Road trips in Europa (en daarbuiten)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)
Jij had toch bij de politie gewerkt (of werkt er misschien nog)? Dan is dat een mooie smoes... 

-
- 4x3 autosnelweg
Misschien heb ik iets gemist, maar Sky Priority brengt je niet meer langs de security-rij (althans niet het gedeelte daarvan dat nog wel eens tot buiten staat). Privium is bij mijn weten het enige dat helpt.
Heb met Priviumpas trouwens nul agressie meegemaakt. Het gaat pas fout wanneer mensen met hun pas gaan zwaaien om een voorrang te claimen die ze niet hebben. Omdat de rij vol staat met mensen met voorrang of omdat mensen zwaaien met kaarten die in de situatie geen voorrang geven.
-
- autoweg
Dat is dan waarschijnlijk meteen ook de reden dat je nu geen privium kunt aanvragen? Maar 1 van de voordelen van Sky Priority was toch altijd juist dat je door de fast lane van de security mag, tezamen met privium en business class reizigers?
-
- Voorzitter
Dat is bij KLM zo, maar op enkele andere verbindingen vanaf Schiphol binnen Europa heb je nog wel een volwaardige business class. Zeker op verbindingen waar widebody's ingezet worden (Amsterdam-Helsinki met de Airbus A350 van Finnair en Amsterdam-Madrid met de Boeing 787 Dreamliner van Air Europa), maar er zijn ook nog wel wat airlines die een echte business class-opstelling in hun narrowbody's hebben (met 2+2 in plaats van 3+3 stoelen).Hajo schreef: ↑ma 10 okt 2022, 13:13Business class binnen Europa is zonde van het geld. Ook dan heb je wel bepaalde voordelen zoals voorrang bij het inchecken en de beveiliging, maar aan boord is het verschil minimaal. Je zit gewoon op een economy stoel, maar dan helemaal voorin het vliegtuig, met drie stoelen naast elkaar. Daarvan blijft de middelste vrij en je krijgt een extra broodje. Dat is het. En daarvoor betaal je dan bijna twee keer meer dan het hoogste tarief voor economy.![]()
Ik overwoog het een tijdje geleden ook, maar toen ik mij kon aanmelden toch niet gedaan. Maar ik krijg nog wel de e-mails: de reden dat je het nu niet kan aanvragen is dat ze helemaal volgeboekt zitten, want voor elke Priviumpas moet je een afspraak op Schiphol maken, ook voor de irisscan. En de tijdslots daarvoor zijn beperkt en de vraag is momenteel gigantisch.mvalkenburg schreef: ↑ma 10 okt 2022, 19:21 Dat is dan waarschijnlijk meteen ook de reden dat je nu geen privium kunt aanvragen?
Overigens was ik vorige week op Schiphol, en stond ik weliswaar een uur bij de check-in van Saudia te wachten, maar duurde security en paspoortcontrole vervolgens nog geen 20 minuten. En dus had ik ruim de tijd. Vanwege het gedoe op het spoor tussen Dronten en Lelystad en daardoor de overvolle treinen tussen Zwolle en Amersfoort (en een verrotte aansluiting in Amersfoort) was ik wel met de auto naar Schiphol gegaan en heb daar op P3 geparkeerd.
-
- 2x3 autosnelweg
Met dit mooie weer een ommetje gemaakt.
Route: N225 naar Rhenen, N233 naar de A15, dan de A50 tot afrit 17 (Ravenstein) en vervolgens de N277 helemaal afgereden. Vervolgens de N273 naar de A2, door de tunnel, afrit 56 (Gronsveld), door Zuid-Limburg (o.a. Noorbeek en Epen). Daar geluncht bij de Gerardshoeve.
Verder naar Eupen, Monschau en Blankenheim. Na het diner via de A1 naar de A57 met de cruise control op 150. Bij Gennep de grens over (A77), dan de A73 naar Nijmegen, de A50 en de A12 en bij Driebergen eraf en naar huis.
Afstand: 618,8 km.
Route: N225 naar Rhenen, N233 naar de A15, dan de A50 tot afrit 17 (Ravenstein) en vervolgens de N277 helemaal afgereden. Vervolgens de N273 naar de A2, door de tunnel, afrit 56 (Gronsveld), door Zuid-Limburg (o.a. Noorbeek en Epen). Daar geluncht bij de Gerardshoeve.
Verder naar Eupen, Monschau en Blankenheim. Na het diner via de A1 naar de A57 met de cruise control op 150. Bij Gennep de grens over (A77), dan de A73 naar Nijmegen, de A50 en de A12 en bij Driebergen eraf en naar huis.
Afstand: 618,8 km.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x4 autosnelweg
Ik ben afgelopen week naar het Sauerland geweest. Heen vanuit het Leuvense via de E40 langs Luik tot in Aken. Daarna via de A4 naar Keulen en dan verder de A4 tot aan de A45. Van deze laatste maar een ministukje en daarna binnendoor tot in Winterberg. Terug via een andere route naar het eindpunt van de A46, deze volgen tot aan de A44 naar Dortmund. Hierna de A1 tot net voor Wuppertal en dan opnieuw de A46 op. Stukje A57 bij Düsseldorf en dan weer de A46. Deze keer helemaal tot op het einde en dan de B56 tot in Nederland. Via een kort stukje Nederlandse A2 naar de E314 en dan zo weer naar huis.
Beide routes worden prominent aangegeven als de twee beste routes door de verschillende routeplanners, maar ik zou nu niet meteen een van beide als favoriet aanmerken. Ze hebben beiden zowel voor en nadelen maar verschillen amper in reistijd.
Algemeen betekenen deze afgelegde trajecten wel weer een mooie aanvulling op mijn kaart met gereden routes. Ondermeer de A4 voorbij Keulen is nieuw en ook van de A46 had ik nog niet veel gereden: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Beide routes worden prominent aangegeven als de twee beste routes door de verschillende routeplanners, maar ik zou nu niet meteen een van beide als favoriet aanmerken. Ze hebben beiden zowel voor en nadelen maar verschillen amper in reistijd.
Algemeen betekenen deze afgelegde trajecten wel weer een mooie aanvulling op mijn kaart met gereden routes. Ondermeer de A4 voorbij Keulen is nieuw en ook van de A46 had ik nog niet veel gereden: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Als ik die routes zie, ik heb de afstanden niet gecontroleerd, maar zo uit het hoofd is het enige andere wat ik nog zou overwegen om vanaf de A46 bij de kolenput de A44 richting Aachen te nemen en zo een grote boog rond nederige-snelheid-land te maken; maar vermoedelijk is dat lood om oud ijzer.
Via Olpe is niet handig, teveel binnendoor. Kan wel leuk zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Sinds de A46 tot Olsberg is gereedgesteld, is deze route niet meer klassiek filegevoelig als voorheen met passage door Bestwig. Dit heeft de regio enorm in levenskwaliteit verbeterd. Problematisch blijft het stuk B480 bij veel wintersportverkeer tussen pakweg Assinghausen en Winterberg, maar dat kan prima d.m.v. diverse lokale wegen omzeilt worden.
Zodoende kan nu de A46 inderdaad van/naar België een alternatief zijn, al is de A44 tussen Werl en Dortmund/Unna vaak ook een knelpunt, vooral op de vrijdagavond richting Kassel en zondagavond richting Dortmund. Vroeger heb ik mensen uit Zuid-Nederland en België consequent de A4/A45 route langs Olpe aanbevolen. Weliswaar meer OWN, maar daarvoor niet zo filegevoelig. Bovendien is de B54 tussen de A45 en Oberveischede inmiddels volledig met 2+1 rijstroken uitgebouwd.
Vanuit Noord-Nederland kan een route via Osnabrück en de A33 langs Paderborn naar Brilon nog wat zijn. Zeker richting Willingen, dat eigenlijk sowieso het mooiere skigebied van het Sauerland is, een ideale route, maar ook naar Winterberg doorgaans mogelijk. De route via Erwitte/Anröchte langs de B55 en B516 was toen de A46 nog tot Bestwig liep ook een prima route, maar inmiddels overbodig geworden.
Zodoende kan nu de A46 inderdaad van/naar België een alternatief zijn, al is de A44 tussen Werl en Dortmund/Unna vaak ook een knelpunt, vooral op de vrijdagavond richting Kassel en zondagavond richting Dortmund. Vroeger heb ik mensen uit Zuid-Nederland en België consequent de A4/A45 route langs Olpe aanbevolen. Weliswaar meer OWN, maar daarvoor niet zo filegevoelig. Bovendien is de B54 tussen de A45 en Oberveischede inmiddels volledig met 2+1 rijstroken uitgebouwd.
Vanuit Noord-Nederland kan een route via Osnabrück en de A33 langs Paderborn naar Brilon nog wat zijn. Zeker richting Willingen, dat eigenlijk sowieso het mooiere skigebied van het Sauerland is, een ideale route, maar ook naar Winterberg doorgaans mogelijk. De route via Erwitte/Anröchte langs de B55 en B516 was toen de A46 nog tot Bestwig liep ook een prima route, maar inmiddels overbodig geworden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg
Ik moest even op de kaart kijken hoe het zit. Je hebt vanaf de A45 een stukje dubbelnummering van de B54/B55 bij Olpe, en vanaf Rhode gaat de B55 (noord)oostwaarts naar Oberveischede en Grevenbrück om dan in Meschede uit te komen. Om in Winterberg te komen heb je echt wel navigatie nodig denk ik, er is geen robuust netwerk daar.SnarfFlevoland schreef: ↑di 28 feb 2023, 12:10 Vroeger heb ik mensen uit Zuid-Nederland en België consequent de A4/A45 route langs Olpe aanbevolen. Weliswaar meer OWN, maar daarvoor niet zo filegevoelig. Bovendien is de B54 tussen de A45 en Oberveischede inmiddels volledig met 2+1 rijstroken uitgebouwd.

Ik heb ooit (ik denk 1998) met mijn vader een rondje Sauerland gemaakt en toen kwamen we langs Olpe richting Keulen. Dan moeten we ook over de B55 zijn gekomen, want dat A4-stompje was er nog niet.
-
- 2x2 autosnelweg

Ja, dat klopt, de B55 is de doorlopende variant.

Verder wordt Winterberg vanuit NRW wel overal goed aangegeven. Vanaf Lennestadt staat het constant via Schmallenberg op de borden. Achter Schmallenberg zijn er dan meerdere routes die naar Winterberg leiden. De hoofdroute gaat via de B236 en B480. Echter staat Winterberg ook als "Nebenstrecke" via Altastenberg aangegeven. Alleen vanuit Hessen komt Winterberg pas laat op de borden, vanaf Marburg eerst Münchhausen en vanaf Korbach eerst vanaf Usseln of Medebach.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg
Ik rij zaterdagochtend naar Dortmund, beetje door de stad wandelen en ook het gebied rond Hagen, Iserlohn en Hemer bekijken. Misschien ook de Talbrücke Rahmede. Terug in Dortmund overnachting in het Radisson Blu Hotel aldaar en op eerste Paasdag, na een rondrit door de omgeving en na ergens gedineerd te hebben, terug naar huis. 

-
- 2x5 autosnelweg
Spannend
Ik heb een overnachting geboekt in Hameln van zondag op maandag in een fraai Jugendstilhotel. Waarschijnlijk met de trein heen en weer, alternatief met de eigen auto. Draai ik mijn hand niet voor om, 3 uurtjes heen en 3 uurtjes terug - kan zelfs op één dag uit.

-
- 2x3 autosnelweg

Veel plezier heren!
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Ik heb ook een tripje gemaakt. Ik wilde de stad Luxemburg nog eens bezoeken, en wat meer wegen in Luxemburg rijden.
3 dagen op pad geweest, in totaal 1317 kilometer gereden. In Luxemburg voor € 1,63 getankt, in Nederland € 1,79. Die laatste tankbeurt was 1 op 20,6 gemiddeld (over 780 km), ik heb volgens mij nog niet eerder beter dan 1 op 20 gehaald met deze auto.
Zaterdag ben ik van Zwolle naar een hotel in Thionville gereden. Eerst nog even langs de in aanbouw zijnde Rheinbrücke Neuenkamp van de A40 in Duisburg gereden. Daarna nog even gekeken bij het uitzichtspunt van de Tagebau Jackerath. En dan via Aachen - Verviers - St. Vith Luxemburg in, via de nieuwe N90 bij Clervaux uiteindelijk de E421 afgereden tot de stad Luxemburg. Vanaf daar naar Schengen, dit beroemde grensplaatsje bekeken, en daarna nog even de A13 naar Pétange en uiteindelijk via de N5 naar Luxemburg stad en dan de N3 naar Frisange en door naar Thionville.
Zondag heb ik een aantal uur in de stad Luxemburg gewandeld. Geparkeerd in die nieuwe parkeergarage Royal Hamilius in het centrum, met dank aan Coen Tunnel voor de tip. De rondwandeling langs de vesting en rond het diepe dal is het meest bijzonder, het eigenlijke centrum vond ik niet zo veel aan: veel winkels en Chinese banken. Het moois is echt rond de randen van het centrum te zien met overal mooie gezichten.
Daarna doorgereden naar Schweich, waar ik een tweede hotel had. Ik heb daarbij de N11 tot Echternach gereden, de N10 tot Wasserbillig, en daarna in de omgeving Trier nog een paar fotostops boven en onder de A64. En nog even de A1 een stukje op tot Mehring en het dalviaduct bekeken.
Maandag (vandaag) had ik besloten niet naar Kassel te gaan, maar naar huis, omdat gezien de weersverwachting, een extra dag niet zo veel toe zou voegen. Ik had gedacht om via Koblenz - Giessen - Kassel - Hannover terug te rijden. Uiteindelijk heb ik het hele Moseltal van Trier tot Koblenz gereden. Het is ongeveer 3 uur rijden als je bijna niet stopt. Mooi, maar tijdrovend. Je kan er wellicht beter een hele dag besteden als je ook wat uitzichtspunten hogerop wil bezoeken.
Daarna via de A61 terug. Nog even bij de Moseltalbrücke gekeken en daar ook geluncht bij de Serways daar.
Ik heb een boel infra-gerelateerde foto's gemaakt, die komen wel voorbij de komende tijd. Ik heb pas net de laatste foto's van de rondreis in Pasen 2022 verwerkt.

3 dagen op pad geweest, in totaal 1317 kilometer gereden. In Luxemburg voor € 1,63 getankt, in Nederland € 1,79. Die laatste tankbeurt was 1 op 20,6 gemiddeld (over 780 km), ik heb volgens mij nog niet eerder beter dan 1 op 20 gehaald met deze auto.
Zaterdag ben ik van Zwolle naar een hotel in Thionville gereden. Eerst nog even langs de in aanbouw zijnde Rheinbrücke Neuenkamp van de A40 in Duisburg gereden. Daarna nog even gekeken bij het uitzichtspunt van de Tagebau Jackerath. En dan via Aachen - Verviers - St. Vith Luxemburg in, via de nieuwe N90 bij Clervaux uiteindelijk de E421 afgereden tot de stad Luxemburg. Vanaf daar naar Schengen, dit beroemde grensplaatsje bekeken, en daarna nog even de A13 naar Pétange en uiteindelijk via de N5 naar Luxemburg stad en dan de N3 naar Frisange en door naar Thionville.
Zondag heb ik een aantal uur in de stad Luxemburg gewandeld. Geparkeerd in die nieuwe parkeergarage Royal Hamilius in het centrum, met dank aan Coen Tunnel voor de tip. De rondwandeling langs de vesting en rond het diepe dal is het meest bijzonder, het eigenlijke centrum vond ik niet zo veel aan: veel winkels en Chinese banken. Het moois is echt rond de randen van het centrum te zien met overal mooie gezichten.
Daarna doorgereden naar Schweich, waar ik een tweede hotel had. Ik heb daarbij de N11 tot Echternach gereden, de N10 tot Wasserbillig, en daarna in de omgeving Trier nog een paar fotostops boven en onder de A64. En nog even de A1 een stukje op tot Mehring en het dalviaduct bekeken.
Maandag (vandaag) had ik besloten niet naar Kassel te gaan, maar naar huis, omdat gezien de weersverwachting, een extra dag niet zo veel toe zou voegen. Ik had gedacht om via Koblenz - Giessen - Kassel - Hannover terug te rijden. Uiteindelijk heb ik het hele Moseltal van Trier tot Koblenz gereden. Het is ongeveer 3 uur rijden als je bijna niet stopt. Mooi, maar tijdrovend. Je kan er wellicht beter een hele dag besteden als je ook wat uitzichtspunten hogerop wil bezoeken.
Daarna via de A61 terug. Nog even bij de Moseltalbrücke gekeken en daar ook geluncht bij de Serways daar.
Ik heb een boel infra-gerelateerde foto's gemaakt, die komen wel voorbij de komende tijd. Ik heb pas net de laatste foto's van de rondreis in Pasen 2022 verwerkt.

-
- 2x3 autosnelweg
Dat is een goed probleem om te hebben

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Moderator
Ik had 5 dagen vrij met Koningsdag en wilde toen naar Normandië, maar de weersverwachtingen waren nogal slecht. Uiteindelijk had ik dit weekend ook 5 dagen vrij en kon de trip wel doorgaan.
Ik heb een aantal D-Day stranden bezocht en de Amerikaanse begraafplaats bij Omaha Beach. Zeer indrukwekkend. Verder heb ik Amiens bezocht, Cap Gris-Nez en de Phare de Gatteville op het puntje van het Cotentin schiereiland. Ook de drie grote bruggen over de Seine gefotografeerd van diverse gezichtspunten (Brotonne, Tancarville, Pont de Normandie). Op de terugweg ook nog het Canadese monument op Vimy Ridge bezocht, dat van de Eerste Wereldoorlog dateert. Verder wat rondgereden en nieuwe routes kunnen afstrepen.
In totaal 2560 kilometer gereden.
Dag 1: Zwolle - Amiens, via Brugge, Cassel en Cap Gris-Nez.
Dag 2: Amiens - Caen, via Dieppe, de bruggen over de Seine en Honfleur
Dag 3: Caen - Alençon, via Omaha Beach, Cherbourg en terug via de N174 en A84 naar Caen, daarna de A88
Dag 4: Alençon - Arras, via Parijs (BP) en Amiens, daarna de N25 naar Arras en Vimy Ridge. Ook de A21 eens helemaal gereden (Lens - Denain)
Dag 5: Arras - Zwolle, via Lens, Lille en Antwerpen
De benzine is in Frankrijk aan de dure kant, in Nederland kan je goedkoper tanken buiten de snelweg. Wat vooral opviel was dat de tankstations bij de supermarkten niet zo goedkoop meer zijn als vroeger, het scheelt meestal 10 en soms 15 cent met autoroute-locaties. Voorheen was dat wel 25-30 cent. Bij Carrefour of Intermarché heb ik het niet voor onder de € 1,85 gezien, direct langs de tolweg zit het op € 1,95 - 1,99 voor E10.
Kaartje klopt op details niet helemaal vanwege maximaal aantal tussenpunten

Ik heb een aantal D-Day stranden bezocht en de Amerikaanse begraafplaats bij Omaha Beach. Zeer indrukwekkend. Verder heb ik Amiens bezocht, Cap Gris-Nez en de Phare de Gatteville op het puntje van het Cotentin schiereiland. Ook de drie grote bruggen over de Seine gefotografeerd van diverse gezichtspunten (Brotonne, Tancarville, Pont de Normandie). Op de terugweg ook nog het Canadese monument op Vimy Ridge bezocht, dat van de Eerste Wereldoorlog dateert. Verder wat rondgereden en nieuwe routes kunnen afstrepen.
In totaal 2560 kilometer gereden.
Dag 1: Zwolle - Amiens, via Brugge, Cassel en Cap Gris-Nez.
Dag 2: Amiens - Caen, via Dieppe, de bruggen over de Seine en Honfleur
Dag 3: Caen - Alençon, via Omaha Beach, Cherbourg en terug via de N174 en A84 naar Caen, daarna de A88
Dag 4: Alençon - Arras, via Parijs (BP) en Amiens, daarna de N25 naar Arras en Vimy Ridge. Ook de A21 eens helemaal gereden (Lens - Denain)
Dag 5: Arras - Zwolle, via Lens, Lille en Antwerpen
De benzine is in Frankrijk aan de dure kant, in Nederland kan je goedkoper tanken buiten de snelweg. Wat vooral opviel was dat de tankstations bij de supermarkten niet zo goedkoop meer zijn als vroeger, het scheelt meestal 10 en soms 15 cent met autoroute-locaties. Voorheen was dat wel 25-30 cent. Bij Carrefour of Intermarché heb ik het niet voor onder de € 1,85 gezien, direct langs de tolweg zit het op € 1,95 - 1,99 voor E10.
Kaartje klopt op details niet helemaal vanwege maximaal aantal tussenpunten

-
- 2x3 autosnelweg

Ik vertrek morgen naar Hamburg en omgeving. Heen via de A37 en B402 naar de A1. Zo vermijd ik de wegwerkzaamheden zuidelijker op de A1.
Programma is een dagje Hamburg, de stadjes Plön en Eutin, Kiel, Flensburg en Kolding (DK). Misschien ook even kijken bij Puttgarden, hoewel ik betwijfel of daar veel te zien is.
-
- 2x2 autosnelweg
Deze trip staat voor 2024 op de proppen. Maar wel met een sleurhut 

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter
Saint-Lô is een alleraardigst plaatsje, maar de parachutist aan de kerktoren is in Saint-Mère-Église.
-
- 2x2 autosnelweg

WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x3 autosnelweg
Klopt.Coen Tunnel schreef: ↑zo 21 mei 2023, 19:59Saint-Lô is een alleraardigst plaatsje, maar de parachutist aan de kerktoren is in Saint-Mère-Église.

