Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » za 18 feb 2023, 11:12

Harald80 schreef: za 18 feb 2023, 11:05 Wat ik mij ook afvraag, waarom duitse pompen zoveel prijscorrecties toepassen over 24uur.
Neem bijvoorbeeld een Aral pomp vlakbij de A3, net buiten het dorp Elten. Ik had hier getankt (E10), de auto door de wasstraat gehaald en in de shop wat proviand ingeslagen voor een lange rit. Een collega van mij die hier toevallig een half uur later ook getankt had, betaalde voor dezelfde brandstof maar liefst 8 cent per liter minder!

Kijk ik nu in de app Fuelflash, dan valt op dat er per dag soms wel 25 prijscorrecties worden toegepast. Vanochtend om 5uur schoot de prijs ineens omhoog van €1,81 naar een piek van €1,89 om vervolgens weer flink te dalen naar (op dit moment) €1,75!
Wat is de reden hiervan?
Al jaren zijn de pompprijzen die per uur aangepast worden. Kan je ook goed zien op de site van Clever Tanken.

Zelfs in 2017 heb ik verschillen van 6 a 8 cent op een dag gezien. Is een kwestie van weten.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » za 18 feb 2023, 11:32

Harald80 schreef: za 18 feb 2023, 11:05 Wat ik mij ook afvraag, waarom duitse pompen zoveel prijscorrecties toepassen over 24uur.
(..). Vanochtend om 5uur schoot de prijs ineens omhoog van €1,81 naar een piek van €1,89 om vervolgens weer flink te dalen naar (op dit moment) €1,75!
Wat is de reden hiervan?
Profiteren van de hardwerkende Duitse automobilist die, onderweg naar werk, de tank moet vullen, denk ik.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 18 feb 2023, 11:55

^^ Dat wordt normaal gezien iets netter verpakt, maar daar komt het wel op neer.

In principe is het idee om de vraag te sturen en drukte te spreiden. De mensen die echt moeten tanken of die een leasewagen met een tankpas hebben komen toch wel op de tijden dat de prijzen hoger liggen, terwijl de mensen die in de avond kunnen tanken verleid worden om in de avond te komen. Meestal is het gunstigste zo rond 7 a 8 in de avond.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » za 18 feb 2023, 15:52

^^ Toch zitten er bij de meeste tankstations pieken en dalen in die ik maar moeilijk kan duiden. Absolute top nog vóór 7 uur ‘s ochtends, om 07.45 uur is hij dan weer vrij laag. Om naar een kleiner piekje te bewegen om 09.30 uur dat om 10 uur alweer weg is. Over wat voor spreiding praat je dan? Misschien eerder maximale verwarring waardoor mensen zich moeilijker kunnen richten op een dal-moment?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » za 18 feb 2023, 16:18

^^ Ik vind het ook maar onhandig en niet klantgericht, dat gejojo met die prijzen. Bij de Star aan de A3 bij Elten is het eind van de middag vaak topdrukte, omdat de prijzen dan relatief laag zijn en veel Nederlanders erlangs komen of er naartoe gaan. Dan denk ik: beperk die prijsverandering dan tot 1x per dag of zo, dan kunnen mensen beter bepalen wanneer het handig is om te tanken, en heb je minder last van piekmomenten. Maar ja, Duitsland...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » za 18 feb 2023, 17:24

Durashift schreef: za 18 feb 2023, 11:32
Profiteren van de hardwerkende Duitse automobilist die, onderweg naar werk, de tank moet vullen, denk ik.
Die kan ook 's avonds als hij naar huis rijdt gaan tanken.
Pino schreef: za 18 feb 2023, 15:52 ^^ Toch zitten er bij de meeste tankstations pieken en dalen in die ik maar moeilijk kan duiden. Absolute top nog vóór 7 uur ‘s ochtends, om 07.45 uur is hij dan weer vrij laag. Om naar een kleiner piekje te bewegen om 09.30 uur dat om 10 uur alweer weg is. Over wat voor spreiding praat je dan? Misschien eerder maximale verwarring waardoor mensen zich moeilijker kunnen richten op een dal-moment?
Pieken en dalen gaan vooral op concurrentie. Voor 7 uur, bijna niemand open dus wie dan open is kan de prijs lekker hoog houden. Dan gaan de andere pompen open en zie je een geleidelijke daling tot het moment dat er weer pompen dicht gaan.

Er wordt ook echt naar het MTS-K platform gekeken om te zien wat de concurrent in de buurt doet. En het zijn niet de individuele pompen die dat doen maar de brandstofmaatschappijen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » za 18 feb 2023, 18:46

^^ Iets zegt mij dat de brandstofmaatschappijen de pompprijs rond avondspitstijd niet op het laagste niveau zetten.. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 18 feb 2023, 18:54

Wesso schreef: za 18 feb 2023, 16:18 ^^ Ik vind het ook maar onhandig en niet klantgericht, dat gejojo met die prijzen. Bij de Star aan de A3 bij Elten is het eind van de middag vaak topdrukte, omdat de prijzen dan relatief laag zijn en veel Nederlanders erlangs komen of er naartoe gaan. Dan denk ik: beperk die prijsverandering dan tot 1x per dag of zo, dan kunnen mensen beter bepalen wanneer het handig is om te tanken, en heb je minder last van piekmomenten. Maar ja, Duitsland...
Tsja, ik heb me er nooit druk om kunnen maken. Het is weleens voorgekomen dat ik zondagochtend weg moest en de tank vol moest gooien aan 0,15€/L meer dan het de avond ervoor had gekost, maar de avond ervoor wist ik nog niet dat ik weg moest; shit happens. Doorgaans ging ik echter in de avond eerst tanken en daarna boodschappen halen; als je het weet kun je er makkelijk rekening mee houden.

Natuurlijk, als je in Nederland woont en denkt dikke winst te maken door over de grens boodschappen te gaan doen, dan kan het best irritant zijn. Zeker als er aan de grensregio aardig wat tankstations zijn die daar op slinkse wijze van durven profiteren; in de regio waar ik opgegroeid ben denk ik dan o.a. aan de Aral in Kranenburg. Elten valt nog wel mee heb ik de indruk. Maar eens je wat verder van de grens komt ebt dat effect ook snel weg.

Maar goed, nu vanuit Nederland rij ik zelf niet op en neer voor brandstof; mijn longen asfalteer ik niet, zuipen ook bijna niet meer... Voor de rest van onze dagelijkse boodschappen vind ik het teveel gedoe voor te weinig winst om de grens over te gaan. Desalniettemin, als ik voor iets anders de grens over ga dan gooi ik de tank natuurlijk wel vol.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » za 18 feb 2023, 22:43

Durashift schreef: za 18 feb 2023, 18:46 ^^ Iets zegt mij dat de brandstofmaatschappijen de pompprijs rond avondspitstijd niet op het laagste niveau zetten.. ;)
Toch is het zo. Als je niet mee gaat in de prijsverlagingen ben je te duur en krijg je geen klandizie. Als ik ging tanken in Duitsland keek ik echt even op de site en een cent teveel is niet tanken. Ook al maakt dat maar 50 cent uit op een tank.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » za 18 feb 2023, 22:51

^^ 50 cent op een tank maakt m'n dag niet. 10 euro wel. Ieder z'n budget en z'n parameters, maar overschat niet de impact van je persoon op het geheel. Heb ik vroeger gedaan en het is hem niet waard.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » zo 19 feb 2023, 9:25

Ik heb geen idee weet wat je bedoelt, maar als er twee tankstations 500 meter van elkaar liggen pak ik de goedkoopste.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » zo 19 feb 2023, 10:17

Dat het voor sommige mensen niet uitmaakt hoe duur of goedkoop tanken is, denk maar aan tankkaarten, even de shop binnenlopen etc etc...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2023, 11:22

Egbert schreef: zo 19 feb 2023, 9:25 Ik heb geen idee weet wat je bedoelt, maar als er twee tankstations 500 meter van elkaar liggen pak ik de goedkoopste.
Dat bleek zo niet uit je vorige reactie ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » zo 19 feb 2023, 11:31

^^ Ik las dat ook anders inderdaad.

Natuurlijk, als ze naast elkaar liggen pak ik in principe de goedkoopste, tenzij daar een gigantische rij staat en het prijsverschil beperkt is.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door marcel » zo 19 feb 2023, 11:45

Doet mij hieraan denken: naast elkaar met 8 cent verschil
Afbeelding

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Harald80 » zo 19 feb 2023, 12:07

Daar kun je nog kiezen tussen een A-merk of een witte pomp. Dat is hier wel anders:

https://maps.app.goo.gl/gaw78Fu89mokTDoJ6

Straat in Mertert, Luxemburg. Een lange rij tankstations en allemaal exact dezelfde prijzen.....

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » zo 19 feb 2023, 13:33

marcel schreef: zo 19 feb 2023, 11:45 Doet mij hieraan denken: naast elkaar met 8 cent verschil
8 Rappen op 40L is 3,2CHF; daarvoor ga ik niet meer in een hele lange rij staan; maar even kort wachten zou ik wel doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 feb 2023, 9:09

Gister in Frankrijk ook een enorm verschil gezien. In het ene dorp Avia met 2,30€ per liter Euro 95, een dorp verderop een Intermarche tankstation voor 1,83€ per liter. De Fransen kunnen er wat prijsverschillen betreft dus ook wel wat van. Bovendien is er voor Frankrijk helaas geen app, waar je de prijzen kunt vergelijken, zoals in Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » ma 20 feb 2023, 9:20

^^ Die zijn er wel hoor. Alleen de Duitse apps als Clever Tanken doen het daar dan niet. In het algemeen is het in Frankrijk volgens mij zo simpel als “ga tanken bij een hypermarché”. Grappen als tien keer per dag je prijs veranderen komen er nauwelijks voor.

47 cent prijsverschil tussen hypermarché en dorpspomp is trouwens wel heel veel, ook voor Franse begrippen. De meeste snelweg-pompen zitten op het moment zo rond €2.07, stadspompen daar een tien cent onder en hypermarchés daar weer een tien cent onder.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 20 feb 2023, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door IQ[] » ma 20 feb 2023, 9:24

SnarfFlevoland schreef: ma 20 feb 2023, 9:09 ovendien is er voor Frankrijk helaas geen app, waar je de prijzen kunt vergelijken, zoals in Duitsland.
Deze is er niet als app, maar in ieder geval als website : https://carbu.com/france/
Ik weet niet hoe goed hun dekking is qua informatie van tankstations. Ze hebben ook een deel voor België, maar in mijn regio zijn er veel tankstations die geen informatie geven.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 feb 2023, 9:36

Voor Frankrijk heb je wel degelijk een app. Deze heet, heel toepasselijk: "prix carburant".
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2023, 9:55

Harald80 schreef: zo 19 feb 2023, 12:07 Daar kun je nog kiezen tussen een A-merk of een witte pomp. Dat is hier wel anders:

https://maps.app.goo.gl/gaw78Fu89mokTDoJ6

Straat in Mertert, Luxemburg. Een lange rij tankstations en allemaal exact dezelfde prijzen.....
Dat heb je met een maximumprijs, die al redelijk laag is. Een enkele pomp wijkt er soms iets van af, maar meer dan 0,2 ct/l goedkoper heb ik daar in Mertert nooit gezien.

De tankstations van Lukoil zaten vroeger altijd 1 ct/l onder de Luxemburgse maximumprijs, evenals een enkele onbemande Total. En in Schengen zit een tankstation (Les Tigres) dat 1,5 ct/l onder de maximumprijs zit, dat is denk ik het goedkoopste tankstation van Luxemburg.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Harald80 » ma 20 feb 2023, 10:08

SnarfFlevoland schreef: ma 20 feb 2023, 9:09 Bovendien is er voor Frankrijk helaas geen app, waar je de prijzen kunt vergelijken, zoals in Duitsland.
Jawel hoor, ik gebruik de app FuelFlash, daar kun je de brandstofprijzen van diverse Europese landen opvragen waaronder ook Frankrijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 feb 2023, 11:15

Duidelijk! Mijn apps en Google wisten in Frankrijk van niks, terwijl ze in andere landen wel gewoon werken. Schijnbaar werkt Frankrijk met een andere datastroom en is o.a. Google daar niet op aangesloten.
Pino schreef: ma 20 feb 2023, 9:20Alleen de Duitse apps als Clever Tanken doen het daar dan niet.
Die app heb ik nog wel op m'n telefoon staan, maar eigenlijk nooit in gebruik. De bediening vind ik nogal onprettig, vooral als je ergens op je route een goedkoop tankstation wilt zoeken.
Pino schreef: ma 20 feb 2023, 9:2047 cent prijsverschil tussen hypermarché en dorpspomp is trouwens wel heel veel, ook voor Franse begrippen.
Ja, ik vond het ook erg opmerkelijk. Had ik in Frankrijk niet zo verwacht. Misschien komt het door het feit dat het dure tankstation in een skigebied staat en het volgende dorp daar niet meer deel van uit maakt.
IQ[] schreef: ma 20 feb 2023, 9:24 Deze is er niet als app, maar in ieder geval als website : https://carbu.com/france/
Die website is super, dank! :top:
Harald80 schreef: ma 20 feb 2023, 10:08Jawel hoor, ik gebruik de app FuelFlash, daar kun je de brandstofprijzen van diverse Europese landen opvragen waaronder ook Frankrijk.
Fuel-Flash is in mijn app store helaas niet beschikbaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » ma 20 feb 2023, 12:19

SnarfFlevoland schreef: ma 20 feb 2023, 11:15 Duidelijk! Mijn apps en Google wisten in Frankrijk van niks, terwijl ze in andere landen wel gewoon werken. Schijnbaar werkt Frankrijk met een andere datastroom en is o.a. Google daar niet op aangesloten.
Da’s apart, want ik kan met mijn Google Maps app altijd wel aan benzineprijzen in Frankrijk komen. Niet van ieder station, maar altijd wel genoeg voor de beeldvorming. Zelfde met Waze. Het is ongetwijfeld zo dat er betere data te krijgen valt, maar je haalt er zo uit wie van de tankstations in de buurt van de snelweg goedkoop is en wie duur. Voor de paar verre ritten die ik maak in een jaar is dat wel genoeg. Dacht ik. Of maak ik dan een kapitale fout?

Volgens mij heet de app van Fuel Flash trouwens 1-2-3 Fuel.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Harald80 » ma 20 feb 2023, 12:27

^^
In de Google Play Store voor Android heet deze app gewoon Fuel Flash. Wellicht dat het in de app Store van Apple anders heet, of helemaal niet beschikbaar is.

Nathan_070
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 aug 2021, 22:53

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Nathan_070 » ma 20 feb 2023, 22:19

Coen Tunnel schreef: ma 20 feb 2023, 9:55
Harald80 schreef: zo 19 feb 2023, 12:07 Daar kun je nog kiezen tussen een A-merk of een witte pomp. Dat is hier wel anders:

https://maps.app.goo.gl/gaw78Fu89mokTDoJ6

Straat in Mertert, Luxemburg. Een lange rij tankstations en allemaal exact dezelfde prijzen.....
Dat heb je met een maximumprijs, die al redelijk laag is. Een enkele pomp wijkt er soms iets van af, maar meer dan 0,2 ct/l goedkoper heb ik daar in Mertert nooit gezien.

De tankstations van Lukoil zaten vroeger altijd 1 ct/l onder de Luxemburgse maximumprijs, evenals een enkele onbemande Total. En in Schengen zit een tankstation (Les Tigres) dat 1,5 ct/l onder de maximumprijs zit, dat is denk ik het goedkoopste tankstation van Luxemburg.
Waarom zitten al die tankstations allemaal achter elkaar ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2023, 23:26

^^ Omdat alle ketens een stukje van de taart willen als het gaat om het tanktoerisme vanuit Duitsland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 21 feb 2023, 9:16

^^ En de Luxemburgse gemeentes hebben het van oudsher ook altijd toegelaten. Langs de simpele lijn: hier is een onderneming die een bedrijf wil uitoefenen, heeft hij een vergunning voor nodig, we hebben geen reden om die te weigeren. Tegenwoordig zouden er veel meer aanknopingspunten zijn om dat soort vergunningen te weigeren: milieu-impact, minder asfaltvlakte, brandrisico’s, verzin ze maar. Maar in het verleden was het meestal veel simpeler: vrijheid van ondernemen, zorgt voor werkgelegenheid, lokale belastingen, gaan met die banaan. Meerdere stations van hetzelfde merk? De benzinemaatschappijen vonden het ook allemaal best: meer zichtbaarheid op straat, grotere kans op meer verkoop en een loyale pachter, waarom zou je nee zeggen?

Hier is de vraag nog vrij groot, zodat er tenminste nog iets te zeggen is voor “waarom zouden we één of twee stations hier de hele markt kunnen laten monopoliseren?” Maar in Italië zie je op dezelfde manier soms twee dorpspompen naast elkaar waar de vraag klein is. Soms zelfs van hetzelfde merk. Leuke familiebedrijfjes, efficiëntie zeer beperkt (meestal wel geschikt als sociale werkplaats). Het doet ook denken aan de strips zoals je die ziet/zag wanneer je in Amerika of Australië op het platteland een stad in rijdt - of Breezewood. Allemaal mom-and-pop-stores die ergens best vervangen zouden kunnen worden door minder spelers op grotere schaal. Maar het is zo gegroeid en je draait het niet even terug.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » di 21 feb 2023, 9:35

Je ziet wel op meer plaatsen in Luxemburg zo'n kluwen aan tankstations (soms met een enorme supermarkt erbij). Scheelt ook dat het land relatief veel grensovergangen heeft.

Plaats reactie