Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door harry » do 01 dec 2022, 12:51

Schelpenpaadje schreef: do 01 dec 2022, 8:05 distribueren van post en pakketten gebeurt nu vanaf Almere, waar centraal voor de hele regio alle post en pakketten gedistribueerd worden.
Het gaat hier trouwens alleen om pakketpost. Brieven worden alleen gedistribueerd vanuit Zwolle, Amsterdam, Den Haag, Nieuwegein, Rotterdam en Den Bosch.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 01 dec 2022, 12:54

^^ Thanks. De zin kwam letterlijk uit het gelinkte nieuwsbericht trouwens.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 05 dec 2022, 18:13

Intussen is de heropening van de Piet Hein tunnel "met enkele weken" uitgesteld, aldus:

https://www.amsterdam.nl/projecten/tunn ... eintunnel/
Donateur Vereniging Wegenforum

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 dec 2022, 3:30

^^

Verder uitgesteld, omdat de gemeente op vakantie gaat. Tunnel is opgeleverd, maar laatste noodzakelijk vergunning wordt pas de vakantie opgestart, want openingsdatum wordt in 2de week van januari bekend gemaakt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 23 dec 2022, 8:49

Gelukkig had de gemeente niet al anderhalf jaar geleden kunnen zien aankomen dat die tunnel op enig moment gereed zou zijn. Dan had je bij wijze van spreken 95% (of 99%) van het werk al kunnen doen en hoefde bij wijze van spreken vandaag alleen nog maar een handtekening gezet hoeven worden. Maar zo is het blijkbaar niet gegaan. En dus mogen omwonenden nog een week of drie extra tegen (te) veel omrijdend verkeer aankijken. Treurig verhaal dit eigenlijk.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 23 dec 2022, 9:22

Rogier schreef: vr 23 dec 2022, 3:30Verder uitgesteld, omdat de gemeente op vakantie gaat. Tunnel is opgeleverd, maar laatste noodzakelijk vergunning wordt pas de vakantie opgestart, want openingsdatum wordt in 2de week van januari bekend gemaakt.
Haha, wat een flater! Dit is toch niet serieus DE reden?
In en in triest dit.

Laten we het verkeer nog even nodeloos extra CO2 uitstoten met alle leefbaarheidsproblemen en files op andere locaties...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 dec 2022, 9:31

^^
Ik vrees van wel, want je levert geen tunnel op, als er nog problemen zijn, waardoor deze niet geopend kan worden. Dat zou helemaal onverstandig zijn. De laatste testen werden pas in de laatste week van november afgerond en toen kwamen de laatste problemen aan het licht. Het doel was om de vergunning binnen enkele dagen af te geven.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 23 dec 2022, 9:50

Dat spreekt elkaar een beetje tegen. Als de tunnel eind november getest is en nog problemen had, dan is die niet opgeleverd. Of wellicht wel opgeleverd, maar is de oplevering niet geaccepteerd of onder voorwaarden.
Personeel om die laatste paar klusjes te doen zal niet makkelijk te vinden zijn (want personeelstekort) en zeker niet in de week tussen kerst en O&N. Klinkt alsof dit niet aan de gemeente maar aan de bouwer ligt.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » vr 23 dec 2022, 18:55

Aan de andere kant;
Zou je moeten willen dat een tunnel opengaat zo vlak voor de feestdagen ???
De tunnel kan dan opgeleverd zijn, als tie real-time opengaat kunnen er toch nog kinderziektes in zitten, en met de beperkte bezetting van personeel met de feestdagen zou dat alsnog tot problemen kunnen leiden.
Als die tunnel al zo lang dicht is, dan kunnen die 2 weken met de kerst er ook wel bij. :worship:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2022, 18:58

Opleveren voor de kerstvakantie: dat is precies waar een projectmanager op aanstuurt. Kunnen de boeken gewoon netjes voor 1 januari worden gesloten. Vanuit beheersoogpunt is het geen handig moment. In de dagelijkse operatie zijn er veel mensen met vakantie en hebben gezinnen en willen graag leuke dingen doen.