-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben weer thuis. Weggeweest van 22 mei tot en met vandaag. In die 5 dagen 1.744 km gereden met een gemiddeld verbruik van 6,3 ltr / 100 km = 1 : 15,87 --> 1 : 16 Niet slecht, in aanmerking nemende dat ik op de A1 waar die tot 2x3 is verbreed, een snelheid van 160 - 170 aan kon houden. Dat schiet lekker op.
Terug vanuit Hamburg via A1 en A30, in totaal 6 keer een Baustelle met de nodige files. Aankomst thuis was 45 minuten later dan oorspronkelijk gedacht, de vertraging viel dus nog mee.
In Nederland via A1, A30 en A12 gereden. Voor
Hoevelaken en op de A28 richting Utrecht bedroeg de vertraging meer dan een uur.
In Hamburg wilde ik ook door de oude Elbtunnel rijden. Ging niet wegens:
1) Renovatie werkzaamheden; de oostelijke tunnelbuis (verkeer noordwaarts) is klaar, maar tot nader bericht gesloten voor motorvoertuigen. De westbuis, dus voor verkeer in zuidelijke richting, is sinds 2019 helemaal dicht. Dat duurt nog wel even, gezien het feit dat de renovatie van alleen al de oostbuis acht en een half jaar (!) heeft geduurd... Een einddatum van de totale renovatie is niet bekend. De stad Hamburg overweegt de tunnel ook na beëindiging van de renovatie (2027?) niet meer voor motorvoertuigen open te stellen.
2) Maximum breedte (over de spiegels) voor motorvoertuigen is een magere 1,95 meter. Mijn auto is te breed en ik meen ook te zwaar, meer dan een ton.
Dan maar door de nieuwe Elbtunnel gereden, beide kanten op. Gelukkig geen file, het reed nog redelijk door. Later stond het muurvast. De Duitsers hadden dan ook het lumineuze idee zowel ten noorden als ten zuiden van de tunnel omvangrijke werkzaamheden uit te gaan voeren. Gevolg zijn deels versmalde rijstroken en een Vmax van 60.
Ik ben ook over de Köhlbrandbrücke gereden. Fantastisch uitzicht, maar Vmax is slechts 50 met verplicht minimaal 50 meter afstand houden van je voorligger.
Hamburg valt mee en tegen. Er is geen sprake meer van een oud middeleeuws centrum, dat lag na de oorlog volledig in puin, zoals heel Hamburg overigens. Maar een wandeling langs de Alster en de oever van de Elbe maakte veel goed.
Uiteraard mocht een bezoek aan de Beatles Platz niet ontbreken. De carrière van The Beatles begon in 1960 - 1961 in Hamburg. Recht tegenover de straat Grosse Freiheit, waar ze in die tijd vaak in diverse clubs optraden. De hele omgeving heeft naar mijn mening een grondige opknapbeurt nodig. Het is nogal verloederd en met al die zwervers, daklozen, graffiti, bepaalde "etablissementen", lege bierflesjes enzovoort maakt het niet bepaald een vrolijke indruk.
Op deze foto zie je er ook eentje liggen, hij was te ver heen om te begrijpen wat ik hem vroeg: effe plaats maken zodat ik een mooie foto kon maken. Als antwoord kwam alleen wat ondefinieerbaar gegrom. Misschien had ik 'm een tientje of zo moeten aanbieden. Nu ja.

Wat later leverde het overigens wel een geinig voorval op. Ik bekijk het kunstwerk dat The Beatles moet voorstellen. Dan loop ik in oostelijke richting en passeer daarbij drie rondhangende kerels op de hoek van de Grosse Freiheit. Roept er één mij toe: "Hasst du dich verlaufen, oder was? In diese Schicken Klamotten." (Ben je verdwaald of zoiets? In die chique kleren.)
Ook nog een uitstapje naar Denemarken gemaakt. Aabenraa en Haderslev. Prima wegen en enigszins vreemd aandoende bewegwijzering, dat rood op wit. Maar m.i. wel duidelijk.

Terug vanuit Hamburg via A1 en A30, in totaal 6 keer een Baustelle met de nodige files. Aankomst thuis was 45 minuten later dan oorspronkelijk gedacht, de vertraging viel dus nog mee.
In Nederland via A1, A30 en A12 gereden. Voor

In Hamburg wilde ik ook door de oude Elbtunnel rijden. Ging niet wegens:
1) Renovatie werkzaamheden; de oostelijke tunnelbuis (verkeer noordwaarts) is klaar, maar tot nader bericht gesloten voor motorvoertuigen. De westbuis, dus voor verkeer in zuidelijke richting, is sinds 2019 helemaal dicht. Dat duurt nog wel even, gezien het feit dat de renovatie van alleen al de oostbuis acht en een half jaar (!) heeft geduurd... Een einddatum van de totale renovatie is niet bekend. De stad Hamburg overweegt de tunnel ook na beëindiging van de renovatie (2027?) niet meer voor motorvoertuigen open te stellen.
2) Maximum breedte (over de spiegels) voor motorvoertuigen is een magere 1,95 meter. Mijn auto is te breed en ik meen ook te zwaar, meer dan een ton.

Dan maar door de nieuwe Elbtunnel gereden, beide kanten op. Gelukkig geen file, het reed nog redelijk door. Later stond het muurvast. De Duitsers hadden dan ook het lumineuze idee zowel ten noorden als ten zuiden van de tunnel omvangrijke werkzaamheden uit te gaan voeren. Gevolg zijn deels versmalde rijstroken en een Vmax van 60.
Ik ben ook over de Köhlbrandbrücke gereden. Fantastisch uitzicht, maar Vmax is slechts 50 met verplicht minimaal 50 meter afstand houden van je voorligger.
Hamburg valt mee en tegen. Er is geen sprake meer van een oud middeleeuws centrum, dat lag na de oorlog volledig in puin, zoals heel Hamburg overigens. Maar een wandeling langs de Alster en de oever van de Elbe maakte veel goed.

Uiteraard mocht een bezoek aan de Beatles Platz niet ontbreken. De carrière van The Beatles begon in 1960 - 1961 in Hamburg. Recht tegenover de straat Grosse Freiheit, waar ze in die tijd vaak in diverse clubs optraden. De hele omgeving heeft naar mijn mening een grondige opknapbeurt nodig. Het is nogal verloederd en met al die zwervers, daklozen, graffiti, bepaalde "etablissementen", lege bierflesjes enzovoort maakt het niet bepaald een vrolijke indruk.
Op deze foto zie je er ook eentje liggen, hij was te ver heen om te begrijpen wat ik hem vroeg: effe plaats maken zodat ik een mooie foto kon maken. Als antwoord kwam alleen wat ondefinieerbaar gegrom. Misschien had ik 'm een tientje of zo moeten aanbieden. Nu ja.

Wat later leverde het overigens wel een geinig voorval op. Ik bekijk het kunstwerk dat The Beatles moet voorstellen. Dan loop ik in oostelijke richting en passeer daarbij drie rondhangende kerels op de hoek van de Grosse Freiheit. Roept er één mij toe: "Hasst du dich verlaufen, oder was? In diese Schicken Klamotten." (Ben je verdwaald of zoiets? In die chique kleren.)

Ook nog een uitstapje naar Denemarken gemaakt. Aabenraa en Haderslev. Prima wegen en enigszins vreemd aandoende bewegwijzering, dat rood op wit. Maar m.i. wel duidelijk.
-
- expressweg
Ik zat eerst te denken dat je in de achterbuurt van A'dam zat (text niet gelezen) vanwege de billboards (en de type winkels) 

-
- Voorzitter
Er zijn wel wat meer leuke plekken in Hamburg. Het oude centrum van Altona, voor 1937 een zelfstandige stad en tussen 1640 en 1864 was dit zelfs een Deense stad, heeft best wel wat sfeer en het Altonaer Balkon biedt een prachtig uitzicht op de Elbe.
En westelijker is Blankenese een heerlijke wijk, met hellingen en het Treppenviertel (Trappenwijk), waar het goed toeven is en waar enkele leuke restaurants zitten.
Verder kan ik erg genieten van de botanische tuin, de Loki Schmidt-Garten in Klein Flottbek. Die is gratis toegankelijk, al kun je wel een vrijwillige bijdrage achterlaten. Ook Planten un Blomen, het grote park ten noorden van het centrum met ook enkele kassen, en aansluitend de Kleine Wallanlagen, Große Wallanlagen en Alter Elbpark, zijn heerlijk om in te wandelen, waarna je uiteindelijk bij de Landungsbrücken uitkomt. Een havenrondvaart, inclusief rondje door Speicherstadt, mag niet ontbreken. Hamburg is wat dat betreft een enorm dynamische stad.
En Hamburg is ook multicultureel. Ik ben er voor werk een aantal keer geweest en bijna elke avond probeerde ik wel een andere cuisine uit. Ik heb er Afghaans, Pakistaans, Azerbeidzjaans/Russisch, Libanees, Braziliaans, Koreaans, Ethiopisch/Eritrees, Spaans, Grieks, Turks en ook klassiek Noord-Duits gegeten, en eigenlijk alles was goed en lekker.
Het Ethiopisch-Eritrese restaurant Karls Café & Weine verdient bijzondere aanbeveling. Echt een geweldige beleving, en heerlijk eten, en fantastisch personeel. Eén vast menu voor € 24,00 per persoon, eigenlijk enorm goedkoop voor de beleving die je krijgt. Maar het is erg klein, dus reserveren is aanbevolen. Echt, dit kan ik iedereen die een keer naar Hamburg gaat aanraden.
Voor de klassieke Noord-Duitse keuken kan ik het bekende restaurant Schifferbörse aanraden, vlak naast het Hauptbahnhof.
Hamburg oogt misschien een beetje ruw, een typische havenstad, maar als je de stad een beetje leert kennen blijkt het een ontzettend vriendelijke en veelzijdige stad te zijn.
De Beatles-Platz ligt aan het westelijke einde van de Reeperbahn, en dat is inderdaad een straat met een bepaalde reputatie, in Sankt Pauli, een wijk met een bepaalde reputatie. Beiden niet onterecht. Zelfs binnen Duitsland is dit uniek. Omdat hier veel zaken kunnen die elders niet gebruikelijk zijn. Het is een beetje de rosse buurt van Hamburg, en ook een belangrijke uitgaansgebied, ook al is de Reeperbahn zelf een drukke doorgaande weg. En je hebt er weliswaar niet de raamprostitutie zoals in bijvoorbeeld Amsterdam, maar er zijn genoeg etablissementen waar wel van alles mogelijk is. Neonlichten, erotisch entertainment, en heel veel zaakjes die op toeristen zijn ingesteld. Ook niet zo gek dat juist hier één van de slechts zes Europese Hooters-restaurants zit, zoals op je foto te zien is. De Reeperbahn hoort bij de grote stad die Hamburg is, het is dat rauwe randje dat een havenstad eigenlijk ook wel een beetje hoort te hebben.Hajo schreef: ↑vr 26 mei 2023, 21:55Uiteraard mocht een bezoek aan de Beatles Platz niet ontbreken. De carrière van The Beatles begon in 1960 - 1961 in Hamburg. Recht tegenover de straat Grosse Freiheit, waar ze in die tijd vaak in diverse clubs optraden. De hele omgeving heeft naar mijn mening een grondige opknapbeurt nodig. Het is nogal verloederd en met al die zwervers, daklozen, graffiti, bepaalde "etablissementen", lege bierflesjes enzovoort maakt het niet bepaald een vrolijke indruk.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb toevallig bij restaurant Schifferbörse gedineerd en dat was inderdaad een aangename ervaring.
Van mijn hotel kreeg ik een complimentary OV card voor gratis openbaar vervoer waarmee ik de stad doorkruist heb. Ook te voet, hoofdzakelijk langs de Elbe en de Alster. Ik zeg niet dat Hamburg geen leuke stad is, de stad heeft zeker zijn charmes. Ik heb mij er zeker vermaakt.

