Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Youfun2000
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 jan 2023, 12:43

Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Youfun2000 » do 19 jan 2023, 13:02

Beste,


Ik heb denk ik een kleine probleem door een stomme fout.. Vandaag wou ik de snelweg a20 oprijden bij Schieplein in Rotterdam. Het was best wel druk dus stoplichten stonden op rood. Alleen door niet op te letten stond er onder verkeerslicht ; een auto per groen licht. Ik denk dat ik net te snel was door oranje licht maar mischien ook niet..

Weet iemand of ik daardoor geflitst ben? Was ook totaal niet mijn bedoeling en had ook geen haast.. zie foto voor voorbeeld. https://ibb.co/7vbxJNd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10196
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Rein » do 19 jan 2023, 15:55

Ik heb wel eens gehoord dat die flitspalen ofwel niet flitsen ofwel dat hun flits niet rechtsgeldig is, met name omdat de VRI te kort oranje licht geeft. Ik meen dat Attietattie hier meer over weet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Attietattie » vr 20 jan 2023, 9:40

^^ Dat meen ik ook. :top:

De geeltijd (oranje wordt in de verkeerswereld geel genoemd) moet voldoen aan een bepaald minimum. Dat is buiten de bebouwde kom 4 seconden, meen ik. Waar dat precies te vinden is, weet ik niet, dat weet Mavas (en ongetwijfeld vele anderen) wel.

Omdat een TDI (toeritdoseerinstallatie) daar niet aan voldoet, kan er niet op gehandhaafd worden. Als dat wél gebeurt, kan je dat makkelijk aanvechten en ga je dat winnen. Dit betekent dus ook dat die kasten normaliter niet gevuld zijn. Om dat met zekerheid te kunnen zeggen, heb ik in het kader van verkeersonderzoek een proef uitgevoerd:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door mavas » vr 20 jan 2023, 10:08

Sinds 2014 is de geeltijd afhankelijk van de maximumsnelheid.
Zie hier op pagina 8 de aanbevelingen daarvoor: https://www.crow.nl/downloads/pdf/verke ... 0ingesteld.

Deze geeltijden staan vermeld in het Handboek Verkeerslichtenregelingen. Dit handboek is opgesteld door en voor wegbeheerders.
Zie ook deze pagina: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/2 ... -stoplicht
In de NEN-norm staat wat er verplicht is. https://www.nen.nl/nen-3384-2017-c1-2019-nl-259732

Helaas zijn zowel het Handboek als de NEN-norm niet gratis, en moet men er voor betalen om dit in te kunnen zien.
Ik heb zelf wel ergens dat handboek liggen, maar waar weet ik niet; we zijn verhuisd en ligt dus ergens in een doos.

Het is wel zo dat op een 80-weg de geeltijd 5 seconden moet zijn, als de aanbevelingen zijn opgenomen in het handboek en NEN-norm.

Jouw locatie is hier zo te zien: https://www.google.nl/maps/@51.9386283, ... 384!8i8192
Daar staat nog net een bord :G1: voor het doseerlicht, dus feitelijk is de maximumsnelheid 130 km/h (geen snelheidsbeperking op die locatie aanwezig).
Wat de geeltijd bij 130 km/h is, is mij niet bekend. Maar men zal dan wel de geeltijd van 80 km/h minimaal moeten gebruiken, dus 5 seconden zal het sowieso niet onder mogen zitten.

Misschien kan Fleppenstein nog wat meer details geven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Attietattie » vr 20 jan 2023, 10:45

Ik ben benieuwd aan wie Fleppenstein het estafettestokje door gaat geven. :p

Dank voor de info, Mavas! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door fleppenstein » vr 20 jan 2023, 11:04

^^
Daar is tie dan.....
Hoe het juridisch zit, en of het aanvechtbaar is, dat weet ik niet, ik ben geen jurist. Daarvoor moet je bij attie zijn.
Ik weet alleen dat er mogelijk een camera in kan zitten. Mijn kennis is een beetje grijs, maar een paar jaar geleden werd de camera nog daadwerkelijk aangestuurd vanuit de regelkast.
Nu is het wel zo dat de camera rouleert, soms zit tie in Schieplein, maar hij kan ook momenteel in bij een andere TDI erin zitten
Er liggen 2 lussen na de stopstreep. De camera flitst als er door rood gereden wordt en als de lussen na de stopstreep bereden worden. De Camera heeft hiervoor de informatie van de lussen, maar ook de rood en geel informatie nodig. Al deze informatie wordt opgestuurd vanuit de regelkast naar de camera.
Het is inderdaad zo, dat de camera pas mag flitsen als er een bepaalde geeltijd is doorlopen, daarom krijgt de camera dus zowel de geel als de rood-informatie.
Voor Toeritdoseerinstallaties gelden specifieke regels, via een addendum op de NEN3384, genoemd door mavas. Zo mag de geeltijd bij een toeritdoseerinstallatie tot wel 0,25 sec ingekort worden.
Een korte geeltijd, bij een toeritdoseerinstallatie (dus niet een gewoon kruispunt) is dus gewoon mogelijk, en de camera zal bij een geeltijd >0,25 sec en daarna rood, en de lussen zijn bezet, gewoon flitsen. (Die flits zie je tegenwoordig overigens niet meer, dankzij de digitale wereld)

