Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 14 feb 2023, 21:25

In de Canadese provincie Manitoba kost elektriciteit omgerekend € 0,06 per kWh. Dat is dus bijna gratis, minder dan 10% van wat je in Nederland betaalt, dat maakt de rekensom voor elektrisch rijden ook interessanter. De elektriciteit in Manitoba wordt vrijwel volledig met waterkracht opgewekt door een provinciaal bedrijf dat ook alleen aan Manitobans levert. Dus een gesloten systeem waar energieprijzen op de grotere markt geen effect op hebben.

In Noorwegen komt Statens Vegvesen met dit cijfer:
Afbeelding
Thuisladen is in Noorwegen dus € 2,20 per 100 km.

Ik denk dat het verschil in Nederland een stuk kleiner is? De dichtstbijzijnde Allego paal hier in de buurt rekent € 0,67 per kWh. Als je 70 kWh wil volladen kost dat dan € 47 en dan kom je rond de 300 kilometer ver? Als ik de huidige benzineprijs neem kom ik voor 47 euro ongeveer 500 kilometer ver.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » di 14 feb 2023, 22:00

^^ Hangt ook een beetje vanaf wie je het vraagt.

Laat ik even voor het gemak de prijzen van Tesla pakken:
56 cent / KWh

Met als auto:
BMW i4 edrive 40, 83 Kw || Travelcard Praktijkverbruik: 18Kwh/100km

Ideaal gezien kom je aan met ongeveer 15% lading over (0,15x83 = ~12,5) en stop je de sessie bij 80% (0,8 x83= ~66,5Kw). Is een afgenomen hoeveelheid van 54Kwh (afgerond)

54 * 0,56 = € 30,24
54 / 18 = 3

Dus ongeveer 30 euro "brandstof" voor 300 km, 10 cent de km

------
Kijk ik vervolgens naar mijn leaseauto, de Mazda 3 SkyActiv-X (2019), dan haal ik daar 1:16 jaarrond gem. mee
Benzineprijs zet ik bij deze op 1,75 voor 1 liter Euro95 E10

Om diezelfde 300 km af te leggen, heb ik dus 18,75l nodig
18,75 x 1,75 = 32,81 euro

2,81 euro meer op 300km, maar vertalend naar de prijs per km is het te verwaarlozen.
SideNote: Het zou mij weinig verbazen als een Toyota Yaris/Prius hybrid het nog steeds zou winnen

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 15 feb 2023, 22:35

Chris schreef: di 14 feb 2023, 21:25 Ik denk dat het verschil in Nederland een stuk kleiner is? De dichtstbijzijnde Allego paal hier in de buurt rekent € 0,67 per kWh.
Het is wachten op de aanbieders die dynamische tarieven gaan rekenen zoals in bijvoorbeeld Noorwegen al mogelijk is. De huidige dynamische inkoopprijzen komen nauwelijks boven de 20 cent uit, en gaan bij flinke wind al richting de enkele centen, dus daar kan eenvoudig op beconcurreerd worden. Nu ook de contractprijzen voor particulieren onder de 50 cent gedaald zijn verdenk ik de aanbieders ook van kunstmatig de prijs hoog te houden (een beetje als de supermarkten), maar ok met voordeel van de twijfel kan het ook zijn dat men last heeft van onvoordelige contracten die overhaast zijn aangekocht.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » za 25 feb 2023, 23:59

Er komt een (dicht) alternatief voor de Renault Twizy naar Nederland, dit jaar. De Silence S04. Spaans fabrikaat met uitneembare batterijen middels een trolley systeem.

ANWB heeft ermee gereden, er komt ook een 45 km/h variant.

https://www.youtube.com/watch?v=SIdc64p8UvY

Verkoop vindt vooralsnog plaats online of via scooter / miva bedrijven.

https://www.silence.nl/

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 26 feb 2023, 12:10

^^ Die losse accu toepassen in een vierwieler is wel een leuke vinding, en kan ook uitgewisseld worden bij hun scooters (in die sector zie je al wat vaker concepten rond accuwissel, vooral in Azie). Een koeriersbedrijf kan daardoor handig met een pool van accu's werken in plaats van de voertuigen individueel te hoeven opladen.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Elektrische auto's

Bericht door CasablancaMarocco » zo 26 feb 2023, 12:50

Ik zou dan toch doorsparen voor een Dacia Spring. Ik zie weinig voordelen aan dit model.

