Wegverlichting in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Wegverlichting in Nederland
Het wegvak van de omgelegde A9 Badhoevedorp faalt de verlichting ook al geruime tijd. Maar dat is nog geen LED als ik het goed heb.
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Gisteravond geconstateerd dat het grootste deel van de lichtmasten op dat A9-deel het weer deed.
-
- dorpsstraat

In de categorie erg lelijk dit gedrocht. Het lijkt net of alleen het mastopzetstuk op de paal zit maar nee dit is het armatuur

-
- verkeersader
-
- 2x5 autosnelweg
Lijkt wel alsof het armatuur is afgebroken. Schijnt dit ook niet heel erg zijwaarts?
-
- dorpsstraat

Deze gedrochten zijn te vinden te Waardenburg.
https://www.google.com/maps/@51.8468292 ... 384!8i8192
Nog een eigen gemaakt plaatje:

-
- autoweg
Wauw.. na al die tijd...binnenkort maar eens aanschouwen dan ..Jackbauer1350 schreef: ↑za 14 jan 2023, 23:39 Gisteravond geconstateerd dat het grootste deel van de lichtmasten op dat A9-deel het weer deed.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan me er bar weinig bij voorstellen dat dat ding bij Waardenburg ook daadwerkelijk (voldoende) licht geeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat

Afgelopen maandag reed ik de oprit op van de A20 bij Capelle om terug naar huis te gaan en RWS was bezig met het plaatsen van nieuwe masten aldaar wat zeker geen overbodige luxe is want het was al best donker daar.
Wat ik zo zag hebben de nieuwe masten de Luma gen2 erop zitten.
Ben benieuwd of de afrit(ten)en oprit richting Gouda ze ook krijgen.

-
- Forumbeheerder
Zag van de week dat er inderdaad nieuwe lichtmasten waren geplaatst langs de A20 tussen Terbregseplein en afrit Prins Alexander, in de bermen. In de middenberm is (nog?) geen activiteit.
-
- dorpsstraat

De afslag Capelle/Alexander heeft nog maar weinig werkende verlichting

-
- dorpsstraat
Ik denk dat RWS de maandag gebruikt voor de verlichting van de af-op ritten van de A20.
Maandag 23 januari werden er nieuwe palen neergezet op de afrit Prins Alexander/Capelle aan den IJssel.
Maandag 23 januari werden er nieuwe palen neergezet op de afrit Prins Alexander/Capelle aan den IJssel.
-
- stadsweg
Jammer dat al die mooie oude verlichting geruimd moet worden, maar ik snap het aan de andere kant ook wel weer voor de veiligheid.
Al vind ik soms de felheid van de verlichting aan de magere kant.
Al vind ik soms de felheid van de verlichting aan de magere kant.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.
-
- dorpsstraat
Was laatst weer eens op de Maasvlakte. Op de N15 aldaar zitten nog oude Philips Speedstar armaturen. Ik dacht dat ze alleen maar te vinden waren langs snelwegen op de A44(en een paar op de uitvoeger op de A4 richting de A5 bij Schiphol).

Off topic,op de achtergrond 2 380KV lijnen waarvan er een naar Krimpen toe lijdt als ik me niet vergis over de Hoekse Waard en het eiland van Dordt.
Een aantal jaar geleden was om en nabij deze locatie een aantal werkers bezig met het verwijderen van de oude bovenleiding van de Haven spoorlijn.
Ze hadden alles volgens het boekje uitgeschakeld,netjes op 2 plaatsen de uitgeschakelde bovenleiding geaard en gingen aan het werk.
Doch kreeg een van hen een dikke opdonder,naar verluid leeft hij nog maar zal hij nooit meer kunnen werken aan een dergelijke installatie omdat hij niet meer kan vertrouwen dat de lijn spanningsloos is(jargon,geen bedrijfsspanning aangezien de bovenleiding alhier 25KV AC voert).
De monteur had een schok gekregen door een fenomeen dat capacitieve inkoppeling heet en dat heeft alles te maken met de 380KV lijnen die hier vlak naast het spoor staan.
Het zal je maar gebeuren. Terug on topic,deze armaturen waren het eerste type ter wereld die langs een snelweg werden aangebracht(ze vervingen de Traffic Vision armaturen).
Opmerkelijk genoeg duurde het nog een aantal jaar eer er meerdere snelwegen aangepakt werden.
Zelfs de nieuwe A4 kreeg op de hoge masten Iridium2 armaturen met¨gewoon¨SON-T.
De lage armaturen in de open bak waren daarentegen wel met LED uitgevoerd en eveneens de Iridium2.
Na de fusie met Indal verdween de Speedstar uit de catalogus.

