om maar geen zonnepark in hun buurt te krijgen. Op zich niet eens zo'n gek standpunt, maar de panelen zelf zijn daar eigenlijk niet het probleem maar de plaatsing /locatie. Ik vind zelf ook dat alle zonneparken opgeruimd zouden moeten worden en de panelen herplaatst op daken in de buurt, bv loodsen / industriegebouwen. Helaas is pas nu de benodigde wetgeving hiervoor aanstaande om dakeigenaren te kunnen verplichten panelen te plaatsen.

Qua recycling, dat is inderdaad niet op orde. Maar fundamenteel onmogelijk is weer iets anders. In een paneel zitten vooral metalen, halfgeleiders en glas. Daarnaast wat electronica in de connector box. En tot slot ongetwijfeld plastics (de folie achterop) . Halfgeleiders obv silicium zijn hetzelfde als glas: zand. Die hoef je dus alvast niet te scheiden. Metalen kun je door verhitting scheiden, al zou ik het frame eerst mechanisch loshalen. De plastic folie er eerst afhalen lijkt me de grootste uitdaging. De connector box haal je er wel zo af.

Bovendien is het interessante dat dit soort recycling vragen nooit gesteld worden over niet duurzame energiebronnen. Wat gaan we doen met een afgedankte pijpleiding or raffinaderij.

Gewoon lekker op je dak gooien die panelen dus. Of beter dat had je 5 jaar geleden al moeten doen. 0 op de rekening is ook financieel een prima idee.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door mhkamp » do 12 jan 2023, 11:34

^^ Sja, dan moet je wel medewerking krijgen:

Waarom deze stal niet vol kan worden gelegd met zonnepanelen.

Ik heb zelf 11 stuks. Mijn redenering is dat wat ik nu zeker weet dat ik 'groen' bezig ben terwijl mijn apparatuur brandt. Leuk een windmolen op 1km van mijn huis, maar gaat-ie ook de stroom leveren uit mijn stopcontact?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Pino » do 12 jan 2023, 11:54

^^ De link tussen wat er uit je stopcontact komt en wat je in je tuin hebt staan / op je dak hebt liggen is niet altijd even goed te leggen. Zeker met zonnepanelen is het natuurlijk zo dat je in de winter ondanks je panelen veel van het net af zult moeten halen, en hoe groen of bruin dat wordt opgewekt zul je nooit weten. Het feit dat je een groen energiecontract hebt, garandeert niet meer dan dat er voor jouw verbruik ergens een hoeveelheid groene energie op het net zal worden gezet, maar voor de rest valt de link met 'jouw' stroom nooit te leggen - want dat is hoe netspanning werkt. Desalniettemin: voor ieder moment dat er stroom wordt geproduceerd uit windmolens of zonnepanelen, verminder je de afhankelijkheid van fossiel of kernenergie. Dat lijkt me positief, of het dan gaat over jouw eigen stopcontact of over het verbruik van iemand anders. Dat zie ik als positief, hoewel de discussie over nadelen van groene energie -geluidsoverlast door windenergie, afval dat op termijn wordt veroorzaakt door zonnepanelen- natuurlijk wel moet worden meegewogen in de vraag of het totaalplaatje positief is.

Mede hierom denk ik trouwens wel dat je moet waken voor redeneringen "ik heb zonnepanelen, dus laat die airco maar lekker draaien". Je moet ook goed naar de verbruik-kant kijken als je de energietransitie ooit wilt kunnen bereiken: minder verbruiken betekent altijd minder windmolens nodig in de comfort zone van mensen, en minder afval van oude zonnepanelen. En als het om je eigen zonnepanelen gaat: het is ook leuk voor je eigen portemonnee als je stroom terug zet op het netwerk. Het op termijn verdwijnen van de salderingsregeling zal dat element ook nooit weghalen.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door RikB » do 12 jan 2023, 12:17

Je weet pas dat je echt groene energie gebruikt als je panelen hebt en op dat moment de zon schijnt.
(en je verbruik natuurlijk binnen je opbrengst van dat moment valt).

