Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Alfa » vr 10 feb 2023, 23:15

Ik las dit artikel over een trajectcontrole in Oudenburg die in werking getreden is. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230120_94323041

Wat me echter opviel was dit zinnetje:
Anders dan bij flitspalen is er bij een trajectcontrole geen marge voor gecorrigeerde snelheden. Te snel is dus te snel.”
Het is niet de eerste keer dat lokale functionarissen zo iets beweren. Maar klopt het? Ik dacht dat de tolerantiemarge bij trajectcontroles gelijk was aan flitspalen, dus 6 per uur onder de 100 km/u en 6% boven de 100 per uur.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Jeff » vr 10 feb 2023, 23:31

Als ik zo kijk naar de hoeveelheid TC's vind jullie zuiderburen toch wel wat doorgeslagen.

Dat geeft het gevoel dat een TC regelen het enige is dat op het Vlaamse infra topic snel geregeld kan worden (das geen compliment)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Alfa » za 11 feb 2023, 1:14

Dat zal ook wel aan de problematiek van de lintbebouwing liggen: die straten kennen een gemengd gebruik en staan vol huizen en dus klagers van verkeer in hun straat. Lokale politici en het gewest reageren vaak op hun klaagzang (terwijl ze nochtans op voorhand wisten langs een baan met doorgaand verkeer te wonen) door een trajectcontrole te plaatsen. Het is een vorm van makkelijk scoren. In Nederland zijn er langs lege straten minder redenen om een trajectcontrole te installeren, daar heb je toch geen klagende bewoners.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door duikgek89 » za 11 feb 2023, 8:27

^^ En vervolgens zie je sommige locals er met mach 2 overheen vliegen omdat ze toch niet langs een eindcamera komen...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Mikhail » do 16 feb 2023, 9:38

Alfa schreef: vr 10 feb 2023, 23:15 Ik las dit artikel over een trajectcontrole in Oudenburg die in werking getreden is. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230120_94323041

Wat me echter opviel was dit zinnetje:
Anders dan bij flitspalen is er bij een trajectcontrole geen marge voor gecorrigeerde snelheden. Te snel is dus te snel.”
Het is niet de eerste keer dat lokale functionarissen zo iets beweren. Maar klopt het? Ik dacht dat de tolerantiemarge bij trajectcontroles gelijk was aan flitspalen, dus 6 per uur onder de 100 km/u en 6% boven de 100 per uur.
Ik kan zeggen dat dit zeker niet opgaat voor TC die ik al gereden heb in Oost & - West-Vlaanderen, ik rij nog altijd met een marge van 6% ofwel 75km/u, 95km/u & 127km/u reëel gemeten snelheid zonder hiervoor een boete ontvangen te hebben.
****

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door boe! » do 16 feb 2023, 13:03

^^ Jouw reactie gaat over de technische marge. Het lijkt mij dat de zin in het artikel gaat over de tolerantiemarge: vanaf hoeveel kilometer gecorrigeerde overschrijding wordt er daadwerkelijk een bekeuring uitgeschreven.

Als je in Nederland op een 80-kilometer weg na technische correctie 81, 82 of 83 km/u rijdt, dan krijg je toch geen bekeuring omdat pas vanaf 84 km/u gecorrigeerde snelheid wordt bekeurd. Bij die snelheid is er dus een tolerantiemarge van 3 kilometer, bovenop de technische marge. Op een autosnelweg waar 130 km/u gereden mag worden is er dan juist geen tolerantiemarge. Als je na technische correctie 131 km/u rijdt, krijg je meteen een bekeuring.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Alfa » do 16 feb 2023, 15:21

In het aritkel staat:
Anders dan bij flitspalen is er bij een trajectcontrole geen marge voor gecorrigeerde snelheden. Te snel is dus te snel.”
Er wordt dus gedaan alsof er bij flitspalen een marge gehanteerd wordt die bij trajectcontrole niet gehanteerd wordt. Ik denk niet dat dat klopt.

Overigens klopt het natuurlijk dat er bij trajectcontrole in principe geen technische marge nodig is, want enkel de tijd wordt gemeten, daarvoor hoef je in principe geen marges te hanteren.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Tommy » vr 17 feb 2023, 12:11

Aantal snelheidsovertredingen stijgt fors: kleine flitsboetes op vijf jaar tijd verdubbeld

Het aantal flitsboetes is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws en blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut Vias. Voor mensen die tussen de 1 en 10 kilometer per uur te snel reden, is het aantal boetes zelfs verdubbeld in vergelijking met 2018. "Er wordt meer en sneller geflitst", klinkt het bij Stef Willems van Vias.
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/17 ... erdubbeld/

Beetje sneu dat ook de zo vele snelheidsverlagingen op autsnelwegen, steenwegen en gemeentewegen niét aangehaald worden. Op heel wat wegen mocht er 5 jaar geleden nog 20km/u sneller gereden worden...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door CasablancaMarocco » vr 17 feb 2023, 12:48

Mijn idee is ook dat het verkeer in Vlaanderen een stuk kalmer is dan in de tijd rondom 2010, in mijn herinnering reden Vlaamse bestuurders altijd een stuk pittiger dan we in Nederland gewend waren, ik denk dat er tegenwoordig weinig verschil meer zit tussen beide landen.

Dat zal vast komen door het hoge aantal trajectcontroles.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2023, 14:10

Het zegt weinig over het correct voorrang verlenen, dwaze inhaalmanoeuvres e.d. Snelheid is maar één van de vele factoren. De weginrichting draagt ook bij aan verkeersveiligheid.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Davy » vr 17 feb 2023, 14:44

CasablancaMarocco schreef: vr 17 feb 2023, 12:48 Mijn idee is ook dat het verkeer in Vlaanderen een stuk kalmer is dan in de tijd rondom 2010, in mijn herinnering reden Vlaamse bestuurders altijd een stuk pittiger dan we in Nederland gewend waren, ik denk dat er tegenwoordig weinig verschil meer zit tussen beide landen.

Dat zal vast komen door het hoge aantal trajectcontroles.
Zeg maar gerust heel truttig en slaperig. Enorm veel onoplettende traagrijders.
In Zeeuws-Vlaanderen met veel Belgen op de weg is dit ook zeer goed te merken, iedere dag weer zit je achter zo'n truttige 60-rijder op een 80-weg, bijna allemaal Belgen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Tommy » vr 17 feb 2023, 14:47

waldo79 schreef: vr 17 feb 2023, 14:10 Het zegt weinig over het correct voorrang verlenen, dwaze inhaalmanoeuvres e.d. Snelheid is maar één van de vele factoren. De weginrichting draagt ook bij aan verkeersveiligheid.
In het artikel op de vrt staat nergens het woord 'verkeersveiligheid', maar wél het woord 'staatskas'. Opvallend!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Wimpie25 » vr 17 feb 2023, 15:06

CasablancaMarocco schreef: vr 17 feb 2023, 12:48 Mijn idee is ook dat het verkeer in Vlaanderen een stuk kalmer is dan in de tijd rondom 2010, in mijn herinnering reden Vlaamse bestuurders altijd een stuk pittiger dan we in Nederland gewend waren, ik denk dat er tegenwoordig weinig verschil meer zit tussen beide landen.

Dat zal vast komen door het hoge aantal trajectcontroles.
Het heeft de staat toch een halve generatie tijd en miljarden euro's gekost om de Vlaming achter het stuur onder de knoet te krijgen. Maar het is dus toch gelukt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Steyn_E » vr 17 feb 2023, 15:27

boe! schreef: do 16 feb 2023, 13:03 Op een autosnelweg waar 130 km/u gereden mag worden is er dan juist geen tolerantiemarge. Als je na technische correctie 131 km/u rijdt, krijg je meteen een bekeuring.
Dat is tegenwoordig niet meer het geval; sinds 1 juli afgelopen jaar geldt dezelfde tolerantie bij 130 als daaronder. Je kunt nu dus pas vanaf 134 per uur gecorrigeerde snelheid een bekeuring krijgen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Tommy » vr 17 feb 2023, 16:06

^^ Daar snap ik niets van. Kun je het met enkele voorbeelden verduidelijken? En misschien best 120 ook als voorbeeld, want in België is er geen enkele snelweg waar er legaal 130 gereden mag worden ;)

