Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door mhkamp » zo 29 jan 2023, 7:56

^^ Het kan nog erger :|

Dit is natuurlijk geen goede reclame.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door boe! » wo 01 feb 2023, 16:52

En dan heeft de MS Romantica eindelijk een plaatsje aan de kade gevonden ... slaat die na één stevige windstoot weer los van de kade.
:arrow: https://dvhn.nl/groningen/MS-Romantika- ... 15917.html

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Willem » wo 01 feb 2023, 20:44

De andere vraag is natuurlijk waarom die "eigen" kade nog steeds niet gerealiseerd is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 mar 2023, 19:17

Vanwege de kadekrapte vertrekt de veerboot Eemspoort-Kristiansand voorlopig uit Emden:

https://dvhn.nl/groningen/Emden-wil-vee ... 86099.html
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 08 mar 2023, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door boe! » wo 08 mar 2023, 19:44

Schelpenpaadje schreef: wo 08 mar 2023, 19:17 Vanwege de kadekrapte vertrekt de veerboot Eemspoort-Kristiansand voorlopig uit Emden:
In het artikel staat dat Emden de veerboot wel zou willen ontvangen. Dat betekent niet dat er al een besluit is genomen om het aankomst/vertrekpunt te wijzigen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 mar 2023, 20:06

Hmmm hoe dat is opgeschreven is vrij suggestief dan want zo heb ik het niet gelezen.

Een paar dagen geleden werd Emden genoemd als een optie:
https://dvhn.nl/groningen/Holland-Norwa ... 82851.html

Uit het artikel van vandaag maakte ik op dat de kogel al door de kerk is. Bij nader inzien staat dat er niet.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 09 mar 2023, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Palance » wo 08 mar 2023, 20:12

Diep triest hoe een populaire verbinding de nek om wordt gedraaid. Ik ben blij dat ik die ferry nog een keertje heb kunnen nemen afgelopen november.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 mar 2023, 7:32

Rederij HLN heeft de verbinding gecreëerd wetende dat ze geen gegarandeerde plek in de haven zouden hebben. Die was er alleen de eerste 6 maanden. Dus wie is het nu die de ferry de nek omdraait...

Ze hadden plannen om wel de zekerheid te krijgen van een eigen ligplaats. In de media is geschreven dat dit is vertraagd. Weet iemand wat daarvan de reden is?

Het feit dat niemand zich daarover uitlaat wekt de indruk dat dit aan de rederij ligt. Als het bijvoorbeeld door gebrek aan medewerking bij het havenbedrijf, de overheid of een andere partij zou liggen dan zou HNL dat wel communiceren om druk te zetten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Lekkere Kwal » do 09 mar 2023, 9:06

Palance schreef: wo 08 mar 2023, 20:12 Diep triest hoe een populaire verbinding de nek om wordt gedraaid. Ik ben blij dat ik die ferry nog een keertje heb kunnen nemen afgelopen november.
Lees anders het artikel even
Probleem bij de aanleg van een eigen ligplek voor het Noors/Nederlandse ferrybedrijf is dat ze nog geen toestemming heeft om met de bouw ervan te beginnen. HNL heeft volgens Lambeck zelf onvoldoende voortgang gemaakt op plan en uitvoering van de eigen kade, ondanks de steun van alle betrokkenen. ,,Er ontbreken nog de juiste documenten, voordat wij goedkeuring kunnen geven voor de bouw van de kade.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Egbert » do 09 mar 2023, 9:12

Er ontbreken nog de juiste documenten
Zegt niet veel. Dat probleem had Asterix ook.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Palance » do 09 mar 2023, 10:38

Lekkere Kwal schreef: do 09 mar 2023, 9:06 Lees anders het artikel even
Ja, en? Dat verandert toch niets aan mijn uitspraak?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door duikgek89 » do 09 mar 2023, 10:55

^^ Precies, los van wie waar verantwoordelijk voor is, het is jammer dat een initiatief dat succesvol leek nu in drijfzand terecht komt; zeker daar dat vermoedelijk onnodig was.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 mar 2023, 10:57

Stel ik wil op 1 mei beginnen met de bouw van een huis.
En ik heb dan nog geen bouwvergunning.
Is de gemeente dan degene die mijn bouwplannen de nek omdraait?