Van mijn hotel kreeg ik een complimentary OV card voor gratis openbaar vervoer waarmee ik de stad doorkruist heb. Ook te voet, hoofdzakelijk langs de Elbe en de Alster. Ik zeg niet dat Hamburg geen leuke stad is, de stad heeft zeker zijn charmes. Ik heb mij er zeker vermaakt.

-
- Voorzitter

Als ik er voor werk moest zijn boekte ik meestal het InterCity Hotel bij Bahnhof Altona, waar ik ook zo'n kaart voor het OV kreeg. Het hotel was een tikje minder luxe dan het NH aan de Stresemanstraße waar ik ook wel eens voor werk zat, maar de locatie van het InterCity Hotel in Altona was veel beter dan die van de NH, en met de OV-kaart kon ik de hele stad door om ook buiten de omgeving van het hotel naar restaurants te gaan zonder een taxi te nemen. En de wifi was in het NH gewoon ruk, dus dat was vervelend als ik 's avonds nog even wat wilde werken of gewoon internetten. Dus al gauw koos ik voor één ster minder (3 i.p.v. 4 sterren), maar een betere locatie waar ik me prettiger voelde.

En vanaf het NH kon ik niet met het OV naar het werk (ja, alleen met een omweg), dus nam ik doorgaans een taxi die een beetje binnendoor moest rijden. Vanaf Bahnhof Altona kon ik elke paar minuten met de bus naar mijn werk, en daar voor de deur uitstappen. Dus nam ik meestal de bus. Scheelde ook weer taxikosten. Mijn werkgever zou het wel betalen als ik de taxi zou nemen, maar waarom dat geld uitgeven als het niet nodig is, als ik gratis met de bus kan reizen?
Ik heb ook wel eens bij Hotel Reichshof overnacht, een bekend hotel vlakbij het Hauptbahnhof (en Schifferbörse). Dat was voor een training van werk. In die tijd was het van Curio Collection by Hilton, en aardig aan de prijs. Sfeervol hotel, maar doordat het een vrij oud gebouw is zijn de reguliere kamers, die wel goed zijn, wat aan de kleine kant.
-
- 2x2 autosnelweg
Ook nog Miniatur Wunderland bezocht?
(Staat ook nog op mijn lijstje)
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x3 autosnelweg

Schifferbörse is inderdaad bekend, ik had de conciërge van mijn hotel een tafeltje voor mij laten reserveren. Ik kon zo de rij wachtenden buiten voorbij lopen.

Ik verbleef in het Hotel Fontenay, direct aan de Alster. Prima hotel, niets op aan te merken. Vlakbij de universiteit, een park en de Alsterufer. Kwartiertje lopen naar U-Bahn station Stephansplatz, een aangename wandeling zo langs de oever. Je kunt desgewenst ook een shuttle service gebruiken die de afstand in 5 minuten aflegd, mocht je geen zin hebben te lopen of als je slecht ter been bent.
Al met al heeft Hamburg mij bekoord en wellicht keer ik een keer terug. Vooral de wandeling langs de Elbe oever, vanaf de Elbphilarmonie tot aan Landungsbrücken is erg leuk om te doen.
Over de Elbphilarmonie: vele jaren later opgeleverd dan gepland en financieel een bodemloze put. Uiteindelijk heeft de bouw 850 miljoen euro gekost, las ik ergens. Dit hele gebied is overigens herontwikkeld, vroeger haventerrein, nu een nieuwe woonwijk met diverse attracties.
Ook een bezoek waard: de Portugezen wijk met veel restaurants zoals Olá Lisboa. Prima plek voor een lunch.