Tenzij je binnen de ring van Amsterdam blijft, dan is hij lekker compact. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » di 28 feb 2023, 3:12

16 tot 20k is feitelijk nog steeds veel te duur voor het praktisch nut van zo'n 'auto'. Dit nog even los van het feit of je in zo'n graflelijk hok wel gezien wil worden...

RikB
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Elektrische auto's

Bericht door RikB » di 28 feb 2023, 10:44

ach, als het door de uitstraling goedkoop is. Ik ben ooit bij een multipla gaan kijken met het idee 'die wil verder niemand, dus is goedkoop'. Nou, dat viel tegen, want nieuw zijn ze ook niet heel veel verkocht, en tweedehands zijn er natuurlijk meer die voor een dubbeltje met z'n 3en eerste rang willen zitten :lol:

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » di 28 feb 2023, 21:40

Ik stond vanochtend kort stil achter een Ferrari in Hilversum (rotonde Soestdijksestraat, niet zo vreemd dus). Ik miste alleen iets.. :idea: geluid.

Bleek dus een elektrische Ferrari te zijn (is PHEV d8 ik?). Geen geluid bij wegrijden.. best gek eigenlijk. Het beeld klopt niet met wat mijn brein verwacht.. :nahzeg:

Hij was geheel in het zwart gekleurd.. Past ook niet bij zo'n merk, vind ik dan.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » di 28 feb 2023, 22:14

Duidelijk het zwarte schaap :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » vr 03 mar 2023, 6:56

RikB schreef: di 28 feb 2023, 10:44 ach, als het door de uitstraling goedkoop is. Ik ben ooit bij een multipla gaan kijken met het idee 'die wil verder niemand, dus is goedkoop'. Nou, dat viel tegen, want nieuw zijn ze ook niet heel veel verkocht, en tweedehands zijn er natuurlijk meer die voor een dubbeltje met z'n 3en eerste rang willen zitten :lol:
Genoeg afgetrapte bestelbussen waar dat wel bij lukt hoor.
Durashift schreef: di 28 feb 2023, 21:40 Ik stond vanochtend kort stil achter een Ferrari in Hilversum (rotonde Soestdijksestraat, niet zo vreemd dus). Ik miste alleen iets.. :idea: geluid.

Bleek dus een elektrische Ferrari te zijn (is PHEV d8 ik?). Geen geluid bij wegrijden.. best gek eigenlijk. Het beeld klopt niet met wat mijn brein verwacht.. :nahzeg:

Hij was geheel in het zwart gekleurd.. Past ook niet bij zo'n merk, vind ik dan.
Bij mijn weten heeft Ferrari zelfs al minimaal 2 volwaardige hybrides op de markt, de SF90 en de 296 GTB. Het strookt in mijn hoofd ook niet echt helemaal met het idee van het merk, maar kennelijk hebben ze geen andere keuze meer willen ze in de toekomst nog wat mogen verkopen...

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » za 04 mar 2023, 10:15

^^ kan goed, ik volg het merk niet meer zo.. het design is deze eeuw niet echt meer mijn smaak.. het lijkt op alle andere supercars, vind ik.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De NOS heeft een artikel over de, door de Bovag en Rai vereniging, gepubliceerde (verkoop)cijfers van elektrische auto's en fietsen gemaakt.
De vraag: Wat is de klimaatwinst met al die elektrische fietsen en auto's?
Antwoord, kort gezegd: nou, lokaal wel goed qua elektrische auto's.. bij de elektrische fietsen zeer beperkt.. en door de vervuilende delving van grondstoffen is de elektrische aandrijving nog niet zo goed voor het terugdringen van het wereldwijde klimaatprobleem. :idea:

Enkele diagrammen in de spoiler te zien:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://nos.nl/artikel/2466089-enorme-t ... imaatwinst

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » za 04 mar 2023, 10:55

Jammer dat ze bij het gebruik niet kijken naar de keuze voor de e-fiets versus auto en gewone fiets.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 mar 2023, 11:14

De verschillende balkjes bij ‘Sneller en minder moeite’ vs ‘Auto minder gebruiken’ geeft daar al een aardige indicatie van.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » za 04 mar 2023, 20:53

^^ Dat geeft een idee inderdaad, maar niet het volledige plaatje.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » za 04 mar 2023, 20:57

In de tekst wordt dat wel benoemd, de e-fiets vervangt sporadisch een autorit. E-fietsen zijn vooral voor het comfort t.o.v. een bestaande fiets aangeschaft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 04 mar 2023, 22:35

Eerdere studies wezen dat ook wel uit, de gemiddelde snelheid van een e-bike ligt amper hoger dan van een gewone fiets en het vervangt maar sporadisch een autorit. Een groot deel van de afgelegde afstand is recreatief.

Er is beleidsmatig wel behoorlijk ingezet op snelfietspaden / doorfietspaden met het idee dat men dan 20 kilometer op een e-bike gaat rijden in plaats van met de auto, maar volgens mij is dat in hoge mate fantasie of zo marginaal dat het geen meetbaar verschil maakt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 mar 2023, 23:35

^^ naar mijn idee was dat slechts een van de redenen, er is hoe dan ook een groep forenzen die geen auto dan wel OV wil of kan gebruiken en per fiets, e-bike, racefiets, speed pedelec, scooter etc reist. Weglokken van auto of OV is dan meer bijvangst. Puur vanuit het oogpunt van veilig en doelmatige infrastructuur aanbieden aan burgers zou het ook wat selectief zijn dat men wel de hoofdwegen optimaliseert/verduurzaamt/hoe je het noemt maar de fietsroutes niet. Dat je dat niet in afgenomen filekm's kan meten wil nog niet zeggen dat het niet op prijs gesteld wordt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » ma 06 mar 2023, 15:40

Durashift schreef: za 04 mar 2023, 10:15De NOS heeft een artikel over de, door de Bovag en Rai vereniging, gepubliceerde (verkoop)cijfers van elektrische auto's en fietsen gemaakt.
De vraag: Wat is de klimaatwinst met al die elektrische fietsen en auto's?
Antwoord, kort gezegd: nou, lokaal wel goed qua elektrische auto's.. bij de elektrische fietsen zeer beperkt.. en door de vervuilende delving van grondstoffen is de elektrische aandrijving nog niet zo goed voor het terugdringen van het wereldwijde klimaatprobleem. :idea:
Dat nadeel van die grondstoffen wordt in de toekomst toch wel een heel groot probleem lijkt mij. Als in Europa vanaf 2035 electrische auto's verplicht worden dan schijnt er 500.000 kilo nikkel per jaar nodig te zijn voor de accu's heb ik gelezen. Dat wordt onmogelijk geacht.
Ook maakt het auto's onbetaalbaar, dus de gewone man heeft het nakijken.

Ik snap gewoon niet dat er zo weinig ophef over is over dit punt.
En alternatieve, milieuvriendelijke accu's staan nog steeds in de kinderschoenen. En zijn zeker niet in 2035 massaal beschikbaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 06 mar 2023, 15:45

^^ Komt wel langzaam. Tesla heeft nu wat modellen met LFP accu's waar geen nikkel en kobalt meer in zit. Toevallig paar weken geleden een Tesla Model Y RWD besteld die zo'n accu heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 06 mar 2023, 15:54

mavas schreef: ma 06 mar 2023, 15:40 Ook maakt het auto's onbetaalbaar, dus de gewone man heeft het nakijken.

Ik snap gewoon niet dat er zo weinig ophef over is over dit punt.
Dit effect zie je nu al. Er stromen veel minder auto's de occasionmarkt op die particulieren willen / kunnen betalen en het A/B-segment van nieuwe auto's is stukken duurder geworden.

Ik heb in 2019 een 2 jaar oude B-segmenter gekocht. Eenzelfde auto kost nu 50% meer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 06 mar 2023, 16:02

Paar zaken spelen daarin mee:
  • Steeds meer verplichte veiligheidsystemen waardoor er allerlei extra hardware (processing, camera's) ingebouwd moeten worden
  • Kosten voor productie en materialen stijgen waardoor prijzen oplopen
  • Schaalvergroting heeft EV's niet substantieel goedkoper gemaakt waar dit wel beloofd werd (oa ook door vorig punt)
En ondertussen is de leasewereld overgestapt naar grotendeels EV only. Gevolg is ook dat wat er nog aan occasions binnenkomt allemaal geimporteerd moet worden (want er is vooral toch nog vraag naar benzine auto's ivm prijs). Ik denk dat dat ook alleen maar erger wordt, dus het aantal van apk naar apk rijdende wrakken zal denk ik naar rato fors gaan toenemen de komende jaren. Vooral ook omdat het gewoon niet te betalen is voor Jan Modaal om nog iets vervangends te kopen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » ma 06 mar 2023, 16:06

Precies. Ik zie het echt niet veranderen in 2035 dat electrische auto's zeer sterk in prijs zullen dalen. Ik zie namelijk niet hoe dat zou kunnen.
"Andere" electrische zaken, zoals een cd-speler, waren vroeger natuurlijk vrij duur, maar doordat mensen ze massaal aanschaften werden ze vrij goedkoop.
Ik zie niet hoe dat met auto's wel zou kunnen gebeuren, maar misschien zie ik iets over het hoofd, dat zou kunnen.
captain007 schreef: ma 06 mar 2023, 15:45 ^^ Komt wel langzaam. Tesla heeft nu wat modellen met LFP accu's waar geen nikkel en kobalt meer in zit. Toevallig paar weken geleden een Tesla Model Y RWD besteld die zo'n accu heeft.
Interessant. Snel even gezocht op internet.
https://www.engineering.com/story/why-e ... 20freezing.
Ze hebben dus vooralsnog (ik weet niet of dat verandert) een lagere energiedichtheid dan de huidige accu's, wat dus betekent dat je meer gewicht aan accu mee moet nemen voor dezelfde afstand.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » ma 06 mar 2023, 17:08

mavas schreef: ma 06 mar 2023, 15:40 Dat nadeel van die grondstoffen wordt in de toekomst toch wel een heel groot probleem lijkt mij. Als in Europa vanaf 2035 electrische auto's verplicht worden dan schijnt er 500.000 kilo nikkel per jaar nodig te zijn voor de accu's heb ik gelezen. Dat wordt onmogelijk geacht.
Ook maakt het auto's onbetaalbaar, dus de gewone man heeft het nakijken.

Dat is 500 ton Volgens Wikipedia is de voorraad 130 miljoen ton. We kunnen nog even. Bovendien kan je nikkel hergebruiken.

Dat de beschikbaarheid van grondstoffen een probleem kan worden ben ik met je eens. Waar ik me dan over verbaas dat je daarover weinig hoort als het gaat om olie. Ook daar wordt een piek van verwacht. Alweer volgens Wikipedia hebben we de maximale productie mogelijk al bereikt of gaat dat dit decennium nog gebeuren. Nu kan je kritiek hebben op dit punt omdat nog steeds nieuwe voorraden worden gevonden. Die liggen dan wel op lastiger plekken en dus moeilijker/duurder te winnen.

Bovendien liggen olievoorraden veelal in landen met een discutabel regime dat de hand op de kraan heeft. En die landen hebben in 1973 al laten zien dat ze hun macht ook kunnen gebruiken.

Al met al verwacht ik dat ook voor olie gaat gelden dat het minder beschikbaar en duurder gaat worden. Werken aan alternatieven lijkt mij geen slechte strategie.

Wordt autorijden dan duurder? Ik kan dat niet goed overzien. Misschien was het wel te goedkoop de afgelopen decennia.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 06 mar 2023, 19:17

captain007 schreef: ma 06 mar 2023, 15:45 ^^ Komt wel langzaam. Tesla heeft nu wat modellen met LFP accu's waar geen nikkel en kobalt meer in zit. Toevallig paar weken geleden een Tesla Model Y RWD besteld die zo'n accu heeft.
En hoe voelt het om 1 van de meest saaie auto's te kopen op de markt? Liefst nog in zwart, grijs of wit, want de paar Tesla's in kleur die rondrijden kan ik op m'n ene hand tellen. Om nog niet over de hele lege plastieksfeer in de auto te spreken? Word je daar oprecht blij van? Want als er enkel van A naar B dient gegaan te worden zijn er andere alternatieven.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Elektrische auto's

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 mar 2023, 19:21

Altijd prettig als mensen zo enthousiast zijn voor anderen :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 06 mar 2023, 20:55

^^ je zou maar in de kroeg of op een verjaardag naast iemand staan die zo begint als je vertelt dat je een bepaalde auto hebt besteld. Dan zou ik in ieder geval de wedervraag stellen of alles verder wel goed gaat.
mavas schreef: ma 06 mar 2023, 16:06 Ze hebben dus vooralsnog (ik weet niet of dat verandert) een lagere energiedichtheid dan de huidige accu's, wat dus betekent dat je meer gewicht aan accu mee moet nemen voor dezelfde afstand.
Die verschillen zijn tegenwoordig vrij klein, dat gaat om zo’n 10%. Overigens is ‘huidig’ ook wel betrekkelijk, want zowat elke Chinese EV rijdt met LFP cellen rondt, en de opmars is bij Europese en Amerikaanse merken ook begonnen. Mede door het gedoe rond de kobalt-productie.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 06 mar 2023, 21:22

