Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

SAN RED
stadsweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door SAN RED » di 28 feb 2023, 15:21

SPOILER: TOON

Riis schreef: di 28 feb 2023, 12:47 Wat is de redenering van de bewegwijzering van tapers, of juist waar géén tapers aanwezig zijn? Ik ben niet zo bekend met de inhoud, ik kan in dit topic niet 1,2,3 een verklaring of eerdere discussie vinden. Ik vind op de wegenwiki wel de NBA per 2012.

Op sommige snelwegen hangt nu inmiddels al 10 jaar bewegwijzering voor ‘tapers’ terwijl hiervan geen sprake is. Dit werkt de indruk dat je in de middelste rijstrook over een paar honderd meter mooi kunt uitvoegen via taper, echter blijkt dit in de praktijk dan niet het geval. Waarom dan wel de bebording zo toepassen? Vanuit de middelste rijstrook is er geen optie om uit te voegen, terwijl het bord wel die indruk wekt. Er moet altijd gewisseld worden naar de rechter rijstrook.

Is dit niet verwarrend, en wat is de gedachte of redenering hierachter?

Situatie 1 en 2, in mijn optiek correct aangegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Situatie 3 en 4, naar mijn mening onjuist aangegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik snap dit zowiezo niet. Men moet dit enkel op die manier bww, wanneer er daadwerkelijk sprake is van een taper. Dus niet als er bv. sprake is van 3 rijstroken, waar er verderop een rijstrook bijkomt (4 rijstroken), dit gaat dan nog is verderop van 4 rijstroken naar een splitsing (2+2). Ik vind het dan ook onterecht om dit als taper aan te duiden. Want met dit soort bww suggereert het, dat er bij het beslissingspunt een rijstrook bijkomt (taper) Dit is dus niet hetzelfde als het voorbeeld: beslissingspunt is pas een eindje verderop.

Bij dit soort situaties: 3 rijstroken :arrow: 4 rijstroken :arrow: 2+2 beslissingspunt.
Zou er gewoon geen combipijl op de voorwegwijzer(s) mag staan. Dus 3 rechtdoorpijlen, met wel gescheiden (Links en rechts van het bord) bestemmingsgroepen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 feb 2023, 15:36

Riis schreef: di 28 feb 2023, 12:47 Op sommige snelwegen hangt nu inmiddels al 10 jaar bewegwijzering voor ‘tapers’ terwijl hiervan geen sprake is.
Dit is al het geval sinds de allereerste NBA geplaatst is, eind 2006.
Het idee erachter was dat het de capaciteit van de weg zou vergroten, want mensen gingen dan niet te vroeg naar rechts.
Inmiddels is men van gedachte veranderd: bij nieuwe situaties worden geen taper-suggererende borden meer geplaatst als er geen taper is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 28 feb 2023, 17:25

Het zijn geen taperpijlen, maar combipijlen. Die worden toegepast om het afslaande verkeer te verdelen over meerdere rijstroken.

Ze worden toegepast bij:
- tapers
- opdikkingen waarbij verkeer met een doorgetrokken streep naar rechts wordt gedwongen zodat er ruimte ontstaat vanuit de naastliggende rijstrook om ook veilig uit te voegen
- asymmetrische weefvakken van voldoende lengte

Ze werden in het begin ook toegepast bij (korte) opdikkingen waarbij er rechts een rijstrook bijkwam. Dit leidde ertoe dat het soms lastig was voor weggebruikers om toch op het laatste moment nog uit te kunnen voegen. Deze worden daarom nu niet meer in nieuwe situaties toegepast. Men moet nu kiezen: of verdrijving van het verkeer naar rechts met een doorgetrokken streep, of bewegwijzering zonder combipijl waardoor er sprake zal zijn van een capaciteitsval omdat al het afslaand verkeer dan gaat klonteren op één rijstrook.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » di 28 feb 2023, 18:33

Rene schreef: di 28 feb 2023, 17:25 Men moet nu kiezen: of verdrijving van het verkeer naar rechts met een doorgetrokken streep, of bewegwijzering zonder combipijl waardoor er sprake zal zijn van een capaciteitsval omdat al het afslaand verkeer dan gaat klonteren op één rijstrook.
Er is toch geen capaciteitsval op de manier hoe ik het 'geschetst' heb. (?) Men moet in NL is durven bestemmingsgroep(en) en wegnummer(s) op één bord naast elkaar te zetten.

