Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

030
polderweggetje

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door 030 » vr 17 mar 2023, 22:19

De Telegraaf meldt het volgende: https://www.telegraaf.nl/nieuws/8176188 ... or-plannen
Dat betekent in de praktijk onder meer dat het aantal verkeersborden in Nederland omlaag gaat. Want die borden zijn niet allemaal meer nodig door de opkomst van navigatiesystemen in de auto, zegt de minister. Ook zullen stoplichten en borden boven de snelweg verdwijnen.
Vrij absurde uitspraak naar mijn mening. Al helemaal aangezien de meeste navigatiesystemen verwijzen naar de bewegwijzering (Waze doet dat tenminste, weet niet zeker hoe het met de rest van de apps zit). En mag hopen dat de minister wel de juiste term voor verkeerslichten weet, toch? ;)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 18 mar 2023, 7:14

Dit nieuws zat er wel aan te komen. Ik hoop toch dat er nu flink wat acherstallig en uitgesteld onderhoud kan worden ingelopen. Alleen dat zinnetje over 'niet gericht op veiligheid' vind ik wat cryptisch...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 18 mar 2023, 7:19

Vrij absurde uitspraak naar mijn mening. Al helemaal aangezien de meeste navigatiesystemen verwijzen naar de bewegwijzering (Waze doet dat tenminste, weet niet zeker hoe het met de rest van de apps zit). En mag hopen dat de minister wel de juiste term voor verkeerslichten weet, toch? ;)
Je kunt met minder bewegwijzering toe, en als er goede verkeersgeleiding is ook met minder verkeerslichten. Moet je wel mensen aan de knoppen hebben zitten die er verstand van hebben, en daar gaat het wel eens mis...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 mar 2023, 11:27

Ik heb overigens het gevoel dat deze aankondiging wel bewust getimed is kort na de verkiezingen. Zo'n plan kost bestuurlijk maanden voorbereiding, maar ik vermoed dat ze dit toch wel opzettelijk 2 dagen na de verkiezingen hebben gepubliceerd om een soort van statement te maken van 'dit is het gevolg als ons stikstofbeleid niet doorgezet wordt'.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 18 mar 2023, 11:27

030 schreef: vr 17 mar 2023, 22:19 De Telegraaf meldt het volgende: https://www.telegraaf.nl/nieuws/8176188 ... or-plannen
Dat betekent in de praktijk onder meer dat het aantal verkeersborden in Nederland omlaag gaat. Want die borden zijn niet allemaal meer nodig door de opkomst van navigatiesystemen in de auto, zegt de minister. Ook zullen stoplichten en borden boven de snelweg verdwijnen.
(...) mag hopen dat de minister wel de juiste term voor verkeerslichten weet, toch? ;)
Het is De Telegraaf hè, daar wordt 'verkeerslichten' voor hun doelgroep vertaald in 'stoplichten'. Hoewel de Limburger en het Noord-Hollands Dagblad dezelfde zin gebruiken...

April064
zandpaadje

Bericht door April064 » za 18 mar 2023, 12:19

Chris schreef: za 18 mar 2023, 11:27 Ik heb overigens het gevoel dat deze aankondiging wel bewust getimed is kort na de verkiezingen. Zo'n plan kost bestuurlijk maanden voorbereiding, maar ik vermoed dat ze dit toch wel opzettelijk 2 dagen na de verkiezingen hebben gepubliceerd om een soort van statement te maken van 'dit is het gevolg als ons stikstofbeleid niet doorgezet wordt'.
Waarschijnlijk is dat inderdaad het geval, maar ik zou het liever hebben dat ze dit voor de verkiezingen deden, dan hadden mensen misschien een andere keuze gemaakt...

Minder verkeerslichten lijken mij ook een slecht idee. Veel kruispunten met verkeerslichten worden waarschijnlijk best onveilig zonder verkeerslichten. Ik kan mij maar enkele kruispunten bedenken waar verkeerslichten weghalen een goed idee is, maar goed, we weten ook nog niet over hoeveel verkeerslichten dit gaat.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 18 mar 2023, 13:29

Er zijn tal van kruisingen waar verkeerslichten wat mij betreft zo weg zouden kunnen zonder veel in te boeten qua veiligheid.