Wat dichterbij,helaas was het niet echt mooi weer die dag en erg druilerig.
P.s. nog een link naar het onderzoek naar aanleiding van het ongeval.
http://www.energievoorziening.info/eige ... erRail.pdf

Off topic,op de achtergrond 2 380KV lijnen waarvan er een naar Krimpen toe lijdt als ik me niet vergis over de Hoekse Waard en het eiland van Dordt.
Een aantal jaar geleden was om en nabij deze locatie een aantal werkers bezig met het verwijderen van de oude bovenleiding van de Haven spoorlijn.
Ze hadden alles volgens het boekje uitgeschakeld,netjes op 2 plaatsen de uitgeschakelde bovenleiding geaard en gingen aan het werk.
Doch kreeg een van hen een dikke opdonder,naar verluid leeft hij nog maar zal hij nooit meer kunnen werken aan een dergelijke installatie omdat hij niet meer kan vertrouwen dat de lijn spanningsloos is(jargon,geen bedrijfsspanning aangezien de bovenleiding alhier 25KV AC voert).
De monteur had een schok gekregen door een fenomeen dat capacitieve inkoppeling heet en dat heeft alles te maken met de 380KV lijnen die hier vlak naast het spoor staan.
Het zal je maar gebeuren. Terug on topic,deze armaturen waren het eerste type ter wereld die langs een snelweg werden aangebracht(ze vervingen de Traffic Vision armaturen).
Opmerkelijk genoeg duurde het nog een aantal jaar eer er meerdere snelwegen aangepakt werden.
Zelfs de nieuwe A4 kreeg op de hoge masten Iridium2 armaturen met¨gewoon¨SON-T.
De lage armaturen in de open bak waren daarentegen wel met LED uitgevoerd en eveneens de Iridium2.
Na de fusie met Indal verdween de Speedstar uit de catalogus.

Wat dichterbij,helaas was het niet echt mooi weer die dag en erg druilerig.
P.s. nog een link naar het onderzoek naar aanleiding van het ongeval.
http://www.energievoorziening.info/eige ... erRail.pdf
-
- autoweg
Ahum.. er brandt wellicht IETS MEER dan in het verleden. Maar knooppunt Raasdorp en een deel tussen Raasdorp richt Badhoevedorp is huilen met de pet op. Bij Raasdorp brand nog steeds de helft NIET. Dat daar bij 2 hoofdbanden en 2 parallelbanen wat kleine lampjes aan de buitenlanden staan maakt het er ook niet beter op. Al brandt het (op 40% lichtsterkte), de hoodbanen zijn dan nog steeds eerder donker dan echt verlicht.Hensepens schreef: ↑ma 16 jan 2023, 23:14Wauw.. na al die tijd...binnenkort maar eens aanschouwen dan ..Jackbauer1350 schreef: ↑za 14 jan 2023, 23:39 Gisteravond geconstateerd dat het grootste deel van de lichtmasten op dat A9-deel het weer deed.
Blijft een aanfluiting.
-
- dorpsstraat