Snelwegfreak schreef: ma 06 mar 2023, 19:21 Altijd prettig als mensen zo enthousiast zijn voor anderen :shutup:
Voor ieder wat wils zeggen we dan :top: Was gewoon een persoonlijke afweging tussen prijs, range, bagageruimte, features, levertijden en ook geen zin om veel geld in een occasion benzine te steken. Ga sowieso meestal niet over een nacht ijs en heb wel wat rekensommetjes en proefritten gemaakt voordat de keuze hiervoor gemaakt is. Bouwkwaliteit is nu ook wel eindelijk op een niveau waarvan ik zelf kon zeggen dat het ok is (dat was bij de eerdere versie van de Model 3 wel anders). Saaiheid van een model (zolang het geen Fiat Multipla oid is) maakt me dan niet zoveel uit.

Heb voorheen diverse leasebakken gereden dus heb ook wel redelijk wat vergelijkingsmateriaal. En ook daar was ik niet altijd tevreden. Denk dat ik nog meeste lol heb gehad aan de Lexus CT200h en de BMW 1 (die we hebben overgenomen als auto voor mn vrouw).

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 07 mar 2023, 7:17

Km357 schreef: ma 06 mar 2023, 19:17
En hoe voelt het om 1 van de meest saaie auto's te kopen op de markt? Liefst nog in zwart, grijs of wit, want de paar Tesla's in kleur die rondrijden kan ik op m'n ene hand tellen. Om nog niet over de hele lege plastieksfeer in de auto te spreken? Word je daar oprecht blij van? Want als er enkel van A naar B dient gegaan te worden zijn er andere alternatieven.
Heb je dat ook aan iedereen die een Volkswagen Golf kocht gevraagd? :?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » di 07 mar 2023, 8:36

Vahalis schreef: ma 06 mar 2023, 17:08 Dat is 500 ton. Volgens Wikipedia is de voorraad 130 miljoen ton. We kunnen nog even. Bovendien kan je nikkel hergebruiken.
Dit was mij allemaal onbekend! Superhandig dat het herbruikbaar is, dat is ideaal. Ik lees ook dat het (op Rusland en China na) in veilige landen wordt gewonnen. Dat is ook mooi.
Dat de beschikbaarheid van grondstoffen een probleem kan worden ben ik met je eens. Waar ik me dan over verbaas dat je daarover weinig hoort als het gaat om olie. Ook daar wordt een piek van verwacht. Alweer volgens Wikipedia hebben we de maximale productie mogelijk al bereikt of gaat dat dit decennium nog gebeuren. Nu kan je kritiek hebben op dit punt omdat nog steeds nieuwe voorraden worden gevonden. Die liggen dan wel op lastiger plekken en dus moeilijker/duurder te winnen.
Ook mee eens. Maar de peakoil is al meerdere keren aangekondigd en bijgesteld. Toen ik nog studeerde zeiden ze dat het piekmoment al is geweest. Die voorspellingen zijn gewoon lastig.
En uiteraard raakt de olie een keer op. En zitten we wereldwijd met een megaprobleem, want dan worden alle zaken veel en veel duurder, van het plastic zakje tot je eten, drinken, huis, etc.
Ik denk dat er niet echt een alternatief is voor olie, omdat het op zo'n grote schaal is ingeburgerd. Als de piekolie echt een probleem wordt, dan wordt het leven in de hele wereld gewoon veel te duur. Dan zie ik geen volwaardig (fossiel) alternatief ineens verschijnen dat goedkoop en breed beschikbaar is. Dat moment zal ik waarschijnlijk nog wel meemaken, maar mijn ouders niet meer.
Wat er dan gebeurt? Ik denk grote voedseltekorten en een grote krimp van de wereldbevolking.
Wordt autorijden dan duurder? Ik kan dat niet goed overzien. Misschien was het wel te goedkoop de afgelopen decennia.
Als het duurder wordt, of te goedkoop is geweest, hoe zie je het dan voor je dat de lage-inkomensgroep nog bestaansrecht heeft? Dan wordt hun leven toch onbetaalbaar? Hoe moeten de verpleegkundige, de schoonmaker, de supermarktmedewerker of de beveiliger nog rondkomen?

Afijn, dit gaat natuurlijk wel wat dit topic te buiten, maar ik maak me om die zaken behoorlijk zorgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie