Links is te moeilijk, maar rechts lukt mij (bijna) alles wel in Duitsland. Polen is moeilijker. Ik ken ze ongetwijfeld allemaal, maar ik weet de ligging niet precies genoeg en vooral weet ik soms niet welke plaats belangrijker / groter is.

Moderator: Moderatoren
Ik had dat op de Commodore 64. Dat was dit moderne spel:
Als ik een jonge stagiaire heb die in Schiedam woont maar geen idee heeft waar Maassluis ligt. Als ik met (ook oudere) collega’s naar Beesd moet en zij horen voor het eerst in hun leven die naam. Als ik op vakantie ga naar Tsjechië en mensen vragen of ik nog even langs familie in Bosnië-Herzegovina ben gereden. Ja, dan is er inderdaad een signaal dat er veel mis is met parate (topografische) kennis.Wat Batavia was? "Ik ken alleen Batavia-Stad", grinnikt een jongere plaatsgenoot verderop. De politionele acties kent ze wel vaag, maar omschrijf dat maar eens in een paar zinnen. En hoe Nederlands-Indië nu heet? Een man slaakt een diepe zucht. "Het is ook zo lang geleden."
Dat klopt toch?
Vroeger nog wel bekend van de verkeersinformatie, maar dat ligt inmiddels ook al weer een hele tijd achter ons. Maar zo gek is het toch niet dat mensen een dorp met nog geen 3400 inwoners niet kennen?
Ik had op het hbo een medestudent die van Armeense afkomst was en beweerde dat Armenië bij Kroatië in de buurt lag. Tja.
Dat zal er met de opkomst van AI zoals ChatGPT niet op beteren, kennis zal sowieso nog verder achteruit gaan.Chris schreef: ↑wo 08 feb 2023, 21:32 Hier een boel experts op topografie, maar ik las vanochtend op NOS of RTL dat er veel mensen zijn die niet eens weten welk land Nederlands-Indië nu is.![]()
Maar ja, in deze wereld van Google Maps en Wikipedia wordt er ook niet echt een beroep gedaan op eigen kennis. Als je het niet weet zoek je het op. Je kunt ook niet alles weten, en alleen maar data oplepelen is misschien ook niet de beste manier van onderwijs. Maar je hebt toch feiten en kennis nodig om gebeurtenissen aan elkaar te koppelen en in context te kunnen plaatsen. Dat is toch wel een vorm van basiskennis die afgetakeld is.