Zoals ik het begrepen had:
- Ik rij op een baan waar er een Vmax van 70 km/u geldt
- Ik rij op teller van de auto 80
- De teller, telt zoals de meeste auto's, niet juist. In feite rij ik 77. Te zien op Coyote of de smileys naast de weg...
- Ik wordt aldus geflitst aan 77
- Aangezien het onder de 100 km/u gaat, gaat er nog een technische correctie van 6 km/u af
- Op de boete staat dus 71 km/u als gecorrigeerde snelheid en dat gaat me 62 euro en een sjiek kosten.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Steyn_E » vr 17 feb 2023, 16:39

Ik laat de teller altijd buiten beschouwing, het verschilt behoorlijk per auto wat de afwijking precies is. Ik ga altijd uit van geijkte kilometers (snelheid op basis van de GPS). Die omzetting zal je voor je eigen auto apart moeten bepalen. In mijn geval is dat slechts 2km verschil over het hele snelheidsbereik van de auto bijvoorbeeld.

In NL werkt het als volgt:
1. Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle flitsapparatuur.

2. Ondergrens voor bekeuren
Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.
(Bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... correcties )

Indien de overtreding dus na meetcorrectie 3km/u of minder is, verdwijnt ie in de prullenbak. Pas vanaf 4km/u boven de maximumsnelheid krijg je de bekeuring op de mat. Voorheen gold dat laatste gedeelte niet bij een maximumsnelheid van 130 maar zoals je ziet geldt die uitzondering niet meer. Je kunt dus pas een bekeuring krijgen bij meer dan 3km/u te hard, ook waar het 130 is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2023, 16:52

Tommy schreef: vr 17 feb 2023, 14:47
waldo79 schreef: vr 17 feb 2023, 14:10 Het zegt weinig over het correct voorrang verlenen, dwaze inhaalmanoeuvres e.d. Snelheid is maar één van de vele factoren. De weginrichting draagt ook bij aan verkeersveiligheid.
In het artikel op de vrt staat nergens het woord 'verkeersveiligheid', maar wél het woord 'staatskas'. Opvallend!
Één woord: bizar B(

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door boe! » vr 17 feb 2023, 17:02

Steyn_E schreef: vr 17 feb 2023, 16:39Voorheen gold dat laatste gedeelte niet bij een maximumsnelheid van 130 maar zoals je ziet geldt die uitzondering niet meer.
Even letten op de tweede regel van jouw link: "Als de politie een voertuig geflitst heeft". Bij een trajectcontrole geldt dit blijkbaar niet: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... tcontroles Zie de vraag: Wordt de gemeten snelheid gecorrigeerd bij trajectcontrolesystemen?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Steyn_E » vr 17 feb 2023, 17:35

^^
Dat lijkt me een foutje, dat is dus veranderd. Flitspaal, lasergun of trajectcontrole maakt niks uit voor die coulance. En die 130 dus ook niet meer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Willem » vr 17 feb 2023, 18:06

waldo79 schreef: vr 17 feb 2023, 16:52 In het artikel op de vrt staat nergens het woord 'verkeersveiligheid', maar wél het woord 'staatskas'. Opvallend!
Één woord: bizar B([/quote]
Gebeurd in Nederland ook. Bijvoorbeeld op de Vogelweg.
Op die weg is het ook "extreem gevaarlijk" om 90 ipv 80 te rijden...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Km357 » vr 17 feb 2023, 18:15

Wimpie25 schreef: vr 17 feb 2023, 15:06
CasablancaMarocco schreef: vr 17 feb 2023, 12:48 Mijn idee is ook dat het verkeer in Vlaanderen een stuk kalmer is dan in de tijd rondom 2010, in mijn herinnering reden Vlaamse bestuurders altijd een stuk pittiger dan we in Nederland gewend waren, ik denk dat er tegenwoordig weinig verschil meer zit tussen beide landen.

Dat zal vast komen door het hoge aantal trajectcontroles.
Het heeft de staat toch een halve generatie tijd en miljarden euro's gekost om de Vlaming achter het stuur onder de knoet te krijgen. Maar het is dus toch gelukt.
Ik maak genoeg examens mee als begeleider, en dat beeld is toch wel anders dan wat je neerschrijft hoor. Ongelooflijk wat mensen nog allemaal uitsteken, juist op het moment dat ze met een vergrootglas worden bekeken.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Tommy » vr 17 feb 2023, 23:17

Steyn_E schreef: vr 17 feb 2023, 16:39 In NL werkt het als volgt
Njah
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Steyn_E » vr 17 feb 2023, 23:37

^^
Wat bedoel je daar precies mee? Mijn reactie was toch vrij compleet inclusief bronvermelding?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door waldo79 » za 18 feb 2023, 9:00

Het gaat om België in deze draad?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Alfa » za 18 feb 2023, 10:49

Nederland wordt vaak ingeroepen door die oude Hasseltse mobiliteitsexpert Willy Miermans die altijd in de media aangedragen wordt dat de tolerantiemarge in België te hoog zou zijn. Inderdaad is de meetcorrectie in Nederland maar 3 km/u, 3% tegenover 6 km/u, 6% bij ons. Maar er geldt in Nederland ook een ondergrens van 4 per uur waardoor de tolerantiemarge in de praktijk ook 6 km per uur is als de maximumsnelheid onder de 100 per uur ligt. Dat is dus net hetzelfde als België, alleen wordt het bij ons gespeeld om 'technische correctie' en in Nederland dus op een tolerantie én een meetcorrectie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door duikgek89 » za 18 feb 2023, 11:44

Steyn_E schreef: vr 17 feb 2023, 16:39Ik ga altijd uit van geijkte kilometers (snelheid op basis van de GPS).
De facto heb je gelijk dat GPS snelheid erg nauwkeurig is mits goede sattelietontvangst; maar strict genomen maakt dat nog niet dat jouw GPS snelheidsmeting geijkt is.
In NL werkt het als volgt:
1. Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle flitsapparatuur.

2. Ondergrens voor bekeuren
Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.
(Bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... correcties )

Indien de overtreding dus na meetcorrectie 3km/u of minder is, verdwijnt ie in de prullenbak. Pas vanaf 4km/u boven de maximumsnelheid krijg je de bekeuring op de mat. Voorheen gold dat laatste gedeelte niet bij een maximumsnelheid van 130 maar zoals je ziet geldt die uitzondering niet meer. Je kunt dus pas een bekeuring krijgen bij meer dan 3km/u te hard, ook waar het 130 is.
In België bestaat punt 2 niet meer en heeft punt 1 ("Technische correctie" genoemd) een correctie van 6km/h onder 100km/h en 6% boven 100km/h.
Km357 schreef: vr 17 feb 2023, 18:15Ik maak genoeg examens mee als begeleider, en dat beeld is toch wel anders dan wat je neerschrijft hoor. Ongelooflijk wat mensen nog allemaal uitsteken, juist op het moment dat ze met een vergrootglas worden bekeken.
Mag je dwaas gedrag, veroorzaakt doordat de gemiddelde bestuurder (Niet alleen Belgen overigens) vindt dat de regeltjes voor anderen gemaakt zijn en dat het een goed idee is te proberen om veel sneller ergens te zijn; wel vergelijken met domme dingen die een examenkandidaat doet door de zenuwen voor het examen?

Alfa schreef: za 18 feb 2023, 10:49 Nederland wordt vaak ingeroepen door die oude Hasseltse mobiliteitsexpert Willy Miermans die altijd in de media aangedragen wordt dat de tolerantiemarge in België te hoog zou zijn. Inderdaad is de meetcorrectie in Nederland maar 3 km/u, 3% tegenover 6 km/u, 6% bij ons. Maar er geldt in Nederland ook een ondergrens van 4 per uur waardoor de tolerantiemarge in de praktijk ook 6 km per uur is als de maximumsnelheid onder de 100 per uur ligt. Dat is dus net hetzelfde als België, alleen wordt het bij ons gespeeld om 'technische correctie' en in Nederland dus op een tolerantie én een meetcorrectie.
Exact.

Als ik het goed heb zijn dit hieronder de correcte waardes van de flitsgrenzen; dus dat is voor vrijwel alles vrijwel hetzelfde:

Vmax onder 100km/h:
B: Vmax + 6km/h correctie. Bij 56km/h rij je na correctie nog altijd 50km/h, dus legaal. Bij 57km/h komt het na correctie op 51km/h uit en ben je de pineut.
NL: Vmax + 4km/h ondergrens + 3km/h correctie. Bij Vmax 50 kun je voor 56km/h geen bon krijgen, voor 57km/h krijg je een bon voor 54km/h ofwel 4km/h overschrijding.

Vmax 100km/h of meer:
B:
Vmax 100km/h --> Flitstrigger is 108km/h, want 6% correctie van snelheden tussen 100 en 107 is meer dan 6km/h, afgerond dus 7km/h. Bij gemeten 107 is het dus nog in orde, bij gemeten 108 mag je op de blaren zitten.
Vmax 120km/h --> Flitstrigger is 129km/h, want 6% correctie van snelheden tussen 120 en 127 is meer dan 7km/h, afgerond dus 8km/h. Bij een gemeten snelheid van 128 kom je dus braaf op 120 uit, met gemeten 129 kun je post verwachten.

NL:
Vmax + 4km/h ondergrens + 3% correctie.
Vmax 100km/h --> Flitstrigger is 108km/h. Niet 107 want 3% van 107 is iets groter dan 3, dus de correctie van 3% is afgerond 4km/h.
Vmax 120km/h --> Flitstrigger is 128km/h. Niet 127 want 3% van 127 is net geen 4, dus de correctie van 3% bedraagd afgerond 4km/h.
Vmax 130km/h --> Flitstrigger zou 139km/h moeten zijn, want 4km/h ondergrens en 3% van 137 of 138 ligt boven de 4km/h dus de correctie bedraagd afgerond 5km/h.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 18 feb 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door waldo79 » za 18 feb 2023, 14:29

Interessante uitleg, maar het woordje "bedraagd" heb ik nog nooit van gehoord ;)

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Steyn_E » za 18 feb 2023, 15:24

Ahem, Tommy vraagt zélf om de uitleg hoe het in NL werkt.
Tommy schreef: vr 17 feb 2023, 16:06 ^^ Daar snap ik niets van. Kun je het met enkele voorbeelden verduidelijken? En misschien best 120 ook als voorbeeld, want in België is er geen enkele snelweg waar er legaal 130 gereden mag worden.
Dus vandaar. Of ik heb de vraag niet helemaal begrepen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door Km357 » za 18 feb 2023, 17:39

Duikgek89 schreef:
"Mag je dwaas gedrag, veroorzaakt doordat de gemiddelde bestuurder (Niet alleen Belgen overigens) vindt dat de regeltjes voor anderen gemaakt zijn en dat het een goed idee is te proberen om veel sneller ergens te zijn; wel vergelijken met domme dingen die een examenkandidaat doet door de zenuwen voor het examen?"

-------------------------

Terecht punt, maar toch. Op een examen zit je onder een vergrootglas en moet je kunnen tonen of je veilig aan het verkeer kan gaan deelnemen met een volwaardig rijbewijs. Als je dan nog grote fouten maakt is het maar normaal dat je niet slaagt. Om maar even op te sommen van de laatste 2 weken (aan grote fouten):

- Door rood
- Verboden richting
- Op trottoir parkeren
- 49 in zone 30
- 78 bij Vmax 50
- Rechts inhalen
- Compleet lak hebben aan allerhande voorrangsregels

En dat is dan in dat ene half uurtje waar ze moeten aantonen dat ze veilig en correct kunnen rijden...

Zulke mensen moet je uit het verkeer houden, of op z'n minst geen rijbewijs gaan geven. Een trajectcontrole is zogezegd geïnstalleerd om overdreven snelheid te beboeten, maar jaagt diegenen die in vergelijking kleinere fouten begaan evengoed op de bon, dat lijkt een fair systeem maar is het niet. De excessen haal je zo niet uit het verkeer, dat moet de rechter doen. Met andere woorden, trajectcontrole veroorzaakt geen veiliger verkeer. Want snelheid an sich is niet het probleem, wel aangepaste snelheid, afstand, afleiding en apathie in het verkeer. ik noem het de 4 A's in de lessen.

Natuurlijk heeft iedere kandidaat stress op het examen, maar er zijn er ook wel een paar bij die prachtig toneel of theater aan het spelen zijn, of op z'n minst denken dat ze daarmee weg gaan komen. Je maakt wat mee hoor, bij de Rijschool.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door waldo79 » za 18 feb 2023, 18:15

Maar je bent instructeur geworden om leerlingen basisvaardigheden bij te brengen? Dan verwacht ik toch niet overduidelijk wangedrag in een lesauto :schrikreactie:

Plaats reactie