Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » di 21 feb 2023, 7:23

Coen Tunnel schreef: ma 20 feb 2023, 16:28
Wel een dramatisch kruispunt, waar je voorrang moet geven aan voetgangers op het zebrapad, maar niet op ander verkeer. Dat helpt ook niet voor de overzichtelijkheid. Ander verkeer vanuit de zijweg kan daardoor geneigd zijn voorrang te nemen.
Plus dat verkeer wat van links komt in feite twee keer voorrang moet verlenen, een keer aan auto's en een keer aan fietsers. Dat ligt te ver uit elkaar om in één actie te doen, dus die komen dan tussen weg en fietspad tot stilstand, mogelijk half op de weg.

Hier had echt een rotonde moeten liggen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » di 21 feb 2023, 10:06

Chris schreef: vr 03 feb 2023, 22:23 In Elst:

Afbeelding
Duid de olifantenpaadjes aan als mtb-route zodat ze prima passen in beleid om sporten onder jongeren te stimuleren ;)

Afbeelding

Als men werkelijk serieus wil dat mensen het fietspad volgen dan zal dat fysiek afgedwongen moeten worden in plaats van wat bordjes plaatsen.
Vinny schreef: zo 05 feb 2023, 19:29 6% hellingspercentage is in de rest van de wereld niet afdoende om er speciaal een fietspad met kronkels voor aan te leggen. Is luxe, geen noodzaak ;)
Je vergeet dat Nederland een speciaal land is :mrgreen:

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door LennyKravitz » do 23 feb 2023, 1:39

https://www.dumpert.nl/latest?selectedI ... 1_96e8c26a

Gevalletje als poller in Den Haag, of bussluis Zeist.... blinden met rijbewijs?
It aint over 'till it's over...

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » do 23 feb 2023, 2:53

^^ Is er geen verwarring met dat rood-witte paaltje op de hoek van het tankstation? Dat die eerder wordt waargenomen dan die op de versmaller?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door keokiracer » do 23 feb 2023, 7:49

Hij staat er nog niet lang in ieder geval. Locatie.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » do 23 feb 2023, 8:21

Wat een kansloos ding zo'n paal op die plek. Het verkeerseilandje met paal zal wel bedoeld zijn om snelheid te remmen, maar het is duidelijk dat dit op deze plek niet echt de juiste methode is.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » do 23 feb 2023, 8:27

Het is natuurlijk debiel ingericht, maar wat LennyKravitz zegt: tegen blinden met een rijbewijs is niets te doen.
Hoe de fuck kun je dat paaltje niet zien?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 23 feb 2023, 8:28

Ik vraag me toch af hoe dat juridisch zit. Ik kan niet bedenken op welke manier je zoiets neer mag leggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » do 23 feb 2023, 8:29

Egbert schreef: do 23 feb 2023, 8:27 Het is natuurlijk debiel ingericht, maar wat LennyKravitz zegt: tegen blinden met een rijbewijs is niets te doen.
Hoe de fuck kun je dat paaltje niet zien?
Wellicht is het paaltje (soms) lastig te zien doordat hij wegvalt in de achtergrond?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Palance » do 23 feb 2023, 8:50

Lijkt wel op de situatie die ik 2 maanden terug tegenkwam in Weert (het gehucht bij Bunde). Je schrikt toch wel als je ineens deze situatie tegenkomt net na een bocht.
https://goo.gl/maps/gUF9A45mn5RkQFts9
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Via » do 23 feb 2023, 9:07

Zulke eilandjes zijn eigenlijk altijd een slecht idee. Ik ken maar weinig voorbeelden waar geen krassen op de paaltjes zitten en/of ze volledig loodrecht staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chris » do 23 feb 2023, 9:41

Hier komt misschien ook het probleem erbij dat wegmarkering in Nederland volledig onlogisch is. Dit soort wegen zijn dermate smal dat twee rijstroken en fietsstroken niet past: je moet dus altijd op de fietsstrook rijden. En dan staat hier het obstakel nog links van de fietsstrook ook: min of meer midden op de rijbaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » do 23 feb 2023, 9:57

Egbert schreef: do 23 feb 2023, 8:27Het is natuurlijk debiel ingericht, maar wat LennyKravitz zegt: tegen blinden met een rijbewijs is niets te doen.
Hoe de fuck kun je dat paaltje niet zien?
Jij verbaast je er misschien over, maar het lijkt mij interessanter om te weten waarom zoveel tegen het paaltje wordt aangereden.
Door de schuld direct bij de weggebruiker en het gedrag neer te leggen sluit je andere oorzaken gelijk uit.

Ik ben zelf wel benieuwd welke rol het wegontwerp hierin speelt. Zoals Chris zegt, kan het daar ook best aan liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » do 23 feb 2023, 11:13

mavas schreef: do 23 feb 2023, 9:57
Egbert schreef: do 23 feb 2023, 8:27Het is natuurlijk debiel ingericht, maar wat LennyKravitz zegt: tegen blinden met een rijbewijs is niets te doen.
Hoe de fuck kun je dat paaltje niet zien?
Jij verbaast je er misschien over, maar het lijkt mij interessanter om te weten waarom zoveel tegen het paaltje wordt aangereden.
Door de schuld direct bij de weggebruiker en het gedrag neer te leggen sluit je andere oorzaken gelijk uit.

Ik ben zelf wel benieuwd welke rol het wegontwerp hierin speelt. Zoals Chris zegt, kan het daar ook best aan liggen.
Oh, het wegontwerp is totaal debiel en ik ben het met Chris eens dat hoe wegen bij ons belijnd worden hier debet aan is, en uiteraard rij je niet tegen paaltjes aan die er niet staan, maar mijn gedachte is "als je dit niet ziet, wat zie je dan nog meer niet?". Je moet je blik op de weg voor je houden en dan snap ik niet waarom je iets niet ziet. Zoals mensen die niet stoppen voor mensen die oversteken op een zebrapad. Dat doe je neem ik aan ook niet met opzet.

Maar ik ben ook benieuwd waarom mensen hier tegenaan rijden. Je ziet ook verschillende acties. Nummer 3 lijkt te denken "paaltje midden op de weg, ik moet er rechts langs", 6 zie je zelfs nog een beetje naar links uitwijken, en bij 2 komen er tegenliggers die (ondanks de zonnestand) wel lijken te zien dat er een paaltje staat.
En is het altijd dit paaltje en nooit het paaltje aan de andere kant?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » za 25 feb 2023, 16:12

Palance schreef: do 23 feb 2023, 8:50 Lijkt wel op de situatie die ik 2 maanden terug tegenkwam in Weert (het gehucht bij Bunde). Je schrikt toch wel als je ineens deze situatie tegenkomt net na een bocht.
https://goo.gl/maps/gUF9A45mn5RkQFts9
Voor zover ik kan zien wordt die versmalling niet aangekondigd, en doordat er auto's parkeren heb je slecht doorzicht. Hier mag de wegbeheerder wel echt aansprakelijk worden gesteld als er ongelukken gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Seat Ibiza » za 25 feb 2023, 16:41

^^
Die versmalling in het gehucht Weert ligt wel binnen een zone 30. Dus als je enigszins met aangepaste snelheid rijdt, is er eigenlijk niet zoveel aan de hand...

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » za 25 feb 2023, 23:35

In Hollandsche Rading, Spoorlaan, hebben de houten bloembakken (2019) plaatsgemaakt voor exemplaren van Cortenstaal. Sinds dit jaar zelfs met een aanduiding aan welke zijde de fietsers de bloembakken moeten nemen.. :woop:

https://hollandscherading.com/fietsaand ... spoorlaan/

Voor mij zijn deze chicanes juist een uitdaging om in een mooie cadans er tussendoor te rijden.. :dyn_hyp:


Oorspronkelijke situatie in 2019
SPOILER: TOON

Afbeelding

https://hollandscherading.com/bloembakk ... spoorlaan/

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door LennyKravitz » do 02 mar 2023, 21:34

Vraagje... soms twijfel ik:

In deze situatie weet ik het wel: https://goo.gl/maps/JEyKJ25bN7Vh95TE8
- Als ik hier linksaf wil dan moet ik eerst voorrang verlenen aan de fietsers, en verkeer van links (haaientanden)
- Vervolgens als ik in het midden ben, moet ik ook voorrang verlenen aan verkeer van rechts, en verkeer dat van tegenover komt (immers OF rechtdoor gaand, OF korte bocht - en we zijn gelijkwaardig beiden met haaientanden).

Laat ik nog in het midden dat velen van tegenover komend verkeer mij voor laat gaan alsof ik voorrang zou moeten krijgen. Velen snappen dat niet.


MAAR dan déze situatie - hier ga ik twijfelen: https://goo.gl/maps/tLAZtHDCgAENwmDm9

Ik kom hier uit een straat waar dus een stoep doorloopt, dus sowieso als ik linksaf wil, voorrang verlenen aan voetgangers en zo en verkeer van links.

Maar, stel er komt vanaf rechts een auto, en die neemt de wat haakse bocht, om vervolgens door te draaien en voor mij langs wil gaan (hij keert dus eigenlijk). Moet ik die voorrang verlenen, of moet die auto wachten en mij naar het midden laten passeren. Voordat de auto zelf verder kan draaien.

Ik denk zelf het laatste...
It aint over 'till it's over...

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » do 02 mar 2023, 21:40

^^, nee, het eerste. Jij komt uit een uitritconstructie, dus zal je al het verkeer voorrang moeten geven / voor laten gaan.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door verfmeer95 » do 02 mar 2023, 21:51

Zowel het uitrijden van een uitrit als het keren zijn bijzondere manoeuvres waarbij je al het overige verkeer voor moet laten gaan. Beide auto's moeten dus elkaar voor laten gaan. Net als bij andere niet wettelijk geregelde voorrangsituaties (bijv. twee auto's uit tegengestelde richting die allebei linksaf willen), is het een kwestie van het onderling oplossen. De beste oplossing zal afhangen van de exacte timing.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » do 02 mar 2023, 22:21

^^ Het is de vraag of je in een dergelijke situatie wel van keren (op de weg) kan spreken. Naar mijn idee vervolgt een bestuurder gewoon zijn weg.. dat die weg 180 graden de andere kant op is, middels een midden(berm) is bijzaak, toch?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 02 mar 2023, 23:43

De berm is minder dan 20m breed. Dit is gewoon keren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 03 mar 2023, 7:21

Door de hoek van de doorsteek ten opzichte van de middengeleider zou ik daar überhaupt niet snel 'tegenliggers' die van rechts komen verwachten.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door LennyKravitz » za 04 mar 2023, 10:43

Geloof me, vaker dan je denkt. 1 op de 6 keer dat ik hier kom. Die hoek wordt gewoon genomen, hetzij voor keren, hetzij om de straat in te rijden.
It aint over 'till it's over...

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door playertwo » zo 19 mar 2023, 16:55

Palance schreef: za 04 feb 2023, 16:20 Onderaan die Col d'Elst: Ik had deze combinatie van een :C14: en een :C16: in 1 bord nog niet eerder gezien: https://goo.gl/maps/9J6q83fbKzwibCx86

En een kwartslag draaien: Kon dat nou niet op 1 onderbordje? https://goo.gl/maps/34YyMvyyzDXab8eQ8
Deze hangt ook bij de tunnel bij het station en die heb ik in een ander topic al gemeld.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door jdb2 » ma 20 mar 2023, 14:54

Ik vraag me af of dit bewust gedaan is, of is men een paar borden vergeten?
https://goo.gl/maps/UD7ggGzJqGGSPH3A6
Een vrije rechtsafstrook zodat rechts afslaand verkeer niet moet stoppen voor een rood licht.
Er staat echter geen :B6: (en geen :B5: voor de kruisende straat) waardoor je voorrang hebt op kruisend verkeer dat groen heeft.
Kruisend verkeer verwacht aan de andere kant met groen wel het kruispunt te kunnen oversteken zonder conflict, en nemen hier altijd gewoon voorrang.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » ma 20 mar 2023, 15:03

Je komt van een drempel af, geldt in België dan niet net als in Nederland dat je voorrang moet verlenen?
Sowieso is het een complexe situatie. Moet je voetgangers op de stoep ook voorrang verlenen vanwege rechtdoorgaand verkeer?

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » ma 20 mar 2023, 15:05

^^ Ik vermoed dat men hier heeft gepoogd om een uitritconstructie te maken, maar dat is niet helemaal gelukt... Het is m.i. nu gewoon een drempel en dus gelijkwaardige kruising...
Egbert schreef: ma 20 mar 2023, 15:03 Je komt van een drempel af, geldt in België dan niet net als in Nederland dat je voorrang moet verlenen?
Huh, moet je in Nederland voorrang verlenen als je over een drempel gaat? :o

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door jdb2 » ma 20 mar 2023, 15:27

Voor de duidelijheid, in 99% van dit soort gevallen die ik ken in België staan er gewoon haaientanden.
https://goo.gl/maps/ZujtWzrXiGovQuSm6

Dat van die uitritconstructies is een regel die ik in België niet ken.
Bijvoorbeeld deze zijstraat oogt als een uitrit, maar vroeger had je hier gewoon voorrang van rechts. Waarschijnlijk beseft men dat dit onduidelijk was en zijn er nu voorrangsborden geplaatst.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » ma 20 mar 2023, 15:38

jdb2 schreef: ma 20 mar 2023, 15:27 Dat van die uitritconstructies is een regel die ik in België niet ken.
Goed punt, ik heb eigenlijk geen idee of die regel in België bestaat :lol:
Maar gezien je andere voorbeelden is men dus gewoon borden en haaientanden vergeten...

Plaats reactie