[AUS] New South Wales (Sydney)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [AUS] New South Wales (Sydney)

Bericht door Pino » zo 05 sep 2021, 18:17

Het systeem zonder streep tussen links en rechts werkt op zich redelijk, mits er maar één doel per richting is. Dat is gelukkig wel de hoofdregel, maar als het eens afwijkt, gaat het wel kraken.

Als je overigens kijkt naar Australische highways, zie je niet superveel kruispunten met vier armen, zeker niet tussen twee doorgaande (dus bewegwijzerde) routes. Dat scheelt veel. Van mijn ritten door het land herinner ik me toch vooral borden met rechtdoor / streep / rechtsaf of linksaf (voorbeeld). Uiteraard heeft zo’n t-splitsing dan nog wel een benadering vanaf de zijweg, maar als er daar al een voorwegwijzer staat, heb je op de splitsing doorgaans nog een ruimbemeten handwegwijzer waarmee alles buiten twijfel wordt gebracht (voorbeeld).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 jan 2022, 10:41

Het Rozelle Interchange in Sydney is volledig ondergronds:

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 01 feb 2022, 12:59

Als ik plattegronden van Australische steden bekijk, valt mij op hoeveel wegen er wel niet ondergronds liggen. Niet alleen in Sydney, maar ook elders.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 feb 2022, 13:10

^^ Het is niet voor niets down under ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 feb 2022, 15:19

^^ In Australië is op best wel wat plaatsen eerst ruimte gereserveerd voor toekomstige snelwegen, die vervolgens toch weer is vrijgegeven voor woningbouw en dergelijke. Waarna dus in de afgelopen decennia alsnog bleek dat die snelwegen hard nodig waren en dus maar onder de grond moesten worden aangelegd - dat laatste trouwens ook onder invloed van NIMBYs.

Maar ik denk ook dat men eigenlijk onvoldoende ruimte heeft gereserveerd. Daarbij speelt wellicht een rol dat in Australische steden de CBDs zeer populair en gewild zijn gebleven, meer dan in de meeste Amerikaanse steden. En even een half wijkje platleggen voor een nieuwe snelweg is er niet meer bij als je tegenwoordig snelwegen wilt aanleggen, waar dat elders en in het verleden makkelijker ging.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 mei 2022, 16:48

Chris schreef: ma 03 mei 2021, 9:02 De Great Western Highway door de Blue Mountains wordt verdubbeld naar 2x2 rijstroken. Dit is de westelijke invalsweg van Sydney, die de stad met het achterland verbindt.

Het is nu gepland om een 11 kilometer lange tunnel aan te leggen tussen Blackheath en Mount Victoria. Er waren al plannen om beide plaatsen te ondertunnelen met tunnels van 4,5 en 4 kilometer lengte, maar nu is besloten om er één lange tunnel van te maken.
Toen Chris het bovenstaande schreef, werd de lange tunnel alleen nog maar onderzocht. Nu is het ook voorkeurstracé, en men wil de 11 kilometer lange tunnel ook tolvrij hebben. https://www.nsw.gov.au/media-releases/a ... -mountains

Of er ook financiering voor is, wordt me niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat men nu begint aan de consultaties in de regio, dus dat is nog vroeg in de bepaling van een definitief tracé en de bijbehorende kosten. Tijdspad naar realisatie is in die zin ook nog helemaal open.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jun 2022, 20:14

De vele nieuwe tolwegen in Sydney leveren enorm veel tijdswinst op, maar ze kosten ook een fortuin om dagelijks te gebruiken.

Er komt nu - voor 2 jaar in eerste instantie - een ontlasting van weggebruikers. Als je meer dan $ 375 in een jaar aan tol betaalt, krijg je daarna $ 0.40 terug voor elke $ 1 uitgegeven aan tol, met een maximale teruggaaf van $ 750 per jaar. Dit om de kosten voor levensonderhoud te compenseren.

https://www.nsw.gov.au/media-releases/t ... or-drivers

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 08 jun 2022, 6:05

Ik vind het wel apart dat ze daar dan nog geen veelgebruikerskorting hadden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 08 jun 2022, 8:50

Als we in onze regionen ooit een kilometerheffing krijgen, zitten genoeg weggebruikers zo boven de 375 AUD (250 Euro) in de MAAND. Ik ben benieuwd of er dan ook korting wordt voorzien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 okt 2022, 17:03

^^ Als je zo'n veelgebruiker bent zal dat hier eerder een reden zijn om je extra te belasten. Hoe durf je zoveel CO2 uit te stoten zeg...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 jan 2023, 21:57

Vannacht opent het sluitstuk van het megaproject WestConnex, het 7,5 kilometer lange tunneldeel dat de M4 en M8 tunnels met elkaar verbindt.

Dit project is gigantisch, met 22 kilometer ondergrondse autosnelweg in het westen van Sydney, dat de M4 en M5/M8 verbindt, de luchthaven op het ondergrondse snelwegennet aansluit en de reistijden enorm verkort. In een later stadium opent de Sydney Gateway, een snelwegproject bij de luchthaven. En binnenkort start de bouw van de Western Harbour Tunnel, die ondergronds op de WestConnex aan zal sluiten, dat ondergrondse knooppunt is ook al aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 jan 2023, 16:23

Een video van de WestConnex.

Dit is nu de langste tweebuizige tunnel ter wereld, ik heb het uitgemeten naar bij benadering 21,7 kilometer van de M4 tot M5.

Link

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 feb 2023, 21:18

De contracten zijn gegund voor de bypass van Hexham en Raymond Terrace in de Pacific Highway. Dit is een al vaker besproken stukje A1-M1 dat in de grote Pacific Highway Upgrade niet is aangepakt, maar bepaald niet op standaard was en dus altijd al op de lijst stond voor verdere uitbouw later. Het project zal worden uitgevoerd zoals ik het hier ooit schetste: 15 kilometer snelweg direct aansluitend op de al bestaande M1 Sydney-Newcastle. Verwacht bouwbegin is halverwege dit jaar, oplevering in 2026.

https://www.transport.nsw.gov.au/news-a ... -announced

In de tussentijd hieronder een filmpje uit 1999. Het geeft een soort tussenstand: laten zien wat er allemaal al gedaan was. Als je er zo naar kijkt, en kijkt naar de werken van de 20 jaar erna, zie je dat in de eerste jaren van de upgrade veel laaghangend fruit is gepakt, en wat black spots zijn aangepakt. Vooral die laatste zullen flinke impact hebben gehad: toen ik in 2004 van Taree richting Newcastle reed, vroeg ik me al af wanneer dat bergachtige bochtige stuk nou zou komen dat ik me herinnerde uit 1994 - rechtgetrokken dus. Maar aan de bedragen zie je dat het relatief korte stukjes betrof. Een paar van die projecten wordt nu ook weer verder ge-bypassed: namelijk rond Raymond Terrace en in Coffs Harbour.
Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 feb 2023, 21:44

Kan jij die link openen? Ik krijg sinds een jaar of zo standaard een 403 error bij de website van Transport NSW.

Van Amerikaanse DOT websites is het al jaren zo dat velen geofencing doen omdat ze geen zin hebben om aan de GDPR te voldoen. Maar ik zie het nu ook vaker in andere landen.

Dus dan heb je een VPN nodig om de website te openen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 feb 2023, 21:51

^^ inderdaad. Ik kreeg ergens wel de inhoud, maar niet de hele pagina. Dacht dat het aan mij zou liggen of zeer tijdelijk was.

Andere bron dan: https://newcastleweekly.com.au/hexham-b ... nt-memory/