[A][A013] Brenner Autobahn

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » wo 08 mar 2023, 11:53

Er is een automatisch verkeerslicht geplaatst voor de Luegbrücke, om verkeer stil te zetten in het geval de brug instort. Zo ernstig is het daar kennelijk.

Vorig jaar is een stalen ondersteuningsconstructie gebouwd. Deze hebben vooral ten taak om de gevolg van een instorting te beperken, niet om falen zelf te voorkomen. Het is geen versterking van de brug. Mocht het falen, dan wordt met deze verkeerslichten het verkeer automatisch gestopt.

Ze noemen het in het geval van het Versagens der Konsolen. Een konsole is een uitkragende constructie waar een deel van de bovenbouw van de brug op rust. Een beetje vergelijkbaar met de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, al zal het technisch en optisch er wel anders uit zien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 mar 2023, 21:57

Dus je betaalt aardig wat aan tol voor de Brenner Autobahn, en daar krijg je een brug met instortingsgevaar voor terug. Lekker dan. Hoe moet dat als er een lange file op de brug staat? Kan de brug dat gewicht dan überhaupt nog wel aan?

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » do 09 mar 2023, 7:32

^^

Er wordt volgens mij gewerkt aan plannen om deze brug te vervangen en ik denk dat dit puur is om in te dekken. Het lijkt mij sterk dat de brug in 1 keer zou kunnen gaan instorten. Anders had men allang een vrachtwagen verbod ingesteld en dat is gelukkig (nog) niet gebeurd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 mar 2023, 8:12

Het is natuurlijk nogal een fiasco dat je op een verhoudingsgewijs dure tolweg met dergelijke toestanden te maken krijgt. Opzich klingt het plausibel dat men zich in wil dekken, en het urgente risico op instorting niet zo hoog is, maar alsnog. Dit is totaal geen reclame voor de ASFiNAG... Stel je voor dat een dergelijke verbinding door de Alpen ala Lüdenscheid (tijdelijk) verloren gaat. Dat zou een desaster voor Tirol en Oostenrijk betekenen. Bovendien zijn de viaducten aan de A10 (Tauern Autobahn) ook niet allemaal in beste toestand.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 mar 2023, 8:42

SnarfFlevoland schreef: do 09 mar 2023, 8:12 Dit is totaal geen reclame voor de ASFiNAG...
Het valt in de categorie “je had één taak.” Je bent een afgescheiden vermogen, alles wat aan tol binnenkomst móét worden besteed aan onderhoud en uitbouw van het redelijk overzichtelijke wegennet. En als ik dan door Oostenrijk rijd, heb ik altijd het idee dat het geld bij ASFinAG redelijk van de muren klotst, met nieuwe borden, kleuren-DRIPs etc. Maar tijdig doorpakken op een brug lukt je niet?!? Voelt als een soort pretpakket dan; alleen geslaagd voor tekenen en Duits.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 mar 2023, 10:38

Chris schreef: wo 08 mar 2023, 11:53 Er is een automatisch verkeerslicht geplaatst voor de Luegbrücke, om verkeer stil te zetten in het geval de brug instort. Zo ernstig is het daar kennelijk.
Dan hoop ik dat het ook meteen werkt. Want dit test je niet zomaar eventjes :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 09 mar 2023, 11:30

^^ "Hij doet het wel hoor baas, gewoon hieraan trekken"
KABOOM
"Foutje moet kunnen baas"
SnarfFlevoland schreef: do 09 mar 2023, 8:12Dat zou een desaster voor Tirol en Oostenrijk betekenen.
Eerder voor Duitsland, Zwitserland, Italië, reizenden en transporteurs. De Tirolers doen gewoon de grens vrijwel op slot met het bericht: "Trek uw eigen plan!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 mar 2023, 11:47

Pino schreef: do 09 mar 2023, 8:42Het valt in de categorie “je had één taak.” Je bent een afgescheiden vermogen, alles wat aan tol binnenkomst móét worden besteed aan onderhoud en uitbouw van het redelijk overzichtelijke wegennet. En als ik dan door Oostenrijk rijd, heb ik altijd het idee dat het geld bij ASFinAG redelijk van de muren klotst, met nieuwe borden, kleuren-DRIPs etc. Maar tijdig doorpakken op een brug lukt je niet?!? Voelt als een soort pretpakket dan; alleen geslaagd voor tekenen en Duits.
Je ziet in de praktijk dat de vervanging van grote bruggen een dermate lange aanlooptijd en planuitwerking heeft, plus varianten vanwege de hoge kosten, dat je eigenlijk al jaren voor het einde restlevensduur beginnen moet met concrete planvorming. In de praktijk zie je vaak dat te lang gewacht wordt (of de restlevensduur beperkter blijkt te zijn) dat je met gebruiksbeperkingen, afsluiting of versterking moet komen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 09 mar 2023, 11:55

^^ Dat is begrijpelijk. En voor een brug van Nergenshuizen naar Nirgendswo is dat wellicht ook acceptabel.

Voor een dermate kritische as in Europa, vind ik wel dat hier lessen uit getrokken moeten worden zodat het niet vaker zo ver moet komen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 mar 2023, 9:27

duikgek89 schreef: do 09 mar 2023, 11:30Eerder voor Duitsland, Zwitserland, Italië, reizenden en transporteurs. De Tirolers doen gewoon de grens vrijwel op slot met het bericht: "Trek uw eigen plan!"
Dat idee is populair bij de Tiroolse regering, maar ik denk niet dat de Tirolers zelf daar gebaad bij zijn. Ze worden immers zelf van/naar Südtirol en Italië ook afgesneden. Waar moet het verkeer dan naar uitwijken? Zwitserland lijkt me sterk, die hebben al limieten voor doorgaand vrachtverkeer op de transitroutes. Frankrijk is te ver weg. Dan blijft niet veel anders over als een andere route door Oostenrijk, waar vooral Salzburg en Kärnten waarschijnlijk de dupe van gaan worden. Dan wordt het echt tijd dat de landelijke regering in Wenen gaat ingrijpen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 10 mar 2023, 9:42

^^ Hopelijk heb je gelijk, maar ik heb nu al zoveel waanzin gezien vanuit Tirol...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 mar 2023, 11:26

Tirol weet heel goed met wat voor dingetjes ze kunnen schermen om zichzelf af te sluiten. Maar het is ook een elastiekje waaraan je niet al te hard moet trekken omdat het zou kunnen knappen. En dat knappen zou bestaan uit de Oostenrijkse landelijke politiek samen met de Duitse en de Italiaanse en de EU die er een echt issue van gaan maken, om noodwetgeving te vinden die de deelstaat buitenspel zet. Nu doet Tirol precies genoeg om iedereen te irriteren, maar niet genoeg om dat soort boosheid in beweging te zetten. Daarom moddert het dossier ook maar voort op EU-niveau. Maar dat kan zomaar veranderen wanneer de omstandigheden veranderen.

Het doet een beetje denken aan die klant van mij die vertelde dat het doel van hun treasury-afdeling was om “mildly frustrated bankers” te hebben. Frustrated omdat zij dan goede deals hadden weten te onderhandelen. Maar mildly omdat het ze om de lange termijn ging en ze wisten dat te hard trekken zou resulteren in een knappend elastiekje waarbij de banken de telefoon niet meer zouden opnemen wanneer het nodig was. Dus: speelt Tirol dit spelletje tot in perfectie of zal op enig moment blijken dat ze hun hand overspelen/overspeeld hebben?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 nov 2023, 19:28

De A13 is bij Brennersee gereduceerd naar één rijstrook per richting, er is één rijbaan afgesloten vanwege een onstabiele helling, mogelijk gaat dit nog weken duren. Op drukke dagen ontstaat congestie op dit punt, dat vlakbij de Italiaanse grens ligt.

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 05 nov 2023, 20:05

^^ Dat is toch wel een dingetje, onstabiele hellingen. Bij mijn virtuele ritten door China zie ik dat de Chinezen drie manieren hebben om een helling te zekeren:

1) Horizontale en verticale betonnen balken, zodat een ruitvorm ontstaat. Tussen die balken groeien gewoon bomen en struikgewas, wat ook de grond vasthoudt
2) Enorme, metersdikke keerwanden
3) Inpakken met plastic met daaroverheen spuitbeton

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 jan 2024, 13:09

Er staat grote verkeershinder op de A13 te wachten vanaf 2025, en dit gaat waarschijnlijk jaren duren.

Het is met hoge waarschijnlijkheid dat de Luegbrücke vanaf 2025 nog maar met 1 rijstrook per richting in gebruik kan blijven. Dit is een scenario zoals de Gotthardtunnel, echter met als verschil dat de verkeersintensiteiten en met name het aandeel vrachtverkeer aanzienlijk hoger ligt. Op piekdagen zal dit waarschijnlijk voor uren vertraging zorgen.

Men werkt wel een concept uit waarbij er op dagen dat er geen vrachtverkeer mag rijden, 2 rijstroken voor auto's open zijn, zodat voorkomen wordt dat de files al in Innsbruck beginnen. Maar dit zijn maar een beperkt aantal dagen per jaar.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 jan 2024, 13:14

Dan is de Tauern Autobahn de enige op Italië georiënteerde Alpenkruising met 2x2 rijstroken :nothanks:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 16 jan 2024, 20:03

Gelukkig is de renovatie van de A10 tunnels ten zuiden van Salzburg in 2025 klaar, want die telt nu ook 1 rijstrook per richting. Ik neem aan dat ze dit op elkaar afgestemd hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 jan 2024, 20:08

Het lijkt meer toeval te zijn, de restlevensduur van de Luegbrücke is verstreken in 2025. Een burgemeester heeft heel lang gestreden tegen de vervanging van de brug, die wilde een tunnel. Het project is daardoor dermate vertraagd dat er geen vervanging gereed is voordat er gebruiksbeperkingen op de brug nodig zijn.

Oostenrijk heeft een betere track record qua bruggenbouw dan Duitsland, maar dit is wel de langste brug van Oostenrijk en der vervanging zal zeker wel een jaar of 4 gaan duren vermoed ik. Misschien ook wel 5.

Op de A10 zijn volgens mij in de zomerperiode wel 2x2 rijstroken open.

De Luegbrücke is een zogenoemde 'Hangbrücke'.

Afbeelding
A13 Luegbrücke 10 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jan 2024, 14:59

https://www.tt.com/artikel/30873829/san ... -nach-sich

Men spreekt er nu ook over om in en rond weekenden een verbod op vrachtverkeer vanaf 7,5 ton in te voeren op de corridor Kufstein - Innsbruck - Brenner, zodat op drukke dagen er 2 rijstroken voor licht verkeer open kunnen blijven. Men verwacht kolossale files als er op drukke dagen maar 1 rijstrook open is.

Een probleem is echter wel dat het vrachtverkeer op de overige dagen nog intensiever gaat worden en er vermoedelijk sprake zal zijn van massieve LKW-staus op de A13 doordeweeks.

Kennelijk heeft men uit verkeersmodellen gehaald dat er 100 dagen per jaar files van 100 kilometer lengte gaan ontstaan. Daarmee wordt de hele Brenner-corridor in wezen onbegaanbaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 jan 2024, 16:27

^^ Benieuwd hoe die 100 dagen per jaar zijn gespreid. Ik kan me voorstellen dat ze sterk zouden zijn geconcentreerd in de vakantieperiodes. Juli-augustus natuurlijk, maar ook februari-maart met veel wintersportverkeer. En natuurlijk die lange weekenden waarop de Münchener er even een weekend op uittrekt naar Italië.

Bij de grootschalige saneringswerkzaamheden aan tunnels en bruggen in Ligurië heeft men het zo weten te plannen dat er in de zomer geen hinder is (mooi te zien aan jouw recente filmpje van de Italiaanse A10). Dat zou je hier wellicht ook nodig hebben om dingen nog enigszins behapbaar te maken. Lukt dat niet, dan vrees ik voor de zomer ook wel een flink uitstralingseffect naar Gotthard, San Bernardino en Tauern. Voor mijzelf mogelijk een moment om de Timmelsjoch eens een keertje te gaan verkennen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jan 2024, 16:52

Ik denk dat je praat over de dagen met veel vakantieverkeer (zaterdag-zondag) én de dagen dat er zowel veel vakantieverkeer als vrachtverkeer is. Dan heb je het vermoedelijk over donderdag t/m zondag en dat bijna elke week van pasen tot en met september.

Over de Brenner Autobahn rijden 9.500 tot 10.500 vrachtwagens op werkdagen, dus er zal niet veel voor nodig zijn om een kolossale LKW-stau te veroorzaken. Je zag dat een paar jaar geleden al toen ze bij de Europabrücke bezig waren, met 30 kilometer file tot op de A12.

Als ze het vrachtverkeer beter willen spreiden zouden ze het nachtrijverbod eraf kunnen halen gedurende die periode. Want de venstertijden zijn al dermate beperkt dat je nu al een effect hebt waar vrachtverkeer in te weinig uren wordt gepropt. Hun antwoord daarop tot nu toe is door lekker te gaan doseren aan de grens.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 jan 2024, 17:08

^^ Inderdaad de nacht. Zelfde voor Fahrverbote op zaterdagmiddag en zondag, al zul je die wel willen vasthouden in de drukste vakantieweekenden. Dat moet je dan maar verkopen aan je bevolking dat het hetzij dát offer is hetzij 100 dagen per jaar file voor je deur.