Met panelen 's winters of 's nachts electriciteit verbruiken zie je niet terug op je rekening, maar belast het milieu waarschijnlijk wel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Pino » do 12 jan 2023, 12:33

^^ Absoluut. Hoewel je die belasting dan weer wel zou mogen “verrekenen” met wat je zelf teruglevert op momenten dat de zon schijnt. Zolang je verbruik na saldering kleiner is dan nul, draag je bij. Althans zo werkt het in mijn hoofd; er zijn vast puristen die me het liefste nog een schuldgevoel (of een windmolen in de achtertuin) zouden aanpraten voor de winter en de nacht.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door mavas » di 17 jan 2023, 9:59

Ik wil geen purist zijn, maar in dit artikel de redenen waarom zonnepanelen (en windmolens) zorgen voor hogere energiekosten voor iedereen: https://www.nu.nl/economie/6247169/toez ... nelen.html
Dit komt doordat energieleveranciers extra kosten maken voor het transport van teruggeleverde stroom. En die transportkosten moeten door iedereen worden opgehoest, dus ook door mensen die geen zonnepanelen bezitten.

En: salderen zorgt voor extra belasting van het toch al overvolle elektriciteitsnet.
Dus eigenlijk is het het beste als je zonnepanelen hebt, en je zelf de energie opslaat zodat je die ook weer zelf kunt gebruiken. Dit zorgt er voor dat er geen piekstromen op het netwerk komen. Piekstromen zorgen dus voor extra kosten, die je zoveel mogelijk wilt voorkomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Chris » di 17 jan 2023, 10:02

Als je er puur economisch naar kijkt is salderen onzinnig.

Men krijgt betaald voor de teruggeleverde energie. Echter op momenten dat iedereen teruglevert is deze elektriciteit nagenoeg niks waard door overaanbod. Terwijl je het kan aftrekken van momenten dat elektriciteit heel duur is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Pino » di 17 jan 2023, 10:14

Daarom staat salderen natuurlijk ook al jaren op de lijst om af te schaffen. Maar in tijden dat je vooral een transitie wilt om minder afhankelijk te zijn van import moet je het nog even in de lucht laten als prikkel. Op termijn vergt het natuurlijk wel wat omdenken in hoe je precies verbruikt. Mensen hebben er vaak een handje van om opladers of wasmachines ‘s avonds aan te zetten. Behalve dat het makkelijk is in je vrije tijd zit daar ook nog wat denken in de oude daluren in. Daar moet je met zonne-energie dus juist vanaf. Stimuleer ergens dat mensen overdag hun auto’s opladen in plaats van ‘s nachts thuis.

Wij denken zelf wel eens na over opslag, maar dat heeft een kosten-baten-probleem van heb ik jou daar. Over netcapaciteit bij terugleveren vind ik dat er weer iets teveel gezeurd wordt. Uiteindelijk moeten het de grote fossiele centrales zijn die een tandje minder gaan opwekken op momenten dat er gratis groene energie beschikbaar is die tot overbelasting zou kunnen leiden. Misschien is dat een tikje oneconomisch, maar het is uiteindelijk wat de transitie vraagt - fossiel moet aanvullen wat niet kan worden geleverd uit renewables. De discussie wordt te vaak gevoerd vanuit een klassiek model waar de grote centrales/energiebedrijven de show wel even runnen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 jan 2023, 10:19

Als je zonnepanelen hebt loont het in de toekomst om zo veel mogelijk energie zelf te gebruiken.

Niet alleen omdat dit transportkosten uitspaart, ook omdat de vergoeding voor teruggeleverde energie het afgelopen jaar dramatisch is gedaald. Bij veel maatschappijen ontvang je voor geleverde energie nog geen 20% van wat je betaalt voor afgenomen kilowatts.

Eén manier om zo veel mogelijk zelfgeproduceerde elektriciteit zelf te gebruiken is door apparaten als wasmachines, drogers en vaatwassers overdag te laten draaien, liefst als de zon hard schijnt, in plaats van 's nachts. Hetzelfde geldt voor het laden van de elektrische auto.

Er wordt veel geroepen dat we met het afbouwen van de salderingsregeling allemaal over moeten op de thuisbatterij. Wie weet ligt daar inderdaad de toekomst, maar voorlopig gaat dat niet interessant zijn. Om dagen te kunnen overbruggen waarop de opbrengst nihil is moet je flink investeren. Een beetje huishouden verbruikt op een dag al gauw 10 kWh aan energie. Een thuisbatterij met die capaciteit begint ongeveer bij € 8.000. Dat ga je zelfs met de huidige hoge energietarieven niet terugverdienen. Om het volledige potentieel van je zonnepanelen te benutten moet je een flinke overcapaciteit aan opslagvermogen installeren, terwijl je in de wintermaanden waarin je die het hardst nodig hebt niet de opbrengst hebt om die op tijd weer aan te kunnen vullen.

Misschien dat thuisopslag interessant is als je het kleinschalig toepast, om alleen het overschot aan opbrengst overdag voor de nachtelijke uren te kunnen bewaren. Maar dan nog moeten de kosten flink omlaag voordat het grote publiek hier aan gaat beginnen.
Of je moet naar een model waarin huishoudens wel flinke installaties plaatsen in combinatie met een flexibele energieprijs, met als voorwaarde dat het loont om de batterij niet alleen te laten vullen met eigen energie maar ook vanaf het energienet op momenten dat de stroomprijs laag is en je zelf niet opwekt (bijvoorbeeld als de stroomprijs 's nachts daalt op momenten dat het hard waait). Voordat deze momenten zich voldoende voordoen om een investering te rechtvaardigen zal met name wind een veel groter aandeel in onze energiemix moeten gaan vormen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Egbert » di 17 jan 2023, 11:09

mavas schreef: di 17 jan 2023, 9:59 Ik wil geen purist zijn, maar in dit artikel de redenen waarom zonnepanelen (en windmolens) zorgen voor hogere energiekosten voor iedereen: https://www.nu.nl/economie/6247169/toez ... nelen.html
Dit komt doordat energieleveranciers extra kosten maken voor het transport van teruggeleverde stroom. En die transportkosten moeten door iedereen worden opgehoest, dus ook door mensen die geen zonnepanelen bezitten.

En: salderen zorgt voor extra belasting van het toch al overvolle elektriciteitsnet.
Dus eigenlijk is het het beste als je zonnepanelen hebt, en je zelf de energie opslaat zodat je die ook weer zelf kunt gebruiken. Dit zorgt er voor dat er geen piekstromen op het netwerk komen. Piekstromen zorgen dus voor extra kosten, die je zoveel mogelijk wilt voorkomen.
Klopt links en rechts niet. Energieleveranciers maken geen extra kosten voor transport. Dat doen de netwerkbeheerders. Dus de verhoging zie je dan in je netwerktarief.
De stroomprijs wordt verhandeld op de EPEX en daar wordt echt geen rekening gehouden met transportkosten.

Salderen zorgt niet voor een extra belasting op het net, behalve als je aanneemt dat als mensen niet meer mogen salderen, ze hun teruglevering stopzetten. En dat gaan ze echt niet doen, want ook als de huidige salderingsmethode afgeschaft wordt blijven mensen gewoon terugleveren als de zon schijnt. Dan zou je nog de aanname kunnen doen dat mensen minder zonnepanelen op het dak gaan leggen als ze niet meer mogen salderen, maar ook na salderen verlaag je je stroomkosten meer als je meer zonnepanelen op het dak legt.

Ik ben het met je eens dat een accuopslag bij particulieren helpt om de belasting op het net te verminderen. Maar het nut is beperkt, want in de zomer, als je de hoogste belasting voor terugleveren hebt, krijg je van een beetje dak makkelijk 3,6 kW terwijl je eigenverbruik eerder rond de 0,5 kW is. Dat beetje accuopslag dat je hebt krijg je in één dag wel vol terwijl je het in de nacht ook niet meer kwijt kunt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 jan 2023, 12:02

Het grootste "nadeel" van salderen is dat energiemaatschappijen minder energie verkopen (en dus minder winst maken) en dat de overheid inkomsten uit energiebelasting misloopt (deze wordt alleen berekend over het saldo afname minus teruglevering).

Het missen van deze inkomsten zorgt er in theorie voor dat maatschappijen en de overheid hun tarieven verhogen. Waar inderdaad mensen van zonnepanelen meer last hebben dan mensen met zonnepanelen die hiervan in de salderingsregeling extra profiteren.

Het argument van transportkosten lijkt me inderdaad veel te kort door de bocht.
Je kunt zelfs stellen dat transportkosten afnemen als ik stroom die ik op dit moment niet nodig heb aan mijn buurman zonder zonnepanelen kan leveren, in plaats van dat hij op dat moment stroom moet afnemen van een centrale ergens 50km verderop.

Dat de transportkosten hard stijgen komt ook door de investeringen die netbeheerders moeten doen om het netwerk geschikt te maken voor zowel het hedendaagse hogere verbruik als de meer versnipperde opwekking. Beide ontwikkelingen die je al jaren ziet opkomen, maar in plaats van hier tijdig op in te spelen hebben netbeheerders en overheden zitten slapen en is een enorme achterstand ontstaan. Tot op het punt dat steeds meer woonwijken en bedrijven geen nieuwe aansluitingen kunnen krijgen. Het slaat nergens op om hiervan huishoudens en bedrijven die investeren in verduurzaming (iets dat de overheid graag wil) de schuld te geven.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door fleppenstein » di 17 jan 2023, 12:12

^^ Interessant topic.
Om te beginnen, salderen zorgt niet voor de extra belasting op het net, dat doen de zonnepanelen.
Probleem voor de energiebedrijven en netwerkbeheerders is een beetje, dat veel bedrijven, maar ook woningen, veel meer panelen op hun dak leggen dat ze zelf nodig hebben. Een beetje woonhuis heeft 12-16 panelen nodig voor eigen verbruik. Leg je er dan, bv op een boerenschuur, ineens 160 panelen weg, wat dat levert dan lekker veel meer op binnen de salderingsregeling, dan ga je ook 10 keer zoveel terugleveren als je zelf verbruikt.
En dat kunnen de kabels naar die boerenschuur niet aan, en ook de trafostations niet. Dus moet er verzwaard worden, de kabels en extra trafostations bijgeplaatst worden. En dat gaan we voor die ene boerenschuur dan weer met z'n allen betalen.
Bedenk ook dat de kabels die in de grond liggen vaak al 50 jaar oud zijn, en toen wisten we nog niet eens van het bestaan van zonnepanelen af.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Palance » di 17 jan 2023, 12:15

mavas schreef: di 17 jan 2023, 9:59 Dus eigenlijk is het het beste als je zonnepanelen hebt, en je zelf de energie opslaat zodat je die ook weer zelf kunt gebruiken. Dit zorgt er voor dat er geen piekstromen op het netwerk komen. Piekstromen zorgen dus voor extra kosten, die je zoveel mogelijk wilt voorkomen.
Ik wil de door mijn zonnepanelen opgewekte energie best opslaan, maar hoe? Die batterijen zijn peperduur.

Toch begrijp ik niet helemaal het probleem: Als de burger energie teruggeeft aan het net, dan kan die stroom toch gewoon door anderen gebruikt worden en hoeft er minder elders opgewekt te worden? In dat kader snap ik het probleem van salderen niet zo, want de energiemaatschappij kan dan ook best die stroom (goedkoper?) gebruiken dan die via andere kanalen wordt geleverd.

De discussie die nu echter weer eens gevoerd wordt in de media komt niet verder dan “De armen betalen nu voor de rijken”. Ja, hier kan niemand iets nuttigs mee :nothanks:
Schelpenpaadje schreef: di 17 jan 2023, 10:19 Als je zonnepanelen hebt loont het in de toekomst om zo veel mogelijk energie zelf te gebruiken.

Niet alleen omdat dit transportkosten uitspaart, ook omdat de vergoeding voor teruggeleverde energie het afgelopen jaar dramatisch is gedaald. Bij veel maatschappijen ontvang je voor geleverde energie nog geen 20% van wat je betaalt voor afgenomen kilowatts.

Eén manier om zo veel mogelijk zelfgeproduceerde elektriciteit zelf te gebruiken is door apparaten als wasmachines, drogers en vaatwassers overdag te laten draaien, liefst als de zon hard schijnt, in plaats van 's nachts. Hetzelfde geldt voor het laden van de elektrische auto.
Een verschil in dag- en nachttarief is er al niet meer bij mensen die nu onder het prijsplafond vallen.

Ik let overigens ook wel meer op wanneer ik de vaatwasser of wasmachine draai. Vandaag is het zonnig, en dus een prima dag. En ik kook electrisch, dan loont het ook prima om in de middag warm te eten in plaats van in de avond (mits ik dan thuis ben).

Maar als je 2 weken somber weer hebt, zoals de afgelopen tijd, dan valt er weinig te sturen op dat vlak.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door mavas » di 17 jan 2023, 12:25

Palance schreef: di 17 jan 2023, 12:15Toch begrijp ik niet helemaal het probleem: Als de burger energie teruggeeft aan het net, dan kan die stroom toch gewoon door anderen gebruikt worden en hoeft er minder elders opgewekt te worden?
Zolang je energie teruglevert geldt dit lijkt me. Volgens mij is het hier nou juist het punt dat als de zon niet schijnt (of de windmolen niet kan draaien), je zonnepanelen niks opwekken en er dus altijd een back-up moet zijn van andere, stabielleverende bronnen die dat gat op kan vangen. Doordat de energie van zonnepanelen zo instabiel is, moet er altijd ergens een stabiele levering aanwezig zijn.

Dus we hebben dan energiecentrales nodig die de instabiliteit moeten opvangen. En die kun je niet even snel afschalen of bijschakelen als er even meer of minder vraag is naar energie.

