[A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel
Door de gedeeltelijke openstelling van de A7 kan het merendeel van de maatregelen op het OWN worden teruggedraaid:
https://www.grootsneek.nl/grootsneek/aa ... neek-joure
https://www.grootsneek.nl/grootsneek/aa ... neek-joure
-
- verkeersader
Ondertussen is nog niet tot iedereen doorgedrongen dat de A7 weer open is. Mijn moeder woont in Groningen en werkt regelmatig in Amsterdam-Noord (vlakbij oprit Tuindorp Oostzaan). Normaal gaat ze via de A7 maar afgelopen vrijdag wilde ze bij mij (in Zuidoost) langs "Anders moet ik helemaal over Leeuwarden".
Ik was er alleen niet.
(Los van dat via Leeuwarden nauwelijks om is t.o.v. via Sneek)

Ik was er alleen niet.
(Los van dat via Leeuwarden nauwelijks om is t.o.v. via Sneek)
-
- stadsweg
Noordholland boven Noordzeekanaal - Afsluitdijk - Groningen via Sneek of Leeuwarden is even lang. Overdag heb je via het Leeuwarden het voordeel dat het veel rustiger is. Na 19.00 uur mag je via Sneek over een groter deel 130 km/h dus dat zal iets sneller zijn.
Verbazingwekkend elke keer weer van vrienden/kennissen uit het westen te horen dat wij in Franeker zover weg wonen. Als ik vanuit Franeker naar Emmen moet is dat even ver als Franeker - Hoofddorp.
Verbazingwekkend elke keer weer van vrienden/kennissen uit het westen te horen dat wij in Franeker zover weg wonen. Als ik vanuit Franeker naar Emmen moet is dat even ver als Franeker - Hoofddorp.
-
- autoweg
Westen - Noorden is altijd langer dan andersom.
En dan moeten ze ook nog zo'n stuk in het donker rijden op de snelweg
En dan moeten ze ook nog zo'n stuk in het donker rijden op de snelweg

-
- verkeersader
Tsja. Mij valt het altijd op dat "het westen" zo groot is. Als ik van Amsterdam (Zuidoost) naar mijn ouders in Groningen ga, dan is dat 2 uur. Na een half uur ben ik in Lelystad, na een uur pas rij ik bij Lemmer "de polder" en dus Flevoland uit.
En dat is dan nog over de snelweg. Naar mijn zusje in Zorgvlied is de helft van de tijd over provinciale wegen.
Omgekeerd kan ook. Een groep vrienden van me uit Enschede moest op zondagochtend om 9 uur op en werf in Amsterdam-Noord zijn, ik zou meehelpen en ze zouden me ophalen. Ik word om 7 uur wakker en vraag wanneer ze er zijn: over 5 minuten. Waarom zo vroeg? "Ja, we dachten richting Amsterdam zullen er wel files staan."
Overigens (het begint OT te worden): Als ik van mijn huis in Amsterdam naar de 2e Maasvlakte in Rotterdam rij, is meer dan de helft van de afstand in de gemeente Rotterdam. (Ok, dan rij ik Breukelen-Woerden binnendoor en niet via Oudenrijn).
En dat is dan nog over de snelweg. Naar mijn zusje in Zorgvlied is de helft van de tijd over provinciale wegen.
Omgekeerd kan ook. Een groep vrienden van me uit Enschede moest op zondagochtend om 9 uur op en werf in Amsterdam-Noord zijn, ik zou meehelpen en ze zouden me ophalen. Ik word om 7 uur wakker en vraag wanneer ze er zijn: over 5 minuten. Waarom zo vroeg? "Ja, we dachten richting Amsterdam zullen er wel files staan."
Overigens (het begint OT te worden): Als ik van mijn huis in Amsterdam naar de 2e Maasvlakte in Rotterdam rij, is meer dan de helft van de afstand in de gemeente Rotterdam. (Ok, dan rij ik Breukelen-Woerden binnendoor en niet via Oudenrijn).
