Plaatsen Duitsland / Polen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Plaatsen Duitsland / Polen

Bericht door marcel » za 28 jan 2023, 11:06

Dit is zomaar een illustratie bij een wetenschappelijk artikel, maar ik vond het een leuk spelletje om de plaatsen te raden.
Links is te moeilijk, maar rechts lukt mij (bijna) alles wel in Duitsland. Polen is moeilijker. Ik ken ze ongetwijfeld allemaal, maar ik weet de ligging niet precies genoeg en vooral weet ik soms niet welke plaats belangrijker / groter is.
Afbeelding

Rene
Secretaris

Re: Plaatsen Duitsland / Polen

Bericht door Rene » za 28 jan 2023, 12:41

De vierkantjes zijn wel snel te bepalen: (Duitse namen, dat voorkomt veel diakritische tekens)
Stettin, Köslin, Stolp, Gdingen, Danzig, Graudenz, Bromberg, Thorn, Landsberg/W, Posen, Grünberg, Legnitz, Breslau, Hirschberg, Waldenburg, Oppeln, diverse steden in het Silezische stedengebied (wsl. o.a. Gleiwitz, Hindenburg, Kattowitz, Beuthen)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2023, 12:57

Bij de kleinere rondjes denk ik in elk geval te zien:
Neustadt WestPr. (Wejherowo)
Dirschau (Tczew)
Schneidemühl (Pila)
Stargard Pomm. (Stargard Szczencinski)
Glogau (Glogow)
Liegnitz (Legnica)
Schweidnitz (Swidnica)
Hohensalza (Inowroclaw)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 28 jan 2023, 13:14

^^ Pffff. Chapeau!
Ik had al moeite met Chemnitz, dacht dat Zwickau een blokje was. Het is ook wel een minder bekende hoek van Duitsland.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 28 jan 2023, 17:25

marcel schreef: za 28 jan 2023, 11:06 Afbeelding
Om een of andere reden zie ik geen plaatje.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 28 jan 2023, 19:13

^^
Afbeelding

Zo beter?
(https://media.springernature.com/full/s ... 1_HTML.png zonder ?as=webp aan het eind.)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 feb 2023, 23:54

Ik vind het erg moeilijk, met name in Polen. Plaatsen als Gorzów Wielkopolski of Wałbrzych zijn mij toch niet zo bekend.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 07 feb 2023, 7:26

Ik krijg nachtmerries terug. Dit was op 5 HAVO een stuk van het eindexamen aardrijkskunde. Elk jaar was daar een focustopic en mijn jaar was West-Duitsland en Berlijn. En dan kreeg je van dit soort plattegrondjes met 50 puntjes "noem de steden". De fuck man, alsof ik met 16 Duisburg en Düsseldorf uitelkaar kon houden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 07 feb 2023, 8:45

^^ Jij lag niet je halve jeugd over allerlei atlassen kaarten gebogen begrijp ik?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 feb 2023, 9:09

Topografie kreeg ik op de havo alleen in klas 1 volgens mij. Het meeste was in groep 7 en 8 van de basisschool. Ik was de enige in de klas die altijd een 10 had. :rofl2:

De lerares dacht toen dat ik een fotografisch geheugen had, maar dat is niet zo. Ik wist die plaatsen echt te liggen. Ze had een keer een test gedaan met een plaats die we niet hoefden te leren en die wist ik ook.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 feb 2023, 9:26

Ik had vaak een 11 omdat er altijd een hele moeilijke bonusvraag was. En zelfs die had ik vaak goed :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 07 feb 2023, 9:40

Topografie was in mijn schooltijd een ondergewaardeerd onderdeel van het vak aardrijkskunde. Veel meer dan puntenkaartjes van Nederland, West-Duitsland, België en Frankrijk heb ik nooit gehad. Maar de rest ging vrij vanzelf omdat ook ik vaak in atlassen zat te neuzen. Ook een historische atlas zat ik vaak in te kijken. Geschiedenis vond ik ook altijd een leuk vak. De geschiedenis van het Duitse keizerrijk en de Donaumonarchie enerzijds en aardrijkskunde anderzijds kwamen dan bijeen in het leren van de in onbruik geraakte Duitse exoniemen in die gebieden. Natuurlijk niet van elk gat met een paar honderd zielen, maar wel voldoende om op dit soort puntenkaartjes vrij gemakkelijk de grotere plaatsen te kunnen benoemen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 feb 2023, 9:59

Bij mij begon het in groep 5 met de plaatsen per provincie in de ene week en dan door naar de wateren en de landstreken. Dat ging echt extreem schools met rijtjes opdreunen: “Groningen, Slochteren, Hoogezand” en de juf wees dan met de stok de plaatsen aan. In latere jaren Europa en de wereld, maar dat ging wat minder schools. Wel bleef het bij mij allemaal makkelijker hangen wanneer ik het ook interessant vond. Viel het te matchen met gebieden waar we op vakantie doorheen reden, en wat je op borden ziet staan, dan ging dat meestal goed. Ik reed ooit eens met een vriend door Duitsland, telefoneerde met mijn moeder waar we waren; vriend stomverbaasd dat wij elkaar volkomen begrepen toen ik zei “bij Alzey”.

De blinde kaart uit de post hierboven viel me dan weer tegen. Misschien omdat Noord- en Oost-Duitsland nou net niet in de vakantie-sweetspot viel. Ongetwijfeld ook omdat ik gewoon niet gewend ben om precies op deze manier te reproduceren. Dit ging allemaal om plaatsen die ik, wanneer ze mij genoemd worden, meteen in de juiste regio kan plaatsen. Maar de volgorde Jena-Gera-Zwickau-Chemnitz; dat is dan toch een ander verhaal. Aan Polen ben ik niet eens begonnen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 07 feb 2023, 10:54

Topografie was bij ons vrij kleinschalig op de basisschool. Eerst de provincies in groep 6, waarbij we overigens niet verder kwamen dan een stuk of 8 provincies. Daarna in groep 7 een paar omringende landen, waarvan ik me vooral kan herinneren dat Zaragoza met drie S’en werd geschreven. De rest van de wereld deden we niet aan.

Op de middelbare school had ik toen de verwachting dat dat wel bij Aardrijkskunde langs zou komen, maar dat was een misvatting. De leraar van dienst zei letterlijk dat dat basisschoolstof is, en dat hij daar zijn tijd niet aan ging verdoen. Net als taal en rekenen bij de basisschool hoorden trouwens.

Het resultaat was dat het VWO leerlingen afleverde die “ik vindt” schrijven, 9x6 op de rekenmachine doen en geen idee hebben waar ze op de kaart moeten zoeken naar Veenendaal of Heerhugowaard. :geenlach:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 07 feb 2023, 11:10

Ik was zo'n jongen die al vroeg begon met een interesse voor atlassen en landkaarten, dus bij topografie troefde ik de meeste anderen af (hoewel er nog een bij zat met een fotografisch geheugen denk ik). Nostalgisch was een topo-computerspel waarbij je met een helikopter naar de juiste bolletjes of puntjes moest vliegen op een kaart, dat was nog op een oude school-PC zonder Windows geloof ik. Eind jaren '90...

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 08 feb 2023, 10:01

^^
Dat was zeker zonder Windows, het draaide op een oude bak met zo'n 4-kleurenmonitor dacht ik.
Heb dezelfde heli in de jaren '90 bestuurd, geweldig vond ik dat toen 8-)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 08 feb 2023, 12:47

^^ Goh. In mijn jeugd had ik alleen papieren atlassen. Ik vroeg ze zelfs voor mijn verjaardag.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 feb 2023, 17:46

Wesso schreef: di 07 feb 2023, 11:10Nostalgisch was een topo-computerspel waarbij je met een helikopter naar de juiste bolletjes of puntjes moest vliegen op een kaart, dat was nog op een oude school-PC zonder Windows geloof ik. Eind jaren '90...
Ik had dat op de Commodore 64. Dat was dit moderne spel:

Afbeelding

En een Italiaanse versie
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 08 feb 2023, 20:38

^^ Klopt, op Youtube staat een opname van dat spel (daar heet het Topografie Nederland), versie 1986:
Link
In mijn herinnering zag het er wat moderner uit, dus ik had waarschijnlijk een nieuwere versie van Topografie Nederland/Europa op school. Radarsoft, de fabrikant, schaart het onder nostalgie :)
https://radarsoft.nl/m/M_Nostalgie.aspx

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 21:32

Hier een boel experts op topografie, maar ik las vanochtend op NOS of RTL dat er veel mensen zijn die niet eens weten welk land Nederlands-Indië nu is. :schrikreactie:

Maar ja, in deze wereld van Google Maps en Wikipedia wordt er ook niet echt een beroep gedaan op eigen kennis. Als je het niet weet zoek je het op. Je kunt ook niet alles weten, en alleen maar data oplepelen is misschien ook niet de beste manier van onderwijs. Maar je hebt toch feiten en kennis nodig om gebeurtenissen aan elkaar te koppelen en in context te kunnen plaatsen. Dat is toch wel een vorm van basiskennis die afgetakeld is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 feb 2023, 6:40

Dit artikel wellicht?

Vooral Batavia :rofl2:
Wat Batavia was? "Ik ken alleen Batavia-Stad", grinnikt een jongere plaatsgenoot verderop. De politionele acties kent ze wel vaag, maar omschrijf dat maar eens in een paar zinnen. En hoe Nederlands-Indië nu heet? Een man slaakt een diepe zucht. "Het is ook zo lang geleden."
Als ik een jonge stagiaire heb die in Schiedam woont maar geen idee heeft waar Maassluis ligt. Als ik met (ook oudere) collega’s naar Beesd moet en zij horen voor het eerst in hun leven die naam. Als ik op vakantie ga naar Tsjechië en mensen vragen of ik nog even langs familie in Bosnië-Herzegovina ben gereden. Ja, dan is er inderdaad een signaal dat er veel mis is met parate (topografische) kennis.

