Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door janneman » di 21 feb 2023, 17:30

Voor de liefhebbers van mooie routes, vanaf de A8 Pforzheim West is men begonnen met het realiseren van de directe aansluiting op de B 294 richting Freudenstadt. Deze zal eind dit jaar, verwachting is september/oktober klaar zijn.
Tot die tijd zijn er omleidingen aangegeven. Het is dus nog even geduld hebben.

Nathan_070
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 aug 2021, 22:53

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Nathan_070 » wo 22 feb 2023, 23:03

waldo79 schreef: di 21 feb 2023, 9:35 Je ziet wel op meer plaatsen in Luxemburg zo'n kluwen aan tankstations (soms met een enorme supermarkt erbij). Scheelt ook dat het land relatief veel grensovergangen heeft.
Heb je daar de Streetview beelden of fotos voor mij bij? Ben wel benieuwd namelijk

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » do 23 feb 2023, 8:35

Massen is een goed voorbeeld. Maar ook Pommerloch

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Harald80 » do 23 feb 2023, 14:49

Nathan_070 schreef: wo 22 feb 2023, 23:03
waldo79 schreef: di 21 feb 2023, 9:35 Je ziet wel op meer plaatsen in Luxemburg zo'n kluwen aan tankstations (soms met een enorme supermarkt erbij). Scheelt ook dat het land relatief veel grensovergangen heeft.
Heb je daar de Streetview beelden of fotos voor mij bij? Ben wel benieuwd namelijk
Deze bijvoorbeeld, in Mertert (gemeente Grevenmacher). En inderdaad, verderop staat (links buiten beeld) een hele grote Match Copal supermarkt.
https://goo.gl/maps/xLc96cvtL9i23FmD6

Of deze, in Martelange. De linkerkant van de straat is België, de rechterkant Luxemburg.
https://goo.gl/maps/haDLtQjp4faP9NZe8

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door martien » vr 10 mar 2023, 21:05

De A24 vanaf de A10 (Havelland) tot de A13 (Wittstock) in Brandenburg is sinds kort weer zonder snelheidslimiet. Het traject van 64 km stond tot 2003 bekend als “Unfallschwerpunkt” waarop een snelheidslimiet van 130 km/h ingevoerd werd. Omdat het traject tegenwoordig veel minder zware ongelukken kent, moest de limiet opgeheven worden. Experts spreken van een “correcte, maar foute beslissing”…

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » za 11 mar 2023, 17:19

Voorspelling van Nostradamus: over 5 jaar wordt de snelheid weer verlaagd omdat er zoveel ongevallen zijn. :hahaHAHA:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 11 mar 2023, 18:12

@Martien, Dreieck Wittstock is het knooppunt met de A19, niet de A13.

Mijn voorkeur heeft het om de limiet gewoon weg te laten en via de VBA's de beperking op 130 te zetten als een bepaalde intensiteit gehaald wordt. Daarbij zou dan de totale intensiteit, maar ook het aandeel vrachtverkeer meegewogen kunnen worden. Is de rechterstrook erg vol met vrachtwagens of de weg sowieso zodanig druk dat de linkerstrook aardig vol blijft, dan is dat een punt om de limiet aan te zetten. Op rustige tijden daarentegen is de limiet niet nodig.
Laten we hopen dat dit nu in de praktijk ook gedaan wordt.

Daarnaast vind ik nog steeds dat het goed zou zijn als er een hogere limiet ingesteld zou kunnen worden. Soms is 200+ wel wat gortig, maar 130 weer overdreven traag, zorg dan dat daar een limiet van 160 ingesteld kan worden. Dat reduceert het "hollen en stilstaan" gevoel tussen tempo maken en treuzelen aan 130 een beetje, maar zorgt er ook voor dat de excessen die wat moeite hebben met zelfbeheersing en aanpassen aan drukte wat ingetoomd worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » za 11 mar 2023, 19:28

In tijden van ideologiën zoals klimaateconomie, ecologische transitie, mentaliteitswijzigingen en gewoon ook videoverbalisatie die 24/7 draait, is een Freie Fahrt iets des duivels. Dat het nog bestaat in Duitsland, is al een mirakel op zich. Ik zou niet te hard rekenen op uitbreiding van deze liberale manier van leven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 11 mar 2023, 21:50

^^ Ik hoop eerder dat dit onder het mom van "we doen het al 50 jaar zo, dus waarom veranderen" nog een tijd zo blijft; want veranderen zal vast niet in de goede richting gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 11 mar 2023, 21:56

Dit traject van de A24 is overigens recentelijk heraangelegd, als onderdeel van het PPS project om de A10 langs de noordkant van Berlijn naar 2x3 rijstroken te verbreden.

Dus dat het veiliger is geworden kan best kloppen. Bovendien: 2003 is lang geleden, een periode dat het aantal verkeersdoden ruim twee keer zo hoog lag dan tegenwoordig.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » za 11 mar 2023, 22:12

Chris schreef: za 11 mar 2023, 21:56 Dit traject van de A24 is overigens recentelijk heraangelegd, als onderdeel van het PPS project om de A10 langs de noordkant van Berlijn naar 2x3 rijstroken te verbreden.

Dus dat het veiliger is geworden kan best kloppen. Bovendien: 2003 is lang geleden, een periode dat het aantal verkeersdoden ruim twee keer zo hoog lag dan tegenwoordig.
Heeft dat ook niet te maken met de hoeveelheid extra aanvullende spullen die een auto in EU tegenwoordig moet hebben tov 2003?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » zo 12 mar 2023, 8:03

Dat heeft zeker z'n impact, maar laten we al die elektronische snufjes nu ook niet te hard verheerlijken. Zo goed zijn ze nu ook weer niet. Het grootste probleem blijft tussen stoel en stuur.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2023, 9:04

duikgek89 schreef: za 11 mar 2023, 21:50"we doen het al 50 jaar zo, dus waarom veranderen" nog een tijd zo blijft
Als je dat ook bedoeld met de huidige snelheid van de (her) bouw van infrastructuur... :nothanks:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » zo 12 mar 2023, 11:04

^^ Op dat vlak hoop ik uiteraard op iets anders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 12 mar 2023, 11:19

Km357 schreef: zo 12 mar 2023, 8:03 Dat heeft zeker z'n impact, maar laten we al die elektronische snufjes nu ook niet te hard verheerlijken. Zo goed zijn ze nu ook weer niet. Het grootste probleem blijft tussen stoel en stuur.
Een gemiddelde auto in 2003 had het bouwjaar pakweg midden jaren 90. Tegenwoordig van na 2010. Dat maakt een groot verschil in passieve veiligheidsmaatregelen, de overleefbaarheid van ongevallen is sterk verbeterd.

Van actieve veiligheidsopties wordt veel verwacht maar vooralsnog lijkt het maar weinig invloed te hebben op de statistieken.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » zo 12 mar 2023, 17:39

Ik denk dat sommige actieve veiligheidssystemen ook een beetje hun doel voorbij schieten. Met een rijstrookassistent kun je minder makkelijk uitwijken als iemand in je eigen baan komt, en een actief remsysteem kan ook dusdanig hard ingrijpen dat de achterligger subiet achterin zit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » zo 12 mar 2023, 19:16

Een rijstrookassistent zou het in theorie juist makkelijker moeten maken. Ik meen dat Volvo een systeem heeft (even opgezocht: City Safety steering assistance), waarbij als er een dreigende botsing wordt gedectecteerd door de sensoren de besturing juist extra licht maken, waardoor een botsing voorkomen zou moeten worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » zo 12 mar 2023, 20:51

Werkmatig rij ik in een Golf 8, en heel het elektronische hulpsysteem is gewoon ergerlijk. Lane assist die in actie schiet als er niks moet gebeuren, constant biepjes en warnings alsof de wereld vergaat, parkeersensoren die bij sneeuw of regen gewoon tilt slaan, of uitslaan (en dus weer een warning geven). Ik ben niet overtuigd dat al die onzin eigenlijk iets bijdraagt behalve dat het verkoopsargumenten zijn voor de fabrikant. In de trend van "onze auto heeft toch wel dit en dat hé, je zal veiliger rijden".

Helpt het probleem tussen stoel en stuur niet. Geef me maar m'n Alfa.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » zo 12 mar 2023, 21:29

Het wordt pas echt vervelend als je dat soort systemen niet uit kan schakelen, of dat handmatig bij íedere rit moet doen. Maar volgens mij is dat juist een voorwaarde voor fabrikanten om een hogere score te kunnen halen bij de euro ncap test...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 18 mar 2023, 17:55

Opmerkelijk, de A1, A33 en A7 zijn allemaal afgesloten op hetzelfde moment. 3 noord-zuidroutes die als alternatief voor elkaar zouden kunnen dienen.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 mar 2023, 7:01

^^
Weer typisch Duits. Er komt nog eens een moment dat je niet meer door het land kunt reizen, zonder van het OWN gebruik te moeten maken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Victor » wo 22 mar 2023, 19:13

Hoe heet dat programma van Powned? Meiden die rijden... ook in Duitsland heb je er van die types tussen :facepalm:
https://www.youtube.com/watch?v=CGj6hxxr2RU
De acties van het begeleidingsvoertuig gaan zeker buiten het boekje, maar het begint met agressief ongeduldig onbenul van zowel madam als van de Schenker chauffeur. Er kunnen dwingende redenen zijn waarom zwaar transport ook op een heel brede snelweg de weg voor zich alleen moet hebben. Bruggen bijvoorbeeld.
Afijn in de commentaren wordt genoeg gezegd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 22 mar 2023, 19:48

Vollpfosten!

Zelfs zonder aangegeven inhaalverbod kunnen ze niet legaal voorbij, want op de meest linker strook mogen ze niet komen. Die wagen van DB Schenker is al niet echt lekker bezig, maar niks rechtvaardigd het idiote gedrag van met name de begeleiding en het hysterische wijf.

Ik was uit de positie van de dashcammer met een vrachtwagen never nooit rechts langs die DB Schenker wagen gaan rijden. Ten eerste kan hij daardoor niet naar rechts (of als hij niet oplet knalt het), ten tweede is rechts langs de begeleiding inhalen en dan links naast dat zwaartransport ook niet mogelijk. Daarnaast snap ik niet dat ze daar zo dicht in de buurt blijft als die begeleidpiloot zo idioot doet.

Die begeleider spinnt totaal. Als ik hem was, was ik lekker in het midden gebleven, veel korter achter het zwaartransport en was constant meegereden. Door tussen rijstrook 1 en 2 op de lijn te rijden was alles af te blokken geweest indien nodig, maar ik had die DB Schenker figuur lekker laten gaan. Plek genoeg, ik zag geen bruggen met mogelijke belastingslimiet, niet onmiddelijk hinder of gevaar, laat de politie lekker handhaven indien ze dat nodig achten; in plaats van het gevaar te vergroten.

DB Schenker had gewoon kalm erachter moeten blijven.

Het zwaartransport had wellicht wat constanter door kunnen rijden, het lijkt niet enorm steil; maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » wo 22 mar 2023, 19:50

^^ Exact. Zo'n groot bijzonder transport heeft nu eenmaal ruimte nodig. Geef die dan ook. Daarbij moet de bestuurder van het begeleidingsvoertuig zich wel aan de regels houden.

En over "meiden die rijden" gesproken:
https://youtu.be/8APhVrdLhu4
PS Prinzessin. :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 22 mar 2023, 20:03

Of Prinzessin de juiste beschrijving is met zo'n volgekalkte arm met zo'n nepgoud bling-bling horloge erom... :mrgreen:

Achja, ieder zijn smaak.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door PeterSchoeber » zo 26 mar 2023, 20:48

Net over de grens bij de A 12/Duitse A 3 is het vanmorgen bij Elten goed fout gegaan met vier Nederlandse doden als gevolg. https://www.gelderlander.nl/zevenaar/vi ... ~a2816fed/ voor het artikel uit De Gelderlander.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » zo 26 mar 2023, 21:28

^^ Oef. Het is ook wel een vervelend stuk vlak na de grens, met die spoorvorming en wegdek waar het water op blijft staan. Ik was er laatst ook met slecht weer en toen heb ik amper de 100 aangetikt, omdat er te veel water opspatte. Een enorm verschil met het Nederlandse ZOAB vlak daarvoor.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » zo 26 mar 2023, 21:34

Tsja.. veel stukken zijn daar op :A1-80: begrenst zodra het wegdek nat is. De hoeveelheid gele platen dat daar scheit aan heeft is ook gewoon bizar... :facepalm:

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MaartenE » zo 26 mar 2023, 21:52

Ben toch wel benieuwd waarom de omringende landen geen ZOAB invoeren, het is niet alsof de regen ophoudt bij de Duitse/Belgische grens. Meen dat België dat de laatste jaren wel is gaan doen, maar zijn de onderhoudskosten/ onderhoudsintervallen zoveel hoger dat men het liever niet invoert?

Het argument transport gaat m.i. niet echt op, nota bene het meeste vrachtvervoer komt/gaat naar Rotterdam.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023, 22:03

ZOAB vergt een intensief onderhoudsregime. De deklaag gaat maar 10-12 jaar mee en als je niks doet kan het aan het einde van de levensduur in korte tijd compleet uit elkaar vallen.

Als je ziet dat in Duitsland de favoriete vorm van onderhoud incidenteel bakfrezen is en na 20 jaar alles tot op de fundering moeten slopen vanwege bezweken tussenlagen, dan gaat ZOAB niet op grote schaal werken.

Duitsland past her en der wel ZOAB toe. Ik weet nog dat ze het ook hadden toegepast op de A9 in de buurt van München maar dat ze geen preventief onderhoud deden en het op een gegeven moment als een kraterlandschap eruit zag.

Plaats reactie