Er zijn tal van kruisingen waar verkeerslichten wat mij betreft zo weg zouden kunnen zonder veel in te boeten qua veiligheid.
Uiteindelijk staan VRI's er vooral voor een stukje verkeersveiligheid en, op sommige plaatsen, ook t.b.v. de doorstroming. Doorstroming is echter ook vaak een nadeel van VRI's, zeker wanneer je er vier of vijf (of nog veel meer) moet passeren en je bij allemaal één of twee minuten moet wachten. Zulke situaties kom ik helaas wel erg vaak tegen en is erg frustrerend. Over een stukje van een paar kilometer ben je zo tien minuten onderweg.
Een paar concrete voorbeelden van plaatsen waar VRI's zonder veel problemen zouden kunnen verdwijnen:
Nelson Mandeladreef in Hoofddop
Antonio Vivaldistraat in Amsterdam
Weg tot de wetenschap in Utrecht
En zo kan je nog tientallen / honderden andere voorbeelden bedenken.
Daarnaast zou ik graag veel meer ongelijkvloerse kruisingen willen zien. Vaak kiezen wegbeheerders voor VRI's om op een relatief goedkope manier de veiligheid te vergroten, terwijl men ook voor een ongelijkvloerse oplossing had kunnen gaan. Goedkoper uit, maar wel ten koste van de doorstroming (en uiteindelijk het milieu).
Voorbeeld: Op de N201, een weg met autoweg status, staan op de 10 kilometer tussen Heemstede en de A4 elf VRI's. Dat is toch behoorlijk veel voor een
stroomweg. En vanwege de drukte van het verkeer sta je bij veel van deze VRI's ook nog eens lang te wachten.