Ik keek vroeger nog wel de Slimste Mens. Ik volg het nu niet meer, maar ook daarover lees ik dat de parate kennis vooral niet aanwezig is. Met als dieptepunt “Wat weet u over Franeker” wordt beantwoord met “een sporter” :facepalm:

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 feb 2023, 12:51

Palance schreef: do 09 feb 2023, 6:40 Met als dieptepunt “Wat weet u over Franeker” wordt beantwoord met “een sporter”
Dat klopt toch?
Een elfsteed is toch een schaatser?
Iemand die meedoet met die tocht waar alle elfsteden aan meedoen?
Daar moet wel iemand bij zitten die Franeker heet, een van de elfsteden.
SPOILER: TOON

:mrgreen:
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 09 feb 2023, 15:54

Palance schreef: do 09 feb 2023, 6:40Als ik met (ook oudere) collega’s naar Beesd moet en zij horen voor het eerst in hun leven die naam.
Vroeger nog wel bekend van de verkeersinformatie, maar dat ligt inmiddels ook al weer een hele tijd achter ons. Maar zo gek is het toch niet dat mensen een dorp met nog geen 3400 inwoners niet kennen?

Nu zal ik de meeste plaatsen van die grootte wel weten te plaatsen, maar ik vind het niet realistisch om van iedereen te verwachten dat ze ooit gehoord hebben van een klein dorp in een uithoek van Gelderland.
Palance schreef: do 09 feb 2023, 6:40Als ik op vakantie ga naar Tsjechië en mensen vragen of ik nog even langs familie in Bosnië-Herzegovina ben gereden. Ja, dan is er inderdaad een signaal dat er veel mis is met parate (topografische) kennis.
Ik had op het hbo een medestudent die van Armeense afkomst was en beweerde dat Armenië bij Kroatië in de buurt lag. Tja.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 feb 2023, 16:01

In mijn regio verbaas ik me er nog met enige regelmaat over dat mensen bv de Achterhoek en Twente niet uit elkaar kunnen houden.
Anderzijds weet in die betreffende regionen ook niet iedereen precies waar Barendrecht ligt, zo heb ik wel eens ervaren (‘Dat is bij Leiden, toch?’)

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 09 feb 2023, 16:37

^^ Zo gek vind ik dat niet, de Achterhoek en Twente grenzen aan elkaar, en als je geen onderscheid herkent in dialect of de provinciegrens lijkt het een en dezelfde regio. Andersom zullen veel mensen uit het noorden/oosten/zuiden des lands ook niet de Randstad op hun duimpje kennen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 10 feb 2023, 0:58

Chris schreef: wo 08 feb 2023, 21:32 Hier een boel experts op topografie, maar ik las vanochtend op NOS of RTL dat er veel mensen zijn die niet eens weten welk land Nederlands-Indië nu is. :schrikreactie:

Maar ja, in deze wereld van Google Maps en Wikipedia wordt er ook niet echt een beroep gedaan op eigen kennis. Als je het niet weet zoek je het op. Je kunt ook niet alles weten, en alleen maar data oplepelen is misschien ook niet de beste manier van onderwijs. Maar je hebt toch feiten en kennis nodig om gebeurtenissen aan elkaar te koppelen en in context te kunnen plaatsen. Dat is toch wel een vorm van basiskennis die afgetakeld is.
Dat zal er met de opkomst van AI zoals ChatGPT niet op beteren, kennis zal sowieso nog verder achteruit gaan.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 10 feb 2023, 17:44

Nog iets veel moeilijkers: iemand enig idee waar dit is?

Afbeelding
Het komt van https://www.esri.com/arcgis-blog/produc ... oundation/

Ik dacht om een of andere reden aan Manchester, dan Sydney en Melbourne, en Mexico, maar dat klopt allemaal niet.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 10 feb 2023, 18:33

^^ Geen rotondes, geen ongelijkvloerse kruisingen? Alleen maar grid. Dit zou zomaar eens in een minder ontwikkeld land kunnen zijn. Daar zijn er best veel van...

Mijn eerste ingeving is ergens op de Balkan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 feb 2023, 18:45

Ik herken zo snel geen steden van de Balkan.

Zou het iets van Istanbul kunnen zijn? Of gewoon ergens in Afrika?

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 feb 2023, 19:07

De versie op de website is groter: https://www.esri.com/arcgis-blog/wp-con ... 0x1080.png

Mijn eerste ingeving was ook Mexico City en het lijkt er ook wel op, maar het klopt toch niet.

Als ik het snel vergelijk op Open Street Map zou het een hele grote stad moeten zijn, maar met amper snelwegen. En er zijn ook geen features zoals rivieren, meren of kustlijn. Dat zouden dan niet veel steden kunnen zijn.