Uiteindelijk staan VRI's er vooral voor een stukje verkeersveiligheid en, op sommige plaatsen, ook t.b.v. de doorstroming. Doorstroming is echter ook vaak een nadeel van VRI's, zeker wanneer je er vier of vijf (of nog veel meer) moet passeren en je bij allemaal één of twee minuten moet wachten. Zulke situaties kom ik helaas wel erg vaak tegen en is erg frustrerend. Over een stukje van een paar kilometer ben je zo tien minuten onderweg.

Een paar concrete voorbeelden van plaatsen waar VRI's zonder veel problemen zouden kunnen verdwijnen:

Nelson Mandeladreef in Hoofddop

Antonio Vivaldistraat in Amsterdam

Weg tot de wetenschap in Utrecht

En zo kan je nog tientallen / honderden andere voorbeelden bedenken.

Daarnaast zou ik graag veel meer ongelijkvloerse kruisingen willen zien. Vaak kiezen wegbeheerders voor VRI's om op een relatief goedkope manier de veiligheid te vergroten, terwijl men ook voor een ongelijkvloerse oplossing had kunnen gaan. Goedkoper uit, maar wel ten koste van de doorstroming (en uiteindelijk het milieu).

Voorbeeld: Op de N201, een weg met autoweg status, staan op de 10 kilometer tussen Heemstede en de A4 elf VRI's. Dat is toch behoorlijk veel voor een stroomweg. En vanwege de drukte van het verkeer sta je bij veel van deze VRI's ook nog eens lang te wachten.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 18 mar 2023, 14:32

Oh, als ik één VRI mag noemen die wat mij betreft kan verdwijnen is het deze wel op de N224 hier bij Ede:
https://maps.app.goo.gl/X6Khpq3nYBpjrcFY9

Hier steken alleen fietsers en voetgangers over. Dat zijn er niet veel, er is geen school in de buurt, alleen een landgoed en een bos waar mensen graag wandelen/fietsen of de hond uitlaten. Verander de oversteekplaats in een VRI-loze met een middeneiland en iedereen kan veilig oversteken. Zo druk is de N224 hier niet. Ik zie ook heel vaak mensen oversteken waar het niet hoort, gewoon ergens tussen twee kruisingen in bij een olifantenpaadje.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 mar 2023, 17:08

Deze twee zijn behoorlijk druk in de spits. Hoe kom je zonder verkeerslichten vanuit de zijstraat de voorrangsweg op? Bij de Vivaldistraat gaat het wellicht niet om veel verkeer uit de zijstraat, maar als je alleen met kamikazeacties kan invoegen op de hoofdstroom dan wordt het er naar mijn mening niet veiliger op. Bij de Utrechtse locatie komen juist twee hoofdstromen van/naar De Uithof bij elkaar: auto- bus- en tramverkeer komend vanaf de Galgenwaard, de fietsers komen juist vanuit de zijweg. Die stroom is te groot in de spits. Wellicht kan je de verkeerslichten uitzetten in de daluren, maar niet in de spits.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 mar 2023, 21:09

^^ Ja, die kruising in Utrecht is super druk met fietsverkeer vanuit de stad in de spits. Dan is die fietsstraat geen pretje om te rijden, als automobilist.
VRI zal niet weggaan.. zeker niet met de trambaan erbij. Heb je dadelijk een kamikaze piloot die zonder te kijken de kruising over slalomt en onder de tram komt..
Wesso schreef: za 18 mar 2023, 14:32 Oh, als ik één VRI mag noemen die wat mij betreft kan verdwijnen is het deze wel op de N224 hier bij Ede:
https://maps.app.goo.gl/X6Khpq3nYBpjrcFY9