Dus Ja, mogelijk is er een foto gemaakt, en krijg je een beschikking op de deurmat. Maar als de camera er niet zit, dan heb je geluk.
En als de beschikking op de deurmat valt, zal je die kunnen/willen/moeten aanvechten, echter nogmaals, ik ben geen jurist, en mij zal je geen uitspraak horen doen of dit een slagingskans heeft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door harry » vr 20 jan 2023, 12:45

fleppenstein schreef: vr 20 jan 2023, 11:04 Daarvoor moet je bij attie zijn.
En dus zijn we weer rond. :)
Maar wel een hoop wijzer!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Attietattie » vr 20 jan 2023, 13:08

fleppenstein schreef: vr 20 jan 2023, 11:04Hoe het juridisch zit, en of het aanvechtbaar is, dat weet ik niet, ik ben geen jurist. Daarvoor moet je bij attie zijn.
2 opmerkingen die ik toch even gemaakt wil hebben: ik ben geen jurist, slechts juridisch onderlegd. Nou heb ik begrepen dat 'jurist' geen beschermde titel is, maar toch zou ik mezelf niet zo willen kwalificeren.

Opmerking 2: mocht er toch een boete volgen, dan vind ik dat best een interessante casus en ben ik bereid daarbij juridisch te ondersteunen. Uiteraard kosteloos.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Youfun2000
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 jan 2023, 12:43

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Youfun2000 » di 24 jan 2023, 19:01

Attietattie schreef: vr 20 jan 2023, 13:08
fleppenstein schreef: vr 20 jan 2023, 11:04Hoe het juridisch zit, en of het aanvechtbaar is, dat weet ik niet, ik ben geen jurist. Daarvoor moet je bij attie zijn.
2 opmerkingen die ik toch even gemaakt wil hebben: ik ben geen jurist, slechts juridisch onderlegd. Nou heb ik begrepen dat 'jurist' geen beschermde titel is, maar toch zou ik mezelf niet zo willen kwalificeren.

Opmerking 2: mocht er toch een boete volgen, dan vind ik dat best een interessante casus en ben ik bereid daarbij juridisch te ondersteunen. Uiteraard kosteloos.
Nou ik hoop niet dat het tot zo ver komt kwa een boete. Maar zeer interessant uitgelegd, zeer bedankt voor de moeite!

Youfun2000
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 jan 2023, 12:43

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Youfun2000 » di 24 jan 2023, 19:02

fleppenstein schreef: vr 20 jan 2023, 11:04 ^^
Daar is tie dan.....
Hoe het juridisch zit, en of het aanvechtbaar is, dat weet ik niet, ik ben geen jurist. Daarvoor moet je bij attie zijn.
Ik weet alleen dat er mogelijk een camera in kan zitten. Mijn kennis is een beetje grijs, maar een paar jaar geleden werd de camera nog daadwerkelijk aangestuurd vanuit de regelkast.
Nu is het wel zo dat de camera rouleert, soms zit tie in Schieplein, maar hij kan ook momenteel in bij een andere TDI erin zitten
Er liggen 2 lussen na de stopstreep. De camera flitst als er door rood gereden wordt en als de lussen na de stopstreep bereden worden. De Camera heeft hiervoor de informatie van de lussen, maar ook de rood en geel informatie nodig. Al deze informatie wordt opgestuurd vanuit de regelkast naar de camera.
Het is inderdaad zo, dat de camera pas mag flitsen als er een bepaalde geeltijd is doorlopen, daarom krijgt de camera dus zowel de geel als de rood-informatie.
Voor Toeritdoseerinstallaties gelden specifieke regels, via een addendum op de NEN3384, genoemd door mavas. Zo mag de geeltijd bij een toeritdoseerinstallatie tot wel 0,25 sec ingekort worden.
Een korte geeltijd, bij een toeritdoseerinstallatie (dus niet een gewoon kruispunt) is dus gewoon mogelijk, en de camera zal bij een geeltijd >0,25 sec en daarna rood, en de lussen zijn bezet, gewoon flitsen. (Die flits zie je tegenwoordig overigens niet meer, dankzij de digitale wereld)

Dus Ja, mogelijk is er een foto gemaakt, en krijg je een beschikking op de deurmat. Maar als de camera er niet zit, dan heb je geluk.
En als de beschikking op de deurmat valt, zal je die kunnen/willen/moeten aanvechten, echter nogmaals, ik ben geen jurist, en mij zal je geen uitspraak horen doen of dit een slagingskans heeft.
Top bedankt we zullen het zien!

nolseke
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 11:24

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door nolseke » do 06 apr 2023, 11:32

Youfun2000 schreef: do 19 jan 2023, 13:02 Beste,

tunnel rush
Ik heb denk ik een kleine probleem door een stomme fout.. Vandaag wou ik de snelweg a20 oprijden bij Schieplein in Rotterdam. Het was best wel druk dus stoplichten stonden op rood. Alleen door niet op te letten stond er onder verkeerslicht ; een auto per groen licht. Ik denk dat ik net te snel was door oranje licht maar mischien ook niet..

Weet iemand of ik daardoor geflitst ben? Was ook totaal niet mijn bedoeling en had ook geen haast.. zie foto voor voorbeeld. https://ibb.co/7vbxJNd.
Ik kreeg vanmorgen ook een boete van de politie voor het maken van dezelfde stomme fout als jij :facepalm:

Weggebruiker1994
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 apr 2023, 17:46

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Weggebruiker1994 » vr 07 apr 2023, 17:51

Vraagje aan de kenners.

Zojuist reed ik de A8 op bij Zaandam, daar staat geen flitspaal maar wel een paal met een camera. Het was erg rustig en er reden 2 auto’s voor mij door groen, het stoplicht bleef op groen dus ik reed ook door. Toen ik er onderdoor reed sprong het stoplicht op oranje. Later bedacht ik mij dat het maar is toegestaan dat er 2 auto’s door mogen rijden bij groen licht, kan ik hier nu alsnog een bekeuring voor krijgen? Of maak ik mij echt druk om niks? (Ik vraag mij dan af wat die paal met camera er doet)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Snelwegfreak » vr 07 apr 2023, 17:56

Was dat hier? https://www.google.com/maps/@52.4335505 ... 384!8i8192

Zo ja: dit lijkt mij een standaard verkeerscamera van Rijkswaterstaat en geen flitscamera. Waarschijnlijk maak je je dan inderdaad druk om niets ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door duikgek89 » vr 07 apr 2023, 21:46

En zelfs als het een camera zou zijn geweest; als je zeker bent dat het oranje was en niet rood, dan lijkt het me sterk dat men je echt iets aan kan wrijven.

Bunnyhop
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 apr 2023, 3:12

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Bunnyhop » zo 09 apr 2023, 3:16

Dag,
Heeft iemand een idee of de flitscamera bij een toeritdoseer installatie ook flitst op snelheid met name als de lichten zelf uit staan?
Reed langs de a12 oprit Zoetermeer ri Utrecht en de installatie was uit (heel rustig op de weg). Kun je hier geflitst worden als je te hard rijdt of is het louter rood licht camera?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Peter » zo 09 apr 2023, 8:55

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit van die dubbelfunctie heb gehoord, in tegenstelling tot reguliere VRI s . De meeste installaties staan te dicht op de oprit zodat overtreding van de Vmax 100-130 al best een prestatie is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bunnyhop
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 apr 2023, 3:12

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Bunnyhop » zo 09 apr 2023, 9:43

De oprit ter plaatse staat het wel toe om flink harder te kunnen, maar normaal gesproken lukt dat niet zomaar idd.

Ben er volgens mij wel eens vaker te snel door gegaan, maar nu lag de vmax iets hoger en kreeg ineens de zenuwen. Maar ik kan online nergens vinden dat deze installaties met flitser naast rood licht ook op snelheid flitsen…maar niemand tot heden die het 100% zeker weet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door verfmeer95 » zo 09 apr 2023, 10:33

Op veel opritten staat geen maximumsnelheidsbord waardoor de maximumsnelheid daar ook overdag nog 130 km/u is. Daar flink boven komen lijkt mij lastig.

Bunnyhop
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 apr 2023, 3:12

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Bunnyhop » zo 09 apr 2023, 11:19

Dat zou inderdaad kunnen kloppen, mbt bebording.
Die 130+ heb ik wel gehaald, vrij ruim zelfs
Maar dat deze systemen niet flitsen op snelheid? Lijkt allemaal niet erg voor de hand liggend zo. Ik hoop het maar.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Attietattie » zo 09 apr 2023, 12:31

Bunnyhop schreef: zo 09 apr 2023, 9:43Ben er volgens mij wel eens vaker te snel door gegaan, maar nu lag de vmax iets hoger en kreeg ineens de zenuwen.
Als de Vmax hoger ligt, is de kans op een boete kleiner. Je bedoelt denk ik dat je harder reed dan andere keren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bunnyhop
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 apr 2023, 3:12

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Bunnyhop » zo 09 apr 2023, 12:38

Attietattie schreef: zo 09 apr 2023, 12:31
Bunnyhop schreef: zo 09 apr 2023, 9:43Ben er volgens mij wel eens vaker te snel door gegaan, maar nu lag de vmax iets hoger en kreeg ineens de zenuwen.
Als de Vmax hoger ligt, is de kans op een boete kleiner. Je bedoelt denk ik dat je harder reed dan andere keren.
Dat bedoelde ik inderdaad. Mijn eigen snelheid lag ditmaal flink hoger.

djiwie
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door djiwie » zo 09 apr 2023, 23:22

Is dat ding uberhaupt wel actief? Ik kan op de CJIB site niet eens het ijkrapport vinden (wilde voor je checken of hij ingesteld is op snelheid).

Bunnyhop
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 apr 2023, 3:12

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Bunnyhop » ma 10 apr 2023, 10:26

Voor de hulpvaardigheid van jullie allemaal dank! Daarom post ik ook voor de volledigheid de reactie van de beheerder/eigenaar van de installatie, na wat speurwerk.
De TDI is eigendom van Rijkswaterstaat. Ik heb RWS dus gebeld. De reactie: de bij de installatie aangelegde kast flitst alleen op doorrijden bij rood licht. Niet op snelheidsovertreding. Handhaving op snelheid is geen taak van RWS. Op de vraag dat ze vaak ook niet lijken te werken op rood licht willen ze (begrijpelijkerwijs) geen antwoord geven. Dat laat zich dan raden.
Ik kon overigens zelf (net als bovenstaande post) ook geen NMI ijkrapporten vinden op het CJIB. Dit terwijl elke flitser eens per 2 jaar meen ik een ijkrapport moet hebben. (Dat ligt dus in de lijn die RWS aangeeft, alleen rood licht)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door duikgek89 » ma 10 apr 2023, 11:59

^^ Wat niet in de kast zit, hoef je ook niet te ijken?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Steyn_E » ma 10 apr 2023, 15:27

Voor rood licht alleen lijkt ijken mij nergens voor nodig. Ik zou er dus vanuit gaan dat ie wel degelijk mag flitsen voor rood licht (al lijkt het gros inderdaad niks te doen).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door duikgek89 » ma 10 apr 2023, 17:12

Technisch gezien niet, maar is dat juridisch ook zo?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Attietattie » di 11 apr 2023, 6:55

Bunnyhop schreef: ma 10 apr 2023, 10:26Handhaving op snelheid is geen taak van RWS.
Handhaving op rood licht wel?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bunnyhop
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 apr 2023, 3:12

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Bunnyhop » di 11 apr 2023, 9:24

Attietattie schreef: di 11 apr 2023, 6:55
Bunnyhop schreef: ma 10 apr 2023, 10:26Handhaving op snelheid is geen taak van RWS.
Handhaving op rood licht wel?
Goede vraag. Ik heb er niet over doorgevraagd specifiek hieromtrent, maar ik dacht achteraf hetzelfde. Wellicht dat dit meer te maken heeft met de specifieke werking van de doseer installatie, namelijk beperking van aantal auto’s die tegelijk de snelweg oprijden op specifieke momenten.
Ik weet het eerlijk gezegd niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door Lekkere Kwal » di 11 apr 2023, 10:47

duikgek89 schreef: ma 10 apr 2023, 17:12 Technisch gezien niet, maar is dat juridisch ook zo?
Technisch gezien mogelijk ook. Het beboete feit is door rood rijden, dus dan moet er bewijs van een snelheid boven 0 zijn. Dat kan of met een snelheidsdetectie (ijkrapport vereist) of met een dubbele foto van passeren stopstreep en een erna, allebei met rood licht in beeld.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roodlicht camera toeritdosering Rotterdam

Bericht door duikgek89 » di 11 apr 2023, 17:29

^^ De noodzaak tot formele ijking met formeel NMI rapport is volgens mij vooral juridisch nodig om geen discussie te hebben. De nauwkeurigheid van de snelheidsmeting is, zolang geen boetes voor snelheid gegeven worden niet zo heel relevant, dus een vrij simpele inregeling door de plaatser zou in theorie moeten volstaan. Maarja, dan staat de sterke arm bij de rechter met als bewijs de mooie blauwe ogen van de plaatser.

Daarnaast vraag ik me af of V>>0 bij stopstreep, maar zonder foto van de auto op het daadwerkelijke kruisingsvlak voldoende is.

Plaats reactie