Als je schrijft dat iets "de nek om wordt gedraaid" dan leg je de schuld meestal niet bij de initiatiefnemer...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door duikgek89 » do 09 mar 2023, 11:15

^^ Dan interpreteer jij "iets de nek omdraaien" anders dan ik.

edit:
Daarnaast je analogie; nee het is niet de gemeente die de bouwplannen dan de nek omdraait. Heeft de gemeente echter op de borst staan slaan dat er een fantastisch huis komt waar de gemeente gigantisch van gaat opknappen en dat dat allemaal goed komt, om vervolgens extreem te treuzelen met het papierwerk, dan hebben ze wat mij betreft wel degelijk boter op hun hoofd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Palance » do 09 mar 2023, 12:19

duikgek89 schreef: do 09 mar 2023, 10:55 ^^ Precies, los van wie waar verantwoordelijk voor is, het is jammer dat een initiatief dat succesvol leek nu in drijfzand terecht komt; zeker daar dat vermoedelijk onnodig was.
En dat is exact hoe je dat moet interpreteren :top: Volgens mij heb ik niemand specifiek de schuld gegeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door harry » do 09 mar 2023, 12:59

Schelpenpaadje schreef: do 09 mar 2023, 10:57 Als je schrijft dat iets "de nek om wordt gedraaid" dan leg je de schuld meestal niet bij de initiatiefnemer...
Dat is het leuke van de lijdende vorm (met "wordt"): je hoeft niet te zeggen door wie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door NWH » vr 10 mar 2023, 13:22

Fraai is dat, het lijkt dus niet meer goed te komen:
https://dvhn.nl/groningen/Wat-is-er-aan ... 87792.html
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Willem » vr 10 mar 2023, 14:20

Jammer dat door zoiets de veerdienst verhuist naar een andere haven.

In het artikel wordt gesproken over het toerisme in de Ommelanden die de bootdienst met zich mee zou brengen.
Dan gaat het denk ik toch vooral over het bekijken van de N46...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 mar 2023, 14:59

Wat bedoel je met "door zoiets"?

Als je dit laatste artikel leest dan lijkt de rederij de problemen vooral aan zichzelf te danken te hebben.

Kaartjes verkopen voor afvaarten die je niet kunt garanderen (wat al ver vóór 1 oktober bekend was). Beloven dat de bouw van een eigen kade snel begint terwijl je nog een plan moet indienen bij het havenbedrijf. Grond voor deze kade niet kunnen afnemen omdat ze de financiering niet rond hebben.

Het zal voor HLN niet makkelijk zijn door het woud aan regeltjes en doordat hun financiële positie er door de gestegen brandstofprijzen niet beter op is geworden. Volgens mij loopt (of liep) de veerdienst goed, maar als je vanaf het begin geen geld hebt voor een eigen ligplaats dan heb je in feite geen propositie richting reizigers.

De lege uitspraak dat ze eerst moeten bewijzen dat ze een duurzame onderneming zijn geeft wel aan hoe serieus dit bedrijf is opgezet. Zonder gegarandeerde afmeerplaats zullen reizigers afhaken en wegblijven en kun je niet bouwen aan een duurzame onderneming. Ze hebben zes maanden lang voorrang gehad op de plek die ze kunnen gebruiken; dat had genoeg moeten zijn om in elk geval het papierwerk voor een eigen ligplaats in orde te krijgen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door mvalkenburg » vr 10 mar 2023, 15:30

De prijzen voor de tickets zijn t.o.v. vorig jaar echt wel zeer fors gestegen en al diverse afvaarten waren ruimschoots van te voren volgeboekt. Dus de animo en cashflow zou er echt wel moeten zijn om de gestegen brandstofkosten - ruimschoots - te compenseren.

Begin me wel een beetje zorgen te maken voor mijn geboekte afvaart in Juni. Anderzijds: wij hebben deze alleen voor de terugreis geboekt, dus als-ie geannuleerd wordt zeg ik: jammer!! :rofl2: :rofl2:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2023, 19:54

Het bericht dat we verwachtten is daar: HNL verruilt Eemshaven voor in eerste instantie Cuxhaven en daarna Emden: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1007795/ ... den-update

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Chris » do 23 mar 2023, 20:09

Ze zijn dan wel hun unique selling point kwijt... Geen directe verbinding van Nederland naar Noorwegen. Cuxhaven is wel echt een stuk verder rijden (2,5 uur van Groningen, bijna 400 kilometer van Utrecht). Emden is een beter compromis, maar ook niet heel ideaal, misschien ook wel een uur langer varen dan vanaf Eemshaven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Wouter N14 » do 23 mar 2023, 20:54

Wat zonde. Ook wel gezichtsverlies voor de Eemshaven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 mar 2023, 21:20

HNL vertrekt definitief (niet meer) uit de Eemshaven.