Misschien heeft RWS wel zoiets van de weg wordt toch verlegd en verbreed waarom nu een nieuwe?
Gek genoeg was er bij knooppunt Gorinchem in de richting van Papendrecht een mast die min of meer gesneuveld was maar laatst zag ik er weer nieuwe Eclatec Clips erop zitten.
Een heleboel verlichting ff verderop ter hoogte van Sliedrecht werkt ook niet waarschijnlijk een fase die er uit ligt want de verlichting is maar een paar jaar oud.
Het project om de A15 te verbreden ging wel erg snel moet ik zeggen.
Maar waarom er besloten is om op de op/afritten Digistreet´s te gebruiken in plaats van de Luma´s die in de middenberm/berm staan is me niet duidelijk.
Al heb je dat ook in Apeldoorn waar er ook Luma´s in de middenberm staan en Iridium gen3 op de op/afritten.
Maar de afrit Dordrecht heeft dan weer wel de Luma maar die viel onder een ander deelproject namelijk de nieuwe afrit richting Papendrecht.
-
- zandpaadje
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Bij Raasdorp - Rottepolderplein-Zuid staan ook alleen masten aan de buitenzijden van de weg dat inderdaad magertjes is voor dat brede stuk. En een deel is kapot.Hensepens schreef: ↑di 31 jan 2023, 20:03
Ahum.. er brandt wellicht IETS MEER dan in het verleden. Maar knooppunt Raasdorp en een deel tussen Raasdorp richt Badhoevedorp is huilen met de pet op. Bij Raasdorp brand nog steeds de helft NIET. Dat daar bij 2 hoofdbanden en 2 parallelbanen wat kleine lampjes aan de buitenlanden staan maakt het er ook niet beter op. Al brandt het (op 40% lichtsterkte), de hoodbanen zijn dan nog steeds eerder donker dan echt verlicht.
Blijft een aanfluiting.
Bij de afbuiging naar het nieuwe tracé om Badhoevedorp begint de verlichting in de middenberm.
En die doen het voor het grootste deel.
-
- dorpsstraat

Ommen,Nieuwe palen met Shark G2 armaturen van Lebaa uit Nijverdal.
je ziet veel van dit merk in deze omgeving niet zo gek natuurlijk.

Deze zie je ook regelmatig alleen niet zo vaak meer nieuw. Ommen.
-
- Secretaris
Eens stond het dorp van mijn jeugd vol met dit type armatuur. Gevoelens van nostalgie overspoelden mij toen ik er recentelijk eentje zag staan op iemands erf: https://goo.gl/maps/rEwx81KcmDxGQcCcA
Wat is dit voor eentje? En zijn er nog meer te vinden in den lande?
Wat is dit voor eentje? En zijn er nog meer te vinden in den lande?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- woonerf
Momenteel is men op de A1 tussen Muiden en Naarden bezig om de verLED-lijnverlichting te vervangen door hoge standaard lichtmasten op dezelfde mastafstand.
Ik had eigenlijk verwacht dat de fijne lijnverlichting hier wel zou blijven hangen toen het verLED werd!?
Ik had eigenlijk verwacht dat de fijne lijnverlichting hier wel zou blijven hangen toen het verLED werd!?

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
https://www.nu.nl/binnenland/6252542/ri ... wegen.html
Verlichting wordt nu minder snel gerepareerd dan voorheen, met name vanwege personeelstekorten.
Verlichting wordt nu minder snel gerepareerd dan voorheen, met name vanwege personeelstekorten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
En als het vervangen op de A1 klaar is blijven de A4 bij Schiphol en de A12 bij Utrecht en Westervoort-Zevenaar nog de enige met stukjes lijnverlichting.

A1 afbraak lijnverlichting bij Naarden by DutchRoadMovies, on Flickr

A1 lijnverlichting vervangen bij VZP Bospoort by DutchRoadMovies, on Flickr

A1 Vervanging lijnverlichting by DutchRoadMovies, on Flickr

A1 Lijnverlichting bij aansluiting Naarden by DutchRoadMovies, on Flickr
Bij enkelen, zoals hier bij eentje is te zien, is de kap er al af.
Dit is het punt van de foto hierboven, viaduct over de oude rijksweg. Ben benieuwd of de vervangende LED-mast ook op deze manier wordt geplaatst. Tussen de viaducten in.
(uit 2018:)

Mast lijnverlichting tussen A1-viaducten bij Naarden by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN3941 by DutchRoadMovies, on Flickr