Ik betwijfel ook de verkeerskundige theorie. Wanneer een gewone automobilist een combipijl ziet: Er gaat op het einde of nu, op die rijstrook een afslaande rijstrook komen. Verder denkt die niet. Er zijn zelfs nog veel mensen die niet weten hoe men een taper moet gebruiken in NL (ook in BE), laat staan een combipijl begrijpen.

Maar swoit.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 28 feb 2023, 18:36

Denk eerder dat het niet aan de pijlen op de borden ligt maar aan de markering op het wegdek dat op diverse plekken niet aansluit op de bewegwijzering.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 feb 2023, 18:36

SAN RED schreef: di 28 feb 2023, 18:33 Maar swoit.
Deze typo had ik nog niet eerder gezien. :rofl:
--Harry.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » di 28 feb 2023, 18:53

Jackbauer1350 schreef: di 28 feb 2023, 18:36 Denk eerder dat het niet aan de pijlen op de borden ligt maar aan de markering op het wegdek dat op diverse plekken niet aansluit op de bewegwijzering.
De markering speelt inderdaad een grote rol. Als er ook pijlen op het wegdek zijn, die overeenkomen met de bww. Gaat dit voor veel mensen duidelijker zijn. Zeker voor mensen die de wegsituatie niet goed begrijpen.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 03 mar 2023, 13:10

Laatst ook bijna in de knel gekomen door een niet kloppende taper bewegwijzering, nogal gevaarlijk in mijn optiek.
Op de A73 komend vanaf Ewijk heb je een knooppunt waarbij je rechtdoor naar Nijmegen rijdt en rechtsaf de A73 verder volgt richting Venlo.
Ik dacht dat ik ook op de 2e rijstrook van links nog naar de A73 kon, dat die strook voor zowel rechtdoor als rechtsaf was. Dat bleek niet zo te zijn en op dat moment suist er al iemand snoeihard me rechts voorbij op de linker van de twee uitvoegstroken naar de A73. Gelukkig kwam er achter hem/haar nog ruimte om toch veilig uit te voegen, anders was ik maar rechtdoor Nijmegen ingegaan..

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 03 mar 2023, 13:23

^^ Hier zouden ze de lijnen kunnen aanpassen.
Afbeelding
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 03 mar 2023, 13:44

Ernst76 schreef: vr 03 mar 2023, 13:10 Laatst ook bijna in de knel gekomen door een niet kloppende taper bewegwijzering, nogal gevaarlijk in mijn optiek.
Op de A73 komend vanaf Ewijk heb je een knooppunt waarbij je rechtdoor naar Nijmegen rijdt en rechtsaf de A73 verder volgt richting Venlo.
Ik dacht dat ik ook op de 2e rijstrook van links nog naar de A73 kon, dat die strook voor zowel rechtdoor als rechtsaf was. Dat bleek niet zo te zijn en op dat moment suist er al iemand snoeihard me rechts voorbij op de linker van de twee uitvoegstroken naar de A73. Gelukkig kwam er achter hem/haar nog ruimte om toch veilig uit te voegen, anders was ik maar rechtdoor Nijmegen ingegaan..
Ik snap je punt, en het is precies de reden waarom dit soort borden nu niet meer worden toegepast bij dergelijke markeringen. Het enige wat ik iedereen kan meegeven: klaag op de 0800 lijn van RWS en geef aan dat dit een verkeersveiligheidsprobleem is. Als er maar genoeg klachten over een locatie binnenkomen en de oplossing een simpele lik witte wegenverf is, dan zijn de wonderen de wereld nog niet uit en wil er nog wel eens wat gebeuren ...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 03 mar 2023, 14:15

Als er één plek een functionerende uitvoegende taper verdient is het wel dat vak bij KP Neerbosch. Vrachtverkeer op de uitvoegstrook, snel verkeer via de taper. Lijkt me een enorme winst voor de doorstroming en de verkeersveiligheid.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 mar 2023, 16:23

Afbeelding

Deze al voorbijgekomen?

Wat mij betreft had hier ook Assen (A28) mogen staan.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 06 mar 2023, 16:27

^^ Waarom? Verkeer naar Assen is op knooppunt Zuidbroek al afgeslagen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 mar 2023, 16:38

^^ Dit is de laatste afstandenbord voordat je Groningen in gaat. Dus Assen hier lijkt me wel op zijn plaats.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 06 mar 2023, 16:45

Je kunt wel de vraag stellen of alleen Amsterdam (dat nog 180 kilometer is) en het dichtbij gelegen Groningen voldoende zijn voor het doorgaande verkeer.
Als je vanaf de grens aan komt rijden, of vanaf de N33, voegen beide aangegeven doelen dan nog wat toe voor verkeer dat verder wil dan Groningen?

Los van de discussie over Amsterdam, denk ik dat een Fries doel hier wel op zijn plaats zou zijn. Welk doel, dat kan Pino vast beter omschrijven als ik dat kan. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 06 mar 2023, 17:23

Wesso schreef: vr 03 mar 2023, 14:15 Als er één plek een functionerende uitvoegende taper verdient is het wel dat vak bij KP Neerbosch. Vrachtverkeer op de uitvoegstrook, snel verkeer via de taper. Lijkt me een enorme winst voor de doorstroming en de verkeersveiligheid.
Bij Neerbosch zijn het twee irritatiepunten. Irritatiepunt 1 is het rode kruis vanaf RW783 dat op de rijstrook 2 daar geldt, wat ik enigszins kan snappen maar het dwingt ook vrachtwagens naar de linkerrijstrook en irritatiepunt 2 is de invoeger die verderop zit net voor afrit Beuningen. Als dat stuk tussen Neerbosch en Beuningen een weefvak is en rijstrook 2 van RW783 weggehaald wordt, heb je geen taper nodig en dus ook geen rood kruis. Vrachtwagens blijven dan links zitten maar er is veel meer ruimte voor auto's om van rijstrook te wisselen.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mar 2023, 17:31

mhkamp schreef: ma 06 mar 2023, 16:38 ^^ Dit is de laatste afstandenbord voordat je Groningen in gaat. Dus Assen hier lijkt me wel op zijn plaats.
Assen is hier irrelevant, en dat zeg ik als geboren Assenaar. Doorgaand verkeer is al via de N33 gegaan, verkeer vanuit Hoogezand en Sappemeer zal al gauw de N386-A28 of N385-N33 gebruiken. Ik ben het eens met mavas, een Fries doel is hier meer op zijn plek. Drachten en Leeuwarden worden vanaf Groningen aangegeven; Drachten is als eerstvolgende hoofddoel in Friesland geschikt om de wereld na Groningen aan te geven, ook omdat Leeuwarden pas vanaf het Julianaplein op de borden verschijnt en Drachten al bij KP Euvelgunne op de borden staat.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 mar 2023, 17:54

mhkamp schreef: ma 06 mar 2023, 16:23 Deze al voorbijgekomen?
Ja, in augustus 2022.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op di 07 mar 2023, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 07 mar 2023, 15:56

Groningen staat erop want eerstvolgend netwerkdoel.
Op een bord voor een netwerkdoel kan een bestemming erna worden aangegeven, namelijk het eerstvolgende netwerkdoel. En dat is Amsterdam - en die hoort in dit specifieke geval al vanaf de Duitse grens op de borden.

Zwolle is het enige andere logische netwerkdoel dat voor verwijzing in aanmerking zou kunnen komen. Maar dat stond al bij Zuidbroek op fe borden richting N33.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 07 mar 2023, 17:30

mavas schreef: ma 06 mar 2023, 16:45Los van de discussie over Amsterdam, denk ik dat een Fries doel hier wel op zijn plaats zou zijn.
Lutjelollum natuurlijk!

Ik zou in ieder geval beginnen met Leeuwarden; Drachten kan er bij het Julianaplein wel bij.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » di 07 mar 2023, 17:33

Ik ben benieuwd of de Duitsers Groningen of Amsterdam gaan verwijzen vanaf Bremen aangezien Bremen een internationaal netwerkdoel is?
Het zou logisch zijn als er andersom een Nederlands netwerkdoel verschijnt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 mar 2023, 18:12

Ik begrijp ook niet waarom het ineens Bremen moet zijn in Nederland. Wat was er mis met Oldenburg?
Nu heb je jarenlang inconsistenties (vooral aan de Duitse kant en in de stad Groningen) en volg-borden...
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 mar 2023, 18:58

Rene schreef: di 07 mar 2023, 15:56 Groningen staat erop want eerstvolgend netwerkdoel.
Op een bord voor een netwerkdoel kan een bestemming erna worden aangegeven, namelijk het eerstvolgende netwerkdoel.
Daar wordt ook wel wat selectief mee omgesprongen. Op de A2 voor Eindhoven worden Tilburg en 's-Hertogenbosch verwezen, en zoek je tevergeefs naar netwerkdoelen Utrecht, Nijmegen, Breda en supernetwerkdoel Rotterdam: https://www.google.nl/maps/@51.3969462, ... 384!8i8192

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik niet achter deze doelenkeuze sta, ik kan het begrijpen en ik zou Tilburg en 's-Hertogenbosch hier absoluut niet weg willen laten (ze staan hier mijns inziens ook terecht, als eerstvolgende hoofddoelen; dit is immers al de afslag naar Eindhoven), en Nijmegen kan gevoelsmatig nog wel even wachten. Maar heel consequent lijkt het mij niet, er zijn toch nog steeds behoorlijk wat uitzonderingen op de regels. Goed, daar hoef ik niet verder over uit te wijden, ik denk dat die voorbeelden inmiddels genoeg bekend zijn.

Het punt is ook niet dat Amsterdam hier op het bord staat, dat begrijpt iedereen wel, maar van Groningen naar Amsterdam is nog een heel eind en heel richtinggevend is het niet per se voor verkeer richting Friesland, terwijl je hier wel zo dicht bij Groningen bent dat een Fries doel niet zou misstaan. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik snap dat het in het systeem strikt genomen wat anders gaat, en uiteindelijk wordt Drachten iets verderop bij KP Euvelgunne al aangegeven.
nickdh schreef: di 07 mar 2023, 17:30
mavas schreef: ma 06 mar 2023, 16:45Los van de discussie over Amsterdam, denk ik dat een Fries doel hier wel op zijn plaats zou zijn.
Lutjelollum natuurlijk!

Ik zou in ieder geval beginnen met Leeuwarden; Drachten kan er bij het Julianaplein wel bij.
Op de Ring-Zuid staat al sinds zeker de jaren '90 Drachten, en minstens net zo lang wordt Leeuwarden pas vanaf het Julianaplein aangegeven. Ik zie er niet zoveel in om dat om te keren.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 19:24

^^ Laten we niet om de hete brei brij heendraaien. Amsterdam stond hier altijd als einddoel. Behoefte om te wijzigen bestond niet, en daar hebben we dan mooi als rechtvaardiging opgeplakt dat je hier het opvolgend netwerkdoel mág bewegwijzeren. Net zoals op de A2 een rechtvaardiging is gezocht om alles bij het oude te laten.
mavas schreef: ma 06 mar 2023, 16:45 Los van de discussie over Amsterdam, denk ik dat een Fries doel hier wel op zijn plaats zou zijn. Welk doel, dat kan Pino vast beter omschrijven als ik dat kan. ;)
Best lastig. Drachten vind ik op deze afstand te klein -dat het vanaf de Ring Groningen als hoofddoel wordt aangegeven maakt het hier nog niet logisch. Heerenveen zelfde verhaal - bekender door voetbalclub en knooppunt, maar maakt het vanuit Groningen niet bewegwijzeringswaardiger. Leeuwarden heeft de omvang, maar slaat pas bij Drachten af. Dus dan blijft er niet veel over…
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 mar 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 07 mar 2023, 19:39

Pino schreef: di 07 mar 2023, 19:24Laten we niet om de hete brei heendraaien.
Inderdaad:
Brei = vervoeging van het werkwoord breien
Brij = dikke pap, kan heet zijn
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

NB073
zandpaadje

Bericht door NB073 » di 07 mar 2023, 19:40

Coen Tunnel schreef: di 07 mar 2023, 18:58 Daar wordt ook wel wat selectief mee omgesprongen. Op de A2 voor Eindhoven worden Tilburg en 's-Hertogenbosch verwezen, en zoek je tevergeefs naar netwerkdoelen Utrecht, Nijmegen, Breda en supernetwerkdoel Rotterdam: https://www.google.nl/maps/@51.3969462, ... 384!8i8192
Supernetwerkdoel Rotterdam zal ooit nog wel eens worden toegevoegd aldaar. Althans, dat concludeer ik na wat ik in Limburg zag. Bijvoorbeeld bij afrit 47 aan de A2 spotte ik al even geleden een lege plek op het afstandsbord. Deze schijnt gereserveerd te zijn voor Rotterdam.

Afbeelding
Ik vind het lastig te begrijpen waarom men achteraf pas kiest om een extra netwerkdoel toe te voegen, waarvoor je vele borden moet gaan vervangen en/of moet aanpassen. Bij mijn weten zijn de meeste borden tussen Geleen en Tilburg voor een groot deel al NBd namelijk.
Een ander voorbeeld hiervan vinden bij knooppunt Bankhoef waar plots Hengelo op de borden verschijnt, terwijl je dit doel pas bij Apeldoorn weer tegenkomt.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 07 mar 2023, 19:41

Coen Tunnel schreef: di 07 mar 2023, 18:58
Rene schreef: di 07 mar 2023, 15:56 Groningen staat erop want eerstvolgend netwerkdoel.
Op een bord voor een netwerkdoel kan een bestemming erna worden aangegeven, namelijk het eerstvolgende netwerkdoel.
Daar wordt ook wel wat selectief mee omgesprongen. Op de A2 voor Eindhoven worden Tilburg en 's-Hertogenbosch verwezen, en zoek je tevergeefs naar netwerkdoelen Utrecht, Nijmegen, Breda en supernetwerkdoel Rotterdam: https://www.google.nl/maps/@51.3969462, ... 384!8i8192
Laten we ook even stellen dat deze borden van... 2008 (?) zijn. Toen was het hele netwerkdoelensysteem nog helemaal niet in werking. Met de huidige eis zouden Rotterdam en Utrecht er denk ik wél op staan en zou waarschijnlijk Waalre verdwijnen om ademruimte te geven. Je hebt bij Eindhoven ook te maken met een megaknooppunt met allerlei belangrijke doelen.
- Amsterdam
- Rotterdam
- Antwerpen
- Nijmegen
- Tilburg
- Breda
- Venlo
- Duisburg

Dat zijn er maar liefst 8 en dat is gelijk de raailimiet. Dan heb je doelen als Eindhoven e.o. nog niet eens aangegeven dus zul je tactisch moeten snoeien.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 mar 2023, 19:56

^^ De borden zullen van 2010 zijn, vermoed ik. Toen was de ombouw van KP Leenderheide gereed.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 20:02

^^ Maar ook dat was een moment dat de netwerkdoelen nog niet waren uitontwikkeld.

Wat betreft de 8 mogelijke doelen: Eindhoven is niet de ultieme netwerkknoop, soortgelijke problematiek doet zich elders voor. Bij Amsterdam nemen dan bijvoorbeeld netwerkdoelen voorrang op hoofddoelen. Dus dat zou dan einde verhaal betekenen voor Den Bosch en Tilburg. Venlo en Duisburg zijn geen van beide netwerkdoel, dus daar hoef je er ook maar één van te pakken. Verder beetje prutsen met het moment dat je Nijmegen (richting noord) en Venlo (richting zuid) op de borden brengt en je bent een heel eind. Maar het moet wel een keer gaan gebeuren, want het houdt een hoop uitrol verder zuidelijk tegen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 mar 2023, 20:47

NB073 schreef: di 07 mar 2023, 19:40 voor een groot deel al NBd namelijk.
NBd = Nationale Bewegwijzeringsdienst.
NBA = Nieuwe Bewegwijzering Autosnelwegen.
Hoewel NBA niet zo heel erg nieuw meer is, het is inmiddels bijna 17 jaar oud.
Misschien moeten we het maar over PBA gaan hebben? Puberende BA.
Wellicht binnen een paar jaar volwassen. :D
--Harry.