Hier steken alleen fietsers en voetgangers over. Dat zijn er niet veel, er is geen school in de buurt, alleen een landgoed en een bos waar mensen graag wandelen/fietsen of de hond uitlaten. Verander de oversteekplaats in een VRI-loze met een middeneiland en iedereen kan veilig oversteken. Zo druk is de N224 hier niet.(..)
Mwah, ben ik niet met je eens. Ik mag tegenwoordig haast (werk)dagelijks weer over dit stuk rijden en, zeker in de (brede) spitsen vind ik het niet rustig.
Op dit verkeerslicht kan je juist goed anticiperen..doordat het van veraf goed te zien is.
Het is wel een beetje zuur soms dat als je net voor de AHOB hebt moeten wachten.. je deze VRI op amber ziet springen als je net lekker de vaart erin hebt. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 18 mar 2023, 21:21

Leuk die discussie hierboven...
030 schreef: vr 17 mar 2023, 22:19Ook zullen stoplichten en borden boven de snelweg verdwijnen.
...maar wijs mij maar eens al die stoplichten boven de snelweg aan uitgezonderd tunnels en bruggen (en knooppunt Hooipolder als eventueel twijfelgeval).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 mar 2023, 21:30

Misschien wordt verkeerssignalering bedoeld. Stoplichten boven de snelweg is gewoon slechte journalistiek, dan heeft diegene echt niet begrepen waar het om gaat. Op die paar stoplichten bij tunnels gaat echt niet een nuttig bedrag bespaard worden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 18 mar 2023, 21:47

Ik dacht aan toeritdosering.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 mar 2023, 21:57

^^ velen daarvan staan in (permanente) ruststand, volgens mij. Bespaart misschien iets op voorgeschreven, periodiek onderhoud.. maar verder? Het staat er en eet geen brood, toch?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 mar 2023, 9:28

Chris schreef: za 18 mar 2023, 21:30 Stoplichten boven de snelweg is gewoon slechte journalistiek, dan heeft diegene echt niet begrepen waar het om gaat.
Dat geldt dan ook voor dit:
Dat betekent in de praktijk onder meer dat het aantal verkeersborden in Nederland omlaag gaat. Want die borden zijn niet allemaal meer nodig door de opkomst van navigatiesystemen in de auto, zegt de minister
Ik heb een hele andere associatie bij een verkeersbord. Hier wordt uiteraard gewoon de bewegwijzering bedoeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 19 mar 2023, 10:03

^^
Wat overigens geen nieuws is want bij NBA zijn al een hoop rechtdoorpanelen bij reguliere afritten verwijderd en vervangen door een enkel afstandbord.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 28 mar 2023, 22:10

Niet zozeer Rutte.. alswel een (aangenomen) motie vanuit de Tweede Kamer om zoveel mogelijk parkeerterreinen te overkluizen met zonnepanelen.
:hm:
(..)De Tweede Kamer vindt dat parkeerterreinen zo veel mogelijk overdekt moeten worden met zonnepanelen. Een voorstel van D66 hierover is met grote meerderheid aangenomen.

"Parkeerterreinen zijn nu vaak grote kale vlaktes", zegt D66-Kamerlid Raoul Boucke. "Die ruimte kunnen we veel slimmer gebruiken. We kunnen in één klap een gebied zo groot als 5000 voetbalvelden volleggen met zonnepanelen."

Volgens de partij heeft Nederland 50 vierkante kilometer aan parkeerterreinen en kan met een "conservatieve schatting" de helft hiervan worden overdekt. "Er is bijvoorbeeld sprake van schaduwwerking en er zijn open ruimtes nodig voor bomen en rijstroken", is te lezen in het persbericht dat D66 heeft verspreid over het voorstel.(..)

Is oorspronkelijk een idee van BBB.. :nahzeg: maar D66 is met de eer gaan strijken.. :wijsvinger:
(..)Het idee van het bedekken van parkeerplaatsen is overigens niet door D66 geïntroduceerd in de Tweede Kamer. BBB-leider Caroline van der Plas vroeg het kabinet twee jaar geleden al om de potentie ervan te onderzoeken. Minister Rob Jetten van Klimaat (D66) zou daar dit voorjaar op terugkomen.(..)

