Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 22 feb 2023, 12:35

Tenminste wel rechtsafbochten die makkelijke te nemen zijn voor vrachtverkeer in tegenstelling tot die krappe zooi die tegenwoordig aangelegd wordt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » wo 22 feb 2023, 12:51

HollandandJasper schreef: di 21 feb 2023, 22:45 Maquette uit 1967. Mooi te zien dat de Coentunnelweg hier ook op staat (met aansluiting op de A9), plus een spoorlijn richting de hoogovens die bij Castricum zou aansluiten.
Robonus schreef: wo 22 feb 2023, 8:36 De meeste plannen voor dit stuk heb ik wel eens voorbij zien komen, deze foto kende ik nog niet en vooral de noordelijke aftakking van het treinspoor vind ik wel apart aangezien er al een losse spoorlijn naar de Hoogovens liep. Wat zou die noordelijke aftakking dan voor nut hebben, dat spoorverkeer een rondje kan rijden?
Zie ook deze kaart van een streekplan uit 1962 en deze kaart van een streekplan uit 1982 waarin die spoorlijn ook staat ingetekend.

De gedachte achter deze spoorlijn was de ontsluiting te vormen van het toen nog geheel te ontwikkelen noordelijke terrein van de Hoogovens, zeg maar alles wat boven de Zeeweg naar Wijk aan Zee ligt. Mogelijk was toentertijd de gedachte dat dit deel van de Hoogovens alleen richting noorden op het (nieuw) aan te leggen spoor zou worden aangesloten en niet (zoals uiteindelijk gebeurd is) via onder meer twee bruggen over de Zeeweg heen met het spoor dat uiteindelijk nabij station Beverwijk aansluit op het hoofdrailnet.

Het ingetekende spoorlijntje had in noordoostelijke richting moeten lopen en nabij de gemeentegrens tussen Castricum en Heemskerk moeten opsplitsen in een noordelijk takje (die onder Castricum had moeten aansluiten op het spoor richting Alkmaar) en een oostelijk takje dat bij de gemeentegrens Heemskerk/Uitgeest had moeten aansluiten op het spoor richting Amsterdam. In het streekplan van 1982 is het takje richting Alkmaar vervallen, maar is de andere tak nog wel ingetekend.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 22 feb 2023, 13:11

Bij de A9 was ook nog een boogje gepland in de spoorlijn zo te zien, vanaf de spoorlijn vanuit Velsen richting Zaanstad.

Afbeelding
Dat uitstekende hoekje in de gondwerken naast het spoor lijkt daar op te duiden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » wo 22 feb 2023, 13:17

^^

Inderdaad, dat boogje is ook ingetekend in de kaart van het Streekplan van 1962 (waarvan ik inmiddels heb vastgesteld dat hierop geen copy right rust en gewoon gepubliceerd mag worden). Zie hieronder een uitsnede van deze kaart.

Ook interessant om te zien is een plan voor een nooit gerealiseerde doorgetrokken Castricumse Zeeweg (N513) naar de A9 en verder. En ook een westelijke randweg van Uitgeest die doorloopt naar Heemskerk en een westelijke randweg van Castricum en Bakkum welke ook nooit gerealiseerd zijn.

Afbeelding

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » wo 22 feb 2023, 13:52

Robonus schreef: wo 22 feb 2023, 8:36 Aan de zuidwestzijde zie je trouwens hoe de weg verder naar de Hoogovens had moeten lopen. Daar zijn nog vrijgehouden weilanden in datzelfde tracé (SNUP) en de kadastrale grens over het Tata terrein loopt ook in diezelfde lijn.

Afbeelding

Afbeelding
Die kadastrale grens ligt er al bijna 150 jaar, die is niet aangepast omdat hier een weg zou lopen. In dit geval is het toevaligheid.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » wo 22 feb 2023, 13:58

^^ Die langs kaarsrechte lijn (met een kleine zigzag erin) die dwars door de Hoogovens heenloopt is dan ook de gemeentegrens tussen Heemskerk en Beverwijk en daarmee naar ik aanneem dan ook logischerwijs een kadastrale grens. En dan dus weer niet helemaal een toevalligheid. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door mavas » wo 22 feb 2023, 14:21

Rein schreef: wo 22 feb 2023, 12:14 De Plesmanweg is aangelegd rond 1976 en de planvorming zal wellicht nog net plaats hebben gevonden voor de oliecrises etc. Dat kan één van de redenen zijn dat deze weg nog relatief oversized is aangelegd. De weg was natuurlijk wel de hoofdverbinding naar de noordelijke zijde van de Hoogovens, dus op zich ook weer niet heel raar dat die weg ruim was opgezet.

