[USA] San Francisco Bay Area

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door jelger » ma 01 feb 2021, 13:38

Zeker een van de pareltjes. Weg is vaker gesloten geweest, blijft toch kwetsbaar voor natuurlijke excessen. :yes:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 feb 2021, 13:46

De kustlijn is daar door de zachte bodem sowieso gevoelig voor erosie. Deze weg heeft een lange geschiedenis van onderbrekingen door natuurgeweld, bijna elk jaar zijn er wel problemen, groot en klein.

Het is wel echt de enige wegverbinding in de kustregio, doorgaand verkeer gaat sowieso via de US 101 (of I-5), maar bestemmingsverkeer moet heel ver omrijden of kan de bestemming überhaupt niet bereiken. Je hebt daar een circa 180 kilometer lang traject langs de kust waar maar één doorgaande zijweg is naar het binnenland en dat is een soort geitenpad. Na Monterey kan je pas na Cambria weer het binnenland in via CA-46.

De kustregio is hier niet geschikt voor bebouwing. Dat zie je overigens ook wel dichter bij San Francisco, er is maar heel beperkt bebouwing aan de Pacifische kust. Je hebt San Francisco zelf, een paar dorpjes en daarna pas weer Santa Cruz. Hetzelfde zie je ten noorden van San Francisco: bijna geen plaatsen van betekenis direct aan de kust.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 01 feb 2021, 17:36

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 01 feb 2021, 18:37

Van Monterey zuidwaarts naar Big Sur en San Diego. :woop:

Ook Monterey en omgeving is prachtig, met plaatsen als Pebble Beach en Carmel-by-the-Sea. :)

Pebble Beach is bekend om zijn Concours d'Elegance. Een show en veiling van klassieke oude auto's. Om met je klassieker daaraan te mogen deelnemen, dient je voertuig in absoluut perfecte staat te zijn.

https://pebblebeachconcours.net/events/ ... delegance/

Ik ben van plan dat concours ooit nog eens te bezoeken. Staat nog op mijn bucketlist. 8-)
Donateur Vereniging Wegenforum

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 01 feb 2021, 20:01

Je kunt in augustus misschien weer naar Pebble Beach :top:

Volgens mijn herinnering heb ik nooit de hele CA-1 langs de kust gereden tussen SF en LA (het noordelijke deel van de CA-1 wel helemaal). Vanaf SF ben ik zuidwaarts tot ergens bij de Big Sur gekomen, en vanaf LA tot voorbij Santa Barbara. Vanaf Gaviota de 101 gevolgd ri SF. De tijd raakte door een stop in Solvang op om het nog de moeite waard te maken om de kust af te rijden. Het was maart, dus dat zou een deel donker worden. Daarna is er geen ander moment geweest om het alsnog te doen vanaf het zuiden.

Het stuk Santa Monica - Malibu heb ik meermaals gereden van/naar Thousand Oaks), evenals alle canyon wegen hier tussen de 1 en 101. Dat is lekker sturen. :lol: . Naar San Diego (en de grens bij Tijuana) eenmaal met de auto via de Interstate 5. Dat vond ik dan weer helemaal niks aan. "6 lanes of traffic" :DVM50F:

Point Sur - State Route 1 is nog net op de helling zichtbaar :yes:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 feb 2021, 20:21

jelger schreef: ma 01 feb 2021, 20:01 "6 lanes of traffic" :DVM50F:
In mph valt dat toch best mee :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 01 feb 2021, 20:35

Haha, touché. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 feb 2021, 21:00

I-5 is wel bijzonder omdat het is aangelegd in een gebied waar bijna niemand woont. Er liggen over een heel lang traject geen plaatsen van betekenis op de route tussen de regio's Los Angeles en Bay Area / Stockton. De CA-99 (toen: US 99) was een veel belangrijkere corridor omdat bijna alle grotere plaatsen in de Central Valley aan deze weg liggen.

I-5 is wel in een heel hoog tempo aangelegd: in 5 jaar tijd is de bijna 400 kilometer snelweg opengesteld tussen de regio's Los Angeles en Stockton / afslag naar San Francisco. In 1971 was het al mogelijk om per autosnelweg tussen Los Angeles en San Francisco te reizen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 01 feb 2021, 21:19

Chris schreef: ma 01 feb 2021, 21:00 I-5 is wel bijzonder omdat het is aangelegd in een gebied waar bijna niemand woont. Er liggen over een heel lang traject geen plaatsen van betekenis op de route tussen de regio's Los Angeles en Bay Area / Stockton. De CA-99 (toen: US 99) was een veel belangrijkere corridor omdat bijna alle grotere plaatsen in de Central Valley aan deze weg liggen.
Voor een weg met eigenlijk geen grote plaatsen in de San Joaquin Valley tussen Bakersfield en Tracy/Stockton (nabij Bay Area) rijdt er serieus veel verkeer: ~ 40000 voertuigen/dag
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 feb 2021, 21:41

Er wordt ook wel eens geroepen dat de snelweg naar 2x3 rijstroken verbreed moet worden. An sich vereisen dat soort intensiteiten geen 2x3, maar er is schijnbaar nogal sprake van pelotonvorming waardoor het niet echt een relaxte route is om te rijden. Ik heb er ooit eens een timelapse van gezien, het is een snelweg met veel linksplakkers en trage inhalers.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 01 feb 2021, 21:56

^^ Ik vermoed dat er ook flink wat vrachtverkeer rijdt dat officieel maar 55 mph mag rijden. Dat zal wel flink bijdragen aan de pelotonvorming.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 06 feb 2021, 17:10

Ik vond het een nogal saaie weg, mijn foto's:
https://photos.app.goo.gl/kXREZ7FX1r4i9VkV8

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 apr 2021, 10:39

De State Route 1 door de Big Sur heropent op 30 april. Men heeft het gat opgevuld met een boel zand. Ik vraag mij af hoe lang dit goed gaat... Het oogt allemaal alsof het bij de volgende hevige regenbui weer wegspoelt. Je ziet wel een voertuig op het schuine deel staan, wellicht is het dan niet zo steil als de foto lijkt.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 feb 2022, 20:38

Op de US 101 (San Jose - San Francisco) zijn op 10 februari de eerste fase van express lanes geopend. Dit zijn voormalige carpoolstroken die omgevormd zijn naar tolstroken.

De tweede fase betreft een capaciteitsuitbreiding. Die is nog in aanbouw.

De US 101 is één van de meest filegevoelige autosnelwegen in de Bay Area. Het verbindt veel werklocaties van de techbedrijven met elkaar. De parallel verlopende I-280 is vaak een stuk minder druk.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 15 mei 2022, 16:06

Wat foto's van deze tolstroken.

Afbeelding
Het tarief varieert:
Afbeelding
In het weekend is het gratis
Afbeelding

Verderop is het nog in bouw
Afbeelding

Het is relatief duur, want beide wegen zijn hier vlakbij
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 16 mei 2022, 0:46

Wat foto's uit Mountain View
https://photos.app.goo.gl/EDct6F6hBtrPKrbb6

Ik was er 3,5 jaar niet geweest. Er zijn wel een paar dingen veranderd.
Groene fietspaden (alleen bij kruisingen)
Afbeelding
Afbeelding

Vroeger 2x2, nu 2x1 met busstroken (lijkt wel Europa)
Afbeelding

Typische COVID-maatregel: hier kon je vroeger rijden
Afbeelding

Het station
Afbeelding

De trein naar Masks Required
Afbeelding

Vreemde snelheidsbeperking
Afbeelding

Ingewikkeld parkeerverbod
Afbeelding

Parkeren voor zwangere vrouwen met ooievaarsymbool
Afbeelding

Typisch Amerikaans: dit water is maar een paar cm diep maar er staat een bordje bij Verboden te zwemmen
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 aug 2022, 15:57

In San Francisco bestonden plannen om voor de lieve som van $ 29 miljard een tweede set van metrobuizen van BART onder de baai aan te leggen, de tweede Transbay Tube tussen San Francisco en Oakland.

Afbeelding

Echter de pandemie en het effect op thuiswerken (dat bijna nergens zo groot is als Downtown San Francisco) hebben de noodzaak van dit project ondermijnd. Het aantal reizigers in de tunnel ligt nog heel ver onder pre-pandemie-niveau.

Er zijn ook twijfels of het aantal forenzen naar Downtown San Francisco nog wel ooit weer op 2019 niveau zal komen, vanwege het thuiswerken maar ook omdat de techbubble lijkt te barsten.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 okt 2022, 10:40

Gemeld wordt dat de nieuwe express lanes van de US 101 (Bayshore Freeway) ten zuiden van San Francisco sinds dit weekend open zijn. Vanwege het testen van de apparatuur is het vooralsnog als HOV lane, vanaf begin 2023 is het dan een tolstrook.

Dit is één van de zeer weinige snelwegverbredingen in de regio San Francisco van de laatste jaren / decennia. Fase 1 betrof het aanpassen van de bestaande HOV lanes tot tolstroken, maar fase 2 betrof de fysieke verbreding van de US 101 met een extra rijstrook in beide richtingen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 jan 2023, 16:32

Opvallend verschil. 7:30 uur lokale tijd: regio Los Angeles staat helemaal vast terwijl er in de San Francisco Bay Area bijna helemaal geen files staan. Het is overigens slecht weer in California, maar dan is het nog meer opvallend dat San Francisco zo filevrij is.

Ik zag onlangs een reportage uit Downtown San Francisco waarin gesteld werd dat veel kantoren in de stad nog maar op 30-40% bezettingsgraad zitten. Het openbaar vervoer is ook niet herstellende, allemaal indicators dat mensen in de Bay Area nog steeds massaal thuiswerken. Overigens is er ook wel een aardig bloedbad in de techsector met tienduizenden ontslagen, met nogal een zwaartepunt in San Francisco. Aan de andere kant kunnen die mensen vaak makkelijk elders weer aan de slag.

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 05 jan 2023, 18:36

Aangezien er een State of Emergency is in de Bay Area en er zelfs enkele mensen geëvacueerd worden (nabij riviertjes die gevoed worden uit zogeheten burn scars; bossen waar recentelijk brand is geweest) is dit niet bepaald representatief.

I-580 vanuit San Joaquin Valley de Bay Area in staat normaal gesproken ook file vanaf minstens 5 uur 's ochtends tot minimaal een uur of 9, en daar staat ook geen file in je plaatje.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 jan 2023, 19:47

Combinatie van facotren dus. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 jan 2023, 19:07

Mooi plaatje van de California State Route 24 in Oakland, met San Francisco op de achtergrond.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 feb 2023, 16:44

Nu dan een plaatje van het verkeer van de Bay Area om 7:45 uur. De westelijke kant van de agglomeratie heeft toch maar weinig congestie, I-280 is sowieso niet zo filegevoelig, maar de US 101 is beduidend minder dan vroeger. Nu is daar ook een express lane opgeleverd.

Maar volgens mij zie je toch de tech side van de regio meer thuiswerkt. Maar ook de verre commuters vanuit het oosten lijken minder te zijn. Dit zou normaal het drukste van de week moeten zijn zo ongeveer.

Afbeelding