(..)Boucke zegt in een reactie dat hij "niet scherp had" dat BBB eerder was. Het Kamerlid stelt dat het idee van een van zijn medewerkers is gekomen. "En ik ben daar in mijn enthousiasme mee gaan lopen."(..)
Ja, tuurlijk joh.. die medewerker van je heeft dat gewoon gestolen afgekeken bij de b(oe)uren.

https://nos.nl/artikel/2469255-kamer-wi ... nnepanelen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 mar 2023, 8:45

Op zich heel goed idee hoor, maar nu even niet.
Gezien de problemen op de stroomnetten zou ik dat maar lekker uitstellen tot wanneer er weer ruimte is op het net.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 16 apr 2023, 1:38

Durashift schreef: di 28 mar 2023, 22:10

Is oorspronkelijk een idee van BBB.. :nahzeg: maar D66 is met de eer gaan strijken.. :wijsvinger:
Alsof dit zo een origineel idee is, op zat veel plaatsen is dat al uitgevoerd. Bv de parking van Pairi Daiza of de Efteling.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 16 apr 2023, 6:40

Alfa schreef: zo 16 apr 2023, 1:38
Durashift schreef: di 28 mar 2023, 22:10

Alsof dit zo een origineel idee is, op zat veel plaatsen is dat al uitgevoerd. Bv de parking van Pairi Daiza of de Efteling.
Niet alleen dat, in bijvoorbeeld Frankrijk bestaat er al wat langer wetgeving voor: https://tweakers.net/nieuws/203220/grot ... nelen.html

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 23 jun 2023, 14:48

Vandaag heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat een MIRT brief naar de Tweede Kamer gestuurd. In de brief geeft de Minister aan dat vanwege aandacht voor achterstallig onderhoud, kostenstijgingen en stikstofproblematiek een herprioritering van projecten is uitgevoerd.

Enkele high lights (of dieptepunten zo je wilt):

* Aanlegprojecten die zijn afgesproken in het kader van de € 7,5 miljard voor de bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe woningen (waaronder 6 miljard voor treinvervoer en € 300 mln voor het verbeteren van de verkeersdoorstroming op de ringen van Amsterdam, Utrecht, Rotterdam/Den Haag en Eindhoven) en € 200 mln. voor verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord gaan door.

* Projecten in realisatie, projecten met een vastgesteld Tracébesluit, en de Ring Utrecht en ViA15 die wachten op definitieve uitspraak van de Raad van State, gaan door c.q. behouden hun reservering.

* De gereserveerde middelen voor de Lelylijn (€ 3 mld.) blijven staan.

* Enkele projecten die een beperkte financiële omvang hebben en snel een oplossing kunnen bieden gaan door mits er voldoende stikstofruimte en capaciteit is. Dit betreft N50 (Kampen – Kampen Zuid), N35 (Knooppunt Raalte), N35 (Nijverdal – Wierden), A20 (Nieuwerkerk a/d IJssel – knooppunt Gouwe) A67/A73 (Knooppunt Zaarderheiken), Sluis II Wilhelminakanaal, Hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl (fase 2) en N33 (Zuidbroek – Eemshaven)

* een groot aantal projecten wordt 'op pauze' gezet. Dit betreft: N35 (Wijthmen – Nijverdal), A9 (Rottepolderplein), A58 (Breda – Tilburg), A27 (Zeewolde – Eemnes), A15 (Papendrecht – Gorinchem), A2 (Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught), Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht (NRU), InnovA58 (Annabosch – Galder), A67 (Leenderheide – Geldrop), A1/A35 (Knooppunt Azelo – Buren), A1/A30 (Barneveld), A4 (Haaglanden – N14), A1/A28 (Knooppunt Hoevelaken), Volkeraksluizen, Kreekraksluizen, Vaarweg IJsselmeer – Meppel

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 15:44

In Overijssel is men in ieder geval woest over dat er weer afspraken omtrent de N35 niet worden nagekomen, en dat verkeer door Mariënheem blijft gaan. Twee citaten vanuit de provinciale en lokale politiek:
De Stentor schreef:Gedeputeerde Bert Boerman (CU): ,,Niet alleen in Overijssel, ook is er een bijna Kamerbrede steun voor een snelle aanpak van deze weg. Met een flinke cofinanciering van de provincie Overijssel van 100 miljoen euro zijn er ruim twee jaar geleden afspraken gemaakt over de aanpak van de N35. Dat de minister gedane toezeggingen nu terugdraait, is voor de provincie Overijssel onbegrijpelijk.’’

[...]

De Raalter wethouder Ben Nijboer reageert verbolgen. ,,Ik heb er geen woorden voor. Het staat haaks op de afspraken die zijn gemaakt. Dit kán gewoon niet, en in het bijzonder voor Mariënheem niet. Juist daar, waar de enige rijksweg van het land nog door een dorp gaat, is dagelijks de veiligheid in het geding. Constant moet het dorp dealen met het feit dat gemaakte afspraken achteraf gewijzigd worden.’’

Nijboer: ,,Dit is niet uit te leggen. Ik snap best dat inwoners het gevoel hebben dat ze met een onbetrouwbare overheid te maken hebben. Ik wil me sterk maken om alsnog iets te regelen voor in ieder geval Mariënheem. Dat dorp heeft de rondweg nodig.’’
En dat er dan in Den Haag nog steeds politici zijn die het vreemd vinden dat mensen in de provincie het vertrouwen in de Haagse politiek verliezen en massaal BBB stemmen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 jun 2023, 16:01

In de praktijk gebeurt er al 4 jaar nagenoeg niks op vrijwel alle wegendossiers, in veel gevallen zijn de projectteams ook opgeheven omdat er gewoon geen enkele zicht is op hoe de stikstofwurggreep van Nederland opgelost kan worden.

Ondertussen kan je er vanuit gaan dat geen enkel project nog binnen budget is, gezien de inflatie en algemene bouwprijsstijgingen van de afgelopen 4-5 jaar. Dus overal zijn tekorten ontstaan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 jun 2023, 16:36

Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 15:44 En dat er dan in Den Haag nog steeds politici zijn die het vreemd vinden dat mensen in de provincie het vertrouwen in de Haagse politiek verliezen en massaal BBB stemmen.
Je bent je ervan bewust dat het niet alleen om wegen in de provincie draait maar ook om die in de Randstad?

Beetje flauw om daar weer zo’n Randstad-Provincie tegenstelling van te maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 jun 2023, 16:46

Ik kan anders de redenering van Coen Tunnel goed volgen en me invoelen dat het platteland meer ontvankelijk is voor de standpunten van de BBB.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 jun 2023, 16:52

Ik kan de punten van Coentunnel ook goed volgen. Probleem is dat de stikstofdepositie problematiek met name rondom de Veluwe (en de Sallandse Heuvelrug als voorbeeld) speelt. Zeer redelijke kans dat de N35 zelfs met budget voorlopig niet aangepakt kan worden ivm deze problematiek.
Daarnaast is de bouwkosteninflatie maar gedeeltelijk gecompenseerd, waardoor er inderdaad op alle projecten budget tekorten ontstaan.
Budgetverhoging kun je vergeten, omdat Nederland een structureel begrotingstekort heeft, dus er moeten projecten uitgesteld gaan worden.
Verder moet er ook extra geld voor instandhouding vrijgemaakt gaan worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 23 jun 2023, 17:46

^^ Met de huidige inflatie lijkt me een begrotingstekort niet zo zorgwekkend. Als er elk jaar 100.000 mensen bijkomen, zal er hoe dan ook in de infrastructuur moeten worden geïnvesteerd. Als je bijvoorbeeld kijkt dat de totaal verzadigde A15 niet wordt verbreed, terwijl er duizenden woningen worden gebouwd rond Sliedrecht, heeft dat gewoon voor heel veel mensen direct invloed op de leefkwaliteit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 18:01

Palance schreef: vr 23 jun 2023, 16:36
Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 15:44 En dat er dan in Den Haag nog steeds politici zijn die het vreemd vinden dat mensen in de provincie het vertrouwen in de Haagse politiek verliezen en massaal BBB stemmen.
Je bent je ervan bewust dat het niet alleen om wegen in de provincie draait maar ook om die in de Randstad?
Daar ben ik me bewust van. Het ging mij om het specifieke voorbeeld van de N35, dat stond in het artikel dat ik aanhaalde. Daar wordt al jarenlang over gepraat, worden beloftes gedaan, en worden die beloftes niet nagekomen. En dan is die niet het enige waarin mensen teleurgesteld worden, maar van alle projecten op die lijst waar nu de pauzeknop is ingedrukt, is het wel één van de meest ingrijpende. En het project dat de meeste positieve impact zou hebben op de leefomgeving.

