Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Rogier » ma 23 jan 2023, 6:20

^^

En mbt dit soort rijverboden wat is daar mis mee. Natuurlijk moet machtsmisbruik enz. voorkomen en aangepakt worden. Ik neem aan dat je ook graag wilt dat mensen die een rijverbod hebben, in het buitenland ook niet zo maar achter het stuur kruipen.

Verder zijn veel databases al gekoppeld. Als je in Frankrijk bijvoorbeeld te snel rijdt, dan krijg je uiteindelijk ook een boete opgestuurd, want de kenteken databases van de Europese landen zijn ook aan elkaar gekoppeld.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Peter » ma 23 jan 2023, 11:43

Vaak is een rijverbod een soort van effectieve boete voor de rijken. Als je in Duitsland door rood licht rijdt (meer dan 1sec rood) krijg je automatisch ook een rijverbod van een maand naast 150 euro ofzo boete. Die kan je overigens ook afkopen voor een paar honderd euro. Hoe harmoniseer je dat ? Ik zie het niet snel gebeuren, ook al omdat sommige landen van hun privacywet zaken niet mogen delen.
Voor een rijverbod heb je meer nodig dan een kenteken. Rijbewijs of BSN nummer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaasdrager
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 14 apr 2021, 13:34

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Kaasdrager » do 26 jan 2023, 11:37

Wanneer een EU-richtlijn wordt omgezet in nationale wetgeving dan is er daarmee toch een wettelijke grondslag om die informatie te delen? Dat lijkt me juridisch geen probleem.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Km357 » do 26 jan 2023, 20:42

Al die draconische maatregelen en dan kunnen ze nog altijd niet de excessen uit het verkeer halen, maar de zeg maar brave burgers, worden gestrafd op hetzelfde niveau. Net zoals de flitsmania in FR, lijkt me dat Europees geen goede zaak voor de toekomst. De algemene video-verbalisatie komt alsmaar dichterbij, en als beleid altijd maar meer rare beslissingen implementeert komt het voor ons - als burgers - niet goed.

Ik gaf onlangs les aan iemand die toegaf al 5 jaar zonder rijbewijs te rijden...en de volgende les moet ik dan tegenover een 18-jarige die het wel goed doet maar die 2x niet slaagde door stress zeggen dat het systeem wel werkt? Nee, dat doe ik dan ook niet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Willem » do 26 jan 2023, 21:58

^^ Fouten in het verkeer mogeh bestraft worden. Daarmee zul je het eens zijn.

Aan de andere kant vind ik het systeem nu een beetje doorslaan.
Moet nu echt elke Nederlander (of Belg) een boete van 90 euro thuis ontvangen omdat tijdens de vakantie afgelopen zomer in zeg even Frankrijk gebleken dat is 55 km/h gereden is op een weg door de velden waar de Vmax 50 is?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door duikgek89 » do 26 jan 2023, 23:44

^^ Overtredingen plegen moet je bestraffen, ter goeder trouw gemaakte foutjes kun je m.i. beter anders corrigeren; zolang niemand voor z'n leven moest springen.

Die hetze tegen miniscule snelheidsovertredingen i.c.m. onrealistisch lijkende limieten, vind ik jammer. Maar of je met een buitenlandse plaat onderweg bent of niet, zou wat mij betreft niet uit moeten maken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Km357 » vr 27 jan 2023, 7:50

Dan zijn we het daar toch over eens :)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Egbert » vr 27 jan 2023, 7:59

Willem schreef: do 26 jan 2023, 21:58 ^^ Fouten in het verkeer mogeh bestraft worden. Daarmee zul je het eens zijn.

Aan de andere kant vind ik het systeem nu een beetje doorslaan.
Moet nu echt elke Nederlander (of Belg) een boete van 90 euro thuis ontvangen omdat tijdens de vakantie afgelopen zomer in zeg even Frankrijk gebleken dat is 55 km/h gereden is op een weg door de velden waar de Vmax 50 is?
Waarom zou je die niet moeten ontvangen terwijl je de boetes die je in Nederland krijgt wel moet ontvangen?
Wat is dat voor een gedachtengang dat je in het buitenland straffeloos verkeersovertredingen zou mogen maken?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Km357 » vr 27 jan 2023, 8:33

Het gaat hem om de mate van overtreding, niet over de boete. 55 waar je 50 mag omdat er een bord staat en een flitser is niet gevaarlijker dan de gewone weg zonder bord aan 80 zonder flitser. Lichte verkeersovertredingen zijn een verdienmodel geworden zonder dat ze veel doen voor de algemene verkeersveiligheid, terwijl grote excessen blijven bestaan en amper opgevolgd worden.

Tegelijk wordt er immens veel geld geïnvesteerd in illegale verhoogde inrichtingen (die mogen in BE en FR maar 12cm hoog zijn, maar ze zijn meestal 20-30cm), versmallingen, berlijnse kussens (levensgevaarlijk voor tweewielers), chicanes en andere zooi, terug zonder dat het veel doet voor de verkeersveiligheid, maar er wel voor zorgt dat er meer frustratie komt in het verkeer, het omgekeerde van je wil hebben om een veiliger verkeer te krijgen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Egbert » vr 27 jan 2023, 9:34

Km357 schreef: vr 27 jan 2023, 8:33 Het gaat hem om de mate van overtreding, niet over de boete. 55 waar je 50 mag omdat er een bord staat en een flitser is niet gevaarlijker dan de gewone weg zonder bord aan 80 zonder flitser. Lichte verkeersovertredingen zijn een verdienmodel geworden zonder dat ze veel doen voor de algemene verkeersveiligheid, terwijl grote excessen blijven bestaan en amper opgevolgd worden.
Dan moet je daarover ageren, niet over het feit dat je de verkeersboete thuisgestuurd krijgt.
Je zet het neer alsof een Nederlander of Belg vrijuit mag gaan en een Fransman niet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door duikgek89 » vr 27 jan 2023, 18:43

^^ Citeer je nu niet de verkeerde persoon?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Egbert » vr 27 jan 2023, 20:19

Nee, waarom? Ik citeer toch degene die het geschreven heeft?

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door Durashift » vr 27 jan 2023, 22:21

^^ volgens mij probeert Km357 te duiden wat Willem gisteravond bedoelde met zijn opmerking 'dat het systeem een beetje doorslaat".

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Frans ongeldig rijbewijs in Nederland

Bericht door duikgek89 » vr 27 jan 2023, 22:28

Egbert schreef: vr 27 jan 2023, 20:19 Nee, waarom? Ik citeer toch degene die het geschreven heeft?
Km357 maakt dat verschil tussen nationaliteiten niet, dat was Willem.

Plaats reactie