Afbeelding

Hergebruikte bruggen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

IIVQ
verkeersader

Re: Hergebruikte bruggen

Bericht door IIVQ » ma 22 nov 2021, 9:10

Een bekende Belgische brug die hergebruikt is is de brug over Rama IV Road in Bangkok, Thailand, ook wel de Thai-Belgian Friendship Bridge, herbouwd in 1988, wat het de voormalige "Brug Leopold" in het viaduct van Koekelberg was, dat van 1979 tot 1984 in Brussel stond (het viaduct stond er al sinds 1958, maar de stalen brug is pas in 1979 gekomen, tijdens de aanleg van de huidige tunnel).
België:
Afbeelding
Thailand:
Afbeelding

De brug wordt ook beschreven in zowel Blijvende Blunders als Le Petit Guide des G.T.I.
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 22 nov 2021, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 22 nov 2021, 9:32

Toevallig was er bij Nieuwsweekend van 6 november een item over De Bruggenbank.

Daarin werden de volgende bruggen genoemd:
* De Leidse Waaghoofdbrug die naar het Radboud UMC in Nijmegen is verhuisd (artikel). Tussendoor heeft de brug nog 5 jaar op een terrein op de Ypenburgbocht opgeslagen gelegen (sv). Op 19 februari is de brug geplaatst, maar ik kan geen foto's vinden van de voltooide brug, al staat ze wel op Openstreetmap.
* Een van de Veenendaalse bruggen tussen de Erasmusstraat en de Ghandistraat wordt verplaatst naar tussen Deltaweg en Kanaalpark in Leiden (artikel)

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » wo 24 nov 2021, 20:34

Mark schreef: zo 15 aug 2021, 0:46 De Wellebrug in de N218 is in 1990 geplaatst te Gorinchem.
Ik kan mij (als kleine jongen) nog herinneren dat de klep van de Wellebrug eruit ging.
Ik meen te herinneren de klep over water afgevoerd werd, maar dat kon niet meer nadat bij Hellevoetsluis vaste bruggen en een winkelcentrum over het kanaal waren aangelegd, dus dat zal wel een valse gedachte zijn. :facepalm:
Een bailybrug van 1 strook er tijdelijk naast en wachten tot je over mocht.
Ik weet niet meer of het RTM trambruggetje (eerder schroot) toen al weg was en de baily op die fundatie lag?

Het brugwachters huisje van de Wellebrug was al verpauperd en later werd de betonnen onderzijde ter nagedachtenis opgeknapt.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 nov 2021, 23:14

Door het nieuws rond het uitvaren en aanstaande sloop van de Lekbrug stuitte ik online op de geschiedenis rond de sloop van de Bommelse Brug, die ook op verzet vanuit Vianen stuitte:

https://www.trouw.nl/nieuws/oude-waalbr ... ~be3e4665/

http://www.marcelvandenbergh.com/catego ... oopt-1-jpg

Het in hoogovens laten omsmelten van een brug is vanzelfsprekend ook een vorm van hergebruik.

Zouden er via hoogovenslakken nog van bruggen afkomstig materiaal in de fundering van wegen terecht zijn gekomen? ;)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 25 nov 2021, 7:28

^^ Nope, ik denk van niet want als ik mij niet vergis dan komt het slakafval alleen maar vrij bij het smelten van ruwe ijzererts waaruit ijzer/staal wordt gemaakt.

Bij mijn weten heb je daar bij het omsmelten van oud ijzer geen last van. Ik weet trouwens niet eens of de hoogovens wel oud ijzer gebruikt in het proces bij het vervaardigen van staal.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 25 nov 2021, 8:22

^^ Zeer zeker wel. Bij IJzerproductie wordt meestal een mix van schroot en nieuwe ijzererts gebruikt, met tot wel 80% schroot.

Soms wordt het staalschroot ook bij de staalconversie toegevoegd. Maar ik neem aan dat het dan handig is om vrij zuiver staal te hebben. Bij bruggenschroot kan ik me voorstellen dat daar een behoorlijke mix andere metalen in zit - in de vorm van de verflaag waar zink, chroom, bij oude bruggen zelfs lood, en andere metalen in zitten en die wel 5mm dik kan zijn.

Bij constructiestaal uit een gebouw, dat binnen gebruikt wordt, is een dun verflaagje genoeg en dat brandt er in een staalconverter wel af.

En ook bij staalproductie komt er slakken vrij (convertorslak), maar dat is veel minder.

Op de site van Tata staat een uitleg, waarbij overigens ook uitgelegd wordt dat staalslakken als fundering en vulmateriaal in de GWW gebruikt wordt.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 14 jan 2023, 12:15

Rotterdam, voorheen de Stokkenbrug over de Zalmhaven, nu de Lodewijk Pincoffsbrug over de Binnenhaven
Mark schreef: zo 19 mar 2017, 1:15 De brug is in 1977 gebouwd als Stokkenbrug over de Zalmhaven, die in de jaren 80/90 is gedempt. Op de plek van de oude brug ligt nu ongeveer de toerit van de Erasmusbrug. Doordat de brug nog relatief nieuw was, is deze gedemonteerd en bij de Binnenhaven op de huidige plek opnieuw opgebouwd.
Palance schreef: za 11 mar 2017, 14:45De Lodewijk Pincoffsbrug in Rotterdam. Gewoon een beweegbare brug in een woonwijk zoals er wel meerdere zijn in Rotterdam. Het is mij al vaker opgevallen dat het lijkt alsof er ooit 2 rijbanen voorzien zijn. 1 rijbaan (rechts op de foto) is voor autoverkeer en fietsers, dat loopt ook zo door aan beiden zijden van de brug. Helemaal links bij het witte hekje is het voetpad en ook dat loopt ook zo door aan beide zijden van de brug. Dan blijft over het zeer brede middendeel. Aan beide zijden van de brug is ook een stukje trottoir, maar zijn er ook parkeervakken. Ik heb nooit begrepen waar deze rijbaan (als dat zo voorzien was) voor bedoeld is.

Locatie.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023, 11:59

Rijkswaterstaat schreef:Liggers viaducten A9 krijgen tweede leven in N201

De draagbalken van viaducten die worden verwijderd voor de verbreding van de snelweg A9 krijgen een nieuwe bestemming in de N201.

De provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat hebben afspraken hierover vastgelegd op de InfraTech vakbeurs. Dit is een primeur binnen de overheid en een belangrijke stap op weg naar meer samenwerking bij het werken aan circulariteit in de infrasector.

Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland willen dat overheden vaker materialen delen en hergebruiken. Patricia Zorko: 'Zeggen dat je circulair wilt werken is 1 ding, maar het daadwerkelijk uitvoeren een tweede. Samen met de provincie gaan wij het nu ook echt doen. Ik vind het van lef getuigen dat de provincie Noord-Holland het nu aandurft om onze gebuikte liggers te reviseren en toe te passen in de N201.'

Lindy Molenkamp neemt hierin graag het initiatief: 'Als provincie willen we zien dat de beweging naar meer circulariteit op gang komt en we delen daarin de ambities van Rijkswaterstaat. We doen dit door al onze bruggen volgens het IFD-principe (industrieel, flexibel en demontabel) te bouwen en nu ook door IFD te combineren met het hergebruiken van liggers.'

1300 liggers tussen Badhoevedorp en Holendrecht

Bij de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht komen in totaal circa 1300 liggers vrij die in aanmerking komen voor hergebruik. De provincie heeft de intentie om 32 stuks te gebruiken voor het nieuwe brugdek van de vaste brug in de N201 bij Kortenhoef.

De overige draagbalken zijn nog beschikbaar. Patricia Zorko is positief over de mogelijkheden hiervan: 'Ik heb er vertrouwen in dat we de andere liggers ook kunnen hergebruiken. De eerste projecten dienen zich al aan.'

Liggers viaduct Hoog Burel

Ook in andere delen van het land wordt circulaire bouw van viaducten opgeschaald. Recent werden bij de bouw van het nieuwe viaduct Hoog Burel over de snelweg A1 hergebruikte liggers toegepast, afkomstig uit de snelweg A7 bij Groningen. Het beton bleek nog van goede kwaliteit, waardoor de liggers op hun nieuwe bestemming naar verwachting nog minstens een eeuw mee kunnen.
Ik heb vernomen dat er ook een wet of richtlijn aankomt dat kunstwerken in de toekomst modulair moeten worden gebouwd, zodat ze circulair kunnen worden.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 18 jan 2023, 14:39

Of dit verstandig is moet ik nog zien, maar tegelijkertijd heeft men de liggers van de A7, die gebruikt worden bij het nieuwe viaduct over de A1 wel zeer uitgebreidt geanalyseerd en daaruit kwam naar voren dat deze liggers sterk genoeg waren, maar ook dat het strooizout defacto niet de ligger binnen getreden is. Het viaduct van de A7 is in 1985 opengesteld. Bij de A9 zijn de viaducten een stuk ouder (eind jaren zestig \ begin jaren zeventig). Volgens mij zijn dit ook 1 van de eerste viaducten waarbij de omgekeerde T-liggers toegepast zijn.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 20 feb 2023, 13:18

Chris schreef: wo 18 jan 2023, 11:59
Rijkswaterstaat schreef:Liggers viaducten A9 krijgen tweede leven in N201
De liggers van het viaduct Keizer Karelweg, Amstelveen (A9) worden o.a. hergebruikt in de Daalderweg in Nuth. Dat viaduct (met delen uit 1938 en 2004) wordt kennelijk gesloopt en heropgebouwd. Alle delen van het viaduct uit 2004 kunnen hergebruikt worden.

Kennelijk wordt ook een het viaduct van de N201 in Kortenhoef met deze liggers opgebouwd, welk viaduct precies is me niet duidelijk.

Zie voor meer info over het "oogsten" van liggers Cementonline. Daarin wordt gemeld dat de kwaliteit en sterkte uitzonderlijk goed is, maar dat er geen "beugelbewapening" aanwezig is.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 20 feb 2023, 14:32

M.b.t. liggers uit de jaren zestig en zeventig zou ik voorzichtiger zijn. De reden is dat bij een deel van de liggers mogelijk het strooizout mogelijk het beton binnen gedrongen is. Mogelijk dat het bij deze liggers minder geldt, omdat deze mogelijk in een fabriek gebouwd zijn, maar ik zou hier wel goed onderzoek naar doen.
Knap lullig als men na 20 - 30 jaar het dek van het 'nieuwe' viaduct mag gaan vervangen, omdat de liggers niet meer voldoen i.v.m. corrosie aan de wapening.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 20 feb 2023, 15:03

Lees even het artikel van cementonline. Deze liggers vanaf 1965 zijn getest, in uitstekende conditie en met een restlevensduur van meer dan 100 jaar.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 20 feb 2023, 15:47

Daar ga ik dan maar van uit. De liggers van het viaduct uit Groningen zijn wel gecontroleerd op de in werking van strooizout.
Dit was de reden voor mijn reactie m.b.t. strooizout.
https://www.vbr.nl/project/project-liggerkoppen

Bij bepaalde type liggers (welke vaak bij het werk zelf gebouwd zijn) vormt strooizout wel degelijk een probleem.
Dit zijn doorgaans vrij smalle liggers. Deze zijn bijvoorbeeld gebruikt bij de viaducten uit 1977 in KNP Hattemerbroek.