Want die andere wegenprojecten die nu gepauzeerd zijn, zijn verbeteringen aan bestaande snelwegen. In het geval van de N35 ligt er nog altijd geen snelweg, maar een gelijkvloerse gebiedsontsluitingsweg tussen de twee grootste stedelijke regio's van de provincie, die als enige rijksweg in het land nog dwars door een bebouwde kom gaat (Mariënheem), letterlijk voor de kerk langs, en ook bij een andere plek problemen kent met dagelijkse files (Raalte, meer bepaald kruispunt Bos). De inwoners van Mariënheem kunnen in de spits nauwelijks de N35 oprijden vanaf de Hellendoornseweg en de De Jongstraat. Oversteken is ook een crime. Maar wie van Mariënheem naar Raalte fietst, zal toch de N35 in Mariënheem moeten oversteken (tenzij je met de fiets trap-af-trap-op door de voetgangerstunnel wil). Tussen Hoonhorst en Nijverdal is er sinds de aanleg van de rondweg Heino in 1984 niks noemenswaardigs meer aan de weg veranderd. Er wordt al jaren geroepen om verbeteringen, de provincie is ook bereid mee te betalen aan deze rijksweg, maar er ligt ook een verantwoordelijkheid voor het Rijk. Het Rijk belooft zo nu en dan wat, maar het blijkt andermaal dat de belofte van het Rijk niks waard is.

Dat geldt verderop in de provincie ook voor de N50 rond Kampen. Combineer dit met hoe er vanuit het Rijk met andere problematiek wordt omgesprongen, en je snapt dat op het platteland van Overijssel, waar de N35 doorheen gaat, het vertrouwen in de landelijke politiek tot het nulpunt gedaald is. En de lokale politci mogen andermaal aan de inwoners gaan uitleggen waarom het verkeer nog steeds door Mariënheem heen dendert, en waarom je in de spits soms wel 20 minuten of langer voor kruispunt Bos in de file staat.
Rogier schreef: vr 23 jun 2023, 16:52Probleem is dat de stikstofdepositie problematiek met name rondom de Veluwe (en de Sallandse Heuvelrug als voorbeeld) speelt. Zeer redelijke kans dat de N35 zelfs met budget voorlopig niet aangepakt kan worden ivm deze problematiek.
Eigenlijk is dat nauwelijks een goed argument. De minister zette in maart 2022 zijn handtekening voor de MIRT-verkenning. De stikstofproblematiek was toen al bekend, dat is niet pas daarna komen aanwaaien.

Zelfs een rondweg voor Mariënheem zit er nog altijd niet in, en dat is eigenlijk onbegrijpelijk na de beloftes die vorig jaar zijn gedaan.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 jun 2023, 18:06

^^

Bij verkenningen houdt men nog geen rekening mbt stikstofdepositie. Overigens is de A6 Almere - Lelystad volgens mij ook op de lange baan geschoven.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 23 jun 2023, 18:36

Ds79m schreef: vr 23 jun 2023, 17:46 ^^ Met de huidige inflatie lijkt me een begrotingstekort niet zo zorgwekkend. Als er elk jaar 100.000 mensen bijkomen, zal er hoe dan ook in de infrastructuur moeten worden geïnvesteerd. Als je bijvoorbeeld kijkt dat de totaal verzadigde A15 niet wordt verbreed, terwijl er duizenden woningen worden gebouwd rond Sliedrecht, heeft dat gewoon voor heel veel mensen direct invloed op de leefkwaliteit.
Geldt ook voor de A2 Vught-Deil en A58 Tilburg-Eindhoven. Allebei allang verzadigd, maar het bouwen van woningen em bedrijven aan deze assen gaat wel gewoon door. Recept voor problemen.