Wellicht werd er toentertijd nog half rekening gehouden met de genoemde noord-zuid-weg en/of oost-weg-weg waarbij werd gedacht dat één van beide mogelijk zou gaan doorlopen als westelijke randweg van Beverwijk. En in dat geval zou deze de Plesmanweg dus op dat ene punt doorkruisen. Uiteindelijk zijn die noord-zuid-weg en oost-weg-weg er beide niet gekomen en heeft de westelijke randweg ook nog decennia in de koelkast gelegen. Pas begin jaren 2000 is de westelijke randweg alsnog geconcretiseerd in wat nu de N197 is geworden en die feitelijk wat dichter tegen het Hoogoventerrein en verder van de bebouwing van Beverwijk is aangelegd dan men begin jaren zeventig wellicht voor ogen had gehad.
De vraag bij de Plesmanweg is vooral OF er een aansluiting met die noord-zuidweg cq oost-westweg was gepland OF niet in die oudere plannen.
Als je op dat kaartje van het Streekplan 1962 kijkt zie je geen snelweg ingetekend staan, alleen de Plesmanweg lijkt er zichtbaar te zijn.

En op de kaarten van 1983 https://www.topotijdreis.nl/kaart/1983/ ... 0963,10.21 zie je duidelijk dat de plannen zijn gewijzigd, en er een doorlopende (snel)weg zou komen vanaf de A9 naar de Velsertraverse, westelijk van Beverwijk. In dit plan maakt de Plesmanweg duidelijk een onderdeel uit van een aansluiting op die weg. Ten westen van die weg versmalt de Plesmanweg weer omdat je daar het Hoogoventerrein oprijdt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » wo 22 feb 2023, 15:49

Gokje, zou dat (gezien de industrielocatie) een mogelijkheid zijn om ruimte te maken voor buitenformaat transport (die kan dan "tussen" de verkeerslichten door ondanks veel te hoog)?

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » wo 22 feb 2023, 18:30

Jackbauer1350 schreef: wo 22 feb 2023, 13:11 Bij de A9 was ook nog een boogje gepland in de spoorlijn zo te zien, vanaf de spoorlijn vanuit Velsen richting Zaanstad...
Dat zou goed kunnen, aan de andere kant zie je op kadasterkaart iets dat er op lijkt dat de spoorlijn aftakt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op wo 22 feb 2023, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » wo 22 feb 2023, 18:46

Daar heb ik eerder eens een boom over opgezet. Dat boogje staat afgedrukt op een kaart die bij mij tante hangt uit de tijd dat de spoorlijn nog gepland was (vooruitziende blik) maar uiteindelijk is dit boogje er nooit gekomen en naderhand is dat nooit een serieuze optie geweest.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » wo 22 feb 2023, 18:51

HollandandJasper schreef: wo 22 feb 2023, 18:30 Dat zou goed kunnen, aan de andere kant zie je op kadasterkaart iets dat er op lijkt dat de spoorlijn aftakt,
Afbeelding
Je bedoelt dat blauwe? Zou kunnen, maar dat is eerder gewoon een schiereilandje dat is ontstaan door de aanleg van de spoorlijn rond 1875 (en de N203 in de jaren dertig) en de (bestaande) geul van het OerIJ die er schuin op aansluit.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door fleppenstein » do 23 feb 2023, 0:20

Rein schreef: wo 22 feb 2023, 12:14 De Plesmanweg is aangelegd rond 1976 en de planvorming zal wellicht nog net plaats hebben gevonden voor de oliecrises etc. Dat kan één van de redenen zijn dat deze weg nog relatief oversized is aangelegd. De weg was natuurlijk wel de hoofdverbinding naar de noordelijke zijde van de Hoogovens, dus op zich ook weer niet heel raar dat die weg ruim was opgezet.

Wellicht werd er toentertijd nog half rekening gehouden met de genoemde noord-zuid-weg en/of oost-weg-weg waarbij werd gedacht dat één van beide mogelijk zou gaan doorlopen als westelijke randweg van Beverwijk. En in dat geval zou deze de Plesmanweg dus op dat ene punt doorkruisen. Uiteindelijk zijn die noord-zuid-weg en oost-weg-weg er beide niet gekomen en heeft de westelijke randweg ook nog decennia in de koelkast gelegen. Pas begin jaren 2000 is de westelijke randweg alsnog geconcretiseerd in wat nu de N197 is geworden en die feitelijk wat dichter tegen het Hoogoventerrein en verder van de bebouwing van Beverwijk is aangelegd dan men begin jaren zeventig wellicht voor ogen had gehad.

Zie hieronder overigens een foto rond de opening van de Plesmanweg in mei 1977. Op de voorgrond de kruising van de Plesmanweg met de Alkmaarseweg, verderop de 'rotonde' met de Wijk aan Duinerweg en in de verte de Hoogovens.

Afbeelding
Wat ik ook wel bijzonder vind is dat de brede Plesmanweg haaientanden heeft en blijkbaar voorrang moest verlenen aan de Alkmaarseweg. Dat lijkt me een recept voor ongevallen als de VRI onverhoopt uit staat.
Ik zie op Google dat momenteel de voorrang is omgedraaid, de Alkmaarseweg moet voorrang verlenen aan de Plesmanweg. Lijkt mij momenteel logischer.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » do 23 feb 2023, 7:18

^^ Volgens mij was het de tijdsgeest dat de weg van/naar het centrum van de stad, voorrang had op de weg om de stad heen. Ik denk bijvoorbeeld aan het Julianaplein in Groningen. Op oude foto's heeft de A28 voorrang omdat dat de weg van/naar het centrum is. Later is de N7 de voorrangsweg geworden omdat dat de doorgaande weg is voor veel meer verkeer. Ik vermoed dat hetzelfde hier is gebeurd op de Plesmanweg.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » do 23 feb 2023, 8:27

De Alkmaarseweg was van oudsher de doorgaande route tussen Haarlem en Alkmaar en, hoewel die rol na de aanleg van de A9 uitgespeeld was, was deze weg tot aanleg van de N197 (rond 2005) nog altijd regionaal de doorgaande route. Ik kan me voorstellen dat het toentertijd onlogisch was om de voorrangssituatie aan te passen.

Leuk weetje trouwens over de Alkmaarseweg (en de aansluitende Rijksstraatweg) is dat er nog altijd heel veel antieke hectometerpaaltjes staan. Op nog geen 50 meter van de kruising staat (als het goed is) nog altijd dit fraaie exemplaar.

Afbeelding

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door fleppenstein » do 23 feb 2023, 12:27

Ik begrijp dat de Alkmaarseweg de doorgaande route was destijds, ik gaf alleen aan dat het een mogelijk recept is voor ongelukken.
In het verleden was dit ook het geval in Sittard, op de Hasseltsebaan met de Urmonderbaan. De Urmonderbaan was 2x2 maar de Hasseltsebaan was de rondweg, 1x1, en die had voorrang. Zolang de verkeerslichten werkten was er niets aan de hand, Maar als deze uit waren, of uitgeschakeld ivm onderhoud, was het eigenlijk binnen 5 minuten altijd prijs. Verkeer op de brede 2x2 weg dacht voorrang te hebben, maar had dit niet. Verkeer op de 1x1 weg wist dat ze voorrang hadden, maar kregen dit niet. Met flinke klappers tot gevolg.
Als de VRI uit moest, stonden er eigenlijk altijd politieagenten paraat (JaJa, toen werd er nog verkeer geregeld door politieagenten) om het verkeer te regelen. Sterker nog, men greep de situatie vaak aan politieagenten hierin op te leiden. (Meermaals heb ik het verzoek gekregen "Laat hem nog maar even uit staan, deze moet het nog leren, laat hem maar even tobben :yes: :yes: )
En dan kan je nog zoveel haaietanden schilderen, en in Sittard werden zelfs meerdere :B6: aan het portaal gehangen, het hielp niets. Gelukkig is er in Sittard een ongelijk vloerse kruising gekomen.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 28 mar 2023, 15:33

Volgens mij is de verbinding Korreweg-Berlageweg in Groningen ook een SNUPje, maar wellicht dat een local hier meer over kan zeggen :)

De Berlageweg in Groningen maakt een vrij krappe 90 graden bocht om de wijk De Hunze te ontsluiten. Van bovenaf lijkt het erop alsof de Berlageweg rechtdoor zou moeten lopen, om bij de Gerrit Krolbrug aan te sluiten op de Korreweg. Hierdoor zou er een directe verbinding komen tussen de stad en de nieuwbouwwijken van Beijum.

Nu liggen er de Stamstraat, en het Heerdenpad (een fietspad tussen Groningen en Beijum).

Locatie op Google Maps: https://www.google.com/maps/@53.2384881 ... a=!3m1!1e3
Afbeelding

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » di 28 mar 2023, 15:42

Lijkt er wel op. En dat die met nieuwe inzichten (geen doorgaande autoverbindingen in wijken) niet als zodaning is aangelegd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 mar 2023, 16:12

Het lijkt een SNUP maar ik vraag me af of dit wel zo is. Of dat het in elk geval genuanceerd ligt.

Bij de aanleg van de wijk De Hunze is een oostelijke en een westelijke ontsluiting gecreëerd voor deze wijk.
Het ontwerp van het stratenplan binnen de wijk is inderdaad zodanig dat doorgaand verkeer door de wijk wordt ontmoedigd.

Ik denk niet dat er op de tekentafel van De Hunze op een gegeven moment andere ideeën zijn ontstaan over de ontsluiting van deze wijk en of daarvoor een verbinding Korreweg-Berlageweg nodig was. Binnen de visie om de wijk autoluw te houden, doorgaand verkeer te ontmoedigen en de wijk voor autoverkeer te ontsluiten via de ring past wel dat er geen verbinding voor auto's bestaat richting de Gerrit Krolbrug.

Vergeet niet dat Groningen al in 1977 een vooruitstrevend verkeerscirculatieplan had voor het centrum, waarbij verplaatsingen per auto binnen het centrum minimaal worden gefaciliteerd. De wijk De Hunze stamt van rond 1990.
Geen doorgaande autoverbindingen in wijken zal al beleid zijn geweest vanaf het begin dat De Hunze op de tekentafels lag.

De Gerrit Krolbrug dateert uit 1933 (gebouwd bij de aanleg van het kanaal). Waarschijnlijk was toen wel voorzien dat de stad op een gegeven moment zou uitbreiden ten noorden van het kanaal. Die eerste uitbreidingen ontstonden in de jaren '60 en grootschalige woningbouw pas rond 1990.

De noordelijke ring werd geopend rond 1980. Rond het gereedkomen van de ontsluiting van Beijum verschijnt ook het Heerdenpad op de kaart, echter met een meer westelijk verloop, ongeveer waar nu de Van Logchemstraat ligt. Pas bij de aanleg van De Hunze is het Heerdenpad verlegd om rechtstreeks op de Gerrit Krolbrug aan te sluiten. Het pad vormt voor zowel Beijum als De Hunze een verbinding met het centrum, gebruikmakend van de Gerrit Krolbrug die hier al sinds 1933 ligt. In 1993, rond het gereedkomen van De Hunze, zijn naast de Gerrit Krolbrug de welbekende fietsbruggen gebouwd omdat de bestaande brug te smal bleek om zowel fietsers als verkeer van en naar de Ulgersmaweg te faciliteren.

Het zal bij het ontwerp van De Hunze niet de bedoeling geweest zijn om een verbinding Korreweg-Berlageweg via de bestaande Gerrit Krolbrug te laten lopen.

Mogelijk is bij het ontwerp van De Hunze wel rekening gehouden met zo'n verbinding. Maar die moet dan eerder in relatie gezien worden met ontwikkeling van het gebied ten zuidoosten van De Hunze. Tot op de dag van vandaag is de noodzaak van zo'n verbinding volgens mij niet ontstaan. Sowieso vereist dit een nieuwe Gerrit Krolbrug (en we weten hoe voortvarend dat de afgelopen decennia is verlopen). En ik vraag me af of het wel wenselijk is om een sluiproute te creëren voor verkeer van geheel Beijum (ca. 12,5k inwoners) richting centrum via de Korreweg die daar totaal ongeschikt voor is.

De bocht in de Berlageweg komt primair doordat de wijk meelift op de aansluiting op de ring die al voor Beijum was gecreëerd.
Dat de bocht zo krap is ontworpen kan op zich al worden verklaard om geen ruimte van het naastgelegen bouwblok af te snoepen en om verkeer wijk in af te remmen. De bocht past ook prima in een ander mogelijk scenario waarbij de bocht zou zijn veranderd in een T-splitsing met een tak parallel aan de Pop Dijkemaweg.

Het verloop van het Heerdenpad als begrenzing van De Hunze en de ruimte om hier een weg langs te leggen lijkt me eerder een 'no regret' reservering dan dat er concrete plannen zijn geweest om deze aan te leggen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 28 mar 2023, 19:00

Schelpenpaadje schreef: di 28 mar 2023, 16:12 De noordelijke ring werd geopend rond 1980.
Dat was in 1983 (het deel Beijum-Noord tot aan de huidige N360). Die weg werd/wordt Oostelijke Ringweg genoemd.
Schelpenpaadje schreef: di 28 mar 2023, 16:12 Rond het gereedkomen van de ontsluiting van Beijum verschijnt ook het Heerdenpad op de kaart, echter met een meer westelijk verloop
Dit was aanvankelijk open voor alle verkeer. Het was in het begin een van de weinige ontsluitingen van de nieuwbouwwijk Beijum.
Schelpenpaadje schreef: di 28 mar 2023, 16:12 Pas bij de aanleg van De Hunze is het Heerdenpad verlegd om rechtstreeks op de Gerrit Krolbrug aan te sluiten.
Ik kan het me niet precies herinneren, maar lag er geen rijbaan naast? Misschien een busbaan (uit de tijd dat het Oosterhamriktracé er nog niet was)?
Dat zou dan gebruikt zijn voor de eerste busverbinding naar Beijum.
En later afgebroken, voor of na de aanleg van De Hunze.
(Na 1985 woonde ik niet meer in die buurt en kwam ik er minder vaak.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 29 mar 2023, 9:07

^^ Volgens Topotijdreis liep het Heerdenpad aanvankelijk langs waar nu de Van Logchemstraat ligt. Oftewel een tijdelijke ontsluiting die later is opgegaan in het stratenpatroon van De Hunze.

Het lijkt plausibel dat bij de aanleg bekend was dat daar een straat zou komen te lopen, zodat de weg achtereenvolgens dienst kon doen als bouwweg, ontsluiting en uiteindelijk woonstraat binnen De Hunze. Voor tijdelijke infrastructuur wil je zo min mogelijk extra werk (zoals voorbelasting) hoeven verzetten. Bij de ontwikkeling van De Hunze zou deze straat zijn definitieve naam krijgen binnen het thema architecten.

Ik weet niet of er langs het uiteindelijke tracé van het Heerdenpad ook een weg of busbaan heeft gelegen. Op kaartbeelden zie ik dat niet terug.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » wo 29 mar 2023, 10:29

Schelpenpaadje schreef: wo 29 mar 2023, 9:07 ^^ Volgens Topotijdreis liep het Heerdenpad aanvankelijk langs waar nu de Van Logchemstraat ligt. Oftewel een tijdelijke ontsluiting die later is opgegaan in het stratenpatroon van De Hunze.

Het lijkt plausibel dat bij de aanleg bekend was dat daar een straat zou komen te lopen, zodat de weg achtereenvolgens dienst kon doen als bouwweg, ontsluiting en uiteindelijk woonstraat binnen De Hunze. Voor tijdelijke infrastructuur wil je zo min mogelijk extra werk (zoals voorbelasting) hoeven verzetten. Bij de ontwikkeling van De Hunze zou deze straat zijn definitieve naam krijgen binnen het thema architecten.

Ik weet niet of er langs het uiteindelijke tracé van het Heerdenpad ook een weg of busbaan heeft gelegen. Op kaartbeelden zie ik dat niet terug.
Aan de oostzijde ligt een sloot die tijdens de aanleg van het nieuwe Heerdenpad is aangelegd. Ruimte voor een 1+1 weg, hetzelfde profiel als de Berlageweg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 29 mar 2023, 12:41

Schelpenpaadje schreef: wo 29 mar 2023, 9:07 Op kaartbeelden zie ik dat niet terug.
Ik ook niet, maar de Topografische Dienst maakte ook niet ieder jaar een nieuwe kaart. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 29 mar 2023, 14:11

Als iemand een teletijdmachine heeft en even kan gaan kijken, heel graag ;)

Met de informatie die ik beschikbaar heb ga ik er vanuit dat het hooguit om een reservering gaat vanwege je-weet-nooit-wat-er-aan-de andere-kant-nog-gaat-komen.

Is er iemand die meer weet over de totstandkoming van het oostelijke deel van de ring? Dit zal grotendeels gelijk op hebben gelopen met de ontwikkeling van Beijum en De Hunze. Is er vroeg in die ontwikkelingen misschien rekening gehouden met een scenario waarin de ring er langere tijd nog niet zou liggen en er dus langer een meer robuuste tijdelijke ontsluiting langs de Gerrit Krolbrug nodig was?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 29 mar 2023, 17:55

Schelpenpaadje schreef: wo 29 mar 2023, 14:11 Is er iemand die meer weet over de totstandkoming van het oostelijke deel van de ring?
Ik heb er de eerste helft van de jaren 1980 veel op gelopen - met of zonder hond.
Maar dat zal je niet bedoelen. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Seat Ibiza » ma 08 mei 2023, 17:32

Een kleine, recentelijk (bijna) verdwenen SNUP in Maastricht. Deze negenoog aan mast is onlangs verwijderd en deze paal met negenoog is eveneens (geheel) weg. Op deze kruising had de tram Hasselt-Maastricht moeten overgaan van eigen spoor naar straatspoor. Enkel het hoekje klinkers tussen fietspad en rijbaan onderin beeld van laatste linkje verraadt nu nog waar de trambaan had moeten beginnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Palance » ma 08 mei 2023, 19:03

Ik vind dat halve viaduct op de achtergrond meer een snupperige uitstraling hebben :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Victor » ma 08 mei 2023, 20:23

^^ Snupperige uitstraling. Zou zomaar een populaire term kunnen worden in dit topic :lol:

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » ma 08 mei 2023, 22:37

Seat Ibiza schreef: ma 08 mei 2023, 17:32 Een kleine, recentelijk (bijna) verdwenen SNUP in Maastricht. Deze negenoog aan mast is onlangs verwijderd en deze paal met negenoog is eveneens (geheel) weg. Op deze kruising had de tram Hasselt-Maastricht moeten overgaan van eigen spoor naar straatspoor. Enkel het hoekje klinkers tussen fietspad en rijbaan onderin beeld van laatste linkje verraadt nu nog waar de trambaan had moeten beginnen.
Dat driehoekje en beide palen zijn volgens Google tussen mei 2018 en juni 2019 aangelegd. Grappig, want concrete tramplannen waren er toen naar mijn idee niet, en om dn zo'n klein driehoekje stenen plus 2 lampen aan te leggen vind ik wel opvallend. Maar ja, het is dicht bij België dus het is ook weer niet zo verwonderlijk.

Dat viaduct is afgebroken omdat de tram waar nog geen concrete plannen voor waren er nét niet onderdoor pastte. :schrikreactie:
SPOILER: TOON

Nee hoor, grapje. Dat viaduct is een restant van de Noorderbrug, die tegenwoordig iets noordelijker ligt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Seat Ibiza » di 09 mei 2023, 7:48

Palance schreef: ma 08 mei 2023, 19:03 Ik vind dat halve viaduct op de achtergrond meer een snupperige uitstraling hebben :yes:
Dat is een RVEGGB (restant van een grotendeels gesloopte brug) ;)

Ofwel: de afrit van de oude Noorderbrug.
IIVQ schreef: ma 08 mei 2023, 22:37 Dat driehoekje en beide palen zijn volgens Google tussen mei 2018 en juni 2019 aangelegd. Grappig, want concrete tramplannen waren er toen naar mijn idee niet, en om dan zo'n klein driehoekje stenen plus 2 lampen aan te leggen vind ik wel opvallend.
De plannen waren al aardig concreet. Ik heb de ontwerpen tot op straatniveau voorbij zien komen bij de gemeente Maastricht. Dus dat deze voorbereiding meegenomen is destijds bij de reconstructie van de betreffende wegen, is niet heel gek.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » di 09 mei 2023, 7:59

Palance schreef: ma 08 mei 2023, 19:03 Ik vind dat halve viaduct op de achtergrond meer een snupperige uitstraling hebben :yes:
Dat is gewoon een overblijfsel van het oude tracé wat van de Noorderbrug af kwam. Je had daar ook de krul, een 360 graden oprit.
Op de luchtfoto's nog te zien.
Hier nog een oud stukje streetview (zulke beelden zijn niet makkelijk meer toegankelijk als de weg drastisch wordt veranderd).

Plaats reactie