Ik zou zeggen: het is jammer van de handtekening, maar op zich is de kerstvakantie ook niet de drukste periode in de stad. Als het in januari maar gewoon meteen voor het verkeer kan worden vrijgegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 23 dec 2022, 19:05

Vinny schreef: vr 23 dec 2022, 18:58 maar op zich is de kerstvakantie ook niet de drukste periode in de stad.
Is dit als grap bedoeld? :hahaHAHA:

Ben je ooit wel eens tussen kerst en oud- en nieuw in de stad geweest? Als het geen grap is, dan vermoed ik van niet. Ik denk dat de komende week qua drukte wellicht wel de drukste week van het jaar is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2022, 21:02

Er zijn toch niet zoveel forensen dan? Zou best kunnen dat de hostels uitpuilen met lallende Amerikaanse studenten, maar die zullen niet snel met de auto rijden denk ik.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 23 dec 2022, 21:05

En zeker niet via de PH het centrum inrijden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 23 dec 2022, 21:15

Vinny schreef: vr 23 dec 2022, 21:02 Er zijn toch niet zoveel forensen dan? Zou best kunnen dat de hostels uitpuilen met lallende Amerikaanse studenten, maar die zullen niet snel met de auto rijden denk ik.
Niet veel forensen nee, maar sowieso zijn er (gegeven de beperkte parkeergelegenheid en de hoge parkeertarieven) niet veel mensen die naar een bestemming binnen de ring forenzen. Ik heb dat een paar jaar mogen doen, omdat ik een ‘lucky bird’ was met een werkgever die een eigen garage had én ik in aanmerking kwam voor een plek, maar uit die jaren ervaring kan ik je vertellen dat in de ochtend het verkeer stad-uit vele malen groter is dan stad-in. Als je wilt kan je om zeg 8 uur ‘s morgens zonder enige vertraging door de IJtunnel, langs de Stopera richting CS rijden en dan sta je zeker vanaf het Waterlooplein bij elke VRI die je tegenkomt waarschijnlijk als enige in de rij. Dat zegt wel wat zou ik denken.

Maar in zo’n kerstweek is het gewoonweg loeidruk met dagjesmensen en vakantiegangers die een dagje Amsterdam doen. Een groot deel komt met OV, maar er zijn er ook velen die uit om welke reden dan ook met de auto komen. Dat leidt elk jaar tot veel congestie (zoals de befaamde Bijenkorffile vanaf een uur of 10), volle garages etc. Wat dat betreft had een open Piet Heintunnel voor een deel van Amsterdam wel wat verlichting kunnen geven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 dec 2022, 21:26

Je omschrijving van de verkeersdruk in deze tijd van het jaar lijkt me helemaal juist. Nu heb ik het idee dat de geleiding van inkomend verkeer naar de IJtunnel en in mindere mate de Nieuwe Gooiseweg wel redelijk gelukt is. Navigatiesystemen sturen je ook niet terug de s114 op. Maar goed ook, met name als je op de Zeeburgerdijk kijkt. De

Het leest allemaal niet als goed projectmanagement. Ze hadden ruimte genomen in de planning (omdat de tunnel onder de Tunnelwet tóch dicht moest), ze halen de oorspronkelijke planning september niet met een slap verhaal over Corona, vervolgens december niet en weer dit soort communicatie. Beetje treurig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2022, 23:14

Het leest allemaal niet als goed projectmanagement.
Ik heb een blauwe maandag ook voor een infrastructuurbeheerder gewerkt (ProRail) en het leest vooral erg herkenbaar. Waar gehakt wordt vallen spaanders zullen we maar zeggen. De openstelling voor/in/na kerstvakantie is typisch zo'n beheer <-> project conflictje. Speelt overal denk ik.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 24 dec 2022, 13:16

Vinny schreef: vr 23 dec 2022, 18:58Vanuit beheersoogpunt is het geen handig moment. In de dagelijkse operatie zijn er veel mensen met vakantie en hebben gezinnen en willen graag leuke dingen doen.
Ik weet niet wat je hiermee precies bedoelt, maar de bezetting op de verkeerscentrales is altijd 24 uur per dag, 7 dagen per week met minimaal 2 personen. Dat is vanwege feestdagen niet ineens minder. Dat kan en mag niet vanuit de Arbo gezien.

Misschien bedoel je andere medewerkers dan operators? Die willen nog wel eens vrij zijn ja. Maar ook dat hebben ze niet altijd in de hand; Als de werkgever wil dat iets gedaan wordt, dan wordt het gedaan, feestdag of niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2022, 17:24

Ik bedoel het natuurlijk wel breder dan mensen in de verkeerscentrale. Spoor- en wegbeheerders hebben ook kantoorpersoneel met allerlei bedrijfsonderdelen die ook meer doen dan alleen maar sociale mediaposts bijhouden. Dat wordt wel eens tamelijk makkelijk vergeten. Mede door projectmanagers die ergens vanaf de bouwkeet hun werk doen :yes:

(overigens werkt het andersom natuurlijk ook, operationeel beheer dat niet goed snapt hoe de projecten werken. Dan heb je ook nog te maken met aannemers, overheden, "booswoners", "nimbynihilsisten", "milieumaffia", "veiligheidsjihad", en andere partijen die vinden dat ze ook echt iets in de melk te brokken hebben: kortom het ideale toneel voor een mooie soapserie. Niet dat dit allemaal relevant is, maar je kunt ook bij de heropening van een tunnel of zelfs bij een ICT-project wel je bingokaart uit je bureaula vissen)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 dec 2022, 18:25

fleppenstein schreef: vr 23 dec 2022, 18:55 Aan de andere kant;
Zou je moeten willen dat een tunnel opengaat zo vlak voor de feestdagen ???
De tunnel kan dan opgeleverd zijn, als tie real-time opengaat kunnen er toch nog kinderziektes in zitten, en met de beperkte bezetting van personeel met de feestdagen zou dat alsnog tot problemen kunnen leiden.
Als die tunnel al zo lang dicht is, dan kunnen die 2 weken met de kerst er ook wel bij. :worship:
Is de procedure van testen, verbeteren, controleren en dan pas vergunnen er niet juist op gericht om kinderziektes te voorkomen?

En stel er ontstaat toch een storing. Dan is de ergste consequentie dat de tunnel tijdelijk weer dicht moet. Wat'ie nu ook is...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 27 dec 2022, 21:48

Vinny schreef: di 27 dec 2022, 17:24"booswoners", "nimbynihilsisten", "milieumaffia", "veiligheidsjihad", en andere partijen
zoals de "ongelijkvloerskerk", "doorstromingsfetisjisten", "wegnummerrukkers", "bewegwijzeringsnazi's", "stroomwegstalinisten" en "rijcomfortayatollahs" op dit forum. :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 12 jan 2023, 13:51

https://www.at5.nl/artikelen/218552/her ... vergunning

Eind volgende week moet de Piet Heintunnel weer open gaan. De werkzaamheden zijn zoals verwachting al enkele weken klaar, maar het papierwerk was zogenaamd niet op orde. Dit fimpje past hier wel bij:

https://www.youtube.com/watch?v=dRuUgJMquS4

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 18 jan 2023, 7:14

https://www.at5.nl/artikelen/218643/pie ... im-15-jaar

Er is een wonder gebeurd. De Piet Heintunnel gaat uiteindelijk open op vrijdagavond.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 24 jan 2023, 8:59

Schelpenpaadje schreef: do 01 dec 2022, 8:05 Gevonden :top:

Afbeelding

Dit plan wijkt sterk af van de schets uit 2012:
- Er lijkt wel een nieuwe onderdoorgang gemaakt te worden, oostelijk van de Muiderspoorbrug.
- De weg ligt rondom Het Domijn niet in het verlengde van de Bloemendalerweg maar over grond waar eerder bedrijvenkavels waren ingetekend
- De weg loopt op het bedrijventerrein door naar de Flevolaan
- Dit is mogelijk dankzij een recente vernieuwing van de RWZI, waarbij het terrein opnieuw is ingedeeld

Als ik het tracé op Openstreetmap zie vraag ik me af of er bij Het Domijn nog ruimte overblijft voor een distributiecentrum.
Ik denk dat de plannen van PostNL van de baan zijn. In 2017 is het bestaande distributiecentrum aan de Gouwzee in Weesp gesloten. Het distribueren van post en pakketten gebeurt nu vanaf Almere, waar centraal voor de hele regio alle post en pakketten gedistribueerd worden.

Kennelijk is er ook zonder het plan uit 2012 voldoende aanleiding om deze verbinding aan te leggen.
Ondertussen is de meest westelijke bocht in de Waterlinie (bovenaan in dit kaartje) aangelegd, zonder voorbereiding voor een kruising op die plek. De rijbanen gaan niet uitelkaar (Op het kaartje nog wel) Ik voorzie dus niet dat die spoorwegonderdoorgang binnenkort gerealiseerd wordt.

Via mijn werk hoorde ik dat de Korte Muiderweg (Weesp-Muiden) per einde zomer gerenoveerd zal worden en dat kost tot minstens 2025. Tegen die tijd zal buslijn 110 dus over de Waterlinie moeten, in afwachting van een kortere route door de Bloemendalerpolder.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 24 jan 2023, 11:52

Korte Muiderweg zal vermoedelijk reconstructie zijn, helemaal opnieuw opbouwen en geschikt maken voor aansluitingen op de nieuwe woonwijk.
Dus die zal vast wel 50 worden bibeko worden denk ik.

Edit: Staat gewoon allemaal netjes beschreven op https://bloemendalerpolder.mett.nl/kaar ... fault.aspx
Eind april 2023: Opening Waterlinie
Na de bouwvak van 2023 - bouwvak 2025: Afsluiting Korte Muiderweg en reconstructie.

Zoals gedacht, wordt het bibeko 50 en zelfs een deel 30.
Twee rotondes komen er in.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 24 jan 2023, 22:37

Thx. Iemand enig idee waar ik kan vinden wanner de weg "Over Holland" en de Fort Nieuwersluissingel open gaan? Vooral die eerste is een redelijk ongooglebare straatnaam.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 jan 2023, 10:01

mavas schreef: di 24 jan 2023, 11:52
Dus die zal vast wel 50 worden bibeko worden denk ik.
Daar kan het verkeer nu al aan wennen aangezien de weg vanwege de bouwwerkzaamheden aan de woonwijk al voor het grootste deel 50 km/u is.

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » wo 25 jan 2023, 15:21

Er zijn plannen om de IJburglaan weg te steken op het Zeeburgereiland. Het is ook interessant hoe de Piet Heintunnel zal aansluiten op direct een opvolgende overkapping of tunnel.
Het hoofddoel is om ruimte te vinden voor meer trams, maar ik ben vooral geïnteresseerd in hoe men de gevaarlijke-stoffen route via de Schellingwouderbrug wil combineren met het wegstoppen van de weg.
Overzichtsplaatje: https://assets.amsterdam.nl/publish/pag ... ario_1.pdf

Kleine verbeteringen van de bestaande situatie (0 +)
  • Verbeteren doorstroming op kruispunten door waar mogelijk toevoegen opstelstroken voor auto's en beter afstellen van de verkeerslichten
  • Kleine verbetering van de kwaliteit van openbare ruimte zoals een beperkte groenstrook naast de weg
  • De tramstalling blijft op de plek van nu in de Baaibuurt Oost
Auto onderdoorgang IJburglaan onder Zuiderzeeweg (1)
  • Onderdoorgang voor auto’s onder Zuiderzeeweg met een lengte van maximaal 250 meter. Met betere mogelijkheid voor onder andere fiets en openbaar vervoer om over te steken
  • De trambaan komt aan de noordkant van de IJburglaan
  • De tramstalling komt op de Oostpunt
Korte auto onderdoorgang IJburglaan onder Zuiderzeeweg (1 -)
  • Een kortere auto onderdoorgang van maximaal 150 meter en minder extra rijstroken
Autotunnel IJburg onder Zuiderzeeweg (2)
  • Autotunnel van ongeveer 600 meter, met nog betere mogelijkheid voor onder andere fiets en openbaar vervoer om over te steken. En een rustigere, smallere en groene IJburglaan op het dak van de tunnel

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 jan 2023, 19:27

Met onderdoorgangen is er voor de gevaarlijke stoffentransport niks aan de hand.
Alleen de variant van 600 meter gaat onder de tunnelwet vallen. Maar voor gevaarlijke stoffen moet men toch de Zuiderzeeweg op vanaf de IJburglaan en niet de tunnel in.

Klinkt al met al wel als een mooie verbetering. Zeker wanneer die kruisende tramsporen verdwijnen bij de toe-/afrit van de aansluiting A10.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 25 jan 2023, 23:04

Ik heb voor dit topic eens een schetsje gemaakt van een ongelijkvloers kruispunt. Daarbij vroeg ik me af of het niet mogelijk was bij de huidige zuidelijke ligging om de tram verdiept door te trekken onder de op en afritten van de A10 door.

De tram laten oversteken ter hoogte van een ongelijkvloerse aansluiting tussen IJburglaan en Zuiderzeeweg lijkt me onhandig. Qua ruimte die ik dit niet passen. En je creëert alsnog conflicten. Handiger lijkt me om de tram iets oostelijker een verdiepte ligging te laten oversteken, of de wegen juist gelijkvloers te houden en de tram hier onderdoor te trekken.

Je zult bij deze uitdaging ook moeten kijken naar de wens voor een eventuele tram over de Amsterdamsebrug...

Het verplaatsen van de trambaan naar de andere kant van de IJburglaan werd al in 2019 genoemd:
Pino schreef: vr 31 jan 2020, 15:33 Ik kwam het bijgewerkte Mobiliteitsplan Zeeburgereiland en IJburg tegen, van afgelopen najaar. Uiteraard is alles gebaseerd op zo min mogelijk auto - “fiets en OV als het kan, auto als het moet”, las ik ergens. Maar wat me wel een aardig idee leek is de zogenaamde Cruciale Mijl IJburglaan. Onderzocht wordt of ze tram 26 tussen de (oostkant van de) Piet Heintunnel en Haveneiland naar de noordkant van de IJburglaan kunnen verleggen. Als je zo de conflicten oplost tussen tram en verkeer van/naar de A10, lijkt me dat een heel wenselijk idee.

Ik zou verwachten dat het aan de IJburglaan zelf makkelijk uit kan. Je bent immers hetzelfde dwarsprofiel alleen maar anders aan het indelen, waarbij de pijlers die het A10-viaduct dragen de voornaamste beperking vormen. De grootste uitdaging lijkt me het kruispunt aan de oostkant van de Piet Heintunnel, waar de tram van zuidkant naar noordkant zal moeten. Ik zou denken dat de halte verdiept moet worden aangelegd en tram 26 dan onder het kruispunt heen moet, min of meer zoals halte Rietlandpark aan de westkant van de tunnel. Maar dat nu nieuw aan de oostkant aanleggen is natuurlijk veel uitdagender dan wat bij aanleg van de tunnel aan de westkant is gedaan. Die ombouw én het hele omdraaien van het dwarsprofiel heeft het wel in zich een zeker verkeersinfarct te laten ontstaan. Ik zou zeggen: snel doen, voordat het Zeeburgereiland nog verder wordt volgebouwd! Het liefst in combinatie met komend groot onderhoud aan de tunnel, die toch al gedoe gaat opleveren op hetzelfde stuk weg.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 26 jan 2023, 8:34

Was het niet handiger geweest hier een plan voor uit te werken vóór de renovatie van de PH, zodat die straks niet wéér 2 jaar onbruikbaar is...

En ik heb mij sowieso altijd al verbaasd dat de tram aan de zuidkant van de IJburglaan ligt, en niet aan de noordkant (geen last opritten A10 én dichter bij de toen al geplande woonwijken).