Ze noemen zelf dat de extra reistijd naar Emden voor Nederlanders meevalt. Maar de afstand wordt psychologisch een stuk groter. Ook zal de vaartijd toenemen t.o.v. de route van en naar Eemshaven. Als ze hiermee hun toekomst zeker kunnen stellen dan moeten ze daar voor gaan, maar het usp valt wel wat weg inderdaad.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Seat Ibiza » do 23 mar 2023, 21:30

^^
Wordt het nu dus GNL? 🙃
:denk:

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Durashift » do 23 mar 2023, 21:38

Als ik de berichten zo lees.. heb ik de indruk dat het nou ook niet zo lekker liep tussen deze rederij en de havenuitbater in Groningen.

Men wil graag de boot varen.. maar de overige (rand)zaken regelen is wat lastig, kennelijk.
(..)Groningen Seaports, de beheerder van de Groningse haven, laat in een eerste reactie aan RTV Noord weten het besluit van Holland Norway Lines te betreuren. "We vinden het jammer dat de veerdienst weggaat", zegt woordvoerder Tim Lambeck. "Maar we hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze zelf voor een eigen, geschikte aanmeergelegenheid zouden moeten zorgen. Wat ons betreft is de realisering van deze kade nog steeds mogelijk."(..)
https://nos.nl/artikel/2468611-veerdien ... rproblemen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door duikgek89 » do 23 mar 2023, 23:02

^^
Nu de zwarte piet spelen lukt wel, maar fatsoenlijk samenwerken en de schouders eronder zetten om er wat van te maken was natuurlijk teveel gevraagd... Wat een trieste wanvertoning.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 mar 2023, 6:58

^^
HNL bestrijdt de lezing van Groningen Seaports dat de veerdienst zijn zaken niet op orde had. 'Zo zit het niet. Het ligt genuanceerder', aldus de rederij, die hier verder niet op in wil gaan.
Iets bestrijden zonder onderbouwing, dan beken je in mijn ogen gewoon dat je (deels) zelf verantwoordelijk bent.

Terwijl er nog met elkaar gesproken werd had HNL geen belang om het havenbedrijf de schuld te geven. Nu de knoop is doorgehakt om te vertrekken kan de rederij gewoon open kaart spelen als het niet aan hen lag toch? Als je het niet kunt uitleggen dan heb je gewoon geen goed verhaal voor hoe dingen gelopen zijn.

Kennelijk maakt deze voorgeschiedenis voor de Duitsers niet veel uit. Ik kan me voorstellen dat er in Emden ook minder concurrentie is voor het gebruik van de haven waardoor er aan minder voorwaarden hoeft te worden voldaan... Daarbij is de komst van toeristen voor een stad natuurlijk interessanter dan voor een industriehaven.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Egbert » vr 24 mar 2023, 7:34

duikgek89 schreef: do 23 mar 2023, 23:02 ^^
Nu de zwarte piet spelen lukt wel, maar fatsoenlijk samenwerken en de schouders eronder zetten om er wat van te maken was natuurlijk teveel gevraagd... Wat een trieste wanvertoning.
Ik zie daar geen zwartepieten. In eerdere berichten is al genoemd dat HNL zelf moest zorgen voor vergunningen en bouw van de terminal. Het enige wat Groningen Seaports zegt is dat als die vergunning er is, er nog altijd plek voor is.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door mvalkenburg » vr 24 mar 2023, 9:24

Ik heb mijn overtocht in ieder geval maar geannuleerd. Vond hem qua prijs eigenlijk al over het randje, dus dit was wat ons betreft de druppel.

Wij zouden deze nemen voor de terugweg van onze motortrip. Het idee was dan nog weinig kms te hoeven maken. Als dat nu omgelegd wordt naar (in ons geval waarschijnlijk) Cuxhaven, dan is het voordeel wat mij betreft weg en rechtvaardigt het de meerprijs niet meer.

Als alternatief nu Kristiansand-Hirtshals met de catamaran van Fjordline geboekt. 249 euro i.p.v. de 950 euro die we aan Holland Norway Lines betaald hadden. Voor die 700 euro verschil maken we er nog wel 2 mooie rijdagen van en een leuke overnachting ergens in Denemarken of Noord-Duitsland.

Plaats reactie