Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Palance » zo 29 jan 2023, 8:13

fleppenstein schreef: zo 29 jan 2023, 4:06 waarin ook eventueel nog teksten konden worden bijgeplaatst, zoals "MIST", "ONGEVAL","FILE". Dit waren dan wel weer specials, naar mijn mening slechts zeer beperkt toegepast.
Ik heb het zelfs nog nooit gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RdG » zo 29 jan 2023, 8:17

fleppenstein schreef: zo 29 jan 2023, 4:06 Langzaam worden de oude MTM-stations, mede door levensduur, uitgefaseerd, maar helaas is dat nog niet overal het geval.
Daarvoor moeten we eerst met z'n allen meer belasting gaan betalen :lol:
Hier in ZN hebben we bijna alleen maar koper liggen. Een klein aantal trajecten heeft al de iWKS staan, maar over het algemeen nog lekker het oude spul.
Maar als ik eerlijk moet zijn, geef mij maar het koper.
Bij storingen makkelijker te lokaliseren, het werkt of het werkt niet, geen softwarematige storingen, etc.
Zelfde geldt voor de signaalgevers. De halogeenlampen werken of ze werken niet. De LED bakken kunnen last hebben van vreemde, niet te traceren hardwarematige storingen.
Ja, je moet wat vaker op pad om lampjes te wisselen, maar toch. :shutup:

Voor ZN staan in ieder geval A27 Houten - Hooipolder, A2 Het Vonderen - Kerensheide en A2 Vught - Valkenswaard op de planning voor vervanging naar iWKS voor zover ik weet.
Palance schreef: zo 29 jan 2023, 8:13
fleppenstein schreef: zo 29 jan 2023, 4:06 waarin ook eventueel nog teksten konden worden bijgeplaatst, zoals "MIST", "ONGEVAL","FILE". Dit waren dan wel weer specials, naar mijn mening slechts zeer beperkt toegepast.
Ik heb het zelfs nog nooit gezien.
Op de A16 hebben ze er voor gekozen om zelfs aparte signaalgevers op te hangen. Dit omdat er inderdaad nooit gebruik werd gemaakt van de onderbak bij de halogeensignaalgevers.
Volg mijn werk op Twitter!

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Thom » zo 29 jan 2023, 12:46

Op de twitterpagina van RWS deze foto van eind april ‘22 gevonden van de aparte signaalgevers op de A16. Door een spinnenweb bij de zichtmeter gingen de borden automatisch aan. Een ‘storing’ die RdG destijds heeft opgelost :top:

Afbeelding

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 29 jan 2023, 15:23

Dit is niet de eerste en het zal niet de laatste keer zijn dat zoiets gebeurt.
Ook in Duitsland is dit meerdere malen gemeld.
Spinnen schakelden het verkeersregelsysteem met hun webben naar 60 km/u; op de snelwegen rond München werd ook automatisch een inhaalverbod voor vrachtwagens ingeschakeld (daar is het geprogrammeerd bij slecht zicht).
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RdG » zo 29 jan 2023, 18:51

Thom schreef: zo 29 jan 2023, 12:46 Op de twitterpagina van RWS deze foto van eind april ‘22 gevonden van de aparte signaalgevers op de A16. Door een spinnenweb bij de zichtmeter gingen de borden automatisch aan. Een ‘storing’ die RdG destijds heeft opgelost :top:
Ja potverdikkedorie 2 uur in de auto gezeten voor 3 seconden spin verhuizen.
Wel makkelijk uurtjes maken. Dat wel.

Afbeelding
Volg mijn werk op Twitter!

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 19 feb 2023, 2:30

Een paar dingen over de Nederlandse verkeersregelsystemen verbazen me, aangezien sommige dingen in Duitsland anders werken:

In Duitsland kan de snelheidslimiet worden ingeschakeld in stappen van 20 km/u (geen limiet, 120 km/u, 100 km/u, 80 km/u, 60 km/u), en dat ook volledig automatisch.
Waarom zijn er in Nederland maar twee niveaus (geen limiet of 50 km/u (AID)) die automatisch worden geschakeld?
Je zou ook automatisch kunnen schakelen bij 70 km/u. Net als bij de 35 km/u van de AID zouden de panelen dan automatisch kunnen overschakelen naar :DVM70: als de gemeten rijsnelheid onder de 55 km/u komt.

Het verbaast me ook waarom er geen AID met :DVM90: of :DVM90F: wordt aangekondigd. Remmen van 100 km/u naar :DVM70F: is te doen, maar van 130 naar 70 km/u is behoorlijk wild. In Duitsland zie je nooit direct een 60 na een 120, daar komt zeker altijd eerst 100 en 80.

(Ik neem aan dat de AID het enige automatisch schakelbare scenario is op Nederlandse matrixborden. Corrigeer me als dit niet waar is.)

Mijn andere vraag, waarom er geen :DVMEAV: wordt weergegeven na een AID, is hier al uitgebreid besproken.

De criteria van de AID (inschakelen bij 35 km/u, uitschakelen bij 55 km/u) zijn uiteraard gekozen om een ​​flipperkast (aan-uit-aan-uit) te voorkomen.

Het was een beetje moeilijk om informatie hierover te vinden in Duitsland, maar ik kon op een website van het Wegenverkeersbureau van Baden-Württemberg zien dat deze "bufferzone" hier wat kleiner is:

Stel dat een portaal 120 km/u aangeeft. Zodra de gemeten snelheid onder de 90 km/h komt, verandert de weergave naar 100 km/h. Bij meer dan 100 km/u verschijnt weer 120. Het is vergelijkbaar met de 80, die verschijnt bij minder dan 70 km/u gemeten snelheid.

Wat voor Baden-Württemberg geldt, kan in Hessen anders zijn, aangezien verkeersregelinstallaties in Duitsland niet zo uniform zijn (uiterlijk, bediening) als in Nederland. Over het algemeen lijken de Hessische systemen heel snel te schakelen, dus ik zie het beeld vaak veranderen. Flipperkast-effect of niet.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2023, 9:09

Over het algemeen staan de portalen met matrixborden in Nederland veel dichter op elkaar. Die 70 met flashers zegt mij zoveel dat er verderop een file of incident is. Alleen een teken om gas los te laten om eventueel later te moeten remmen.

Verder wordt de signalering zelden gebruikt om een snelheidsbeperking op te leggen zoals in Duitsland wel gebeurt.

90 wordt gebruikt bij werkzaamheden en bijvoorbeeld voertuigen met pech, die snelheid is handmatig op te roepen.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 20 feb 2023, 15:47

Wat ik persoonlijk erg prettig vond in Duitsland toen ik daar eind vorige maand zowel de heen- als terugreis naar Inzell heb gereden was dat er ook veel vaker borden met ' :J33: Stau', ' :J16:' of ' :J16: 1000m' etc. als matrixborden er bij staan tussen de snelheidsborden. Ik snap dat zoiets uit kostenoverweging in Nederland met de hoeveelheid matrixborden die we hebben te duur is, maar het gaf wel vaak een goede verklaring waarom de snelheid vroegtijdig er uit werd gehaald.

Gebruikersavatar
ManuelNeuerFan1
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 18:21
Locatie: Kaiserslautern (D)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door ManuelNeuerFan1 » di 21 feb 2023, 15:52

Dat is eigenlijk best leuk in Duitsland. Onze besturingssystemen waren hier vanaf het begin toe in staat. Al kan de nieuwste generatie Nederlandse signaalkoppen dit ook wel tentoonspreiden, toch?

In Nederland zijn er echter ook specifieke signalen voor verschillende evenementen. Ik noemde het hierboven: het is meestal niet nodig om het exacte aantal te zien om het type gevaar te bepalen - als je gekleurde lichten in de verte ziet, is het meestal al duidelijk:

* Zie je alleen witte lichten, dan is het meestal 90-90-90. Dan moet je naar het volgende portaal kijken:
** Zie je weer alleen witte lichten, dan is het 90-90-70, dus een pechgeval.
** Als echter één rijstrook extra flashers heeft, dan is het 90-90-<<, d.w.z. het blokkeren van een rijstrook, zodat u vervolgens twee witte en één rode licht moet zien. Dat is dan 70-70-X.

* Zie je maar één rood licht, dan is het een gesloten spitsstrook en dus niets bijzonders, aangezien de witte 70's ernaast zichtbaar zouden zijn als een gewone rijstrook zou zijn versperd. Dit rode kruis zou alleen interessant zijn als het op een parallel-/rangeerbaan staat en de enige rijbaan in een bepaalde richting is afgesloten.
* Zie je meerdere groene lichten, dan is het een open spitsstrook.
* Zie je meerdere rijstroken met flashers, dan is er sprake van een AID, oftewel een file.

Het is niet intuïtief, maar je kunt het begrijpen als je ofwel Nederlands bent, of er vaak rondrijdt, of een verkeerstelematica-nerd bent zoals veel gebruikers hier.

Van grote afstand herkennen wat het volgende portaal laat zien, is met de Nederlandse systemen niet moeilijker dan met de Duitse.

Op Duitse systemen is het op grote afstand niet zo eenvoudig om de afzonderlijke gevarensymbolen te onderscheiden. Allereerst zie je alleen dat er een driehoekig verkeersbord wordt weergegeven.

Lang voordat je in Duitsland dicht genoeg bij het portaal reed om een :J16: van een :J33: te kunnen onderscheiden, zou je op een Nederlands portaal al kunnen zien of er flashers waren of niet.

Het is dus niet zo dat alles in Duitsland beter is.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Willem » di 21 feb 2023, 16:22

Formeel gezien is die 90-90-70 bij een pechgeval de maximumsnelheid.

Onlangs reed ik (in een wat recalcitrante bui) op de meest rechtse rijstrook toen zo'n geval gebeurde,
Dus netjes 70 gereden. Het resultaat: zelfs vrachtwagens achter me begonnen met hun lichten te seinen, te toeteren en me in te halen. Het was levensgevaarlijk. :roll:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 21 feb 2023, 18:14

ManuelNeuerFan1 schreef: di 21 feb 2023, 15:52 * Zie je maar één rood licht, dan is het een gesloten spitsstrook en dus niets bijzonders, aangezien de witte 70's ernaast zichtbaar zouden zijn als een gewone rijstrook zou zijn versperd.
Een afgesloten rijstrook vind ik in Duitsland ronduit onduidelijk. Er komt enorm veel rood op je af door de rode rand om de snelheidsbeperking, dat het niet in één oogopslag duidelijk is welke rijstrook er is afgesloten. En dan wordt dat vaak ook nog gecombineerd met een waarschuwingsbord, waardoor nagenoeg het hele portaal rood uitstraalt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RdG » di 21 feb 2023, 21:32

Willem schreef: di 21 feb 2023, 16:22 Formeel gezien is die 90-90-70 bij een pechgeval de maximumsnelheid.

Onlangs reed ik (in een wat recalcitrante bui) op de meest rechtse rijstrook toen zo'n geval gebeurde,
Dus netjes 70 gereden. Het resultaat: zelfs vrachtwagens achter me begonnen met hun lichten te seinen, te toeteren en me in te halen. Het was levensgevaarlijk. :roll:
Maar ligt dat aan de keuze van de snelheid vanuit de verkeerscentrale, of aan het asociale/egoïstische rijgedrag (mijn mening) van menig (vrachtwagen)chauffeur?
Volg mijn werk op Twitter!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 21 feb 2023, 22:16

^^ Je moet de snelheid niet verder beperken dan acceptabel wordt geacht. Dat is een algemene opmerking en niet per definitie van toepassing op de situatie waarin Willem zat. Overigens is dat niet direct aan de centralist, meer aan het beleid en/of aan wat een weginspecteur wil.

Het ligt sowieso aan degene die op de achterbumper kruipt en gaat seinen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » di 21 feb 2023, 22:35

^^ vraag is wel waarom je op de rijstrook voor 70 km/h blijft rijden (terwijl er ruimte is om uit te wijken). Als men een strook opschuift kan nagenoeg dezelfde snelheid (overdag) kan rijden als wat men voor de signalering al deed. Voordeel is nog eens dat er ruimte wordt gemaakt voor het incident op de vluchtstrook.

Zo doe ik het in ieder geval.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » di 21 feb 2023, 23:23

waldo79 schreef: zo 19 feb 2023, 9:09 Over het algemeen staan de portalen met matrixborden in Nederland veel dichter op elkaar. Die 70 met flashers zegt mij zoveel dat er verderop een file of incident is. Alleen een teken om gas los te laten om eventueel later te moeten remmen.

Verder wordt de signalering zelden gebruikt om een snelheidsbeperking op te leggen zoals in Duitsland wel gebeurt.

90 wordt gebruikt bij werkzaamheden en bijvoorbeeld voertuigen met pech, die snelheid is handmatig op te roepen.
Als ik het mij goed herinner, was 90 met flashers tot begin jaren ‘90 nog wel eens te zien, toen er ook nog alleen eerste generatie borden hingen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 22 feb 2023, 0:01

Durashift schreef: di 21 feb 2023, 22:35 ^^ vraag is wel waarom je op de rijstrook voor 70 km/h blijft rijden (terwijl er ruimte is om uit te wijken).
Ik heb een sterk vermoeden dat men dat doet om niet onnodig links te rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » wo 22 feb 2023, 0:03

^^ Dat is nobel.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Piles » wo 22 feb 2023, 6:49

En definieer 'onnodig'. Als het veiliger én sneller is om een baantje op te schuiven / leeg te houden, vind ik het niet onnodig .

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 22 feb 2023, 7:25

Iemands mening is helaas niet zo relevant als er simpelweg wetgeving voor is. Dus ik definieer 'onnodig' niet, dat heeft de wetgever al voor je gedaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door jdb2 » wo 22 feb 2023, 22:23

Flashers in werking bij de Antwerpse ring, eerste keer dat ik dit zie.
https://i.imgur.com/jawNOku.gif
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jdb2 op do 23 feb 2023, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Hensepens » wo 22 feb 2023, 23:26

^^ apart. Links - rechts knipperen ipv boven - onder

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 27 feb 2023, 20:43

In de UK zie je dat ook, maar dan enkel bij afgesloten rijstroken én met rode flashers:
Link

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » ma 27 feb 2023, 23:29

Echter zijn ze in de UK en in Nederland wel opvallend. In België vind ik ze wegvallen tegen de proporties van het 50 bord dat in het midden staat.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » do 23 mar 2023, 21:35

De verkeerssignalering op de A28 door Zwolle is kapot: https://www.destentor.nl/zwolle/filemel ... ~af092e48/

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Palance » ma 27 mar 2023, 10:56

Ik zag vanmorgen dit op de Vaanweg, nabij het Zuidplein. Het lijkt er op dat ook hier iets van een signalering ingebouwd gaat worden.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Thom » di 28 mar 2023, 1:20

Volgens het ontwerp komen er inderdaad signaalgevers van Albar Industrie.
Mij viel bij het rechter bord vooral de opgeplakte pijl rechtsbovenin op. Zou het bord voorbereid zijn op een verlenging van de rechtsafstrook?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » di 28 mar 2023, 7:18

^^ Nee, dat pijltje rechtsboven is tijdelijk. Wat je op de NBd-sheet ziet, klopt. De verlenging van die rechtsaffer speelt wel mee: zo komt er stroomopwaarts, vlak na de BP, nog een portaal met rijstrookborden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » di 28 mar 2023, 9:44

Wat is nou de reden van die signalering? Ik kan de reden niet echt bedenken. Hoe gaat het werken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » di 28 mar 2023, 9:46

Ik vermoed dat het te maken heeft met sturen van verkeersstromen bij grote evenementen in Ahoy. Maar hoe precies? Geen idee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Palance » di 28 mar 2023, 12:22

Ik zag die voorbereidingen op signalering ook op het stukje links van dat kruispunt, dus het stukje Zuiderparkweg dat langs de Ahoy loopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie