Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » di 07 mar 2023, 21:18

harry schreef: di 07 mar 2023, 20:47 Hoewel NBA niet zo heel erg nieuw meer is, het is inmiddels bijna 17 jaar oud.
Misschien moeten we het maar over PBA gaan hebben? Puberende BA.
Wellicht binnen een paar jaar volwassen. :D
Ik weet niet of NBA ooit van 'zijn' kinderziektes verlost raakt...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 21:24

^^ Op een gegeven moment kun je dan alleen geen kinderziektes meer noemen. Dan is “structureel probleem” gepaster. Of “aangeboren handicap”.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 07 mar 2023, 22:20

^^ Tja, als je eerst een ontwerp gaat bedenken en pas daarna een doelensystematiek :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » di 07 mar 2023, 22:37

sven_engelen schreef: di 07 mar 2023, 19:41
Coen Tunnel schreef: di 07 mar 2023, 18:58
Rene schreef: di 07 mar 2023, 15:56 Groningen staat erop want eerstvolgend netwerkdoel.
Op een bord voor een netwerkdoel kan een bestemming erna worden aangegeven, namelijk het eerstvolgende netwerkdoel.
Daar wordt ook wel wat selectief mee omgesprongen. Op de A2 voor Eindhoven worden Tilburg en 's-Hertogenbosch verwezen, en zoek je tevergeefs naar netwerkdoelen Utrecht, Nijmegen, Breda en supernetwerkdoel Rotterdam: https://www.google.nl/maps/@51.3969462, ... 384!8i8192
Laten we ook even stellen dat deze borden van... 2008 (?) zijn. Toen was het hele netwerkdoelensysteem nog helemaal niet in werking. Met de huidige eis zouden Rotterdam en Utrecht er denk ik wél op staan en zou waarschijnlijk Waalre verdwijnen om ademruimte te geven. Je hebt bij Eindhoven ook te maken met een megaknooppunt met allerlei belangrijke doelen.
- Amsterdam
- Rotterdam
- Antwerpen
- Nijmegen
- Tilburg
- Breda
- Venlo
- Duisburg

Dat zijn er maar liefst 8 en dat is gelijk de raailimiet. Dan heb je doelen als Eindhoven e.o. nog niet eens aangegeven dus zul je tactisch moeten snoeien.
Ik ben nog even vergeten het zuiden te benoemen, daar komen dus Weert en Maastricht bij. Dan heb je een totaal van 10. Zou je dat fatsoenlijk aan willen pakken netwerkdoelensysteem dan zul je waarschijnlijk dit resultaat krijgen bij Leenderheide richting Amsterdam:
Afbeelding
Zou je Rotterdam als Netwerkdoel toe moeten voegen dan moet je een doel laten vallen en dan is denk ik het meest logische om Waalre te laten vallen. Veldhoven dekt dat wel af.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 22:52

^^ Ik zou 's Hertogenbosch laten vallen dan. Vanuit Maastricht mogelijk ook Antwerpen, want niet de belangrijkste bestemming vanuit Maastricht. En vanuit Venlo dan mogelijk Amsterdam, om dezelfde reden. Tilburg mogelijk vervangen door Breda, maar dat is voor de bordvulling lood om oud ijzer. Je zou het ook compleet weg kunnen laten en dan pas bij De Hogt toevoegen.

Vanuit Leenderheide naar het noorden wordt het alleen maar makkelijker. Bij De Hogt dus eventueel Tilburg/Breda erbij, en dan kun je ook niet meer om Antwerpen/Amsterdam heen. Maar daar bestaat dan ruimte voor. Na De Hogt komt er vanuit Antwerpen ook Nijmegen erbij, maar dat hoeft dan weer niet vanuit Venlo/Maastricht (net zomin als je vanuit Antwerpen geen Rotterdam/Tilburg/Breda hoeft aan te geven). Op het doelenbord achter De Hogt krijg je met Rotterdam/Amsterdam/Breda of Tilburg/Nijmegen een behapbaar geheel. Zou zelfs 's Hertogenbosch er nog bij kunnen. Al die zes doelen kunnen ook mooi op één raai bij Batadorp.
Wouter N14 schreef: di 07 mar 2023, 22:20 ^^ Tja, als je eerst een ontwerp gaat bedenken en pas daarna een doelensystematiek :roll:
Je bedoelt dat de doelensystematiek het enige probleem is?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 13:06

sven_engelen schreef: di 07 mar 2023, 22:37Ik ben nog even vergeten het zuiden te benoemen, daar komen dus Weert en Maastricht bij. Dan heb je een totaal van 10. Zou je dat fatsoenlijk aan willen pakken netwerkdoelensysteem dan zul je waarschijnlijk dit resultaat krijgen bij Leenderheide richting Amsterdam:

Zou je Rotterdam als Netwerkdoel toe moeten voegen dan moet je een doel laten vallen en dan is denk ik het meest logische om Waalre te laten vallen. Veldhoven dekt dat wel af.
Voor Leenderheide zou bij vervanging het volgende voorgeschreven zijn:

^ A2 A67
Amsterdam
Utrecht
Rotterdam
Breda
Antwerpen

> A67 N2
Venlo
Eindhoven
Veldhoven

Verwijzing naar Tilburg en 's-Hertogenbosch zou pas starten op de N2 parallelbanen.
Netwerkdoel Nijmegen start vanaf de A67-Re bij KP De Hogt. Vanaf A2-Li en A67-Li is dat niet nodig want daar wordt Nijmegen verwezen via A73.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 13:30

^^ Maar gaat er nog iets tijdelijk worden gefixt daar voordat we over een jaar of tien misschien eens de reguliere vervanging krijgen? Zodat in ieder geval al die afgeplakte verwijzingen naar Rotterdam vanuit Limburg eens een keer daglicht gaan zien?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 13:45

Al 3 jaar lang is er geen geld. Zeer recent is er geld vrijgemaakt voor enkele projecten, maar de Randweg Eindhoven zal nog wel een aantal jaar moeten wachten.

De volgende trajecten zullen waarschijnlijk op niet al te lange termijn vervangen gaan worden:
* A10-noord
* A15 Gorinchem-Deil (incl. A2-Re Deil-Waardenburg)
* A16 Moerdijk - grens

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 14:00

^^ Ik snap de schaarste. En toch: er is wél geld om bij Watergraafsmeer Schiphol over te plakken met Amsterdam-Zuid (dramatische uitlijning overigens). Waarom eenzelfde move met een paar plakkers op Leenderheide en De Hogt dan niet kan, kan ik niet echt goed begrijpen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 14:07

Hetgeen je hier aanhaalt, is al in 2014 gebeurd.

Een strip zelf kost een habbekrats. De kosten zitten in de afzetting, hoogwerker, menskracht, etcetera.
Aanbrengen van een drie stripjes van een paar honderd euro kan op die manier in kosten oplopen tot een bedrag dat naar de 10.000 euro oploopt.
En dat geld moet wel ter beschikking worden gesteld. Het is helaas niet zo dat alle inkomsten uit de MRB direct naar het wegonderhoud vloeien...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 14:15

^^ Huh? Amsterdam-Zuid op Watergraafsmeer is afgelopen maand. Die Amsterdam-Zuid op de Binnenring staat er op Streetview nog niet. Verschil tussen kosten strip en daadwerkelijk ophangen uiteraard bekend. Maar goed, bij Amsterdam is daar dus óf budget voor óf is er een andere afzetting waar het wel even mee gecombineerd kan worden.

NB073
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 23 okt 2022, 11:55

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door NB073 » wo 08 mar 2023, 14:20

Rene schreef: wo 08 mar 2023, 13:06 Voor Leenderheide zou bij vervanging het volgende voorgeschreven zijn:

^ A2 A67
Amsterdam
Utrecht
Rotterdam
Breda
Antwerpen

> A67 N2
Venlo
Eindhoven
Veldhoven

Verwijzing naar Tilburg en 's-Hertogenbosch zou pas starten op de N2 parallelbanen.
Netwerkdoel Nijmegen start vanaf de A67-Re bij KP De Hogt. Vanaf A2-Li en A67-Li is dat niet nodig want daar wordt Nijmegen verwezen via A73.
Persoonlijk vind ik dit een waardeloze voorschrijving. Ik denk dat 's-Hertogenbosch - Amsterdam en Tilburg - Rotterdam vanaf dit punt voldoende identificatie geven voor Utrecht en Breda.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 14:53

^^ Breda dekt ook Tilburg best redelijk. Van Utrecht kun je minder goed zeggen dat het ‘s Hertogenbosch wel dekt. Op zich vind ik wel verdedigbaar dat, wanneer je voor een rijrichting met supernetwerkdoel Amsterdam of Rotterdam werkt, je bij onvoldoende ruimte voor én een hoofddoel én een netwerkdoel (niet zijnde A’dam/R’dam), je het hoofddoel van de route voorrang geeft boven dat netwerkdoel. Je kunt zeggen dat dat een wat betere balans geeft tussen regionaal en middellange afstand dan hoofddoelen schrappen en alleen met vrij verre netwerkdoelen op wat grotere afstand werken.

Dus dat geeft bij Leenderheide Tilburg/Rotterdam/‘s Hertogenbosch/Amsterdam. Utrecht en Breda komen dan bij Batadorp. Maar goed, Eindhoven is zo’n beetje de enige plek waar dat aan de orde zou zijn. Dus voordat je hier harde regels gaat formuleren…

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 16:36

NB073 schreef: wo 08 mar 2023, 14:20Persoonlijk vind ik dit een waardeloze voorschrijving. Ik denk dat 's-Hertogenbosch - Amsterdam en Tilburg - Rotterdam vanaf dit punt voldoende identificatie geven voor Utrecht en Breda.
Ik snap gezien je gebruikersnaam dat je persoonlijk teleurgesteld zult zijn dat 073 niet meer direct verwezen wordt.
Maar Tilburg en Den Bosch hebben niet de functie in het netwerk die Utrecht en Breda hebben.
Breda en Utrecht zijn bovendien richtinggevend voor tussengelegen doelen die nog dichterbij liggen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 16:37

Pino schreef: wo 08 mar 2023, 14:15 ^^ Huh? Amsterdam-Zuid op Watergraafsmeer is afgelopen maand.
Huh ?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 16:39

^^ Zal hem fotograferen. Wellicht nog niet langsgekomen hier.
Rene schreef: wo 08 mar 2023, 16:36 Maar Tilburg en Den Bosch hebben niet de functie in het netwerk die Utrecht en Breda hebben.
Breda en Utrecht zijn bovendien richtinggevend voor tussengelegen doelen die nog dichterbij liggen.
Als Rotterdam en Amsterdam er al staan, vind ik de extra richtinggevendheid van Breda resp Utrecht voor wat daarvóór ligt eigenlijk nogal beperkt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 16:55

^^
Bd en Ut zijn logischerwijs de volgende netwerkdoelen.
Alleen hebben we hier te maken met het feit dat zowel Asd als Rtd vanaf de grens in Limburg verwezen staan en gecontinueerd worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » wo 08 mar 2023, 17:56

^^ Hoewel het op zich niet lastig te verklaren is, heb je hier wel een wat onhandige uitkomst van die logica. Je hebt twee richtingen die bewegwijzerd worden met twee netwerkdoelen, waarbij in beide gevallen geldt dat de netwerkdoelen dichter bij elkaar liggen dan dat ze verwijderd zijn van dit punt. Daarmee is de richtinggevendheid van twee plaatsen in beide gevallen beperkt (wat Pino ook al zei dus) en wordt de schaarse ruimte eigenlijk gebruikt voor nogal overbodige zaken, met name in het geval van Utrecht.

Ook zonder het hele systeem overhoop te gooien, lijkt het me geen grote ingreep als er in dit soort situaties gestreefd wordt naar maximaal één netwerkdoel per richting. En aangezien Rotterdam en Amsterdam hier al eerder genoemd worden, en hoger in de pikorde staan dan Breda en Utrecht, is de keus dan snel gemaakt en kan je gewoon Tilburg en Den Bosch handhaven voor verkeer op de minder lange afstand.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 18:01

Rene schreef: wo 08 mar 2023, 16:55 Bd en Ut zijn logischerwijs de volgende netwerkdoelen.
Alleen hebben we hier te maken met het feit dat zowel Asd als Rtd vanaf de grens in Limburg verwezen staan en gecontinueerd worden.
Helemaal duidelijk. En Amsterdam en Rotterdam zijn hier de tweede netwerkdoelen, en Utrecht/Breda de eerste. Het tweede netwerkdoel overschaduwt hier twee keer het eerste. Een heel groot deel van de rechtvaardiging om de eerste te bewegwijzeren valt weg. Er zijn ook niet echt richtingen die je achterlaat door Breda of Utrecht weg te laten. De richting Zeeland als je Breda weglaat; door de A50 zou je met Utrecht bijvoorbeeld niet de richting Noord/Oost-Nederland verliezen die bij Utrecht afslaat. Den Haag/Gouda hoogstens, maar dat is ook wel verkeer waarbij je kennis kunt veronderstellen dat ze nog een tijdje richting Amsterdam moeten en dan op enig moment zullen afslaan.

En het is prima om Amsterdam én Utrecht (cq Rotterdam én Breda) naast elkaar te bewegwijzeren, met het hoofddoel, wanneer je plek genoeg hebt. Maar als je een hiërarchie moet aanbrengen wanneer je maar plek hebt voor twee van die drie, zou ik bepaald niet automatisch de twee netwerkdoelen kiezen en het eerste hoofddoel weglaten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » wo 08 mar 2023, 22:02

^^ Verkeer richting Gouda/Den Haag hoeft pas op KP Batadorp te kiezen tussen Rotterdam en Amsterdam. Op dat punt is er genoeg ruimte voor 3 A58 doelen, 3 A2 doelen en Nijmegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 08 mar 2023, 22:19

Vanuit de systematiek is 1 A2-doel en 1 A58-doel voldoende. Nijmegen is overbodig want A73.
In principe kan dus met 3 bestemmingen volstaan worden. Meer is in principe niet nodig c.q. wenselijk.
Amsterdam en Rotterdam volgen uit de grensregel en moeten worden gecontinueerd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 09 mar 2023, 0:38

^^ Dat 3 voldoende is snap ik niet. Want:
Rene schreef: wo 08 mar 2023, 16:55 Bd en Ut zijn logischerwijs de volgende netwerkdoelen.
Alleen hebben we hier te maken met het feit dat zowel Asd als Rtd vanaf de grens in Limburg verwezen staan en gecontinueerd worden.
Dat is dan toch 4?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 09 mar 2023, 0:41

Ik ben een paar weken geleden met mijn oom meegereden naar Zuid-Limburg. De heenweg via Antwerpen. Op de terugweg reden we via Eindhoven.
Vanaf knooppunt Leenderheide staat Tilburg aangegeven. Mijn oom wist als onbekende weggebruiker dat hij Tilburg moest aanhouden voor de richting Zeeland.
Een echt A58 doel zoals Breda of Tilburg is op dit punt onmisbaar voor de regio West-Brabant/Zeeland. Rotterdam vertegenwoordigt vanaf Leenderheide een ander landsdeel. Wordt niet geassocieerd met de regio Bergen op Zoom/Roosendaal/Zeeland. Breda en Tilburg absoluut wel.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 09 mar 2023, 8:12

Misschien kan bij Eindhoven Zierikzee worden toegevoegd voor alle Zeeuwen die hun provincie niet meer kunnen vinden :dyn_hyp: :hap:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » do 09 mar 2023, 8:26

Wat ik me ook nog bedenk, is dat als je vanaf Amsterdam komt op de A2, Eindhoven daar al als netwerkdoel toegevoegd moest worden omdat netwerkdoel Utrecht te dichtbij zou liggen. Daarmee geeft men eigenlijk ook al aan dat Eindhoven Utrecht overschaduwt.
En dat geldt nog meer in de andere richting, daar kun je rustig alleen met (super)netwerkdoel Amsterdam aan en dekt ook Utrecht prima af.

Daarom zou mijn keuze op de A2 bij Eindhoven zeker bij Den Bosch blijven. Dan is er tenminste ook nog geleiding op regionaal niveau.
Ik denk overigens dat men in de regio Eindhoven vreemd op zal kijken als 's-Hertogenbosch vervangen wordt door Utrecht. Dat zal weer veel meldingen op 0800-RWS opleveren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 09 mar 2023, 8:30

Snelwegfreak schreef: do 09 mar 2023, 8:12 Misschien kan bij Eindhoven Zierikzee worden toegevoegd voor alle Zeeuwen die hun provincie niet meer kunnen vinden :dyn_hyp: :hap:
Als ik het zo lees, volstaat Tilburg of Breda dus ook wel. In zoverre gaat er iets goed.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » do 09 mar 2023, 11:24

mavas schreef: do 09 mar 2023, 8:26 Daarom zou mijn keuze op de A2 bij Eindhoven zeker bij Den Bosch blijven. Dan is er tenminste ook nog geleiding op regionaal niveau.
Ik denk overigens dat men in de regio Eindhoven vreemd op zal kijken als 's-Hertogenbosch vervangen wordt door Utrecht. Dat zal weer veel meldingen op 0800-RWS opleveren.
Het slaat dan ook nergens op om Den Bosch en Tilburg te schrappen, de hele stedelijke bewegwijzering in Eindhoven verwijst ook naar die twee.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 09 mar 2023, 11:27

^^ De stedelijke bewegwijzering lijdt je altijd naar de N2. De bewegwijzering op de A2 hoeft daar dus geen rekening mee te houden. Andersom hoef je op de N2 ook niet de supernetwerkdoelen Amsterdam en Rotterdam op de borden te zetten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 09 mar 2023, 11:37

^^ Zo is het (op dat lijden/leiden na)! 8-)

Op de N2 zit je ook een hele tijd met het rechtdoordoel Andere richtingen. Wat prima is totdat je op een van de knooppunten terecht komt. Maar dat leidt je dan meestal naar Batadorp, waar ook vanaf de N2 genoeg ruimte is om én de hoofddoelen én de (super)netwerkdoelen te bewegwijzeren. Alleen bij De Hogt zou je wat in de klem kunnen komen op de N2, maar daar praat je ook maar over een klein deel van de verwijzingen vanaf stedelijk wegennet. Neemt nog steeds de argumenten niet weg om toch Tilburg en ‘s Hertogenbosch de voorkeur te blijven geven boven Breda en Utrecht.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 09 mar 2023, 12:55

De N2 is inderdaad een lijdensweg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie