Maar is dat dan een reden om de snelweg aan te pakken? Wij rijden jaarlijks over de d100 vanuit kapikule, en normaliter is de snelweg fatsoenlijk te berijden, zelfs met tientallen duizende vakantiegangers op de weg.Snelwegenkenner schreef: ↑vr 25 mar 2022, 16:23Die wachtrijen zijn zeker het langst Turkije uit en de E-U in...
[TR] Türkiye • Turkije
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Re: [TR] Turkije
-
- Voorzitter
Mwa, ik heb daar gereden en ik vraag me af wat dat toe zou voegen. Het zou leuk zijn als het volledig snelweg wordt, maar niet per se nodig. We hebben het over zo'n 10 km, en er zit ook nog het een en ander aan die weg, o.a. tankstations en hotels, maar ook nog enkele erftoegangen. Als je er al wat aan zou willen doen is het denk ik zinvoller om een verlenging van de O-3 op een nieuw tracé, parallel aan de nieuwe spoorlijn, aan te leggen. En om, net als aan Bulgaarse zijde, de wegen naar de grensovergangen voor vrachtverkeer en personenverkeer ongelijkvloers van elkaar te scheiden - al kan dat met één viaduct.Snelwegenkenner schreef: ↑vr 25 mar 2022, 16:06 Zouden ze die D100 nog uitbouwen tussen de grens en Edirne, in ieder geval ongelijkvloers maken?![]()
-
- Moderator
Een paar dagen geleden was er een modderstroom over het tunnelportaal van de Mount Bolu Tunnel (Bolu Dağı Tüneli), een 3,1 kilometer lange tunnel van de O-4 (Istanbul - Ankara).

-
- stadsweg
Topsnelheid op de Turkse snelwegen gaat omhoog per 1 juli 2022.
De nieuwe dure “Erdoğan” snelwegen gaan van 120 naar 140km/h. (Ankara-Nigde , Istanbul-Izmir en Noord Istanbul Marmara snelweg)
De oude goedkopere snelwegen (Edirne-Istanbul, Istanbul-Ankara en Nigde-Urfa) gaan van 120 naar 130 km/h.
De gescheiden autowegen blijven 110 km/h en de ongescheiden autowegen blijven 90 km/h als vMax.
Persoonlijk vind ik het een goede beslissing. Buiten de drukke snelwegen rondom de grote steden rijd je op nagenoeg lege 3x3 snelwegen en lange afstanden.
De nieuwe dure “Erdoğan” snelwegen gaan van 120 naar 140km/h. (Ankara-Nigde , Istanbul-Izmir en Noord Istanbul Marmara snelweg)
De oude goedkopere snelwegen (Edirne-Istanbul, Istanbul-Ankara en Nigde-Urfa) gaan van 120 naar 130 km/h.
De gescheiden autowegen blijven 110 km/h en de ongescheiden autowegen blijven 90 km/h als vMax.
Persoonlijk vind ik het een goede beslissing. Buiten de drukke snelwegen rondom de grote steden rijd je op nagenoeg lege 3x3 snelwegen en lange afstanden.
-
- woonerf
Logisch. De benzine en dieselprijzen zijn al zo fantastisch goed te behappen, dat het natuurlijk gewoon goed op te brengen is voor de normale Turkse burger.goreme schreef: ↑vr 03 jun 2022, 19:51 Topsnelheid op de Turkse snelwegen gaat omhoog per 1 juli 2022.
Een volle tank e95 kost 1200 lira. Wat ongeveer 20 - 30% is van een gemiddelde salaris in Turkije.
-
- expressweg
Re: [TR] Türkiye