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 27 feb 2023, 6:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
"Het westen" begint/eindigt voor mij bij Almere. Misschien met een heel goede wil bij Lelystad, maar daar tussenin ligt nog zoveel niks dat je je dan eigenlijk nog gewoon in ruraal Noord- en Midden-Nederland waant.
Als noorderling verrast het mij, als ik een paar dagen in de randstad verblijf, dan wel weer hoe relatief compact het westen is ten opzichte van het noorden. Je bent (buiten de spits) telkens binnen iets van een halfuur in steden die in mijn belevingswereld veel verder uit elkaar liggen. Dat zal mede komen doordat als je ze afzonderlijk aanrijdt je vaak routes neemt die meer van elkaar verschillen dan de onderlinge afstand.
De beleving van de route en de invulling van het landschap (of de leegheid
) doet misschien wel meer met onze perceptie van afstand dan de werkelijke reistijd en afstand.
Als noorderling verrast het mij, als ik een paar dagen in de randstad verblijf, dan wel weer hoe relatief compact het westen is ten opzichte van het noorden. Je bent (buiten de spits) telkens binnen iets van een halfuur in steden die in mijn belevingswereld veel verder uit elkaar liggen. Dat zal mede komen doordat als je ze afzonderlijk aanrijdt je vaak routes neemt die meer van elkaar verschillen dan de onderlinge afstand.
De beleving van de route en de invulling van het landschap (of de leegheid

-
- stadsweg
Nog even een aanvulling. Op de Kop Afsluitdijk voor de afslag naar A31 staan diverse borden: omleiding, ri. Joure, Drachten, Groningen via A31/A32 Leeuwarden. Als extra nog een bord voor autos breder dan 3.00 m.
-
- woonerf

-
- Moderator
Dit is ook het drukste stuk weg in Friesland, gemiddeld bijna 75.000 voertuigen per dag.
-
- 2x5 autosnelweg
Het is krokusvakantie in het noorden en midden en daardoor zal het sowieso rustiger zijn op de weg.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Een lang artikel van Follow the Money over de problemen bij de tunnel: https://www.ftm.nl/artikelen/rijkswater ... linkbutton
Als het goed is kan iedereen het 1 keer lezen.
Kop:
Als het goed is kan iedereen het 1 keer lezen.
Kop:
Rijkswaterstaat negeerde onderzoekers en een onafhankelijke expert over de oorzaak van de schade aan de Vlaketunnel in 2010. Rijkswaterstaat concludeerde dat het zoutwater de oorzaak was, al bleek dit niet uit het onderzoek. Ook liet het geen onderzoek doen naar mogelijke andere oorzaken. In december 2022 ontstond er vergelijkbare schade aan de Prinses Margriettunnel in Friesland. Preventief controleren, zoals het advies van experts luidde, was vele malen goedkoper geweest.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
Volgens mij hadden de ankers bij de Vlaketunnel een kwaliteitsprobleem, waardoor deze konden afbreken en verder zitten deze ankers in een soort cement paal. Ik ben dan benieuwd hoe dan het zoute water (in een zuurstofARME omgeving) dan de ankers voldoende kunnen aantasten.
Dit is pure speculatie en we moeten de onderzoeken afwachten.
Dit is pure speculatie en we moeten de onderzoeken afwachten.
-
- expressweg
Voor wie niet door de betaallink komt:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... nen-worden
Het onderzoek zal meer duidelijkheid geven. Maar het is wel kwalijk dat Rijkswaterstaat in het verleden aannames heeft gedaan over de veiligheid van dit soort tunnels die helemaal niet gebaseerd waren op onderzoek. Volgens FTM is de hypothese dat zout een essentiële rol speelde bij de Vlaketunnel in het onderzoek aldaar juist expliciet afgewezen. Als dat klopt dan heeft het ministerie de kamer zelfs vorige maand nog verkeerd voorgelicht:
Als uit het onderzoek bij de Vlaketunnel geen duidelijke oorzaak kwam, maar wel vraagtekens werden geplaatst bij corrosiebescherming in de jaren '70, dan is dat lijkt dat juist een reden om (nu al) meer onderzoek te doen bij andere tunnels/aquaducten. Nu gaat het om een "onbeduidende" tunnel in Friesland, maar andere tunnels die in het FTM-artikel worden genoemd zijn dat zeker niet.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... nen-worden
Het onderzoek zal meer duidelijkheid geven. Maar het is wel kwalijk dat Rijkswaterstaat in het verleden aannames heeft gedaan over de veiligheid van dit soort tunnels die helemaal niet gebaseerd waren op onderzoek. Volgens FTM is de hypothese dat zout een essentiële rol speelde bij de Vlaketunnel in het onderzoek aldaar juist expliciet afgewezen. Als dat klopt dan heeft het ministerie de kamer zelfs vorige maand nog verkeerd voorgelicht:
De exacte formulering uit deze kamerbrief:Schelpenpaadje schreef: ↑vr 17 feb 2023, 19:40 De minister heeft aan de kamer laten weten dat het onderzoek medio maart moet zijn afgerond en dat er dan een herstelplan ligt.
Pas als de onderzoeksresultaten daar aanleiding toe geven wil hij ook bij andere tunnels extra toezicht instellen. Volgens het ministerie is er geen verband met de problemen met de Vlaketunnel omdat men er vanuit gaan dat die zijn veroorzaakt door corrosie door de indringing van zout water.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -friesland
Of afwachten verstandig was zal pas blijken uit het resultaat van dit onderzoek óf wanneer er bij een andere tunnel ineens elementen gaan opdrijven.In 2010 heeft er een calamiteit plaatsgevonden in een toerit naar de Vlaketunnel waarbij eveneens het wegdek omhoog kwam. De oorzaak lag in de zoute grondwateromstandigheden en de hierdoor ontstane versnelde corrosie aan de trekankers. Gelet op de unieke omstandigheden bij de Vlaketunnel was er geen aanleiding om andere tunnels te onderzoeken.
Of er een andere, meer uitgebreide manier van inspectie moet plaatsvinden, bijvoorbeeld met sensoren, is afhankelijk van de oorzaak van de schade bij de Prinses Margriettunnel. Het is verstandig om de resultaten van het daarvoor lopende onderzoek af te wachten. Zo kan Rijkswaterstaat de aandacht richten op die objecten die hiervoor in eerste instantie in aanmerking komen.
Als uit het onderzoek bij de Vlaketunnel geen duidelijke oorzaak kwam, maar wel vraagtekens werden geplaatst bij corrosiebescherming in de jaren '70, dan is dat lijkt dat juist een reden om (nu al) meer onderzoek te doen bij andere tunnels/aquaducten. Nu gaat het om een "onbeduidende" tunnel in Friesland, maar andere tunnels die in het FTM-artikel worden genoemd zijn dat zeker niet.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat komt op mij een beetje over als 'ja leuk een onafhankelijk bureau maar wij weten het wel beter'. Niet zo verstandig, men had beter kunnen opschalen, en er 'chefsache' van maken. Dan was de minister ook niet verrast geweest.Rijkswaterstaat negeerde onderzoekers en een onafhankelijke expert over de oorzaak van de schade aan de Vlaketunnel in 2010
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Een beetje kritisch zijn op je eigen organisatie mag best. Het doet mij een beetje denken aan de situatie van ProRail ruim 10 jaar geleden. Door bezuinigingen en reorganisaties is veel kennis en kunde weggegaan naar ingenieusbureau's en werden er nieuwe mensen aangenomen die vaak weinig tot geen kennis en ervaring hebben. Die hebben dan niet door dat er echt iets aan de hand is, maar ze worden wel afgerekend op prestaties. Daar krijg je een toedekcultuur van: zolang je maar weinig geld uitgeeft, en zorgt dat mensen niet door hebben dat de infrastrucuur aan het verouderen is is het verder prima. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Geen nieuws over de problemen zelf: het dossier is door een middelbare school in Sneek ingezet voor het vak "technologie en toepassing"
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... 7-aquaduct
De oplossingen van de leerlingen blijken volgens het artikel niet ver te liggen van de aanpak die nu wordt uitgerold.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... 7-aquaduct
De oplossingen van de leerlingen blijken volgens het artikel niet ver te liggen van de aanpak die nu wordt uitgerold.