[TR] Türkiye • Turkije
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [TR] Türkiye • Turkije
Ik zag trouwens net dat de aardbeving in 1999 in Izmit, bij Istanboel, ook meer dan 17.000 doden had. Terwijl die niet echt in het collectief geheugen is blijven hangen (althans bij mij niet). https://en.wikipedia.org/wiki/1999_%C4% ... earthquake
-
- Moderator
Die kan ik mij wel goed herinneren, dat was veel op het nieuws indertijd. Turkije krijgt sowieso wel wat meer dan gemiddeld aandacht vanwege de vele Turken die in Nederland wonen, misschien in België minder? Ik heb geen idee eigenlijk of er veel Turken in België wonen, ik ken het wel van Duitsland.
Deze is misschien ook in de categorie 'oh ja': https://en.wikipedia.org/wiki/2003_Bam_earthquake
Deze is misschien ook in de categorie 'oh ja': https://en.wikipedia.org/wiki/2003_Bam_earthquake
-
- verkeersader
Rondom Genk heb je een Turkse gemeenschap, en Gent ook. maar geen 420.000 zoals hier in Nederland.
België houd volgens mij geen etniciteit bij, net zoals Frankrijk dat ook niet doet.
België houd volgens mij geen etniciteit bij, net zoals Frankrijk dat ook niet doet.
-
- 2x3 autosnelweg
Hier wordt gesproken van 200.000 mensen: https://cagnet.be/page/kebab-migratie. Dus minder in absolute aantallen minder dan in Nederland, maar verhoudingsgewijs gelijkaardig (iets minder). België heeft wel veel meer Marokkanen.
-
- stadsweg
Wel rekening houden met duizenden Turken die alleen de Nederlandse nationaliteit hebben.
Schatting is rond 600.000 incl de genaturaliseerde.
Belgie zag ik staan op rond 200.000.
Ivm schade aan de snelwegen is Antiochie (Antakya) niet of slecht bereikbaar.
Heb vanochtend een panoramavideo van de stad gezien. Lijkt meer op Aleppo van de IS tijd. Enorme stad helemaal in de puin en er is geen hulp.
Ik weet niet of er hier mensen zijn die er van af weten maar er zijn complottheorieën dat een Amerikaanse oorlgsschip rondvaart die HAARP aan het testen is.
Schijnt in 1999 ook te hebben rondgevaart en of het geen toeval is. Dit wordt serieus op turkse tv besproken
.
Schatting is rond 600.000 incl de genaturaliseerde.
Belgie zag ik staan op rond 200.000.
Ivm schade aan de snelwegen is Antiochie (Antakya) niet of slecht bereikbaar.
Heb vanochtend een panoramavideo van de stad gezien. Lijkt meer op Aleppo van de IS tijd. Enorme stad helemaal in de puin en er is geen hulp.
Ik weet niet of er hier mensen zijn die er van af weten maar er zijn complottheorieën dat een Amerikaanse oorlgsschip rondvaart die HAARP aan het testen is.
Schijnt in 1999 ook te hebben rondgevaart en of het geen toeval is. Dit wordt serieus op turkse tv besproken
-
- 4x5 autosnelweg
Ach ja, er valt overal wel een complot van te maken 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Op BNR was onlangs een fragment met ik geloof een ex-ambassadeur in Turkije, die zei ook dat het in Turkije gonst van allerlei complottheorieën over Amerikanen of Amerikaanse invloed, en dat dit echt heel breed geloofd wordt. Onlangs was er kennelijk ook een hype over consulaten in Istanbul.goreme schreef: ↑di 07 feb 2023, 13:00 Ik weet niet of er hier mensen zijn die er van af weten maar er zijn complottheorieën dat een Amerikaanse oorlgsschip rondvaart die HAARP aan het testen is.
Schijnt in 1999 ook te hebben rondgevaart en of het geen toeval is. Dit wordt serieus op turkse tv besproken.
-
- stadsweg
Schijnt in 1999 vlak voor de grote aardbeving ook rondgevaart te hebben. Dan is t vooral vingers richting Amerika richten heel makkelijk.
Griekenland helpt natuurlijk weer als eerste net zoals andersom gebeurde. Zijn net broer zus die altijd ruzie hebben maar ook als eerste elkaar helpen.

Wegen richting gebied veel afgesloten door sneeuw en barsten
Oranje en rood door sneeuw
Roze door beschadegingen aardbeving
Griekenland helpt natuurlijk weer als eerste net zoals andersom gebeurde. Zijn net broer zus die altijd ruzie hebben maar ook als eerste elkaar helpen.
Wegen richting gebied veel afgesloten door sneeuw en barsten
Oranje en rood door sneeuw
Roze door beschadegingen aardbeving
-
- verkeersader
Is het anti Amerika sentiment gegroeid sinds Erdogan aan de macht is, of had je die sentimenten ook daarvoor al?goreme schreef: ↑di 07 feb 2023, 13:00
Schijnt in 1999 ook te hebben rondgevaart en of het geen toeval is. Dit wordt serieus op turkse tv besproken.
Griekenland en Turkije lijken cultureel ook wel op elkaar, ik denk dat de meeste Turken meer overeenkomen met Grieken dan met Libanezen of Syriërs.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik doelde dus op die liquefactie. Waarbij dus de suggestie was dat steden van oudsher zijn ontstaan op gronden die daar minder gevoelig voor waren -misschien niet bewust, maar het niet zijn geraakt door een catastrofale aardbeving draagt ergens wel bij aan huidige status- en dat die groei juist vaak plaatsvond op gronden die veel gevoeliger waren voor liquefactie. En ja, de groeigebieden van dat soort oude steden bestaan bijna automatisch hoofdzakelijk uit sociale woningbouw of middenklasse. Gewoon omdat het topsegment getalsmatig veel kleiner is, en dus ook veel minder vraag bestaat naar villawijken. Dat laatste dubbel omdat de rijksten toch vaak ook wel zoeken op vrij specifieke locaties. Zoals de genoemde oude steden, maar bijvoorbeeld ook kustlocaties of lommerijker gebied.Chris schreef: ↑ma 06 feb 2023, 16:28Alhoewel er vast fouten gemaakt worden met bodemkwaliteit, denk ik niet dat dat een reden is. Turkse steden zijn enorm gegroeid. Istanbul is in oppervlakte misschien wel 3 keer zo groot geworden in alleen al de laatste 40 jaar. Een probleem is vaak liquefactie: https://en.wikipedia.org/wiki/Soil_liquefaction
De bodem wordt door de resonantie van de aardbeving dan vloeibaar en dit effect varieert erg van locatie tot locatie, waardoor er op het oog willekeurig gebouwen instorten en anderen niet.
-
- Moderator
Wat beelden van Twitter van ingestorte wegen.
D850 tussen Malatya en Gölbaşı

D825 bij Nurdağı (epicentrum)

Locatie onbekend

Locatie onbekend

Locatie onbekend

Locatie onbekend

D850 tussen Malatya en Gölbaşı

D825 bij Nurdağı (epicentrum)

Locatie onbekend

Locatie onbekend

Locatie onbekend

Locatie onbekend

-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Een kaartje van de intensiteit van de aardbeving in verschillende gebieden. Dit is waarschijnlijk gebaseerd op de Mercalli-schaal. De NOS heeft wel de verouderde aanduiding van de 'Richterschaal' uit de berichtgeving en kaartje gehaald zag ik. Journalisten blijven dat er telkens bij verzinnen en daar krijgen ze kritiek op.
In het gebied van oranje zijn meldingen van instortende gebouwen, met catastrofale schade in de rode gebieden. De schaal hiervan is enorm, er zijn naar de huidige schatting meer dan 6.200 gebouwen ingestort en de meeste daarvan zijn flatgebouwen van minstens 7 en soms tegen de 20 verdiepingen. Turkse steden staan vol met dit soort appartementencomplexen. En naast de ingestorte gebouwen zijn er ook zeer veel die zwaar beschadigd en onveilig zijn. Er zullen op zeer grote schaal flats gesloopt moeten gaan worden, waarschijnlijk wel vele honderdduizenden woningen.

In het gebied van oranje zijn meldingen van instortende gebouwen, met catastrofale schade in de rode gebieden. De schaal hiervan is enorm, er zijn naar de huidige schatting meer dan 6.200 gebouwen ingestort en de meeste daarvan zijn flatgebouwen van minstens 7 en soms tegen de 20 verdiepingen. Turkse steden staan vol met dit soort appartementencomplexen. En naast de ingestorte gebouwen zijn er ook zeer veel die zwaar beschadigd en onveilig zijn. Er zullen op zeer grote schaal flats gesloopt moeten gaan worden, waarschijnlijk wel vele honderdduizenden woningen.

-
- Moderator
Wat beelden van diverse steden, in de provincies Kahramanmaraş en Hatay. Foto's van Reuters.

-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Het is echt vreselijk.
Het lijkt wel op steden uit Oost en midden Oekraïne.

-
- 2x4 autosnelweg

Voor iedereen is dit erg. Voor Aleppo geldt dit nog extra: nog herstellende van de verwoestingen uit de Syrische burgeroorlog moet men nu weer als gevolg van deze aardbeving aan wederopbouw gaan doen.
-
- verkeersader
Het lijkt ook op Gaza, Irak, Jemen,...
Met als verschil dat bij het ene de oorzaak bij de mens ligt en het andere niet te voorkomen is.
Wat ook een probleem is, is dat er meer aandacht naar Turkije gaat dan Syrië. Hoewel daar de meeste slachtoffers zijn gevallen kan Turkije zichzelf nog min of meer verderhelpen en ook meer steun krijgen van de gemeenschap in het buitenland. Op sociale media zijn er vergelijkingen gemaakt waarbij er kritiek is op Syriërs in het buitenland die weinig solidariteit lijken te tonen met hun moederland (dus geen vluchtelingen, maar Syriers die wonen en werken in het buitenland).
Met als verschil dat bij het ene de oorzaak bij de mens ligt en het andere niet te voorkomen is.
Wat ook een probleem is, is dat er meer aandacht naar Turkije gaat dan Syrië. Hoewel daar de meeste slachtoffers zijn gevallen kan Turkije zichzelf nog min of meer verderhelpen en ook meer steun krijgen van de gemeenschap in het buitenland. Op sociale media zijn er vergelijkingen gemaakt waarbij er kritiek is op Syriërs in het buitenland die weinig solidariteit lijken te tonen met hun moederland (dus geen vluchtelingen, maar Syriers die wonen en werken in het buitenland).
-
- Moderator
Volgens de berichten zijn 11.300 gebouwen ingestort in 10 provincies.
Het lijkt er op dat het veelal om appartementengebouwen gaat van rond 7-15 verdiepingen. Als je aanneemt dat zo'n gebouw gemiddeld 40 appartementen heeft, praat je snel over 450.000 woningen en meer dan een miljoen mensen.
Het valt ook op dat relatief veel van die appartementencomplexen betrekkelijk nieuw zijn, sommigen ogen zowat gloednieuw. In de jaren '90 zijn in Turkse steden heel veel flats gebouwd om de massale trek van platteland naar de stad te accommoderen. Bijvoorbeeld een stad als Antakya of Kahramanmaraş is op satellietbeelden in Google Earth sinds 1985 wel iets van 3 of 4 keer zo groot geworden.
Het lijkt er op dat het veelal om appartementengebouwen gaat van rond 7-15 verdiepingen. Als je aanneemt dat zo'n gebouw gemiddeld 40 appartementen heeft, praat je snel over 450.000 woningen en meer dan een miljoen mensen.
Het valt ook op dat relatief veel van die appartementencomplexen betrekkelijk nieuw zijn, sommigen ogen zowat gloednieuw. In de jaren '90 zijn in Turkse steden heel veel flats gebouwd om de massale trek van platteland naar de stad te accommoderen. Bijvoorbeeld een stad als Antakya of Kahramanmaraş is op satellietbeelden in Google Earth sinds 1985 wel iets van 3 of 4 keer zo groot geworden.
-
- verkeersader
Gaziantep heeft aan de buitenranden ook enorme complexen gebouwd, die grootschalige complexen moeten mij een beetje denken aan appartementen die je ook in Oekraïne en Rusland kan vinden in de grotere steden.
-
- stadsweg
[
En dit valt zeker weer onder vrijheid van meningsuiting. Walgelijk dat mensen het nog grappig vinden.

En dit valt zeker weer onder vrijheid van meningsuiting. Walgelijk dat mensen het nog grappig vinden.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
Het valt mij op dat Hatay vaak genoemd wordt alsof het een stad is. Terwijl het de naam van de provincie is.
Misschien omdat het de enige provincie in Turkije is die niet genaamd is naar de hoofdstad. Er is geen stad Hatay. Maar in alle andere provincies van Turkije is dat wel zo.
Misschien omdat het de enige provincie in Turkije is die niet genaamd is naar de hoofdstad. Er is geen stad Hatay. Maar in alle andere provincies van Turkije is dat wel zo.
-
- expressweg

Veel mensen zullen gewoon even snel op Google Maps kijken en dit dus klakkeloos overnemen, zonder dat ze door hebben dat de stad eigenlijk Antakya heet.
-
- Moderator
Volgens mij is dat gewoon fout, zowel de Engelse als Turkse Wikipedia spreken van Hatay als een provincie en Antakya als een stad. Ook de doorverwijspagina maakt geen melding van een plaats die Hatay heet.
Op de Nederlandse Wikipedia gebruiken ze zelfs de naam Antiochië in plaats van Antakya. Dat lijkt mij wel extreem verouderd, of een historische naam in plaats van een hedendaagse naam.
Op de Nederlandse Wikipedia gebruiken ze zelfs de naam Antiochië in plaats van Antakya. Dat lijkt mij wel extreem verouderd, of een historische naam in plaats van een hedendaagse naam.
-
- autoweg
Waar zie je daar dat ze die stad als Hatay aanduiden? Als ik zoek op Hatay kom ik correct op de streek uit.verfmeer95 schreef: ↑wo 08 feb 2023, 17:55Volgens Google Maps bestaat de stad Hatay wel: https://goo.gl/maps/5ZvXwL3bpkk9V6aKA
Veel mensen zullen gewoon even snel op Google Maps kijken en dit dus klakkeloos overnemen, zonder dat ze door hebben dat de stad eigenlijk Antakya heet.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vermoed omdat de stad in de Bijbel zo genoemd wordt:Chris schreef:Op de Nederlandse Wikipedia gebruiken ze zelfs de naam Antiochië in plaats van Antakya. Dat lijkt mij wel extreem verouderd, of een historische naam in plaats van een hedendaagse naam.
Het is volgens mij de Nederlandse weergave van de Syrisch/Arameese naam van de stad (Anṭiokia).De stad speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het vroege christendom en wordt meermaals genoemd in de Handelingen van de Apostelen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Als je gewoon naar de kaart kijkt zie je Hatay op de plaats van Antakya staan:Lekkere Kwal schreef: ↑wo 08 feb 2023, 19:01Waar zie je daar dat ze die stad als Hatay aanduiden? Als ik zoek op Hatay kom ik correct op de streek uit.verfmeer95 schreef: ↑wo 08 feb 2023, 17:55Volgens Google Maps bestaat de stad Hatay wel: https://goo.gl/maps/5ZvXwL3bpkk9V6aKA

Als je inzoomt wordt het niet beter:

-
- autoweg

-
- stadsweg

Even ter vergelijking
Provincie Kocaeli stad heet Izmit maar mensen zeggen Kocaeli.
Sakarya idem. Stad heet Adapazarı maar we noemen t Sakarya.
Içel is Mersin Etc.
Hatay is wat toch anders omdat het ooit een republiek was geweest voor 1 jaar rond 1938-1939. Na een referendum onder de bevolking sloot Republiek Hatay (Dawlat Khatay arabisch)zich bij Turkije.(seculiere Turken noemen Hatay altijd een erfenis/kado van Ataturk waar we zuinig op moeten zijn.
Voorganger was Sandjak Iskenderun (Alexandrië).
Hatay is geen stad. Antakya (Antiochië) wordt net zoals de voorbeelden hierboven Hatay genoemd wat voor verwarring kan zorgen. Hatay is een provincienaam.
Als ik me niet vergis ziet Syrie Hatay nog altijd als eigen grondgebied.