Of zit ik er nou helemaal naast?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Egbert » di 17 jan 2023, 12:30

Schelpenpaadje schreef: di 17 jan 2023, 12:02
Het missen van deze inkomsten zorgt er in theorie voor dat maatschappijen en de overheid hun tarieven verhogen. Waar inderdaad mensen van zonnepanelen meer last hebben dan mensen met zonnepanelen die hiervan in de salderingsregeling extra profiteren.
Dat is waarschijnlijk zo, maar de keerzijde van het niet populair zijn van zonnepanelen is dat er minder goedkope duurzame energie wordt opgewekt (want de ongereguleerde opwek van burgers wordt op de EPEX veiling op 0 euro gewaardeerd, het is geen aanbod, het is een vermindering van de vraag), en daar profiteert weer iedereen van, ook de mensen zonder zonnepanelen.
Zonder zonnepanelen zou de spot prijs veel vaker erg hoog zijn (in de orde van € 0,80 /kWh en hoger, en dat is exclusief BTW en belastingen) en zou de consumentenprijs dat ook moeten volgen.

Nu gaat het natuurlijk te ver om te stellen dat er geen zonnepanelen meer geïnstalleerd worden als de salderingsregeling wordt stopgezet, maar enig effect zal het wel hebben.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door fleppenstein » di 17 jan 2023, 12:34

^^
Nee hoor mavas, je ziet het juist goed.
Energiecentrales kunnen best in bepaalde mate afschalen, maar niet bij elk wolkje wat voor de zon drijft.
Want als de zon lekker schijnt, en we allemaal lekker met een biertje in de tuin zitten, is iedereen aan het terugleveren.
En als we allemaal aan de zonnepanelen zitten, heeft dus de buurman die extra energie ook niet nodig.
Het probleem is dus even iets groter dan dat we de energie even eenvoudig naar de buurman kunnen brengen, Hallo buurman, hier heeft U een kopje elektra van mij :D :D

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door captain007 » di 17 jan 2023, 12:37

Het is gewoon een constante balanceeract waarbij vraag en aanbod exact in evenwicht moet blijven. Ook iets waar men (oa Tennet) nu zich steeds meer zorgen over maakt, omdat er een gebrek is aan regelbaar vermogen door het uitfaseren van kolencentrales en kerncentrales en dat zorgt voor een steeds minder betrouwbare leveringszekerheid. Combineer dat met de energietransistie (gasloos / elektrificatie wagenpark), tekort aan personeel en materialen en je hebt de perfecte storm te pakken.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Egbert » di 17 jan 2023, 12:41

Palance schreef: di 17 jan 2023, 12:15
Toch begrijp ik niet helemaal het probleem: Als de burger energie teruggeeft aan het net, dan kan die stroom toch gewoon door anderen gebruikt worden en hoeft er minder elders opgewekt te worden? In dat kader snap ik het probleem van salderen niet zo, want de energiemaatschappij kan dan ook best die stroom (goedkoper?) gebruiken dan die via andere kanalen wordt geleverd.
Ja, als je buurman geen zonnepanelen heeft gaat dat naar je buren. Maar wat als die ook zonnepanelen heeft? En zijn buurman? En zijn buurman? Het is echt geen uitzondering meer dat er hele straten zijn die het dak vol hebben liggen. Die kunnen hun stroom niet kwijt aan de buren. En dan gaat er opeens 3 kW per aansluiting terug het net in en moet over de 230 V kabels (die op een gemiddelde afname van 1,5 kW zijn gedimensioneerd) terug naar de 10 kV trafo.

En dat is het probleem: dat huis aan huis zonnepanelen heeft liggen en de infrastructuur daar niet op is ingericht en vanwege salderen denkt geen burger er over om zijn omvormer uit te schakelen. Maar ook als de burger 0 cent voor zijn teruggeleverde energie krijgt dan zal hij zijn omvormer niet uitschakelen. Pas als hij geld moet betalen gaat hij daar over nadenken.
Dus het probleem is niet het salderen. Je lost niks op door het salderen af te schaffen (je maakt het probleem misschien iets kleiner). Je zult altijd de infrastructuur op orde moeten brengen.
Het helpt dan natuurlijk wel als je daar geld voor krijgt. Maar infrastructuur is van de netbeheerder. Die krijgt niet (direkt) extra geld als de energieleveranciers netto meer geld krijgen door het afschaffen van het salderen. Dan moet de overheid dat geld weer gaan afromen op de een of andere manier.
Door de scheiding van leverancier en netwerkbeheerder is niet niet meer broekzak-vestzak.

Plaats reactie