A1 lijnverlichting vervangen bij VZP Bospoort by DutchRoadMovies, on Flickr

A1 Vervanging lijnverlichting by DutchRoadMovies, on Flickr

A1 Lijnverlichting bij aansluiting Naarden by DutchRoadMovies, on Flickr
Bij enkelen, zoals hier bij eentje is te zien, is de kap er al af.
Dit is het punt van de foto hierboven, viaduct over de oude rijksweg. Ben benieuwd of de vervangende LED-mast ook op deze manier wordt geplaatst. Tussen de viaducten in.
(uit 2018:)

Mast lijnverlichting tussen A1-viaducten bij Naarden by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN3941 by DutchRoadMovies, on Flickr
-
- dorpsstraat
Zo te zien zijn het dezelfde als bij de Velser/Wijkertunnel.
Ben benieuwd of ze het aansluitende stuk ook meenemen en de oude Saffiers(en een vervangende Iridium hier een daar)gaan vernieuwen.
Wat dat betreft denk ik dat die verlichting ouder is dan de verlichting op de vernieuwde A2 die geen lang leven heeft gehad en waar de nieuwe verlichting erg slecht is geworden.
Aangezien het dezelfde leverancier is is het afwachten.
Merkwaardig genoeg zitten er in vele Schréder armaturen gewoon Philips(Signify)driver(s).
Mocht RWS ook het stuk door Bussum meenemen tot aan de Witte bergen dan is bijna de gehele A1 tussen Diemen en Amersfoort(afslag Bunschoten dan)verled.
Op de af en opritten van de A20 bij Alexander zijn de nieuwe palen nu in gebruik.
Hoge aluminium masten met de Luma gen2 er op.
Tevens is men bezig bij Nieuwerkerk om daar nieuwe masten te plaatsen alleen was het donker dus weet niet wat daarop zit en merkwaardig genoeg zaten er op sommige masten niet eens een armatuur waardoor ze later terug moeten komen met een hoogwerker lijkt me niet echt kostenbesparend.
Ben benieuwd of ze het aansluitende stuk ook meenemen en de oude Saffiers(en een vervangende Iridium hier een daar)gaan vernieuwen.
Wat dat betreft denk ik dat die verlichting ouder is dan de verlichting op de vernieuwde A2 die geen lang leven heeft gehad en waar de nieuwe verlichting erg slecht is geworden.
Aangezien het dezelfde leverancier is is het afwachten.
Merkwaardig genoeg zitten er in vele Schréder armaturen gewoon Philips(Signify)driver(s).
Mocht RWS ook het stuk door Bussum meenemen tot aan de Witte bergen dan is bijna de gehele A1 tussen Diemen en Amersfoort(afslag Bunschoten dan)verled.
Op de af en opritten van de A20 bij Alexander zijn de nieuwe palen nu in gebruik.
Hoge aluminium masten met de Luma gen2 er op.
Tevens is men bezig bij Nieuwerkerk om daar nieuwe masten te plaatsen alleen was het donker dus weet niet wat daarop zit en merkwaardig genoeg zaten er op sommige masten niet eens een armatuur waardoor ze later terug moeten komen met een hoogwerker lijkt me niet echt kostenbesparend.
-
- 2x3 autosnelweg
Het gedeelte vanaf knp Muiderberg tot knp Diemen is een paar jaar geleden voorzien van LED terwijl de armaturen die toen vervangen zijn al niet eens gek oud waren, die zijn geplaatst bij de uitvoering van SAA.
De lampen tussen Bussum en Eemnes zijn volgens mij geplaatst met de aanleg van de spitsstroken.
De lampen tussen Bussum en Eemnes zijn volgens mij geplaatst met de aanleg van de spitsstroken.
-
- dorpsstraat
Ja dat waren idd nog erg jonge armaturen(Iridium2 die gek genoeg ook in LED variant beschikbaar was).Jackbauer1350 schreef: ↑za 25 feb 2023, 12:29 Het gedeelte vanaf knp Muiderberg tot knp Diemen is een paar jaar geleden voorzien van LED terwijl de armaturen die toen vervangen zijn al niet eens gek oud waren, die zijn geplaatst bij de uitvoering van SAA.
-
- autoweg
Zijn die nieuwe lichtmasten op de A1 niet een beetje erg hoog?
Zulke lange windgevoelige sprieten...
Zulke lange windgevoelige sprieten...