De benadering heeft absoluut zin. Of dit de juiste manier is om het te bewegwijzeren? Kun je wel over twisten.
[D] Bewegwijzering in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland
De benadering heeft absoluut zin. Of dit de juiste manier is om het te bewegwijzeren? Kun je wel over twisten.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Klopt, je ziet het hier net:

Zelfs drie rijstroken zijn verboden voor vrachtverkeer.
EDIT: ik heb de uitsnede aangepast zodat je het beter ziet.
Zelfs drie rijstroken zijn verboden voor vrachtverkeer.
EDIT: ik heb de uitsnede aangepast zodat je het beter ziet.
-
- zandpaadje
[https://www.mapillary.com/app/?pKey=344259450737699]
Hoe ver wil je al een raststätte aangeven, want de meeste borden beginnen pas bij 5 km
Hoe ver wil je al een raststätte aangeven, want de meeste borden beginnen pas bij 5 km
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
In Frankrijk is het niet ongewoon om de grote VZP's van 20 tot 30km van te voren aan te kondigen. Dus, die 10km in Duitsland is nou niet zo bijzonder.
-
- 4x3 autosnelweg
Het enige dat er bijzonder aan is, is dat 5 kilometer de Duitse standaard is. Net zoals het in Nederland bijzonder zou zijn zo’n aankondiging te zien op 5 kilometer. Of in België een eerste aankondiging van een afrit op 1200 meter.
Uiteindelijk is de functie van dit soort borden om een zaadje te planten bij de weggebruiker - “moesten we niet weer eens stoppen?” 5, 10 of 25 kilometer maakt daarbij niet enorm veel uit. Hoewel 25 kilometer natuurlijk wel in de buurt komt van de interval tussen bemande verzorgingsplaatsen in veel landen (in Nederland is die interval zelfs kleiner). Het hoeft ook zeker geen rond getal te zijn. In Italië pakken ze met gemak een afstand als 17 kilometer. Bord heeft dan mede de functie om de monotonie langs de weg een beetje te doorbreken, net zoals de bruine borden.
Uiteindelijk is de functie van dit soort borden om een zaadje te planten bij de weggebruiker - “moesten we niet weer eens stoppen?” 5, 10 of 25 kilometer maakt daarbij niet enorm veel uit. Hoewel 25 kilometer natuurlijk wel in de buurt komt van de interval tussen bemande verzorgingsplaatsen in veel landen (in Nederland is die interval zelfs kleiner). Het hoeft ook zeker geen rond getal te zijn. In Italië pakken ze met gemak een afstand als 17 kilometer. Bord heeft dan mede de functie om de monotonie langs de weg een beetje te doorbreken, net zoals de bruine borden.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Ja in de DDR werden de taalfaciliteiten voor deze etnische groepering gebruikt om aan te tonen hoe 'goed' het communistische regime met minderheden omgaat; veel beter dan in het 'verderfelijke' westen. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar dit zijn geen DDR-borden.
Zijn er wel foto's van DDR-borden uit die regio?
Zijn er wel foto's van DDR-borden uit die regio?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ze hebben de oude wegwijzer gewoon gekopieerd op het nieuwe bord lijkt me.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vond dit document met diverse voorbeelden van tweetaligheid (met name Sorbsich). Daar staan ook wat tweetalige DDR-borden in, zie pagina’s 6 en 7
https://www.witaj-sprachzentrum.de/nied ... ng2018.pdf

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Die foto van Chris is zo te zien gemaakt bij afrit Bautzen-Ost, waar de Reichsautobahn vanaf het einde van de oorlog tot/na de Wende compleet verwaarloosd was door de DDR. Als er nog een foto van een DDR-bord of een RAB-bord van die omgeving te vinden is ben ik wel heel benieuwd.
-
- 2x4 autosnelweg
Ergens op internet heb ik wel eens een foto van een afslag rond Bautzen in DDR-tijd gevonden waarop de naam van die stad alleen in het Duits stond vermeld.
Toch denk ik dat de Sorben hun taal of identiteit in de communistische tijd inderdaad mochten uiten. Alleen kwam dat niet tot uitdrukking in tweetalige wegwijzers.
Toch denk ik dat de Sorben hun taal of identiteit in de communistische tijd inderdaad mochten uiten. Alleen kwam dat niet tot uitdrukking in tweetalige wegwijzers.
-
- dorpsstraat
Heeft dit ook niet te maken met de hellingen daar, wat moeizaam is voor het vrachtverkeer? Daarom die aparte configuratie hier.
-
- Moderator

-
- Moderator
Interessante wegwijzer in Hamburg.
Alle bestemmingen zijn volgens mij wijken of stadsdelen. Dat van die 'Routen A C' e.d. had ik ook niet zo gezien.

Alle bestemmingen zijn volgens mij wijken of stadsdelen. Dat van die 'Routen A C' e.d. had ik ook niet zo gezien.

-
- 2x4 autosnelweg
Eigenlijk zou er dus HH- voor de bestemmingen moeten staan.
Aangezien alle doelen binnen Hamburg liggen zou dat het bord niet duidelijker maken.
Overigens is Hamburg een eigen deelstaat en wellicht maakt dat het verschil. In Berlijn, ook een eigen deelstaat, staan bestemmingen op dezelfde manier aangegeven als op deze foto uit Hamburg.
In Bremen doen ze dat naar mijn idee dan weer niet. Maar dat is natuurlijk een erg kleine deelstaat.
Aangezien alle doelen binnen Hamburg liggen zou dat het bord niet duidelijker maken.
Overigens is Hamburg een eigen deelstaat en wellicht maakt dat het verschil. In Berlijn, ook een eigen deelstaat, staan bestemmingen op dezelfde manier aangegeven als op deze foto uit Hamburg.
In Bremen doen ze dat naar mijn idee dan weer niet. Maar dat is natuurlijk een erg kleine deelstaat.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
Ze hebben een beetje lopen prutsen daar. Bestemming 'Elbbrücken' lijkt toegevoegd om gevaarlijke stoffen overdag om te leiden aangezien die niet dan door de tunnel mogen. Oorsponkelijk zullen ze dat wel via de Kattwykbrücke geleid hebben.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat kan inderdaad verklaren waarom het rechtdoor was, ik snapte dat eerst niet.
-
- 4x5 autosnelweg
De kans dat de routering is aangepast is een stuk hoger dan dat de bruggen zijn afgebroken en op een andere plaats herbouwd 

-
- stadsweg
Google heeft na jaren eindelijk de Street View beelden van Duitsland online gezet.
https://maps.app.goo.gl/GSiu1H3dQUUvMLx69?g_st=ic
Is dit het bord waarop Amsterdam over de grootste afstand staat aangegeven (305 km vanaf dit punt)?
Is er ergens anders een doel in Nederland wat verder van de Nederlandse grens vermeld staat (137 km)?
https://maps.app.goo.gl/GSiu1H3dQUUvMLx69?g_st=ic
Is dit het bord waarop Amsterdam over de grootste afstand staat aangegeven (305 km vanaf dit punt)?
Is er ergens anders een doel in Nederland wat verder van de Nederlandse grens vermeld staat (137 km)?
-
- 2x4 autosnelweg

In dezelfde categorie valt Rotterdam op de Duitse A57. De exacte afstand daar weet ik niet.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat bord staat vlak voor de grens en dat is niet wat Autostrada bedoeld.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vraag me af hoe recent de beelden zijn? Een tijd lang stonden beelden van wat grote steden online, maar dan uit 2009.