Daarnaast komt 140 km/h als limiet vaker in Europa voor
-
- stadsweg
Re: [TR] Türkiye
Sofia-Svilengrad is als ik me niet vergis ook vMax 140 maar met 140 hou je geen schokdemper over daar
-
- stadsweg
Onze “akttrollen” in Europa hebben een standaard reactie van ‘ja wij staan elke dag om 5 uur op en zij werken niet en zeuren dat ze te weinig verdienen’ of ‘ze hebben wel allemaal een auto dus zo erg is t niet’psycoturko schreef: ↑za 04 jun 2022, 10:08Logisch. De benzine en dieselprijzen zijn al zo fantastisch goed te behappen, dat het natuurlijk gewoon goed op te brengen is voor de normale Turkse burger.goreme schreef: ↑vr 03 jun 2022, 19:51 Topsnelheid op de Turkse snelwegen gaat omhoog per 1 juli 2022.
Een volle tank e95 kost 1200 lira. Wat ongeveer 20 - 30% is van een gemiddelde salaris in Turkije.
Heb laatst een opmerking gemaakt over de Çanakkale brug bij een collega waarom t zo duur is om over te steken.
Eerste reactie: veerboot is bijna even duur en duurt lang tweede reactie was ‘ja voor de vinjet in bulgarije betaal je ook 15 euro daar hoor ik je niet over klagen’
Wou ff aangeven hoe euroturken en turkijeturken uit elkaar groeien en de grens met haar hebben bereikt.
Maar ff ontopic ik vind t allemaal best omdat je heel weinig kruistpunten hebt mag je vind ik best wat harder.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [TR] Türkiye • Turkije
Kroegpraat
Mensen redeneren vanuit hun eigen perspectief natuurlijk. Om zulke dingen op waarde te schatten moet je toch het hele plaatje meenemen.

Mensen redeneren vanuit hun eigen perspectief natuurlijk. Om zulke dingen op waarde te schatten moet je toch het hele plaatje meenemen.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Bij Troje stuitte ik op een provinciaal wegnummer:
https://goo.gl/maps/DkRZhjkC88xpE45b9
Deze worden dus soms ook weergegeven op de bewegwijzering (hier de 17.56). 10 jaar geleden was het nog de 17.50 en was het wegnummerschildje inverse (dus wit kader, blauwe tekst).
https://goo.gl/maps/DkRZhjkC88xpE45b9
Deze worden dus soms ook weergegeven op de bewegwijzering (hier de 17.56). 10 jaar geleden was het nog de 17.50 en was het wegnummerschildje inverse (dus wit kader, blauwe tekst).
-
- Moderator

Dit is een verbindingsweg ten noorden van Antalya.

-
- 4x5 autosnelweg
Ik baseer me op de gegevens van de site van Marcel:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ies/turkey
Ik kan alleen niet zo goed terugvinden of de wegen met een wit nummerschild ouder zijn of dat het kleurverschil wordt veroorzaakt door een andere wegbeheerder.
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ies/turkey
Ik kan alleen niet zo goed terugvinden of de wegen met een wit nummerschild ouder zijn of dat het kleurverschil wordt veroorzaakt door een andere wegbeheerder.
-
- Moderator
-
- verkeersader
Die bosbrandbordjes kom je exact hetzelfde tegen in Spanje en Marokko tegenkomt. Komt oorspronkelijk uit Frankrijk.
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Panneau ... _en_France
-
- stadsweg

Bijvoorbeeld bordje met Yozgat de eerste cijfers geven de provincienummer aan (net zoals de kentekens). Bijv Yozgat is 66 Istanbul is 34 Ankara is 06 etc en de tweede is dan de wegnummer.
Net zoals dat bordje met Alanya Serik etc. 07 is de provinciecode van Antalya en 01 is de routenummer.
-
- 2x2 autosnelweg
Zie ook deze pagina:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... statistics
Ik had toen blijkbaar maar 26 voorbeelden, en iets meer waren wit. Ik had eigenlijk in herinnering dat blauw normaal is, maar ik weet niet of dat is omdat ik daar later meer voorbeelden van gezien heb, of dat ik mij gewoon vergis.
-
- 2x4 autosnelweg
In Turkije gebruikt men dus eigenlijk het Spaanse systeem waarbij de prefix de provincie/departement (om eerlijk te zijn weet ik niet hoe men in Turkije deze bestuurslaag noemt) aangeeft.goreme schreef: ↑di 31 jan 2023, 7:27![]()
![]()
Bijvoorbeeld bordje met Yozgat de eerste cijfers geven de provincienummer aan (net zoals de kentekens). Bijv Yozgat is 66 Istanbul is 34 Ankara is 06 etc en de tweede is dan de wegnummer.
Net zoals dat bordje met Alanya Serik etc. 07 is de provinciecode van Antalya en 01 is de routenummer.
Waar ze dat in Spanje met letters doen gebeurt dat in Turkije dus met cijfers die ook op kentekens terug komen.
-
- stadsweg

Klopt. ‘Gastarbeiders’ gebruiken deze nummers ook vaak i hun mailadressen of nicknames

Duitse Turken kiezen kentekens met de combinaties van de provincies waar hun ouders vandaan komen.
Mijn zwager in Ludwigsburg gebruikt kenteken LB 5050 etc 50 is Nevsehir in Cappadocia.
Een gemidelde turk kent alle nummers uit zijn hoofd
Als ik me niet vergis is het in Frankrijk ook zo toch?
-
- stadsweg
https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDo ... malari.pdf
Actuele kaart van wegen in aanbouw
Blauwe wegen zijn in aanbouw
Groene wegen zijn in planning
Rode zijn in gebruik
Actuele kaart van wegen in aanbouw
Blauwe wegen zijn in aanbouw
Groene wegen zijn in planning
Rode zijn in gebruik
-
- Moderator
Een catastrofale aardbeving heeft het zuiden van Turkije getroffen, met een magnitude van 7.8 en een epicentrum nabij Gaziantep.
De O-52 tussen Osmaniye en Gaziantep is beschadigd:

Locatie onbekend:

De O-52 tussen Osmaniye en Gaziantep is beschadigd:

Locatie onbekend:

-
- Moderator
Zojuist was er weer een aardbeving met de magnitude 7.5, ongeveer 100 kilometer noordelijker dan de 7.8 van vannacht. Deze was ook ondiep (10 kilometer).
Zulke zware naschokken zijn vaak rampzalig voor infrastructuur en gebouwen die door de hoofdschok al zijn beschadigd. Een M7.5 is op zichzelf al een zeer krachtige aardbeving.
edit:
als dit op grote schaal zo is zijn de huidige dodentallen nog maar het topje van de ijsberg.

Zulke zware naschokken zijn vaak rampzalig voor infrastructuur en gebouwen die door de hoofdschok al zijn beschadigd. Een M7.5 is op zichzelf al een zeer krachtige aardbeving.
edit:
als dit op grote schaal zo is zijn de huidige dodentallen nog maar het topje van de ijsberg.

-
- Secretaris
Goeiedag wat een ravage!
Turkije is natuurlijk bekend als aardbevingsgevoelig bij zo'n breuklijn. In hoeverre wordt er aardbevingsbestendig gebouwd? Al lijkt het me wel een behoorlijke uitdaging om te bouwen voor bestendigheid tegen schokken van 7+.

Turkije is natuurlijk bekend als aardbevingsgevoelig bij zo'n breuklijn. In hoeverre wordt er aardbevingsbestendig gebouwd? Al lijkt het me wel een behoorlijke uitdaging om te bouwen voor bestendigheid tegen schokken van 7+.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Behalve bouwtechniek is ook ondergrond vaak bepalend. Bij eerdere aardbevingen in de buurt van Istanbul is gebleken dat de ene buurt er veel slechter uit komt dan de andere. Vaak leidt dat tot dubbel slecht nieuws voor mensen in de volkswijken: wonen in flatgebouwen waar de standaarden niet altijd even hoog zijn geweest, gebouwd op gronden die in de loop van de eeuwen niet voor niets onbebouwd waren geweest.
-
- Moderator
Ik denk dat ik de locatie van de foto's gevonden heb: https://www.google.com/maps/@36.2410292 ... a=!3m1!1e3
Dat is dus in Antakya (matcht ook met de kentekencode van Hatay provincie), op Twitter werd gezegd dat het in Kahramanmaraş is. Antakya is meer dan 120 kilometer van het epicentrum.
Wat opvalt is de kolossale schade over een zeer groot gebied. Er wordt gesteld dat er duizenden grote gebouwen zijn ingestort in meer dan 10 steden, met grootschalige schade van Adana tot Diyarbakir en van Malatya tot in Syrië. Dat zijn afstanden van 300 x 500 kilometer.
De bevingen waren zeer ondiep (rond 10 kilometer), wat wellicht verklaart waarom de schade zo wijdverspreid is over de hele regio.
Het dodental loopt waarschijnlijk wel in de tienduizenden. Maar dat zal pas na verloop van tijd duidelijk worden.
Dat is dus in Antakya (matcht ook met de kentekencode van Hatay provincie), op Twitter werd gezegd dat het in Kahramanmaraş is. Antakya is meer dan 120 kilometer van het epicentrum.
Wat opvalt is de kolossale schade over een zeer groot gebied. Er wordt gesteld dat er duizenden grote gebouwen zijn ingestort in meer dan 10 steden, met grootschalige schade van Adana tot Diyarbakir en van Malatya tot in Syrië. Dat zijn afstanden van 300 x 500 kilometer.
De bevingen waren zeer ondiep (rond 10 kilometer), wat wellicht verklaart waarom de schade zo wijdverspreid is over de hele regio.
Het dodental loopt waarschijnlijk wel in de tienduizenden. Maar dat zal pas na verloop van tijd duidelijk worden.
-
- verkeersader
Er worden ook wel fouten gemaakt op bijvoorbeeld twitter, een video van een instortend gebouw zou in Aleppo zijn.
Maar je kan duidelijk zien dat in Turkije ligt, alleen al aan het wagenpark en de inrichting van de weg.
Het valt mij dan onder de reacties op dat ook niemand het doorheeft, zelfs Syriërs zien het verschil schijnbaar niet eens.
Maar je kan duidelijk zien dat in Turkije ligt, alleen al aan het wagenpark en de inrichting van de weg.
Het valt mij dan onder de reacties op dat ook niemand het doorheeft, zelfs Syriërs zien het verschil schijnbaar niet eens.
-
- Moderator
Klopt, ik probeer dingen op Twitter ook te matchen met Google Earth als dat mogelijk is. Er wordt ontzettend veel gedeeld met foute informatie, vaak uit ignorantie.
Er ging ook een video rond van een tsunami in Adana. Alleen ligt Adana helemaal niet aan zee.
Er ging ook een video rond van een tsunami in Adana. Alleen ligt Adana helemaal niet aan zee.
-
- 2x3 autosnelweg
Dit is ook een interessante bron: https://www.hurriyet.com.tr/.
Van de gebouwen die wel nog overeind staan is het ook nog maar de vraag hoe stabiel die nog zijn. Er zullen er achteraf nog veel afgebroken moeten worden.
Van de gebouwen die wel nog overeind staan is het ook nog maar de vraag hoe stabiel die nog zijn. Er zullen er achteraf nog veel afgebroken moeten worden.
-
- Moderator
Alhoewel er vast fouten gemaakt worden met bodemkwaliteit, denk ik niet dat dat een reden is. Turkse steden zijn enorm gegroeid. Istanbul is in oppervlakte misschien wel 3 keer zo groot geworden in alleen al de laatste 40 jaar.
Een probleem is vaak liquefactie: https://en.wikipedia.org/wiki/Soil_liquefaction
De bodem wordt door de resonantie van de aardbeving dan vloeibaar en dit effect varieert erg van locatie tot locatie, waardoor er op het oog willekeurig gebouwen instorten en anderen niet.
In Nieuw-Zeeland wonen de meeste mensen in vrijstaande huizen. In Turkije in flats, als een flat instort leidt het meteen tot veel doden. Zeker op zo'n tijdstip midden in de nacht wanneer iedereen thuis in bed ligt.
Bij de aardbeving in Christchurch in 2011 was er kolossale schade, maar er vielen 'maar' 185 doden. Als een houten huis het begeeft heb je meer kans het te overleven dan als er 10 verdiepingen instorten.
Gebouwen, bruggen, tunnels, etc. kunnen seismisch bestendig worden gebouwd, maar dit is erg kostbaar. In Japan zijn ze daar waarschijnlijk het beste in, in Turkije is het maar de vraag in hoeverre bouwcodes hierin voorzien en nageleefd worden. Maar dan nog, liquefactie is wel echt lastig om bestendig tegen te bouwen.